I' JAAR N' 21.
HET ST. JOZEFSFEEST
De waarheid met 2 gezichten.
ZATERDAG I TONI 1895.
HET ANGELUS.
TUSSCHEN MAN EN VROUW.
Het Ministerie.
I
Katholieken Werkmanskring.
T EN ZIT NIET JUST.
MYSTERIE.
Druhkrr-Uttgmr
Pftruu Öan ttuffel, CropolbBtraöt, 19, tr Huist.
Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huis, kost 2,50 per
jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4,50. Alle brief
wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn
Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. - Ongetee-
kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den
regeldikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid.
Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk
werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz.,
aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgerief voor scholen,
kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle
soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog.
Al onze trouwe Lezers moeten ons Bureel indachtig zijn.
Op kinder*Op Hoor, 't Angelus luidt
Zoo kwam moeder ons dagelijks wekken toen de
beêklok onzer dorpskerk hare zware maar heldere
tonen in de verre verte deed galmen en elkeen ging
verwittigen dat het tijd was de bedstede te verla
ten, en den dag te beginnen met de drijvoudige
grocteuis aan Maria.
't Was soms nog al lastig, ik beken het geern,
zoo maar in eens op te staan en onze oogskens, als
met lijm overstreken, te openen.... Wij zouden er
soms wel stokskens hebben moeten ondersteken
om ze open te houden.
En nochtans
niettegenstaande dit alles, was 't woord van moe
der nog niet koud, of wij zaten reeds op onze knie
ën voor ons beddeken om ons morgengebed met
den Angelus te beginnen
Ziehier de dienstmaagd des Heereu,
klonk het uit Jantjes' mond.
Dat mij geschiedde naar uw woord,
antwoordden wij te zamen.
Wees Gegroet, enz.
Gewoonlijk zei moeder het morgendgebed met
ons meê.
Doch hoe moeilijk en lastig zelfs het ons viel te
antwoorden op do stem der klok die ons s morgens
tot het opzeggen van den Angelus kwam uittenoo-
digen, zoo vrolijk en liefelijk ook klonk de beê
klok ons tegen des middags terwijl wij met vader
op den akker werkten.
Nederg:eknield
op den grond, in do richting onzer dorpskerk, de
handen eerbiedig samengevouwen, stuurden wij
eene tweede maal ons smeek- en dankgebed tot den
troon van onze Goddelijke Moeder, vooraleer huis
waarts te keeren om 't middagmaal te gaan nemen.
Hoe droef toch
dat die schoone en christene gewoonte heel en
gansch schijnt te verdwijnen.
Wat was het waarlijk stichtend, zich eertijds
rondom 't middaguur van eenen schoonen Julidag,
op eenen lande-lijken kouter te bevinden, en daar
die brave werkmensclien, door den arbeid van den
voormiddag afgesloofd, daar in t openbaar een
klaar bewijs te zien geven van hun geloof en hunne
kinderlijke gevoelens jegens de Moeder-Maagd.
Maar helaas
ze zijn voorbij die tijden waarop onze brave en god
vruchtige bevolking van den buiten, vrij van alle
menschelijk opzicht, hare christelijke oefeningen
zoo in 't openbaar duri'de verichten.
De geest van hoogmoed en ontevredenheid heeft
de plaats ingenomen van nederigheid en onderwer
ping, en daar waar eertijds het grootste genot, de
reinste vreugd en opgeruimdheid heerschte, daar is
hedendaags slechts achterdocht, tweedracht en on
verschilligheid in zake van Godsdienst.
Ook
vindt men Wgens meer die huizelijke vrede, die
vrede des harten, die slechts 't hert vervult van de
zen die hunnen plicht, en nog wel teeuemaal hun
nen plicht hebben gekweten.
Hoevelen zouden zich nu nog moed genoeg in 't
herte gevoelen, om te doen wat wij deden ten tijde
dat wij onder 't vaderlijk dak nog verbleven
En nochtans
't was onze eenvoudige maar diepgevoelde god
vruchtigheid die ons toch zoo gelukkig maakte.
Ahwoorden ontbreken, om hier het stille zicls-
genot te doen kennen, dat ons 't herte vervulde
als wij 's avonds, na 't afgelegde werk, rond den
heerd geschaard, eene derde maal het Angelus op
zegden, vooraleer het avondgebed gezamentlijk te
beginnen.
Gedenkt wel,
brave Landlieden, dat naarmate de geest van het
kristene geloof in u verzwakt de ware vrede en ge-
luk voor u ook vreemd zullen worden, Jcjken.
Man. Vrouw, ik trek naar de Grot met ons
Baasken Van de Wiele.
Vrouw. Weeral, man?... En zoo vroeg?...
Man.Vrouw, er broeit iets in mijn hoofd...
Ik heb eene retraite begonnen op mijn eigen....
Spreek mij maar zoo weinig mogelijk aan, dees da
gen.
Vrouw. En wat zal het gevolg zijn van uwe
retraite
Man. Het een of het anderAl of niet....
Gansch bekeerd of gansch versteend.
Vrouw. Daar zet ik d'Arrae Claren nog eens
op
IN ONZEN
Redevoering van M. Baron Leo BethuneVoorzitter
(vervolg).
Gedurende het verloopen jaar 1895, heeft
onze gemeenteraad tot de bediening van bestuur
lid van 't Bureel van Weldadigheid geroepen, onze
wapenbroeder, Mijnheer Frans De Troch, Voorzit
ter van de Antisocialistische Vakverecniging. Wij
juichen dien keus met dankbaarheid toe, als de
voorbode van de ruime plaats welke zonder twijfel
de eendrachtige katholieke partij zal weten te ma
ken in de nieuwe regcncie, zoowel gemeenteraad
als schepencollegie aan de rechtstreeksche verte
genwoordiging onzer werkmansbelaugen, en ook
wij bedanken onzen vriend De Troch over al de tal
rijke diensten welke hij in zijne nieuwe en lastige
bediening aan den lijdenden werkman op korten
tijd heeft weten te bewijzen.
Onze oude leden weten allen dat de Vrije Boud
van Vakvereenigingen, gansch onafhankelijk ove
rigens van 't bestuur van den Katholieke Werk
manskring, doch zijn trouwe bondgenoot, ons lie
velingswerk is.
Ik zou trouwens geen ware Katholiek zijn indien
ik met Leo XIII niet herinnerde datde eereplaats
onder al de werken ten voordeele der arbeiders be
hoort aan de vakvereenigingen die schier alle an
dere goede werken samenvatten.
De anti-socialistische vakvereenigiug terzelver-
tijd dat zij dit jaar de hevigste tegenkanting ont
moette, heeft eenen grooten, eenen ontzachlijken
stap vooruit gedaan.
Benevens het bestaande vak van fabriekwerkers
is tot stand gekomen het eerste vak van ambachts
lieden, namentlijk de bloeiende afdeeling der hout
bewerkers. Is eene poging tot 't stichten van 't bak
kersambacht mislukt, wij hopen beter te slagen
voor andere vakken, zoowel onder de stielmans als
onder de fabriekwerklieden. In die inrichting van
't vak op zijn eigen, welke binnen kort door de wet
zal worden erkend en aangemoedigd, koesteren wij
de beste hoop voor de versterking van den arbeid,
voor de verfijning van 't bedrijf, voor de veredelinj
der geesten, voor de oplossing van de looukwestie.
Hierop uitbreiden ware te lang. Een boekje van den
Eerw. Heer Cooremans, onderpastoor te Antwer
pen, wier verspreiding wij te danken hebben aan
de milddadigheid van E. IIPonnet en aan de voor
zorg van onze vakvereeniging, zegt het zoo schoon;
u De werkman ziet ouder zijne oogen wat de sa
menwerking der kapitalisten in de groote nijver
heid heeft voortgebracht, en hij ook, hij wil de
vruchten eener dergelijke vereeniging geujeten.Hij
denkt, en met rede, dat de vakvereenigiug alleen
het evenwicht tusschen arbeid en kapitaal zal her
stellen.... Vakbonden moeten er komen, zij moeten
de eerste plaats bekleeden, zij moeten bijna al de
andere instellingen omvatten. Dat is het ordewoord
gegeven door Leo XIIIDat kan nog de samenle
ving reddenAls onze vakvereenigingen machtig
en kristelijk ingericht zijn, kunnen zij de maat
schappelijke moeilijkheden uit den weg ruimen,
kunnen zij het wangedrocht van 't socialism ver
pletteren I
Als besluit op deze vervoerende taal, zij het mij
toegelaten u door een voorbeeld te toonen wat de
Werkmauskring gezamentlijk met de Vakvereeni
gingen, onder goedkeuring van ons Gemeentebe
stuur, nog dezen zomer gaat trachten tot stand te
brengen.
In onze laatste bestuurzittingeu hebben wij ge
zamentlijk met de Vakvereenigingen en met den
Houtbewerkersbond, besloten in September aan
staande in onzen Katholieken Werkmanskring de
eerste tentoonstelling van Aalstersche nijverheids
kunst- en nij verheidswerken te openen. Alle nij-
verheidswerken, alle proefwerken en uitvindingen
der verschillige ambachten, alsook alle voorwer
pen van den Aalsterschen handel zullen er toegela
ten worden.
Dat iedere bestaande Vakvereeniging er zich toe
bereide! Dat ieder vak dat nog niet ingericht is,
zich vereeuige met het oog op onze tentoonstelling.
Zoo zal onze onderneming duurbare vruchten
voortbrengen voor de toekomsten 't welzijn van
onze stad.
Vrienden, gij ziet het, onze kring, het mikpunt
van zoovele aanvallen, blijft leven en groeien; nooit
zal hij achteruit blijven daar waar het den welstand
en de rechten van den werkman te verdedigen
geldt. Sedert zeven jaren hebt gij onze inzichten en
handelwijze leeren kennen; gij weet dat gansch de
ze handelwijze kan uitgedrukt worden in twee kor
te volzinnenOprechte verkleefdheid aan de ar-
beidsbelangenoprechte eendracht met onze Ker
kelijke Overheden, onzen Deken die wij beminnen,
onzen Bisschop dien wij eerbiedigen en boven alles
Leo XIII, wiens wachtwoord wij altijd zullen vol
gen.
Wij deuken den goeden weg ingeslagen te heb
ben; wij zullen er niet van afwijken. Uwe getrouw-
hoid aan den goeden geest van Eendracht, van sa
menwerking, van broederlijkheid, is de eeuigste
beloouing welke wij van u op aarde verwachten.
Laat u dan nooit medeslepen door den boozen geest
van twijfel, van oproer, van verdeeldheid, van god
deloosheid schaart u rond uw Komiteit, rond u-
we Vakvereenigingen, rond uwen Werkmanskring
Schaart u ook rond het Stadhuis, waarop uwe
Voorvaderen, de kloeke Iweinszoneu, gebeiteld
hebben die latijnsche spreukNee Spe Nee Metu
die beteekeut dat noch de vrees, noch de hoop de
inwoners dezer stad van hunne getrouwheid aan
Godsdienst en Vaderland ooit zouden doen afwij
ken.
Aan u, Christene Werklieden, te zorgen dat in
November 1895 de Katholijke Werkmauskring het
zegepralend bolwerk van 't kathol, gedacht blijve
Sprekende over de onderhandelingen van de 4'
man tot Rome met de Kardinalen, schrijft het blad
van de Vischmijn
De kristene volkspartij is geredmaar onze per-
sonen zullen nog veel te lijden hebben.
Als de kristene volkspartij gered is, waarom is
het beloofde vliegende bladje van de Werf niet ge
komen, 't zij meê leugens of zonder leugens, om
aan alle menscheu haren triomf te laten weten
Goed nieuws immers is rap gedrukt, bijzonderlijk
als ge van den stiel zijt
De christene volkspartij is gered Zeker
omdat de vierde man bij Z. IIde Paus niet ge
raakt en is, want 't is ouder te verstaan, had hij er
moeten bijgeraken, dan was het spel der christene
volkspartij geheel zeker om zeep.
Onze personen zullen nog veel te lijden heb
ben. n 't Is zoo een klein teeken dat d'affairens te
Rome een w.einig aangebrand warenwant waren
die personen goedgekeurd door Zijne Heiligheid de
Paus, dat lijden zou niet groot geweest hebben,
vermits zij zich alt&l konden troosten met het ge
dacht dat zij handelden met de goedkeuring van
Rome.
Ja zeker 't En zit niet just.
FRITZ.
SS MEI 1896.
LAND VAN AALST. KLOKKE ROELAND.
Zyne Heiligheid den
Paus heeft onzen broe
der Priester Daens in
verhoor niet ontvan
gen.
Priester Daens is
door Zijne Heiligheid
in verhoorontvangen
geweest.
SP1KELINUS.
Groote veranderingEen ministpr weg en twee
versche in de plaats. Er is een nieuw ministerie bij
gemaakt: het ministerie van Nijverheid en Arbeid.
Nu zijn er 8 ministers.
De minister van Buitenlandsche Zaken, graaf
de Merode heeft zijn ontslag gegeven. Volgens dat
er gezegd wordt zou het voor den Congo zijn.
M.deBurlet gaat over naar 't ministerie van
Buitenlandsche Zaken.
M. Schollaert, volksvertegenwoordiger voor Leu
ven, wordt minister van Biunenlandsche Zaken in
de plaats van M. de Burlet.
En de minister van Arbbid is M. Nyssens, lee-
raar der Hoogeschool van Leuven.
Onze nieuwe llinistera.
M. SCHOLLAERT, minister van Binnenland-
sche Zaken. Dit is eene goede benoeming. De
nieuwe minister is een felle redenaar en een hard
nekkige werker. Hij kant goed den el lend i gen
staat van den Landbouw, want hij is Ouder-Voor
zitter van den Boerenbondhij is groote voorstaau-
der van de inkomrechten, en hevige vijand van deu
persoonlijken dienst en de krijgslasten. Een vrij
willigersleger en vermindering voor 't budget van
oorlog is sedert lang zijn programma.
M. NYSSENS, minister van Arbeid een ge
leerd man, maar min gekend als M. Schollaert. Hij
heeft een lastig werk aan de hand. De wetten aan
gaande de regeling van den arbeid, het werk van
vrouwen en kinderen, het betalen der loonen, en
al wat de werkmanskwestie aangaat, staat onder
zijn toezicht.
Wij lezen in het blad van de Vischmijn
De vierde man is bij Z. H. de Paus niet aan-
veerd geweest om politieke of diplomatische
reden, n
Zou de Rus er misschien tusschenkomeu of....
de keizer van China
Of zou het zijn dat Z. H. de Paus de vierde man
al genoeg kende, en niet wilde varen gelijk Mgr
van Gent
Of zou het misschien zijn dat Zijne Heiligheid
hem die eer niet wilde aaudoen
Of zou misschien de vierde man om politieke??
reden geweigerd hebben van vóór Zijue Heiligheid
te verschijnen
Die de twee woorden politieke en
diplomatische kan uitleggen krijgt het boek
Roomenl naar Roomen! en Vijf dagen te Parijs.
Marcus.
Te Aalst, op Ons Heer Hemelvaart, werd er aan
de kerken gevochten voor een Stemmeken te kun
nen krijgen... Dat is juist van als de Vischmijn ons
als een brieschende leeuw op het lijf viel, onrede-
delijk, en ons poogt hatelijk te maken in de oogen
van 't Volk.
Vrijdag hebben wij eene tweede uitgave van ons
geliefd Stemmeken moeten drukken... Alles was
uitgeput...
't Volk van Aalst heeft ons oj» schitterende wijze
over al die karrevrachten leugens en laster deftig
gewroken, 't Haalt er eere van