r JAAR N° 34. Twee Gezusters. LIEFHEBBERS Na de Vespers. OOGST 1895. ZATERDAG TUSSCHEN MAN EN VROUW. BRIEF van Z. D. Hoogw. Mgr Stillemans, Bisschop van Gent. Zedeloosheid der Socialisten. RAZERNIJ Drukker-llitgeoer flctrua Uon ttuffcl, Cfopolbstraat, 19, U 3oUt Een abonnement voor gansch Belgiëfranco te huis, kost 2,50 per jaar. Voor Europa en de andere werelddeèlen 4,50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee- kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen 10 cent1,1 Verzekerde ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men Z&lï met alle slacfr ven drok" werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, eTiz.» aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgerief voor scholen» kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers moeten ons Bureel indachtig zijn. Terwijl ik op eeuen achtermiddag der verledene week in het zomerhuis van mijn hofje aan 't mijme ren zat, en ik met droefheid bestatigde hoe weinig eerbied en liefde vele kinders voor hunne ouders nog hebben, boe steeds de familiegeest zelfs hier op onze buitengemeenten verflauwt, herinnerde ik mij eene historie die ik niet verre van mijne ge boorteplaats heb weten gebeuren, en die ik u in korte woorden wil vertellen. In eene kleine en rustige stad van Vlaanderen, gelegen op den dender, woonde midden in eene katholieke en godvruchtige bevolking, een recht schapen en eerlijk mau, wiens hert zoo wijd open stond als zijne beurs voor zijne arme en behoeftige medeburgers. Hij behoorde tot een der grootste familieön der stad hij was geacht en bemind van iedereen, sprak men van hem, 't was om zijnen lof uit te spreken, maar men voegde er altijd bij... Spijtig toch dat zoo ne mensch met de kerk heeft afgebroken... Dat hij zij nen paschen niet en houdt. Hij had twee bevallige dochtersHoe menigmaal toch hadden zij in hunne gemeenzame gesprekken ile onverschilligheid niet betreurt van hunnen va der in zake van godsdienstwat al tranen hadden zij er niet voor gestort, wat al gebeden niet ten he- ïjfcel gestuurd voor zijne bekeering. - Op zekeren dag kwam een gedacht hun te bin nen... zij omhelsden elkaar; hun besluit was geno men. Eenigen tijd nadien kwam de oudste tot haren vader eu zei Vader, ik zou willen naar 't klooster gaan De vader verbleekte: Oh! mijne dochter! Oh! mijn kind! antwoordde hij haar. 't Was al wat hij kon zeggen... Maar weldra zijne aandoe ning overmeesterende... Mijn kind, sprak hij, indien gij denkt dat het geluk daar voor u te vin den is, stem ik er in toe, maar overweeg wel wat gij gaat doen, en wacht nog een jaar. Zij wachtte, zij doorreisde met haren vader Duitschland, Zwit serland, Italië en Frankrijk, en, daar zij in haar voornemen bleef volharden, leidde hij haar zelf binnen in 't klooster van de zusterkens der armen te Parijs. Hij omhelsde haar eene laatste maal... en kwam alleen, in droefheid verslonden naar Vlaanderen weer. Een jaar verliep!... Op zekeren dag kwam de jongste zijner twee lievelingen op hare beurt tot haren vader: Vader, ik ook ik zou naar 't kloos ter willen gaan Deze onverwachte verklaring was de vader te pijnlijk, hij wist niet wat antwoorden, bij sloot zijn kind in zijne armen en weende bitterlijk Doch weerstaan aan de aanvraag van zijn kind en deed hij niet, bij deed met baar de zelfde droeve reis die hij met hare zuster had gedaan.... en eenige maan den nadien waren zijne twee kinders in 't zelfde klooster vereenigd. Wat was er bij zijne wederkomst in 't hert van den be droefden vader omgegaan? God alleen weet het!... Op eenen vroegen morgen zag men hem in ge dachten weggezonken naar de kerk gaan.... hij trad er binnenAls hij er uit kwam was hij wederom kristen geworden. Den zelfden dag nog werd dit goed nieuws door eene vriendin aan de kloosterzusters van Parijs me degedeeld. Nauwelijks hadden zij met bevende hand de depêche openge trokken ot een kreet ontsnapte hun, en in tranen losbarstende vielen zij in malkaars armen... God had hun sacrificie gunstig ontvangen... voor de bekeering huns vaders hadden zij zich beiden de eene achter de andere geslachtofferd. Jefken. Man. Vrouw, ik heb in mijn leven veel ge schreven tegen 'tmenschelijk opzicht, en zie... nu ben ik met 't zelfde zop overgoten. Vrouw. Petrus, inderdaad ik weet het; ge zoudt u willen bekeeren, maardie libera len Man. Ja, vrouwken lief, die liberalen!Ik lig geboeid aan handen en voeten door 't akkoord dat ik met hen heb aangegaan. Vrouw. 't En is niet te verwonderen dat gij op korten tijd zoo vermagerd en verouderd zijt, dat iedereen begint to zeggen dat ge ne vogel voor de kat zijt. Man. Och neen, 'tvrouw; verdriet, tegen spoed en knaging van consciëntie zijn pijnlijke ziekten. van treffelijk nieuws, onschuldige zwans en veel plezier, leest en verspreidt De Volksstem -i Kiesabbonnement te beginnen van heden tot einde December lCfendimeu. Vien komt den lee kten 1 >n it en en trekt aan Stien /.ijncn kiel Vien. Daar is in Aalst al iets afgekl.ipt, eh Stien Stien. Zwijgt er af, mensch, dien brief van den bisschop, iedereen spreekt er af, zoo kleer ge schreven, zoo eenvoudig en den nagel op den kop. Vien. Ai, StienAls da nieuws toekwam, wat eene solatie en soelagementOp eene halve uur tijd stond geheel 't stad in attroepement. Hebt ge op de merkt de buitenmenschen zien kijken, Stien, mee oogen gelijk bollanteeres Stien. Ai, ai, 'k gelooft wel, Vien! den Bis schop die zegt en laat weten dat hij verplicht is van te beletten van De Werkman, Hut land van Aelst en Klokke Roeland nog blijven te lezen Vien. En als den Bisschop spreekt, er moet geluisterd worden of 'tis de bankeroet, Stien. Stien. 't Ging toch ver ook, zelle, Vien. Azoo altijd 't volk opmaken, en zeggen en pretendeeren dat dat allemaal uit d'enciklik kwam van den Paus, eu veel vijveu en zessen. Vien. Die mannen speelden met de woorden van den Paus gelijk mee ne gommelastik, Stien. Stien.En tourejour altijd 'tzelfste, dat zij alleen den Paus volgden, en van den Bisschop goedgekeurd waren, en nu in eenen keer, na al die ugens,pardaf Vien. 't Is de sententie, den Dies irce, de Fiat excutia, 't is gedaanDe Bisschop zegt De zoogenaamde partij Daens werkt tegen den zin en 't gedacht van den Paus, en hunne gazetten mogen niet gelezen worden, n Stien. Dien brief, Vien, 't is als nen donder slag. Vien. Laat ons nu een Vadronsken lezen opdat den Bisschop in alles zou gehoorzaamd wor den, want anders is 't volle schisma. Stien. Ge ziet toch wel, ewoor Vien, als men zijnen Deken en zijne Onderpastoors volgt, dat daar de salvatie is.... Vien. Ne goeien soldaat, Stien, moet zijnen kornel volgen, en hebt ge al gehoord wat een schoon deel t Werkvolk van Aalst op den lijst van de ka tholieken heeft met de kiezing Stien. 'k Weet er toch al iets af, wij zullen daar morgen ne keer over pariassanten. Nu moet ik bier eens rechtover binnen. Nonkel. Met innige droefheid zien wij dat de gazet ten der zoogenaamde partij-Daens niet de minste rekening houdende van den brief door welken de Bisschoppen van België, op bevel van Z. H. den—Paus, de katholieken van ons land tot eendracht onder elkander aanmanen, heviger dan ooit de verdeeldheid bewerken en verspreiden, en de katholieke besturen aan vallen. Zoo verre drijven de opstellers dier gazetten den overmoed, dat zij hunne lezers pogen te doen gelooven dat, zóó handelende, zij de goedkeuring hebben van Z. H. den Paus en van de Bisschoppen. Zulke gedragslijn is te veroordeelen, zij is hoogst nadeelig aan de belangen der ware christene democratie; zij is gansch tegenstrij dig met de gedachten van Zijne Heiligheid en Wij achten het Onze plicht de geloovigen te vermanen zich door dergelijke gazetten niet te laten misleiden. f ANTONIUS, Bisschop van Gent. N. V. D. R. Deze brief, beste Lezers, is te merkweerdig, te schoon en te klaar om er nog iets bij te voegen. De zedeloosheid is bij de socialisten een natuur lijk en onvermijdelijk gevolg van de goddeloosheid. Als men aan God niet gelooft, is het onmogelijk goede zeden te hebben. De socialisten loochenen Godmaar ook in de Kaniers hebben zij over hunne nieuwe zedeleer on- noozele praat zitten vertellen, waar zij zelf niets van verstaan. Vele katholieken hebben die fameuze zeden meesters deftig op hunne plaats gezet en ze wel be lachelijk gemaakt. M. Eeman, onder anderen, vroeg aan de socia listen of zij liever van den aap voortkwamen als van God geschapen te zijn? M. De Guchtenaar zegdeWat gij socialisten, gij durft zeggen dat liet land tegen den katholieken godsdienst en tegen de katholieke zedeleer is Te Gent, waar gij zooveel aanhangers hebt, zijn er met moeite 12 kinderen die bij Vooruit hunne eer ste communie doenterwijl al de andere naar de kerk gaan. Inderdaad, waar moet men naartoe met de zede leer der socialisten? 1° God moet uit de school. De kinderen zullen nooit van God hooren spreken als om er mede hoo- ren te spotten. Zij zullen allen opgebracht worden als vrijdenkers. Ziet maar eens naar onze geuzen scholen wat mannekens daar gekweekt worden. Als de kinderen aan God niet meer gelooven, wie of wat zal ze nog van 't kwaad weerhouden? Wat eerbied zullen zij nog hebben voor hunne ouders Wat troost zal burger eu werkman nog van zijne li kinderen hebben? 2° De eerste communiedag, die troostvolle dag voor kinders en ouders, heeft bij de socialisten geen reden van bestaan meer. De kinderen zijn aan hunne eigen driften en aan de schandigste zede loosheid overgeleverd. 3° De socialisten schaffen bet huwelijk afwant voortaan zullen man en vrouw maar verbonden zijn door een contract waar noch kerk noch staat mag tusschenkomen. En dat contract mogen man en vrouw naar willekeur breken. Ziet gij daar dan die arme schapen van kinderen, van moeder en vader verlaten, op de straat loopen Met zulke walgelijke princiepen, lezers van 't Siêmmèken, hoe lang zou bét duren of cms land ware eene hel van zedeloosheid waar van geluk of voorspoed geen schijn meer zou zijn. Ziedaar nochtans waar het socialismus naartoe wil en waar het dë ongelukkigen zal brengen die niet wel uit hunne oogen zien. Snoeck De socialisten schreeuwen en lawijten nog altijd tegen de nieuwe gestemde schoolwet, zij willen het volk opmaken, zij verspreiden valsche geruchten onder de massa, en waarom Omdat zij weten dat met de nieuwe schoolwet hun het hert van de jonk heid, van de kleine kinders zal ontnomen worden dat zij niet meer, gelijk het gebeurde in sommige scholen, zullen onderwezen worden zonder kennis van God of van zijn gebodomdat zij weten bijzon derlijk dat de nieuwe wet toelaat dat de priester de kinders onderwijze in de school. Ja, God dank, de hatelijke wet van 79 is afge schaft. Ah, welke droeve tijden hebben wij niet beleefd Welk kwaad is er op eenige jaren niet gebeurd En is het te verwonderen Wat hebben'wij niet al moeten zien De priester werd van de school verwijderd, of werd hij toegelaten, wat viel er voor? Hij zag op de muren printen hangen, die de ze den kwetsen, en.... hij mocht niet spreken. Hij zag er schoolboeken liggen, waar de katholieke ge loofspunten in aangerand waren, waarin men God verloochende, en... hij mocht niet spreken. Hij zag er prijsboeken uitdeelen die goddeloos en zede loos waren, en.... hij mocht niet spreken. Hij zag daar eenen onderwijzer die hem slecht gedroeg, die dronkaard was, die vloeker was, die het goed bestreed en hij mocht niet spreken. Ja de priester had geene de minste bewaking meer over de schoolhij stond zelfs onder don onderwij zer, en moest hem dank wijten dat hij, pries ter, in de school mocht binnenkomen. Zekerlijk zulke dingen mochten of konden niet blijven duren. De plaats van den priester is groo- tendeels in de school om de kinders in de kristelij- ke leering te onderwijzen, en ze in het goed Op te leiden. Ja de scholen zonder God, hebben lang genoeg bestaan, en ieder die wil zijne oogen opendoen kan genoeg zien welke vruchten zij hebben voortge bracht. Ieder oprechte katholiek moet ons Katholiek gouvernement bedanken omdat het een einde ge steld heeft aan dien staat van zaken. Laat de socialisten, die verleiders van 't volk, zij die het volk willen uitzuigen, laat de socialis ten maar roepen en tieren, een bewijs genoeg dat de schoolwet goed is, is dat zij er tegen hebben ge werkt; want iemand die valsch, bedrieger, of schijnheilig is werkt altijd tegen hetgeene hij denkt goed te wezen. Nogmaals dan lof en dank aan onze Katholieke Volksvertegenwoordigers en eer aan onze Ministers die werken volgens de oude spreuk Goed doen zonder omzien. Max.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1895 | | pagina 1