I' JAAR N 41. ZiTE&lfc 19 SCTOBER1895. DE WINTERAVONDEN. Christene beweging. Tussclien Man en Yronw. van Z. D. Hoogw Mgr. Stillemans, Bisschop van Gent. Veropenbaringen van NONKEL. *ïèkhiet VIEN STIEN. ©riikktr-lilitgcofr tlrtrua Dan ttuffcl, fftopoltatraat, 19, tr Tlalet. Een abonnement voor gansch België, franco te huis, kost 2,50 per jaar. Voor Europa en de andere werelddeelen 4.50. Alle brief wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn b u en krieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee- Kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den regeldikwijls te herhalen 10 cent"1 Verzekerde-ruchtbaarheid. Ten Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk- werken, zooals dood beeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz., aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoolgerief voor scholen, kloosters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog. Al onze trouwe Lezers moeten ons Bureel indachtig zijn. De winter staat aan de deur De overgroote hitte, die tot over veertien dagen ons nog zoo menigen zweetdruppel ontperste, heeft ons op eens verlaten, en plaats gemaakt voor een echt Oktoberweer Storm en wind zijn bezig tot t laatste bladje van de boomen af te schudden, en terwyl eenieder 't winterkostuum reeds aantrekt, schijnt de natuur van alle pracht ontsierd in eenen diepen slaap ge dompeld. Welk verschil met de overschoone zomerda gen I Nochtans, wat men er van zegge of niet, en hoe lieflijk ook de zomer mij telken jare tegenlacht, ben ik verre van den winter met afschrikken te zien naderen. Nooit immers heb ik zoetere en hertelijkere vreugd gesmaakt, dan binst die lange winteravon den, gedurende dewelke wij met gansch de familie rond den heerd vergaderd zijn. 'k Zal 't nooit vergeten, met wat ongeduld ik binst mijn kinderjaren, na 't voltrokken werk, ons door onze leeraars opgelegd, naar 't kleppen tracht te van de avondklok. Op slag van zeven uren immers kwam vader, na eenen dag van werken en van zwoegen 't huis, om daar in 't midden zijner welbeminde kinders, eene welverdiende rust te nemen. Nauwelijks was 't Angelus opgezeid, alsook 'tge bed voor 't avondmaal, of eenieder was reeds aan 't smullen van 't geen moeder ons met zorg had voorbereid. Maar wat kon ons dan toch zoo blijgeestig en opgeruimd maken, zult ge mij vragen? Wel, beste Lezers, 'twas de schoone en lange vertelling die vader telken avond deed naar 't eten, op voorwaarde wij gedurende den dag braaf en vlij tig waren geweest. En kon vader dan toch zooveel vertellingen hoor ik u zeggen. Oh wel zeker! en hij kon ze toch op zoo eene aantrekkelijke manier afgeven Een muisken had men hooren loopen, terwijl va der aan 't vertellen was, ware het niet geweest dat regen en sneeuw soms al door eenen rukwind te gen de vensterruiten geslagen, de stilte kwam bre ken met dewelke wij hem aauhoordeu. En gebeurde het soms dat in 't historieken van Duim- ken, van Klippelken in den zakvan Tist de Sfrtel ler y van 't Dertientjen, die wij met honderde kee- ren hadden gehoord, hij de eene of andere omstan digheid naliet, aanstonds was de een of andere daar om hem deze kleine nalatigheid te doen opmer ken. 't Gebeurde dan soms ook dat vader van vertellen moede, daar rede in vond om aan de vertelling een einde te wil len stellen, maar niets was er aan te doen, de bra ve man kon niet weerstaan aan de smeekingen zijner lievelingen, en zoo kwam het dat het reeds laat in den avond was eer wij naar 't zachte bedde ken trokken, na gezamentlijk den rozekrans te heb ben gebeden en aan moeder en vader een kruisken te hebben gevraagd. Die gelukkige kinderjaren zijn reeds lang, zeer lang voorbij, 't is waarmaar 't dunkt mij, hoe ver der ik in ouderdom vorder, hoe aantrekkelijker mij de lange winteravonden schijnen. Wat ik van vader zaliger in den tijd zoo oplet tend heb afgeluisterd, dit acht ik mij nu gelukkig, op mijue beurt aan mijne kinderkes te vertellen Niets kan er voor mij opwegen tegen de voldoening dfo ik gevoel, mij aan den hui2elijken heerd bij vrouw en kinders te bevinden. Daar immers bevind ik mij in 't midden van (iuurbre wezens, wiens hartje mij teenemaal is ver kleefd, daar kan ik door woord en daad hun tot het goede aanzetten; daar nog en verkwist meli het zuur gewonnen geld niet dat menige werkman zoo onbe zonnen in de herberg verbrast tot groot nadeel van zijn huisgezin. Mocht menige huisvader wat meer zijnen fami liekring lief hebben, vrouw en kinders zouden er veel bij winnen zoowel onder stoffelijk als onder zedelyk opzicht. Jefken. Vrouw. Zijne Heiligheid de Paiyj en onze Bisschoppen houden ons voor dat wij als één man ten strijde zouden trekken tegen liberalen en soci alisten, niet waar? Man. Dat is vrouw, de uitdrukkelijke wil van Paus en Bisschoppen. Vrouw. Hoe moet ik dan uwe gedragslijn be titelen, Petrus? Man. Ik beken dat ik in opstand leef met al les wat ik eertijds eerbiedigde en bemindeIk gevoel dat ik daar een einde zou moeten aan stel len.... 't Zal mijne dood kosten....'! Maar.... Vrouw. Hewel, Petrus, 't is nog tijd... steek om Gods wil, eene spel aan dien dwazen opstand... Man. 'k En kan niet, vrouwMijnen kop moet ik uitwerken, kost wat kost Vrouw. 't Is spijtig, man hadtge u bekeert, 'k had eenen wafelslag gegeven voor gansch de'ge buurte. De groote Paus Leo XIII zag dat bijna overal het lot van den werkman te wenschen liet, en dat eene nieuwe sekte, het socialismus, Van dien onge- lukkigen toestand wilde gebruik maken om Gods dienst, Familie, Eigendom, in één woord om de maatschappij omver te werpen. De Paus verstond dat de Katholieke Kerk alleen het menschdom van 't verderf van 't socialismus kon redden en waarlijk het lot der verschillige klassen cn bijzonderlijk van 't werkvolk kon ver beteren. Daarom zond hij de wereld rond zijne merkweerdige Encycliek' óver de werkende klas sen. Hij zegt in die Encycliek dat het lot van 't werk volk moet verbeterd worden niet door oproer en opstand maar met wijsheid en vrede. Daarom noo- digde hij alle katholieken uit hunne krachten te Vereenigen, om te samen de redding der maat schappij te bewerken met welstand te doen bloeien bij 't werkende volk. Ongelukkiglijk waren de katholieken verre van eensgezind te zijn om de wijze raadgevingen van den Paus in praktijk te stellen, en vooral in ons katholiek België had men eene noodlottige ver deeldheid te betreuren. Daarom hebben de Paus en de Bisschoppen dik wijls hunne stem tot de katholieken gericht om ze te vermanen, dat zij al hunne krachten moesten verzamelen om tegen den algemeenen vijand, het socialismus, te strijden. En hoe is het mogelijk dat mannen, die zich roe men op den naam van katholiek, niettegenstaande den uitdrukkelijken wil van Paus en Bisschoppen, nog voortgaan met de krachten van 't katholiek le ger te verdeelen Er is maar een arrondissement in gansch ons land waar mannen onder den naam van katholiek tegen de katholieken durven strijden. Voor die mannen van 't land van Aalst is er niet meer te twijfelen dat zij van den rechten weg afdwalen, dat zij we tens en willens strijden tegen den wil van den Paus de Bisschoppen en van alle ware katholieken van ons land. Heeft Mgr Stillemans de partij Daens niet uit drukkelijk verwittigd dat zij een verderfelijke poli tiek volgt, en dat zij niet mag gerekend worden on der de ware demokraten Op het groot Congres van Gent hebben Mgr Stillemans, Arthur Verhaegen, Pottier en al de groote katholieke volksleiders gezegd dat kost wat kost de katholieken moeten vereenigd zijn om eenen schitterenden zegepraal te behalen over 't socialismus. Welnu, Lezers van 't Stemmeken, in de naaste kiezingen is er in geheel het land geene enkele stad die zooveel kandidaten aan 't werkvolk geeft als de stad Aalst. Er is dus geene enkele stad die beter beantwoordt aan den wil van den Paus en de Bisschoppen. En als men dat inziet, dan vraagt men zich af, welke minste reden de donchisten te Aalst kunnen hebben om de katholieken te be strijden Welk is het inzicht, het doel van die mannen die werken tegen de gedachten van den Paus en de Bisschoppen Dus. Kiezers van Aalst, als ware Katholieke Vlamingen, luistert naar de stem van den Paus en de BisschoppenSchaart u onder de vlagge dei- ware katholieke partij volgt geene mannen die tegen den wil van den Paus en de Bisschoppen han delen, die de katholieke partij van Aalst verdeelen tot profijt van liber^lismus en socialismus, en die alzoo de christene beweging, ten voordeele van 't volk ingericht, bestrijden! Snoeck Met. innige droefheid zien Wij dat de gazetten dor zoogenaamde partij-Daens,.niet de minste re kening houdende van den brief door welken de Bisschoppen van België, op bevel van Z. H. den Paus, de katholieken van ons land tot eendracht onder elkander aanmanen, heviger dan ooit de ver deeldheid bewerken en verspreiden, en de katholie ke besturen aanvallen. Zoo verre drijven de opstel lers dier gazetten den overmoed, dat zij hunne le zers ppgen te doen geloovon dat, zóó handelende, zij de goedkeuring hebben van Z. H. den Paus en van de Bisschoppen. Zulke gedragslijn is te veroordeelen, zij is hoogst nadeelig aan de belangen der ware christene de mocratie zij is gansch tegenstrijdig met de gedach ten van Zijne Heiligheid en van de Belgische Bis schoppen; en Wij achten het Onze plicht de geloo- vigeu te vermanen zich door dergelijke gazetten niet te laten misleiden. f ANTONIUS, Bisschop van Gent. 'k Heb de ze week nog eens op ron de geweest 'k heb tegen Donchisten gesproken en bijzonderlijk tegen eenen die ten mins te van den 338ten degré was van 't or de van Chip- ka, maar die gclukkiglijk op 't punt is van zich te ibekeeren, en ziehier wat bij mij be kende 1° Dat de daenspartij toch zoo duivelsch kwaad is omdat 't Stemmeken bun wekelijks tot overeen komst beeft aangewakkerd 2° dat ze vlam en vuur spuwt van koleire om- dat de katholieken zelfs al <1© cloiicliisten hebben uitgenoodigd tot den algemeenen poll voor het aanduiden der kandidaten 3° omdat t Stemmeken altijd en gedurig maar spreekt van eene eensgezinde katholieke partij. En, mijnheer, zeide hij ons voor 't laatste, weet ge wat hun bijzonderlijk op de m^ag brandt, 'f is hun geteckend verbond met de liberalen, door welk ze verplicht zijn de katholieken te bevechten. Ze krinkelen zich gelijk den duivel in een wijwater vat, en liegen dat ze zwart zien ona de menschen te doen gelooven dat dit verbond niet en bestaat. Nonkel. Ze komen malkander tegen rechtover Thierry Martens. Vien. Wel, Stien, jongen, hoe is 't'met u nog? Go gaat go elijk al een betjen al trekbeenen? Stien. Och, Vien, wa zou 'k zeggen; alle dagen nen dag ouder worden en thuis met 't romatis gezeten nesten, alla nesten, zeg ik... ViEk. 'tZal daarmee zijn d'ak u van geheel de week nie meer gezien en heb, maar 't is nu toch zoo goed als gedaan, dunkt mij Stien. Ja, God zij gedankt, als mijnen gang nog wat betert, is 't weeral nen justen. Vien. Hedde dat al gelezen, Stien, van da malheur mee die twee treinen Stien. Zeker, Vien, 't stond in De Volksstem ai, ai, ai, dat moet ne massakker geweest hebben en nen desaster 1 Twintig man dood, en gepletterd en gemalen, en menschen mee stukken hout en ijzer in hun lijf Vien. De subiete dood, Stien, 't gruwelt ne mensch als g'er op peistd'heilige Barbara wil ons ontfermen, g'en hoort nie meer als van mal heuren. Stien. Maar, Vien, om van ander dingen te spreken, wat is uw gedacht over de kiezing Vien. Als 't katholiek mee wilt, Stien, en kan 't geen kwaad. De goei kiezen voor de groote katholieke lijst mee werkvolk, burgers en boeren op. Die daar nie voor en kiest, is geen oprechte katholiek,'Stien. 't Perkament eti kan nie liegen, 't staat geschreven Ge zijt mee mij of tegen mij, geen tusschensoort. Stien. Daarbij, Vien, de Bisschop heeft sproken ze misleiden 't volk zoowel als libera len en socialisten er en valt daar nie op te cbi- oaneeren, 't is kleer genoeg, en na en is er geen een gazet nie meer in 't land die voor die gazetten of die partij nog durft een letter op 't papier zet ten't is d'algemeene condanatie én rbprobatie. Vien. Wij, Stien, wij mee onzen Werkmans- kring en mee al de deftige werkmenschen van 't stad, wij zijn d'oprechte Volkspartij, maar geen twee of drij ruziemakers, dié mee huu schoon be- loftens een deel van 't volk bedrogen hebben "en verbonden teekenen met liberalen en socialisten... Ai, Heere, welke responsabiliteit, de straffen van den Hemel.... Stien. En spreekt vau geen straffen, Vien 11 Is 't nie al erg genoeg De Paus u te Romen doen kompareeren en u van geen kanten of manieren willen zien de Bisschop die schrijft dat de gazet ten der Daenspartij 't volk misleiden in uw eigen stad geenen goeien dag nie meer krijgen en van al wat deftig is.met den vingèr gewezen worden, en van 't Geestelijk verlaten, en van al de libéralen gesaleweerd en de patroon zyn van de socialisten j Vien, Vien, Vien Vien. Zoo is 'tEn ge ziet het bij die man nen, de wroeging, het spijt en de STRAF hunner, schelmstukken staan op hun wezen te lezen. Spij- Stien, dat mijn eksteroogen beginnen te ste ken, 'k moe voort... Stien. Ja, Vien,'k trek er opk van deer, want flees doe Markus ons nog een procesverbaal aan, om zijn zicht te belemmeren... Tot ziens l

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1895 | | pagina 1