m
ms
4 JAAR N 161.
IWEIN VAN AALST.
t
AJOm
ZATERDAG 5 FEBRUARI 1898
SCHAAMTE VRIJ.
De pensioenkas van den Staat.
g
Bureel Kapellestraat, Aalst
Welke hooyeerdigfieid
't Lcciowkeii
Volksparlemcnt.
is
o
s
a
M
V
enz.
U^.
i?en abonnement voor gansch België, franco te huis, kost 2,50 per
jaar. Voor Europa en de andere loerelddeelen 4,50. Alle brief
wisselingen moeten ons voor woensdag middag besteld zijn
Pakken en brieven moeten vrachtvrij toegezonden worden. Ongetee-
kende brieven worden geweigerd. Aankondigingen 15 centiemen den
regel dikwijls te herhalen 10 centm Verzekerde ruchtbaarheid.
Ja, schaamte vrij, oprecht schaamte
vrij, moet gij zijn om te durven handelen
zooals de daensisten.
Sedert vijf jaren zijn de hoofdmannen
't land rondgeloopen om hunne christcnc
volkspartij te stichten. Overal hebben zij
de hulp ingeroepen van liberalen en socialisten zij hebben
publiek aangespannen met mannen die nooTt naar kerk of
kluis gaan zij gaven mcctingen bijna uitsluitelijk in libe
rale of gemeene herbergen zij bevochten 5 jaar lang al
wat katholiek is zij zijn in opstand tegen de wettige geeste
lijkheid van een heel arrondissementzij zagen hunne ga
zetten twee maal door Z. H. den Bisschop veroordeelen,
hun opperhoofd werd naar Rome geroepen, en de Paus
weigerde hem te ontvangen, hij moest voor eenen spaan-
schen capucien verschijnen welnu achter al dat, die partij
nog durven christen heeten, durven zeggen dat de Paus haar
goedkeurt, dat heeten wij atchnituitc vrij zijn.
Schaamte vrij Over eenigen tijd, als de christene be
driegerspartij van Aalst en Zomergem uit den belgtschen
volksbond gebannen werd, den algemeeuen bond der katho
lieken, dan dierf de vierde man zeggen dat hij niet uitgeslo
ten was, want dat hij nooit deel gemaakt had van de chris
tene volkspartij.
Schaamte vrij De Bien Public sprekende over de
schandige handelwijze der daensisten, noemt die partij schis-
mocraten, scheurmakers, daensisten en de vierde man
steekt de armen in de lucht en kermt dat hij verweten wordt
dat hij geendaensist, geen scheurmaker is. Dat is schaam
te vrij zijn. Is hij katholiek misschien, hij die de katholie
ken en de geestelijkheid overal tegenwerkt eu aanvaltis
hij geen scheurmaker, maar man van orde, hij die op al de
parochiën twist en tweedracht gezaaid heeftwerkt hij
volgens den Pauzelijken brief, hij die de liberalen onder
steunt en de socialisten in de hand werkt
Schaamte vrij In de Kamers werd laatst gesproken
over de kiezing van Dendermonde. Minister De Bruyn en
M. Van den Steen toonden hoe de daensisten overal scheu
ring willen brengen in de katholieke partij, zelfs daar waar
rechtzinnige volksvrienden opkomen. De vierde man is op
gesprongen, en heeft durven roepen dat er geen daenspartij
bestaathij heeft ook durven verklaren dat zijne christene
volkspartij zal voort blijven strijden.
GESCHIEDKUNDIG VERHAAL
Dr Is. Bauwens.
Laat mij begaan: tegenstribbelen is immers met uwen
kop tegen den muur loopen. Houd u tocli stil straks
doet de gramschap u nog eene beroerte krijgen.
De magere klappertandde en kreeg kippenvleesch
zou het toch een gemeend hangen zijn
De muiters schaterden.
Ivo glimlachte had hij een verlossingsplan gesmeed
En weer sprak Walter, de spotter, Waarom van
eene mug eenen olifant maken Gehangen worden is toch
maar eene kleinigheid. Beken, dat ge mij indergelijk geval
met dezelfde munt zoudt betaald hebben. Niet waar Ik
wed er mijn hoofd onder. Daarenboven, het is best, dat
een onzer met pak en zak naar de andere wereld ver-
trekke er mogen geen twee groote masten op éen schip
blijven... Zie zoo de strop past goed en belet u voor
taan uwe kinnebak uit het lid te geeuwen.
Bij deze koddige toespraak lachten de oproerlingen
zich slap.
Disdeer werd doodsbleek en begon te huilen.
Walter vatte het andere einde der koord en trok
eens lichtjes neerwaarts, daar hij Ivo toeriep Ivo,
vriend, een beetje geduld. Disdeer komt de eer toe.
Wees niet jaloersch uwe kaars brandt ook iu de" pijp.
Straks hangt uw scheermes, uwe tong, tot onder de
misbakken kin.
En de dikbuik trok krachtiger en spotte, terwijl Dis
deer schreeuwde, smeekte, kermde Wat litanie van
klachten 1 Keer uw hart tot God. Gij huilt als een hof-
bond 1 Dat is niet wel 1
De muiters jubelden,
Walter greep nu de koord boven den strop vast,
Om te durven beweeren dat er gecne daens
partij bestaat, om publiek in de Kamers u te dur
ven verklaren tegen de katholieke partij, daarom
moet ge schaamte vrij zijn.
En tienmaal schaamte vrij moet ge zijn om te
durven zeggen, zooals hij gedaan heeft, dat er in
kiezing van Dendermonde schandige middels ge
bruikt zijn. Een man, die zijne kiezing te dan
ken heeft aan de vuile historie van 't wijf, mag
in een andere kiezing van geene schandige mid
dels gewagen.
Zedeles De daenspartij moet door en door
slecht zijn, vermits haar eigen stichter haren
naam verloochent. X.
Op i Januari 1897, waren er 9285 gepensioc-
neerde van den staat, samen voor eene somme
van 13,124,439 fr.
2979 oud-militairen.
98 oud-bedienden.
12 Zeelieden.
1213 Bedienden van ijzerenwegen, posten en
telegraaf.
1291 Bedienden van de Staatskas.
1070 Bedienden der andere ministeries.
2225 oud-Onderwijzers.
397 Priesters.
Men ziet door deze officieele tabelle hoe de
pastoorsopeters zijn van 't vaderland.
397 priesters genieten van den Staat een pen
sioen, tegenover 8888 andere bedienden.
Spijtig genoeg dat de statistiek ons ook niet
nevens het getal, ook het verschil laat ken
nen der pensioenen.
Zoudt ge er waarlijk geeu appelflauwte van krij
gen
Wie heeft dat vau ziju leven gehoord of gezien
Zulke pretentie 1
Zoo lezen wij iu de gazet van de Vischmarkt
De Kristene Volkspartij vraagt een evenredig
deel van zetels en plaatsen. Eu welk is dat even-
dig deel
Dat is den helft.
Dus die mannen, die dank aan d'historie van
't wijf, door bedrogen beloften, ccnen enkelen
volksvertegenwoordiger iu de kamers gekregen
hebben, zouden moeten, overal, iu al de katholieke
arrondissementen van ons land, het recht hebben,
den helft der zetels te bekleeden Oef
Neu troep, samengesteld uit misnoegde katho
lieken, uit mannen van 't jaar 7'J, liberalen en
socialisten, in één woord, uit mannen die met
handen eu voeten werken en strijden tegen gods
dienst en priester
Ecu troepkeu dat op 14 dagen in de kiezing van
Dendermonde, nauwelijks 2000 stemmekens kon
bijeentrommelen, tegen 21,000 gegeven aan de
katholieken, dat maakt aanspraak op den helft
der zetels zoudt gij niet zot worden?
Aan eene partij die afgekeurd is door den Paus,
door de Bisschoppen van Gent en Brugge, aan
eene partij die door haar eigen uiets kau,
die geene reden van bestaan heeft, die maar goed
is om stokken in 't wiel te steken, aan zulke partij,
zouden de katholieken den helft hunner zetels
moeten afstaan, en schoon komen vragen Mijn
heer, zoudt gij wel content ziju met 2 zetels op 4.
Wat hooveerdij welke pretentie 1
Maar 't is daarmeê niet gedaanwij lezen verder:
Vulgens streng recht raag de volkspartij aan
spraak maken op uiccr dau de helft der zetels
want zelfs met het meervoudig stemrecht telt zij in
alle streken het grootste getal stemmen maar de
overgang mag niet te brusk en overhaastig zijn.
Dat is kunnen zie I
Maar hoe komt het dau, indien die mannen
overal het grootste getal stemmen hebben, dat
zij nergens gekozen worden
Overal boven liggen en nergens gekozen worden,
om dat te verstaan moet men meer als philosofie
kennen.
Zij hadden zeker ook de meeste stemmen tot
Dendermonde, tot Antwerpen, tot Kort rijk :n de
provinciale kieziugen tot Aalst, Geeraidsbergon en
Ninove
't Leeuwken, van Somerghem zit
ongetwijfeld nog beteuterd naar zijne
nagels te kijken, die de manhaftige
Volksman, M. Arthur Verhaegen,
Zondag te Meirelbeke zoo leelijk in
gekort heeft't Voelt waarschijn
lijk nog achter zijne ooren, de pijnlij
ke striemen gloeien, die men zoo on
genadig, met de kletse van zijne eigene
in zijnen nekke sloeg.
't Is wel besteed 't Leeuwken had
hoog op, en 't was tijd dat het betere
leerde
't Heeft nu zijn meester gevonden.
Dat liegen heeft hij van onzen vierden afge
leerd. Deze heeft immers in de Kamers gelogen
dat het kraakte als hij zei, dat hij in de kiezing
van Dendermonde zoo onschuldig was als een
pasgeboren lammeken.
Dender en Schelde heeft ons 't beestjen ge
toond, maar 't en trok op geen lammeken.
P
leugens,
het al te
manieren
Teil Bureele der Volksstem gelast men zich met alle slach van druk
werken, zooals doodbeeldekens, rouwbrieven, facturen, kerkwerk, enz.,
aan zeer lage prijzen. Schoone keus van schoc.gerief voor scholen,
kloot ters en pensionnaten. Op aanvraag onmiddelijk te verkrijgen alle
soorten van leesboeken, enz. Voor prijsboeken vrage men den cataloog.
Al onze trouwe Lezers zullen ons Bureel indachtig zijn.
zeggen, rood zag van 't bloed te Parijs.
doe. Ai, ai, 't gruwelt mij van
hooren te zoggen I
tist. En den aartsbisschop van
Parijs, mee geheel den klergé, allemaal
op één root gezet, Doe, en den oenen
achter den anderen door de kop ge
schoten I
doe, En da volk zon hier willen
meester geraken Tist toch
tist. Eu mee geheide halve stra
ten ondermijnd en doen springen en
huizen en gebouwen mee petrol bego
ten en iu brand gestoken zie, da zijn
die mannen hun feedievers, ge moet da
weten of lezen iu de boeken.
doe. 't Zijn Spiegels, Tist, dat
't volk da wilde verstaan, want dat ze
werom 11e keer moesten moester wor
den 1
tist. Maar Doe, die nie en wilt
zien, is blind, maar kijk ne keer rond
in uw geburen of iu 't stad of nimport
waar, en zie ne keer wie dat er socia
list is.
doe. Al da nie en deugt, Tist, ra-
menaut van...
tist. Al dat in 't kot gezeten heeft,
al dat dief is, moordenaar, al da naar
God of zijn gebod uio eu luistert.
doe. Overlost ziju mijn konijnen
gepakt, azoo schoon konijnen
tist. Awé Doe, wie zou dat doen,
die God vreest maar als ge aan helle
of hemel nie en gelooft, eu maar alleen
benauwd en zijt van d'haaro mutsen,
van de marchessés...
Maar, Tist, gij zijt azoo nog
meer geleerd, zeg mij uo
keer tegen ouzent wo
nen er daar azoo twee
socialisten, eu da weert
bom daarvoor dat do
knoppcu van hun broek
springen, eu ik hoor zc
daar uit hunne gazet
azoo altijd iet uiteen
doen, dat ze zelf nie eu
verstaan, want ik hoor (la, z'en weten
doe. Ik heb u maandag
zien loopen, menseb, iu die
wind zoudt ge willeu gcloo-
veu, dagge nog 11e flinkschen
en uc rappen zijt?
TIST'. Als ik wind af heb,
moet g'er bij zeggen, djg.
doe. Maar Tist, da was
toch iet eh, van azoo te waaien, ge zoudt zeggen
waar dat ze daar azoo zoün op gepeist hebben
tist. 't Was pertekelier. in 011s straat, waar
dagge mij gezien hebt, zegde, daar trok het nu
toch gelijk iu d'bolle op de groote markt.
doe. Eu die droeve loting, cwoor Tist, die
nog ue keer voorbij is.
tist.—Ja, diedroeveloting, gemoget wel zeggen,
want op die dagen komen de dragonders uit mee
hun vloeken, eu lawijteu en tieren.
doe. Ik wil bijzonderlijk nog zeggen, Tist,
dat de menschcn daar kosteu aan schapeereu aan
da loten, dat da voor iedereen zou een sollajement
zijn en een solatie.
tist. Dat is toch waar, want ne mensch ziet
dat mee schrik afkomen.
doe. Dammen hier in ons land een leger kre
gen van volontarien, die soldaat worden uit liebere
wil, da zou'k goed achten.
tist. Daar wordt veel van gesproken, zeg
gen ze.
doe. Zeker, mijnheer Woeste, waar dat de
groene socialisten van Aelst altijd op kabassen,
zit daar nijg achter, zijn woord is een leger van
vrijwilligers, gelijk iu Eugelaud cu cetra.
tist. Eu die groene judassen bier spreken
van iedereen soldaat, zou't daarmee beteren
doe. Och Ileere, Tist, ba neen 't zeker, er
zijn nu nog jongens die als er uit zijn, die voor een
ander opgaan voor 't geld, ze waren dat ten ook
nog kwijt. Eu de socialisten spreken van geheel
't land soldaat te maken, geloof ik.
tist. Och mcnsch, de socialisten wat houdt
dat in Da ziju trommels, veel lawijt, maar leeg
al binnen.
doe. Wij hebben ons moeder zaliger daar
hooren van klappen, die 't wist van beur moeder,
die in den besloten tijd nog geleefd had, ouder de
frausche revolutie.
tist. Ja, da waren socialisten, do revolution-
nairs hebben dan ne keer meester geweest. Goeie
God 1 ik heb 't nog iu nen boek gelezen van de
schelmstukken en d'ijselijke sacrileeges en de
moorderijou dat de Seine, den Donder zouden z'hier
't nie, en ne noemen da dingen kollek-
tivismus, en ik en weet het ook niet.
1 1st. Luister doc, ik en zou dat
ook nie weten, maar ik heb dat ne keer
hooren uiteen doen van neu beer die
kwam spreken in onze Werkmanskring.
Dat is, ge weet wel, 't land gelijk dat
de socialisten da zoün willeu hebbeu.
doe. Maar wa beteekeut da, kol-
leklivismus
tist. Da wilt zeggen, Doe, dat al
dat er iu 't laud is moet komen aan 't
gouvernement, huizen, laud, geld, ei
gendom.
Doe. En daar ééu huishouden van
maken
tist. Ja, iedereen zou moetou
werkon voor 't goevernement, en 't goe-
verucment zou iedereen betalen, en
voor iedereen zorgen, voor kleedereu,
en huis en eten en drinken.
doe. Maar, Tist, toch is da kol-
lektivismus Er wordt nu al ruzie ge
maakt in een klein huishouden, wa zou
dat zijn moest geheel't laud ééu huis
houden zijn
tist. Revolutie, mensch van do
eerste veertien dagen.
doe. Maar ge zegt daar, gouverne
ment, wie zou da zijn, Tist
tist. Da zouu de groote chcfdefiis
zijn van de socialisten.
doe. Lieven hemel, ik hoor die
socialisten altijd zeggen dat er dau geen
meesters niemeer en zouden ziju
tist. G'en zijt toch zoo simpel
niet, Doe geeu meesters, dat en is nie
mogelijk, waar dat er twee menscheii
bijeen zijn, is er al uc meester, eu moet
er al eenen zijn, of 't en zou nie gaan.
doe. Ik ben blij da'k nu weet wat
da kollcktivismus is, dat ze nu nog ne
keer beginnen, 'k zal wel autv.oorden.
tist. Luistert, Doe, om dagge da
nooit niemeer eu zoudt vergeten, ont
houdt 't dees zie Een gouvernement
1 van socialisten of kollektivismus gelijk
dammen zeggen, zou de mensch behan
delen gelijk deu boer zijnen ezel be
handelt.
doe. Ik luister zelle, Tist, ga
voort.
tist. Als deu ezel werkt, 't is voor
i a 1
O
►d
M
DOOR
DOE,