Mm
Wolka
m,
4' JAAR N° 203.
'T PARLEMENT.
Hoe knoopt men flat te zamen.
ZATERDAG 20 NOVEMBER 1898
OPROEP.
Bureel: Kapellcstraat15, Aalst.
Abonnementsprijs per Jaar 2.50, franco
iBiuis. - 5 Centiemen bet liumiiicr. - lie
Volksstem heeft overal vcrRoopcrs en
wordt ftanscli Vlaanderen door gelezen.
- Itriefwisselaars in alle gemeenten. -
Held gij hulzen te verhuren Vraagt gij
meiden of kneehlen zoekt gij cenc hc-
f rekking? wilt gij nwen handel aanbe
velen? Plaats dan uwe aankondigingen
in dit lilad het wordt alom verkoelit
ÉÉNE PARTIJ.
Tusschen Man en Vrouw.
Avis aan Sinte Pieter
Artikel XI.
Wat willen ze
Beste Lezers, meer
en meer zijn wij over
tuigd dat het schip
der Daensisteu aan 't
zinken is.
Waarom dat
Wel, omdatde kop
stukken malkander
niet meer verstaan
Omdat de eene er
van ondertrekt na de
andere.
Sedert 14 dagen heeft Mgr De Harlez, professor
tot Leuven, veel geschreven en gevreven, om de
Daensisteu weder tot de Katholieke partij te doen
keeren.
Maar 't is al boter aan de galg
Ze schrijven voort tegen al wat katholiek is de
rijke brave, kristelijke menscheu van Aalst wor
den uitgescholden voor smachthalzeu ze teekenen
briefkens met liberalen en socialisten.
En daarbijdat is geen partij
Ze weten niet wat z\j willen, zij hebben geen
programma, of zo >wel kan dit programma rekken
gelijk elastiek.
Ziehier een klein voorbeeld
M. H. Lebon, hoofd der Daensisten van Antwer
pen, schrijft in zijn blad van Zondag verleden
Er mag maar éénc Katholieke partij zijn..
En het Land van Aalst
De kristene volkspartij (de groene) moet viuj
zijn, op haar eigen bestaande, en vrij in hare
werking.
Dus 't Land spreekt geheel en gansch M.
Lebon tegen.
Volgens de Daensisten van Aalst moet hunne
zoogezegde partij, bestaan buiten de katholieke
partij van die groote katholieke partij, de roem
van ons Belgenland, willen zij geen deel maken
zij willen zelf nog do Voorwacht niet zijn (sic)
van die partij, zij moeten vrij zijn volgens hen is
de zaligheid onmogelijk bij de katholieken want
moest zij deel maken van de katholieke partij zij
zou hare groote doch zware lastige zending (1) ont
nomen zijn, zij zou uit den stroom der Volksbewe
ging rijn, zij zou visschen in den nacht,op plaatsen
waar niets te vangen is
Wij zijn ten volle van het gedacht van M. Lebon.
Waarom twee partijen
Wat zou er gebeuren in een huisgezin, als vader
werkt tegen moeder
Twist en tweedrachtonmogelijkheid van het
huisgezin te bestieren, of de kiuders op te kwee
ken.
Maar als zij te samen werken, dan zal het huis
gezin vooruitgang doen, en goed werk verrichten.
Zoo ook de Katholieke partij
De Katholieke partij moet één zijn maar dat
er in die partij, verdeelingen of vertakkingen be
staan, die allen streven om het groot doel te berei
ken, dat zal niemand beknibbelen.
Zoo moet het zijn. Immer, Eendracht maar
Macht 1
ge
Dag, Volksstem
Ah 1 Donsj 1 Zijt
daar nog eens
Jamaar, Volksstem
Hewel
Donsj, zegt ge 1
Ge hebt mij zelf gezegd
dat ge donsj waart.
Jamaar, nu niet meer, zulle
Bekeerd
Geheel en gansch.
Alla, dat is wel. Proficiat 1
Dank u, Volksstem. Wat ben ik blij dat ik
u ontmoet heb. Had ik dat eer geweten dat de Ou le
Bewaarders alzoo menschen zijn 1 Maar 'k had
mij laten bedriegen.
Of ze ons Oude Bewaarders noemen of Jonge
Weggevers, dat is ons gelijk. Wij zijn katholiek,
t is te zeggen, wij strijden voor den godsdienst en
voor 't welzijn van 't volk, zonder uit te vallen op
de rijken daarom alleen omdat ze rijk zijn, en zon
der 't werkvolk te vleiën, omdat het een stemmeken
heeft.
Wel gezegd omdat het een stemmeken heeft.
Zie, Volksstem, 't en is niet schoon van uit de
school te klappen, maar, onder ons, we zegden dat
ook zoo dikwijls onder malkaar Dat niet en ware
voor ons stemmeken, onze kopstukken zouden
ook zooveel beslag niet maken van ons en met ons
zooveel niet bezig zijn.
Dat is de waarheid, vriend; ge ziet dat genoeg
aan hunschrijven: 't is altijd van dat stemmeken. De
menscheu opmaken, mistevreden en ongelukkig
maken, doen vechten met malkaar is dat niet
alles wat ze voor 't volk gedaan hebben Ach, waar
is de zalige tijd dat de vijanden van de katholieken
rechtzinnig waren Maar nu willeu zij katholieker
zijn dan de Paus.
Ge zijt in de waarheid, Volksstem. Metieder-
mans zaken bemoeiën ze zich. Tot Mgr Stillemans
toe kan naar hunne goeste niet handelen. Maar
weet ge wat ik zeg En mijn vrouw geeft mij gelijk,
als ik dat zeg. Ze zei het nog zondag, als ze 't leste
Land van Aelst in de stoof stak Peer, ge hebt ge
lijk
Hewel, wat zegt ge
Ik zeg Als de minister van Oorlog 'nen
officier afstraf, hij moet weten waarom, en wij heb
ben onzen neus daar niet in te steken.
Ge klapt gelijk 'nen boek, Peer
Volksstem, ik heb al veel gedacht en ge
peinsd sedert 8 dagen.
Ik hoor het, Peer: ge zijt gansch omgekeerd,
te uwen voordeele 1
't Is maar, Volksstem, wij hebben altijd met
de goede mee gedaan zulle, van ouders tot
kinders, en van den kant van mijn vrouw is 't ook
zoo. Maar ne mensch kan bedrogen worden.
Maar, Volksstem 1
Hewel
Christene volkspartij 11111....
Wat wilt ge zeggen
Ik weet niet hoe dat ze durven, die groene
kopstukken, zulken schoonen naam stelen, zulke
schreeuwende schijnheiligheid plegen. De donchis-
terij, Christene volkspartij Volksstem, ik las
wekelijks het Landen zoudt ge gelooven c^at ik
stillekens aan eenen afkeer begon te krijgen van
den godsdienst
't Contrarie zou mij verwonderen, vriend.
't Was tegen mijn goeste dat ik naar de kerk
ging. Verre van in den priester nog, gelijk vroe
ger, eenen goeden vriend te zien, ik zag er eenen
vijand in, en verre was 't er af van hem te groeten
op straat. Zelfs gevoelde ik eene inwendige vreug
de als ik onze mannen achter eenen priester hoor
de roepen.
Vriend, ge moet hier uwe biecht niet spre
ken.
't Is waar, maar 't is maar om u te zeggen
dat durft zich christen noemen.
Ach, vriend, dat zeggen wij al vier jaar lang.
Christen komt van Christus. Christus heeft hier op
de aarde eenen plaatsvervangerden Paus van
Roomen. De kerk is te groot om door éénen man
alleen bestuurd te worden. Om hem daarin te hel
pen benoemt de Paus Bisschoppen, en stelt zo aan.
De Bisschop op zijne beurt benoemt Dekens, Pas
toors en Onderpastoors en dat is het bestuur der
H. Kerk, door Christus ingesteld. Wilt ge mij nu
eens zeggen wie den waren naam van Christenen
verdienen.
't Is klaar, Volksstem degene die meedoen
met Christus, met den Paus, met de Bisschoppen
en met de Priesters door de Bisschoppen aange
steld.
Doch heel zeker zijn het die niet, die het be
stuur der kerke Christi aanranden, die de men
schen van dat bestuur wantrouwig maken, zeggen
de dat het in de handen is der geldmacht. Dat zijn
schismatieken die zoo spreken. Alle scheuriug in
de H. Kerk is op dezelfde wijze begonnen.
Donchisterijscheurmakerij. Nu zie ik dat
ook allemaal klaar in. Maar ze mogen er zeker van
zijn, mij zullen zij niet meer zien, en ik ben wel
nog zoo gelukkig sedert dat ik dat besluit genomen
heb. Mag ik nog van tijd tot tijd eens naar komen,
Volksstem
Zeker, vriend, ge zijt van de onze.
't Is waar ook. Tot ziens.
Alla goei zaken, en de complementen aan de
vrouw.
'k Zal niet mankeeren.
Vrouw. Dagge gij ne keer naar d'expositie
niet en gaat, Petrus, van 't pluimgedierte op de
botermarkt
Man. Och, wat is daar aan te zien.
Vrouw. Toch, alle soorten van vogelen en
een volledige kolleksie van hanen en hennen, van
de kleinste tot de grootste, dat is daar iets
Man. Ik en hoor niet geerne meer nen haan
kraaien.
Vrouw. Waarom dat?
Man. Ik peis dan altijd aan de verloochening
van Petrus.
Menschen van Aalst, van Erem-
bodegem, van Welle, van Oost-
vlaanderen, van West-vlaande-
ren, menschen, brave vrienden,
verspreidt onze gazetten,
koopt onzen Werkman,
koopt ons Land van Aelst,
koopt onze boeken,
doet uwe beeldekens drukken bij ons,
geeft in onzen strijdpenning,
koopt uwe floere broeken bij ons en handdoeken,
en servetten, wij verkoopen van alles, als er maar
geld mee te winnen is,
menschen, brave vrienden, goedhertige zielen, komt
toch naar onzen winkel, komt naar onze drukkerij,
wij zien den werkman zoo geeru, als hij ons zijne
censkens brengt.
Vroeger wonnen wij jaarlijks over de dertig dui
zend frank, ja over de dertig duizend frank, vroe
ger moesten wij ons niet geneeren, wij konden borg
tcekenen voor 37 duizend frank, 't was geen speld
van onze mouw, wij konden voor eene maand lang
naar de zee gaan met ons huisgezin, wij mochten
opkomen tegen den rijksten van Aalstmaar nu
komt er kremp, onze winsten verminderen, ont
fermt u onzer, ontfermt u onzer, vrienden, werk
lieden, brave werklieden, brengt ons geld, brengt
ods geld of wij kunnen u niet blijven beminnen.
Wij lezen in De Werkman van verleden week:
Uit Roomen komt een goddelijke en onafhan
kelijke stem. Tot aan den stoel van Petrus kan de
geldmacht niet geraken,
Dus, alle brave kristelijke menschen, onderpas
toors, pastoors, dekens alle kloosters al de
bisschoppen en aartsbisschoppen, tot zelfs de kar
dinalen die liggen onder de voeten van de geld
macht 1 die zijn om te koopen door 't geld
Alléén de Paus blijft bewaard, en nog altijd
niet, want wij lezen verder
tenzij om te vervolgen en te doen lijden
gelijk meermaals is gebeurd.
Als het zoo voortgaat, is er veel voor te vreezen
dat Sinte Pieter zich ook zal laten uitkoopen.
Past maar wel op heilige man of ge zult er ne
keer aan zijn zonder het te weten I
neer de begrafenis zuiver burgerlijk zal zijn,
worden de kosten ervan door de kas gedekt.
Geene vergoeding zal worden toegekend aan
de familie van den overledene, die deze bepaling
van het reglement niet naleeft.
En zeggen dat onze daensisten hier met zulk
volk meêdoen dat zij voor zulke mannen met
de laatste kiezing hebben gestemd dat hunne
partij met zulke mannen zich op eene gemeene
lijst wil stellen
Bone Deus hoe kan ne mensch toch diep
vallen.
Wij lezen iu Het Land van Aalst
Eenige dagen voor dat hij als Volks
vertegenwoordiger werd uitgeroepen,/
wasZ. H. Bisschop Stillemans, reeds'
misnoegd wegens 't feit dat een zijner
priesters de kandidatuur had aanveerd,'
zonder zijne goedkeuring te vragen, (Leuven daar
over geraadpleegd, had bestatigd dat, volgens het
kerkelijk recht, een priester, zonder plaats, zich
als kandidaat mag aangeven, dat de Bisschop dit
niet kan beletten
En verder
Maar een formeel bevel van wegeus de geeste
lijke Overheid, heeft die herkiezing onmogelijk
gemaakt
Dus volgens de gazet der Daensisten had Z. H.
de Bisschop het recht niet, aan die Priester te ver
bieden van zijne kandidatuur voor te stellen voor
de Kamers.
Nu,
Wij allen die onze Catechismus kennen (tenzij
dat het misschien voor do Daensisten ook al het
werk ware der Oud-Bewaarders en er niet meer in
gelooveu, olwel zij hem al vergeten hebben) wij ka
tholieken wij weten door de 12 les, dat er boveu de
Bisschoppen maar ccnc overheid meer bestaat,
die is de Paus van Rome, de stadhouder van Pe
trus.
Dus,
Hoegezien er in 1898 van wegens de geestelij
ke overheid eeu formeel bevel is gekomen, welk
aan die priester verbood zich nog voor testellen,
moet volgens alle logiek, dit verbod komen van
zijne Heiligheid de Paus, hoegezien zij zelf beken
nen en houden staan dat Z. II. de Bisschop het
hem niet ko.i beletten.
Nu,
Hoegezien dit verbod komt vau zijne II. de
Paus hoe valsch en vol leugens wat wij lezen op
de 1" bladzijde vau genoemd blad
Paus Leo XIIIde geliefde vader der kris
tene volkerenonze opperste Aanvoerder, n
Zou M. Petrus ons dat eens niet willen uitleg
gen
De socialisten zijn tegen den Godsdienst niet,
schrijft Vooruit en C1', maar woorden zijn geen
oorden. Luistert, lieve Lezers Art. XI van het
reglement der kas des Onderlingen Bijstands, te
Brussel gevestigd, zegt alsvolgt
In geval van overlijden van een lid, en wan-
Mêedoen met liberalen en socialisten
De aartsvijanden van onzen godsdienst 1
Met hun te samen spanucn om de katholieke
partij in den grond te boren
Dat is het werk der Daensisten.
Uitvallen tegen onze brave katholieke rijke
menschen, die aan onze ieverachtige priesters
eene milde alrnocs verschaffen om den werkman
in zijnen nood bij te staan 1
Die uitschelden voor rijke smachthalzeu
Dat is het werk der Daensisten.
In 't geheim, tusschen 6 oogen een akkoord
teekenen met het kopstuk der liberalen en socia
listen
Aan hunne feesten deel nemen, en helpen
opluisteren
Aan de framassons geld gaan bedelen om het
geloof te bevechten
Dat doen de Daensisten.
Het volk opmaken om in do kerken onder de
sermoenen lawijt te maken en de predikant te
onderbreken.
liet volk uit onze kerken trekken, onder voor
wendsel, dat zij zoo zich moeten wreken op de
straf aan een hunner kopstukkeu opgelegd
Dat schrijven de gazetten der Daensisten,
m