m,
ONZE M' WOESTE.
u
-KÖSillawSrIZATERDAG 17 DECEMBER 1898
Aan de weidenkenden.
Wmm
BureelKapellestraat, 15, Aalst.
Abonnementsprijs pcrjaar^.SO, franco
tlinis. - 5 Cciiticiiicii liet nummer. De
Volksstem heeft overal verkoopers en
4 6 IIAD 11° onr licht gij huizen te verhuren Vraagt ftij
JAAtl li ZUb. melden ofkneehten zoekt gij eene be-
trekking wilt gij nwen
lei aanbe
velen Plaats dan* n we aankondigingen
in dit blad Biet wordt alom verkocht
Tusschen Man en Vrouw.
't Moei geweten zijn.
't Is toch ne Priester, mijnheer!
Eene kleine Meditatie
EERLIJK.
't Is om mee le lachen
liandi
Wij zijn de laatste maand van,
het jaar ingetreden, wanneer
elk peinzen moet om de inschrij
ving op zijne gazetten op te zeg
gen of te vernieuwen.
Menigmaal vraagt de een aan
den anderen raad wat zullen wij doen Houd
ik nog deze of gene gazet De tijden zijn slecht,
het geld groeit op den rugge niet en veel kleint
jes maken een grootik zal ze maar opzeggen.
't Is waar, het geld ligt heden ten dage op de
straat niet te scheppen maar, als katholieke
burgers en goede kristenen, moet gij u zei ven
troosten, daar de eenige stuivers, die gij aan een
katholiek strijdblad besteedt, niet nutteloos zijn
weggegeven.
Uwe inschrijving ondersteunt de katholieke
drukpers gij helpt haar leven en strijden gij
zijt deelachtig in het goed dat zij stichtgij staat
haar ter zijde in het volbrengen harer grootsche
maar moeilijke zending.
Wat oneindig kwaad brengt de goddelooze en
revolutionnaire drukpers niet voortin den schoot
onzer Samenleving Noch God, noch Taal, noch
Vaderland worden door haar gespaard al wat
eerbiedig is voor de katholieken treedt zij onder
de voeten en sleurt zij door het slijk. En hon
derd en duizendmaal reeds hebt gij kunnen be-
statigen hoe de liberale pers lastert, bespot en
beschimpt al wat wij eeren en beminnen, al wat
wij hoogachtenen verdedigen.
Moeten wij dien stroom van laster en volksbe
drog, van goddeloosheid en omwenteling moede
loos aanstaren, rusteloos laten voorbij vlieden,
gestadiglijk laten zwellen en toenemen in kracht
en in geweld
Geen enkele rechtzinnige katholiek zou het
ooit durven zeggen, zou het ooit durven denken.
Welaandan.de handen ineen en inschrijver
gebleven op onze goede katholieke bladen wer
ven wij bij onze vrienden nieuwe lezers bij en
geven we onze nieuwsbladen anderen ter lezing.
Elk in zijne streek, zie naar middelen, om ze te
bevoordeeligen, en wie eene pen heeft, steke
zelfs een handje toe.
Mijnheer Woeste is zonder tegenspraak een der
uitstekendste mannen van België, een wijze en
voorzichtige wetgever, een diepe peinzer, een felle
schrijver, maar vooral een voorbeeldige christene.
Mijnheer Woeste is een dier hooggeplaatste,
talentvolle staatsmannen die zich niet schaamt zij
nen diepen godsdienstzin opentlijk te toouen, zon
der daarom katholieker te willen zijn dan de Paus.
Mijnheer Woeste is kortaf katholiek.
't Is om de uitmuntende katholieke overtuiging
van Mijnheer Woeste, alsook om zijne verhevene
talenten dat onze Paus, Leo de XIII er zijnen ver
trouweling van gemaakt heeft. Meermalen riep de
Paus M. Woeste naar hel Vatikaan, 't zij om hem
inlichtingen te vragen over de moeilijkheden van
de katholieke zaak in België, 't zij om hem te
raadplegen over de te volgen gedragslijn, 't zij om
hem met zijnen wijzen raad bij te staan in het op
leiden der Katholieke Paitij.
Dat is wat anders als naar Rome gedaagd wor
den, en door den Paus niet ontvangen worden.
M. Woeste gaat stillekens aau naar de 60, maar
alles in hem is jong gebleven.
Gaat eens naar de Kamers, ziet hem daar eens
rechtstaan in die mannelijke houding, hoort hem
daar eens spreken tot de volkeren, met die klare,
doordringende stem, die tot in 't merg van de been
deren doordringt, en ge zult zeggen dat is er een
Vaa 3x7.
1 Is al van 1874 (peins ne keer, vriend Lezer, al
over de 24 achtereenvolgende jaren) dat M. Woeste
in ue Kamers zit, en die hem dan gehoord heeft
moet zeggen 't ls nog altijd diezelfde M. Woeste,
diezelfde jeugdige ijver om aan al wie 't hem
vraagt dienst te bewijzen, nog altijd diezelfde jeug
dige kracht tot het verdedigen van 't algemeen
welzijn.
Als M. Woeste spreekt in de Kamers, iedereen
zwijgt eerbiedig stil, en luistert.
Waarom
Wel, omdat M. Woeste geen fabelkens uit en
vent, omdat hij maar dingen zegt die 't zeggen
weerd zijn, omdat er kruim onder zit als hij
spreekt. Nooit zal hij buiten de kwestie spreken,
nooit zal hij nuttelooze onderbrekingen doen. Hij
onderbreekt maar om hier of daar eene onwaar
heid te doen uitschijnen of om den spreker binnen
de kwestie te houdeu.
Als het er op aankomt om den Godsdienst te
verdeJigen, dan bijzonderlijk is M. Woeste in zijn
vuur. Niet den minsten hoon zal hij den Gods
dienst laten aandoen. Aanstonds springt hij recht
om met stevige vuist den lasteraar duchtig af te
kloppen.
L)at is wat anders als daar te zitten als de socia
listen O. L. V. aanranden, daar zitten en zwijgen,
niets weten te zeggen of'niets willen zeggen, maar
toch niets zeggen en nog eens M. Woeste O. L. V.
te hooren verdedigen.
Om gansch het werkzaam leven van M. Woeste
uiteen te zetten, waren 20 buekdeelcn onvoldoen
de. Wij gaan korter zijn, eu- liet samentrekken in
twee woorden Het kwaad bestrijden en het goed
voorvechten.
Het kwaad bestrijden Zonder M, Woeste was't
al lang van alle man soldaat. Hij was de hardnek
kigste en meest gevreesde tegenstrever van het
ministerie Frère-Bara van 78 tot 84, en van de
verdoemeniswet van 79. Nu nog is hij de ergste
vijand van de socialisten, die op malkander oogs-
kens trekken van voldoening als ze hooren en zien
hoe hunne groene confraters van Aalst al doen wat
ze kunnen om M. Woeste hatelijk te maken.
Het goede voorvechtenGodsdienst, landbouw,
nijverheid en koophandel vinden in M. Woeste
den warmsten verdediger.
Ue stof hier is waarlijk te groot om in bijzonder
heden te treden.
Onder de ontelbare kloeke volkswetten, die wij
aan M. Woeste te danken hebben, zullen wij, om
kort te zijn, enkel de volgende aanstippen
Ue nieuwe wet op het domicilie der behoefti-
gen, de wet over de werkmansboekjes, over 't ge
bruik der vlaamsche taal, over de landbouwleenin-
gen, over de werkrcgelmg, over de vergoeding van
de soldaten, over de beroepsvereenigingen, over
de mutualiteiten, over het afschaffen van de ac
cijnsrechten op den tabak, enz., enz., enz. Baarbij,
niet eene toelage ten voordeele van den landbouw
werd ooit gestemd of M. Woeste heeft ze warm
verdedigd en aanbevolen.
Uat is wat anders als 4 jaar in de Kamers zitten
en altijd maar kloeke volkswetten te beloven, zonder
ééne te gevenNiet één wetsontwerp neerleggen,
geen enkel 1 Niets, juist niets doen in de Kamers
op 4 jaar tijd, tenzij 2 verhaalsclkcns vertellen, van:
Uer was 'ne keer I 1° Van een arm vrouwke
met een kind op beuren arm en 2° van twee kas-
teelen en éénen boer.
Al. Woeste, ge zijt de onze, zulle. Nooit zullen
wij u verlaten Wij zijn gelukkig u hier de open
bare hulde te mogen brengen van onze diepe ach
ting, onze trouwe verkleefdheid en onze warme
dankbaarheid.
Wij achten u om uwe verhevene talenten, om
uwe grondige katholieke princiepen Wij danken
u om alles wat gij deedt voor 't welzijn van het
volk I Wij danken u om de vurigheid waarmede gij
gedurende 25 jaren onzen heiligen katholieken
Godsdienst, die ons toch zoo duurbaar is, met
woord en daad verdedigt 1 En onze geuegeuheid is
u gewonnen Uit het diepste van 't herte roepen
alle brave, oprechte Katholieken u toe Leve
Mijnheer Woeste 1
Vrouw. Man, kont gij de geschiedenis van
Luther i
Mae. Ja wel, vrouw.
Vrouw. Hoe is die gevallen
Man. Wel hij heeft eerst ongehoorzaam ge
weest aan zijnen overste, dan aau zijnen Bisschop
en daarna aan den Paus.
Vrouw. En hoe is hij uitgespeeld
Man. Wel, hij heeft de H. Kerk verlaten en
de sekte gesticht, die men nu noemt de protestan
ten.
Vrouw. Ongehoorzaam zijn aan de geestelij
ke overheid, is gevaarlijk 't is eene les voor ie
dereen. Vader zaliger zei het zoo dikwijls.
Ne ave dixeritis. Geen ge
meens met de socialisten, zegt
de bisschop van Luik, geen
gemeens, niet 't minste. De socialisten zijn de
ergste vijanden van kerk en staat, roept Leo
XIIIalle christene menschen moeten zich ver
eenigen om ze te bestrijden.
En wie werkt er te Aalst met de socialisten te
zamen
Wie bedelt de stemmen af der socialisten
Wie staat er op dezelfde lijst met 't kopstuk
der socialisten
Wie heeft met de socialisten een en 't zelfde
vlugschrift onderteekend
Wie vraagt er om de socialisten op 't Land
huis te brengen
Wie gaat er in de socialistische lokalen zitten?
Wie werkt er dus regelrecht tegen den Paus,
tegen de Kerk, tegen ons Katholiek geloof
Land van Aelst, 't woord is aan u.
Uat krijgt men somwijlen ten antwoord van hier
of daar eenen simpeleu buiteumensch.
Vriend, een vergelijkingske, als'tu belieft.
Ge zijl ziek.
M. de doktoor komt bij u.
M. de doktoor mismeestert u I
Ue andere doktoors die zeggen u dat Uw
doktoor mismeestert u
Iedereen ziet het, en iedereen zegt het u Uw
doktoor mismeestert u 1
En gij, ge blijft maar altijd bij uwen zelfden dok
toor gaan, en tegen al die u aanspreekt zegt ge
't ls gelijk, 't is toch nen doktoor, mijnheer 1
Is dat wijs handelen
Deze week de schriften der
groene scheurmakers door-
loopende, dachten wij op de
geschiedenis van Lazarus en
de rijke vrek.
De rijke vrek, door de
schrikkelijke pijnen der Hel
gefolterd, riep tot Abraham,
in wiens schoot hij Lazarus, in geluk en glorie
zag
Oh, vader Abraham, ik smeek u, ge moest
toch iemand uit den hemel,'naar mijne broeders
zenden, opdat zij den weg der zonde zouden ver
laten, en tot het goed weerkeeren.
En vader Abraham antwoordde Zij hebben
de wet van Mozes en de profeten, en moest een
engel hun verschijnen, zij zouden zich toch niet
bekeeren, zoodanig zijn zij hardnekkig in het
kwaad.
Zoo ook is het met de scheurmakers.
Hoeveel keeren hebben zij niet geroepen en
geschreven Op het eerste woord van den Bis
schop zullen wij aanstonds onze werking staken;
zullen wij ons geen politiek meer aantrekken en
hier leven gelijk een pater in zijne kluis. Maar
wij willen geene kromme sprongen de kerkelij
ke overheid moet uitdrukkelijk spreken en ons
openbaar afkeuren.
Hewel, helden, heeft de kerkelijke overheid
nog niet genoeg uidrukkelijk gesproken
Zijt gij in't openbaar niet afgekeurd
Wat zijn de twee brieven van Mgr Stillemans,
dan twee afkeuringen uwer partij
Wat is de brief van den bisschop van Brugge,
dan eene openbare afkeuring uwer gazetten
Waarom is M. de kanunnik De Bock over
twee jaren naar Aalst gekomen
Was het om uw gedrag goed te keuren
Zeker neen het was om de katholieke en bra
ve menschen van Aalst te waarschuwen tegen
die sekte, welke gij hebt gesticht,en in den naam
van Mgr den bisschop van Gent heeft hij in on
zen Werkmanskring voor duizenden personen
verklaard dat al degenen die met u meedoen,
die uwe gazetten lezen, dat zij handelen tegen
zijnen wil en hem grootclijks bedroeven.
Ah, man, gij vraagt eene openbare afkeuring I
En veronderstel, dat Mgr nog klaarder en dui
delijker zou spreken dat hij u persoonlijk
kwam zeggen dat gij bezig zijt met het geloof uit
de harten van ons braaf werkvolk te rukken,wat
zoudt ge antwoorden
Uw antwoord zou zijn, ge zoudt antwoorden
Dat is op ons niet, dat gaat ons niet aande
bisschop is uitgekocht door de katholieken.
En gij zoudt uw verpestend werk voortzetten.
Om u ten onderen te geven, om te bekennen
dat gij ongelijk hebt, zijt ge te koppig en te hoo-
veerdig. Daarvoor kennen wij u te goed.
Een christen demokraat moet een
mau zijn van rein hert en van eerlijke
ziel, n schrijft Chipka.
't Is zeker daarmeê dat de chef dei-
groene demokraten over 4 jaar d'histo-
rie van 't Wijf uitgevonden heeft
't Is zeker daarmeê dat over twee jaren daar zul
ke schoone historiën zijn uitgekomen in 't Linde
ken
En Schotter en Lapper 1
En wat zouden ze daarvan peinzen langs de kant
van de Graanmarkt
En waarvan is een der hoofdmannen dier reine
partij beschuldigd geweest iu de maaud Juli
Halte saye-vous I
0* 0» Menschen toch, wat moet de Paus
A Gelast hebben met die demokraten.
Als men hunne gazetten eens door
snuffelt, 'tis alle vijf voet«Dat
heeft de Paus gezeid...., over 14 da
gen heeft Paus Leo zoo gesproken
ziehier hoe de Paus sprak
Als het zoo nog wat voortgaat
zullen ze schrijven Dat zal Paus Leo binnen
14 dagen zeggen
Misschien heeft Chipka op zijne reis naar Ro
me ook al ne Kardinaal uitgekocht, wie weet
Staaltje van broederlijkheid. Alfred
Defuisseaux, socialistische volksvertegenwoor
diger, was vroeger op 't droog geraakt. Hij be
zat niets meer. Of hij zijn geld aan de arme, on
gelukkige mijnwerkers had uitgedeeld, daar valt
veel aan te twijfelen, want men zou daar meer
van hooren spreken hebben. In dien'nood leende
zijn broeder Ferdinand hem 23 duizend frank.
Nu, over eenigen tijd komt Alfred Defuisseaux
een groot erfdeel te trekken, één of meer milli-
oencn en nu vraagt Ferdinand de 23 duizend
I frank terug. Maar niet te doen, Alfred wil niet
afdoppen. Dat geld, zegt hij, was gegeven en
niet geleend.
Ferdinand betrok Alfred en de rechtbank van
Bergen besliste, dat deze laatste betalen moest.
Alfred is nu in beroep gegaan en binnen eenige
J dagen zal het Hof uitspraak doen.
j Zulke eerlijkheid vindt men maar bij de socia-
listen.
De drankwet. Het gouvernement heeft
besloten maatregelen te nemen ten einde
i° de toepassing der drankwet algemeen te
maken
20 maatregelen te nemen om op de strengste
manier het verkoopen van alcool in bierhuizen
te beletten.
Liiibrcclats.
Luibrechts trekt naar den Con
go. Aau het schip is Spiegels
hem een laatste vaarwel komen
zeggen.
1)
het
'aar kliukt het signaal
schip vertrekt.
Sapristigilt Luibrechts,
te laat te laat
Wat is er, vriend?roept
Spiegels tegen.
Spiegels,jongen, schreeuwt
Luibrechts, ge moest zo mij zoo
spoedig mogelijk opzenden ik heb mijne schaver
dijnen vergeten 1 n
m
Doen u lastertongen zuchten, denk
dan tot uw troost, mijn vriend
't Is niet op de slechtste vruchten,
Dat de Wespe zich bevindt.
(Volkslied.)