■$w%
mhs
Aan onze Lezers •<-
1ZATERDAG 51 DECEMBER 1898
Diep gevallen.
Volksparl em en tj e
Bureel Kapellestraat, 1 o, Aalst.
Abonnementsprijs per jaar 2.5©, franco
thuis. 5 Centiemen het nummer. 8>c
Volksstem iicéi'tovcrai verkoopers en
Hebt gij hulzen te verhuren Vraagt gij
meiden of Knechten zoekt gij ccne be
irekking wilt gij uwen bandel aanbe
velen B»9aaisdan uwe aankondigingen
in dit blad liet wordt alom verkocht
een Zalig en Gelukkig Jaar!
Tusschen Man en Vrouw.
Drij goei kruinoten
voor vijf eens.
GENADEVRAAG.
Bien Public en
Land van Aeist.
Ne Socio
Met Godzoo wordt op 't nieuwe jaar
Het herte kloek, het ooge klaar.
Voor God Dat maakt den arbeid zoet:
God zegent wat men voor Hem doet.
Van God 1 Dat maakt ons 't lijden zacht
Wij weten dat de Heer ons wacht.
Tot God 1 Dat is onze eeuwig hoop,
En brengt ons, van ons levensloop,
Tot 't heilig oord, tot 't rustejaar,
Waar wij bij God zijn immer daar.
Pari Oir - Melle, ne za^'Re feestdag. I. Zalig
ld en gelukkig nieuwjaar, naar ziel en
lichaam. Malbroeck. Zalig nieuwjaar; te naas
te keer voor elk ne riem bij, om den buik vast
te houden. Ja. Al wat wij u wenschen kun
nen. Nieuwenh. Zalig nieuwjaar en Dank.
Artikels verschoven tot de naaste week.
Man. Vrouw, dezen avond vergadering
't kamerken moet gereed zijn de vrienden ko
men uit de Zoutstraat en Statiestraat.
Vrouw. Weeral vergadering 1 Geheel ons
kamerken stinkt al naar den stokvisch.
La Réforme, dat is een liberaal socialistisch
vuilblik van Brussel.
In haar nummer van donderdag 22 December
staan er, o. a., deze twee dingen
i° Een artikel dat uitbundig den lof ligt te ui
ten van Mijnheer Adolf Daens, die zijn eigen
zeiven noemt Katholieke Priester en dien
deReforme noemt: Een moedige priester, een
priester-martelaar, een ontembare kampioen.
De Réforme noodigt hem uit in hare partij te ko
men en ze belooft hem eene kerk te zullen bou
wen. Dat staat allemaal op de eerste bladzijde.
20 Op de derde bladzijde, eerste kolom, van
boven,...'t is wreed om zeggen, menschen,....
een godslasterende aanval tegen het Heilig Sa
crament van Mirakel van Brussel. Het Heilig Sa
crament wordt daar genoemd het valsch mi
rakel der hostiën en de jaarlijksche processie
eene schandige plechtigheid.
Dat heet De Volksstem diep gevallen zijn.
Hoe hooger boom, hoe dieper val.
Een schaliedekker valt dieper dan een kassei
legger.
Menschen, wilt ge nu ne
keer ewa weten Pië Donch
heelt verleden zaterdag hier op
de markt gestaan mee ne win
kel 1 wee trommeleors trom
melden daar al 't volk, zes of
zeven proches, t'hoop. Eu Pië
is dan aan 't verkoopen gegaan
van zijn artiekels.
Menschen, blijft staan,
wii verkoopen hier voor met
alle soorten van artiekels uit mp
de bazars van de donchpartij, allemaal gefabri-
keerd in ons magezijnen. Hier zie, nen artikel voor
't mansvolk, den demokraten toebak, rollekes en
chikskes menschen, degene die onze demokrate-
chikskes ne keer gepremd heett, zijt er zeker van,
hij gesmaakt dat zijn leven lang. Luistert, men
schen, ik zelf en chikte voortijds nie, i.iaar nu
chik ik al vijf jaar.... Verstaat mij goed, men
schen, ik en moest nie chikken, maar 'k ben van
geer begost, en nu chik ik dweesdeur.... Alla, wie
draagt er hem een paksken of een rolleken mee
Chaeelken, Jan Baptist en den Ezzel koopen
elk een paksken chikskes van de donchpartij.
Menschen, 't en is nie al blijft nog ne mi
nuut staan, nen anderen artiekcl het demokra-
tiek lijnwaad van de donchparti, gefabrikeerd in
ons huizen van Aalst en Kerkxen.... Pakt da ne j
keer vast, pachters, tast daar ne keer aan, gaat de j
merkt op en af, of dagge da nog zult tegenkomen.
Geen beter lijnwaad op de wereld als demokraten-
lijuwaad, dienstig voor alles ge draagt dat en ge
blijft dat dragen.... Ziet, menschen, ge weet alle
maal hoo ik daar al sedert 't jaar 93 een broek van
aanheb, en 'k ben nog voor lang goed. g'En moet
mij niet gelooven, maar overal zijn er al, die daar
een broek van aanhebben, te Ninof, te Dender-
houtem, enz., en hier t'Aalst verschillige... Alia,
wie moet er azoo een broek gepast worden Al la,
menschen, zoo lang als ze duren
Den Ezzel komt door 't volk gedrommen om
eene broek, maar vraagt eerst
Meester, ik zou u eerst iets moeten vragen,
of dat er azoo geen groene demokraten lijnwaden
broeken en zijn als er azoo groene demokraten
lijnwaden broeken zijn, zou ik azoo liever eene
groene demokraten lijnwaden broek hebben.
Menschen nog eene minuuttrommelt nog
ne keer, trommeleers 1 (Ze trommelen).
Menschen, den artikel die ik nu ga verkoo
pen, is een oprechte nieuwigheid, en iet dat te pas
komt in alle huizen, 't is ne splinternieuwen opge-
stelden katechismus van de donchpartij. Zie, 'k sla
hem open op 't eerste blad 't beste.
Is het aan iemand verboden onze gazetten te
lezen
Ja, want zij zijn vervalscht op vele plaatsen, en
daarom is het door degene die ons in Gods plaats
regeeren, aan iedereen verboden die te lezen.
Is dat verbod heel klaar, en kan het eenieglijk
wel verstaan
Ja, het is zeer klaar en schoonblinkend, geschre
ven in onze moederlijke taal, en daarmee kan
eenieglijk het verstaan zonder iemands hulp door
zijne eigene macht.
Wat is er van de üonchisterij te gelooven
Vijf principale ten 1) dat zij ons veel verdriet
gekost heeft naar ziel en lichaam ten 2) daaren
boven koopmanschappen, gedingen en processen
ten 3) de knaging van onze consciencie en het
derven van al wat ons eenigzins zou mogen troos
ten ten 4) dat zij ons bereidt tot meerderen val
eu ten 5) dat de H. Kerk onbeweeglijk is en haar
vounis onwederroepelijk.
Zijn er nog stukken die gelooft moeten worden
en nochtans in onzen cathecismus niet staan T
Ja, dat onzen broeder n aar vier jaar in de Ka
mers gezeten heeft, en dat hij er niemeer en zal
ingeraken als op het uiterste der wereld, alhoe
wel de dag onbekend is.
Op eene halve uur was Pie al zijn catechismus
sen kwijt. Er is al eene tweede uitgaaf oud. druk.
Verleden donderdag heeft Citoyen Van der
Velde in de Kamer de vrijstelling gevraagd van
den anarchist-dynamitard Moineau, waar wij
vroeger van gesproken hebben.
Ziehier wat de heer Begerem, minister van
justicie geantwoord heeftIk kan het recht van
genade niet toepassen, daar Moineau er niet van
hooren wil. De eerste voorwaarde om vrijgesteld
te kunnen worden is dat de veroordeelde berouw
toone. Welnu heeft Moineau leedwezen? Vol
strekt niethij zou verzet aanteekenen indien
men het mogelijk aehtte dat hij berouw zou too-
nen. Hij gaat voort met zich te beroemen over
hetgene hij gedaan heeft en toen hij onlangs, bij
toeval, den moord op de keizerin van Oosten
rijk vernam, riep hij uit, op het oogenblik dat
hij de wandelplaats verliet Leve de anarchiel
Dood aan de burgers 1
Wat de voorwaardelijke vrijstelling betreft,
er zijn zeer strenge voorwaarden vereischt om
ze te kunnen toepassen. Moineau bevindt zich in
die voorwaarden niet. Het is mij dus onmogelijk
aan die genadevraag te voldoen.
Daarop antwoordde Vander Velde, dat indien
de minister geen medelijden had voor Moineau,
deze zelf eens in de Kamer hem zijne onmeedoo-
genheid zou komen verwijten hebben.
Zulke mannen gelijk Moineau zijn oprecht
medelijden weerdig, bijzonderlijk van den kant
der roode gezellen 1 Wel 1 de menschen klagen
nu dat de misdaden te weinig gestraft worden.
Moesten de socialisten aan 't hoofd komen, ze
zouden voor al de de deugnieten de deuren van
't gevang openzetten. Mijdt u, menschen, van
zulke kerels en van al diegenen die met zulke
gasten in onderhandeling zijn, want hun eenigste
doel is de katholieken te bestrijden.
Iedereen herinnert zich nog den artikel van den
Bien Publicwaardoor hij de straf van Priester
Daens afkondigt. Wilt ge nu eens hooren wat het
Land van Aelst op dien schoonen artikel weet te
antwoorden Luister
1O gi rijken edelen schelm I
2. Over 4 maand hebt gij ons gelasterd, maar nu
zegt ge de waarheid.
3. Sin te Pieter heeft ook 9 maand geweest zonder
te mogen misse lezen, als de goddelooze kerkvcrvolger
Keizer Nero, hem in 't gevang geworpen had.
Gij droomt niet, beste Lezer, ge zijt wel wakker.
Gij zijt bezig met de Volksstem te lezen, die de
waarheid schrijft.
Als meu zulke antwoorden leest, dan denkt men
van lieverlede aan een mauneken dat in 't spel al
zijne marbels verloren heeft.
Vien. Kozijn, ge steekt
uwen rugge op.
Stien. 't Is een beetje
van kou, kozijn als ge bui
ten komt, ne mensch ziju vel
huivert eu krijgt steksels.
Vien. Ai, suikerdepitjes
kozijn Stien, wat is dat nu 1
Ik zou u vergeten een geluk
kig en zalig nieuwjaar te wenschen dat is nu toch
nog wel den eersten keer....
Stien.—Vandegelijkon, kozijn, ne Zaligen,
jongen. Ge weet wel, als wij da zeggen, da komt
van 't hert en uie uit d'environs van onzen gelee-
zak.
Vien. 't Is al iet, kozijn, mee al die wen
schen met den nieuwjaar, en malkandei salewee-
ren.
Stien. En 't en kost niet, kozijn mijn moe
der kende alzoo veel schoon rijmkes, en ze zei dat
's winters, als we mee ons voeten op de kas van de
stoof zaten
Een ding dat gij niet sparen moet
Dat is den rand van uwen hoed.
Vien. Alla, kozijn, 't begint toch te winte
ren, zelle. Wie zou da peizen als 't zoo heet was
Vien. Den eersten kou, Vien, 't is gelijk de
tanden van eene kat mijne moeder zei het altijd
D'eerste kou en ook de leste,
Moet ge vluchten als de peste.
Vien. Maar, koziju, wat bediedt de sententie
die azoo langs de straat loopt over diene vieze pas
ter Douche?
Stlen. Och Ileere, ik houd mijn handen voor
mijn oogen als ik dat immagineer ne priester, die
't voorbeeld moet zijn en 't exempel, en moeten
gestraft worden van den bisschop voor schandaal
te geven, opstand en rumoer tegen d'overheid 1
Vien. Wat dat d'hooveerdij toch doet, chris-
tene Besbeek
Stien. Schrijven dat hij voor zijnen bisschop
niemeer en wilt pareteeren, revolteeren tegen hem
en wij en geheel 't stad die tien straten alom zoun
loopen om onzen bisschop of gelijk welken ande
reu Monseiueur te zien, eu op ons kuienen ons zet
ten.
Vien. Zoo dat het echt is dat hij in 't vervolg
geen mis niemeer en mag lezen
Stien. Geheel echt, koziju, voor 't schandaal
te vermijn. Ze zeggen, dat het den bisschop azoo
pakt van nzoo nen priester in zijn bisdom t'hebben
en veel patiëntie gehad, maar....
Vien. En geen doen aan, kozijn, geene repo,
altijd naar zijnen zin 1 Die droeve dompeleer van
dien koppigen pastoor, hem nie kunnen ten ondero
geven eu 't ongelijk zien.
Stien. Wa zegt 't spreekwoord, kozijn
Men kan geen loopend peerd beslaau
Die't valleu vreest, moet stille gaan.
Vien. Ai, ai, dat is droef voor ne priester, al
die vronk in dat hert eu weten dat het toch nie en
kau duren, eu malgréalla, ik en versta 't niet.
Stien. Hij moet ook de naaste week, op 4
januari voor het tribunaal komen ook voor verwij
tingen en de menschen nie gerust te laten...
Vien. Ai, ai, ne priester op tribunaal 1
Stien. Ja, koziju, als ne mensch ne keer van
de rechte linje geraakt
Hoe hooger berg, hoo leeger dal,
Hoe grooter boom, hoe zwaarder val.
Vien. Koziju, 't is kramik, azoo gesproken
Regenen en vriezen en sneeuweudat en is nog niet,
maar zulke dingen
Priester Daens is sedert eenigen tijd, bijzonder
lijk sedert de laatste acht dagen, de boezemvriend
geworden van al wat liberaal eu geus is.
De antikatholieke dagbladeren schilderen hem
af als een martelaar van zijnen bisschop, spreken
van hem met den grootsten lof, drukken zijn por
tret en hangen dit op allo hoeken der straten, in
éen woord, moest Pitje Van llumbeeck weerko
men,ze zouden niet meer over hem kunnen schrij
ven.
Nochtans hier is iets wonders.
Deze priester, die zoo hardnekkig weigert voor
zijuen Bisschop te verschijnen, laat zich ondervra
gen ofte intervieuweu met den besten wil van de
wereld door de gevaarlijkste vijanden van onzen
H. Godsdienst.
Deze priester, die weigert van aan zijuen Bis
schop een brief ken te zenden, waarin hij zijn onge
lijk bekent, laat ouder zijne oogen alles schrijven
tegen de katholieken eu zijne geestelijke overheid
al ware dit maar alleenlijk om van hem te doen
spreken.
Zondag verleden heeft een Congres plaats ge
had van Daensislen tot Antwerpen; Priester Daens
tegen het verbod van zijnen Bisschop, is er naar
toe getrokken en heeft het Congres voorgezeten
Daar heeft hij publiek verklaard, dat de Daensis-
ten overal moeten samenspannen met liberalen en
socialisten om de katholieke partij in den grond te
boren dat zulk een verbond reeds aangegaan was
tot Aalst, dat, met de toekomende gemeeutekie-
zingen, zij zich gingen voorstellen op éene lijst
Liberaal, Socialist en Daensist.
Wie heeft dat ooit beleefd
J
I
m
1
i-
<yx/