I
ONZE WARE VRIENDEN.
Bureel Kapellestraat, 15, Aalst.
Landbouwers van Mijlbeek
en Schaarbeek.
Knoopt dat aaneen
^lukki0gTetankene.eVer U'tkramen °m hCtV0lk
Stad Aalst. Vlaamsch Taalgilde.
AIgemeene dienstplicht
Zes veroordeelingen.
EENE STEM UIT
HET VA 11 KAAN.
Ab^ementsprijs vo°r gansch België franco te huis, 2.60. Voor da vreemde landen, i
+1iTu H nummer. Pakken en brieven hoeven vrachtvrij toegezonden
te worden. Alle briefwisselingen moeten den dijnsdag avond op onze bureelen toege-
?en woensdag avond ter pers gaande. Ongeteekende brieven wor-
den in de scheurmand geworoen. Alle nnsthnrpplpn nntvnnrron incoiirM,.m^« n» I
DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG.
5" JAARGANG. NUMMER 223.
Aalst, den 15 April van het jaar 0. H. 1899.
Als gij omtrent Denderhautem komt, vraagt
eens hoeveel Daens-Mayart, de grrroote volks
vriend, zijn land verhuurt aan de boeren.
Gij zult er meê weten wat gij moet gelooven
van zijne genegenheid voor de landbouwers.
De boeren moeten opgeholpen worden jaze
ker, dat zeggen wij ook, maar onderzoekt eens
hoe zij door Daens-Mayart opgeholpen worden.
i diXen^locentiemenmmreiel11011 aT Aankondigingen tusschende nieuwstij-
regel —^nnoncen ^D de i~4a °P de bladz. 10 centiemen den
I jJTfV Annoncen op de 4 budzyde-worden berekend volgens plaatsruimte.Voor
i de advertentienbuiten de provincie 1 f f U41U«'C*
I het Office de Publicity Rue de lu Madeleine Brussel Dp ^pg I wemten t°1;
vecht een maal oer iaar eenp - W u^rA- i->e geabonneerden hebben het
volgens zafver^hinen R.Sl VT5 re^ls tePl^Mie viermaal achtereen-
I volgens zal verschijnen. Huchtbaarmakingen in te zenden vóór 's Maandaags.
Vandaar dan ook dat niemand zich door ron
kende woordenkramerij zal laten over het ijs
leiden, 't Volk vraagt daden en werken, en geeft
alleen zijn vertrouwen aan deze die bewijzen geven
hunner liefde en genegenheid nooit zal het zijn
vertrouwen schenken aan de volksbedriegers, die
enkel voor oogwit hebben van de planken der
danszalen in de kamerzetels te geraken.
lie
Wanneer iemand in den nood is, dan vindt hij
menden, die hem troosten en met schoone woor
den paaien, maar zeer weinige die hem metter
daad helpen hem uit den nood trachten te trek
ken door persoonlijke en geldelijke tusschen-
komst.
Dat is eene waarheid zoo oud als de straat,
misschien zoo oud als Aalst zelfmen doet wel
ze somtijds eens te overwegen, want zij leidt ons
tot de kennis onzer ware, oprechte vrienden.
De schoone praters zijn geene betalers,
zeggen de Franschen, en wij, mannen van Vlaan
deren, wij zeggen Woorden zijn geen oor
den.
Indien zich iemand als vriend en oprechte be
schermer van boer en werkman wil doen door
gaan, moet men zich dadelijk afvragen of hij al
iets voor den werkman, voor den boer gedaan
heeft, of hij zich met hem heeft bezig gehouden
om te hunnen voordeele iets te doen.
Alzoo vragen wij ons af groene en roode so
cialisten noemen zich de vrienden van den min
deren man, maar wat hebben zij er voor gedaan
waar hebben zij voor boer en arbeider eene nut
tige instelling tot stand gebracht
Nergens.
Hunnesprekers geven meeting op meeting,
.voor dewelke zij, in algemeenen regel, betaald
jzijn, en dit is dan ook al.
Moesten de werklieden zich daarmede tevreden
stellen, ze zouden hunnen buik mogen toeriemen.
Trouwens, zijdie iets ten voordeele van onze
boeren en werklieden willen doen, vinden daar
toe menige gelegenheid. Er dienen overal werk-
I manskringen, vakvereenigingen,Samenwerkende
melkenjen, kredietkassen, onderlinge veeverze-
kermgen, enz, enz., gesticht te worden. Het
Ministerie heeft onlangs een bundeltje uitgegeven
waar de instellingen opgesomd zijn, die overal
zooveel goeds stichten en die ook van dag tot
01 ag toenemen.
Deze instellingen beantwoorden aan wezenlij
ke behoeften en zij, die ze hebben in het leven
;eroepen, hadden die behoeften wonderwel be
studeert. Het beste bewijs hiervan ligt in de
kortdurende vermeerdering dezer instellingen.
Hebben de groene volksbedriegers van die
instellingen opgericht
z°°ja, dan zijn zij toch zoo zeldzaam als de
sneeuw in Juni.
i voor mijn deel, ken er geen.
I Al de volkswerken op den buiten zijn ontstaan
L f aan den iever °nzer katholieke gekozenen
aak aan den iever onzer priesters. Deze zijn dui
P eemgste, de ware vrienden van 't Volk.
I Wat democraten en socialisten betreft, zij hou-
n ach slechts in vooruitzicht der kiezing met
oer en werkman bezigen willen doen gelooven
eens zij m de kamers zullen zetelen, het vol-
1 onnZal ^ezen dat zij eenige holle woorden
t? Maar 't Volt- n.
lieden ziin Z n00lt gelooven- De werk-
-els I En dT geene stommerikken, geene
Heen een koppelT? t6 WeI dat
Meststoffen rX arm£n £n overvloedige
Schoonste wnL, °°g6ten kunnen geven en dat de
i Zooals onze Katholieke be
volking met genoegen heeft
bemerkt, woonden onze Hee-
ren Burgemeester, Schepen of Gemeenteraadsle
den regelmatig de Missiesermoenen der E.E.
H.H. Paters bij. Dat kon de haatdragende ruzie
stoker van Chipka onmogelijk verkroppen en
woedend van nijd en spijt roept hij in zijn Land
van Aelst van gepasseerden Zondag
De klik Geeraerdts, de klikgasten zijn toch
zoo godsdienstig g'hebt zc zien zitten el-
ken avond onder den preekstoel... Mun-
dus vult dicipi, de Boeren zijn schapen, zegt
de klik, en schapen moeten geschoren wor-
den.
Opgepast nn
Maandag verl., dus daags na het verschijnen
zijner gazet, strooide dezelfde Daens een mani
fest rond, waarin, zwart op wit, te lezen staat
Paters, terwijl 't Arm Werkvolk 's avonds
zonder eten naar uw sermoenen kwam geloo-
pen, de rijke alleenheerschers zntcu in hun-
ueu Gemeenteraad, in hunne salons, in
hun sectiën, enz., niets hebben ze willen uit-
stellen.
Ge ziet, menschen de Alweter der Werf, ge
raakt voorgoed vau zijnen center.
Ofwel in zijn nummer van zondag, ofwel in
zijn manifest van maandag 11., geeft hij zich zei
ven uit voor een verachtelijken leugenaar.
Op Zondag 23 dezer maand, om 5 uren 's a-
vonds, zal de vermaarde voordrachtgeefster Me
vrouw Cortebeek, op verzoek van het Vlaamsch
Taalgilde, ter Feestzaal van ons Stadhuis eene
Voordracht geven over
üe Vlaamsch© Beweging.
Wat is zij Is zij nuttig Wie hoeft haar
te ondersteunen
Ingang vrij en kosteloos.
De schuld van Frankrijk's diep verval is zijne
onzedigheid. Maar zijn militair stelsel, algemee-
ne dienstplicht, draagt bij om zijnen val te ver
haasten.
De laatste man is dienstplichtig. In de kazerne
is ef weinig zwaar werk en veel ledigen tijd
zooveel mogelijk het leven genieten, is er de
leus.
De boerenzonen verleeren er den aanhouden
den arbeid en het eenvoudig leven hunner ou
ders. Als hun tijd uit is, blijven de meesten als
simpele werkman in de steden, waar zij minder
uren werk en meer afwisseling hebben dan in
hun dorp.
In Frankrijk winnen de steden in bevolking,
terwijl de buiten er achteruitgaat.
De boer is de oorsprongen de steun van alle
bevolking. Vervalt de boerenstand dan vervalt
het land.
In Frankrijk wonen i 1/4 millioen vreemde
lingen en zeker dubbel zooveel daar geboren
kinderen van vreemdelingen. Zonder die inwij
king zouden de Franschen binnen de drie eeuwen
totaal uitsterven.
Geen land ter aarde is van natuur zoo vrucht
baar als Frankrijk. Zijne boeren vergenoegen
zich om zijne akkers te bezaaien maar niet meer
om ze te maaien. Om dit werk te doen moeten
ei jaarlijks 200 duizend vreemde oogsters ko
men, meest Vlamingen en Italianen.
Velen meenen dat in Pruisen het militarism
zwaarder is dan in Frankrijk. Dat is meer dan
verkeerd. In Frankrijk gaan 5 man op 5 en die
nen 3 jaar.
In Pruisen gaan 2 man op 5 op en dienen 2
jaar. In België gaan 2 man op de 9 en dienen 2 1/4
jaar.
Wat walsch is valsch is. God beware ons van
alles dat uit Frankrijk komt, ook van algemee
nen dienstplicht.
acnoonste woorden UclL ue
Daensnognooitep gestraften Priester
n Wortelhebben voortgebracht.
De Gazette de France deelt de veroordeelingen
mede door Rome uitgesproken tegen het boek
der damen van het H. Hart en voegt er bij
De Paus en de Roomsche Kongregatiën heb
ben, achtereenvolgens in eenige maanden tijds,
veroordeeld
i0 Het Kongres der Godsdiensten
2° De weerspannigheid van priester Daens te
gen de Bisschoppelijke overheid
3" De leerstellingen over de Engelsche pries
terwijdingen
4e De leeringen en aanmatigingen der Kriste-
ne demokratie
5e Het Amerikanism
6' De hervormingen in de opvoeding der jon
ge meisjes, uiteengezet door zuster Maria van
het H. Hart.
Rome laat niet toe dat men den aard zijner
leering vervalsche, bij onnauwkeurige uitleggin
gen of schuldige overdrijvingen.
De Univers meldt dat zuster Maria van het H.
Hart, zoodra de beslissing van de Kongregatie
der Bisschoppen en Regulieren heeft vernomen,
aan Mgr den aartsbisschop van Avignon, eenen
brief heeft geschreven, met verzoek hem aan
den Kardinaal prefekt dezer kongregatie over te
maken, waarin zij zich geheel en al onderwerpt.
Moge dit voorbeeld gevolgd worden door allen
die door Rome worden afgekeurd en veroor
deeld 1
M. Huyghe, bestuurder van hot Nieuws van
den Dag, had zaterdag 4 April 11., te Rome, in
het Vatikaan, een verhoor bij Z. Em. Kardinaal
Rampolla, Staatssecretaris van Z. H. den Paus.
Ziehier hoe M. Huyghe zelf zijn verhoor aan de
lezers van het Nieuws van den Dag mededeelt
De kardinaal ontving mij zeer minzaam,
sprak met lof en genoegen van de inschrijving
ten voordeele van den H. Vader door den Bond
der belgische katholieke dagbladschrijvers inge
richt, drukte de hoop uit dat ons voorbeeld in
andere landen navolging vinden zou, en vroeg
mij nieuws over den toestand in België.
Ik antwoordde dat het mij speet een ongeluks
profeet te zijn, maar dat die toestand er in het
geheele niet luisterlijk noch schitterend uitziet.
Hij had verslagen ontvangen die de zaken an
ders voorstelden, en vroeg mij de reden waarom
ik de toekomst eerder donker inzag. Ik verlang
alles te weten, zegde hij, want de toestand in Bel
gië is zoo ingewikkeld dat men nooit te vele in
lichtingen inwinnen kan.
Ik staafde mijne beoordeeling met kardinaal
Rampolla de feiten te herinneren die in de laats
te tijden in ons vaderland voorgevallen zijn. Li- j
beralen en socialisten hebben er onder elkander
een verbond gesloten, zoodat zij, in plaats van
elkander te bevechten, nu met vereenigde krach- 1
ten tegen het katholiek gouvernement storm loo-
pen. Wij zouden dien aanval, met hoeveel woe-
de hij ook geleverd wordt, zeer goed kunnen af
slaan, maar daartoe zouden wij al onze krachten
behoeven, en ongelukkig zijn de belgische katho
lieken verdeeld.
Ja, ik weet dat, antwoordde de kardinaal,
maar van waar komen die jammerlijke verdeeld
heden
Uit velerlei oorzaken Eminentie. De ver
deeldheden die wij te betreuren hebben, bestaan
in de Kamer en buiten de Kamer. Persoonlijke
veeten en eerzucht spelen er eene groote rol in.
Daarbij zijn de gedachten wijd uiteenloopend en
zelfs tegenstrijdig in vele zaken schoolkwestie,
leger, Congo, kieswet, vrijhandel of bescher-
ming, arbeidswetgeving, landbouwbelangen,enz.
enz. Eindelijk, om alles te bekronen, hebben wij
de christene demokreten.
De kardinaal vroeg mij eenige inlichtingen
over de leeringen dezer laatsten, en ik gaf ze
hem volgens het Land van Aelst, het Recht en an
dere zulke gazetten.
Maar dat is cigcntlijk sociiilisiims
riep hij uit.
Ik weet het wel, Eminentie, en de predi
kanten van zulke leeringen weten het ook wel.
Maar die leeringen zijn het volk aangenaam, en,
valsch of niet, prediken zij ze om het volk mede
te slepen.
Wat gewordt er met dit alles van de beve
len en vermaningen van den H. Vader I
Ja, de vermaningen van den H. Vader! Die
zijn vei te zoeken. De christene demokreten aar
zelen niet opentlijk verbonden aan te gaan met
liberalen en socialisten om de katholieke gemeen
teraden en de katholieke meerderheid der Ka
mers omver te werpen.
Bat is regelrecht strijdig «net den wil
van den paus De paus zegt en herhaalt gedu-
rig dat de katholieken moeten eensgezind zijn,
dat zij ongetwijfeld aan elkander moeten toege
ven, maar dat er onder geen voorwendsel mag
gewerkt noch zelfs er mag aan gedacht worden,
voor iemand die katholiek wil blijven, de katho
lieke gezagvoerders te betrijden, nog veel min
een verkond snet socialisten of auet vij
anden der katholieken aan te gaan.
Inderdaad, de paus zegt dat. Maar zij we
ten alle die woorden te verdraaien en zich aan de
menschen voor te stellen als de verdedigers en
vrienden van den paus. Zijn de pastoors en de
bisschoppen tegen ons, zeggen zij, wij zijn met
den paus en met de encyklick Re-rum novarum
en de paus is met ons.
Maar zij weten wel dat dit valsch is
Of zij het weten of niet, daarover zal ik
geene uitspraak doen. Maar zij zeggen het toch.
i Zij zijn oneerlijk en te kwader trouwe
I Dat belet hen niet de menschen te verlei
den, de katholieke kiezers mee te slepen en met
de socialisten te verbinden.
Na korte jaren zullen die kiezers welke zij
nu in verbonden met de socialisten meelokken,
niet alleen bondgenooten der socialisten, maai'
zelve geheel socialist geworden zijn
j Dat spreekt van zelf.
En houdt dat vooruitzicht hen niet tegen
Gij ziet dat zoo goed als ik.
De kardinaal sprak dan van Daens (den gewe
zen volksvertegenwoordiger). Ha zegde hij, dat
is een man die den heiligen Vader veel Ver
driet aangedaan heeft ca «og dagelijks
aandoetWat speelt hij eene slechte rol
Ja, eene slechte, eene slechte
WelEminentie, hij zegt dat, als de paus
hem klaar en duidelijk zou opleggen op te hou-
den, hij op staanden voet zou gehoorzamen.
Meent gij dat
Hij zegt het toch.
De kardinaal haalde de schouders op en ant
woordde
Hij zegde hetzelfde van zijnen bis
schop, en ais zijn bisschop gesproken
heeft., is hij niettemin voortgegaaai. .Veen
waarlijk, die man meent het niet goed
Daarna nam het gesprek eene andere wending.
Er was spraak van het kongres der drukpers, te
Rome, van den bond der katholieke dagblad
schrijvers, van de groote plechtigheid welke men
tegen den 16 april in Sint-Pieterskerk bereidt,
en die door den paus zal voorgezeten worden.
Kardinaal Rampolla verzocht mij ze bij te wo
nen. Ik bedankte hem, zeggende dat het mij
onmogelijk is zoo lang in Rome te verblijven. Bij