Priester Daens te itoasselaere. üit de gazet van Judas. l/ïlt gij de ia BureelKapellestraat, 13, Aalst. Besluit. Abonnementsprijs voor gansch België, franco te huis. 2.50. Voor de vreemde landen, J 5,00. 5 centiemen het nummer. Pakken en brieven noeven vrachtvrij toegezonden te worden. Alle briefwisselingen moeten den dijnsdag avond op onze bureelen toege- j komen zijn, het blad den woensdag avond ter pers gaande. Ongeteekende brieven wor- den in de scheurmand geworpen. Alle postbureelen ontvangen inschrijvingen, op alle tijdstippen van het jaar. De onkosten der kwijtingbriefjes zijn ten laste van den be stemmeling. Men gelieve, bij verandering van woonst, het juist terechtwijs te zenden, j DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. 5' JAARGANG. NUMMER 243. Aalst, den 2 September van het jaar 0. H. 1899. Vonnissen 1 frank den kleinen regel. Aankondigingen tusschen de nieuwstij dingen 20 centiemen per rogel. Aankondigingen op de 3e bladz. 10 centiemen den regel. Annoncen op de 4« bladzijde worden berekend volgens plaatsruimte. Voor de advertentiën buiten de provincie Oost-Vlaanderen, zich uitsluitend to wenden tot het Office de Publicité, Rue de la Madeleine, Brussel. De geabonneerden hebben het recht een maal per jaar eene annonce van 5 regels te plaatsen, die viermaal achtereen volgens zal verschijnen. Ruchtbaarmakingen in te zenden vóór 's Maandaags. Men herhaalt tot vervelens toe dat heel het Ka tholiek land de E. V. wil. Wij nemen de vrijheid er aan te twijfelen. Inderdaad, wij gelooven niet dat de Katholieken allen zoo goedig de gemengde deelen aan de E. V. verleent, dan men het wel meent het wezen om de zelfmoord te willen. De E. V. zou de zelfmoord zijn der Katholieke Partij. Wij zullen het toonen in weinige woorden. I. De E. V. Het is een liberaal ministerie in snelle verwisseling. Alle berekeningen stellen vast dat de E. V. niet meer dan 76 afgevaardigden in de Kamer brengen zal. 76 Katholieke afgevaardigden Het is een libe raal, of ten miuste een gemengd Ministerie. Het is de verwezenlijking van den droom desheeren Braun de liberale burgemeester van Gent Een liberaal ministerie, in afwachting van een radikaal-socialistisch ministerie Bericht aan de liefhebbers II. De E. V. is het Algemeen Stemrecht, zuiver en onvervalscht. 40 radikaal-socialisten zijn, door hun getier en geweld, in de Kamer, gelukt het Ministerie Van den Peereboom te doen vallen. Dat is een feit. De E. V. zal hnn getal tot 60 brengen, behalve een 15tal meer gematigde liberalen. Deze 60 radikaal-socialisten zullen allen partij gangers zijn van 't algemeen stemrecht, tot alles besloten om het te verkrijgen. Zij zullen in dien strijd den steun hebben van christone demokraten, daensisten en onafhankelij- ken, allen partijgangers van 't A. S. Door dezen onderstand zijn zij vefzekerd dank aan de E. V. in de Kamer eene meerderheid te vinden voor 't A. S. en de vernietiging der meer voudige stemming. Het is de opening van een nieuwen herzienings- strijd. Nog eens, bericht aan de liefhebbers der E. V. III. De E. V. zal een nieuwe, machtige stoot zijn voor de socialistische prapaganda. In verscheidene kleine arrondissementen, in het grootste deel der Vlaamsche gemeenten, wordt de socialistische propagande min op touw gezet, bij gebrek aan kiesintrest. j Onder de E. V. zal de socialistische propagande zich overal uitstrekken in het kleinste dorp, ne vens de preekstoel van den pastoor zal het gestoelte van 't Anarchismus worden opgetimmerd. IV. De E. V. en de Gemeenten. De uitbreiding der E. V. tot de gemeenten is onvermijdelijk. Geen E. V. in geval van ballotteering, gelijk thans geschiedt, maar de verplichtende en algemeene E. V. Dat wil zeggen onder het liberaal ministerie van morgen, de verzekering hebben van een libe ralen burgemeester ten geschenke te krijgen. Vaarwel, schoone dorpen van vroeger Gij zult de gezegende dagen van 1879 terugzien. Wij zouden tot het oneindige die opsomming van rampen kunnen rekken, die deE. V. zal na zich slepen. Wij doen het niet. Onderzoeken wij de argumenten die men ten voordeele der E. V. in het midden brengt. 1° De E. V. is de rechtveerdigheid zegt men. Wij antwoorden Neen, de E. V. is de recht veerdigheid nietzij is de onrechtveerdigheid. Bewijzen In eene kiesomschrijving kiezende 2 senateurs, de lijst A bekomt 20,000 stemmen de lijst B be komt 10,001 stemmen. Zijn gekozen een kandidaat van de lijst A en een kandidaat van de lijst B. 9,999 kiezers van de lijst A zijn niet vertegen woordigd 1 In eene kiesomschrijving kiezende 4 volksverte genwoordigers. De lijst A. bekomt 60,000 stem men de lijst B bekomt er 40,001. Zijn gekozen twee kandidaten der lijst A en twee kandidaten van de lijst B. 1 kiezer van de lijst B heeft meer te zeggen dan 19,999 van de lijst A 2° De E. V. is de Rede. Wij antwoorden de E. V. is onzin. Inderdaad, volgens het huidig ontwerp, wanneer gij voor eenen kandidaat stemt, zal uwe stem meer maals voor eenen anderen tellen. Zeker. Indien gij maar stemt voor eenen naam eener lijst en indien die naam het quotient niet be- reikt (wat 99 keer op 100 het geval zijn zal) uwe stem zal tellen voor de kandidaten waarvan gij niet en wilt 1 Alzoo zal eene antimilitaristische stem herscha pen worden in eene militaristische stem Eene de mocratische stem is eene anti-democratische stem! Ziedaar de schoonheden der volmaakte E. V. die men het land wil opdringen Moet het ons verwonderen dat men noch in Duitschland, noch in Frankrijk, noch in Italië, noch in Holland van de E. V. durft spreken Dat, in Engeland, dit land van openbare vrijheden, de partijen zich 't akkoord stellen, om deze chineezerij uit het kieswetboek te schrabben 3° De E. V. is opgedrongen door de meening. Wij besluiten dat de meening inzonderlijk de katholieke opinie de E. V. verlangt. Veronderstellen wij het tegenovergestelde. Sedert wanneer ontheft het wanneer zal men zeggen de rede en het belang Ten andere, veronderstellen wij dat 100.000 burgers de E. V. eischen. Er zijn er ruim een 1.000.000 die het A. S. vragen. Waarom voldoen aan de meening van 100.000 die de E. V. willen en deze verstooten van een millioen die om 't A. S. schreeuwen 4° De E' V. is nuttig voor de vertegenwoordiging der belangen van de katholieke werklieden. Deerlijke missing Zooals de E. V. het 2/5 der katholieke vertegen woordiging der Kamer zal verminderen, zoo ook zal zij in dezelfde evenredigheid het getal werklieden afgevaardigden verminderen. Voorbeeld Gent telt heden 2 afgevaardigden door 't werkvolk aangeduid er zal hun nog 1 blij ven. Brussel telt er 4 er zal nog 1 of 2 blijven, enz. i De E. V. is noodlottig, j Men moet ze bestrijden. Maar, men staat tegen den muur gedrongen. Welk kiesstelsel in de plaats der E. V. stellen Zoo redeneeren zekere zwakke lieden, het hoofd op hol gebracht door 't geschreeuw van zekere pers. Wij antwoorden Men heeft verscheidene oplossingen voor gesteld. Er blijft de statu quo met of zonder de versnippe ring van het monsterarrondissement Brussel. In deze eene of andere oplossing heeft de katho lieke partij alle kans in 1900 en 1902 aan het be wind te blijven. Met dc E. V. verliest zij het bewind. Aan de katholieken van te kiezen 1 Wilt gij de E. V. Een Katholiek. afgestraften priester misschien in die reine sfeer als hij verleden jaar, mee vastenavond te Brussel buiten aan eene herberg zat met eene pint bier en eene cigaar, en zich door de vastenavondzot ten, mannevolk en vrouwvolk ondereen, zich vol confettis liet werpen Of was hij in die reine sfeer van godsdienstige zaken als hij op heilig Sacramentsdag te Oudenaarde van op de kamer van een Café chantant meeting gaf, en als hij ge daan had met spreken, als de jufvrouw op de pi ano sprong en geheel het huis rond hem danstte onder 't zingen van fie van paster Donch was hij daar ook in de reine sfeer der godsdiens tige zaken Twee voorbeelden zijn al genoeg, maar om te eindigen Op dit oogenblik worden er te Gent in het groot seminarie twee retraiten gepredikt van vijf dagen voor de priesters van het bisdom. Uit al de steden en dorpen ziet men onze priesters naar die retraiten optrekken om er te bidden, en op hunne ziel te denken sedert jaren en jaren is priester Daens daar niet meer naartoe gegaan, al hoewel die retraiten voor alle priesters verplich tend zijn. Of deugen die retraiten misschien ook al niet meer voor die twee helden van Aalst die de hei lige Kerk meenen te besturen O die reine sfeer van godsdienstige zaken! Pie Donsj schrijft in zijne gazet die twee kee- ren gedoemd is door den bisschop van Gent en van Brugge, dat de priester moet leven in de rei ne sfeer van godsdienstige zaken. Hij heeft eenen broeder die om de zwaarste re den geen mis of hoegenaamd geenen kerkelijken dienst mag doen, zou hij aan zijnen broeder eens willen vragen waarom hij uit die reine sfeer van godsdienstige zaken uitgeloopen is Of was den Wij lezen in De Gazette van Rousselaere j Na zijn buikske te Iseghem rond geëten te i hebben, is priester Daens zondag namiddag rond 3 1/2 ure in onze statie toegekomen. Van twee drij uren in 't omliggende waren er 1 nieuwsgierigen opgekomen om dien zonderlingen priester eens te zien, en rondom de statie stond j 't volk dicht opeen gepakt. I Bij zijne aankomst werd hij vereerd met de ge radbraakte uitvoering der brabanponne, door eenige bijeengeraapte muziekanten van hier en 1 elders, aan 2 frs. den man. De ontvangst van dien raren vogel werd ge daan door Fernand en menheere... Sarei Poot Fernand hield den rechterkant en Sarei hield den linkerkant. Voor wie menheere Sarei Poot niet kent, zullen wij zeggen dat Sarei barbiert en vesten maakt voor de kleêrwinkels. In den tijd zong hij in al de zangprijskampen, welke er in de kleine herbergskes gegeven werden voor een koekenwijf, of voor eene vogelmuit, of voor iets dergelijks, 't Was diezelfde Sarei, die, op 't aan dringen van eenige gekken, over tijd als kandi daat optrad voor de... Kamer! Ge ziet dat priester Daens zich in een gezelschap bevond al les behalve vereerend, en dat men niets beter had kunnen uitkiezen om met den man den aap te houden. Bij het afstappen van jen trein, sprong Poot naar priester Daens toe, pakte zijne hand en kuste ze{Tableau.) Wij hebben vernomen dat nog een treffend ge val tijdens den stoet plaats had. Gekomen voor het huis van een demokratisch kopstuk, dat ge weigerd had zich belachelijk te maken met in dien kluchtigen stoet te figureeren, stond de man in zijn deurgat en salueerde tot op den grond voor paster Daens. Paster Daens, die teveel moest rondzien en zijnen besten vriend niet be merkte, was te wege voorbij zonder dien diepen groet te beantwoorden, toen Fernand zulks in het oog kreeg, den hoed van paster Daens afnam en aan pasier Daens zegde kijk eens al hier en salueer toch 'nen keer, en paster Daens nam zij nen hoed terug en salueerde 'nen keer Een ander geweldige demokraat, met een her- zenloos hoofd zoo groot als eene dubbele kaas bolle, was de biê gesteken naar Meenen, om niet te moeten met beschaamde kaken, in dien stoet, door de straten drendelen. Men spreekt al eens van komedianten en to tentrekkers maar geheel die stoet en geheel die meeting zijn eene aaneenschakeling geweest van komediespel en van totentrekkerij. Voor en achter Daens en zijne eerewacht lie pen groote groepen fabriekjongens en meisjes al dansen en springen 'lijk wilden, en zoo geleidde men den held van Aalst langs St. Amandsparo- chie, door de Noordstraat naar de Markt en van daar al de Ooststraat naar 't lokaal op Spanje, waar hij in eenen hof en voor 15ootal nieuwsgie rigen zijne meeting zou geven. Daar werd hij door Fernand aan de omstaan- ders voorgesteld en de achtbare, deachtir.gsweer- dige man, de priester Gods, zegde Ferdinand, was gekomen om het goede zaad in alle herten te strooien I In Fernands herte ook?... En in Poots zeker ook Fernand ging, zoo sprak hij, den lof van dien priester Gods niet uitspreken, alleenlijk zou hij hem vereeren met eenige zijner verzen en hij las er eenige, waarvan wij, jammer genoeg 1 niets hebben kunnen verstaan maar die zeer waar schijnlijk heel schoon waren Na die intrede van Fernand, nam de beklagens- weerdige priester, die zich op zulk eene belache lijke en diep vernederende wijze liet rondleiden, het woord om, zooals wij over acht dagen zeg den, niets nieuws te vertellen, veel te beloven, den werkman te vleien en aan het kapitaal den oorlog te verklaren. Een socialist kon het niet verbeteren. Voor hem was er rijkdom genoeg op de we reld, opdat er in alle klassen welstand zou zijn, en dat weten wij ook maar hoe hij dat met vrucht gebeteren zou, dat zegde hij niet. Hij zou wetten maken, die den rijke verplichten te ge ven, zegde hij maar hij verzweeg alweêr dat de rijken alsdan met hunne rijkdommen naar den vreemde zouden verhuizen en 'wij ten langen laatsten met de armoê alleen zouden zitten. Daens, om het werkvolk te streelen, vertelde dat er te Aalst werklieden waren, die maar 9 fr. per week wonnen, en hier, riep er een werkman, zijn er ook zulke maar wat zou Daens geant woord hebben zoo een werkman hem gevraagd had of de daghuren zullen opslaan alswanneer hij eens in de kamer zetelt, en hoe hij het aan boord zal leggen om dien toestand te verbeteren. Daens zou daar gestaan hebben zonder te weten wat zeggen. De man is een doortrapte volks vleier, die op zeemzoeten toon weet gebruik te maken van de zwakke zijde van den werkman, om dezen tot zich te trekken en bij den neus te leiden. Ten anderen, men moet maar zijne twee weekbladen De Werkman en het Land van Aelst, lezen om daarvan overtuigd te zijn. De werkman had recht met zijn werk een eer lijk bestaan te vinden, vertelde hij, en dat heb ben wij gezegd voor Daens er eens aan dacht en zelfs voor eene Encycliek zulks bevestigde; maar wat hij niet zegde, was dat de vrijhandel en de samenwerkingen, nu zoo algemeen aangeprezen, alleen de schuld zijn der kleine daghuren. Hij zou wetten maken ten voordeele van het volk, doch vergat te zeggen dat nooit zoovele wetten ten voordeele van het volk gemaakt zijn geweest als nu onder de huidige katholieke re geering en door. die door hem zoo gehate conser- vateurs. Hij streelde zooveel mogelijk het werkvolk en zwichtte zich wel iets te zeggen dat onaange naam kon klinken. Hij zegde wel dat zij moes ten sparen tegen morgen (de kermis)maar zeg de niet dat het wat min zou mogen drinken, en dat het de werkman is die de brouwers en de herbergiers rijk maakt. Hij sprak er ook van het werkmanspensioen en verzweeg dat die leelijke katholieke conser- vateurs thans bezig zijn met die zaak te bewer ken en dat, zoo deze kunnen minderheid worden in de Kamer, de werkman nog vele jaren zoo kunnen wachten naar een pensioen. Hij was groote aanhanger van de E. V. voor de controolmaar nog grooteren voor het alge meen stemrecht aan 21 jaar. Hij was vijand van het meervoudig stemrecht en begreep niet hoe die

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1899 | | pagina 1