I
f
Wis
É0
l
Schitterende Katholieke zegepraal te Gent. 1485 stemmen meerderheid. Bravo
FRANSCH GERECHT.
De vijanden van 't onderwijs.
Onze MqmiiIb??? ministers.
?yw
V
Drukker- U itgever
J. VAN NUFFEL—DE GENDT, Kerkstraat, 9, AELST.
Voor elkeen iets.
Ware wijsheid.
Een versleten liedje.
Echte vrijheid
Bloedige Tranen.
110 Jaargang
Inschrij
vingsprijs
>00
Aankondi-
pingsprijs
I Is cr denkelijk een voor
spel vam
De Kookkunst.
Schandige handelwijze.
JENEVER DOET OUD WORDEN?
Wie liilst er in Frankrijk
de gendarmen op tegen de
katholieken als die hunne
kerken verdedigen tegen de
framassons?
De socialisten.
Lezers, vergeet het niet
ATHALIE-SONNETTEN.
Zich Wreken, ha ha ha
I- ~4J]
De toepassing der fransche roofwet
gaat voort en ontmoet alom een waar
dige weerstand, van de als dusdanig
gekende katholieken niet alleen, maar
ook van de groote menigte der onver
schilligen, die hunne verontwaardiging
niet verzwijgen.
En deze verontwaardiging groeit,
gansch natuurliik, nog voortdurend aan
ten gevolge der uitspraken van het ge
recht tegen degenen, die op de meest
wederrechterlijke wijze werden aange
houden, toen ze niet enkel protesteer
den tegen den roof van hun eigendom,
maar bovendien hun leven moesten
verdedigen tegen de benden der Socia
le, die hen meestal gewapenderhand
aanvielen en door de policie en gendar
men met rust gelaten werden.
Hoe gegrond en wettig de weerstand
der katholieken tegen de toepassing der
roofwet is, bleek zonneklaar in het ver
hoor der 8' boetstraffelijke Kamer te
Parijs, door een woord van zeer groote
beteekenis, dat ontsnapte aan den Voor
zitter der rechtbank zeiven, M. Poncet.
Een jongeling van zeventien jaar
werd voorgebracht, onder beschuldi
ging, het woord «dieven» geroepen te
hebben tot de officieele inbrekers en
buitschatters.
De voorzitter, daar de jongen het
woord bekende, zegde hem
Gij meendet dus dat men u ging
bestelen! De inventaris is geen roof,
En de rechter die pas zulke bekente
nis aflegde, veioordeelde den knaap tot
acht dagen gevang!
De ontroering ziende, die zijne eige
ne woorden onder het publiek hadden
te weeg gebracht, meende hij er een
draai te moeten aan geven, zeggende:
Ik heb niet willen zeggen dat de
Inventaris het voorspel is van den roof
maar het voorspel van iets...
Van wat? Iedereen in de zaal
vroeg het zich af, en niemand vond er
een ander antwoord dan hetgeen rech
ter Poncet waarlijk gezegd
bad.
Zijne innerlijke meening was hem
ontsnapt, en geen uitvlucht kon aan de
uitdrukking nog iets veranderen.
En die rechter, dewelke zulke over
tuiging heeft, was gedwongen in het
zelfde verhoor nog de volgende veroor
deelingen uit te spreker^
Advokaat Coupue, acht dagen ge
vang, om in de kerk de agenten ver
zocht te hebben hun hoofd te ontbloo-
ten voor het H. Sacrament;
Priester Favreli, almoezenier van
het lazaret te Genua, veertien dagen
gevang, om over de hoofden een stoel
aanvaard te hebben uit de handen ee-
ner vrouw, die zag dat hij er geen had;
Koster Chapelain, om gelijk de eer
ste, het woord «dieven» geroepen te
hebben!
Ziedaar waartoe het gerecht onder eene
radico-socialistische regeering gebracht
is.
Rechters die overtuigd zijn, dat de
ze regeering het VOOr$|M*l lot
ecu algcmccHcn rooi' doet
uitvoeren, mOCtCIl op last van die
zelfde regeering, dergelijke vonnissen
strijken, zonder er de voorwaardelijk
heid te mogen op toepassen, en dit
in dezelfde rechtbanken, waar bijlevers,
die hun kameraad een dolk in den rug
geplant hebben, hiervoor veertien da
gen gevang voorwaardelijk
krijgenl
Niet waar, dat hetgerecht, in handen
of onder de heerschappij van radico-so-
cialisten, eene schoone zaak is?l!
Wat zegt ge, lieve lezers, van die
hatelijke dwingelanden,de vrienden van
onze belgische godsdiensthaters.
't Is geen aardigheid in
een liberale gazet te le
zen De clericalen heb
ben de bewaar-en adul-
tenscbolen afgeschaft,
door de liberalen go
sticht, n
Welke ol beschaamde
leugens van wege onze
blauwo tegenstrevers moe
ten ons niet verwonderen
't is bij hen eene gewoonte geworden.
Maar laten wij de cijfers spreken
In lf-81 bostonden er in't land 708 bewaar
scholen, tellende 06,408 leerlingen.
In 1903 was bet getal bewaarscholen ge
klommen tot 2,604, hebbende eene bevolking
van 246,514 kinderen.
Eene vermeerdering dus van 1896 scholen
en 190,106 leerlingen 1
Op 't gebied der scholen voor volwassenen
valt eveneens groote vooruitgang waar to ne
men.
Van 2445 scholen met 76,918 leerlingen in
1881, is men in 1903 geklommen tot een totaal
van 3,691 scholen met 181,532 leerlingen.
Dus, onder't kathoiiek bestuur 1446 scho
len en 104,614 leerlingen meer.
Wat zegt ge daarvan
Hedendaags trachten de aanban
gers van voltaire en J. J. Rousseau
de Katholieke Kerk op alle moge
lijke wijzen te benadeelen.
Zoo melden vele bladen, dat de
deken Mündel, te Kandern (Baden),
wegens zedenschennis aangehouden was, en in
bet gevan te Lörrach opgesloten zat. Do Kerk
vijandige bladen, die dit nieuwsje meedeelden
(onder meer de Berliner Volkzeitnng van 29
Juli do Vclkswacht, Bielefeld,van 2 Augustus),
vergaten eenvoudig-wg aan te merken, dat
Miindel een protestautsch geestelijke is. Het
Wiener Deutsch Tageblatt van IC Juli maakte
zich aan dezelfde vergetelheid schuldig, tegen
over den protestantschen past. Stempel, te Tem
pelburg, die kortelings, wegens aanslag op de
zeden, tot negen maanden ge angenis veroor
deeld werd.
Het Berliner Tageblatl, de Breslauer Morgen-
Zeitung, de Magdeburger Z entral-Anz en nog
andere bladeD, behelsden een gelijkaardige leu
gen, betreffende een zoogenaamden pater
Rocco Lojacano, die wegens verscheidene ovèr-
tredingen tot 5 jaar tuchthuisstraf zou veroor
deeld zijn. Het onderzoek bracht echter aan 't
licht, dat die man nooit tot een katholieke Orde
behoord heeft.
Edoch van zulke bijzonderheden houden de
Framassonsbladen in 't geheel geeno rekening 1
Dergelijke manceuvers moeten ons aanzetten,
om de katholieke pers uit al ons vermo
gen te ondersteunen, opdat deze den ver
derflijken invloed der zedeloozo schriften kun
ne te keer gaan.
geen liberaal van Biecht noch van Communie 1
Dat is goed voor 't vrouwvolk Dat is goed
voor de meiden, opdat ze hun meesters niet
zouden bedriegen. Daarvoor is de Biecht nog
goed. Maar voor een grrroot liberaal verstand
Foei
In de kerk I Waarom eindelijk? om lijk
diensten te zingen. om de dooden te begra
ven. Nog goed, maar hoevelen, ia de groote
steden en zells in kleine trekken naar hun
nen put, naar hun laatste woonplaats, zonder
de hulp en zonder den zegen vau den priester
Hoeveleu die leven als honden en als honden
sterven en als honden begraven worden
De priester in de kerk Dat liedje was dan
maar om de menschen te bedriegen, en om het
volk van den priester af te trekken.
En als ze meenen daarin gelukt te hebben,
als ze meenen van achter de gordijn te mogen
komen, dan is het niet meer de priester In
de berk maar, gelijk nu in Frankrijk, en ge
lijk z'het hier oc-k zouden wenschen de
priester UIT de Hcrk I
Wat zien wij dagelijks ginder gebeuren
De priester is in de kerk, en men drijft er
hem uit
Hy is in de kerk, en mon ontrooft hem de
kerk.
Hij heeft die kerk als Gods huis versierd, en
men komt hem die versieringen ontstelen.
Degenen die nooit een rooden duit in de
kerk gegeven hebben, komen en zeggen al die
kostelijkheden die hier zijn, die kelken, die
heilige vaten die rijkgeborduurde priesterklee
deren die zlja nnu ons.
Degenen die vroeger geenen voet in de kerk
zetten, komen daar nu baas spelen, verdrijven
met geweld de gcluovigcn cn hunne priesters
en als er iemand zijn eigendom durft verdedi
gen, dio wordt als misdadiger aangehouden
en veroordeeld
Zoo gaat het 't was eerstde priester tn de
kerk en nu is het de priester uit de kerk.
En zoo zou het ook met onze liberalen gaan,
konden zy ooit bekomen dat de priester in de
kerk blijft, ze zouden haast komen tot het ge
volg daarvan de priester uit de kerk I
Kiezers, vergeet het niet.
Als een liberaal éénen vinger heeft, hij
neemt geheel do hand. Geeft hem dus NIETS
Wanneer een persoon, wie het ook moge we
zen, u zegt dat hij u een geheel ander middel
wil aantoonen om fortuin te maken dan arbeid
en spaarzaamheid, geloof hem niet en verwij
der hem uit uwe tegenwoordigheid, want hij is
een verleider en gelijk aan een giftmenger.
Feanklin
Rousseau heeft gezegd Een verstandige
jonge dochter leest nooit romans, n Hij liet er
op volgen Door kleiue voorzorgen worden
groote deugden aangekweekt en bewaard.
Een oud versleten liedje
van de liboralen is dit De
burgemeester op het stadhuis,
en de pastoor in zijne kerk 1
Ziet ze nu eens aan den
gang in Frankrijk, die schoone heerkes, en
vergeet niet dat de onze niet beter wenschen
dan ook 't zelfde spel met ons te mogen spe
len.
De pastoor in de kerk 1 hebben ze gezongen
op alle tonen.
In de Kerk waarom om te doopen 3/4
der kinderen van Parijs zijn niet gedoopt. En
in al ons groote steden loopen er ook van die
zwijntjes.
In de Kerk I Waarom Om den catechismus
te leeren aan de kinderen en om de geloovigen
hun plichten voor te houden. Maar de libera
len doen alles om de kinderen van den
catechismus af te trekkenMaar eeu
echte liberaal heeft veel te veel verstand om
nog, naar een sermoen van 'nen priester te
luisteren I
In de kerk I Waarom nog Om de Sakra-
menten toe te dienen. Ja, maar spreekt aan
Ergens, iu Brabnnd,woont er een manneken
die alle parochiën afloopt om gaan meelingen
te geven voor de liber....uilen.
Wat zet dat manneken aan, om zoo in eens al
zijnen gal uit te spuwen
Geachte lezers,daar ga ik U oens op antwoor
den en u de waarheid, gansch de waarheid,
voorhouden. Dat manneken had eenen non
kel notaris dio nonkel notaris is komen te
sterven en zijn zoontje had den noodigen diplo
ma Diet om zijn Papa te kunnen opvolgen wat
gebeurd er Men zou 't notariaat aan den neef
geven, te weten aan 't manneken in kwestio.
T menneken zou notaris spelen in afwachting
dat 'tzoonlje bekwaam zou zijn om Papa op te
volgen.... Wanneer't zoontje daartoe bekwaam
zou zijn zou't menneken een plaats in Brussel
trachten te bekomen om alzoo plaats to maken
voor 't zoontje, (ook geane uilen he I'T plan
wasgoed getrokken niet waar men zou alzoo
twee vliegen slagen in eenen lap.... en twee
notariaten hebbenjjin de familie in plaats van
eene... Hoe dat doel nu bereikt 'T menne
ken zette zich in gaDg... Hij liep 't ministerie...
bijna omver bij al de katholieke volksvertegen
woordigers van Brussel giag hij zich aanbevelen.
Misschien wel trok hij soms bij den eenen of
anderen volksvertegenwoordiger zoo por abuus
Den grooten paternoster uit zijnen zak cn
wie weet was hij dan niet katholieker.... dan
de Paus zelve.... Dit alles kon niet helpen. De
minister heeft waarschijnlijk geoordeeld 1° dat
't menneken nog te jong was en dat er zoo
veel oudere candidaten te plaatsen waren 2"
dat hij niet mocht of kou medewerken in... het
slagen van twee vliegen (in een lap)... cn 't men
neken kreeg een buis... zog viiend, wie had ge
lijk 't menneken zeker niet 't was wat te
gulzig... dus had de Miuister gelijk... Ieder
rechtschapen mensch zou alzoo oordeolen 't
menneken oordeelt alzoo niet en vandaar zijne
kntlccolcre... Hij gaat zich wreken en schrik
kelijk I!??! met overal gaan meetingen te geven
tegen 't Katholiek Ministerie. Maar menneken
toch denkt gij dat moa naar u luistert?...
Denkt gij dat de boer keus uwe wraak gaan
overnemen Wat kan hen dat sc.ielen]dat gij
geen notaris zijt Integendeel de boerkens,
die rechtschapen zijn, zullen zeggen 't is maar
recht... én zullen scbokschoudarend denken:
Laat dat colèrig menueken maar bassen
Wij zullen hem in Mei eeti hroekskra
passen.
We lezen in Vooruit:
«De echte vrijheid, zooals de demo-
kratie haar verstaat, is de vijand van
de kerk.»
En in hetzelfde artikel staat er, no
pens de fransche roofwet:
«Het mag luid gezegd worden: der
gelijke wetten zijn eene eer voor de re
publikeinen en toonen de zachtmoedig
heid en verdraagzaamheid der demo-
kratie.»
De vrijheid van Vooruit's demokratie
is dus <rc vrijheid van den
dief, den roovcr, den ban
diet.
Wat dunkt n, lezer, van zulke «echte
vrijheid?»
Geeft u dit geen gedacht van de hel-
sché plannen en de booze werken onzer
i belgische omwentelaars!
De liberalen hebben de pretentie van te hou
den staan, dat zij den 27 Mei 1996 meester zul-
zija over 't land 1
Zij zijn zoo zeker van tewion^n dat zij reeds
hunne toekomende ministers aanduiden.
Tusschen hen is zekere Hymans.
Wiltgy nu eens een gedacht hebben wat die
toekomende minister is,luistert:
Iemand vroeg hem: Wat is uw gedacht ozer
het A. S. voor de gemeente?
Hymans schuddebolde, trok de schouders op
en antwoordde lk weet het niet ik lees, ik
luister, ik studeer, maar ik heb daar nog geen
gedacht over.
Lieve Hemel, moet die binnen drij maanden
minister zyn I 't Ziet er lief uit; over eene
kwestie, die reeds jaren besproken is, weet die
heer nog niet wat zijn gedacht is.
Welk vernuft, vrienden, welk genie
En aangezien de toekomende liberale mi
nisters nog niet weten wat zijn willen, en den
noodigen tijd vragen om te lezen, te luisteren cn
te studeeren, beslist hot kiezerskorps met over-
groote meerderheid, dat do zegepraal der libe
rale alweters tot verder order verdaagd en uit
gesteld is.
Ach Dierbare Lezers 1 wie toch
kan zijne tranen weerhouden, bij
het denken aan do bloedige tranen,
we^® geweend worden iu de om-
streken van f 1OH t'l'ii'l'i'S
|rjyp3 Gij hebt het gehoord, 't is daar dat
eene mijnramp gebeurd is, gelijk
de geschiedenis der nijverheid tl Of/ llOOit
heeft te boeken gehad 1400 mijnwerkers ge
dood, verbrand in de mijnen, waar zij werkzaam
waren. Iu al de omstreken in 't rondo is 't een
gejammer, geween en gekerm zonder einde...
Schrikkelijke, ijselijke gebeurtenis, wier aan
denken alleen bij machte is een gevoelig hert
te breken I.. ht'if Frankrijk
'tis eeno wreede ramp voor uw volk eene
wreede ramp Ea wie weet, of er u niet nog
groot ere to wachten staan want ij Si'! ij ht'
Z flht'it gebeuren op uwen bodem. Uw gou
vernement heeft openlijk den almuchtigen God
Abonnementsprij s
voor (fansch België
franco te hois, 2.60.
foor de vreemde
landen, 6,00.
Pakken en brieven
boeven vrachtvrij
toegezonden te
worden. Alle ar
tikels mo>ten den
jiimdagavond en
bet nieuws den
woensdagavond op
onze bnreelen toe
gekomen zijn.
Ongeteekende
brieven worden in
de scheurmand ge
worpen. All
ostbureelen ont
vangen inschrijvin
gen, op alle tijd
stippen van het jaar
De onkosten der
kwrj tingbriefjeszijr
ten laste van dei
restemmuhug. Me
velieve, bij veran
dering van woonst,
hot inist terecht wij-
zen te '.enden
Vonnirsr-n 1 fr
den kleinen regel,
Aankondigingen
tuFScben dr- nieuws
tijding'n 20 cen
tiem,on per regel.
Aankondigingen op
de 3' liiz. 10 cen
tiemen den regel.
Aunoncen op de 4«
(adz. worden here-
-ndvolgens plaats-
'UDite Vooralle
Ive: ten tién zich
itond te wen-
op ons BU-
dEEli, Kerkstraat,
t>, Aalst.
De geabonneerd»
ochl en 't recht een
al per jaar eeno
ik nee van 5 regel
pbiatsen, die vier
ut aal achtereen vol-
g( ii - zalverschijuer
R ichtbaarmaking
ui te zenden voor
Wo nsdag.
ij
Kalfslever. Nadat de boter wel gesmolten is, de
lever in de pan leggen en van beide kanten laten brui
nen. Eenige ajuintjes, een laurierblad, peper en zout
bijvoegen. De lever laten malsch worden, de sous aan
lengen met bouillon, er een halve romen wijn (of gene-
versap) indoen met wat suiker en de srus binden met
bloem, zooals naar gewoonte.
n
De nieuwe nartabiMNchop. In strijd met
hetgeen vroeger gezegd was, zal de plechtige lijding
van Mgr Mercier niet "p den twoeden Paasehdag, maar
op 25 Maart, feestdag van O.-L.-Viouw Boodschap,
plaats hebben, in de St-Romboutskork t» Mechelen.
De officieerende bisschoppen zullen zijn Mgr Vlco,
pauselijke nuncius fe Brussel, en de twee langst in
dienst zijnde titularissen van het Belgisch episcopaat,
Mgr Stillemans, van Gent, en Mgr WaÖ'elaert, van
Brugge.
Denzelfden avond geeft Mgr Vico een groot feest
maal, ter eere van den nieuwen prelaat, in het hotel der
nunciatuur te Brussel.
De plechtige inhaling van Mgr Mercier blijft vastge
steld op den Paaschdag.
Wat dr pompiers kosten. Volgons eene
officieele statistiek heeft de stad Brussel in 1902, voor
den dienst der pompiers 350,680 frank uitgegeven, het
zij fr. 1,01 per inwoner; te Antwerpen beloopt de uit
gaaf fr. 0.R3 per inwoner; te Gent fr. 0,57; te Luik fr.
0J69; te Anderlecht fr. 0,08 te Etterbeek fr. 0,07te
Elsene fr 0.15; te Laekcn fr. 0,12; te St-Jans-Molen-
beek fr. 0,08; te St-Gillis fr. 0,10, te St Joost-ten-Noode
fr. 0,17; te Schaarbeek fr. 0,21.
De katholieke godsdienst tja Ruslnud.
In het officieele blad worden besluiten afgekondigd,
waardoor een aantal van de tegenwoordige bepalingen
aangaande den Roomsch-katholioken godsdienst ver
anderd worden zoo is onder ander met name het
recht van den gouverneur-generaal van de streken in
het Noorden, Zuid»n en Westen afgeschaft om op
eigen gezag kloosters té sluiten, verder wordt verlof'
tot het houden van processiën verleend. Eveneens wor
den de dienstbevoegdheden der priesters belangrijk
uitgebreid.
In de F.ugelscbe Knuier. Met 348 tegen
110 stemmen heeft de Engelsche Kamer een voorstel
gestemd, waardoor aan de leden eene jaariijksche ver
goeding wordt toegekend van 7,500 frank.
Watous te wachteu stant Bij 't opma
ken van den inventaris ia de St-Mickielskerk Ie Rijsel,
riep een toeschouwer toj, d'iemaal toe u Leve Chris
tus I. en werd onmiddolbjk aangehouden.
Leve Christus wordt dus in Frankrijk voor een
oproerigen kroet gehouden De Christenen mogen
dus hun overtuiging met meer luchtgeven in 't reroeren
van hunnen God 1
Ook dat staat ons te wachten, zoo ooit liboralen en
socialisten ln ons gelukkig Belgenland aan 't bewind
komen. Zulks verhoede Godl zulks verhinderen al dege
nen,die nog een sprankel godsdienstzin in 't harte dra
gen, al degenen, die 's lands welvaart stellen boven den
godsdiensthaat der geuzen 1
Dc bevolking; van DiiltNchiand. Bij de
volkstelling van 1 December 1905 zijn in het Duitsche
rijk omstreeks 00.5 millioen inwoners geteld. Op 1 De
cember 1909 war.n er[56.4 miljoen, op 1 December
1895 62.4 miljoen.
Voor Mgr Mercier. De inschrijvingen in de
Drukpers, geopend tot aankoop van het bisschoppelijk
kruis van Mgr Mercier het ft de som van 6600 fr. be
reikt. Het komitelt heeft een vijfjarigen prijskamp voor
wijsbegeerte ingericht voor het overschot der gelden.
Een vasleuproef. De vaster Sacco heeft
zondagnamiddag te Londen zijnen vasten van 45 dagen
geëindigd. Zoodra hij zijno glazen kast verliet, dronk
hij een glas water en dan eene tas chocolaad. Sedert 13
Januari heeft hij 55 pond van zijn gewicht verloren.
Den 10 April aanstaande zal Sacco eene nieuwe proef
beginnen.
De zou gunt over het Engelsch Keizerrijk nooit
onder, zegde een Engelschman tot Paul Krugei
Het is dat Onze Lieve Heer de Engelscheu in den
duistere niet betrouwt, antwoordde Oom Paul.
Dat zoggen vele menschen als men hen tegon alcool-
gobruik waarschuwt. En dan beginnen zij op te sommen:
Die en die, on gene pakten op tijd 'nen borrel en ze zijn
toch oud geworden
Welnu ja, jenever doot oud worden en zelfs vroeger
I dan naar gewoonte! Ja, do dronkaard word oud en zelfs
vroegtijdig oud
Nauwelijks is hij 40 50 jaar of hij is versleten als een
katzak.Zie zijne grijze haren, zijn gerimpeld gelaat en
bevende banden; door zijne uitgedoofde stemme; vraag
hem naar zijnen arbeid, wat hij nog doen kan enz.
En kom mij dan zeggen of het niet waar is,dat dc je
never doet oud norden.
III. DE 1SRAELISTISCHE ZANGERES.
Een wonderlied uit verre kinderjaren
Was, als het ruisch^n van een cederboom,
Welluidend blijven zingen in mijn droom.
Nu breekt het weerom los met volle snaren.
Gij liet mij, op den zoetsten klankenstroom,
Terug naar 't Kana van mijn kindsheid varen
Gij liet mij in een Eden vol aroom
En in oen tempel vol kantieken waren.
Ik heb de fluit in Dathan hooren kweelen,
Ik heb, bij 't schurend water dor Jorda&u,
Een Debora de cither zien bespelen.
üw reine stem, uw oog, uw schoone lijnen,
't Heeft heel een drom vao blanke Serafijnen,
Hosanna zingend, op mijn weg doen gaan.
LaMBRECIIT LaMBRECHTS.