I5RABANDER8wreekt het BLOED uwer Vaders en Broeders, door de
(ieuzen-stokslagers op 7° September 1884 te Brussel vergotenWraak!.,
Dan wal maakt men ziel ral L
Aan ne zwarte pot.
VRIENDEN
Pieter en de BramMiter.
iiertoare Braband ers.
Een raad.
onder 2.
God, bi Serls, ei Vaderland,
ZÜ
<w
If
I1
DE EERSTE
EN LAATSTE MIS.
I)c katholieken hebben 25
lot 50 IV. maandelijksche
vergoeding geschonken aan
al de soldalen. De helft (lier
vergoeding is voor de ou
ders,en dit sommeken komt
alle trimesters zoet binnen
Willen de ouders die
vergoeding blijven genieten,
dan moeien zij iedereen aan
zetten om voor de Katholie
ken te kiezen.
fr. on I vreemd te hebben... Och
om de scliolcn zonder God
Weg de blauwe, roode en
groene volksuitzuigersVi-
van hel katholiek goever-
nement.
Hela windhaan Pie
LI n dépendance.
Gedurende d°ze 22 jaren
groeide de rijkdom in het
land op verbazende wijze
aan. Eere aan ons katholiek
Ministerie
Dierbare Brabanders! al
len, als één man, gedopt
onder nummer 2 voor de
lijst der katholieken.
't Framassonsch gespuis
liegt als de duivels.'Eerlijke
menschen, laat u niet fop
pen door hen, en stemt voor
de lijst der katholieken,
Menschen, die dé vrijheid
liefhebt, stemt allen onder
nummer 2.
Dc liberale?* en socialis
ten noemen de vergelding
der soldalen Iels onze
delijks- Vaders, wilt ge
dc maandelijksclic ver
goeding van 25 tol 50 Ir.
niet afgeschaft zien,stemt
dan niet voor de Combis
ten
De katholieke partij al-
een eerbiedigt iedereens
vrijheid.
Het katholiek Ministerie
heeft voor minstens 50 mil
lioen ontlasingen ingevoerd.
Het zal maken dat het leven
in Belgie zoo mogelijk nog
goedkooper worde. Eerc
zij hen.
Liberale Vrijheid
LiODDegnem. bij eenen Ueer,K zou ne
5
'Pt
•U
j;
ijl
i ifr
ij
ij
;i
Ach I wederom stlbielC doOflt'tl I
Ja, 'lat zijn ijselijke, ijsplljke zaken. Daar ge
zond en frisch zijn. en inde meeniug van nog
jaren te leven, <jn zee met eens, plotselings ver
schijnen tb4.lt' if ets ver kier stoei
van den rechtveerdigen God Ach "I zeker,
't is schrikkelijk, 't is schromelijk... Zondag
morgei d, is Maria Haroerlinck, wonende hij d<»
kerk Oji Sum van Gent, zoo plotseling overle
den... En dien zelfden dag was de heer dokter
De Rvcke zijne zieken gaan bezoeken, 's Avouds
hij het naar huis keoren, gekomen op de wijk
Moershoolde, te «it-Laiireln». waar bij woon
achtig is, werd hij onpasselijk. Men leidde hem
naar zijn huis. Zijn toestand verslechtte. Maan
dag morgerd, oni half vier, is de geneesheer
ook overleden... Zekerlijk, zekerlijk, 't is hier
op dc wereld gauw gedaan mot ons. Daarom,
menschcn, laat ons altijd de partij kiezen van
onze wettige geeslelijke over
heid. do partij\an de bisschoppen en den
Paus, die tcrzelfdertijd de partij is van 40II-
zen Si eer .0ezns-41hrislns
Hola 1 dat is kunnen Vrienden, luistert,
aleer gij naar de stembus gaatZe hadden uit
Antwerpen naar Compiègne vette ZWtl-
Itltr meegezonden met de duivou. Aldaar
losgelaten, tcrzelfdertijd als de
250 korven duiven, welke men
opgestuurd had, heeft de zwaluw
dio zorgvuldig gemerkt was, haar
nest terug boreikt in een uur en
zeven minuten (dat is 207 KilOIIlC-
tcrs per uur) terwijl de eerste duiven
4 1/2 uren noodig hadden om den 235 kilometers
vearen afstand al te leggen... Alla dat is de
moeite weerd I roept onze gobuur. Ik wilde dat
al die verfoeilijke schriften van 't liberalism, en
van 't socialism, en van 't daensism hier met
zulk eene snelheid wegvlogen 1 t Zou er veel
mei' verbeteren bij 't jong volk, en bij de werk-
menschen, en bij de burgers, 't Ziju die schrif
ten, dio 't. ongeluk meebrengen 1 Ei Ei 1 wat
firoe fiere tl zou het toch zijn, moesten
al de kinders naar god «Icloozc
scholen gaan 't ware eene hel voor de
ouders Om dat schrikkelijk ongeluk te
beletten, daarom allen, zondag toekomende,
gestemd voor tie katholie
ken. onder n 2 R cfif mei
7 goddeloos onder trijs
Mjère de vrijheid roor elk
ACH méhecnen, menseden i wrerai eetl
ramptelogram Uit Bacgucd, hoofdstad der
irov. Adra, in Amcrikii,meldt men dat de stad
ïtula sedert 5 Mei gailSf'lt Vei'flwe-
nen is. Op de plaats waar vroeger de stad
stond, ziet men niet anders dan een groet meer.
Op het oogenblik der ramp had eene groote
aardbeving plaats..,.. En, terwijl vrijdag te No-
niskau, nabij Teechen, in Oosicurljk, eene
begrafenis plaats had brak en hevig onweder los.
13 personen teerden floor
den bliksem gedood eQ 30 ge
kwetst. Ja, ja, vrienden willen wij wijselijk
bandelen, dan zullen wij niet wachten van
boeteeerdigheid t0 doen en van
Gods gebeden getrouw te onderhouden... 't Is
immers van God, den Almachtige, den Heer
van leven eu dood, van Hem, die oneindig goed,
maar ook oneindig rechtveerdig is, dat al die
rampen en ongelukken komen... Laat ons beter
zijn geboden onderhouden...
Aardebewerkers ontdekten in een hosch te
HanNdouck een itoineinsch kerk
hof eu vonden drie prachtige vazen met
asch gevuld. De oudheidkundige kring van
Brusscd is erover verwittigd... Te Trooz is het
kasteel van senator Anciou in den nacht van
donderdag op vrijdag door dieven ge/lltill-
derd. Zijt zeker dat het weeral van die soort
zijn, welke zondag zullen meêloopen voor het
framassonsch liberalism, socialism cc daen
sism... Te Berue is de advokaat Aebi, socia
listisch gemeenteraadslid, voor de rechtbank
verschenen, beschuldigd eene som van£$()00
arme 1 te St-Amandsberg is Désiré Van Dame
me, oud 9 jaar, aan het kerkhof door den
bunrllram gerat, den schedel ver
brijzeld en den arm gebroken; eenige oogen-
blikken nadien overleed het ongelukkig kind
Het engelsch koopvaardijschip Carthaginian
van de Allan Line, dat den dienstdoet tusschen
Londen en Canada, heeft op 3 Mei in den At-
lantischen oceaan de gruolste oppervlakte
|J$))Cl*gdl ontmoet w< !ke ooit onder der
gelijke klimaat gezien werd. 't Is te hopen, dat
die kerels onzen schooner) zomer niet zullen
komen verbrodden. Dc machtige Heer bevrijde
er ons van...
Uit New-York, in Amerika, komt de tijding
eener schrikkelijke misdaad
toe. De dominee Jozef Ackermann, zijne vrouw
en zijne twee kinderen zijn vermoord. De da
ders hebben het huis in brand gestoken omlhun-
ne ijselijke misdaad te verduiken... Wel 1 Wel I
Lezers, als ge dat al hoort dan vraagt men zich
af waar zijn toch de gedachten van die men-
schen, die durven met de frarnassons medoen
in voege te brengen Ja, dat is werken om van
al do kinders rechte baaustroopers eu moorde
naars te maken... Daarom menschen, ja, daar
om, Zondag aanstaande, allen, zooveel gij zijt,
gestemd gelijk één man tegen de drijvoudige
aanhaugers der God vervolgende
frnmassons Allen gesterad tegen
't liberalism, 't socialism en 't daensism 1...
Allen dus gedopt, allen als één man. onder nr
Ijfre de Mieilige Sterk in
Uelgenland
I
r dm winter, Zaterdags voor de week
van - /es ileeren Geboorte.
j idh zijnen zwarten sluier allentehe-
i uitgestrekt; dik viel de sneeuw van uit den
cc heme en akelig loeide de wind over de
neh' Bij den schoorsteen eener stille
ndoi 'ene helderschynende lamp, zat
•en-tv ntigjarige jongeling in 't zwarte
led, het oog op den flikkerenden
stigd, te mijmeren. Innig genoegen
-j chte gelaatstrekken tc lezen
was hij zoo bleek en scheen hij zoo
'ke drooge hoest kwam uit zijne
a dat men hem zonder medelijden
Wij lezen in De gazet van de bijvoegsels.
N° 1. 18 November 1876, uitgegeven door Pie
Daens
"Waarvoor zyn do preekstoelen als om 't on
kruid weg te nemen 't Geeft mij eens wonder
of de priesters niet zouden mogen zeggen en
prcêken Menschen, de Geuzen en Vrijmacons,
zijn tegen 'c christene Geloofgij tnoogt
rooi' fmOti eti geireten mei *11** *ooi't
tiiri meedoen Is er iets zoo simpel
Leest 't Land van Aalst van Pie hedendaags
De Sermoenen tegen de geuzen en hunne
groene aanhangers zyn schandalen.
Wie is er veranderd
Wij laten 't antwoord aan do lezers.
Peis ne keer, lezers, 't socialisten blad spreekt
in zijn nummer vau zondag over de veroordee
ling uitgesproken tegen, nen oud-klerikalen
bemerkt wel nen ouD-klerikalen burgemees
ter I
Ila 1 ha 1 ha Gecne tegenwoordige en heden
daagsche katholieken wetende te nemen, willen
zij, ons vuil maken met de vuile potten uit
hunne partij II! Welhaast zullen zy al de toeren
nog van de Charbonnels, een Brinck en andere
afgevallen priesters, op den nekke leggen der
katholieken 11! H40E Ut: KV 40 i..
Maar mannekens, vertelt ons ne keer wat
nieuws over de stilzwijgendheid van meester
Demblon, en over den aftocht van zekeren
kandidaat, Srnets, van Brussel Dat zijn ook
twee oud-katholieken maar wat zijn ze nu?
en bijzonderlijk waarmede zyn ze nu bekom
merd? 't Zijn uwe broeders, ge moet het weten 1
Als het katholiek Ministerie valt,
zijt gij al uw werk kwijt, want het
geld zal gaan
1) Aan 't verplichtend onderwijs
ioo millioen fpank 's jaars.
2) Aan 't alleman soldaat, 300 mil
lioen 's jaars.
Waar zou men dan nog 't geld
vinden om groote werken te doen
uitvoeren en u geld te laten winnen
L'Indépendance is de gazet dèr
Framassons te Brussel.
Ziehier wat dit blad zegt over de
twee afgevallen priesters Daens en Fon-
tevne
«Daens enFonteyne durven de kleri-
kalen bevechten en daarom zijn zij
ONZE VRIENDEN.
Ze werken ten voordeele der libe
ralen. De schismocraten, hebben een
schoon werk verricht.
Bestaat er voor een misloopen pries
ter grooter straf dan zijn... lof door
Framassons uitgesproken
Eilaas
Van tijd tot tijd bracht hij den witten zakdoek
aan zijne lippeD, en dan ontsnapte hem eenen
droeven zuchtdoch telkens scheen een hemelsch
vertrouwen den angst van ziju lijdend aanzicht
te verjagen en mannelijken moed hem te komen
bezielen.
Eensklaps wiord zijne borst door eenen ge
weldigen schok opgeheven, de jonge priester viel
achterovei in zijnen leunstoel en, nerhaalde
malen, vaagde hy dikke kladden bloed van zijne
lippen af. Eenen ruimen tijd bleef hij met ge
sloten oogeu, lijdend liggen, en toen hij ze we
derom opende Heer, sprak hij langzaam en
met zachten toon, Heer geef mij leven tot mor
gen tot morgeD, tot ik voor de eerste maal het
H. Misoffer heb opgedragen, en dan, laat uwen
dienaar gaan in vredeTwintigmaal reeds
hebt gij mij aan de klauwen der dood ontrukt...
Ik ben het leven moede, gij weet het, maar om
den wille mijner brave moeder, Heer, gij die
goed zijt, verleen mij nog eenige uren uitstel.
Het woord stierf op zijne lippen, maar hij richt
te ziju oog tot het oude kruisbeeld dat den
haard als beschermde en wederom kwam de
Pieter komt 's avonds voorbij het huis door
zijne moeder bewoond. Eon man, met verdacht
voorkomen, wandelt daar heen en weer, zoo
gauw hij Pieter gezinn heeft, staat hij stil en
zegt hem ik wil het huis uwer moeder in brand
steken, maar ik heb geen vuur; geef mij een
fosfoorken.
Pieter geeft hem een fosfoorsteksken, en ziet
zonder pinken den brandstichter aan het werk.
Maar het eerste allumetje wil niet branden eu
Pieter geeft er hem een twe°de en weldra staat
het huis zijner moeder in rlam en in rnue
Wat dunkt u, liever lezer, van dat gedrag
van Pieter Wat zal God denken over zulke
daad En zal Pieter geen rekening geven aan
deD opperttten HeeMcr over zijne handel
wijze
Heeft hij, met zóó te werk te gaan, geen zoDde
bedreven? En in geval van ja, welke is de
natuur en de grofheid zyner zonde
Daarom zal iedereen die een kaarken gezont
verstand hec-ft, antwoorden
Pieter heeft, zoodoende, gezondigd en groo
telijks gezondigd.
Hij bedrijft eene zonde met aan dien boos
wicht het middel ter hand te stellen om zijne
euveldaad te bedrijven: zonder Pieters tusschen-
komst kon hij geen brand stichten.
Hij kon niet bijbrengen dat hij niet wist wat
do booswicht van zin was, dat hij do zaak niet
ernstig opnam. Reeds had hij dcD kwaaddoener
erne eerste maal 't vuur aan het strooi van het
huis zien steken.
Zijne fout is zooveel te grooter dat hij mede
werkt om het huis zijner eigene moeder in asch
en in puin te leggen
Dat is de euveldaad van een katholieken kio-
zer die zijne stem geeft aan de vijanden vau
den Godsdienst on vau den Staat.
Alwie, zondag toekomende, stemt voor
roodeof blauwe, of groe
ne vijanden van de kerk en
Vatt dett Staaf bedrijft de zonde van
Pieterbij werkt mede in het kwaad dat die
mannen in 't zin hebben bij geeft hun het mid
del in hand om al hun booze jvoornemens ten
uitvoer te brengen.
Zijne zonde is zooveel te grooter dat hij die
mannen reeds aan 't werk gezien heeft, dat hij
dus niet mag zeggen ik wist niet wat ik deed,
ik wist niet wat ze van zin waren.
Eindelijk zijne zonde is zooveel, te grooter dat
die blauwe, of groene, of roode, als ze gekozen
zijn door zijne schuld, al het kwaad mogelijk
zullen Aoen aan da_H_ aan ONS ALLER
MOEDER en dat het de sbh aid van Pieter zal
zijn.
Katholieke kiezers, bezwaart uw geweten
niet. Denkt op het geval van Pieter.
Wij sturen u eenen oproep vroeger jaren tot
de kiezers gedaan.
Wil hem wel doorpeilen en doorgronden.
Ziehier
Kiezers 1 Het plechtig uur gaat slaan. Wilt
gij door FRAMASSONS bestuurd worden
Wilt gij de jaren negentig (1790) zien terug-
keeren, gedwongen zijn op zolders mis te hoo
ren. en te STERVEN ZONDER priester???
Wilt gij voor raadsheeren mannen die dierven
schrijven dat uwe Bisschoppen OFROERLIV-
GENzijn, uw Pausdom een zedelijk MONSTER
Neen, duizendmaal neen, niet waar?
Op dau I en voltrekt uwen zegepraal!
Blijft kalmlaat de tegenpartijen huilen,
dreigen, tergen, en komt zondag als één rnan
antwoorden gelijk het aan doftige burgers be
taamt.
Geene vrees I de viktorie zal groot, overgroot
zijn I we zullen zondag uit volle borst mogen
roepen
Leve 't katholiek 1 Leve de vrijheid Leve
de Eendracht 1
Een boerken vraagt ons wat hij moet zeggen
tegen zijnen heer, die hem verplichten wil te
stemmen naar zijne goesting
Antwoord. Spreekt maar altijd mee... is'tne
liberaal, spreekt maar liberaal... is 't ne socia
list, speelt de socialist Waarom alzoo huiche
len Omdat diegenen die willen dwingen en ge
weid gebruiken, niets andets verdienen dan ge
fopt te worden. Stemmen is eene gewetensplicht,
en eene gewetensplicht moet in volle vrijheid
hunnen volbracht worden. De wet "zelf wil, dat
het stemrecht vrij zij... en daarom 1° kunnen
zij vervolgd en gestraft worden, zij die dwang
gebruiken, 2° is do stemming geheim en
niemand kan weten voor wien ge gestemd hebt,
dat z'het riekenen leve de katholieken.
zoete hoop zijn bleek gelast bestralen.
En zijne bevende hand hief zijnen rood be
vlekten doek naar den stervenden Jezus om
hoog, en zijn hert sprak, bij gebrek zijner tong
Heer, ik geef u mijn bloed voor uw heilig
Bloed, mijn leven voor uw heilig lichaam.
II
't Was Zondag en reeds met den vroegen
morgen was de kleine dorpskerk opgepropt van
nieuwsgierige buitenlieden.
Voor het hoogaltaar zat eene brave vrouw
met de vurigheid eener heilige te bidden, en
nevens en achter haar twee jonge knapen en
drie zedige maagden, en dan eene talrijke schaar
bloedverwanten, vrienden en kennissen.
Er is niets zoo edel als eene christene moeder,
en ik beklaag uit den grond mijns hertendegenen
die hare weerdigheid niet verstaan. De eenvou
dige buitenlieden beseften die verhevenheid
wel, en aller oogen waren gevestigd op die moe
der, die bad voor haar kind. Een klokslag
dreunde door de kerk heen en bewoog zichtbaar i
aller herten en de jonge priester, door den gry-
Een laatste woordje aan de dierbare
kiezers van Braband.
zen dorpspastoor voorafgegaan, kwam langzaam
en ingetogen het altaar toegetreden.
De brave moeder schoot in tranen Wat was
hij bleek haar lieve Lodewijk, hoe afgemat, hoe
lijdend I Ach haar hert had geene volle vreugde 1
En alsof de weedom van een moederhert al
de byweezende moederherten weet te vinden,
hoorde men menigen zucht, menigen snik, zag
men menigen traan de oogen der omstaanders
ontvallen. Ondertusschen was de priester des
Heeren altaar beklommen de liefde had hem
vleugels gegeven en blonk op zijn aanzicht, dat
zij als met eenen straalkring omgaf. Alsof zijne
stonden geteld waren, was er een heiligen spoed
in gansch zijne doenwijze te bemerken, en wel
dra viel hij verrukt van Jesus' Vleesch en
Bloed, op zijne knieën. Buiten zijn zeiven van
geestdrift en dankbaarheid, nutte bij het slacht
offer van het Nieuwe Verbond en, na eenige
izen stille aandoening, keerde hij om, ten
einde zijne magen en vrienden aan Gods Heilig
Lam deelachtig te maken.
Dan scheen hij te wankelen, en toen hij het
Lichaam des Heeren op moeders tong nederleg-
Putteke heeft eene ronde
gemaakt met de muziekan
ten, hfj sloeg zeil de grosse caisse 1 Zie 1 ze mo
len er van zeggen wat ze willen maar dat kan
ons Putteke toch fijn achter zijn muziek loo
pen, en de gross" caisse slagen, ge moest hem
maar eens zien gaan I dat alleen is eene reis
naar Esschene waard, en daarbij, terwijl maakt
het manneke liberale Propaganda, dat gaat be
ter als er de grosse caisse bij is, niet waar, Put
teke! Een kwakzalver is altijd van dat voorwerp
voorzien als hij zijne waaraan het volk tot ver
roep aanbiedt Maar de boeren van Esschene,
Teralpbene, Lombeek enz laten hen met geen
liberaal lawijt overhalen, zij zien te Esschene
wat liberaal bestuur is: het muziek wordt met
de gemeentepenningen ondersteund, de straten
zijn er de slechtste van den omtrek, de opcen
tiemen klimmen er tot 61 °/0, de buizen komen
er bitter hoog in de schatting de boer zal
't al betalen, zegt de liberaal II.. Maar wacht
de boer begint klaar te zien, en zegt met reden
dat er beter werk te verrichten is in ziju voor
deel dan rond te loopen voor de liberalen, en
den trombal te slaan I..
Gij zult uwe oogen open doen niet waar man
nen van buiten Gy ziet dat het Katholiek Mi
nisterie ons 22 jaren rust, vrede en voorspoed
geschonken heeft, gij kent uwe ware vrienden,
gij kent uwe belangen en gij kent uwe plicht I
Eeuwen lang hebben uwe voorouders voor hun
ne eer en voor hunnen God gestreden,het oogen
blik is hier van te toonen dat gij getrouw blijft
aan dien ouden roem tot welzijn van ons Va
derland 11..
Wie heeft er 't Esschene zitdag gehouden?
't Menueken.
Wie heeft er niemand raad MOETEN geven?
't Menneke.
Wie had affront dat niemand den raad van
't Menneke WILDE 't Putteke.
Wio liep er rond toe Pee... toe Jef... gaat
toch maar iets vragen... al ware het maar om
't Menneke content te stellen 't Putteke.
P. S. Daar was nog nen andoren dikken vent
bij... zeg een?, Putteke, wie was hij Daarna
zijn ze naar Hekelgem getrokken... zelfde co-
medie... geen volk... Blauwe, blauwe, mannen,
de boeren lachen met u... Ze willen van uwen
dienst niet... Geen wonder toch... welken se-
rieuzen raad kunnen broekveutjostoch geven?
Lappaan.
Wij vragen aan P of 2C menneke
of EEN Papake (Facade klacher)
die land verhuurt, de boeren mag
bedreigen hun land af te nemen
Wij vragen of een Papaken Facade-
klacher zijne huurlingen mag ver
plichten des nachts blauwe affichen
aan te plakken voor de liber Uilen
Wij zouden eens geerne ingelicht
worden hierover... Wij zouden eens
geerne weten of de wet ZULKS niet
verbiedt??
do en, beveud, de gewijde woorden uitstamelde,
was het alsof een hevige strijd zijn hert had
aangetast.
Toen hij wederom het altaar betrad, zocht
zyn oog met trannen begoten het beeld van den
stervenden Jezus dan zakte treurig zyn hoofd
op zijne borst en men zag hem snakkend naar
de laatste Misgebeden, den priesterlyken zegen
geven aan iemand, die zijne tranen hem vor-
borgen.
Hij verliet het altaar steunend op den arm
van den dorpspastoor, die hem angstig bezag
gelijk een vader zijn lijdende kind koud zweet
beperelde zijn voorhoofd en drupte langs zyne
wangen af hij was bleok gelijk een lijk.
III
Driemaal hoorde men. 's avonds, de klok van
den doodstrijd kleppen, en weldra liep de droeve
mare, van huis tot huis, door het dorp, dat de
Heer slachtoffer voor slachtoffer had ontvangen,
de jonge priester zyne dankzegging ia den
hemel was gaan voltrekken en de ongelukkige
moeder, op haren meest gezegenden dag, haren
bittersten kelk had gedronken.
Mei
I6"*11
?orce
zullen
fijn oi
uurer
acade
10 ure
tlache
teerei
lijk ki
blauw
imme
laat z
schen
het te
doen.
ken.
II
1 'tl
.van
'tis
met o
vl«
gaat
Zoov
Leve
loofs
nami
g"g
was
bijns
ook
en h
St
Jag
gem
i zeve
len,
tege
bant
ook
bil.
Mele
fibeu
l teil
Itmer
iblijk
avo
Hee
te 1
oiu
i
kor
'rol
a
2
d
n
52j
bre
Pr
vol
■f
in
roe
on
M
u
iLjhj m i
4
t
I
I
r
pi
Ei
J
35"
Wij hebben wel het recht een laatste woord te sturen
aan onze broeders, aan onze 5000 lezers uit Braband;
opdat ze met volle kristene overtuiging: zouden
ter stembus naderen en ook anderen tot die gevoelens
zouden overhalen. Want hoevelen zijn er niet die mot
kleingeestige, onverschillige en verkeerde gedachten
ter stemming gaan Ze hebben't gehoord ln de her
berg wat geeft dat, eene stemme min of meer enz
enz. En die menschen en denken niet dat er alles kan
afhangen van e"ne stem, dat de ONGELUKSWET VAN
79 gestemd wiord in 't senaat met één stem meerder
heid, en dal een ziekeen stervende senateur die men
bijbracht om te stemmen, gekozen wierd te Brugge ook
met ééne stem meerderheid.
We zullen maar eens veranderen zeggen anderen
en dan zien. Dit is de spreuk van al dezen die eenen
sprong in't duister doen, van liberalen, daensisten en
quanti die met burgemeester Braun herhalen, laat ons
beginnen met samen te spannen, nous verrons aprés
wij zullen dan zien dat is ook het grondbeginsel van
alle revolutionnairs, anarchisten en nihilisten laat ons
eerst alles vernietigen en verdelgen en dan hermaken
maar hermaakt hem al wel als de pot gebroken is
"t Kn moeten niet altijd dezelfde zijn die aan
't schotelken zitten, zeggen anderen. Dat was goed
in den goê en blauwen tijd, als Van Humbeek, Bara en
Bouvier van de pastoors aten en die dineekes peper-
dnur deden betalen aan het land, en nu nog in Frank
rijk waar de Panamisten geene maand minister spelen
BOnU.r ook Iriiliu.Bgoapooia to 7Ïjn m .ar l.ii'. i. U l3 nfen
daarvoor voel te deftig, en nooit heeft men daar al oen
woord over gerept.
Vrieuden kiezers en loopt dus met geen1 muizennes
ten in den kop als ge naar de stembus gaat er staan te
groote,te heilige belangen op het spel, om daar
zoo lichtzinnig meê om te gaan...
Het komt er op aan te weten of gij den duivelschen
trio van Combisten het land naar den afgrOHC
zult laten sleepen, waar zij Frankrijk hebben gebracht;
en stemt gij voor den eenen 'tis voor den anderen, bij
voorbeeld voor dien groenen paus n die zich bedient
van zijne hoedanigheid van priester, om het volk te
foppen, gelijk Judas zich bediende van zijne hoedanig
heid van apostel om zijnen meester te verkoopen, dan
stemt gij, ge weet het, voor al dezen die den Onder
gang van godsdienst, eigendom en huis
gezin hebben gezworen.
En ik herhaal u de woorden welke eene Ierlansche
moeder haren zoon toeriop vooraleer hij ging stemmen
gedenkt uw geweten en uwe vrijheid en ik voeg erbij
gedenkt vaderde ziel uwer kinderen en 't ge
luk van uw huisgezin en van uw land
Het volgende feit gebeurde onlangs in eeno Franscho
buitengemeente:Een pollciecommissaris die,van ambts
wege had moeten meehelpen aan 't openbreken van
kerken en 't ontheiligen van tempels, trad eene herberg
binnen waar verscheidene dorpelingen bijeenzaten
Zij zoiden den commissaris deftig zijne zaligheid
Liever dan mijn handen te steken aan zoo'n vuil
werk, zei een der verontweordigde boeren, gave ik mijn
demissie
Stemt beter in de kiezingen, antwoordde de commis
saris, dan zullen de ambtenaars niet gedwongen zijn
hunne handen vnil te maken aan zulk werk 1
Kiezers en maakt uw geweten niet vuil aan ei
slechte stemming
A eene me0hng alhier hebben
J *de independenten openbare hulde
gebracht aan de achtbare Heeren Dc Coster Bor
gloon en Katholieke volksvertegenwoordigers en
Candidaten.
Stemt dan allen voorde katholieke lijst.
Mr Crick ofte candidaat bluf waarom waarom
loopt gij nu met de liberalen mee en dat nog van
achter aan hoopt ge misschien alzoo gemakkelijker
notaris te geraken zoudt ge soms niet tusschen twee
stoelen in d' assche vallen Allons, jongske ge mongt
meerijden: G' hebt het toch zoo schoon govraagd om te
mogen opzitten.
Hij rijdt den.... den berg af I
rklkL a aiL aiyi Löd boerko van bier komt
keer willen zien, zegt die Heer, of mijnej huurlingen
dezen keer voor mij dat is voor de 1 beralen niet zullen
stemmen Blauwe Heer, luistert eens goed de boer
gebruikt uw land, en daarvoor brengt de boer u ge]d-...
en dat is alles wat ge te vragen hebt.... Verdergaan
is dwingelandijen mocht er dwingelandij bestaan
en land afgenomen worden.... Pat is er te doeu Boer-
kens... WILT VRIJ BLIJVEN, en dat niemand van
u het afgenomen LAND BEGEEREN... dan moot het
blijven liggen., on kan menoerzelf komen pataten ofte
hovenenieren...'t skhijnt dat hij er toch verstand van
heeft., als het soms geen vogelwejde zou bil jven lig
gen gelijk het in Vlaanderen ook al eens gabenrd is
met* het land van zeker liberaal Heerschap.
nooit bj
ge 2ó f
laat de
boeren
reden
Wij
voor dt
Db J
descho
Vm'
i oogst i
jnoetci
voor he
Dn J
moet u
joonee
iiiti.
P«n
lnee
'boeren
vondel
?m
vaar I
school
jiatatte
maar i
dat is
zing kv
worde
wij vri
dwinge
kinder
kort de
omejo
heidvn
Gelu
dan wa
libera
een ma
juder
t' 0
'i. f
liCU
'j
1
V
„r