?s
®U$t
DE TIJD.
Zaifcrdfei. 3 Augiwü
N ar if een
aiigsnnis
aelsf
ongelukkig Frankrijk
:hoppfll)kc paleizen
VRIENDEN, VRIENDEN, OPGEPAST
Van hier en elders.
Eeue genezing te Lourdes.
Liberalisnnisen
Officicclc Schoolvossen.
De kristene syndicaten
en Vooruit.
Lachen
Zoetgeurende
lindebloempjes.
V®
J'j
Vonnissen1 tr
.it-.fi -iiMQftu regei.
^snUondiglngea
.(•hen de nieuw®-
♦>n-
'Ki<;D per regel.
entfpru»
h Uelffiè
lis,
vreemde
0.
Kneden
acht vrij
•tuVigfJigrti op
blz F(
411e ar
den
id en
den
and op
en toe
okendt
de a
iu i g
Sfr
ÜRUKKfE UnOEVtR
VAN NUFFEL—DE GF.NDT, Kerkstraat, 9
V cen-
1u den regel.—
^.nnoncen op de 4*
.worden bero-
volgens plaaln-
te. VooraDe
dvertentièn zi- h
it sluitend te wen«
ec op ons BÜ"
EEL, KerWraat,
Jam.
t>e ^-abonneerde
t ,J1 cn recht et*
ft j'MT eene
nee van 5 regal
...aats'-n die vier
aal achtereepvol»
genB zalversohj.
- Ituchtbaarmaking
in te zenden voer
Wo nsdag.
goidelooze kliekje, dat zoo
ens de christen menschen '/an
ou plagen en duivelen, wil het
•üsmaken, dat de vervolgings-
relen, door de fransche regee-
'en de katholieke Kerk geno-
,ch zoo erg niet zijn als men het
ons eens nagaan hoe*'t in Frank-
zenlijk gaat en staat tegenwoor-
serendeel der kloosters en vrije
i zijn gesloten, de kloosterlingen
d en hunne goederen aangesla-
De jaarwedden der parochiale
ijkheid zijn afgeschaft^ Voor
heeft de fransche regeering het
der erkende parochiale kerken
katholieke geestelijkheid gela
al dc anderen zijn ai
UaÜ maar dat vrij georuik
c oogenblik aan de priesters or>-
erhande voorwendsels onttrok-
orden de pastoors zijn niet ze-
eer, wanneer zij 's morgends de
jan lezen, of zij de kerk niet zul-
isloten en onder zegel gelegd vin-
vant 't zijn nu de gemeentebestu-
ie daar heer en meester over zijn
staat heeft de hand gelegd op al
rkelijke goederen, en de minister
penbaar onderwijs en eerediensten
Briand heeft nu bij de Kamer
itsvoorstel ingediend, om voor
ie verbturdverklaring te regelen.
Fransche Revolutie had den ei-
n der toenmaals bestaande kerk-
ven aan de gemeenten toege-
dedert waren er, met de giftker-
r geloovigen, nog on reveer 170°
iale kerken gebouwd, die de
un waren der erkende kerkfa-
Deze laatsten zijn nu afge-
;n M. Briand palmt dC gC-
VCU m en gssft den eigendom
gemeenten. Men vveet dat het-
reeds gebeurd is met de
rijen. Zelfs de ineuitC-
al de godsdienstige voorwerpen
aangeslagen de kostbaarsten
evenals de archieven zullen
1 de openbare museums en
eken verdeeld worden.
■oote en kleine Sfllliü»!'!-
1 afgeschaft hunne gebouwen
aan departementen, gemeenten
idigheidsbureelen gegeven,doch
ind raadt aan, ze te gebrul-
or scholen of godshuiz n. De
ds door den Staat zelf aangesla-
worden gebezigd als verblijf
>oge ambtenaars of zelfs als ka-
Ie tfoederen in den loop
iwen door de geloovigen aan de
geschonken om in de noodwen-
en van den eeredienst te voorzien
"beurd verklaard. De openbare
in zullen enkel zorgen voor het
oud der grafsteden en de uitdee-
van brood aan den armen, waar-
kere dier stichtingen gedaan wa-
ch al de anderen voor het cele-
1 van missen van jaargetijden en
goddelijke diensten, worden
repaimd. Alleen de rechtstreek—
fgenamen der stichters— Waar
voorzeker niet veel meer be-
zullen de geschonken eigen
:n mogen opeischen, maar zij
>r voorzeker niet veel van terug-
De likwidat' urs en hunne
agers zijn reeds met een groot
er goederen gaan loopen. i
■om de Kerk in Frankrijk wordt
hare goederen, al hare bezittin-
i hare gebouwen en andere ei-
nmen beroofd, en om te bestaan
tij niets anders meer dan de aal-
In, welke de liefdadigheid der ge
ren baar zal schenken. Zij zal,
ik ecu bedelaar, moeten
van den eenen dag tot den ande-
want het is haar verboden zich
idommen aan te schaffen of spaar
en te verzamelen, om in de nooci-
figheden der toekomst te voor-
6e Fransche regeering wil de katho
lieke geestelijkheid bet leven onmoge-
lijk maken, en zij hoopt alzoo tot de
uitroeiing van onzen heiligen godsmenst
te geraken. Men ziet het dus de kerk
vervolging in Frankrijk is geen ïjdel
woord, 't Is wel degelijk de oorlog te
gen Gosi <*58 BLcrk.die daar woedt
en de groote vraag blijft nog altijd ol
de geloovigen zich de noodige opoffer
ingen zullen getroosten, om die schrik
kelijke beproeving kloekmoedig te
doorstaan, en er niet onder te bezwij-
ken.
Arm Frankrijk I Wat zijt gij te be
klagen 1 Nu ondervindt gij, doch te laat
helaas wat er gebeurt als men boos
wichten aan 't hoofd der besturen
plaatst Arm Frankrijk
De tijd, de snelle tijd gaat voort
Door niets gestoord,
En nimmer is hij moede;
Hij vliegt gelijk de bliksem snel,
Sa, vrienden lief 1 gebruikt hem wel,
En houdt u op nw hoede.
De tijd! de Bnelle tijd en ziet
Naar geen verdriet,
Of naar geen vreugd of plagen.
Ja. zijt gij vroolijk en gezond,
Hij brengt zoo ras den avondstond
Gelijk bij slechte dagen.
Wol zegt men soms En zijt niet bang,
Een jaar is lang
Dat is niet wijs gesprokeu
De eene uur jaagt de andere op,
De dagen volgen in galop,
En 't eind is aangebroken.
Wel hem 1 hem die dat weet,
Die 't nooit vergeet,
't Zich weet tot nut te maken
Die leven durft voor 't goed,
En met een vroom en blij gemoed
Zijn einie mag zien naken.
Erembodegem. A. Vandemaele.
Als gij iets zoudt geerne zeggen,
Wil dan eerst wel overleggen
Wat en waar, van wien, aan wien gij spreekt,
Of gij zoo u niet in 't lijden steekt.
Vroeger maakten wij gvwag van eene plotse
linge genezing, te Lourdes verkregen, terwijl
do Nationale Belgische bedevaart der Lente
daar vertoefde.
Wij beloofden daarop terug te komen.
Thans lezen wij in het Journal dc la
Crotte dc Lourdes het officieel proces ver
baal dier genezing, zooals het geboekt werd
door liet Bureel der geneeskundige Bestati-
giogeD.
Wij vertab n het letterlijk
«Joffer Florence Mnylacrt, van St Anna bij
Hamme (Belgis) 42 jaar ond. leed sinds omtrent
20 jaar aan maagontsteltODis, zoo luidt haar
geneeskundig getuigschrift. Over vier jaar ver
ergerde haar toestand de pijn werd heviger,
en het braken verergerde in 't begin bracht zij
de verorberde spijzen uit, later gaf zij bloed
over, en zoo dikwijls viel dat voor, dat het loven
der ongelukkige in gevaar bleek te zijn.
Verscbülige behandelingen werden op baar
toegepast, bevestigt men, en zoo onvcrdragelijk
was haar lijden,dat het inspuiten van morphine,
tot viermaal per dag, eene noodzakelijkh-id
zou geweest zijn j de zieko zelve riep er op als
op 'teenige middel, dat baar eenigszins helpen
kon. Hare reis per ijzerenweg was bijzonder
pijnlijk tijdens het vervoer bracht zij alles
weer uit dat zij genomen had en zij zelve ver
klaart dat zij omtrent twintig maal in be
zwijming was gevallen.
T.j Lourdes aangekomen mot de Belgische
Nationale Bedevaart, werd juffer Moylaert,
op Donderdag, 6 Juni 1907, op eeno berrie
naar bet bad godragen. Men dompelde baar
echter niet teenemaal in 't water, maar verge
noegde zich met de plaats te wasscben waar zij
pijn gevoelde. Deze bewerking deed haar vele
pijn aan de met water overvreven plaats uit-
staan.
E.m uur later, in 't gasthuis deed men de
zieke een beclje met water uitg.langde melk
i drinken, de maag verdroeg het tamelijk goed
i zij gaf niet over, maar de pijn. boewei gematigd,
i bleef aauhoudeu tot tijdens de processio van
het AUevh. Sacrament van dezen dag, feest van
i hi t H. Sacrament alsdan bleef zjj teenemaal
achter.
Siuds dit oogenblik gevoelt jufTr Muylaert
z c'i teenemaal goed, en heeft altoos aan de
gemeenzame tafel gezeten niet de and re bede
vaarders hare verteoring geschiedt normaal,
zij heeft ook reeds herbeginnen te gaan einde
lijk heeft zij het niet meer noodig geoordaeld
zich nog met morphine te laten inspuiten.
L-.f dank zu Om Lieve Vrouw van L >ur-
i -1 z,ito zingt heel de parochie van St Anna nog
cl 'geluk®, nrn reden van de merkwaardige ge
beurtenis, die wij komen te verhalen.
Wlanmsch-M.!»4li»llch Oneen lcT«o-
gerecs. Het algemeen Congres van het
Davidsfonds, dit jaar in de oudste stad van hel
land gehoudon, op 12 en 3 Soptenaber, belooft
grooten by val te heb hen.
De meest gunstig gekende taalgeleerden van
het land, alsook d« voornaamste strijders op
sociaal gebied van Zuid en Noord Nederland,
hebben zich laten inschrijven om het woord te
voeren op de aEemeeno vercaderiagen of bij
de werkzaamheden der atderdingen.
Minister Hellepulte, de algomeene voorzitter,
alsook M. Schollaert, voorzitter der Kamer,
zullen er o aanwezig zijn.
Al de leden van het Davidsfonds bekomen
gratis eene kaart, die toegang geeft tot al do
vergaderingen en tot dn feestelijkheden, die
zeer aantrekkelijk zullen zijn.
Die geen lid is van het Davidsfonds. kan eene
congreskaart verkrijgen tegen 3 fr. welke
recht geeft op het ontvangen der Handflingen
van hot congres. Zonder die handelingen kost
de kaart 2 fr.
Abeon do leden van het Davidsfonds hebben
stemrecht op de vergaderingera
Wrdslrljiden voor hot begeveu - a«t
brrili'Dlicjrn van tcfikcnanr-ixprdlUw
nalr. - In September eerstkomende, worden
vergelijkende r-xam-m afgenomen voor hot be
geren van 39 plaatsen van teokenaar-expedi-
tiooair bij Weg en Werken en voor 12 bij
Trekdiensten Materieel.
Nationaal Coogros hlrlac burgerij
te M Trnlden. Het IV0 Nationaal Congres
der kleine burgerij zal te St Truiden gehouden
worden, den 4, 5 en 6 Aunusti Het valt samen
met de belangrijke Provinciale Tentoonstelling,
welke reeds eene zoo groote menigte bezoekors
uitlokt. Het Congres zal ongetwijfeld een vol-
ledigon by val genieten.
Onze mlasloonarlaarn Den 16 Sep
tember aanst. zal de Eerw. Pater Schutte, van
het missiehuis van Scheut, naar de missie van
O,-tos zuid-west Mongolia, in China, verto kken.
Een ffos'd stieltje.
Het socialismus moet een
goed stieltje zijn Bijna al de
kopstukken hebben bier of
daar een aangenaam lusthuis
staan. M. Vandervelde, die
een jaarlyksch inkomen heeft
van zoo wat 80,000 fr., doet een echt tooverpa-
leis bouwen in de Vilai" XlVstraat, te Brussel,
waarnevens de rijkste kasteelen maar hutten
zullen schijnen.
Pont wissels vao Congo.Het Staatsblad
van Donderdag deelt evu overeenkomst mee,
tusschen België en Cmgo gesloten voor het ver
zenden van postwissels. Deze mogen niet meer
dan 1000 fr. bedragen, doch in gemeenzaam
overleg zullen de postbesturen van beide lan
den dir, maximum mogen verhoogen. De taks
op de postwissels zal in België Diet meer mogon
beiragen dan 25 centiemen per 50 fr. en in
Congo 2 t. h. der ronde sommen.
Republiek vnr» vrouwen. Uit
het Hongaarsch dorp Koerysora zijn al
de mannen vertrokken, do burgemees
ter inbegrepen, om elders bun brood te
gaan verdienen. De vrouwen,die alleen
rrrua thuis gebleven zijn, hebben nu een
24jarig meisje tot burgeraeesteresse gekozen,
alsook vier andere vrouwen tot gemeenteraads
leden I 't Is do eerste maal dat zulk feit in
Oosten rijk-Hon gar ië voorvalt.
De aften*. Sedert Zondag i3 do wet
togen de a'.semlikeuren in voege gekomen.
Vooi taan zal het verboden zijn die likeuren nog
in België te stoken, in to voeren en te vcr-
koopen.
Ongefuknpvofelen. De weerkundigen
kondigen aan .lat het gansch den zomer regenen
zal, omdat uit Noorwegen gemald wordt Hat er
reusachtige ijsbergen aan do westerkust van
Spitsberg, liggen, wat volstrekt ongewoon is u
dezen tijd van 't jaar.
Eene droevige statistiek.
De minister van binnen -
landsche zakon, te Londen,
heeft eene officieel© statistiek
afgekondigd, waaruit bli.kt d t
in het jaar 1906 in Engelan
en in hot Land van Wales 272 --
personen door automobiels eedood zijn
mannen en 52 vrouw n In 1905 maakten de
automobiels slecbts 182 slachtoff rs; 141 man
nen e 41 «rouwen.
■te tvpbo» Twee geooesheeren van
Berlyn, de doktors Meyer etBergell, Jouden
een geneesmiddel van den typhus ontdekt heb
ben Zii hebbon'poorden de ziekto ingeënt en
hehben uit het bloed een serum getrokken,
dat aan do tvphustijd rs ingeënt, de koorts en
de knde?' ziekteverschijnselen heeft doen ver
minderen Het nieuw serum zou reeds met goe-
deu uitslag gebruikt z(jn in do klinieken van
Berlyn, Praag en Weenen.
KnAkknnst. - Lente-sotf - Zurkel, ker-
vel ajuin en aardappelen te zamen laten koken,
en'daarna door eene teems steken peper
en zout indoen, en a mlengen met bouillon, liy
br.k aan bouillon boter laten bruinen en
aanlengen -net wat. r. Dan mag men zo den
vrij mg ook eten. Zulk eeno soep is zeer ge
zond en puik van Bmaak.
.4'
HrlelwMIIi Slim was nn geweldigen
hakkelaar en moest voor de eeisten keer van
zijn leven op het tribunaal verschijnen I be
kimt wel peinzen hoe dien mcnsch daarvan ge
pakt cv3/ (11 daar getroebleerd stond... wel...
wel, hij sidderde en beefde, bij. stak en stootte
gaapte en beet, stamelde, stampte cn stond,
totdat b\j toch eindelijk na veel zwoegen en
zweelen zijne getuigenis uitkreeg I
Na bom traden de getuigen op van de tpgrm
partij en schenen door buune verklaringen hi t
gezegde van Stien omver to werpen. Hierop
vroeg do vrederechter: Ehwel btien, trekt
gij uwe woorden iu
Wa... wa... wat, me mo menheer de zu zuso,
mij... mijn woorden i i i intrekken Bi ba m
neen ik I z z z'hebben mij ve ve verduiveld moe
moe moe moeite genoeg gkost om z'ui z ui t uit
te krij... krijgen I
Mijnbeer de Opsteller en Uitgever der mor
dige Volksslem, ge kuDt niet denken hoezeer
uwen artikel Llberisllxtn r» oHiclecIe
nrli»n1vu»»en van verled-ne week mij vt.l-
doening heeft geschonken. Wat ge scbreeft is
volkomen waar. Iu de kleinste dorpen, iijk in
de groote gemeenten, vindt men hedendaags
ergens 'non ofBeirêlen liberalen schoolvos, die
daar den cbef der liberalen wil spelen.... en
alzoo den elief der gemeente wil zijn.
Hoort die mannen maar eens klappen in
d'herbr-rgen... leest maar eens bun gekrabbel
in slechte gazetten want de slechte gazet
ten zijn meest opg/steld door elficieele scbool-
ossen men zou zeggen dat ze 't verstand
alleen heb en ingezogen... zij en ons Heer..
Neen... zij ALLEHN weten alles... er is niets
dit aan hunne wetenschap en kennis ontsnapt.
Jadie schoolvossen weten toch zooveel meer
als 'oen advokaat, 'nen notaris, 'non doktoer...
en zeker weten ze veel, veel, veel meer
als'nen pastoor III? Uenkt eens wat studiën dat
die officiië!e schoolvossen gedaan hebben??
Buiten hunne lagere scholen hebben ze nog
VIIT.R jaar in do normaalschool gelegen..... en
zijn na lie vier jaar office «Ion schoolvos ge
bombardeerd....'t Is waar, de pastoor hunnor
parochie, die beeft meerdere en hoogere studiën
gedaan... maar dat is'flen domper Buiten da
lagere sebpien heeft de pastoor zes jaren latijn
gestudeerd, twee jaren philosophic, cn nog vier
jaar Godsdienstleer... te zamou TWAALF jaar
studiën buiten de lagere scholen...
Wat zijn die pastoors toch ozols cn stomme
riken Zoolang gestuieenl p.q niets meer
kunnenZijl, de officiële schoolvossen, heb-
ben maar vier jaar noodig gehad om AL de ken
nissen der wereld op te tten..Geen wonder dan
dat, die officieele schoolvossen de Ie» willen
spellen aan Iedereen en zich sti llen boven
en tegen den pastoor... Ze zijn do mannen van
licht van vooruitgang... en wetenschap... Ze
willen dan 't volk ontslavcn... verlichten...
onttrekken aan 't dompersjuk der pastoors en
priesters. Wat zijn bet stomme boeren, barba-
reo, ploegen dio in God gelooven, pijpekoppen,
ezels, enz. enz... die nog naar hunno vermolm
de, domme en verkwezelde pastoors en priesters
luisteren
Zoo spreken, zoo schrijven, zoo handelen,
1 die alwetende liberale officièëlo schoolvossen.
I Brave menschen, en dat zijn do opvoeders
uwer kinderen 111? Wat hebben zij misiaan, dio
gemeenteraden, die zulke apostels al» opvoe
der» uwer kinders hobben aangesteld III Onders
past op, zorgt dat uwe kinderen noch buuue
woorden iinuhoorcn, noch hnnnë voor
beelden volgen.
i Zorgt dat g'in uwe gemeente, eenen katholio-
j keu gemeenteraad hebt,, die zulke liberale
I „fficieële schoolvossen NOOIT NOEMT.
B letten dat officieels schoolvossen, uwe ge-
m ente komen vergeuzen, is voor U.kristene
ouders, eenen nllergroo(»tru plicht en daar
om moogt ge nooit voor liberalen stemmen,
z' lis niet voor den gemeenteraad, al ware 't uw
eigen broer. Aalstenaab.
In 190G zijn er,
het arrondissement,
Maeseyck op 520 lote-
lingen, ingeschreven voor f
de militie, msiar twee'!
geweest, die niet konden
Irzen en schrijve»,
tot eene al/emoene ver-
spreiding van bet onder- s.t
wijs kan komen, want in Mn
geen enkel land waar het
verplicht/md onderwijs bestaat, heeft men ooit
ern schoone ren uitslag bekomen. Dit is dus
te merkweerdiger, daar de gemeenten van het
Maeseyck doorgaans zeer uitgestrekt zyn,en de
kinderen dus van ver moeten komen om naar
de school to gaan.
Het arrondissement Maeseyck heeft reeds
sedert laugo jaren, do eerste plaats bekleed one
der de Limburgscbe arrondissementen, wat den
graad van geleerdheid dor inwoners betreft. In
1866 waren er, in het arrondissement Maeseyck
op 100 inwoners, 58 die lezen on schrijven kor.-»
den, in bet arrondissement Tongeren 49 en ia
het'arrondissement Hasselt 43 tegenwoordig-
lijk nog komen de drie arrondissementen in do
zelfde volgorde, wat den graad van geleerdheid
betreft, maar bet PERCENT is overal merke
lijk vermeerderd.
Iedereen weet dat het arrondissement
Maeseyck het halholiekste is van gansch Limburg,
II, sichieu wel van gansch België. Wat
mogen do geuzen daarvan donken, zij die zoo
stout beweren dat de katholiekste bevolkingen
noodzakelijker wijze de onwetendste zyn
Avies aan de vjjf grauwe-steen-ozels I Wij
zijn kurieus te weten hoe TOP RE-BOSCH
dit nu zal draaien I
Te Wfittereo was er eene werkstaking
uitgebroken ouder do viergetouwwe
vers. Dc kristene syndicaten sprongen
in 't haruas, en bekwamen opslag niet
alleen vuur -ie viergutouwen maar ook
voorde t*v '<*.;etouwt .e. ilet was voor
de werklieden meer dan 100.000jrcvti-
ken 's jaars.
J i, maar, een triomf bekomen door kristene
syndicaten, dat mag volgens Vooruit niet zijn I
Liever de werkman in do ellende, dan in wel
stand, als het moet komen van de dompers 1
Dat is de holsche wil van de rooden 1... Bevel
is dan gegeven aan de gesyndikeerde rooden
van de honderd dnlzcud franken te
weigeren... on de dwingelanden, die niets te
kort en allengskens zelf kapitalisten worden
kijken zonder een traan te storten op den er-
barmelyken toestand van hunne slaven
O 1... 0m zand in de óogen te werpen, van
die ongelukkige volgelingen van do roode vlag,
te doen gelooven dat zy een herte hebben, zul
len ze welhaast wederom de klnderkoanedlc
spelen!... Maar menschen toch!... doet uwe
oogen open... waarom die kinderkens aan hun
ne moeder ontrokken Waarom u aan vreem
den ten last gegeven?.,. Is het da nood? O
wreede volksfoppers Gij beult met da kinde
ren dor werklieden, terwijl gy hunne ouders
zoo plat zoekt te person als eone uitgedroogde
vijg. Het is eene nieuwe manier om deu loon
d»r werklieden achter te houden, 't is wraak
roepend.
ut
Allerdierbaarste Vrienden Lozers onzer fel—
bevochten en bestreden Volksstem, wij zyn
gelukkig ulieden den vrieudeiykea goeden dag
te komen zeggen
Goeden dag 1 klinkt eer-en vriendlijk,
't Vlaamsche groetwoerd hier en daar,
Of 't een groot man, of 't een klein is,
Of'tde koning zelve waar
De booswichten gevoelen dat de kilUp-
waar da Volksstem hare geduente
slagen mee toebrengt, van echt eiken hout zyn.
Z'df worden zij gewaar dat er hnOt'êHge
hobbels aan die vreesdij ken kuuppeis
f«wvv«/*o cacaza u.v vreesdijken kuuppeis
steken. Hoe anders zou het hendeken godde-
loozen van 't Aalstersche zoo luide kennen en
huilen.
Wy hoorden lachen, nogeens hertelyk lachen
deze week.
De menschen spraken over de peitige recla
maties, welke de fameuze liberalen van ouzen
Aalsteracben gemeenterad vroeger wiaten mt (.„„„„J L...
te brengen. nn verstaald zetten wij den strijd voort, (lm
Zoo kwam dan de koddige reclameenng over ntrijd voor God, en Kerk en
de potnplerHhollen nog eens ten berde 1 J0
ja menscben, en dan nog over bet verzolen
ervan, als 't u belieft.
Ge moet weten de belachelijke albekmbbe-
larij van de blauwe roepers zou willen dat de
stielmannen (rail» voor niet» werken, eens
dat het voor ons stadsbestuur is I Dat is waar
schijnlijk om zoo de kleine liurgery te bescher
men en vooruit te helpen !l!v
Alla de menschen mogen eens lachen. Daar
iB stoffe toe.
Zulk geeft ons vernieuwJen en iorschen
moed, Dierbare Vrienden. Daardoor versterkt
tfi'tPjf" vuur vjruu, uu iveiKcu
Vaderland. Mogen wij u een verzoekje doen
Voorzeker I hoor ik al antwoorden, $0
duizend tegelijk. Welnu luistert
Maakt alleu vandaag hot vast besluit van gy
ook op te treden als stryders, als soldaten van
Onzen Lieven Heer. Schaart u onder 't heerlyke
vaandel der Volustfenen streeft voortaan,
onverpoosd, zonder ophouden om de boozo
plannen der goddeloozen te very delen. Spreekt,
achryft, werkt tegen de ongodsdienstige sekten