i
De Redens (Ies raisons)
ONZER nederlaag te Aalst.
nschuld en Gelach
HOE IJSELIJK
Zaterdag 9 November -i 907
aargaug j\f 661
UITGAAF
Inschrij
vingsprijs
1
Moeder en Kind.
HIER EN DAAR.
Aankond-
gingsprijs
Vivat ons België
Relgium for ever s
Mim L1EVEKE!
Twee i'ozenbotjes
Vrienden Landbouwers.
■Bttnemen tspnj s
gansch Belgiè
lo ïe huis, 2
de vreemdS
in, 5,00.
[keoen oneven
achtvrij
rezon len te
lea. -111* ar-
i moeten
lagavoad
den
«dagavond op
barheien toe-
men zijn
üngeteekonde
en morden ut
jhearmaud ge-
- 4
areelen ont
mschrijviu-
op alle tijd
an van het jaa*
uukosten dei
Mgb nel) es zijr
a«te van den
-Uug.
ou veraïi
Drukker Uitgever
I. VAN NUFFEL-DE GENDT, Kerkstraat, 9, AELST
int tereehtwn
i «enden
Niet lang geleden lazen wij in een
izenblad iets in dezen aard De
:weekelingen van paters, broeder
kus en nonnen zijn te erkennen aan
mn droef en somber gelaat. Hoe zou
iet anders Het brein dier ongeluk-
:ige kleinen wordt volgepompt met
chrikbeelden, onophoudend worden
ij gefolterd door het beeld der hel-
lepijnen, en 't is zonde zich aan de
«blijdschap over te leveren. Gansch
het uitwendige van het kwezelkind
stem, gang, houding, oogslag, ver-
raadt een met schrik bevangen ge-
moed.
Onze kinderen zouden gebogen gaan
onder eene vracht schrikbeelden 't
Is om te lachen.
Vraagt eens aan ouders en meesters
waarlijk die kleine, godvreezende
lties alle luidruchtige spelen vermij-
n, als verboden spijs, steeds braaf
a als beeldekens,zich houden als wij-
bejaarde lieden, niet meer lawaai
ikende dan een begijnhof? Ei mij 1 't
juist omgekeerd de meeste kinde-
1 onzer scholen zijn, in hun hartje,
n als leliën, engelen van deugd, maar
gelen, die een helsch lawaai kunnen
iken en, zonder erg, de zei uwen ont-
llen van ouders en meesters.
Het sterkste geloof aan het alziende
g van God, aan den Engelbewaarder
Vagevuur en de Hel verschrikt
ze hartediefjes voor open en verbor-
n kwaad maar het vernietigd geens-
s de onweerstaanbare neiging der
igd naar spel, vermaak en deugniete-
t Is beter dat kinderen zich roeren
a kwijnen.
De godsdienst,verre van de onschul-
;e plezieren te vermijden, wekt op,
i ons te verblijden in alle omstandig-
den.
De g?-oote blijdschap, in den Kerst-
;bt door den Godsengel verkondigd
eft het kenteeken te blijven der
ristenen
\ls de H. Maria Magdalena van Paz-
Jare novicen zag lachen, zegde zij
.acht 1 Lacht 1 kinderen, gij hebt er
lenen toe. Gerukt uit de woeste ba-
ider wereldzee, bevindt gij u in de
ren des vredes en der heiligheid
lijn altijd glimlachend gelaat deed
1 H. Antonius, patriark der woestijn
Ier zijne monniken erkennen.
franciscusCosterus, novice bij de Je-
bten, was uitermate geneigd tot la-
ïn. Zijn overste de H. Ignatius, hem
.moetende zegde Franciscus, men
|t dat gij niet ophoud van lachen.
jongen sloeg de oogen neer, eene
lisping verwachtende. Mijn zoon,
g Ignatius voort, lach, lach, ver-
jd u ill den Heer een kloosterling
;ft met te treuren, hij heeft duizen-
b redenen om te lachen.
Lachen is gezond, en daarom, vrien-
I, lachen wij nogeens met de carica-
r onzer kindereu en den valschen
h der geuzen, die barsten van nijd
hun gedachten vallen op den triomf
ht van 't Vrije, Katholieke onder-
uier i en Moeders
leest hetdeze
«ombroso, een ongeloovige van de
ste soort, deed eenigen tijd geleden
volgende bekentenis
Alhoewel ik uit princiep verre ben
te buigen voor het priesterkleed,
et ik toch bekennen als onbetwist-
ir, dat om de jeugd eerlijk en matig
te voeden, niets doelmatiger is dan
den Zondag te vereemgen om ze
irtijk lijilrerilrijf en :<v/c-
ke onderrichtingen te ge-
juist gelijk het gebeurt
de katholieke werken
ior de jeugd.
Duders, wilt ge dus het geluk uwer
iders verzekeren, laat ze niet loopen
tr Schouwburgen en foo-
r-verlooningen, waar zij wei-
i goeds en veel kwaad kunnen lee-
l, ontrukt ze aan de straat en zendt
ze den Zondag naar onze Patronagiën.
Later zult ge er zoo tevreden en ge
lukkig om zijn.
Wanneer ik weeldedronken
Mijn rozig kind aanschouw
En die 't mij heeft geschonken
Mijn aangebeden vrouw
Zoo vraagt niet wie van beiden
Mijn hert het meest bemint
Mijn herten kan niet scheiden
De moeder van het kind.
'k Doe mijn armen open,
En sluit z'er in bij een,
En vreugdetranen loopen
Mij laDgs de wangen heen.
Aoh, wist gij, spreek ik stille
Hoe zeer gij wordt bemind
(Gij kind om moeders wille,
(Gij moeder om uw kind
Fb. Db Cort.
De godsdienst in Engeland De pro
paganda geeft de volgende getallen over de
uitbreiding van don katholieken godsdienst in
Engeland on zyne bezittingen van de 400 il-
[io^n onderdanen boliden er 11 millioen den
katholieken, godsdienst, en zij bezitten 52
aartsbisschoppen.
Wrtgr-vende blezingen voor 1998.
Do provinciën waar bet kioziDg is in 1908 zijn
de volgende Oost-Vlaanderen, Henegouwen,
Limburg en Luik.
D<> niilfolelotlag van 1908 zal overal weer
op éénen dag gedaan moeten zijn.
Goone enkele trekking zal vóór den 3 of na
doü 8 Februari mogen worden gehouden.
IJzeren bedden voor de soldaten
De minister van oorlog heeft besloten 6,250
ijzeren bedden te koopen. bestemd voor de
trof'pen,die in 't kamp van Beverloo, tijdens de
schiptoefening^n, verblijven. Deze maatregel
zal de afschaffing van de bestaande houten
britsen voor gevolg hebben, die bijzonder
onder oogpunt van gezondheid te wenschen
lioten.
Vergoeding voor inkwartiering. De
regeering heeft besloten de taks, die betaald
wordt aan de inwoners als vergoedioe voor
nachtverblijf en voedsel aan de onderofficieren
en de soldaten, te brengen van 1,25 fr, op
1,50 fr.
De innIIbanden. De minister van land
bouw h^eft de bestendige deputaties van de
provincieraden geraadpleegd over het ver
plichtend muilbanden van de honden.Alle heb
ben er zich gunstig aan verklaard.
Margarine Ln den loop van verleden
jaar werd n in België 9 miljoen 470,000 kilos
margarine verbruikt.
De telefonische fotografie heeft Dins
dag eene schitterend geslaagde proef geleverd.
Om 1 uur 'smorgeDS vroeg de Illustration
te Parijs, telefonische verbintenis met Berlijn.
Zonder de betrekking af te breken, werden de
tele-fotografische toestellen van professor Korn
op de lijn toegepast, twaalf minuten later
waren naar B-rlijn de fotografien overgeseind,
welke den vorigeo dag te Parijs genomen waren
van Spanj As Koning en koningin, en nog vijf
minuten nadien kreeg men te Parijs bericht,
•lat de po'tretten te Berlijn zeer wel gelukt
waren.
D^zen avond van dezelfden dinsdag, ver
schenen d ze portretten te Berlijn in den
u L «kal Anz- iger.
ViG'gtuiichien Zondag voormiddag heeft
M Farmon ni'-t zij vliegmachien in teg^n-
wonrdigh' id "an tal'ijke pprsonen van aanzien
e"n«ü afs'aod va>> 363 m-'ters afgelegd, wat
100 nv t< 'S rae^r is dan h"t r^kord va M. San-
os Dumoot.
Het vlieg, n zal toch eindelijk werkelijkheid
worden.
Almxnak H t jaar 1908 begint op
eenen W"e slag Het is "en schrikkeljaar en
de maand F bruari zal 29 dagen telLn.
Vast" avond valt op 3 "daart Prsschen d"n
19 April Sinksen den 7 Juni O. L Vrouw
Hemel- aart, 15 >ogst, k >mt op eenen Zater
dag Allerh i.ligen op eenen Zondag en Kerst
dag op eenen Vrijdag.
Kria-belaehllff Het is ongehoord hoe dat
er in den kmsstrijd door sommige m^nschen ge
logen wordt en gespot en verweten Gelukkig-
lijk dat iedereen het, niet aanstonds aanveerdt
voor kliok"nde munt, zeer dikwijls ziet men
leugen en laster uitvallen tegen dezen die ze
uitdrukken. Om er u maar één staalke van te
geven
Stien was liberale kandidaat voor de ge-
meei.tekiezing en wierd bestreden door soda
lis en e>i katholieken. In eene zijner laatste
m etingen was Stien zeer hevig en viel geweldig
uit tegen d" twee tegenstrevende lijsten. Wilt,
gy zoo sprak hij aan zijne toehoorders, wilt gy
een juist gedacht hebben over de drij lijsten
j die tegen elkander opkomen, beziet deze nnot,
(en hij toonde hun eene nog versche groene
I noot.) De socialisten zei Stien zijn zoo slecht*
zoo bitter en zoo walgend als de groene sloester
van deze noot de katholieken zoo stijf, zoo
taai en zoo har I als de schulp dezer noot 1
n wij liberalen, zei Stien, wij zijn zoo goed,
zoo aangenaam, en zoo lrisch als de kero, die
1 van binnen in deze noot zit.,, en hy kraakte de
I noot... en ze was rot 1
Hedendaags is Moentje Van Styvendael een
volbloed socialist eertijds was hij even vol
bloed liberaal, dus een volbloed kazakkeerder.
Nichels zag Moent je niet geerce afzakken naar
de Saskaai, om rede, 't is ne leeperik te meer
op den wiükel, maar tegen 't geweld weêr staat
nie s, en Moentje is in het wiokelpolitiek ge
drongen tegen Fred zijn goesting, alsook in
«Recht en Vrijheid. Vandaar bet artikel in
het gazet je, en als manifest, deze dagen ter
stede rondgestrooid.
fte »-etlc fi« Off EE Ml metier-laag De
nederlaag der liberalen is klaar en duidelijk
ook de nederlaag der roode winkelpolitiekers.
Dit staat onbewimpeld beschrevenen Dieteen
enkel Aalstenaar kan er nog aan twijfelen.
De overwinning der liberalen was verzekerd.
Zij hadden hunne meerderheid berekend en
uitgecijferd.-Sedert 1899 waren de Katholieken
achteruit gegaan, en de wind blies langs
om meer in de blauwe zeilen. Met de blauwe
zeileD alleen nochtans kon de haven van het
Stadhuis nooit bereikt worden.Nog minder kon
bet zyn met de enkele roode boot, terwyl het
groene wrak schier totaal is verzonken. De ver
nuftigste vooruitstrevers hadden dan ook de dry
machtelooze kleuren verbonden, om in storm
loop op het katholiek leger los te rukken. Aarts
vijanden gingen hand in band, verstokte volks
haters gingen op bet verhoog der Saskaai zit
ten. met Nichels en coDSoorten, onder de plooi
en van do roode vod. De Verrader van Chipka
trok mede naar het roode kamp, om door zijne
fleemende huichelary den godsdiensthaat te
dekken voor de oogen der eenvoudige brave
lieden, die bij tegen hun geloof in het harnas
jagen wou. En Moentje vraagt «Wie was er
niet overtuigd van den Volkszegepraal Ie
dereen I Iedereen roept hij uit. Ja iedereen,
BEHALVE de deftige.godsdienstigo en verstan
dige bevolking van Aalst 1 De deftige bevolking
van Aalst moest lachen in de vuist met het ge
zwets en het geloop onzer volkshatende demo-
k raten.
Het deftig volk bleef kalm en vastberaden,en
met nen feilen dop, het potlood in de band,
werd 't politiek pespuis tot verplettering gesla
gen. Aelst bleef Aelst: een Katholieke Stad die van
geen aeuzerij wil weten I
Wat eulle blijdschap bij ons deftig volk! De
zegekreten stegen op uit 'r midden van de vreug
dezangen, en joelend liep men heen en weer,
men zong en sprong, men drukte d'handen on
verpoosd bij wederzijdsche wenschen, en schui
mend stroelde 't vlaamsche bier om 't vreugde
vuur te koelen der forsche vlaamsche keel, in
't vieren van den zege 1
Het schandalig getuig van spotschilderijen
op paters en nonnen, door de geuzen sedert
jaren voorbereid om eens hun zegepraal te vie
ren, moest weer de kassen in, met lichters,
ratteD "n bokken, op den zolder in bet blauwe
stof Terwijl de blijde beiaard klong en de
nationale vlag aan 't stadhuis ging aan 't wap
peren, was de laatst" geus de gat en uit, als bij
tooverslag verdwon"n
Onze nederlaag: de nederlaag der rooden;
onze nederlaag de nederlaag der blauwen;
nnzr nederlaag de nederlaag van Daens.
Z waren weg, en binst een dri-tal dagen was
er volledige geuseclips, zichtbaar in alle stra
ten onzer bevlagde stad.
All^ngskens verscheen er hier en daar een
schuchtere blauwe neus in de schemering van
den avond eu men zag langzamerhand de ver-
slageDe geuzen uit hunne bedwelming ont
waken.
De kopstukkon van 't geuzenverbond schoren
eindelijk raad over wat hun stond te doen. Hun
hoofdgevoel was WRAAK wraak op den
godsdienst I Wraak op de priesters
Wraak op de burgerij Wraak op de werk
lieden 1 Dadelyk nam men het besluit voor
taan den godstdienst openlijk aan te vallen
als ook do priesters; de neeiingdoende burgerij
moest gebroodroofd en de katholieke werklie
den op de straat geworpen worden. Het wraak
besluit werd uitgevoerd, en seffens hoorde men
slachtoff.-rs en beulen noemen met de macht.
Sommige geuzen, gematigd in schyn, stelden
zich ten voorhoofde d :r broodroovers aan.
Dit eerste eu voornaamste werk gedaan,
werden de oorzaken (les raisons onzer
nederlaag opgezocht, namelyk door Moentje
Van Styvendael, in Recht en Vrijheid
Ziehier, hoe Moentje, iu dit onderzoek, han
delend optrad i», en de redens (les raisons)
onze nederlaag vaststelde, van de gelegen
heid gebruik makende om zynen scheidvloed
uit te storten
1) De Katholieken, bedreigden de arme werk
lieden en namen hunnen persoon gevangen.
Men ziet van hier al deze personen gevangen
zitten onder de bedreigingen der Klerikalen-
Wat er algemeen gekend is, zelfs van vier wel
ken voor de kiezing, dat is het groot getal werk
lieden van liberale bazen, die hnnne veertien
i dagen werden geteekend, indien de liberalen
onder lagen. Eu een bewijs daarvan is, dat een
merkelijk getal werklieden seffens na do kio-
zing afgedankt zijn, bij liberale bazen, zonder
verderen uitleg Welke werklieden zijn er van
de Katholieken weggezonden Men duide ze
aan I I
2) Een zeker getal persone dié gewoonlijk
2 s'emmen bezittenen die eene ton bier grooter
waardeeren dan de vrij making en de verheffing
eencr gansche stad. Dit is het vér wijt dat
Moentje durft flingeren naar het hoofd onzer
Aalstersche herbergiers I Wij vragen aan de
herbergi°rs Wie heeft or met het bier ge
leurd, en het met beken laten stroomen, om uw
katholiek geweten te versmooren Wie Wie
Bestonder niet eene blauw roode Blerkliek,
gedurig op ronde, om volgens het woord van
Moentje eene manna kiezern ie eer-
beenlem aln ztctjnen
3) Hebben nog voor de katholieken gestemd
gekende en gepatenteerde dronkaa d, die hunne
stemmen ruilden voor eenige franken Deze ge
kende en gepatenteerde dronkaards waarvan
Moentje spreekt, zijn vast en zeker liberalen,
want anders moesten zy bunne stem niet ruilen
(ufte verkoopen) voor eenige franken een
katholiek moet immers zijne stemmen aan de
katholieken niet meer verkoopen I Proficiat,
Moentje, voor uw schoon kompliment aan uwe
vrienden dc gekende en gepatenteerde
liberale dronkaards Van uwe vrienden
moet g'het hebben 1
4) Zekere herbergierswaar er geene sectie is
gehouden, zijn er menige vijf frankstukken in de
hand gestopt. Nog eens vau uwe vrienden
moet g'het hebben want alle katholieke her
bergiers maken deel der katholieke maat
schappijen, die jaarin en jaaruit de katholieke
herbergen bezoeken. Proficiat, Moentje, voor
uw schoon kompliment aan uwo vrienden de
j liberale herbergiers I
5) Stemden ook voor de katkoliekeu een
zeker getal 3 en 4 stemmers, en deze zijn
in groot getal, die genepen zitten in hunne
handelszaken en zeer moeilijk op tyd contri
bution, wissels, interest van hypotheken en
geldleemngen kunnen betalen, in een woord de
KROTTERS. Ziedaar de burgery van Aalst
voor krottrrs uitgemaakt door MOENTJE
VAN STYVENDAEL door Moentje
Van Styvendael J?J (bis) Burgers van Aelst
dat moet ge onthouden, want 't is wat al te
raak Burgers van Aalst, by eene aan-
staando kiezing, zal men uwe pluimen komen
strijken; hetzelfde Moentje, die u nu voor krot
ters uitscheldt, zal na dén winter wederkomen,
dan zult ge wel zeker verstandigewelstellende
en vrye burgers genoeg zijn om voor de
Muenljf-slijst te mogen kiezen I Nuzijtge
krotter», krotter», onthoudt bet wel II!
Eindelijfc hebben voor do katholieke lyst ge
stemd u lage wezect», die om hun finantiëel
of toekomend winstdoel te bereiken alle ver
raad tegenover hunne PARTIJ hebben vol
voerd. n En hier vaart Moentje uit tegen be
staande of ingebeelde liberalen, die tot het
katholiek leger zouden zyn overgekomen. «Over
eenige maanden nog, zegt hij, waren ze gezeten
tusschen pot en glas, bezig met donderen in
schoone taal op priesters, kerken en religie,
en dit alles af te schetsen als het verderf der
ji'Ugden Van het volk. Zoo zoo, tusschen
pot en glas donderen de liberalen tegen pries
ter», kerken en religie, en schetsen dit al
les af als verderf der jeugd en van het volk
Moentje 1 Moentje De liberalen zijn tegen do
religie niet 1111 Neon, neen de liberalen eer
biedigen de religie, niet waar Alles was ver
zekerd M. Daens had den verzekeringsbrief in
zijnen zak. Waarorn nog donderen tegen pries
ters kerken, en religie.
Doch deze die doorleren tegon priesters, ker
ken en religie hebben u niet verlatea, ze zyn
met u en blijven met u en met uweu aanhang.
Men kan het in de Aalstersche weekbladen
zien, waar zij huizen die donderen op priesters,
kerken eu religie, en te vergeefs zullen ze een
schijnheilig masker aantrekken om ons volk by
de kiezing te bedriegen. De ware reden»
('es raisons) uwer nederlaag zyn de gods
dienstige gevoelen» van het volk en
hnn gezond verstand Wij willen van
geen geuzen weten en zullen nooit ons stem
me geven aan jannen van uw kliek. Wy __zijn
en blyven katholiek I Ziedaar de redens (les
I
Vonnissen 1 fr.
den kleinen regel.
Aankondigingen
(.UHtfchen de alen- 8*
ajumgi-ii li cea-
tiernen per regei. -
Aankondigingen oy
de 8" bh 10 cen
tiemen den regel.
Annoncen op de 4*
biadz. worden bere-
kendvolgens plaats
ruimte. Vooralle
idvertentiên zicb
'j-tBlnitend i< wen-
len op ons BU
REEL Kerkt Ir aai
9, Aalst.
1 »•- abonneerde
oebben 't recht een
aal per jaar eene
inoDce van 5 regel
plaatsen, die vier
maal achtereenvol
gen» zalverschijnec,
Ru ebtbaarmaking
in te zanden t—r
Woensdag
België houdt het vol, op den aller
eersten rang van de handeldrijven
de landen der wereld.
JDe waarde van in- en uitvoer in
1900 bedroeg de fabelachtige som
van Vijf Milliard, acht honderd drie
en vijftig miljoen frank. Met ver
warren met onzen algemeenen han
del, die op dit oogenblik zeker bij de
10 miljard moet bedragen.)
Per inwoner bedragen de in- en
uitvoer dus fr900, tegen fr. 261 in
Frankrijk.
Het is waar ook, dat België door
domme papen bestuurd ivordt en in
Frankrijk verlichte geuzen den baas
spelen.
De oude-vrijdenker tot bene lamme
vrouw Watte Ge moest u schamen zoo
te bedelen. Werkt en dan zult gy niet moeten
schoeien.
De arme vrouw Maar, mijnheer, ik
ben lam, mijn man is dood en mijne eenige
dochter wint maar een frankske per dag....
De oude-vbijdenker 't Is gelijk 1 Die
niet werkt moet niet eten. En daarbij, ga bij
de pastoors, die werken ook niet, die luierik-
ken....
's Aanderdaaes avonds dezelfde vrijden
ker TOT DE DOCHTER VAN DE ARME VROUW
Mijn lieveke. Ge ziet er zoo vermoeid uit.
Wel, wel, een net kind lyk gij zou niet moeten
werken Kom min met mij... Als gij al doet
wat ik wil, zult gij niets meer te kort hebben
eu dit al zonder werken lijk eene rijke
dame. Kom,'volgmij....
De .tonge dochter, aan wie de moeder
alles had verteld VerschooniDg, mijn
heer. De pastoors hebben mij in hunne lege n
uren geleerd liever van honger te sterven of
mij dood te wroeten dan mijn lichaam te ver
koopen. 't Is daarom dat gij ze haat en met
hen den spot dryft, als zij aan de ryken leeren
de arme menschen bij te staan.
De oude vrijdenker Vervloekte pa
pen Weeral eene scoone gelegenheid, die my
ontsnapt. Dat zullen zij mij betalen, die
zwarte raven. Morgen schryf ik een artikel in
ons dagblad over de zedeloosheid der Pries
ters.
VOOR ONZE
Binvet'. Bij den verbouw van haver komt al
les aan op vroog uitzaaien. Alle soorten geven bij later
uitzaaien geringer opbrengst dan bij vroeger zaaien.
Sfellen we de korrelopbrengst van 't zaaien in Maart op
100, dan is de opbrengst van 't half April gezaaide 90,
en van 't gezaaide begin Mei ongeveer 66. Het ligt dus
voor de hand, de haver zoo spoedig mogelijk te zaaien
als de toestand van den grond dit toelaat. In het alge
meen kan men aannemen, dat 20 April de laatste ter
mijn is om nog haver te zaaien.
Mets! —De mest van kalveren, varkens en gei
ten bevat in verhouding tot het strooisel weinig uit
werpselen. Om dien mest meer waarde le geven, be
waart men dien op een tegen wind en zonnestralen be
schutte plaats en begiete dien van tijd tot tijd met gier
van beer en strooit er wat kainiet of kalizout op. Heeft
men een kuil of put met ondoorlatenden bodem, dan
gebruike men dion om den mest te bewaren. Hij zal
daarin beter blijven dan in een hoop op den grond.
Het lot van een godslasteraar.
Uit Ada, in Ohio (Vereenigde Staten), wordt
het volgende gemeld
Op den stond dat Amos Clarke 40 jarige
pachter, 20 mylen ten Zuiden van hier woon
achtig, Zondagavond 6 Oktober God openlijk
uitdaagde, viel hy dood op het erf voor zyn
huis neer. Clarke had jaren laug als een god
loochenaar bekend gestaan en Zondag avond in
tegenwoordigheid van zijn gezin en verscheide
ne huurlieden, zeide hy da^fcy het Opperwezen
uitdaagde om hem te straffen. Nauwelijks waren
de woorden uit zynen mond of hy viel tea gron
de en stierf eenige minuten later.
Zyn gezin bestaat uit christelyke jongens en
meisjes, door hunne moeder in het geheim in
den godsdienst onderricht.