1 B I ueanij t yerscMiningen van EEN SCHOONE DAG aan zeer lage prijzen ten Bureele der Volksstem, Kerkstraat, 9, Aalst Priester Politiek. r HOE DIEP IS DE ZEE? Van rond de wijde wereld. ïnsch 12* Jaargang JV 670 mor da - «1 aart im nschrij- mgsprija zMÏ-m V Aankond- gingsprijs Jroote Nieuwigheden voor de 1e Cummunie Hun laatste gebed. VAN SOORTEN. Voor onze Landbouwers. EEN GOEDE RAAD. I S^BILSJLi ^bonneuientapiNB jr mnsch België B»o te huis, 2.60. or di vreemds dan, 6,00. tóken en teven even vracntvrij oeaesonden te r&n. Mie *r- «1* moeten den Oldsgavond en l nieuws den «nidagavond op ie boreelen toe- lemen ujn. Ongeteekende leven worden m ichearinand ge- rpen. e Alle itboreelen ont- igen inschrijvin- i, op alle tijd- jpen van net jaa De onkosten de qtingbneljes^;> Uste van den temmeling. Me. leve, bij veran ing van woonst, t juist tereent wi) 1 te lenden Drukker Uitgever J. VAN NUFFEL—DE GENDT. Kerkstraat, 9. AELST Vonnissen 1 fir den kleiuen regel. Aankondigingen tusschen de ueaw»> tijdingen 2C cen tiemen per regel. Aankondigingen op de 8* bl*. 10 cen tiemen den regel.— Annoncen op de 4* bladz. worden bere- kendvolgens plaats- ruim te.— Voor alle advertentién xich uitsluitend te wen den op ons BU REEL, Itrlitrud, Aalst. De geabonneerde hebben 't recht ■naai per jaar eene .ununce van 5 regel plaatsen, die vier maal acbtereenveh gens aal verschijnen Rucbtbaanbtking ,n te zenden vee» oensdag. Komt zien en u overtuigen ten iureele der Volksstem, Kerkstraat, 9 Aalst. EN Dagelijks hoort men de volgende on- erijmdheid door onze vijanden uitba- ;uinen De priester buiten de poli- ,ek 1 De priester voor den Godsdienst lleen en niet voor de Staatkunde. De Driester in de kerk en in den biecht- Itoel, en niet op de vergaderingen en lijeenkomsten, welke niets met den "odsdienst uit te staan hebben en .onderd andere zaken, die hetzelfde oei beoogen. En wat moet er op zoo iets geant- oord worden Men moet zulke mannen vooreerst ens vragen, wat zij door staat kunde of politiek verstaan. Indien het de studie is der beste rerordeningen, die moeten dienen tot het behoud en de vermeerdering van het algemeen welzijn; indien staatkunde bestaat in het vinden en bepleiten van die wetten, welke het goed overal en op allerlei manieren bevorderen en het kwaad beteugelen; in zulk geval zou de priester zich met geene staatkunde of politiek hoeven bezig te houden, omdat or mannen genoeg zouden zijn, om die zaak ter harte te nemen. Ongelukkiglijk zijn er hedendaags vele menscben, die het algemeen goed over het hoofd zien en zich er op toe leggen, om het te bevechten, om f/C- loof en st'flen aan te randen, om door allerlei looze middelen de boos heid voort te planten en de slechte driften aan te wakkeren. Daartoe zal hun niets te veel zijn geld en goed, eer en goeden naam, alles geven zij prijs; zij wijken niet terug voor leugen- j taal en laster, maar stellen alles in het werk om de regeering der goeden omver te werpen, en om zelf de teugels Van het bewind in handen te nemen. Staatkunde is dus heden de studie iler middelen, die dienen om de partij, die regeert,te handhaven of te bevech ten, naar gelang zij vriend of vijand is. Kwamen nu onze tegenstrevers aan het bewind, dan zijn wij zeker, dat zij zouden ten uitvoerbrengen, hetgeen zij najagen dat zij slechle wellen zouden makenen goede afschaffen, dat zij den Godsdienst veel kwaad zouden doen wij hebben er onder vinding van gehad bijgevolg is elke christen verplicht, in de mate zijner krachten, op heteven welk gebied, mede te werken om die regeering on mogelijk te maken, en om den invloed dier mannen te verkleinen en te ver minderen. Doch aan wien op de eerste plaatsis die plicht opgelegd? Is het niet aan den priester, die door God is aangesteld, om de zielen uit de klauwen van satan te redden; die voor het goede moet zorgen, en wiens heiligste plicht het is, door zijnen invloed, door zijn woord, door zijn gedrag, door zijne vermaningen, door alles, wat hij bezit, het onheil der zielen te verwijderen. De priester, die de verklaarde vijand is, de eenig gevreesde vijand dier boos doeners, zou zich dus niet met staat- kunde mogen bezighouden; hij zou dus van verre moeten staan toezien naar de pogingen der vijanden van zijnen Gods dienst, hun vooruitgang met leede oogen en onverschilligheid aanschou wen, hunne bedriegerijen en snoode plannen niet mogen bestrijden Weg met die dwaze leeringen De priester moet dkkr zijn, waar het heil der zielen hem roept, tot grooter Men heeft iu de mijn van Hamstead, bij Bir mingham, in Engeland, de lyken gevonden van 22 mijnwerkers, afgesloten door het vuur en den rook in de myn. Wat wellicht de redders het meest heeft ge schokt, meer misschien dan het vinden der lij ken, was het vinden der volgende boodschap, door de stervende werklieden met kryt op een houten plank geschreven: LORD, PRESERVE US 1 H. Curtis. J. Guest. H. Watts, T. Cole. T. Johnson. Joe Hodgkins. For we are trusting in Christ. (God, bescherm ons De namen,— Want wij hebben betrouwen in ChristtusJ Zij waren gevlucht in eene laatste verschan sing toen ziende dat hun lot bezegelde, niets meer van de menschen te verwachten hebbend, hebben zy zich gericht tot God, in woorden van roerende eenvoudigheid, die zy allen ondertee kenden. Zoo sterven menschen, die in.'den godsdienst de kracht en den moed putten om hel den te wezen in de ure van het gevaar. En zoo zyn deze arme my n werkers menschen voor wie de wereld het hoofd moet ontblooten, omdat zij een voorbeeld geven aan onzen klein- zieligen en karakterloozen tyugeest. Dat is zeer verschillend van zee tot zee. De Stille of Groote Ocaan is ten Noorden zoo wat 8,516 meters, dus meer dan een uur en half diep ten Zuiden ia hij wat ondieperdaar bereikt het peillood maar? 8,281 meters. De zee der Antillen is 6,260 meters diep de Noorde lijke IJszee 4,846 meters de Middellandsche ^ee 4,400 meters de Zwarte Zee 2,618 meters da Noordzee, die onze kusten bespoel t, 898 meters de Atlantische Oceaan, is ten Noorden 8,341 meters en ten Zuiden 7.360 meters diep de Indische Oceaan gaat tot 6,295 meters onder den waterspiegel; de Zuidelijke IJszee tot 2,621 meters. De Chineesche Zee is 4,293 meters diepde Jepansche 3000 meters de Baltische 427 meters. Deze laatste is een der ondiepste zeeën, maar zooals men ziet, is er nog geen gevaar dat iemand er zou boven kijken 427 meters 'tis nog omtrent een afstand van 3 minuten van den waterspiegel tot op den bodem. Dat ook kan nog tellen. Op 10 meters diepte onder water krijgen de voor werpen een hemelsblauwe tint, op 25 of 30 meters worden zij zoo blauw dat zij er «wart van zien. Op 20 of 25 meters bij klare zon en in helder water zien de duikelaars nog tamelijk goed op 30 meters kunnen zij bijna niets meer onderscheiden. Nog dieper wordt het nacht, volkomen nacht geen zonnestraal is of kan er ooit doordringen. De visschen,die op znlke diepten leven, hebben door den duur, na herhaalde opeenvolging van geslachten, het gebruik van hunne gezichtsorganen verloren bij sommige zelfs zijn die organen gansch verdwenen, want een zintuig, dat ongebruikt blijft, verzwakt, om weldra te verdwijnen. O. L. V. TE LOURDES. Slot. Den 16 Juli, op den feestdag van Onze-Lieve Vrouw van den Carmelusberg, ging Bernadetta bidden voor de rots, op de rots, op deu anderen oever van de Gave; 't was de laatste maal dat zij de verschijning zag, doch dit maal vertoonde zy zich nog veel heerlyker, luiaterryker dan ooit. IV. Geestelijk onderzoek. Heropening der Grot. Bertiadetta kloosterlinge. Besluit van den Bisschop Het geestelyk gezag was tot dan vreemd ge bleven aan alles wat er gebeurde. Eindelyk, in tegenwoordigheid van al die voortdurende won deren, besloot de Bisschop van Tarbes, Mgr Laurence, zich met de zaak te bemoeien. De gebeurtenissen van de grot behoorden wezenlyk tot het geestelyk gebied; 't kwam den Bisschop toe. ze te beoordeelen. Op het laatste van Juli 1858, gal hy een bevelbriel in 't licht, waardoor hij eene commissie van geestelyken en geleer den aanstelde, belast met het onderzoek der gebeurtenissen. De barreer bleel den toegang tot de Massa- biellerots afsluiten, ondanks de protestatiën van het land; 't was slechts in het begin van October dat, op bevel van den keizer, de grot geopend werd eu de vrijheid verleend werd aan de bedevaarten. Bernadetta had hetzelfde jaar haar eerste - communie gedaan. Sedert de verschijning werd zy bezocht door duizenden personen; en dat kind, met baar klein verstand, zonder de minste schitterende begaafdheid, enkel met hare een voudigheid, en wellicht dank aan den geheim- zinnigen invloed, welken God haar mededeelde, dat kind heelt wonder goed geaticht. Zij ge voelde zich geroepen tot de ingetogenheid van het kloosterleven. In de maand Juli 1866, toen hare zending te Lourdes volbracht was, en zij het geluk genoten had de plechtige opening der kerk by te wonen, vertrok zy naar het klooster, en werd lieldezuster, in het gesticht der zusters van liefde eu der christelyke op voeding, te Nevers, waar zij de tien laatste jaren baars levens in de nederigheid des Heeren doorbracht en eindelijk den dood der recht vaardigen stierf. De grot, altyd meer en meer vermaard, zag de stroomen pelgrims steeds aangroeien. Dik wijls zag men, hier en daar, een nieuw wonder gebeuren. Eindelijk, na lange studiën, waarin de godsgeleerdheid en de wetenschap alles on derzocht hebben, de verschyningen, de gene zingen aan het water der grot toegekend, heeft Mgr de Bisschop van Tarbes zyn oordeel uit gesproken. In zijn bevelbriel van den 18 Januari 1862, verklaart hij dat de Maagd, welke aan Bernadetta verschenen is, waarlyk de Onbe vlekte Maagd en Moeder Gods, Maria is. en geeft volle toesremming aan den «eredienst van Onze Lieve Vrouw van Lourdes Het oppergezag der Heilige Kerk heeft dit oordeel van den Bisschop van Tarbes beves tigd. Do onsterfelijke Pius IX, ét kennend de doorstralende zekerheid van de nieuwe verschijning der aller goeder tierendste Moeder Gods (het zijn zijne eigene uitdrukkingen), heeft, in zijnen naam, het beeld van Onze Lieve Vrouw van Lourdes doen kronen, en de groote Paus, Leo XIII, heeft onlangs eene byzon lero mis en een by zonder officie vergund, ter eere van Onze Lieve Vrouw van Lourdes. Hy heeft de gunst ook toegestaan aan de bisdom nen,welken ze zouden aanvragen. Vyftig jaren zijn vervlogen sedert, de ver schijningen, en het is ter gelegenheid dier ver jaring, dat wij in ons blad het geschiedkundig verhaal dezer aan onze lezers hebben mede gedeeld. Sedert dat tydstip is het vroegere kleiDe Lourdes nu als eene stad geworden. Duizende bedevaarders komen jaarlijks van alle kanten der wereld het heiligdom bezoeken. Vele won derbare genezingen hebben er plaats. Uit Bel gië vertrekken alle jaren bedevaarten. Bijzon dere treinen zijn alsdan ingericht te Brussel, Gent, Antwerpen, Luik en Namen. De prys is: 3* klas 65 fr., 2® klas 95 Ir., 1® klas 140 fr. Een wagon-hospitaal is aan ieder dezer treinen ge voegd voor de arme zieken, die kosteloos de reis mogen doen,mits hunne aanvraag te zenden aan den beer Doctoor De Jongb, te St-Truiden. Daar er telkenmale te veel aanvragers zijn, beslist de raad welke zieken onder de aanvra gers aangenomen worden. Ter uitzondering van soms eeDige minuteo stilstand, stoomt de trein nacht en dag vooruit gedurende 32 uren. De eerstkomende bedevaart heelt plaats van 22 tot 30 Juni aanstaande. Voor de inlichtingen en inschrijvingen wende men zich tot den heer Bosman, Fabri kplaats, te Brussel, ofwel tot M. Siffer, St~Baafsplaats, Gent, of tot M. Oscar Vermeersch, Notaris te Dendermonde. 3.f rune hen, zegt zoudt gy eene gazet willen koopeu waar met heele roten vloeken, godslasteringen in staan Neen, niet waar Maar weet gy wel,dat eene godslastering niet altyd van die grove en lompe woorden zyn, die wij door vloekers hooren uitspreken de ergste godslasteringen zijn de beredeneerde godslasteringen, 't is te zeggen spotredenen tegen God, tegen O. L. Vrouw, of tegen de heiligen,uitgesproken of geschreven of gedrukt, en zulke staan er dikwyls in Vooruit en in het Laatste Nieuws. Congres ran retdwachters. Het eerste congres van veldwachters zal op 31 dezer te Gent gehouden worden, onder het voorzit terschap van den heer Maenhaut. I'oor de lijnrissehers Het lijnvis- schen i« verboden van Zoodag 15 Maart, tot den l®n Zondag van Juni, uitgezonderd op de Zondagen en de wettige feestdagen. tie gezondheidstoestand in het le ger. Volgens de statistieken voor 1906 waren er in dat jaar gemiddeld 40 950 man in dienst. Op dat getal zijn er 16,907 in de gast huizen verzorgd geweest, 't zij 44.75 per 100 man. Io 1905 was het 4echts 40 28 per h. In de gasthuizen zijn er in het geheel 68 soldaten gestorven, dus 0 18 per h van het leger en 0.40 per h. op het getal zieken. Buiten de gasthui zen zijn er 31 gestorven, waarvan 18 in de kazernen (7 per ongeluk, 6 zelfmoorden, 5 door ziekte) en 13 in ziekverlof. De tering heeft het meeste slachtoffers gemaakt20 sterfgevallen, of 29,41 p. b. Ken nieuir luchtschip. De heer AIodzo Peny Bliven, van New-York, heelt in veertien Staten brevet genomen voor een nieuw luchtschip, voor hetwelk hij reeds 750,000 dol lars heeft geweigerd, naar hy zegt. De ballon, die men thans aan het maken is, zal 8 persónen en 350 pond lading kunnen medenemen en toch eene snelhei I van 130 kilometer per uur bereiken. Hij zal 18') voet lang zyn en 5205 ki lo wegen. De motor van 100 p. k. zal vier schroeven in beweging brengen. De nitvinder verzekert dat zijn luchtschip de sterkste vloot der wereld zal doen achteruitwijken* GfDeetknnde. Om de geneeskunde in Marrocc uit te oefenen is het onnoodig byzon- dere geleerdheid te bezitten. De zoon van den doctor volgt zyn vader op, en gebruikt de ge heimen en de medecijnen van zynen papa, «lat is doodeenvoudig. Doch, weet, dat M. de doc tor maar betaald wordt wanneer hy den zieken geneest. Dat is een ander paar mouwen! Krlebelafhtig. Stien was verkleed met de laatste Carnavaldagen... het speet hem dat zijn vriend Koben bij hem niet was... maar wacht, peisde StieD, Koben heeft den telefoon in buis, ik zal hem nen keer telefoneeren en vragen of hy niet me lega op toar en Stien trok naar den telefoon, en op nen pink was hij aan't klappen met Koben... Koben aotwoordde Mijnheer, aan wie heb ik d« eer vaD te spre ken Wel Koben jongen ik ben uw goede vriend Stien 1 Hoe I zij de-gij Stieu maar dat en is uw stemme niet? rechtzinnig, ik en ken de u niet I» En Stien antwooride 'k Geloof het wel dat ge mij niet en kent, ik ben gemas keerd IOOO vrrNebUiige prachtige Eerste Com- muniekerkboekea zijn toegekomen in ods Bureel, alsook zilveren paternosters en Andere, aan zeer lage pry zen. Wy raden onze Lezers aan niet te lang te wachten, alvorens hunnen keus te komen doen, want onthoudt wel, die eerst komt, heeft meest kens om te koopen. Past op 't adres I Kerkstraat, 9, Aalst, naby de Groote Markt en de St-Martenskerk. Mn de MMatnee. -r- Maandag namiddag heeft men aan den iogang der leeszaal de mar meren voetzuilen geplaatst, die bestemd zyn voor de borstbeelden van de twee eerste ministers, MM. do Trooz en Schollaert. Het borstbeeld van M. de Trooz, aan den beeld houwer Virgotte toevertrouwd, zal binnen kort voltooid zyn dit van M. Schollaert zal door den beeldhouwer Lagae gemaakt worden. internationale tentoonstelling te Oen Haag in 1908 De Belgische af- deelmg zal bijzonder belangrijk zyn. Talryke handelaars eu nijveraars hebben reeds hunne i deelneming toegezegd by het komiteit. Verleden jaar legdgn wij bij den heer Bocqué, hoofd onderwijzer te Westrem,een proefveld aan op aard appels, en met het inzicht ons volkomen op de hoogte te stallen nopens de bemesting, gingen wij vergelij- kender wijze te werk. Daarom gebruikten wij op het eerste veld, benevens stalmest, echte opgeloste peru guano. Een tweede perceel werd insgeliika metstal- mest bemest, en ontving daarenboven eene volledige schei kundige meststof. De proef wierd ondernomen op de gewone inlandsche roode soort Barons genoemd, en volgender wijze aangelegd Perk I, stalmest en 600 k. peru guano, opbrengst per heet. 17,600 kgr. Perk II, stalmest en 400 k. peru guano, opbrengst per heet. 15,400 kilogr. Perk III, stalmest alleen, opbrengst per heet. 11,400 kgr. Perk IV, stalmest en 300 k. sodanitraat, en 390 k. superpho8phaat, en 300 k. chloorpotasch, opbrengst per heet. 12,200 kgr, Perk V, getuige, opbrengst per heel. 8,400 kgr. "Wij zullen ons bepalen met enkel perceel I te ver- i gelijken met perceel IV. Door het aauwenden van 600 k. peru guano bekwam men eene meerdere opbrengst van 17,600 min 12 ,i is 5400 kgr. Gerekend tegen 22 fr. de 100 kgr. werd er aan de guano 132 fr. besteed. 5400 kgr. aardappejen geschat tegen 5 fr. de 100 kgr. i hebben eene geldwaarde van 270 fr. j De nettowinst is dus 270 min 132 is 138 fr. Voor de scheiknndige meststoffen werd er uitgege ven aan het sodanitraat 81 fr., aan het superphos- phaat 18 fr., aan de ehioorpotasch 42 fr., te samen 141 fr. j Dus voor eene meerdere uitgave van 3 fr. aan de scheikundige meststoffen bekwamen wij 5400 kgr. min aardappels of een verlies van 138 fr. en 3 fr. is 141 fr. Hieruit volgt 1* dat de echte opgeloste peru guano bij de teelt der aardappels de goedkoopste meststof is *2* dat de echte peru guano bij deze vrucht de grootste zuivere winst geeft. Welaan dan, vrienden landbouwers, opgepast en enkel de echte pern guano als hulpvetten bij de teelt der aardappels gebruikt. 't Trof ons, Zondag laatst, als wy onder het tor kerke gaan, aan de portaaldeuren zagen uithangen Zondag aanstaandezal er in alle de goddelij ke diensten rond gegaan worden voor de arme Eerste- Communicanten. Z^ker.voor zoo een edel werk geeft men graag en geerne zyn milde jonste.... Die brave kinderkens... bezig en verslonden inde voorbereiding tot dien grooten dag, zy moeten flink en frisch zijn. opgeruimd en opge tooid, geschikt en net en proper, om voor den eersten keer, den grooten goeden J ezus in hun zuiver hart te ontvangen. Wij staan er dus wederom vOór,. binnen kor te dagen zien wy ze die grootste christen-daad van het leven verrichten en plegen. Wederom, in de natuur, herbegint het leven, het Lente-leven. Halmen en twygen botten en schieten en verwachten de lustige vogelen die, in vrijheid hun lied komen kweelen geurige bloemen spruiten weeral uit den grond.. Ja, de Bchoone zomertyd staat in het verschiet. 0 lieve lachende tyd, waarop de hemel helder en mild is. Eu voor die kinderen breekt ook eene Lente aan. O 1 reeds staat hun zoolang die tooverachtigt dag voor den geest. O Hoelang wachten ze reeds, onschuldige en eenvoudige kinderen, den oogenblik, op den welken zij, in hun zuiver hart, den God van hemel en van aarde, voor den allereersten keer zullen ontvangen. 't Is wel de moeite waard, lieve kinders, u wel en u lang voor te bereiden tot den plechti- gen akt,dien gy, binnen weinige dagen,gaat on derteekenen met de belofte in het toekomende steeds braai te zyn en braaf te blijven. Uwe ziel zal zuiver zyn en rein 1 Houdt ze zoo, en laat ze gedurig weêrspiegelen van de zuiverheid van den God, die ze voedde. 't Levea is hard en moeielyk ten huidige dage gevaren en strikken omringen u te allen kante. De wereld is boos... de menschen krank... en de duivel is er op uit, als een brieschende leeuw rondloopende, om uwe zuivere ziel te doen wankelen en vallen en ze mede te sleuren in het modder van het verderf. Houdt u sterk Gy ontvangt den God van sterkte... 't leven zeil. De vijand mag dan komen: On ne capitule pas, zei generaal de Sonis, qaand on porte le bon Dieu dans son cceur. Gij zult het leven zelf bezitteD, dat ons allen den weg heeft ge toond, om ons naar de waarheid te geleiden. O schoone dag 1 O Jezus Leef dsn ia hen, en verlaat ze niet meer Laat geene winters hun harte verkoelen Blakend van liefde, zij danken u, Heer Die aan hun ziel 't lieve leven znlt geven. H- Allerdierbaarste Vrienden Lezers, ge wordt gewaar dit de groote kieziogen naderen het liberalism begint opnieuw den heilige te spelen. O 1 Indien de blauwe hoofdmannen nu dorsten, ze zouden allen een grooten, UYOOlCn paternoHter iu do hand dragen, met zware houten blinkende bollen. Wat heilige menschen zou het eenvoudige volk dan uit roepen, peinzen de blauwe bollen... Godsdank 1 Dierbare Vrienden, gy kent het liberalism van overlang. Het is de ffOfidC" loosheid en de godsdiensthaat geworden. Op aauüitsiug en onder de leiding van de vuige frammassonsloge beoogt het de vernietiging van de Roomsch Katholieke Kerk, het ryk Gods. H 't heidendom, het lage heidendom, met al zijne vuiligheid, wreedheid en monsterachtig heid, dat wil het liberalism, geholpen door zyn kind, het roode socialism, weer in 't leven roc| peu. Wat schandige doel I Welke christen, welke rechtzinnige mensch, zou nog langer willen vastblijven aan die ver nielende secten? Een goede vondst werd er te Hansbeke gedaan. Zaterdag was de knecht van de weduwe Cocquyt, wijk Zande, en een metser aan het delven vaD een kelder, toen zij op eens op iets hards stuitten. Bij nader onderzoek et vonden zy eenen pot met zilveren kronen van de jaren zeventien honderd. Eene aangename verrassing I l*e achtbare staatsmi nister 'l'arh, is voornemens zyn man daat iu de Wetgevende Kiezingen van Mei niet HKvr te iateu vernieuwen. M. Tack werd den 13 Juli 1854 de eerste maal naar de Kamer ge zonden zijn mandaat werd by elke kiezing her-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1908 | | pagina 1