Gszamer tls Bissolisppen van §o!eië AAN DE CHRIS.'ENE OUDERS. Het oordeel Oa avondtnaallijd en de slaap ELK ZIJN WERK EEN NIEUWE KONING VAN ALLES WAT 18 EN 19 JAN. 19H Ingezien de immer meer en meer toeno- metidu onbetamelijkheid der vrouwelijke kleedordracht; nu dat ongevoeglijke danson Eelfs in christelijk»* kringon dreiVen binnen te slut pon, achten het zich da Bisschoppen van België tan plicht, liet go vr of en hunner ouderhoorigen voor te lichten, en u bijzon derlijkhuisvader» en huismoeder», te her inneren, dat aan uw© bezorgdheid de oplei ding en de vrijwaring uwer kinderen zijn toevertrouwd, en dat gij, in ruimomate. verantwoordelijk rijt voor 1.untie toekomst en voor do waardigheid of 't zedelijk verval hunner levenswijze. Gij rondt to vergeefs, om uwon plicht te ontwijken, eer.© verontschuldiging zoeken in de-d wie geland ij der overeet? komsten der zoogezegde modo of ouder^dwn dek- - mantel der openbare zienswijze. Christus is onderons gekomen, niet om de misbruiken van eene bedorven© wereld te wettigen, maar om or u, door zijn voorbeeld en zijne leering, toe over to üalon, doze te bevechten. Wanneer Hij op aarde kwam, was de heidenscho samenleving verslaafd aan de begeerten naar goed, wnlpschheid en hoo- ▼aanlij; möt gezag ontmaskerde onze god delijke Zaligmaker dio begeerlijkheden en br.iclU ons Zijn licht en de kracht Zijner gratie, om ons hunnen uoodlotligen invloed te doon inzien, on ons er tegon te versterken Welnu do christen is Christus' volgoling. Hij wil Hem tot zijn voorbeeld nemen, en eijno goddelijko leasen tot levensregel. Gij zijt christenen, gij wilt uwo heiligt doopbeloften getrouw blijven. Woest dus uwer waardighoid bewust, breekt openlijk af met do heidei ische zoden, die Christus gedoomd beoft, en dio wij, bis schoppen, do herders uwor zielen, wij die voor zending hebben in uw midden Christus te vertegenwoordigen, oposize boort openlijk komen aanklagen en veroordeelou. Dio zeilen doon zich heden voor, op erger lijke wijze, in eene tweevoudige uiting, iu do mode of do kloodordraclit on in hot dan sen, waarvan hel doel en liet oenig uitwerk sel zijn, do laagste driften to vloion. De mode Du engheid der stof, hare door schijnendheid, do vorm dor kleedingsiukken, de verdachte afiijning dor snede, door ge- woteuloozo kleermakers uitgevonden, dienen niot meer om do eerzame vrouw met smaak to klooden, maar zijn als zoovele uitgezochte middolon, om zo lot oen voorwerp der be geerlijkheid te maken. De dansen de scliouwburgen, de kine ma's, do lezingen, de gesprekken in do wo- reldscho sam on komsten bieden eon bestendig gevaar, waartegen gij voortdurend op uwo Uoede moet zijn. Maar, cp eene bijzondere wijze, moeten wij, bij hot begin van does winterseizoen, de waakzaamheid der huisgezinnen, dio wil len dof tig blijven, inroepen op zekere zin uelijkodaneon, wiens naam hot ons walgt neer te schrijven, iets wat wij overigens overbodig achten, dansen, dio noch jon gelingen, noch jonge dooktors, noch gehuwde personen zouden kunnen uitvoeren of med ina ken, zonder hunne zedelijke waardigheid met do voeten te trede*, zonder hunne deugd 6U dio vaa anderen grootelrjks iu gevaar te fiolieo. Die dansen zijn strong verboden; wij keu ren zo af, wij vnroordoolen ze. Christen# echtgenooten, gij hebt malkan der trouw gezworen; opent niet de eene tegenover don andere, do baan tot verbre king uwer verbintenissen. Gij hebt de zwak heid van 't menscholijk hart kannen peilen Beproeft niet to doon denken dat ditzelfde hart tegenover de drifton ongevoelig is, of ongevoelig geworden is. Christen© moeders, waarom leidt gij uwo dochters tor wereld in Zij zijn sc uldoloos, rein en bovaliig om den luister hunner zedigheid. Onbewust zoeken zij wellicht enkel te be hagen; zij zijn met de mode, welke zij dan ook weze, ingenomen, zonder ze veel te on derzoeken; zij zijn or uitsluitoÜjk op uit do genegenheid te veroveren, waar hun edel moedig hart behoefte aaa beeft; maar dik wijls ontbreekt het hun aan vol loeudo on dervinding om doo aard der gevoelons, die ze opwekken, to vermoedon. Maar gij hebt de ondervinding opgedaan, dio rij niet bezitten. Gij, gij weot het, althans gij moei het weten de hoofdzaak is niet, dat uwo doch ter eenen jongeling ontmoette, don oersten den besten, die zich door haar, zoo maar op staandeu voet, aangetrokken gevoelc, maar wei dat zij oonon echtgenoot vinde hefor en uwer waardig, die de gewoonten van def tigh«id en godsdienst, welke gij zorg ruldig in uwen huiskring bewaard hebt, Uuun# voortzetten. Wilt dus uwe dochter niet gelijk stellen met die ongelukkige schepsels, die met hunne waardigheid to koop loepen. Beschut haar, verdedigt ze, bewaakt de reinheid barer Inbeelding, de frissche schul deloosheid barer liofde, de hekoi-rlijkheid barer maagdelijke sohconheid. Verwijdert van baar het schaamteloos wegsnijdeu der atof ora don hals, de zieleneterendo mode- tulrindeols, al wat tot zinnelijkheid leidt en outoert. Jongelingen weest rechtzinnig en openhar tig bedriegt de huisgezinnen niot die u met vertrouwen onthalen. Beroemt er u niot op dat gij er in gelakt iemand te verleiden. Eerbiedigt de jonge dochter». Zegt niet in hare aanwezighoid wal gij u zoudt schamen in het bijzijn uwer moeder uit to spreken. Bewaart uwe vermogens ongosohondon. Be vlekt de genegenheid uw# harten niet. Ver weckt uw karakter niot. Gaat, naar liet woord van Laoordaire, meer uw hart dan uwe zinnen te rade. De ontucht verheerlijken, al werd hot ook door een academielid gedaan, blijft steeds eene gemeonestreek. Christenen van allen ouderdom en uit alion stand, gij bobt eene zending te vervullen. De heilige Pane Leo do Groote liet ons deze heerlijke gedachte na Die maar goed is voor zich zulten, is wezenlijk niet goed. Die de wijsheid voor zijn eigon houdt, ma; niet voor wijs doorgaan. (1) Het raag dan niet volstaan, zeer beminde broeders, zriven do lieidexscho en onbe schaamde zeilen niet slaafs lo volgen gij moet uwe krachten inspannen om er tegen in te gaan, om haar den wog to versperren, om es to doon achteruitwijken. Gij hebt de eer aan Christus toe te hooren gij zgt begunstigd »ot de gratie dor verlos ringgij bewaart als een kleinood in den familie-schat het wetboek van het heilig Evangelie. Wees apostels, en stolt togen den heiden- scheu opschik de christelijke klederdracht tegeiv de welluat, de bescheidenheid togen de uitgelatenheid dor drift, do gehoorzaam heid aan het Evangelie en aan do Kerk. Spiegelt u niot aan do wereld, zoo spreekt ons vandaag de heilige Paul us, in do kerkelijke getijden toe maar laat uw© neigingen beïnvloeden door het nieuwe leven dat de gratie van bet christendom in uwe zielen heeft uitgestort. Ik smeek u zegt hij verder - namens do goddelijke barmhar- ti.heid, maakt dat uwe lichamen waardig wezen opgedragen to wordon als oen lovend, vlekkeloos, Gode aangenaam offer, tot blijk ven uwen eeredieuet naar den geest. (2) Wjj vragen aan do priesters belast mot de zielen te leiden, aan de bestuurders on bestuursters van onderwijsgestichten, patro naten, en ohristelijke vernenigingen zioh naar het woord hunner bisschoppen te schik ken en krachtig maar omzichtig het te doen ingang vinden in het gemoed de» volks. Wij vragen aan al de godvruchtige zielen, onder wier oogen deze bladen zullen vallen, een bijzonder gebed lot do heilige Maagd Maria te sturen, om voor ons dierbaar vader land bot behoud der eerbaarheid in de chris telijke huisgezinnen af te smecken. Hoeveel huisgezinnen, zelfs van do def tigste, lijden behoefte aan Imlp! Wel zouden zij liever zioh niet laten modeslopon met dio verlagende modos en die oneerlijke verma ken; zij beweenen dat dezo iu zwang komen; maar zij vreezen voor zonderlinge lieden door te gaan. Al durven zij hot niet bek net», ontbreekt hot hun aan mood om do ondeugd to behandelen zooals zij het ver dient, en om haar to verachten. Da wil doet onder voordo lafhartigheid. Christelijke ouders, wij hebben de ge heimzinnige stem uws harten vernomen; wij hebben u uwe plichten voor oogon gelegd; aan u thans ons to gehoorzamen en met vastboradenheid do d<*ugd uwer zonon en dochters, uwe erfelijke deftigheid, het ge loof aan het' Evangelie, do o dsrwerping aan den uitdrukkelijke!» wil uwer herders, hooger te stellen dan eon veramadelgk voor oordeel dar wereld. Laten wij allen aan God vragen, dat Hij de jonge dochter fierheid gunne om hare eerbaarheid to bowaren; den jongeling, mood ora kuiseh to leren; den echtgenoot, gezag em over do waardigheid zijner vrouw te waken; de bruid oerbiad voor harou geniaal; de ouders, christelijke vrijheid om zich te oa turn keu van de onzinnige ©ïschon der we reld. 9S VOLKSSTEM O Heer, wij smeoken U in de harten te lezen van bot volk dat voer U nr«!geknield ia, en. uit den hoogun hemel, kom het met uwo barmhartige liefde tegemoet; doo hst zijnen plicht koutten; on, wanueor liet di»n zal ingezien kobben, ge of hot do kracht otu h*m to vervullen. Wij vragen het U door Jesui Christus Onzen Heer, (3) (Got.) f Dos. Jos. kard. MER "IER, aarts bisschop van Mcoheleu. f Antoniu», bisschop van Gent. t Gustavus Jusephus, id. van Brnggo. t Caroius Gustavus. id. van Doornik f Thomas Lud'»vicus, id. van Namen, t Martiuus iluberlu», ld. van Luik. (1) Ia natali StrLaurentie martyri». (2) Ad Ftoiu. XII1-2. (3) Oremus van don Zondag ornler hot octaaf van Driekoningen. Iemand had drie vrienden twee van do drie waren hem bijzonder genegen de derde was hom wat onverschilliger, alhoewel hij hem ware liefde toedroog. Eens werd hij op 't go recht gedagvaard en beschuldigd eene groote-misdaad. Wie vun u, vroeg hij aan zijne vrienden, wil er méégaan met mg en eene voonteelige go tuigen is afl«ggon want men beschuldigt mij on de Koning is uiterst gram. Do eorste vriend bracht aanstonds VGr- schooning bij, want bij was belet om andere z^ken te kunnen rogelen, zoo zegde hij. Do l woede vriend ging meê tot aan do poort van het gerechtshofbij bleof daar staan en koorde welhaast op zijne slappen terug, hij wa» benauwd van den rechter,; zoo wist hij to verklaren. Da derde vriend, op wien hij het minst had gerekend, trad met hom bin nen, sprak teil zijnen voordeele, getuigde met zooveel ernst dat de rechter den be schuldigde ongestraft wegzond en de getuige beloonde. Do monsch bozit oolcdrij vrienden iu deze wereld lioo gaan ze tewerk wanneer God, in 't uur der dood, de merisch tot zijnen rech torst oei roept Het geld, die beminde vriend, laat ecret ▼aa al den mensch 6chieten, en gaat zooverre niot mcè. Zijne bloedverwanten en vrienden gaan meö tot aan don boord van 't graf ou trekken er dan van onder, elk naar zijne woonst. De dorde vriend zijn goode werken en waarop mon het minst rekent zij alleen gaan meê tot bij don rechterstoel van den- oppersten "rechter;zij treden vooruit, spre ken voor hem ton bnste on bekomen do eeuwige gunst en de altijddurend© berm hartigheid. Het was al over den tia»*u, en hot vuur van den he»<rd m»e»l ©nlsteUva werden, om het noenmaal g*roed to maken. Jan ontstak hot vuur, hing er eenen pet botermelk ever en zotte zioh dan neder om patatten te schellen. Do keo was aan *t balken... Pan schoot hot Jan te binnen, dat het beest neg uiotfl te eten gekregen had. Ik heb nochtans den tijd niot ora voor het voeder te zorgen, dacht Jan, deoli wacht, ik heb hot gevonden Op den heuvel, neven» ons hui», staat er achoon gras; ik zal de waschkoorde van den zolder halen en de koe aan het zeol, dat ik door de schouw zal trokkon, wacbton. Zoo gezegd, zoo gedaan. De koe word op don heurol geleiden vast gebonden aan hut zeel, dat door de schouw liep en vast was gemaakt aan Jan zijn 1 oen. Op dio wijze kou Jau do koo wachten ou huiswork doen. Een tiental minuten ging alles goed, doch opeens vorschrikte do koe. Een vlmgmaohien was boveu het huis van Jan voorbijgesneld en hot versohrikte dier begon te loopen en t» springen, met »h6t ongelukkig gevolg dat Jan met zijno boenen omhoog, do opoue schouw invloog en ginder halfweg, in den rook en den bitter bleef hangen. Juist van pas kwam do vrouw thuis van het veld. Te vergeefs zoekt zij haren man. Zij loopt overal rond. In de keukon vindt zij de bevuilde melk en bet dood vorken. Ze gaat in denkeldor en pla6t in bet bier; overal ziet zij de grootste wanorde. Zij loopt wederom buiten en toen bemerkt zij de koord, dio van uit de sohouw tot aan de koe reikt en fol gespannen is. Zij noomt een mes, snijdt de koord door en brengt de koe naar den staL Terug in de keukon gekomen, ziet zij ba ren man, zoo zwart als'non moor, poreus den boord, buiten zichzelven op don grond liggen. Gelukkig dat het vuur al 'non heelen tijd uitgedoofd was. Jan kwam nog al gauw tot zijn «elven. Hij vertelde alles rechtzinnig aan zijne vrouw en beloofde dat hij vooria«n altijd zijn veld werk zoude gedaan hebben, en uooit meor zoude knorren noch morren. Hij hield woord; bij was geleerd. borg© staan Albauid moot VolftiJ.'g vrij g» laten worden iu haar biuuealandeoh b©- »<uar de drie godsdiensten die er boataau kat helieken, grieksche schiswatiekon ou ma homed* non, moulon vrijheid en gelijl&e rechten boutten. Dozo drie voorwaarden werden door de mogendhedou aauveerd ou goedgekeurd. Ten gevolge van don Balkaanschen coriog ia Albanië uitgeperst gelijk ©en citroen. Alles is er to herbeginnen geen regelmatig bestuur, geene nijverheid, geen ijzerwege*. Do landbouw zelf is ten grooteu deele veria- ton Het land is samengesteld uit versctuiiige rassen en godsdiensten. Buiten de grenzen zijn de Albanooitm omringd met vijanden Grieken, Serviërs o® Montenegrijnon die altijd op dou loer rijn om te zion of or geen brokskeu grondgebiefl te krijgon is. Hot volk 2# arm en zal in doo beginne® schier geen lasten kunnen botalou. Ge ziot dat do Albauoosobo kroon ms« aan een doornenkroon gelijkt. Maar de nieuwe Koning is jong, mondig, van bnitdu gewoon verstand en van ijzorea wilskracht^ zogt men. 't Is in deze voorwaarden dat de nleawo Koning onder don naam van Willem waarsohijnlijk met Nieuwjaar aanstaande zijn koningschap zal beginnen. Pachter Jan knorde en morde gansche dagen, omdat bij het zoo lastig had met zijn akkers te bowerken, en dat integendeel zijn© vrouw, dio slechts hot huiswerk moest doen, zulk schoon loven had. Dit eeuwig gezaag van baren man over den lastigen veldarbeid, begon do vrouw to vervelen en zij stelde aan Jan voor, dat zij iaar het veld zoude trekken ou pachter Jan voor het huiswork zorgen, Jan aanveerdde en 's anderendaags trok do vrouw van 's morgends vroeg naar het veld. Jan, na koffie gomaakt te hebben, het huis uitgevaagd en de koo gemolken te hebben, rao»-st botoren. Moedig stelde hij zich aan 't werk on met gezwinde hand deed hij don keernslaf over en weer draaien. Na een halve uur, nam bij hot deksel van den keern af en keek eens hoe het ©r mede stond. Ik ben nu toch alleen thuis, zegt hij bij zichzelven, ik ga mij oen goed glazekon bior tappen, o Hij loopt in don kelder, drinkt een en zelfs twee pintjes... (X, bet smaakt hem zoo good Al mot eons, wat hoort bij het geknor en bet goslabber van oen verkon. dat ondor- tusscheu in de keuken gekomen wa«. Hg loopt haastig boven en ziet het verken met rij ie benioddorde poolen in den keern staan. In woede ontstoken, grijpt Jan eenen grooten I a iUrpol en slaat ermede op don kop van 't verken. De hersenen van hot dier werden geraakt en het beest viel morsdood. Hij verloor goouen mued. Hij sleepte hot verken uit den wog, reinigde den keern, en daar er nog andere molk voorhanden was, begon hij opnieuw te kcernon. Na eeii8 uur was de keern afgedraaid. Jan deed de boter is eene schotel ©u droeg zo in den kelder. Hoere dor Heoren De kelder stond vol bier... Ia zijne haast om het verkea te ver jagen, had Jan vergeten de kraau dor ton toe te draai#*. Ach I roopt hij, wat al ongelukken ko men mij vandaag toch over!.. Wat aai Giijf-o vrouw daar al van zoggen Over het algemeen heorscht de raoeuiag, dat men vóór to gaan slapen niet moet eten. Dr Dornblitth, komt hier echter tegen op iu zijn boek getiteld Over slaap en stoornis sen van den slaap. Men mag wel gotio9g eten, maar moet de maag niet overladen. Dornblüth verzekert op grond van zijn uitgebreide praktijk, dat hij slocbts hoogst zelden patiënten heeft aangetroffen die door zeer overvloedige maaltijden hun slaap ge schaad hadden, maar zeer vele, dio oud^r al te groote beperking leden. Eon goed geko zen avondeten gaat na vier uur uit do inaag naar de darmen over. Dikwijl» krggt men dan oen gevoel van leegte in de maag en bot gebeurt vaak, dat mon den slaap onder breekt, om weer te ©ten, wat dan zeer on doolmatig is. Do angst voor een goeden avondmaaltijd is dikwijls zoo groot, dat men do lijdenden dikwijls slechts met moeite kan bewogen; een normaio hoeveelheid tot zich te n<?msn, maar de uitslag is doorgaaas bui tengewoon. Bij groote weerspannigheid beveelt Dorn blüth aan, vooreerst om 7 of 8 uur een ma tig avondeten te gebruiken en om 10 uur in bed nog eon glas melk, oen kwaart liter molk-ohocolado of een boterham. De patiënten zijn dan minder angstig on kunnen zich er iu rust van overtuigen, dat deze gewoonte bun wol bekomt. Een bijzonder gevaar zien velen in het ge bruik van vieesch 's avonds. Deze meening houdt Dornblfllh voor ongegrond. Het is i.ie! waarschijnlijk, dat in 't alge- meon monsehen, die's avonds vleesch ete 's nachts slechter slapen dan anderen. Ook in Engeland, waar do avondmaaltijd gepaard gaat van rijkelijk gebruik van vleesch, is daarvan niets bekend. Albanië, bet nieuw onafhankelijk konink rijk dat door do mogendheden in de Balkans gesticht w erd, wacht nog altijd naar oenen Koning. De ken# van Albanië en van de mogend- heden i» gevallen op don prin» van Wied, een Duilschen prins van koninklijken bloede, 37 jaar oud. Koning zija in Albanië is geono lachedin- gen, want hot land ia doodarm en alle» moet er nog ingericht on op vaste voeten gestold worden. Ook heeft de toekomende koning zijne voorwaarden gesteld. Hij vraagt vooruit en vooral drlo dingen de mogendheden woolen de onaantastbaarheid ran het Alba- neesche grendgebïed verzekeren en er voor Uen moet zich «reten ta helpen. Koning Hendrik IV van Frankrijk betaal de niemand geerne zijne schulden. Hg had mot zijn rentmeester afgesproken, dat deze geen gold eou geven, ook al lieval hij kef hem tenzij hij zijn baard vast pakte. Dit te«ken was bekend geworden aan een van 's Koning# sohuhleiecliors, en toen de Koning beval, dat mon hem zoo belalea, zei de schalk langzaam Uwo Konink lijke Majesteit moge hot mij, uwen dienaar, tergoven Gij hebt oen broodkruim»! iu den baard haogon. Daarop greep de Koeiag in zijn baard, en de man bekwam zija geld. Zijn schulden niet betalen is dal geoü stolou dan Capuclenen I Go kent ze toch die bruine Pater», met langen baard en blooto voeton, mot bonnen bruinen zak met puntige kap aan 't lijt gegord met eene sneeuw wille wollen koord I Zo dragen geen aantrekkelijk kostuum, leiden geen aantrekkelijk leren, tea minste niot voor de fijno brokjeesmullers of voor wijn- of biorzuipnrs, maar 't zijp wet- ken. Ja werken, alhoewel men hen dik wijls het scheldwoord luiaards» oaar bet hoofd slingert. Leest hier staan geen woorden naaf oorden liet getal dor Minderbroeder# Capucienon die zich in vreemde landen aaa de bekeezing der ongeloevigen toewijden, is lot duizend goetegen. Zij zijn verspreid in H landen gelegen in dc 5 werelddeelen 125 millioen zielen zijn hun teevertroawd. Zg hebben 492 scholen, bijgewoond door 23.43$ kinderen. Zij goven hooger ouderwijs ia 69 collegiëa aan 3831 leerlingen. Zij verleenea onderstand aan 4,111 verlatene kinderen die zij in 103 woeeenhuizen opnamen. Verleden jaar dienden zij 't doopsel tee »an 36.618 nieuw bekeerden. Nog meer zielen zouden zij redden, maar hoo dikwijl# moeten zij niot schteruitdeinzen voor de zwaro onkosten die hunne verre reizen, het bouwen ©ener kapel of eoner school mede slepen. Wie eenen zendeling helpt, verwerft de eeuwige dankbaarheid dor verdoolde schapen die door zijne tusschenkomst tof den goeden Herder kwamon. Voor den stuiver©! den zilverling die hij den zendeling toereikt, bekomt hij eon ar.dere munt van heel wat rarer waarde de gebeden en de voorspraak bij God van rcingewasschen zieltjes. Weg mot dat pspenras huilen de geuzen. Love het Gapucienenras zoo roepoc»w^. De Chris$e!ijSse| groet. Vroeger bestond op zoor volo plaats to onder de Christenen de gewoonte, elkander te groet on met do woorden Geloofd ey Jezus-Chriatua, waarop dan g6anlwoerd word Amen of In eeuwigheid, Amen. Aaa dezen cliristelijken greet hadden de Pauzen een aflaat van50 dagen verleend. Opdat do gewoonte, waar ze nog bestaat, met de» te rneer ij vor behouden worde, eu waar zo is afgvsohaft of nooit bestond, worde hersteld of ingevoerd, hoeft Z. H. Pias Xb§ gelegenheid van dit Genslantgnsohe eeuw feest de aflaten, aau diou groet verbonde©, vermeerderd tot 100 dagen. Deze aflaat is toepasselijk aan de zielen des Vagevuur#, Om to voldoen aan 'l verlangen van ken. die met don naam van Jezus, onzen Verlug- eor, steeds willen vereeeigon den naam vuil Maria, onze Medeverlessores, is verklaard* dat men voornoemden aflaat eok kan verdie-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1914 | | pagina 5