Opgedragen aan
M. Fonteyns en Daens
Aalst-IViijfbeke
Uit ons Zakboekje
VAM ALLES WAT
1 EN 2 MAART 1914
In de vastenbulle van het aartsbisdom
Mechelon vinden wij de volgende regelen,
welke wij aan M. Ftmteyne eo Daens opdra
gen. De herderlijke onderwijzing van het op
perhoofd der Belgisohe Bisschoppen, die de
plaats van God zelf bekleedt, dient door allo
reohtziimige christenen met eerbied aan
boord en gevolgd te worden.
Do vijanden van Christus beschikken
ovor twee legerkorpsen, die den strijd aan
steken het eene valt van voren aan, het
andere tor zijde het eerste is geweldig in
den aanval, het andero is gevaarlijker, is
listiger, en verbergt zich onder het masker
dor onzijdigheid wat men na in echte wan
taal verwereldlijking of laïciteit pleegt te
noemen.
Onzijdig zijn, dat is laf zijn; zioh noch
voor noch tegen verklaren, noch ja noch
neon stemmen dat is zich onthouden en
schijnheilig zijne handen wasschen gelijk
Ponlias Pilatas de^d.
Kiest uwen standaard voorziet u van
uwe konteekens en stapt in rij vooruit in
uw bataljon.
Christus horkent de zijnen aan het toeken
dos kruises.
Moge dit tecken u bewaren op de baan
des levens, uwe ledematen mot de heilige
olie zalven in uwen laatston strijd, op uw
sterfbed rusten in uwe verstijfde handen, en
ow stoffelijk overblijfsel beschutten in uwe
laatste woonplaats
t Opgedragen aan de flauwe christenen
Bij elkeen van u gebourt het dat ge op
reis gaat, dat go plaats neemt in eene af
spanning, in een oponbaar rijtuig of op den
troin.
Al wonder 1 zij die ons land doorreizen,
dragen er niet zelden den indruk uit meé.
dat de Belgen, in 't openbaar, den naam
niet rechtvoordigen welken zij nochtans zoo
zeer verdienen, den naam van katholieke
r.atio.
Waarom
Wol omdat al te dikwijls de Belgen zich
niet buitenshuis vertoonen gelijk zij waarlijk
zijn in 't huiselijk loven.
t Hu:s onderhouden zij 't vloesch-dervon,
maar op reis zullen zij hot niet doen. Zij
bidden met hunne huisgenooten zoo vóór als
na tiet eetmaal doch zijn zij in gasthof of in
afspanning, dan lalon zij het kruisteeken
maar varon.
Zij zijn te hunnent ingoschreven op een
katholiek nieuwsblad doch op reis trokken
zij onder aller oogpunton een ongodsdienstig
nieuwsblad uit.
Nu, daar kunnen heden geone uitvluchten
moer gemaakt al de groote organen onzer
drukpers moeten bepaald in twee soorten
gerung6cl»ikt
De eone hetzij openlijk hetzij min of moer
schijnheilig, va!Ion de katholieke Kerk aan,
haro instelling en haar bestuur, hare leering
en hare zedoloer. Da andere stellen er eor in,
en rekenen het ton plicht die te eerbiedigen
an te beschermen.
Vóór een veertigtal jaren was da gods
dienstige of ongodsdienstige strekking onzor
dagbladen eoo klaar niet onderscheiden, en
a DE VOLXoSTEM
mijn eorbi-du-enrdige voorzaat, Kardinaal
Dfchamps, oerdoeldo 't noodig hij name de
dagbladen te no«raen, die inderdaad voor
't goloof ou de zeden der goloovigeu gevaar
opleverden.
Vandaag mag men die zorg daarlaten
alle dagblad van eenig belang kenmerkt zich
zelf en wordt door iedereen zonder aarzolen,
yo okend onder de vrienden of onder de
vijanden, onder de voorstanders of onder de
tegenkantors van Christus en van zijno Kerk.
Ben ik een Christen Mensch t
Legt mijn leven getuigenis af van
Christus
Zeer beminde Broeders, gij allen zijt mot
een apostolaat belast. Eu juist daarom herin
nerden wij u onlangs in eene ondorriohting
over de zedigheid in kleeding en vermaken,
liet woord van den heiligen Leo don Groote
l Volstaat niet deugdzaam te zijn voor
zich zelvon; men moot het zijn voor allen.
Ze schiet te kort, de wijsheid die zich niet
tot de ziolen onzer broeders uitstrekt. De
waro deugdon behben natuurlijk vooruit
werksei do menigte uit de duisternissen der
dwaling to trekken, met er het licht der
waarheid in te doen schilleren... Door de
welsprekendheid kan men gemakkelijk af-
srneeken, door de rede zeker overtuigen;
dooh voorbeelden zijn machtiger dan woor
den, en door de daad leeron is meer woerd
dan door de stein.
Ook is het uwe plicht de evangelische ze
denleer ah eenen dijk op te werpon tegen de
vorderfelijke stroomingen die onze bescha
ving besmetten.
Het woord van don Voorlooper Joannes
den Dooper, en de aanmaning welke Petrus
spralc tot de me ligte.die zoo gretig was naai
do christene leering, luidden Doet boet
veerdigheid en dit beteekent, volgens dei
dieper, ziu van liet grieksche woord Be
keert u, verandert uwe denk- of zienswijze.
Stelt dus den dijk der evangelische zeden
leer tegenover do kwalen van onzen tijd do
overdreven zucht, naar don rijkdom, de drift
voor het spel. de opwelling der zinnelijk
heid, hot alcolismus.
Let cr wol op, zeer beminde Broeders, gij
moet de liefde beoefenen jegon iedereen.
Wij zijn al te zeer genegen, in bet stof da
de opgehitste staatkundige gezindheden ron
dom ons omhoogjagen, onze broeders enkel
als partijgenooten te aanzien, en meteen onze
genegenheid te beperkon bij de monsohen
van eone zelfde gezindheid. Dit govoolon is
in strijd met bet Evangelie. Gij moet uwen
naaste beminnen, om hot even welke gezind
heid hij aankleeft, hem beminnen, niet mei
woorden of gebaren, met jegens hora in
schikkelijk te zijn luidens de eischen det
weroldsche hoffelijkheid, maar in do waar
heid, en, indien gij over do gelegenheid en
de middelen daartoe beschikt, hem beminnen
met de duad. Woest onbuigzaam en onhan
delbaar waar het om de leering gaat. Hebt
echter voor da personen alle mogelijke in
schikkolijkheid, alle edelmoedigheid over,
en wanneer gij het zoover zult brengen hot
kwaad met goed to loonen, en te bidden voor
degenen die u haten en lasteren, dan zult gij
ra.iar handelen uaar het woord van Hem die
het edelste ideaal van den Christen tot het
uiterste dreef.
g*re Centrolstatie thans herschapen is
an Markthalle, stoomen voorbij Schlett-
st-adt en stoppen, rond 4 u. 28 in
(3* Vervolg.)
Dit. oenig sterrekundig uurwerk ia
tweemaal hersteld geweest, de eerste
niaal in 1352, de tweede maal in 1842.
door Schwelpi, een Straatsburger kun
stenaar. In de groote beuk der ka
thedraal ziet men ook nog een zeer
schoenen predikstoel, in gothischen
stijl jaarteekenende uit de XV0 eeuw
(1485).
De nieuwe stad, gebouwd op de
plaats der oude vestbarmen,, heeft hoe
genaamd geen gelijkenis met het vroe
ger Straatsburg, en is nog verre van bo-
is bijzonderlijk do
Keizerlijke Plaats aaa te stippen links,
op die plaats beeft men het keizerlijk
paleis, gebouwd van 1883 tot 1889, in
xlorentijnsche stijl der Wedergeboorte
(Renaissance), naar de plannen van Eg-
gert. Het heeft eene oppervlakte van
<3 meters lang en 56 meters breed. De
binnenzalen die men dagelijksch ma."-
bezichtigen, zijn rijkelijk versierd*
Rechts, op dezelfde plaats ziet ge het
paleis van den Elzaseer-Parlement en de
Bibliotheek, sinds 1871 hersteld on die
heden rond de 800.000 boekdeelen be
zat. Vorders in de Keizerstraat heeft
ffien de nieuwe opgebouwde Hooge-
school, en in de Koninklijke straat het
Prachtig Postkotal. De nieuwe otad
s ickt zich uit tot aan de Orangerie,
toor het Fransch bestuur vroeger inge
richt, en die door zijne rijke planten-
verzameling en kunstige vèrdeeling als
eene der fraaiste lusthoven van Duitsck-
land mag doorgaan.
•v., J yorlateu de statie van Straats-
'1'" nieuw is, terwijl de vroe-
COLMAR,
het Oude Colmar, met zijne kronkelen-
do schilderachtige straten, waarvan
meestal de woningen jaarteekenea van
de XVI0 en de XVII0 eeuw, die oprecht
lieve voorgevels vertoonen. De stad telt
ongeveer 36.000 zielen zij is de hoofd
stad! van het Hoog-Elzas en de zetel
van het Oppergerechtskof van Elzas en
Lorreinen. Wij rijden steeds voort-, blij
ven eenige oogenblikken stil in Bolwei-
ler en komen om 5 ure 9 minuten toe in
MULHAUSEN,
de uiterste grensstad van den Elzas en
de tweede-groote als bevolking. De stad
heeft 90.000 inwonerszij bezit geen
enkele bijzondere aantrekkelijkheid
voor den reiziger. Edoch, zij mag onder
oogpunt van handel als eene der best
gekende nijverheidsteden van heel de
wereld aangeschreven worden. Tus-
6chen de verschillige nijverheidstak
ken, hier uitgebaat, dienen vermeld
i spinnerijen, wol- en katoenweverijen,
I kleurdruk'kerijen voor lijnwaad, netel
doek fa brieken, fabrieken voor fijne
ldeedorstoffen, ijzergieterijen, enz. Het
j station verlatende, ziet men rechts, tu6-
schon hemel en aarde, aan den verren
gezichteinder, zwarte blauwdoorschij-
uonde wolken.... Maar neen, 't geon wij
eerst voor wolken aanzagen, dat zijn nu
wezenlijk de eerste bergen, die wij te
bespeuren krijgen. O, thans zijn onze
Dinsdag vork-den hadden we liet genoegen
een aangename avond door te brengen.
We waren eens gaankijkon naar't Avond
nest, door den tooneelkring- ONS WELZIJN
gegeven.
Gordijn om 5 ure zeer stipt. Inderdaad,
het was zoo; en bier weze tusschon haakjes
gezegd, dat het afbreken niet die verouderde
Aalstersohe mode, een half uur later te be
ginnen, ons zeer gced stemde.
't Openingskoor door de leeraarster Jufv.
De Paepe op touw gezet, beviel eenieder der
toehoorders, die in groot getal waren opge
komen.
Wat de keus van 't drama betreft, 't was
wel. Bemint uwe vijanden om God- en dan
met moed vooruittcant God met om, alles
met ons; toat Bij beschermt, is goed be
schermd. Dit is in korte woorden de schoone
leuze van; De Krlstene van Tunisen die
schoone leuze was ons prachtig weergege
ven door Abdulaht die, we zeggen hetgraag,
haren ~ol zoodanig vertolkte, alsof zij hem
in werkelijkheid beleefde. Die kinderlijke
vurigheid van geloof wafl niet minder te
vinden bij lathma. Eenvoud, zachtmoedig
heid, volherding in haar geloof wist Theo-
dula, de kristene leermeesteres der kleinen
in hare wezenstrekken en gebaren goed weer
to geven.
En wolko tegenstelling zagen we van den
anderen kant niet, in 't karakter van Valida
en Amuha, die beide de valschhoid, den
hoogmoed door alle^ venijnige middelen zoo
wel verpersoonlijkten. De rol van Almoada
was zeer wel vertolkt; haren haat tegen de
kristenen wist zij tegen alles in, door te drij
ven; de dood harer kinderen kon niet opwe
gen tegen dien haat. Maar eindelijk, door 't
gebed en 't lijden harer kleinen, wierd door
God hare oogband losgerukt, zoodanig dat
zij ons kristen geloof omhelsde.
Voorzeker, zulk een stuk móet het hart
dor toehoorders hebben geboeid, want me
nige traan ontsnapte, zelfs aan die, welke
dikwijls een steenon hart schijnen te hebben.
Tusschen de verschillige bedrrjvon, liet
Jufvr. Mortens ons eenige schoone klavier-
stukken hooren.
Blijspel De Jaarmarkt had voorzeker
niet minder succes. Of er gelachen werd,
hoeven we niet'te zoggen. Dokade lmrberg-
raeid, had er zich mede gelast om ons eens
ie meer de bolachelijkheid dor franscho juf
fers ton spot te gqven. Florelte, good gety
peerd er. met smaak weergegeven. Mie en
Treese niet minder.
Do liedoren liepen goed van stapel; niet te
verwonderen, vermits de heer Alfoas Vol-
ckaert zo had aangeleerd.
Kortom, de alg-meene indruk van hel
Avondfeest was zeer goed. De speelsters
hebben allen hun bost gedaan.
Wil dat nu zeggen dat er niets kon aan
verbeterd worden Oh neen, dat niet 1 Veel
m-ot er nog aangeleerd wordon. En wo
zullen ons toelaten alleenlijk do uitspraak
aan te slippen. Deze, rechtuit gesproken,
liet nog to wenschen. De traditiunneole
IJ klanken waren genoeg om van verre
ie hooren dat onze speelsters van Aalst zijn.
Is dat een verwijt Neen, hoegenaamd niet,
dit zij gezegd, opdat hot oen spoorslag weze
om loskomend jaar bijzonderlijk de uitspraak
te verzorgen. Daarom hoeft inen maar te
willen. En zoo zal do tooneelkring Ons
Welzijn van jaar tot jaar beter om beter
worden.
Van Rossbgem.
MOEDER
't En is van u, hiernederwaard,
geschilderd of geschreven,
mij, moederken, geen beeltenis,
geen beeld van u gebleven.
Geen teekening, geen Hchtdrukmaal,
geen boitelwerk van steeno,
't en zij dat beeld IN mij,
dal gij gelaten hebt alleene.
O moge ik, u onwaardig nooit
dio beeltenis bederven,
maar eerzaam laat ze leven ia
mij, eerzaam, in mij sterven.
(G. Geeelle.)
I)i meer begeert dan hem betaamt,
l dikwijls wat hij had geraamd.
De woorden van 't H. Schrift;- Dient God in
vroolykhcid, verheugt u in den Beer -, zjjn be
velen, geen raadgevingen. Mgr v. Koppler.
In menig huis
Bederft, o kruis,
Het koffiehuis
De koffie thuis I
De tappers worden dik en vel.
De drinkers dun en mager.
Do drinker gaat naar 't pandjeshuis.
De tapper naar den slager,
Hoe menig liedje van de straat
Dat veel te wensehen overlaat.
Al is het oorbaar,
't Is daarom nog niet hoorbaar.
Het geluk is rond
D'eei. rolt het voorbij
en d'ander in den mond.
Niet al te traag, niet al te snel.
Zoo gaan de dingen wonderwel.
blikken van die punten niet meer los te
rukken. Immers, die heuvelen, die ber
gen, ze kondigen ons het schoon ZAvit-
sorland aan, waarover we op de school
banken zooveel schoons hoorden vertel
len. In snelle vlucht stoomen we voort
I de bergen verschijnen ons klaarder voor
het oog, de zon giet er een gouden bus
sel stralen over en doet ze flakkeren en
schitteren. Hier en daar hangt een hutje
aan den kant der bergen geplaktmen
zou zeggen oen wolkje dat ergens ver
doold geraakte. Van in dó hoogte slagen
wij den blik in die diepteMijn God
wat onovertroffen prachttafereelLinks
en rechts en tot aan den voet der ber
gen, reuzen, die hunne toppen in de
wolken baden aanschouwt men het
vruchtbaarste land, wel bebouwd, af
wisselend van kleurende grondvlakte
gelijkt opperbest aan eene kostelijke
Oostersohe tapijt...
In het voortrij*den ontmoeten wij ook
drui venplan ten van een meter hoog, ge
lijk wij or nog veel in Italië zullen zien.
Hier en daar stappen mannen die naar
hun werk gaan, gekleed naar Zwitser-
sche mode platte, ronde klakken, blau
wen kiel en ingegette broeken... De uit
roepingen en vreugdekreten over het
verrassend natuurschoon door onze rei
zigers hebben de makkers doen ontwa
ken, die in 'nen verkwikkenden slaap
gedompeld waren. Stilaan worden do
valiezen gerangschikt, want elk gevoelt
dat wij het betracht Zwitserland nade-
en, gelijk het aan een treffelijke
De deugd verzoet
den tegenspoed.
Tusschen een dronken mensch
en een nuchter kalf,
is 't verschil maar half.
Daar wRar men hot goed heeft, moet men blijven
Overmaat schaadt,
Middelmaat baat.
Bijna elk wil met mij varen,
Zoowel arme als rijke li Vn.
Maar en 't moet verwond'ring beren mm
Niemand heeft mij ooitgeziea.
Nu. de oplossing van dat raadsel is het hu
welijksbootje l
Hand aan den ploeg, met blijden moed 1
God zal Let zeeg'nen wat gij doet.
Schoonmaken is geen kunst, maar schoon houden
Daar zijn cr. die al menig boek, maar nooit
zich zeiven hebben doorgelezen.
Een leugen gelijkt eene waschmachien, er
wordt altijd wat bijgodaan.
Schade, zorgen, klagen
wassen alle dagen.
Volle flesschen en glazen
maken vloekers en dwazen.
Huiselyke feilen moeten niet op den drempel
komen.
Zonder oordeel
weinig voordeel.
43 minuten too in het centralstation van
BAZEL.
sneltrein past, komt onze mail oua 5 ure
Hier verlaten wij den trein, die ons,
om zoo te zeggen in eenen adem, zoo
ver bracht. Wij richten de schreden re
gelrecht naar de tolzaal, aan welkers
ingang, het eerste reisbiljet afgenomen
wordt.
De tolbeambten zijn hier ook geheel
dienstvaardig en op de enkele verkla
ring e Reiziger voor Italiëteekenen
zij de reiszak en laat men u met vrede.
Vervolgens gaan we naar de restaurant-
zaal, waar de gedekte tafels, met lek
kere koeken, bonig, confituur, choco
lade en dampende koffie ons staan te
wachten, om binnengespeeld te worden.
Niemand moet biertóe gepraamd wor
den en met mannen gelijk valt men aan
den slagbergen koeken verdwijnen in
de wijde gezonde magen van het reisge
zelschap. Na het smakelijk ontbijt,
wordt een woordje geschreven aan de
familie over die gelukkige aankomst op
Zwitserschen bodem, enz., enz., te lang
om te melden, gelijk op de plakbrieven
der notarissen staat. Daarna bezichti
gen wij op ons gemak de prachtige res
taurant-zaal, in renaissanoe-stijlwij
maken nader kennis met de reusachtige
spoorhalle, geheel in Duitschen trant
ingericht, en gelijk men er reeds in
Belgische steden aantreftnooit hoeft
men riggels of sporen over te etappen
om zijnen trein to bereiken, daar zulks
geschiedt langs onderaardscho tunnels.
Wanneer wij onze blikken lieten dwalen
TuE'IcscJie spreekwoorden
Zijt gij ond>«r blinden.due dan uw oogeu toa.
Het paard sterft, zijn zadel blijft.
De mensch sterft, zijn naam blijft.
Al is de moskee nog zoo groot, de lm au
preekt alle» n wat hij weet.
De tong heeft geen beenderen, maac
breekt beenderen.
Duizend vrienden is te woinig, een vijaad
is te veel.
De pelgrimsmantel maakt den Derwiscl, niet.1
Kus de hand, die ge niet kunt afhakken#
Bis
Eene bezocht koning Hendrik IV vaa
Frankrijk, 't dorpje Monthièry. Aan het
hoofd zijner kudde ontving hem de pastoor,
en begroette hem aldus
- Sire, de bewoners van Monlliïèry zijn
gelukkig Uin hun midden te zien. Verder
kon hij niet, maar de koning sprak Dank
bis, als het a niet vermoeid. En aanstonds
herhaalde de pastoor Si"e, de bewoners
van Monthièry zijn gelukkig U in hun mid
den te zien
Men gevo dien goeden priester sprak
de vorst 300 galden voor zijne armou
Dank. Sire, riep de pastoor, en bis. alt
U dat niet verarmt. En koning Hendrik
schonk laohend 600 galden voor de armen
van Monthièry.
Eone wedding
Do Engel8chen Dilcson enPlessiston waren
verzot op wedden en hebben eens gewod,
dat zij zouden wandelen naar een stadje, dat
twee dagreizen van Londen verwijderd was
hij, die dezen looht aflegde zonder iets to
eten of te drinken zou van don anderou
twintig pond sterling krijgen.Nadat zij elkan
der geen oogenblik uit het oog hadden ver
loren, kwamen zij na 48 uren onder oen af-
grijselijkon honger en dorst geloopen to
hebben, op de plaats der bestemming aan en
betaalden elkander toen wederkeerig het be
drag der wedding.
Waarmee de wereld eich toch te samen
houdt.
Op den OüjfSserg
Waar heeft Jezus aar. zijne leerlingen liet
Onze Vader leeren bidden Eene oudo
overlevering wijst dn plaats aan op den tog
van dten- Olijfberg. Reeds in de 4® eeuw
moet de H.Helena daar oen prachtvolle kerk
hebben laten houwen om de plek te vereeren
waar Jesus zijne leerlingen onderrichtte on
waarmede de overlevering ook do herinne
ring verhond aan het eerste, door Christus
voorgebeden Onze Vader.
Eu thans staat er medr dan 30 jaar eea
klooster van Frausche Garmelitessen.Rondom
do binnenplaats van dit klooster, voor den
ingang der kapel is een sierlijke galerij of
zuilengang gebouwd, en op den achterwand
dior gaanderij staat in 32 vakken op émail
geschilderd, in 32 verschillende talen het
Onze Vader te lezen.
Lezen wij het dikwijls en met godsvrucht.
Hoevelen gaan 's avonds gezond slapen, en
staan 's morgonds dood op, verdoemd in d'helle.
Hard tegen hard, zei de duivel, en hJJ liep mot
zyn kop tegen don muur.
langs den kant dat we toegekomen wa-
ren, zagen we dat daar de spoorbaan af
gezonderd was door een hoog ijzeren
traliehek het is de afsluiting van het
Duitsch-Banhof, en bij den terugkeer
zijn de reizigers voor Duitsohland ea
België verplicht zich langs daar te b^
geven en hunne verklaringen te doen
aan de Duiiscke tolbeambten, vooraleec
in den trein plaats te nemen.
Wanneer wij de spijs zaal van derdfcf
klas doorgaan, komen wij in een grootca
corridor, waar links, in den hoek, de«
ingang is naar het Bankofin denzelf*
den gang heeft men opschikkamers voor
dam en en hoeren, kaarkappers, badka»
mers, boekerijen, wisselkantoren em
zelfs een zilversmid. Aan het rechts uit
einde is de groote wandelzaal der statiow
Zoo komen wij aan don Ausgang eo
zien vlak voor ons oen gedenkteeken*
uit verschillige soorten van marmer,
door Bartholdi gebeiteld en door do
Straatsburgers aan Bazel geschonken*
tijdens den oorlog van 1870.
Bazel is eene stad met 125.000 inwo
ners, en mag als de goudpoort van Zwit
serland aanzien worden, want het is im
mers door hare poorten dat jaarlijks
duizenden en nog duizenden vreemde
lingen stroomen op Zwitserschen bo
dem, om er hun te vermaken, ja, maar
ook om er veel gold te luten. Aio
oude bebouwde stad hoeft het veel ge
lijkenis met Straateburg en in het ont
werp van versiering straalt hier den
Duitsoken invloed boven alles uit.
(Wordt voortgezet.)