Jubelfeest van 0. L. Vrouw van Lede, bij Aalst De oproer in Albanië V ALLERLEI De aan den Koning trouw gebleven troepen aan de Strandmeren nabij de wel gekende brug op den weg naar Chiak. De laatste gebeurtenissen in Oostelijk Europea, hebben de aandacht afgewend van den Albaneeschen imbroglio of war boel. De toestand van koning Willem, die sedert lang ïeeds niet benijdenswaardig was, schijnt nu geheel onuitstaanbaar geworden, zooals blijkt uit een schrij ven welke de leiders der opstandelingen tot de Europoesche gezanten hebben ge richt en waarin wordt gezegd dat vorst Willem niet normaal is en dat hij zooda nig volgens de leer van den koran onmo gelijk vorst van het land kan blijven. Kapitein Fabius, Hollandsch officier, werd op 24 Juli laatstleden, op zijn ver zoek, eervol ontslag verleend uit den Albaneeschen dienst. Men weet dat deze officier zijn ontslag heeft gegeven als gevolg op eene vraag door den prins ge steld aan een Duitsch bouwkundige be trekkelijk het plaatsen der aiiillerie- stukkeu die onder de verantwoordelijk heid van don kapitein stonden. Dagelijks worden te Durazzo diefstal len gepleegd door de Mirdieten en Ma- lissoren hetgeen de onrust in de hoofd stad, die daarbij nog wordt omsingeld, niet weinig verergert. VOORWOORD: De Processie van Lede is voornamelijk de voorstelling von de VII Weeën van Maria. Daarioe zijn opvolgenlijk de 7 eerste groepen opgevat. Een achtste groep is de algemeene verheerlijking van O. L. Vrouw. NOTA. Voor de kleedij van O. L. Vrouw zijn de gewone kleuren bewaard maar al de ancfxre kleedoren zijn volgens geschiedkun dige gegevens vervaardigd. De kleederen van de voornaamste personen zijn vervaardigd door het Damencomiteit van Lede, naar de teekeningen van de HH. Fr. en H. Coppejans, J. Cornelis, kunstteekenaars te Gent, en E. Roelant, director aan de Aka- demie van Audenaerde. Elke groep is voorafgegaan door elf bo den, die aankondigen wat zal vertoond wor den. (Zij zijn vervaardigd naar teekeningen van M. Fr. Ccppejans, volgens opgave van Z. E. H. Kanunnik Van den Gheyn.) WEGWIJZER: t"lc maal. ZONDAG, 2 Augustus: Maricoien, Rozestraat, Brilstraat, Dorp, Dreef, Kastee'dreef, Statie, Statiestraat, Elektriekstraal, Nieuwstraat, Dorp. 2° maal. ZONDAG, 9 Augustus: Wichelscheste nwegRammelstraat Dorp, Dreef, «casteeldreef, Statie, Sta tiestraat, Elektriekstraat, Nieuwstraat, Achterstraat, Brilstraat, Dorp. ORDE VAN DEN STOET. rt0 WEE. OPDRACHT VAN JEZUS IN DEN TEMPEL. (62 deelDenters.) Opvatting van M. F. Roelant. Costumen van M. Somerlinck van Gent. Volgens de voorschriften van de wet van Mozcs, gaat de H. Maagd haar Kind opdragen in den tempel. De 11. Jozef draagt de twee tortelduifjes, het offer der armen. Shneon begroet de Heilige Maagd, en voorspelt haar het zweerd van droefheid. Dit is het eerste Wee. De eerste groep stelt nog. andere menschen voor, welke toen juist met hunne offe randen naar den tempel komen, en pries ters en levieten die moeten offeren. SCHIKKING IN DEN STOET: Kinders met offeranden (duiven, schooven, vruchten). Mannen en vrouwen met hunne kinderen. De H. Maagd en de H. Jozef offe ren het Kind Jezus aan Simeon den ouder ling. De prophetes Anna. De opperpries ter draagt het Wetboek van Mozes. Levie ten en priesters. De groep stelt een Egyptisch feest voorpriesters dragen het beeld van Osiris en het volk juicht. Maar de Hei lige Familie komt en dan dragen de Heidensclie priesters enkel stukken en brokken die van hunne afgoden nog overblijven. Laatst komen de soldaten van Herodes, die het Kind moeten op zoeken. SCHIKKING IN DEN STOET: Officier en soldaten. Mannen en vrou wen uit het volk. Soldaten, hovelingen, Pharao door 4 slaven gedragen. Offerdra gers. Priesters met het beeld van Orisis. Maria en Jozef vluchtend met het Kind. Offerdragers. Priesters met het verbrok keld beeld. Mannen en vrouwen uit het volk. Soldaten van Herodes. II" WEE. DE VLUCHT NAAR EGYPTE. (78 deelnemers) leden van den Mariakring te Gent. Opvatting van M. J. Cornelis. Costumen van den Mariakring. De engel heeft den H. Jozef verwit tigd dat hij naar Egypte moet vluchten om te ontkomen aan de vervolging van Herodes. Volgens eene oude overleve ring vielen de Egyptische afgoden op den grond waar het Kind Jezus voorbij kwam. III" WEE. JEZUS TERUGGEVONDEN IN DEN TEMPEL. (77 deelnemers.) Opvatting van den heer Fr. Coppejans. Costumen van M. Maes van Thielt. De wagen is gemaakt naar opgave en leiding van M. J. Cornelis. 't Is Paaschfeest bij de Joden. Al het volk gaat naar den tempel van Jerusa lem om de eerste vruchten op te dragen, volgens de wet van Mozes. In den tem pel zijn priesters en levieten volop bezig met offeren. Maria en Jozef komen daar ook aan met Jezus; maar bij het terug- keeren zien zij dat het Kind verloren is. Zij gaan het opzoeken, en zullen het in den tempel terugvinden bij de leeraars, die Zijne wijsheid bewonderen. SCHIKKING IN DEN STOET: A) Joodsche familiën gaan naar 't Paasch feest te Jerusalem B) De Heilige Familie op weg naar Jerusa lem C) Het Paaschfeestlevieten en priesters met speeltuigen. Jonge maagden met hun ne meesteressen. Een priester met offer aars. Priester met de eerste vruchten. Schriftgeleerden en ouderlingen. Offer priester met Wetboek. Twee flambellendra- gers D) Wagen Jezus in den Tempel te midden der leeraars. Maria en Jozef zoeken Jezus. IVe WEE. JEZUS ONTMOET ZIJNE MOEDER. (81 deelnemers.) Opvatting van den heer H. Coppejans. Costumen van M. H. Maes. Jezus is ter dood veroordeeld en gaat pijnlijk met het kruis den Kalvarieberg op. Mannen, vrouwen en kinderen uit het gepeupel omringen Hem spottend en dreigend. De Romeinsche soldaten moeten orde houden. De Phariseeërs grijnslachen om het lijden van hun slachtoffer. Dan komt Maria mot den heiligen Joannes en eenige vrouwen den droeven stoet tegen. Droefheid van Ma ria. Zij volgt haren Goddelijken Zoon tot het einde. SCHIKKING IN DEN STOET: Hoofdman te paard. Bazuinblazers. Soldaat met labarum, Honderdman met Romeinsche soldaten. Mannen, vrouwen, kinderen uit het gepeupel. Soldaten. De twee moordenaars. Hoofdman te paard. Soldaten en volk. V WEE. JEZUS AAN HET KRUIS. (80 deelnemers.) Opvatting van M. Cornelis. Wagen ver vaardigd door M. Cornelis naar teekening van M. H. Coppejans. Het Christusbeeld van M. De Beule. Hetzelfde volk, met soldateu eu Pha- i s ci s wemelen nu op den Calvarieberg. liulei het kruis staan Maria, Joannes i a Magdalena. Dicht bij, Longinus met 'Ie laus en ook de Romeinsche honderd man. die zal getuigen dat Jezus God is. Wat verder spelen vier soldaten met de 'tellingen om de kleederen van Jezus. SCHIKKING IN DEN STOET: Hoofdman te paard. Bende volk. Man- ccn en vrouwen met ladder en ander gerief. - Wagen der kruisiging. Romeinsche sol daten rond den wagen. Op den wagen Jezus aan het kruis, O. L. Vrouw, Joannes, Magdalena, Longinus, soldaten die de teer lingen werpen over de kleederen van Jezus. Achter den wagen Phariseërs, volk. VIC WEE. JEZUS OP DEN SCHOOT ZIJNER MOEDER. (67 deelnemers.) Opvatting van M. Roelant. Costumen van van M. Somerlinck. Jezus op den schoot van Maria; beeld van M. De Beule. Nicodemus en Jozef van Arimathea hebben het doode lichaam van het kruis afgedaan en neergelegd op den schoot zijner moeder. De hon derdman verlaat stillekens den berg, de soldaten gaan mede, alsook eenige pries ters met ander volk. Sint Jan en do hei lige vrouwen blijven bij de Moeder van Smarten. SCHIKKING IN DEN STOET: Hoofdman te paard. Romeinsche solda ten. Priesters en ander volk verlaten den Berg. 4 soldaten die 't kruis bewaakten. Jezus op den schoot zijner Moeder. Heilige Joannes, Jozef van Arimathea, Nicodemus en heilige vrouwen. VIP WEE. JEZUS IN HET GRAF GELEGD. Deelnemers Opvatting van den heer Cornelis. Costumen van M. Maes. De heilige Joannes geholpen door Jo zef van Arimathea, Nicodemus en den honderdman, draagt Jezus naar 't graf. De heilige vrouwen hebben in doeken het H. Bloed opgenomen en andere reli kwieën gezocht en nu gaan ze met O. L. Vrouw mede naai' het graf. Eenige rou wende joden volgen den stoet. SCHIKKING IN DEN STOET: Fakkeldragers. De lijkdragersJoannes, Jozef van Arimathea, Nicodemus en de Hon derdman. Maria en Magdalena. Heilige vrouwen en kinderen. Vrouwen met reli kwieën. Rouwmoedige mannen en vrou wen uit het volk. VIIP GROEP. VERHEERLIJKING VAN MARIA. (280 deelnemers.) Naar opgave van Z. E. H. Van den Gheyn, vervaardigd door 't Damencomiteit van Lede. Deze groep bevat 5 deelen. 1"lc Afdeeling. MARIA VERHEERLIJKT DOOR BELGIË. Ontelbaar zijn op onzen duurbaren grond dc heiligdommen waar Maria ver eerd wordt eu waar zij bijzondere gun sten verleend heeft. Heel België neemt dan deel in het Jubelfeest van Lede om Maria te verheerlijken. Dit is de betee- kenis van deze eerste afdeeling. SCHIKKLNC. 3 bazuinblazers. 25 meisjes met blauwe, Belgische of Pause lijke sluiers. Knaap met Belgische vlag. 9 knapen met de schilden der 9 provinciën. 3knapen met schild, van Kerk, Vaderland en Z. D. H. den BisscJiop. 2°, 3°, i 5° Afdeeling. Gelijk wij Maria verheerlijken hier op aarde, als onze Moeder cn onze Ko ningin, zoo wordt Maria ook in den He mel verheerlijkt. Zij. wordt hier voorge steld als Koningin der Maagden, der Martelaars, der Heiligen en der Enge len. a) Koningin der Maagden: 28 zingen de meisjes; 21 jnaagden in 't rood, roze of geel. Zij dragen witte leliën. b) Koningia der Martelaars: 12 meis jes in 't purper en 't rood, dragen bloe menkransen; 24 jonge maagden met fol tertuigen; 29 kinderen mot palmtakken verbeeldend d'e zegepraal. o) Koningin der Heiligen15 ver- schillige Heiligen omringd van 30 meis jes met bloemenkransen. d) Koningin der Engelen zingende meisjes (groep uit Dendermonde), de Wagen der Verheerlijking. Op den wagen: het mirakuleus beeld DE ZOETE NOOD GODS omringd door kinderen met palmtakken en le liën, en vereerd door 12 engelen met speeltuigen. Deze geschiedkundige en godsdiensti ge groepen ter eere van MARIA zullen op ZONDAG, 2 Augustus gevolgd zijn door de GROOTSCHE BETOOCING TER EERE VAN HET H. SAKRAMENT 1" Groep der misdienaars (75 koor knapen); 2" Groep der afgevaardigden van de omliggende parochiën, met vaandel; 3" I)e Geestelijkheid der omliggende parochiën, in koorgewaad; 4" De gemijterde abten van 5' liet Heilig Sacrament gedragen door Zijne Hoog weerdigheid Mgr Van Reckem, Hulpbisschop van Zijne Hoog- weerdiglieid don Bisschop van Gent. Bij het terugkeeren van den stoet, ze- ■n met het Allerheiligste, op de Dorp plaats. 'VW VOOR DE RECHTBANK. Rechter. Is het waar dat gij ge zegd hebt dat uw buurman een bedrie- ;er is? Beschuldigde. Waar is het, mijn heer, maar gezegd heb ik het niet. DE REDEN. In vroegere tijden mochten te Lon den geeue vrouwen op de theaterplan ken komenIn vrouw verkleede man nen vervulden de damenrollen. Eens was koning Karei II in den schouwburg. Men zou het drama Koningin Lea opvoeren, en het gor dijn ging maar niet op. De koning begon ongeduldig te wor den, eu toen hij nog een paar minuten gewacht had, liet hij den bestuurder ontbieden Mijnheer, wat beteekent dat? Sire, zei de bestuurder zacht, Uwe Majesteit hebbe nog één minuut geduld: ze zijn bezig met de Koningin te sche ren. OH DIE SCHILDERS!... Viet Stompers liet over eenige weken zijn portret maken, doch toen het was afgewerkt, geleek het niet meer aan Piet dan aan den keizer van Rusland, Ook wilde hij het niet betalen. De schilder echter beweerde, dat het gelijkend was en 'verzocht Piet 's ander daags terug te keeren met zijn hond. Nauwelijks had het dier het portret ontwaard of het begon het te besnuffe len en het aangezicht, te likken. Daarin zag Piet het beste bewijs dat de afbeel ding gelijkend was en hij betaalde. De slimme schilder had het portret met vet bestreken. TEVREDEN. Jef Slimmekens verneemt dat de vrouw met wie hij vroeger verloofd was, weduwe is geworden. Wat heb ik wel gedaan met haar niet te trouwen, zegt Jef; 'k zou nu ook dood zijn IN DEN DIERENTUIN Papa Snobs geeft uitleg aan zijnen tien jarigen afstammeling. Zie, ventje, die groote is de ezels-' vader, die kleine de ezelsmoeder en dat heele kleintje het ozelskindje. Zoo, vader, trouwen de ezels dan ook? Wat blief? Alléén ezels trouwen «fr— OP HET TRIBUNAAL. Beschuldigde, uwe staat? - Een beetje koortachtig, mijnheer de voorzitter, ik heb niet veel geslapen, bedank u algelijk. Rechter. De herhaalde veroordee lingen schijnen niet den minsten in vloed ten goede op u uit te oefenen. Beschuldigde. Neen, mijnheer de Voorzitter, daarom zou ik ook maar op houden met mij te veroordeelen. OP HET POLICIEBUREEL. -Acht jaarReeds dief arm kind Vader is ziek, mijnheer de kommis- aiisIk ben liet die hem vervang. GESLEPEN. Vader. Waarom moet gij altijd in de school blijven, kleine bengel? Jongen. Omdat, de meester van mij houdt, vader. TEGENWOORDIGHEID VAN GEEST. De rechter. Gij moest beschaamd zijn; een man'zooals gij die uwe onge lukkige kleiue vrouw durft slaan. De betichte. Maar, mijnheer de rechter, zij plaagt en hitst mij aanhou dend daartoe aan. De rechter. U daartoe aanhitsen En hoe dat? De betichte. Oh gij kent ze niet, zij zegt. mij altijd: Wel, sla mij dan, ellendeling! sla mij, lafaard! Ik daag er u too uit, want. zoo gij het ongeluk hebt mij aan te raken, doe ik u verschij nen voor dien grooten ouden kalekop, met zijn smerig hoofd, zijn leepoogen zijn scheeven neus, zijn De rechter (onderbrekend)Gij zijt vrij. OP SCHOOL. Onderwijzer. Wat is heimwee, Jan? Jan. Heimwee is, als mijne moe der met mijne zusters gaat wandelen èn ik moet thuis blijven om mijn school werk te maken. SCHOUWEN DIE ROOKEN Baron de Goeman wandelt droefgees tig in de dreef van zijn kasteel, dat hij ontvlucht is om zich aan 't geknor en de opvliegendheid zijner lieve we derhelft te onttrekken. Hij vindt, onder eenen boom gezeten, Michel, zijn jachtwachter. Deze veror bert zijn noenmaal. Smakelijk, Michel, zegt vriende lijk de baron Merci, meneer de baron.... Uw maal riekt lekkermaar waarom het hier buiten nutten? 't Zou immers beter smaken in uw paviljoen? Zeker, meneer de baron, maai* Maar wat? De garde krabt zich achter 't oor en zegt, een weinig verlegen Wel, ik heb eene schouw die ï-ookt. En waarom dat niet vioeger ge zegd? Ik zou ze doen hei'stellen hebben. Laat ous eens gaan zien. Ge zijt wel goed, meneer dé baion, maar ik. Laat mij doen, Michel; kom, toon me dadelijk uwe schouw. De garde leidt zijn meester naar zijne woning. Daar aangekomen opent de baion de deur en krijgt een feime bessemslag, die Michel's vrouw voor dezen had be stemd. Oh meneer de baron Excuseer..., zegt de wanhopige garde, zijn heer ach teruit trekkende. 't Kan geen kwaad, MichelIk weet wat het is; ik heb thuis ook eene schouw die rookt. LANGS OMWEGEN. Verbruiker. Herbergier, hoe lang houdt gij reeds herberg? Herbergier. Drie jaar. Dan spijt het mij toch niet wat eer der gekomen te zijn. Waarom dat? Dan zou ik intusscken al wel reeds besteld zijn geworden. Eerste student. Zooeven zendt mijn vader mij honderd gulden. Twee student. Ik feliciteer u. Zeg eens, zijt gij ovei'morgen thuis? Eerste student. Waarom vraagt gij dat? Tweede student. Dan kan ik u de tien gulden teruggeven, als gij ze mij nu wilt leenen. WAARSCHUWING. l\' Heer. Is Mevrouw de Barones te spreken Dienstmeid (door het venster). Ja wel, maar wees wat voorzichtig: Ik heb van morgen al een paar klappen om mij ne ooren beet. LOGISCH. Mevrouw. Kijk eens, lieve man, ik heb voor onzen Caio een nllerliefsten halsband gekocht voor slechts zeven gulden. Mijnheer. Maar, vi-ouw, zeven gul den voor een halsbandIk draag ze van dertien stuivers. Mevrouw. Ah ja, maar gij zijt toch ook geen hond ZEKERHEID. En wat laat gij uw oudste zoon worden P Pianist, maar voor de zekerheid laat ik hem het schoenmaken er bij lee- ren

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1914 | | pagina 3