Biirgersbelangen Zsnöag 6 Januari Maandao 7 Januari 1924 «IJ. DSHiKONIMSEN Besparingen Frsgis Goppée Se feigerlijks Sijsf Ome ii§sïffiMarïs®®a ©e sp@sra?eg@a Bissehottdijk ligbed - SiidfksiS li WasMigtsa Hef igptfsgfie Mciiiigsgraf Be tesHpng aan 'i El. Hari Sean mum baniblljeiten Kerkstraat, O en 21, Aalst. Tel. 114 3DA.C3-] XXX» JAARGANG NUMMER 5 il-iAO {O CENTIEMEN WEKELIJKS ©.60 TJittrevof: J. Van Nuffel-De Gendt Publiciteit buiten het Arr. AALST Agentschap Havas, Adolf Maxlaan, 13, te Brussel. Place de la Bourse, 8, Parijs, Bream's Buildings, Londrcs E. C. 4. HH. Drij Koningen Zon op 7.45 onder 4,07 li. Lucianus Zon op 7,45 onder 4,08 Nieuwe Maan den 6 Op dezen feestdag van Drie Koningen viert de H. Kerk drie verschillende «bekendmakingen)) of vci'openbaringen van Jezus, na melijk: de veropenbaring aan de heidenen: de Wijzen van het Oos ten; deze aan de Joden in bet doopsel door Joannes en deze Zijner Goddelijkheid bij de brui loft van Cana. De drie Koningen öndertus- sohen zijn de drie groote helden «lezer plechtigheid, zoo in de kerke als bij 't volk. Zij brachten immers den Heere, zoo men weet: «goud wierook ende myrrhe.» 't Eerste offerden zij aan 't Goddelijk Kind omdat Hij Koning is van hemel en aarde; 't tweede omdat zij Christum den God aanbaden Dien wij ook de aanbiddinge schuldig zijn; 't derde omdat God de men- schelijke natuur had aangenomen. Tegenwoordig en doen de men- sehen niet altijd meer na wat eens de H. H.Koningen, uit het verre Oosten gekomen, eerst en vooral deden, 't is te zeggen zij erkennen, aanbidden en vereeren den God- mensch niet meer. Integendeel zij .verwerpen, verloochenen en mis kennen den Verlosser, die noch tans eens hun rechtveerdig en on beweeglijk Rechter zal wezen. 't Goud gebruiken ze in de af gevallen wereld om onrecht, on- rechtveerdigheid, onbetamelijk heid en wat weet ik nog meer van dwaasheden te plegen. De .wierook'dient om hunne aanbid ders eri zich zeiven te paaien en te hegeuren. De myrrhe hebben zij sedert lang verwezen,want ze laten die over aan de boetveerdigen die in de kloosters of in den geestelij; ken staat leven en aan dezen die zich hier en daar versterven en ver zaken in de wereld zelfzij ver foeiden immers sedert lang het verstorven- en penitentieleven dat toch altijd plichten voorhoudt doch van de mode niet meer is, zoo zeggen zij, en zij leven h,un leven van genot, wellust, slemperij, hoo- veerdij, en om de reeks te sluiten zal het best passen niet verder de ladder af te terte om niet al de schande en schade van zulken te ontleden en bloot te leggens Best laten we dat potje gedekt. Zij doen niet, spijtig genoeg gelijk: Kaspccr.Mclchior en BaUhasair,i zij y'mgen alle dHj te gaar, maar 't was om te gaan zoeken het kindeken in de doeken, liggende in een verworpen stal voos- ons, groote zondaren al. Maar a ja, ze liooren niet goed en ze begrijpen of verstaan dat ouderwetseh vlaamsch liedje niet. Hebben zij het op als Koning Herodes die zocht om 't Kind Vezus te dooden.... leeft het nog in hun hert? Ontvangen zij het dik werf in zijn H. Sacrament? Offe ren zij het met den priester in de H. Mis, ten minste op Zon- en hoogdagen? Denken zij er aan in hun gebed t Si) gwameti al voor Herodes sijn door, erodes, die sprac, seer valsch van hart' Hoe met «och de jongste van die só 'ai i ["wart? Aly hij wat swart hij is wel heicent: Hij is er die coninc van Orient. Zij verlieten Herodes en zijne scriben.... zoo moeten wij ook doen ten meegaan met de Wijzen, en d'onverstandigen alleen laten loo- pen.... Wij qvxmten den hooghen lerg opge- In de kapittelkerken doet men heden de processie voor de IJ. Mis averechts; te Halle gebeurde het na de H. Mis, onder het gezang der antiphoon aTria viunera of der drie giftenook averechts, om te beduiden dat de koningen van. Bethleem langs eenen anderen kant terugkeerden naar hun land. Wij allen alhoewel wij reeds bekeerd zijn, hebben immer ver betering noodig en moeten daarom 't kwade en de zondegelegenheid vluchten om onze reis door het leven naar den hemel voort te zet ten, JOANNES Eli zaghen de stare daer stille slaen. O stone, ghij moet er so stille niet staen (j/"-J moet er met ons naer Bethlehem \_S(dj&Yh Nacr Bethlehem, naer die sc-one stat, IVaer Mark met haer cleen Kindeken [sat. .Heü gouvernement gaat voort anot het personeel .der Staatsbesturen te ver minderen. Er bestond in het ministerie van financies een dienst voor de milicie- vergoeding, dienst die in 1.914 een en veertig bedienden, telde, waarvan er lieden nog zes en twintig overblijven. M. Theunia komt te 'besluiten dezen dienst af -te schaffen. De tijdelijke agen ten, deeluitmakend van dezen dienst, zullen afgedankt worden. M. COPPEE ZOON WERD ONDERHOORD. M. Coppée zoon werd door M. Van Dyck, 'onderzoeksrechter, onderlioord. De zoon. heeft 'medegedeeld dat zijn va der hem. voor drie jaar gezegd heeft dat hem afschriften van documenten werden bezorgd. Hij heeft evenwel de persoon niet willen bekend maken, wel ke die stukken besteld had. BARON OOPPEE WRAAKT THANS HEEL HET ASSISENHOF. Men meldt dat baron Coppée een verzoekschrift tot het Hof van Cassatie aan_ 't opstellen is, waarin hij heel het Assisenhof van Brabant wraakt en dus voor een ander Assisenhof wil y< non. De verdeeldheid inzake goederen die bestond tusschen den Koning en zijn zustors, prinsessen Henriette de Ven- domo en Josephine von Hohenzollern is geëindigd door het verkoopen van een grootmj veraar uit de omgeving van Namen, van het bezit der Amerois. Dit brengt tevenjg het ontslag mede van M. Greyson, gewezen beheerder van het bezit van den graaf en de gravin van Vlaanderen. TWEE JUBILEES IN INDUS. Twee missionarissen van het Gezol- .selhap Jesu, 'ISIS. PP. Francofote en Van Trooy( hébben in het St.. Frandscfus Xavorius College te Calcutta do 60sto verjaring van. hun kloosterleven her dacht. Pater Franootte is wereldvermaard door zijne sterrefcundige studiën ge boren te Namen in 1843 trad hij in 1863 in de orde. Ganscli zijn leven was gewijd aan de studio en het ooilege is eeu .groot doel zijner faam in Indïe verschuldigd aan den grooten astro noom. Pater Van Trooy is geboren te Poke ren in 1844. In 1880 werd 'hij profes sor van WSskundein hét scolastieaat van Al-ansol, vervolgens ieeraar van wijsbegeerte en godsgeleerdheid. Later werd hij vicaris^generaal te Calcutta. In zijne redevoering van Nieuwjaar steunde de Koning op de noodzakelijk heid van onkele hervormingen en on der andere op de industrialisatie van den spoorweg. Een dergelijk ontwerp ligt reeds ter studio en M. Neujean 'Ix-stuurt persoon lijk do werkzaamheden van do commis sie van hoogere ambtenaren, die er zioh mee ophoudt. Het ontwerp is evontwel nog niet ge reed en zal maar later door den minis terraad bespraken worden. Een der be langrijkste punten is de herinrichting der comptabiliteit zoodanig dat de gel delijke uitbating onafhankelijk zou kunnen gemaakt worden. Onderstaand Decreet zal op verzoek van 'Zijne Hoogwaardigheid de Bis schop van Genit, morgen Zondag in al de missen worden afgelezen en 'bekend gemaakt worden in de mannen- en vrouwenkloosters van het Bisdom Gent. Aan de 'geestelijkheid en do .geloovi- gen van 'het Bisdom van Gent. 'Sedert ©enigen tijd wordt een proces op touw gezet tot zaligverklaring der ©erbiedweeidig© 'Moeder Joanna van Jesus, in do wereld Joanna de Necrinok, geboren 4© Genk don 3 Augustus 1576 en in geur van ïieili'gheid overleden t© Limburg den 26 Augustus 1648. De eerbdedweerdige Moeder was de Stichteres der Zustere Penitenten-Re- colleetinen en slichtte Of hervormde 'talrijke kloosters in heb toenmalig Bel gië. In het huidige Bisdom van Gent bestonden zes kloosters van die Orde, namelijk te Gent Sü. Pieters (1627), te Audenaarde (1645), te Geeraardsber- gen (1651), te Nevel© (1656), te Nino- ve (1671), te Gent St. Jacobs (1734). Onze priesters on diocesanen die ge schrevene of gedrukte documenten be treffende het leven en de werkzaamhe den dezer Dienares Gods bezatten of kennen, worden verzocht deze kenbaar te maken of to zenden aan het Bis dom van Gent, dat er hot noodig ge bruik zal van maken tot 'bevordering der zaligverklaring dezer merkweerdïge inboorling© onzer bissehoppeflijke stad. Gegeven te' Gent, in Ons bisschoppe lijk paleis, den 3 Januari 1924. EMILIUS-JOANNES, Bisschop van Gent-. KORTE LEVENSSCHETS VAN MOEDER JOANNA VAN JESUS. Joanna-Baptisfca de Neerinck, werd geboren te Genlt den 3 Augustus 1576. Haar vader, algemeöne ontvanger dei- stad Gentr was een door en door kris- telijik man waardig van de .grootmoedi ge vrouw, die zijn levenslot als echtge noot deelde. Van hare teederste kinder jaren gaf do kleine Joanna Baptista teê- kens van ©ene bevoorrechte ziel en onder de leiding barer godvruchtige moeder vooippelde zij door haren vroegtijdig heiligen levenswandel, de uitmuntende deugden welke haar later zouden ken merken. Ala rij tien jaar ©n acht maanden oud was deed zij hare Eerste PI. Oom- munie, en op dien dag bekwam rij van hare moedei* de toelating al do kleine arme kmderkeng rondom zich te vergaderen, om hun uit te deelen al wat rij door spaarzaamheid als eigen dom 'bezat. Gedurende haar leven °als jonge dochter vond zij buiten hare lief de tot Jesus en zijne heilige Moeder, geen grooter genoegen dan het verzor gen der armen en der ongelukkigen. Wees geworden door den dood van va-, der en moeder was rij verplicht te zor gen vor haren eenigen broeder en moeöt tot haar acht en twintigste jaar hare intrede in het klooster uitstellen. Door God op wonderbare wijze verlicht wendde rich Joanna de Neerinck tot het klooster der Zusters Franciscanersen der parochie van St. Jacobs te Gent, waar rij bekend was on mot vreugde aian vaard jwerd. Van den eersten dag af was zij een voorbeeld van ootmoedig heid en on der weiping. Na een jaar no viciaat kreeg rij den naam van Zuster Joanna van Jesus. Hare groote, of lie ver hare ©enige bezorgdheid was voor taan haar gedrag te regelen op de voor beelden van het sterfelijk leven van Je sus en te dien einde legde zij zich met uiterste zorg tqe op de oefening der me ditatie^ bijzonderlijk de meditatie op het Lijden en de vernederingen van den Zaligmaker, de meditatie op de liof- do en hot lijden van Jesus in het H. Sa crament dea Autaars. Ovetate van het klooster gekozen trachtte rij het «slot» in te brengen, dook rij stiet op zulken- tegenstand van wege een zeker getal oudere zusters zoodat zij vrijwillig haar ontslag als oveisite gaf.-Edoch geholpen door haren biechtvader, Pater Mar- chaut, bekwami zij van de edelmoedig heid van Madame de Markiezin de Ma- lospine het 'gebruik van een huia te Limburg om er een klooster van Zus- tors Franciscanersen met «slot» te ma ken. Hetgcne dan ook geschiedde, on ait was het begirt der Hei-vorming van die Zusteiö Franciscanersen. Het klooster werd gesticht den 20 Maar de herinrichting der comtpfcabi- September 1623, en Zuster Joanna van lite-i't hoe 'belangrijk rij ook zijn moge'Jesus werd er Stichtster en Overste van. is maar een vertakking dor volledige In" een visioen verscheen haar de h! herinrichting, en in het ministerie geeft Maagd gekleed met eenen mantel van men zich misschien nog geen reken- bruine stof cn eene boord als gordel schap van wat het 'beteekont do uitba ting der spoorwegen op don voet te stel len van een nijvoriieicfeondernenring. daarboven droeg zij eenen schapulier met het, afbeeldsel van het Kruis de teo- kons van het Bittor Lijdon, en op het hoofd droeg zij eenen zwarten sluier en een© doornen kroon. Dilt kleed werd 'ge kozen voor do kloosterlingen der Orde van de> Pon-itonten-Recollectineii, gelijk zij voortaan zullen heoten. Don 15 Ju li 1634 -keurde Paus Urbanus VIII de constitution der nieuwe Orde goed. Wel dra kwamen ©en groot getal nieuwe «lis tens het getal kloosterlingen vermoerde- ren, en een aantal kloosters dor Orde worden gesticht in Beigie en in Frank rijk. Moeder Joanna van Jesus, sticht te oen klooster te Phiüppovillo en bracht de hervormingen en het «slot» in het klooster van öt. Pieters te Gent, te Valenciennes, te Nieuwpoort; nieu- we stichtingen of hervormingen volg: don te Fontain e-1 'Evêq uo, te Couvin, te Luik, ito 's Graveubrakol, te Vourne, Stockhcin^, te 'Namen, te Aken, te Hondschoot©, te Brugge, te Audenaar de. Inffcusschen werd Moeder Joanna van Jesus dikwijls op hemelsche wijze begunstigd en talrijke wonderen kwa men har© heiligheid bevestigen. Zij stierf in het klooster van Lim bing den 26 Augustus 1648 en na haren dood worden door hare 'tussehen- komM kostelijke genaden bekomen. Talrijk© kloosters weiden nog gesticht of hervormd volgens de constitutien der Ponitentcn-Roeolleetinen bij zoover re dat zij voor de Omwenteling van 1789 ten getalle van twee-en-voe'rtdg ge- klomarneln waren, waarvan zes in het huidige 'bisdom van Gent. Moge do Heer de glorie zijner dienst maagd -bevestigen, en toelaten dat de H. Kerk dit kind van het bisdom Gent op de autaren verheerlijk© Naar een ibuitenlandechen correspon dent uit Brussel meldt houdt men zich in regeeringskringen bezig met eene ge beurtenis welke zich op het Witte Huis te Washington moet hebben afgespeeld bij een ontvangst van hot corps diplo matique. De Duitsdie gezant was aangewezen om baronesse Carrier de Marchiennes, de vrouw van den Belgischen gezant, aan tafel te geleiden, dooh deze weiger de. Naar men zegt, heeft dr. Wiedfeld toen de vrouw van den Japansehen j zant tet tafeldame gekregen. HET GEHEIM VAN HET GRAF ONTSLUIERD. DE DOODKIST VAN DEN PHARAO GEVONDEN. Nu de omhulsels van den schrijn in do grafkamer van Toet Ankh Amen zijn verwijderd, komen de muurschil deringen ibdter uit. De gezichten van Toet Ankh Amen en Osiris tooncn een hoogere kunstopvatting dan dc meeste andere schilderingen in dit konings graf. Merkwaardig is dat een van de meest in 't oog rallende figuren van de muur schilderingen de prins en hoogepriester Ai is. De moeste Egyptische pharao's hadden het zoo druk met de verheerlij king van zich zelf en hun goden op hun 'graftomben, dat zo er niet aan dachten ook hun edelen te vereeuwigen, vooral niet op hun voornaamste friezen. Hert gelaat van Toet Ankh Amen op dozen noordelijken muur gelijkt zoo zeer op dit van de levensgroots hooiden buiten de verzegelde deur van do graf kapél, dat men zich afvraagt of h,et niet naar het loven geteckend is. Als dit zoo is, was Toet Ankh Amen niet heel oud, het op den muur geteekonde gezicht is van een sehoonen jongen man, uit wiens trekken men de konink lijke afkomst leest. Dit verklaart mis schien »de aanwezigheid van Ai op de schildering. Vanneer Toot Ankh Amren dc jeug dige afstamlmolmg was van een buiten- landsch koninklijk huis, moest hij een regent- hebben cn daar Ai do invloed rijkste odele van zijn hof schijnt tg zijn geweest, is het mogelijk dat deze de eigenlijke pharao was, terwijl Toot Ankh Amon do dubbele kroon dro-*g. Op den Oostelijken muur van do grafkapel is oen conventioneel stuk ge schilderd van zes priesters met een lijk baar. Een (telegram uit het Dal der Konin gen 3 Jan. luidt Howard Carter heeft rijn doel be reikt. Het geheim van Toet Ankh Amcn's graf is ontsluierd. Do 3000 jaar oudo steenon doodkist van den pharao van boden. Do gisteren avond gemolde is gevonden. Dat was het evenement verwijdering van helt raamwerk waaro ver liet lijkkleed van het schrijn hing, maalde verdere onderzoekingen moge lijk. In tegenwoordigheid van Eugelbach, een bekend figuur op hot gebied deg Egyptische oudheden, benevens van de hoeren Harcnwe, Lytthgoo, Vinloch en leden van den staf, opende Carter he den de drio andere schrijnen, waarvan twee d» zegels van het koningsgraf be vatten. Eindelijk kwam het opwindende oogenblik. Do laatste schrijn word geo pend. Toen de beido vleugeldeuren langzaam opondraaienden, vertoonde zich aan de bikken der in spanning vor- keerend» aanwezigen een kolossaio steo- nen garoophaag, schitterend bewerkt en rioor den tand dos tijds niet geschaad, Hare Majesteit do Koningin was Vrij dag, ten 5 ure, in St. Gndiilakei-k, te Brussel, bij de toewijding van het nieii- wo jaar aan het II. Hart, vertegenwoor digd door gravin Stanilas de Robiano, do nieuw© Groot-Meesteres van hot Huis Barer Majesteit, en door gravin d'OuütremQont, eerodame. Men weet dat Z. Em. Kardinaal Mercier deze schoon e ploohtigheid bijwoonde. Ton 8 1/2 iiro 's avonds had de plech tigheid, uitsluitend voor mannen plaats onder het v-oorzittersohap van Z. Exc. Mgr Mieara, Nuncius van Z. H. den Paus. De godsdienstige en maatschap pelijke werken, de werken dor jeugd en al de geloovigen Aian Brussel en voor steden woonden deze godsdionstige en vaderlandscho plechtigheid bij. Hot gerucht was op de Beurs van Brussel voispreid geweest, dat M. Theunis 'het plan had opgevat, eene uit gifte te doen van bankbiljetten voor een bedrag van 3'•miljard frank. Deze som moest dienen om de oor logsschade vergoeding uit te betalen. Dit gerucht wordt uit goede bron ge logenstraft. Er is hoegenaamd geen spraak van uitgifte van nieuwe 'bankbil jetten. In het .maandblad orgaan der onpartijdige Middenstan ders, van 18 November laatstleden, wer den twee hoofdmannen der katholieke partij van Aalst op gemeene wijze aan gevallen in een artikel geteekend met den DBKNAAM van Brigadier De Volksstem nam in hare nummers van 18 en 25 November, de verdediging dier beide hoeren. Daarom had zij niet noodig scheldwoorden te bezigen of te schimpen Alleen onomstootbare be wijzen werden in De Volksstem voorge bracht, om/ de lage spotternij van «Bri gadier» te weerleggen. Wij hebben voor ons liet nummer van Bwrgcrsbelang gedagteekend 5 Ja nuari 1924. iKomt het berouw nooit voor de zonde 't komt toch beter laat dan nooit, zegt oen oud spreekwoord. Wfrj bemerken namelijk in dat num mer, dat Brigadier eenige dagen kamerarrest moet gehad hebben, want een artikel waarin er spraak is van de artikelen van De Volksstem is nu on- derteekend niet door Brigadier maar door een bestuur zonder namen DE EERtSTE DEKNAAM IS DOOR EEN ANDEREN VERVANGEN. In dat artikel beweren zij nu dat de aanvallen op dén katholieken schopene van financen gedaan waren zonder de minste kwade bedoeling van wege Brigadier I I I 'Zij vergeten vrij willig zich te herinneren, wat zij schre* ven op Mussolini Dat kenmerkt ge- heel de politiek van die heeren. Wij aanzien dus die zaak als gesloten, doch willen hier een woordje zeggen aan de burgerij der stad Aalst. Die Katholieke kliek hebbende aan haar hoofd heeren volksvertegenwoordi gers do Béfchune, P. Van Sehuylenbergh en de ©enigste vertegenwoordiger dor burgerij, door de kliek naar de Kamer gestuurd, M. Ferdinand Van Nieuwcn- hove, samen met hare twee m'achfcige bonden, Burgerkring De Vriend schap (680 leden) en de Katholieke Vrije Burgershond (550 leden), zal steeds op do bros zijn waar het geldt de belangen der burgerij en van den Mid denstand te verdedigen. Ons verleden staat borg voor de toe komst, toifc spijt van wie 't benijdt. Om te sluiten een klein verwittiging»- ken De Volksstem zal in 'tt vervolg allé persoonlijke qn bedekte aanvallen, ge lijk van waar zij komen, op de katho lieke hoofdmannon, weten te beant woorden en die naamïoozo schrij velaars, eens in hunne ware gedaante aan he£ publiek Voor oogon brengen,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksstem | 1924 | | pagina 1