Algemeen Jubilé
18
H
Z&un.s't boven alles
Donderdag-
IPebr. 1920
UITSTREK KIKG
De kleed ij der vrouwen
Hereeniging der kerken
BI VOLKSSTEM
XXXII» JAARGANG NUMMER 41
Kerkstraat, 9 en 21, Aalst. —Telefoon 114. IOES,g5l3l.£ï,oL S 5 Centiemen Wekelijks 0,75
Publiciteit buiten het Arr. AALST Agentschap h'avas Adcif Wlaxlaan, 13, te Brussel. Rue de Richelieu, Parijs.
Uitgever J. Van Nulïel-De Gendt
Breams Buildings, 6, Londres E C. 4.
H. Alexis
|Zon op6,56,onder5,14
Eerste Kwart, den 19
EN3ILI8JS-JOANNES
door do barmhartighéid Gods on de
genade van den II. Apostolij'ken Stoel
BISSCHOP VAN CIENT.
Aan dc geestelijkheid en de geloo
vigen van het Bisdom Gent, zaligheid,
en zegen in Onzen Heer Jezus Öhris-
tus.
'iZEÈR BEMINDE v BROEDERS
Wij deelen u den Pauselijken Brief
mode waardoor Z. H. Paus Pius XI
het groot Jubüo, dat binst het afgeloo-
pen jaar met zooveel luister en met
z alten groot en toeloop van geloovigen
uit alle landen der wereld te Rome ge
vierd werd, tot geheel dc katholieke
wereld uitstrekt en verlengt geduren
de geheel het jaar 1926.
Tegelijkertij I maken Wij n dc
schikkingen bekend welke Wij des-
-•n.angaandc vb or ons bisdom genomjen
hebben.
Wij noodigeri u uit, Zeer Beminde
Broeders, van deze kostbare gunst
- bruik te maken en te trachten cr voor
v zclven de vruchten uit te trekken
welke dc II. Vader er van verwacht-.
tot de geheele we rel cf
A an liet
gevierd tc Rome t jaar Onzes Hoeren
Negentien honderd vijf en twintig.
PIüS BISSCHOP
i Dienaar der dienaren des Hécreri
aan aD-do geloovigc dhristenen die de
zen Brief zullen lezen, zaligheid c-ii
apostel: jken zogen.
Wij bedanken de goddelijke 'goed
heid van onzen 'Zaligmaker Jezus-
Glmstus omdat Hij gedurende IheL;
Heilig Jaar dat Y/ij gisteren met de
.«gebruikelijke en plechtige Kprkcli|ke
v.eremonijfin gesloten hebben.Ons over-1
vloedigc vreugde liet smaken en over
'eene tallooze menigte dc schatten zij
ner gratie cn zijner barmhartigheid
heeft uitgestort. Inderdaad, honderd
duizenden geloovigen, uit alle standen
der maatschappij en uit de verste ge
westen, zijn in bedevaart naar de Hei
lige stad gekomen; cn deze godvruch
tige bezoekers hebben niet alleenlijk
aan de inwoners van 'Rome, die ten
andere met den zelfden icvcr het Jubi-
lé begeerden ie winnen, maar aan ge
heel dc katholieke wereld en zelfs aan
degenen die buiten de II. Kcitk leven,
een merkwaardig voorbeeld, van ge-
loof cn godsvrucht gegeven en tevens,
zoo noodig, de banden welke hen aan
den TI. Stoel cn aan Onzen persoon
hteehten nauwer toegetrokken. 'Dit
schitterend en vruchten rijk welluk-
ken dat Wij dank aan de talrijke en
vurige gebeden Gode binst dien heili
gen tijd opdragen, mogen aanstippen,
beweegt ons en zet ons aan, om, ge
lijk Onze voorzaten gewoonlijk deden,
bevel tc geven dat de rijke schat van
genade die tot gisteren open bleef te
Rome, gedurende geheel het komen
de jaar geopend blijve voor cle geloo-
yigen van gansdh de wereld. OiTï een
zoo groot mogelijk getal geloovigen te
doen deelnemen aan deze kwijtschel
ding en vergiffenis der zonden, zullen
;Ohzo Eerbiedwaardige. Broeders de
Bisschoppen door predikingen, door
-'bedevaarten of geestelijke afzonderin
gen, zorgen dat het christen volk aan
gewakkerd woéde om zijne fouten te
Ibeweenen cn uil te boeten, cn ziel) be
hoorlijk te bereiden tot dc vergiffenis
der zonden welke aangeboden wordt.
Om dit te vergemakkelijken, oor-
'deelen Wij dat uit oorzaak' van gebrek
aan een voldoend getal priesters, zoo
wereldlijke als kloosterlingen, er rede
nen bestaan om af te wijken van het
gebruik Onzer Voorgangers 'die het
Jubilé buiten de Stad Rome slechts
voor' zes maanden toestonden. De bis
schoppen zullen daarenboven aan de
geloovigen die hun toevertrouwd zijn,
berichten dat zij met Ons bijzonder
lijk moeten bidden voor dc inzichten
welke Wij te kennen gegeven hebben
als Wij het Jubilé voor dc stad Rome
aankondigden, tc weten voor de voort-
planting van het Geloof, voor den vre
de en de eendracht onder de volkeren,
voor de regeling van den toestand der
1IH. Plaatsen in Palestina overeen
komstig de rechten der H. Kerk.
Daarom door het gezag van God al- doch slechts in dc biecht, ontslaan var,
machtig, van de HH. Apostelen .Pe- alle kerkstraf of censuur, geheime oJ
trus en Paulus en door het Onze, strek-openbare, zoowel de censuren die cnkc-
ken Wij door deze Brieven tot de gan-
rche wereld het groot Jubilé uit dat in
deze II. Stad werd gevierd én Wij ver
lengen hetzelve voor den duur van ge
heel 'het komende, jaar van af de eerste
Vespers der Besnijdenis van Onzen
Heer tot den geheclcn dag van 31 De
cember 1926 inbegrepen.
Aan dc geleevigen van beide ge
slachten in do gehcele wereld, buiten
de Stad Rome en hare voorsteden,
zelfs indien zij reeds gedurende het af-
geloopen jaar het Jubilé gewonnen
hebben, verleencn Wij door Ons pau-
zclijk gezag de gunst tweemaal binst
het jaar 1926 de kwijtschelding en
vergiffenis der zonden tc kunnen ver
dienen, te weten ééns voor hun eigen
zei ven of voor de zielen des Vago-
vuurs, cn eene tweede maal slechts
voor deze laatste alleen.
Daartoe moeten zij binst het jaar
1926 waardiglijk het sacrament der
Biecht en de II Communie ontvangen
dé jaarlijksclie biecht en de Paasch-
communio kunnen hiervoor niet die
nen; zij moeten ééns per dag, ge
durende vijf opeenvolgende of niet
opeenvolgende natuurlijke of kerke
lijke dagen, do bijzonderste kerk hun
ner woonplaats bezoeken en nog drie
andere kerken "die zullen aangeduid
worden cn binst dit bezoek moeten /ij
bidden té Onzer intentie.
De bisschoppen zelf of de Dekens-
pastoors of andere geesteli jken aan wie
zij die macht roll's voor geheel het jaar
verleend hebben, zullen, builen de
hoofdkerk hunner bisschoppelijke
Stad en dc bijzonderste kerk in elke lo
cality it van hun bisdom, nog in elke
plaats drie andere kerken voor de be
tteken aanduiden. Daar waar geen
der kerken -of openbare bidplaatsen
zijn, 'kunnen cle bisschoppen, zelf of
door hunne afgevaardigden, toelaten
dat de vier bezoeken gedaan worden in
een minder getal kerken of .zelfs in
eene enkele als er gecno andere be-
staau.
Ilièr volgen bijzondere schikkin
gen nopens zekere personen cn nopens
dc bijzondere machten welke, tijdens
liet Jubilé, aan de biechtvaders ver
leend zijn betrekkelijk de beloften, de
geheime huwelijksbeletsels, "enz. epz.
Gegeven te Rome (bij Sint Pi eter
don 25 December, feestdag der Ge
boorte van Onzen Heer Jesus Chris
tus, van het jaar 1925, het vierde van
Ons Pausdom.
0. parel. GaGIANO, E. R. Can-
•cellarius.
A. Card. FRUHWIRTH,
(SCHIKKINGEN VOOR HEX
JUBILÉ.
1. Door den Pauselijken Brief «Her-
vatoris Jesu Obristi verschenen op
Kerstdag 1925, heeft Zijne Heiligheid
Pius XI, zich gewaardigd het groot Ju
bilé dat gedurende het Heilig Jaar te
Rome gevierd werd tot de gansche we*
reld uit to strekken.
Dit Jubifé kan verdiend worden ge
durende geheel het jaar 1926 tot den
31 December inbegrepen.
2. Buiten Rome kunnen alle geloovi
gen, zelfs deze die er binst het Heilig
Jaar reeds van genoten hebben, den
vollen aflaat winnen met de yolledige
vergiffenis hunner zonden.
'Zij kunnen dien aflaat tweemaal ver
dienen ééns voor hun eigen zeiven of
voor de zielen des" vagevuurs, cn een?
tweede maal alleenlijk voor de zielen
des vagevuurs.
3. Telkens men 'dien aflaat wil win
nen, zijn drie voorwaarden vereischt 't
a) dc biecht, b) de heilige communie,
c) dc bezoeken aan do Kerken welke
verder aangeduid worden. 1
De jaarlijksclie biechf on dc pa as oh
communie welke door de kerkelijke
wet voorgeschreven worden, kunnen die
nen voor het Jubilé.
Do--pastoors en dc biechtvaders kun
nen sicclifs van biecht en communie
ontslaan degenen die door zware ziekte
belet zijn die sacramenten tq ontvan-
gen.
4. De biechtvaders bezitten, voor do
biecht van het Jubilé, ganseh buitenge
wone machten, in de voorwaarden dooi
don Pauselijken Brief vermeld.
Zij kunnen a.lle zonde, hoe zwaai
ook, vergeven, zelfs indien de vergiffe
nis "er van aan don bisschop of aan den
II. Stoel yoorbehouden is; zij kunnen,
of op bijzondere wijze aan den II
'Stoel als degene die aan den bisschop
voorbehouden zijn.
Zij kunnen tot andere godvruchtige
werken verminderen de private belof
ten, zelfs deze die aan den II. Stoel voor
behouden zijn.
Zij kunnen, om onregelmatige huwo;
lijken in orde te brengen, dispensatie
verleenèn in sommige huwclijksbelet-
seis.
De vrouwelijke kloosterlingen Leb
ben de vrijheid zich voor de biecht van
liet Jubilé te wenden tot gelijk welke-
biechtvader met gewone macht.
5. Boven de biecht en dc communie
schrijft do Pauselijke Brief kerkbezoe
ken voor, gedurende dewelke de geloo
vigen zullen bidden tér intentie van den
Paus.
Deze intentie is dezelfde als binst hej
Heilig Jaar, te weten: de verspreiding
van liet katholiek geloof, do vrede en
de eendracht onder de volkéren, dc err
kenning van de rechten der Katholie
ke Kerk op de heilige plaatsen in Pa
lestina.
Het is voldoende binst elk bezoek,
bij voorbeeld, vijf Onze Vaders en vijf
Weesgegroeten te bidden.
In de stéden of dorpen waar een ge
noegzaam getal kerken cn openbare bid
plaatsen zijn, moeten de geloovigen ge
durende vijf natuurlijke of kerkelijke
dagen, achtereenvolgende of niet, -eiken
dag de bijzonderste kerk en drie andere
door den bisschop of zijnen afgevaar
digde aangeduid bezoeken
Dusvolgens zullen de geloovigen de
volgend kerken bezoeken
Te Gent, de 'hoofdkerk van St. Baafs
en. de kerken van ,8t. A ikolaas, van St.
Michiels en van St.Jacobs. In de andere
plaatsen waar meer dan vier kerken of
openbare bidplaatsen zijn, machtigen
Wij den Z.E.LI, Deken de vier kerken
aan tc duiden. In de plaatsen waav vier
kerken of openbare bidplaatsen zijn,
bezqéke men elkp-^cr vier kerken één
maal. Daar waar drie kerken bestaan,
zal men deze kerken bezoeken cn een
tweede, bezoek doen aan een der drie
kerken volgens ieders verkiezing.
Waar cr slechts twee kerken zijn zal
ncn iedere kerk twee maal bezoeken.
Is er slechts eene kerk dan zal het be
zoek van vier kerken vervangen worden
door bezoeken in do ecnigo kerk, altijd
in dezer voege dat men eiken dag vieï
bezoeken doe Deze bezoeken mogen
kort op elkander volgen, zooals voor den
Aflaat van Portiuncula. en het is vol
doende dat zij door cenige oogenblikken
onderbroken zijn.
De kerken en openbare bidplaatsen,
voor de bezoeken aangeduid, zullen ge
durende den dag toegankelijk zijn voor
de geloovigen van *'s morgends Ibij dc
eerste mis tot den middag en van twee
ure tot zonneondergang.
7. Gebruik makende van de macht
door den Pausen jken Brief aan dc bis-
ichoppen verleend, staan Wij toe
a) aan alle door de 'Kerkelijke over
heid goedgekeurde gemeenschappen,
priesterlijke of' rcligieuse
dc biechtvaders in het bisdom aanvaard,
doch slechts om er gebruik; van te ma
ken in dc biecht.
Dc personen welke hier in aanmer
king komen zijn de kloosterzusters
\an alle orde of congregatie; dc vrou
wen en dc jonge dochters die in pen-
sionnatcn of dergelijke huizen verblij
ven de gevangenen do zieken cn
Franken tc huis of in de hospitalen, de:
genen die ze verzorgen, en in het alge
meen al degenen die om een bepaald
beletsel dc vcreiscTilc bezoeken niet kun
nen doen; de werklieden die cr hun
dagelijksch wed; niet (kunnen voor la
ten staandc ouderlingen van meer dau
zeventig jaar.
9. De personen die bijna geheel liet
jaar te lande of te water reizen hebben
de toelating om, als zij ergens toeko
men, lliefc jubilé éénen keer te verdienen,
mits tc biechten, te communiceeren en
vijf maal op éénen dag de bijzonderste
kerk der plaats te (bezoeken.
10. Ten einde dc geloovigen to berei
den om waardiglijk het Jubilé té win
nen, ze aan te wakkeren om in groot ge
tal van de buitengewone gunst gebruik
tc maken, verlangt do 1L Vader dat er
overal predicates, bedevaarten of gees
telijke oefeningen zouden geschieden
Dusvolgens zuilen dc pastoors, dit jaar,
in elke parochie Zendingen doen predi
ken, triduüms ol' geestelijke afzondering
voor sommige klassen van geloovigen.
Bovenstaande Hordelijko Brief e»
Schikkingen voor het Jubilé zijn Zon
dag 7 Februari van den predikstoel af
gelezen in de kerken, openbare kapel
pen, geestelijke gemeenten en colleges
van Ons bisdom. Zij zullen daar gedu
rende ganscli bet jaar te lezen hangen.
Gegeven tc Gent, onder Onze hand-
teekening. Onzen zegel cn dc tcgentec-
kening, Onzen zegel én de togenteeko-
ning van onzen »Secrelaris, den 1 Fe
bruari 1926.
if EMILIUS-JOANNES, Bisschop
van Gent.
Op bevel van Zijne Hoogwaardigheid
den Bisschop.
A. DE MEESTER, Kan. Secret.
Plaats des zegels.
b) aan do cqnfreriën, aan de god
vruchtige vereenigingen, aan genoot»
schappen van wereldlijken die voor doel
hebben dc katholieke werken te bevor
deren
c) aan de colleges voor jongelingen,
en eindelijk d) aan alle geloovigen dié
onder het geleide van (bunnen pastooi
of van eenen anderen priester door 3iem
afgevaardigd, den aflaat van het Jubilé
te vérdienen door slechts twee inaa?, op
versdhiDige natuurlijke dagen, de op
gelegde bezoeken te doen, op voorwaar
de dat zulks processiegewijze geschiede
In dit geval zal men in de kerken het
Veni Creator of den lofzang Ma
gnificat of bet Adoro te ter eere
van het II. Sacrament zingen. Het is
wcnscliölijk dat de aanwezigen mede
zingen.
8. Voor degenen dié belet zijn de
erkbezoekén te doen, verleenen Wij
aan de ZZ. EE. HH. Dekens, aan dg
oversten der Regulieren voor hunne on-
derdanon cn. aan de pastoors de macht
om liet getal bezoeken te verminderen
naar gelang de omstandigheden en do
personen, om de bezoeken tc verdeel en
naar goeddunken, en zelfs als 't noodig
k,om de bezoeken te veranderen in ande
re goede, godvruchtige cf liefdadige
werken, volgen:j eenieders geschiktheid
Dezelfde macht wordt verleend aan al
Ei- zijn steeds vele mensehen die
er eene eigenaardige en valsche op
vatting der kunst op nahouden. Bij
velen wordt in naam der kunst al
les toegelaten. Een schilderstuk
een letterkundig werk, eene vertoo
ning, hoe aangebrand ze ook mogen
voorkomen, worden gewettigd en
goed gepraat met de woorden 't is
kunst alsof kunst gelijk stond met
schunnigheid en zedeloosheid,
Deze opvatting, die al te vaak, als
uitvluchtsel dient om dc stem des
gewetens te stillen, gaat uit van de
gedachte dat kunst van alles onaf
hankelijk is dat kunst-geen re
kenschap moet houden met zede-
leer en godsdienst.
Waartoe dient de kunst. De'
kunst dient om de edelste gevoe
lens in den mensch op te wekken
namelijk om het selioone uit te
drukken. Het schoone nu dat wij
ontwaren in de natuur, in de wer
ken der grocte meesters, bij het
aanschouwen der zee of bij het
bewonderen eener schilderij1 van*'
Rubens of Van Dyck, wekken bij
den normalen menscjh èen intiem
gevoel van waarheid, van orde,
van harmonie. Doch zoo liet schoo-
eene gevoelde uitdrukking is
van waarheid, van een geïdeali
seerd voorwerp, van een intellee-
tueele zaak die door tastbare vor
men ons treft, is dit een bewijs dat
kunst die het schoone uitdrukt
niet indruiscben mag tegen de
wetten der zeden en der zedenleer.
Kunst is menschenwerk, kunst zoekt
waarheid in aangename vormen uit
te drukken en daarotii juist mag
kunst niet in strijd zijn met de
menschenwettèïï, met de zedeleer,
met de waarheid, zonder het be
grip van kunst zelf te niet te doen,
Het doel der kunst is niet recht
streeks altijd zedeleer of gods
dienst, doch zoo de kunst de waar
heid van zedeleer en godsdienst
tegenspreekt, dan wordt dit lage
kunst, vernietigende, valsche kunst.
En het 'is niet genoeg met te zeg
gen het doeleinde dat wij beocgen!
is goed, wanneer de middelen der
kunst, de uitdrukking der vor
men, door dewelke 'de kunst dus
cioest ontroeren, slecht is, eene
uitstalling is van ophitsende woor
den, klanken of kleuren, dan
wordt |het hoogste doeleinde zelE;
vernietigt en vervalscht en staan
wi j voor lage en zedelooze kunst.
Want, zoowel op politiek als op
kunstgebied, is hei valsch met Ma-
ehiavei te beweren, dat het doel de
middelen wettigt Criticus.
WAT EE PAUS ZEGT.
>Z. LI. cle Paus die Maandag do pre
dikanten van de Vasten ontving, noo-
digdo ben uit Leel bijzonder aan to
dringen op de onbefaniolij'kbeid der
huidige kleede-idracht van de vrouwen;
die mode, zegde do II. Vader, is een
echte schande, niet alleen van uit chris
ten oogpunt bezien, maar ook van men-
dhelijk standpunt. De Paus is echter de
meening toegedaan, dat de schuld "van
dien toestand niet uitsluitend aan de
vrouwen te wijten is, want de vrouwe
lijke kleedij zou niet zoo schandalig
zijn indien ze door de mannen afge
keurd werd.
In een brief van 21 Maart 1924 licht
te Z. H. Paus XI een oproep tot den
Abt Primaat en tot al de abten en mon
niken der Bonediktijner ordo om door
gebed, studie en apostolaat te arbeiden
aan het groot werk der Iloreeniging dei'
Kerken, welke onze roemrijk rogeeren-
de Paus zich tot hoofddoel van zijn pon
tificaat heeft gesteld. Het verlangen van
den H. Vader is, dat niet enkel eenigo
verspreide eenlingen zich in de bestaan
de kloosters der orde zouden voorberei
den of toeleggen op dat apostolaat, maar
dat ook nieuwe kloosters met dat speci
fiek doel, eerst in hot Westen en daarna
in do schismatieke landen zelf, zouden
opgericht worden om later een zelfstam
dige Benédiktijner congregralie uit tc
maken.
Gehoor gevende aan den Rauselïjken
oproep hoeft de algemeens vergadering
der Benedikl.ijner Abten van 1 tot 15
Odober te Rome in 'het St. Ansel mus
College gehouden, de inrichting goed?
gekeurd van een Benecliktijnergroep be"
stemd voor -het apostolaat voor do Her?
eeniging der Kerken.
Dom Lambert Bcauduin". al gemeen q
overste van het werk, heeft in het bis
dom Luik het eerste prioraat voor cla
Hcreeniging der Kerken gesticht. v
Om ook in de Noordelijke streken
van Europa een sneller en krachtiger
uitbreiding van het Hcreenigingswerk
te verzekeren, heeft de nieuwe Benedik*
tijnergroep beslist zonder toeven een
tweede prioraat op te richten.
Z. Em. card Li aal Mercier Z. G. Loo"«
ge beschermer van het Ilereenigingi
werk, zag met voorliefde dit nieuwe
klooster in zijn bisdom oprijzen.
Dom Constantinus Dosscliaerts, cloi
Abdij AffÜghèm, gunstig gekend on
gebied van liturgie én kunst, vicaris
van den Visitator Apostolicus in Bulga
ria, bijgestaan door Dom Franco da
VVyels, monnik derzelfde abdij, gewezen
vice-rector en nrofeseor aan (het Bene-» -
diktijner College te Rome, zet do nieu?
we stichting op touw.
Dit prioraat 'der unïo, 'toegewijd aart
Christus-Koning, wordt opgericht ta
Schootenhof, bij Antwerpen.
De inzegening der kapél cri 'de opé»
ningsrais zuller. plaats hcibben op Zon.*
dag 21 Feb. om 10 uur.
Voor hetzelfde doel der Iloreeniging
heeft Dom Constantinus Bosschaerts in
Engeland een communauteit van Bene
dictinessen gevormd, die zich binnen
enkele weken -tg Sehootgnhof komen
vestigen,.