DE HEMELVAART
De Tweedracht in de Frontpartij
Kristëne Werklieden viert
mmNOVARUM
HLristene Menschen allen gedenkt ys Pausen Woord
Ouderdomspensioenen
Mtiièfiso tegen Mbemv-jedevalisme
Wie» Moens spreekt orer zijne
Aalstersche Vrienden
DE VOLKSSTEM
XXXVIII JAARGANG NUMMER |j|ij
Karkstraat, Oen 21 Aalst. Telefoon 114. DAGBLAD 20 Centiemen Uitgever J. Van Nuffel-De Gendt
Publiciteit buiten het Arrond. AALST Agentschap Havas, Adolf; Maxlaan 13. te Brussel Rue do Richelieu, Parijs Bank Buiding/Kingsway, 20 Londres W. 0. 2,
DONDERDAG 5 MEI
O. H. Hemelvaart
Zonop4,26 Zonat7,0[
VRIJDAG 6 MEI
1932
H. Joannes
Zonop4,25 Zonaf7,11
E. K. 13 V, M. 20
K,1. lijden komt verblijden. Doo£ bot
kruis gaat men naar de glorie.
liet is zoo niet altijd geweest. De
mensch was zoo niet geschapen.Reeds
de hoovaardigheid van den mensch en
tzijn zonde hebben alles verdorven.
Docr de zonde is het lijden in de we
reld gekomen en de dood, en sedert
dien is er geen blijdschap meer. in de
wereld zonder lijden! «Christus zelf
rncost lijden om alzoo in zijn
binnen te treden.»
Waarom willen .wij dan, dwaze
vruchten van dezen tijdsgeest-, waar
om willen wij ons dan steeds verheu
gen zonder moeite, steeds genieten
zonder last, steeds overwinnen zonder
strijd
«Zonen der menschen lot hoever is
.uw hart versteend,» dat gij steeds do
ijdelheid bemint cn de leugen zoekt
Dat zegde dc Koninklijke psalmist
van over 4000 jaren en dit blijft steeds
waarheid.
Docli de Joden hadden het groot
.voorbeeld en do leer van Chris'tus niet
voor hen. en ze hadden de groole mid
dels van zaligheid niet die. Christus
ons heeft gebracht.
Doch wij hebben voor ons het his
torisch feit- van Christus, die ons zijn
goddelijke leer heelt voorgehouden,
ven ontduiken, zij de $vet van; h'et
Evangelie.
Het valt hun te lastig "on te' zwaaïj 1
Èn nochtans de grootste last of de
grootste zwangheid ontslaat- niet van
de wet.
«Vreest degenen niet, zegde Chris
tus, die hot lichaam dooden, maar,
vreest degenen die lichaam en ziel in
do geheimen van het vuur kunnen
glorie brengen
Gij moet dus voor Christus u eer-
dor laten dooden dan te zondigen J
Wat zegt ge dan dat het gebod of de
wet U te zwaar valt
Gij moet U eerder laten dooden dan
te zondigen'
«En indien uw hand u ergert houw
haar, af, het is u beter verminkt het
leven in lo gaan dan met beide han
den naar de hel 'to gaan In het onuiU
bl-usch&aar vuur, waar, hun worm niet
sterft en het vuur niet wordt uitge-
bluscht. En indien uw voet- u ergii't,
houw hem af: he'h is u beter kreupel
het eeuwige leven in te gaan dan bei
de voeten hebbende en geworpen
worden in de geheimen van het on-
bluscïitrare vuur, waar hun worm niet
sterft en het vuur niet wordt uitge-
bluscht. En indien uw oog u ergert,
steek liet- uit: het is u beter, met een
oic zijn zending bevestigd heeft door oog het rijk Gods in te gaan, dan met
grootc wonderen en bijzonderlijk door'beide oogen geworpen te worden in de
zijn verrijzenis van de dooden, en die geheimen des vuurs, waar hun worm
heden glorierijk ten hemel klimt.
Dit historisch feit is niet weg te
cijferen, cn liet. is dc grootc bevesti
ging van dp waarheid die wij hier
neerschrijven en die Christus voor
hield «Die met mij lijden, zal met
mij verheerlijkt worden «Die mijn
discipel wil zijn, hij neme zijn kruis
op en hij volge mij.» «Niet degenen
die zeggen «Heere, Ileere^ zullen hel
tijk der hemelen ingaan, maar degenen
die de werken van mijn Hemelschen
.Vader volbrengen.
"Vele menschen maken zich Tri de
huidige wereld een Evangelie op hun
manier.
Zij behouden een uitwendige recht
vaardigheid, doch voor hun intiem te
niet sterft en niet wordt uitgebluscht.»
En gij ziuilt zeggen dat het gebod u
te zwaar en te lastig valt .1
Christen middenstanders; lieden
Minister Heyman heeft Dinsdag de
amendementen* ingediend op het wets
ontwerp tot wijziging van de wetge
ving op het ouderdomspensioen.
Om de kostelooze bijrente voor ou-
derdomsgepensioneerden te kunnen
bekomen, moet, men. de wettelijk ver-
eischte stortingen hebben gedaan.
Het. maximum van de bijrente wordt
toegekend indien het jaarinkomen niet
2,100 frank te boven gaat voor een on
gehuwde of een weduwnaar, 3,200 fr.
voor een gehuwde. De bijrente wordt
geweigerd zoo het jaarinkomen hooger
is dan onderscheidenlijk 4200 en 6400
frank. Is liet jaarinkomen begrepen
tussehen voornoemde minima en ma
xima, dat word'b het bedrag van de bij
rente berekend op grond van een bare-
ma, dat bij koninklijk besluit is vast
gesteld.
Onder dc inkomsten komen niet in
aanmerking voor het beualen van het
recht op bijrente 1. Het lieele loon
van handenarbeiders 2. De wedde
van hoofdarbeiders tot 6.000 frank
3. .De beroepswiusten van andere ar
beiders tot. 4.000 frank 4. De inkom
sten van het huis, eigendom van en
bewoond door den aanvrager, zoo het
kadastraal inkomen niet hooger is dan
11500, 2.000, 2500 of 3.000 frank in
gemeenten miet onderscheidenlijk
minder dan 5.000, 5000-15000, 15.000-
tc 60.000 of meer dan 60.000 inwoners;
5. Id. wat betreft de huurwaarde van
niet gebouwde eigendommen 0. An
dere ouderdomspensioenen.
Voor personen die in gemeenschap
leven worden de inkomsten van allen
samengerekend op dit totaal worden
cle vrijstellingen toegepast de be
komen som wordt gedeeld doon het
aantal personen de uitkomst van
die berekening vormt den grondslag
van de bijrente.
Deze wordft desgevallend vermin
derd .met de rente uitgekeerd door, liet,
verminktenfonds.,
Kunnen geen bijrente bekomen,
'oonï"Christus zich aap zijp apostelen
den hebben 3. een auto bezitten 4
oen huis bewonen met een kadastraal
inkomen van meer dan 2,000, 2,500,
on aan ons in al zijn glorie en Heer
lijkheid.
Het is om onzen moed op te beuren,
cn aan te moedigen, in de wereld den
weg der plicht onverschrokken te be- landbouwondernemingen bezitten uit
wandelen wat het U ook moge kosten, geslrekter dan vastgesteld zal worden
bij koninklijk besluit.
Verder wordt bepaald dat. heffj maxi
mum-inkomen van de kinderen niet
hooger mag zijn daii 12,000, 15,000
of 18\000 frank naar gelang van de
gemeenten.
Het nieuw stelsel zal van kracht
worden op 1 Juli aanstaande. Allo
en
altijd
blijvende
Zijt mannen van plicht
overal.
iWij hebben hier geen.
woonstede.
Aan den overkant, van 't graf wacht
U de glorierijke Christus.
Die met hem hebben geleden, zullen, vroeger genomen beslissingen zullen
met hum zegepralen 1 |aan 'n herziening worden, onderworpen.
Verledt-n week schr«ven we over de «ruzie In de frontpartij dit woord Is echter
niet scherp genoeg. Tweedracht is het, het Vlaamsche land door. De twoo kampen De
Vlaamsche Nationale Volkspartij, eenerzijds, de Dletsch Na tionaal Solidaristen, anderzijds
rioh'ten zich beslist In, op van elkaar radikaal verschillende standpunten.
Hoe meer de fronterspors van Aalst over deze scheuring zwijg», höe meer d» Dinasopors
er over «preekt. Deze is uie» alleen malsch in haren aanval op de verwaterde - Vlaam
sche Nationalisten of neo*belgIcisten, genre Van Opdenbosch, Leuridau, enz.
We hebben hier de motie bekend gemaakt van de Vlaamsch-Natlonale parleraentalrf
groep waarin Ward Hermans gedreigd wordt mst uitzetting Indien hij met Vau Seve-
rianan blijft Samenspannen.
Ziehier hoe Da Vlag orgaan van het Dynaso, doze motie beoordeelt t
«Primo, schrijft ze, wat is dat Da Vlaamsch»Nationale parlementaire groep
Het is in feite de parlementaire groep der demo-fe;leralisfcen, waarin onder meer zitten
de mannen van nous Bslges de mannon die Borms iu hun streek niet laten optreden,
uit vrees voor hun zetel, tot Van don Bulcke toe die in folte veol minder Vlaainsch-Na-
tionaal is dan Sap. Eu Viudevogel? Is die daarbij of niet Niemand wast dat met juistheid
to zeggen.
En verder, Ziedaar dus de Vlaamsch-Nationale parlementaire groe p die optreedt als
leiding van wat? Van welk organisme? Van de zoovole groepjes en partijtjes die elk met
oen eigen aan hun kiezers aangepaste methode de domo-federalistische coalitie uitmaken!
Wat is In dit geval het oordeel dor besturen Tan die groepjes en partij tjis over dat
machtsmisbruik
Wie raakt er nog wijs uit dia anarohio 1
Inderdaad to ie raakt er nog tcijs uit deze anarchie
k
Men weet dat Wies Moens met Van Soveren aan het hoofd etaat van de afgescheurde
partij do Dinaso genaamd Voor hom zijn do Aalsterschs fronters verkapte "Belgidsten»
voor hun demagogisch gedoe heeft deze aristocratische dichter een diepgrondig mis
prijzen,
Ziehier op welke wijze hij verslag qooft over de werkzaamheid v an de nieuwe partij aan
een van hare propagandisten «.Onze vriend Moens vindt dat in zyue streek liet Dinaso
schitterend vooruitgaat. Ovoral zijn de jonueron in volla bsdrifvighold. Het Inzicht van
don welmeenenden wordt steeds klaarder. Nog weinig mannen die niet inzien dat het ie*
dtralisme van Belgisch allooi is, en ellceu dag minder menschen die een Vlaamsch natio
nalisme zonder degeiyken socialen inhoud als ernstig aannemen.
Weinigen die nog met eenig enthousiasme da stellingen der demo'a aannemen. Buiten
het Aalsaersche, waar het Daensisme iugekankerd is, is er voor de demo's geen toekomst
meer. Hot is niet eens begrijpelijk hoe geleerde menschen daarmee nog kunnen uitpakken.
Hier en daar nog enkolen die zich aan de flikflooierijsn omtront de Groot Nederlandsche
gezindheid van da federalisten lateu vangen. Het duurt echter niet lang meer, of de «oon#
centratie» zal in Oost Vlaanderen, net ala het K, V. N. V. van West Vlaanderen, verplichf
worden, althans voor het publiek, zich Groot Nedoriandsch en solidaristisch te verklaren,
wil zij voor haar beweging geloof, leven en strijdlust scheppen.
Wies Moens voorspelt dus dat de frontpartij beslist anti-democratisch militaristisch cn
Hitleriaansch moet loorden binnen afzienbaren tijd, ca aanhechting bij Holland als
het onmiddellijk te bereiken doel zal vooropzetten
Een mooi vooruitzicht voorwaar l Wie had zulks ovor enkele maanden verwacht 1
CHRISTEN WERKERSVERBOND AALST.
5 Mei FEESTVIERING 1932
Quadragesimo Anno
FEESTROOSTER
's Morgends, Algemeene Communie-
mis, in uio Parochiekerk
Om 3 uref Samenkomst in 't Groen
Kruismet korte Optocht naar de
Kerk
Om 4 uro, Plechtig Lof met kansel
rede door E. RBe Deyn, Soc.
Bestuurder
Na het Lof, stoetsgewijze naar
'i Groen Kruis,
Om 5 ure, Groote Feesteergadering
Sprekers H, Van Schuylenberghx%
volksvertegenwoordiger E, II
KetelsGeestelijk raadgever A.C,V'
Daarna Tombola in openlucht, Fami
lieavond in de Feestzaal,
Arbeiders en Arbeidsters
Allen zonder uitzondering
Zonder menschelijk opzicht,
Opstappen in den stoet.
Met fierheid op het gelaat,
Tn dezen tijd van febrielc sociale
en economische activiteit, van gcdach-
tenloos voorttobben aan praktische ver
wezenlijkingen, is het eene vruchtbare,
,en een geest-verruimende oefening de
(pauselijke wercldbrieven Reiuit. Nova-
rum en Quadragesimo Anno te herlezen.
Tic ze immers geven, aan dg sociale
werking een stevigen grondslag, ope
nen voor den socialen werker wijde ho
rizonten die het verslikkend daigeLijkseh
werken en het gedwongen geclasseerd
zijn in eigen organisatie, al te dikwijls
beletten te zien, en. richten ten slotte
zijne voetstappen naar een veiligen
leidraad die hem van misstappen be
vrijdt.
Hoeveion zullen zich' de moeite ge
troost hebben ter gelegenheid van de
Renum-Novarumviering, van een paar
uren overweging over liet rijke gedach-
lënmateriaal dat 's Pausen woord hun
biedt -v--j
Ilct ligt, niet in onze bedoeling op de
vele veranderingen te wijzen die in den
economischen en socialen toestand van
ons land sinds 1891 zijn voorgeko
men, noch op het vele dat in feite
gespresteerd werjl in ons land ten voor-
deeic der werklieden, onder reclit-
slreefkschen of onrechtslreekschen in
vloed van de Pauselijke onderrichtin
gen, noch op de moeilijkheden, die
ook van katholieke zijde, de sociale
werkers die 's Pausen woord wilden vol
gen, hebben ontmoet, maar die ze nu ze
gevierend zijn te boven gekomen.
Wij willen enkel dit onderlijnen
dat wijl de katholieke sociale leering
40 jaar na RERUM NOVARUM in hare
ontwikkeling en verduidelijking onwan
kelbaar blijft voortbouwen op de
grondslagen die Leo XIII in 1891 zoo
meesterlijk heeft aangewezen, de socia-!
listische leerstellingen integendeel niet
bestand zijn gebleken tegen de harde)
greep der werkelijkheid, zoodat zij niet
eens me$r tot een samenhangend ge
heel of tot een programma dat wordt
geïnspireerd door enkele grondgedach
ten kunnen herleid worden.
Zoo ja, dat bet waar is dat bijntf al
wat. de socialisten in ons land positief
verwezenlijkt hebbën veeleer aan de ka
tholieke sociale gedachte ontleend werd
dan aan dc eens als socialistische dog
ma's vooropgestelde ideëen.
Wat blijft er nog over van hunne
theorie «eigendom is diefstal», wijl zij
zelf nu het sparen en hel vastzetten in
een eig'endom van het overgespaard
ioon bij den werkman aanmoedigen.
Iets wat Pgus Leo XIII vooropstelt in
zijn bewijs van de rechtvaardigheid van
höü eigendom;
Wat blijft er over van het econo
misch dogma alle winsten komen toe
aan den arbeid, niets aan liet kapitaal,
wijl zij nu niet meer verbruiks coöpe
ratieven inrichten, maar aan de voort-
brengstondernemingen die uitgespro
ken en uitsluitend socialisit zijn. de
vorm geven niet van coöperatieven
maar van kapitalistische naamlooze
vennootschappen waarin het kapitaal
ruimschoots de zijn toekomende wins
ten opstrijkt^
w En de klassenstrijd die volgens het
oorspronkelijk begrip een natuur-nood-
zakelijk economisch \erschijnsel was,
hoevele socialisten huldigen hern nog
onder dezen vorm wijzen de menig
vuldige pogingen, ook door de socialis
ten aangewend, om in het kader van
dc 'thans bestaande kapitalistische
maatschappij, den klassenvrede, al
ware het maar op economisch gebied,
te bewerken, wijzen die niet aan dat
ook bij de socialisten liet geloof
hecrscht dat het huidig economisch
stelsel niet noodzakelijk en in wezen
slecht, is.
Nochtans indien liet waar Is dat het
socialisme in zijn economische en so
ciale stelsels zoodanig dood is dat do
meeste van zijne huidige aanhangers
niet eens weten dat deze stelsels ooit
door het socialisme werden beleden, is
het evenzeer waar dat het socialisme
levend blijft in de alle ideaal dooden-
de, in de alle hoop op beter leven hier
namaals versmadende mentaliteit die
het bij zijne tallooze aanhangers heeft
gekweekt. Zijn naaief optimisme be
helzende het stichten van een paradijs
hier op aarde, heeft met de noodzakelij
ke ineenstorting van dezen droom den
werkman zonder, weerstandsvermogen
gelaten tegen de miseries v van deze
wereld; want buiten het Geloof is in de
miserie geen bevrijdenden uitweg en
het socialisme dat de hemellichten heeft
gedoofd, was noch is bij machte dc
gel'uksformule die -de hoop op de he-
melsche belooning moet yervangen, uit
te vinden.
Het socialisme heeft den arbeid een
onverdiende vloek genoemd, en waar
deze als nutuur-noodzakelijk voorkomt
voor ieder mensch en onvervangbaar
heeft ljöli den werkman verlaten in de
mistevredenheid over zijn lot. Het ar-
beidslust en arbeidsfierheid vernietigend
socialisme is een ramp geweest voor de
opwekking van ons volk naar schoo
ner en hooger leven.
yoor de socialisten Is de voortbren
ging het doel van hCü maatschappelijk
leven, daartoe moeten alle (krachten
sociaal georganiseerd en geleid wor
den, daar buiten mag do grootste vrij
heid heerschen. Deze theorie van den
mensch produclie-machien is in
strijd met de mcnschelijko waardigheid,
zij legt den klemtoon uitsluitelijk op 't
stoffelijk leven en is doodend voor, zie
le en geestesleven.
Daarom, ondanks*de zwenking van
zijn economische theorieën in een meer
Katholieken zin, blijft het socialisme de
onverzoenlijke tegenvoeter van de Ka
tholieke leering.
Doch dit yooral dient onderlijnd
dat juist de vernieling die het socia^
lisme in do zielen van de socialistische
menschen' heeft aangericht, bewijst dat
het sociaal vraagstuk op de oplossing
van hetwelk het zich heeft toegelegd,
in de eerste plaats een moreel vraag
stuk Is, en dal de Ióülef êconömiscTrd
hulpmiddelen die het socialisme heeft
aangebracht, door, de uitsluiting zelve
van de moreele middelen, de werkelij
ker! nood eerder vermeerderd heeft dan
verminderd,. i
Iloe breed-omvatlend, hoe' diep-fn-,1
grijpend in de sociale kwalen staat
tegenover de ontoereikendheid en scha
delijke eenzijdigheid van het socialis
me, de Katholieke Kerk met hare breed,
opgebouwde en lot in den licmel rei
kende levensbeschouwing, melt hard
leering van rechtvaardigheid en liel'do,
met hare stoute en vooruitstrevende
wonken, aangaande 'tusschenkonist van
den staat, loon, deelname in do winsten;
vereenigingsrechl, corporatiewezen, enz.'
Zij alleen raakt het kwaad aan bij,
den wortel de noodzakelijke hervor
ming der zeden. Zij alleen kan deze be
werken, zij alleen doet de noodige hulp-*
middelen aan de hand, bij haar alleen
is redding te vinden.
Mogen alle 'rechtzinnige sociale wer
kers deze diepe waarheid overwegen j
veertig jaar naa^ RERUM N0VA-J
RUM klinkt, in ons land, de stem
van Marx reeds lang niet meei*
onvervalscht; de leering van de kerk in
Quadragesimo Anno sluit nauw aan bij;
Rerum Novar.um, is er op gegrondvest!
en gesteund uit Rome blijft dezelfde,
stem weerklinken, maar met meefl
aandrang nog als het ware, klaardsn
nog, voller i zij roept ons niet te vee-
twijfelen, te volharden in den slr.iji,
Voor het goede, steeds godsdienst efü
zeden op het voorplan te stellen, en iri
al onze sociale verwezenlijkingen niet;
alleen de~fegels der rechtvaardigheid/,
na te leven maar do veel verder rei
kende, en tot vredes werking alleen
toereikende deugd van liefde te be*
oefenen, L'. MOYERSOEN;
- - Ei& In £oL gn Soc, \Ve^