JsssLisr^sssi z 5 vSsSr®
esrtsssrA*
Sint Patrick
OE VEROVERAAR EN ÜNAAR ADOLF PETIT S.J,
Bijvoegsel aan <t De Volksstem van 19-20 Juni 1932
Een luister van Kerk en Volk
Kinema en Zeilelijkhsids&eof'P
bij de hodendaagsctia Jsugd.
Het Huis dar H. Maagd te Ephese
Voor de documentatie
van onze lezers
AAN ONZE LEZERS
f Dit bijblad is gansch gewijd aan een
^overzicht van de Katholieke wereld, of
beter nog, van het KATHOLIEK LEVEN
IN DC WERELD.
Een katholiek is een wereldburger,
[werd er ons nog oniangs van op
'den preekstoel gezegd. De Katholie
ke familie strekt zich ui/fc tot al de ka-
jthoüeke menschen van welke natie,
:kleur of ras zij ook wezen haar
ideaal is al de menschen In haren
echoot te ontvangen.
Niets dat in het katholiek huisgezin
gebeurt mag een ketfhojiek onverschil
lig laten. Het leven, de strijd, het
tijden en de triomfen der Kerk zijn het
voorwerp zijner onophoudende be
langstelling. De groote problemen
die zich voor het katholiek leven stel
len eischen even dringend zijne aan
dacht op.
De nooden zijn groot. Een katho-
BIJ EEN KERKELIJK ONDERZOEK
In liet bisdom Gent, en nu ook in het
bisdom Namen, is onlangs liet kerke
lijk onderzoèk begonnen over de deug
den en wonderen van den dienaar; Gods,
Pater Adolf Petit, S. J. die den 20 Mei
Ierland viert dit jaar de XV honderd-
1 ste verjaring van den Heiligen Palri-
cius. Deze viering valt samen met het
t houden van het 3e Internationaal Eu
charistisch Congres te Dublin.
Die Heilige Patritius is de stichter van
de Iersche Kerk. Zijne roeping lioort
b'j het wonderbare. Hij is niet van Ier-
sohe afkomst. Hij werd' in Engeland ge-
boren op het einde van delVe eeuw, en
AlshhMCi'rHsrknS1^gr00^^ra/ht ll9H 'e ITrongénop Iwe'e en "noIentTg'zTkeMjkhëid7n te prtnten van den ar-
Iersche zeeromersHJ <?oor jarigen ouderdom in geur van heilig- beid, van de toewijding aan de goede
ooTei eiland b -aëh,e„ ën "'1 ?c"ï heW overleed. weTken. aan de zwakken, aan de armen,
^verkochten m a s saJ Te tit is lof nog toe bij de Vla.mln-laan allen die lijden hier beneden.Meer
Hii hm ril f r. iun^r. i r- l?en weini& hekend. Toch heeft hij in nog dan een groot bekeerder van zie-
schap Auüdm inZ 8T 2' neeentiend® eeuw en in het begin len was hij een machtig opwekker van
S zl l l i u" Tan "i ider twintigste een diepen en alleszins toewijding. Hij muntte er in uit, om
ana. zijn meester gebruikte hem ais wonderbaren invloed uitgeoefend,
herder. In de eenzaamheid mediteerde .vooral onder de vooraanstaande ka-
hij on bad Hij had visioenen en lioor- U,olieken, leeken cn priesters, van ons
rwp I'6 slemm®n- land, en wordt hij nog door allen ,die
Hek heeft leiding noodig. Hij moet om aan-heSuJschan1!»"èrn.6" W*g gekcnU llobben' «evierd en vcr-
ftiet alleen weten wat er omgaat in deCjzen PatriHu,tuk°nntsnW8n;'eer<1 «f*,®»» heilige, wiens zaligverkla-
wereld, hij moet een standpunt weten te'fc onlsnannen Pn i „r tl op een boot ring mei betrouwen wordt verwacht cn
kiezen. Daarvoor za, hij Storen n-rji^^ «^^Fran^™'
de stem v«n de gezaghebbende verte- rijk, I Dolfke Petit was driemaal klein
gen woord,gorseer k^ho,ieke sedaohte.| Hij kwam weldra terecht in hel be- Hoe Pater Petit, aan zijn Franschen de bonde[l
Opzien naar Rome, dat moet de eersteroemd monasfterium van Lcrins vaar gekomen is heeft hij zelf nooitl nt ,e
^fik^T®L™2iin„X?r_^n_^h?!iek..a,S onder de "'iding van deleten. Want hij was een Vlaamschcjde° to^apo" l zijn ofdefon
ion eren en m dit nrmeht. nncfn Hol
'bii li nati iui ica dia "ij otuucci ue 011(161 OC leidl
hij staat voor een wereldprobleem. Van groote heiligen van dien tijd.
Rome uit wordt het werkelijk beheerscht! Eindelijk zou hij naar Engeland
Waajrde van het offeP, de verlossende
kracht van de smart, de vreugde van
den volbrachten plicht, hoe zwaar did
ook zij. Hij wapende ons voor den
strijd van hel leven, door ons de nood
lédiggangers tot apostelen te vormen
om schuchleren in den strijd te wer
pen, om met de moedeloosheid en de
smart het vaandel te weven van onze
levensdagen.»
De heeren van Drongen steunden
dan de retraites voor werklieden in de
vele retraitenhuizen.die daartoe wer
den gesticht. Uit de oud-retraitantcn
der werklieden ontwikkelden zich dan
de bonden van het H. Hart, die tegen-
mid-
ons volk.
u J «"(jciauu -e-
Daarom ook zullen wij hier de stem ,ruê'keeren "U zijne ouders, doch dezen ''ij schertsend placht
I nnnffftpn vnnnhi z-
van den Heiligen Paus onophoudend la
ten weerklinken.
- ,r J i
-jongen en m dit opzicht paste deI
naam hem niet. Wel in vele andere als! ele char,tat,cve merken zochten
j. jeveneens bij Petit steun en leiding.Zoo
*jheeft hij te Brussel liet werk ingericht
jder «IDames du Calvaire» voor de ver.
mi,
-v, uvc.i umuu --- -Izeggen
poogden vruchteloos hem bij hen te beft driemaal klein klein van
ihouden, want een andere sle-m weer-iklein van gestalte hij was inder-i --
Het ligt niat in onze bedoelinq veel i do stom van Ierland, die bainidaad zct'r klein, hoewel anderszinsr "1? Van kankerlijderessen cn on
artikels van eigen maaksel te laten ver-'?esdc <WiJ bidden U, hoilig kind, te kloek cn goed gebouwd en klein v»ai?enee8bar?n, ^'aarblJ de arménapothe-
schijnen. Waarom zouden we op onbe-1 ^,0?len. en tp wandcien midden ons. 'geboorte.» ken voor kostelooze verpleging zijn
hol pen wijze gedachten uitdrukken dle', "'°S ve,rok naar Frankrijk, waar Ja' ®en volksjongen van Gent ti.irl011 "an' "fk hot werk van den
meerbevoegden in gepasten vorm heb-1 prlestei' w'erd. Weldra zou hij op-o'ij den 22en Mei 1822 geboren w erd, inaalknn£ van bol II. Hart, to', het ver-
iaaren naar Ierland, na tot Bisschop *«o!n's vierde kind van een kleermaker van
zijn gewijd. - |de volkswijk van de H. Kerstparochie.
H'j ontscheepte in 131 of 432 in het Hij had een zeer kommervolle jeugd:
ulstergebied te Saul. Vandaar uil on- n°oit heeft hij zijn moeder, All.ertina
dernam hij met onverdroten lover, de Coppejans, gekend deze stierf enke- verd voor de vorming van heilige
goasd'enstige verovering van Ierland!1® '"aanden na zijn geboorlc bij'priesters. Weinige priesters van Bel-
bnf n? -a J het KnifS Z(walen ovcr;zelf wcrU uitbesleed hij zijn oom enigië. uit de seculiere maar ook uit de
uidism. jpeter Judorns Petit, een beenhouwers-1reguliere geestelijkheid, In do latere
gast, en zijn lanfe, 'n wensehvrouw.Najaren der negentiende en in 't begin
ben naar voren gebracht
De lezers wezen dus niet verwonderd
hier veel aanhalingen te vinden uit an
dere tijdschriften. Wij richten zelf een
oproep tot ben opdat zij onze aandacht
zouden trekken op artikels die hier zou
tten moeten bekend gemaakt worden.
Dit eerste bijblad is eene bescheide-
ne poging. Van de belangstelling van ,,c ,lulc„ wcikc r
onze lezers zal het afhangen of we.do 'grondeigenaars
m nanHoli ibo ux:uii- - I
kerkgewaden jr. I le
deren voor arme missiën.
Alles voor Jezus
Voornamelijk echter heeft hij geij-
Zijn eerste zorgen besteedde hij aan.-.. „«.v..
jdc armen welke hij verdedigde, tegen zÜn 'dgere school was hij een tijd lang.'der twintigste eeuw,
maandelijks een bijblad gewijd aan de
katholieke wereld kunnen laten ver
schijnen,
In het iDjuilsc-he tijdschrift Das
neue Reich» werd het volgende bekend
gemaakt over dat belangrijk probleem:
«Bij de beraadslagingen in het parle
ment van Tjecho-Slowakije over 'n
wetsontwerp tó4 regeling der kinder-
rechtbanken, vestigde P. Stasch leider
cicr katholieke partij, de aandacht op
de zedelijke krisis die de tegenwoordi
ge jeugd ondergaat.
De huidige jeugd mist doorgaans den
zedelijken grondslag, die in oogenblik-
ken van bekoring hun grootste steun
is. Nief de zoogenaamde leckcnmoraal,
maar alleen de godsdienst, is bij macht
,u zedelijke opleiding te geven De zede
lijkheid willen behouden zonder de
godsdienst gelijkt, zooals Tolstoi het
zoo goed zegt, aan de handelwijze van
kinderen, die 'n bloem willen verplan-.
den om hSar schoonheid lahger le kun
nen genieten maar vergeten de wortels
mee te nemen. Ze snijden de plant in
twee en zei ten ze zonder wortels in den
nieuwen grond. De ontwortelde bloem
verdroogt...
Hel eenige afdoende middel tegen de
misdadige' jeugd van onze dagen is de
(godsdienstige opleiding en vermits het
iopvoedingswerk grootendeels in de
school voltrokken wordt, hebben we
scholen noodig die in chnslelijken geest
bestuurd worden.
P. Stasch trok ook nog de aandacht op
den verderfelijken invloed der kincmas
;en legde- de statistieken voor, getrokken
(uit 'n Berner schoolblad, welke het re
sultaat opleverden van onderzoekingen
'gedaan in 95 Zwitsersche middelbare
^scholen.
i Op 3800 leerlingen bezochten er 2450
regelmatig de kinema. Daar werd aan
die jongens en meisjes getoond
1914 ruziescènes.
•j «1230 familietwisten
I .1350 gevallen van drongenschap,»
11160 terechtstellingen,
[1120 gevallen van ontrouw^
k [1229 moorden,
ifl7l brandstichtingen,
[16515 diefstallen,
11179 aanrandingen,
,765 zelfmoorden.
'f Ook werd vastgesteld dat liet grootste
'aantal van de jeugdige misdadigers vu
rige bezoekers waren van de cinema-
^school.
Een strenge waakzaamheid op de ki
ncmas is volstrekt vereisoht om de
jeugd van het zielevergifl lo vrijwaren,
da't hun hier in zulke een groote dosis
voorgezet wordtA
«..u 6iuuui:i8uiidals uie ecnie tyrannen UIJ een pianoianriKani
v.arcn. Patricius had een doordrijvend edelmoedige begijn, die zijn godsvi
karakter, voor niets terugschrikkend. kende en van zijn verlangen had
In zijn strijd legen het Druidism, vrees- hoord om priester te worden, trek
dé hij niet, de afgodenbeelden aan stuk- ziJner aan, betaalde een schadevergoe-1 Alles voor Jezus,
w "«3 mj een n.-u iiutg.aer iwinugste eeuw, die hem niét
die échte tyrannen werkjongen bij een pianofabriknnt.Een'zelfs meermaals hebben gehoord in de
edelmoedige beeriin. din ziin godsvrucht .vele retraites die hij voor hen preekte.
0_„ had ge- iHij steunde ook met al zijn kracht een
hoord om priester te worden, irek zich'vrome vereeniging, den prjesterbonrl.
zijner aan, betaalde een schadevergoe- Alles voor Jezus, wiens doel het is de
ding aan den voogd en verkreeg, dot priesters de voornaamste voordeden
hij aan het toen sedert een paar jaren van het kloosterleven te verschaffen en
geopende St Barbara College studcerendoor onderlinge samenwerking en op-
mocht. De zusters van 't nonnenbosch.jbeuring tot meer heiligheid op te wek
en priesters wier mis hij in do kapel ken. Ook hiervan bleef hij tot aan znn
der zusters diende, zorgden voor zijn'dood de steeds vereerde bestuurder,
verder onderhoud. .Vele hoogwaardighcidsbcklecders, bis-
Zoo kon Dolfke Petit, humaniora schoppen, kardinalen, hebhen hun le
doen, kloosterling en priester \vor-.|ven lang de dankbaarste herinnering
den. Hij trad in de orde der Jezuïeten (meegedragen aan de dagen die zo on
II 1 «1 n-i n a. .1 I (1 A I' 1 Mil I A I /I j n r— I. l_ L I
wa
'karakter, voor niets terugsc...
In zijn strijd legen het. Druidism, vrees
dè hij niet, de afgodenbeelden aa,
ken te slaan, alhoewel hij aldus den
haat van de heidensche priesters op zich
trok. Niettemin lukte hij door zijne
manhaftige, handelwijze. ïDe bevolking
die geheel van beschaving en ontwik
keling was verstoken, was verstomd
over de onmacht van hunne goden die
S. Patricius ongestraft trotseerde.
Na het volk te hebben bewerkt zou S.
Patrick ook de koningen en de groolen
bekeeren; mei hunne hulp zou hij de
Kerk inrichten.
Sint Patrick is ook do baanbreker
van het kloosterleven in Ierland, da',
hetzelfde beroemd zou maken. Kort voor
zijn dood, trok hij zich terug le Saul,
op de plaats waar hij ontscheepte.en die r
steeds zijn voorliefde bezat, 'l Is daar
dal hij zijn loopbaan had begonnen en
't is daar dat hij ze eindigde in "t [aar
461.
religieuze en wetenschappelijke
ming, rnet buitengewonen bijval.
Enkele jaren verbleef hij te An'wer
pen als leeraar van de rhetorica; hi
er le Brussel dan te Namen, als lec-
•aar aan de faculteiten en vooral als
geestelijke leider der jonge paters der
orde die daar wijsbegeerte volgden.
Eindelijk in/18.65 kwam hij terug n.uir
^Drongen, waar hij voorts tot zijn 1 »d
Niet alleen Ierland, maar gansch Eu- verbleef gedurende twintig jaren,als
gansch de wereld moet hulde geestelijke leider van de paters 'der
ropa,
brengen aan deze groote figuur Van de
Katholieke Kerk. Heel de wereld heeft
bale gevonden bij zijn werk. Uit Ierland
zijn honderden monniken vertrokken
die Europa hebben geevangeliseerd. En
orde, die na afloop hunner studiën en
na hun priesterwijding, hun religieu
ze vorming komen voltooien m oen
derde proefjaar lot hij in 1865, van
dit ambt ontslagen, zich van Drongen
lgvviungiillOCCiU. J-All Ov"l Bil l'l '.HlgCil
later, wanneer de vervolging over Ier- uil voor g°efl gaan wijden'aan de
tand is nporo-nlmmnn a..., -1- .1 vpll» nnncfnlic/iTm nranl.nn .4:.- 1.-:
land is neergekomen, dan zullen de dui
zenden Ieren die in ballingschap leven
in de Vereenigde-Staten, in Australië,
in Nieuw-Zecland, in Zuid-Afrika, al
daar het Geloof, die ze aan Sint Patrick
te danken hebben, verspreiden.
De Katholieke wereld zal dan ook dit
jaar de gelegenheid hebhen, om haren
dank le betoonen aan den grooten Hei
lige. die alleen geleefd heeft om Gods
Rijk te vestigen in Ierland, bij T Ierscli
volk, en die aldus zooveel heeft gedaan
om hetzelfde uil te breiden over. de
gansche wereld.
(Naar La Cité Chrétienne
van 20-5-32.Ij
l'.j
in
een
gaan
vele apostolische werken di
tusschen ondernomen had,
apostolische werkzaamheid
ontplooien, die- eenvoudig verbazend
moet. heeten.
Zijn providentieele zending onder de
hoogere standen
Smyrna (Klein Azië) In 1892 had
zuster de Grancey van de Dochters van
Liefde t. Ephese het Panaghia-Capou-
li aangeworven hel huis, waarin vol
gens de overlevering de II. Maagd
stierf. Ze liet het nadien over aan Mijn
heer Poulin, overste van de missie der
Lazaristen te Smyrna.
Maar wanneer in Mei 1931, Mijnheer
Euzet de opvolger van Mijnheer Poulin,
zich bij de plaatselijke overheden aan
bood om er den eigendom van op te ei
schen, werd hem geantwoord 'lat het
aangeslagen was door de Schatkist (tia-
ziné). Het kwam tot een proces en de
rechtbank van Kouch-Adassi (Scalano
va) sprak zich uit ten voordeele van den
overste d-^r Lazaristen.
H«t vonnis van Kouch-Adassi werd
'onlangs bevestigd' door een arrest van
het Verbrekingshof dat zetel te Eeki-
Gheliir, (Het oude Djoryleajji
.(Fides, 3 Februari 1932),,
J V. Ut uci urt'.l Tlfll I O-"'O'. I' «aii UilgKII UJC (.0 Oil - i n ,f
te Drongen, en onderging er de gewone der ziJ" leiding hebben doorgebracht. !f zelfmoorden van enkelingeh
religieuze en wetenschappelijke \or- De meeste vertegenwoordigers van j1'01160611 Jaar v00r een millioen
De meeste vertegenwoordiger
den II. Stoel te Brussel kwamen
inwoners. De berekeningen hoeven dus
nrongen onder ^jn'ïëidihg" dTretraile ^*1^ met betrfkinf lo( het
volgen. Tot in de omgeving van den °ye,'hJdeas ^an af ®n ho™n don 20-ja-
riopn CiiHArHnnr
oigen. Tot in de omgeving
Paus was hij bekend kardinaal Vinau',
Vannutelli vereerde hem ais een Iiei-
Hge
Pius X hield hem in de hoogste T iT, "T Va? bet u,nhonde,'d
ng. Wat. een nrlesler nrni.L, 0,1 lshet overdreven te beweren dat 1/3
vcrocring. Wat een priester, professor
in de wijsbegeerte,na voor hel eerst
een retraite van P. Pet.il le hebben ge
volgd, uitriep voor wie het hooren wil
de Nu heb ik eens een heilige ge
hoord, maar een ware, een echte
dat hebben allen die met hem in aan
raking kwamen getuigd.
Wat bij hem bijzonder trof, -.vat al
len onmiddellijk aangreep, was zijn
wonderbare geest van geloof. Hij sprak
als uit de -onmiddellijkheid der go
ioofswerkelijkheid, waarin hij leefde,
die liij aanschouwde. Wanneer ik'
Paler Petit hoor, zegden die anders
zoo geleerde, zoo onafhankelijke man
nen, dan bied ik geen weerstand, ik
geef mij geheel aan hem over.v' Hij
stranbie hel bovennatuurlijke uit en
A..n..,ue net. uu\ennatuuriiik»
work i J etV"C Firongen he' bracht als in rechtstreeksche aanra-
heëren 7 /e'raU®s voor king met God. En toch was zijn woord
heeren heeft ingericht. Gedurende vijf- als geheel zijn omgang, uiterst eenvou-
lig jaren was h.j er de ziel en de lei- dig. Zijn heiligheid vertoonde zich even
der van. De namen van de meest voor
aanstaande katholieken,
volksvertegenwoordigers, rechtsge
leerden, universiteitsprofessoren, van
den lioogeren adel, zal men op de lijs
ten der retrailanten aantreffen de
nieesten hunner namen do gewoonte
aan jaarlijks een retraite te doen. llij
wekte hen op tot alle offervaardigheid
in den dienst van de kerk en van hun
medemenschen. Sleerls bond hij dan
ook bij hen steun voor zijn vele C-t-
ken van liefdadigheid van mcor dan
een onder hen werd hij als de aalmoe
zenier, die nooit te vergeefs bij hen
aankloppen kwnin, waar het gold goed
'te doen, nood te lenigen, hulp te bie
den. Hij deinsde er niet voor terug hun
de grootste offers te yragën. Voort
durend drong hij aan op de noodzake
lijkheid, niet alleen voor zich zeiven te
leven, in een heerlijke afzondering,
maar in den vollen strijd, te midden
van het lijden en van de smart, in den
nederigen dienst van de door het leven
beproefden, onterfden of. verdrukten.
Hij wees hen beslist op hun sociale
verplichtingen. En daarin mag men
wellicht de providentieele zending van
min in uitwendige gestrengheid: hij liet
senatoren, de natuurlijke vreugde toe waar. die hel
leven kan verblijden en den mensch hel
pen om zijn plicht des te opgeruimder
te doen. Men noemde hem nooit anders
dan den goeden pater Petit. En hij
preekte ook vooral zijn Goeden Meester.
Tegen den jansenlstlschen geest
Ook mag men daarin nog een ando
re providentieele zending zien bij de
priesters in 't bijzonder. Hij is een der
eerste en der machtigste apostelen ge
weest van <j? devotie lot hot H. Hart-
daardoor heeft hij veel bijgedragen tof
uitroeiing van den jansenistiachon
geest m de opvatting van het geestelijk
leven. In de koude en neerdrukkende
godsvrucht heeft hij den juichtoon doen
opgaan: «Moed, steeds Moed! Leve het
H. Hart van Jesus i Love Maria de On
bevlekte! Leve de goede II. Joseph! Le
ve do vreugde
- r "vu giuuiei
wereldoorlog: waarin ook vele pries
Iers, ook leden van den prioslerbond
-v'iu.njj ..ui vv.»» laoMMjjuuu, neineDDen in een w
Pater, Petit onder de hoogere standen 20u««n gedood worden, waarin Belgie San ware vreugde is
%m H'j 0,13 all«n geloerd de lis vervolg onderaan volgends (wlo®
DE ZELFMOORD EEN MODERN
KWAAL
In 1929, Tiet laatste jaar van de vol
tallige statistieken, beliep bet aantal,
zelfmoordenaars voor ons land 124$
waaronder 049 mannen en 300 vrou
wen. Sedert 1921 stijgt het totaal zelf
moorden gestadig.
IDe statistieken over liet jaar 1929
stellen vast eene verhouding van 24,87.
zelfmoorden op 100,000 inwoners in dö
steden van 25,000 en meer inwonersJ
van 13,93 in de sleden van 5.000 lot
25,000 Inwoners; van 12,06 in de ge
meenten van 2,000 tot 5,000 en van
11,37 in de gemeenten van 2000 en min
der inwoners.
Het beroep waar het meest zelf
moorden worden aangetroffen is het
nijverheidsberoep dat allen omvat die
iets te maken hebben met de nijverheid,
In het landbouwberoep is er oen ver
schil van meer dan de helft minder zelf
moorden dan in het nijverheidsberoep*
Tusschen 50 en 70 jaren zijn er liet
meest zelfmoorden.
Het getal zelfmoordenaars is aanzien
lijker in de provindies waar de meer
derheid ongeloovig geworden is of niei
pratikeert dan In de gaafgebleven ka
tholieke provincies voor 1921 makelt
de statistieken melding van 247 zelf
moordenaars in Brabant, 185 in Ilene-
gcuwen, 122 in de provincie Luik,
slechts 14 in Limburg en 16 in Luxem
burg. Door de dichte bevolking van
Brussel staat het getal zelfmoorden in
Brabant boven aan de rij.
Gedurende de laatste jaron is de ver
houding van zelfmoordenaars aange
dicht in Limburg door vreemdelingen
doorgaans van verdacht allooi uit onge
veer 40 verschillende landen.
Een internationale statistiek op een
sohaal van 10.000 inwoners toont aan
over 1927 dat Ityiitschland, Oostenrijk,
Frankrijk, Ilongarie, Zwitserland en
Tchecoslovakije het met een ten hon
derd op het onze dat 1,55 is, halen,
Spanje en Ierland als landen met on
tegensprekelijk overwegende Katholie
ke meerderheid hebben het zwakste
coefficient.
Merken we nochtans op dal de mees-
(e cijfers te algemeen zijn dan dat zij
nauwkeurig de werkelijkheden van ze
delijke orde weerspiegelen. Zij verheeL
den het gemiddeld getal van gansch de
bevolking, kinderen inbegrepen.
Vóór den oudordorn van 20 jaar tü
zelfmoord een uitzonderlijk geval. l>èr
jaar beloopt het gcmmiddcl getal in
ons land 8 zelfmoorden van enkelingen
rigen ouderdom.
Besluit zelf de bevinding een aan-
nenlijke aangroei van het tenhondehd
van de zelfmoorden verdoken blijven
(P. Hutten in Godsd. en sociale
traden 1932. n. 1: Dc zelfmoord.}]
verschrikkelijk zou hebben te lijden,
doch waaruit het land zou gered wor-
den om zijn groote devotie tot het ,'t.
Hart.» Aldus bij de laatste priesterre
traite te Aalst, in Augustus 1913. En
als men dan weigerde geloof te slaaft
aan zoo sombere voorspellingen, ant
woordde hij bedaard: Gij zult het zieft
gij zult het zien I Maar ik zelf zal eft
niet moer zijn». Hij stierf inderdaad en-'
kele rnaandon voor de wereldoorlog uit
brak, op den vooravond yan O. H. He.
mclvaart 1914.
De oorlog heeft de vereering voor
hem niet onderbroken. Wonderbare ge-
bodsverhooringen zijn bet vertrouwen
in zijn voorspraak komen sleunen. Een
monument werd door de zorgen van zijn
oud-retraitanlen op zijn graf te Dron
gen opgericht, waar velen hem om zijrt
bijstand komen smeeken of om reeds
verleende hulp bedanken. Zelden voor
waar zal de holligheid in aantrekkelij-
ker, vormen voor ons oprijzen dan zo
hier in pater Petit verschijnt. Men moet
zoli' getuige zijn geweest van de diepe
vereering, die deze apostelen van den
Goedon Meester in zijn leven heefl op
gewekt, om er iets van te begrijpen, 05
er aan te gelooven.. Hij was in den 'vol-
sten zin van des woords een raptor •■or—
ditim, een veroveraar der. harten voon
Christus. Men zegde van hom: «Wie is
ocit. zoo bomind geworden nis hij
Maar ook: «Wie beeft ooit zoo oprecht
en zoo diep bemind als bij Wie is er
van hem heengegaan, die geen schat-'
ten van levensvreugde en levensmoed
heeft meegedragen?» Zijn aanwezigheid
alleen stemde tot blijdschap, dat ztkc?,
kenmerk van heiligheid. Zoo kan nu nog'
ai in Vv z.1J
wereldoorlog: da° dan G.oedcn Meester; ook na zijn'
dood kan hij ons nog dien dienst doen
liefhebben in een wereld die zoo arn*
'J. V. TVL
ïiit Siajtoïdii 1 Jjini