Aan 't Hoekske
Wij laten niet los
Ds XIII IJzer-Bedevaart
De Staking der
Mijnwerkers
Woensdag
Oogst 1952
Wat ik zag, en dachte/i...
neerpen
AanEdward Poppe 2.G.
De legende der
Blinde Kindef's
Gorguloff's laatste dagen
IX a de schipbreuk
van de IXiobe
NUfflNïER
publiciteit buiten het
XXXVIII JAARGANG NUMMER 185
Kerkstraat, 9 en 21 Aalst. Telefoon 114. DAGBLAD 20 Centiemen Uitgever J. Van Nuffel-De Gendt
Arrond. AALST Agentschap Havas, Adolf, Maxlaan 13, te Brussel Rue de ftlchelieu, Parijs Bank Buiding/Kingsway, 20 Londres W. C. 2.
mi
H. Martelaren
Zonop4,59Zon af6,49
L, K. 24 N. M. 31
Ik stap in dan trein en lees mijn
7azet«Nofl tfesn einde atm do sta*
king in de koolmijnen...»
Ik ga naar Brussel en 'k ïie daar
groote plakkaten van de Communisten
die 't volk ophitsen om niet aan 'fc werk
)e gaan. En zij beschuldigen Katholie
ken, Liberalen ©n.. Socialisten van
verraad tegenover de werkendeklasss..
Ik loop voort al peinzende..Waar is
de tijd toen de socialisten hetzelfde
deden
Dat is nu 40, 40 jaar geleden
't Was toen de «Sturm-und-draugpe-
riode» van AnseQle,-Hardyns, Van Be-
veren, Milio en anderen,
'1< Heb ze meer dan eens heoron
Spreken tö midden der woelige me
nigte... vol passie... vol vuur... in echte
revolutietaai Ik hoor den weergalm
nog en 'k vergelijk die redevoeringen
met de philippieken van een Jecqrno:te
Oprecht gesproken, onze Bolsjevist
moet voor die virtuoozen nog Onder
doen
Hoe werd het kapitaal toen uitgekleed
tn tot bloedens toe gegoesaid Met ge
weld liepen ze los tegen de banken on
fabrieken, tegen kerken en kasteelen..
't was ten tijde toen het kapitaal nog
niet in hunne coöperatieven, volks
huizen, fabrieken, Banken en Kastee
len, was binnea genesteld!
Hat kapitaal moest kapot, te niet, in
Btof Nu nog trachten ze zoo to
spraken, maar hoe lauw en flauw, hoe
voos en passieloos
Van revolutionnairen zijn het refor
misten, opportunisten, possibilisten en
.kapitalisten geworden
Een tijd lang hadden ze 't aan den
stok met do Kristene Syndikaten. Het
waren, volgens hun zeggen, nesten van
volksverraad, verkochten aan het ka
pitaal,.. knechten van het patronaat,
enz. Alle vijf voet hadden ze een of
ander verraad gepleegd... 't Werd op
't laatste een grapje- Da menschen ge
loofden er niets mesr van. Ze be
schouwden al dien klink.klank als het
lawaai op een kermisbarak om 't volk
binnen te lokken.,,
Die gemakkelijke daf.en wafen wel
fle schoonste in het leven der roode
.eiders 1
Maar intusschen hadden ze een slang
gekweekt aan eigen boezem. Hun
Mgen volk begon die otrijdmethoden
Legen hun eigen leiders te keeren. Wat
Se aan de kristenen verweten, verwij
ten de Communisten of Konsekwente
Socialisten nu aan de roode voorman*
nen... juist hetzelfde... met dezelfde
kleurige woorden..* met dezelfde
brutaliteit
Nu
Zal met de Communisten hetzelfde
gebeuren als mat de socialisten Eerst
een tijdske woelen... macht kwaekon...
werken stiohten..- of veroveren... Dan
verburgeren..* stillekens aan... om op
hunne beurt verdrumd te worden door
een nieuwe generatie, die 't spel her
begint
Of zijn zij de organisators van den
donkeren, tragieken avond, ons zoo
menigmaal door d9 socialisten voor
speld, waarop het beslissend geweld
moet losbreken, dat alles vernietigen
zal?
Kerensky, Lenine
Van de Volde. Jacqmotte
Zullen voor ons landska die namen
Sez6lfde beteekenis hebben
Iets weten wij uit de oude volks
wijsheid
Wie speelt met vuur
Verbrandt zioh op den duurl
Dc werkstaking in hst mijnbedrijf
net haar beteekeniavolle omstandig
heden heeft de menschen verontrust.
Menigeen zegt Daar steekt niets
goeds in We gaan van kwaad naar
Brger Het socialisme heeft de vuren
ontstoken van het communisme. Zal
men de vlammen nog kunnen uitdoo-
ven of wordt het 't begin vBn een
wereldbrand
Wij willen geen pessimisten noch
alarmisten zijn, maar wij wijzen op
Ieders plicht. Het is plicht, de evolutie
Welke da wereld doormaakt te grond
vesten op de echte pijlers van Christe-
ne liefde en goddelijk recht,
Geen samenleving zonder liefde,
Zonder God goen recht
Aan die groote princiepen moet elk
meewerken. Niemand mag onverschil
lig blijvsn*
Wie zijn land, 2ijn volk, zijn huis,
zijn vrouw en kinderen gaarne ziet,
moet op de bres,
De aanstaande kiezingen geven ons
die gelegenheid,
Voor de partij van orde en godsdienst
ijveren en stemmen is plicht.
SUSKEN,
Wij lezen in P,E TIJD van Maandag
22 September.
Nieuw weekblad. De lieer Senator.
'Jan Van Miorlo, voorheen lid van de
Vlaamscli Nationalistische partij in hel
arrondissement Turnhout, heeft op he
den Zaterdag, 20 Augustus voor het
eerst een nieuw weekblad uitgegeven;
We moenen alzoo te mogen denken dat
de lijn door hem is getrokken en dat bij
slaat tegenover de politiek van den
vlaamscli nationalistischen volksverte
genwoordiger, Heer De Backer, die in
het arrondissement liet weekblad De
Nieuwe Kempen» uitgeeft.
De heer Van Mierlo verklaart in een
hoofdartikel dat hij elTektief zijn mede
werking en zijn steun aan de partij der
vlaamsche nationalisten heeft ontzegd
en dat hij het federalisme aankleeft in
dezen zin, dat hij zich houdt, aan een
welbegrepen herinrichting van den
laat, die er niet naar streeft «Belgie»
kapot te krijgen, maar zoo verre gaat
als noodzakelijk om «Vlaanderen» cul-
tureele zelfstandigheid te verzekeren.
Als we dus aan. onze nationalisten
vragen Zijt ge voor federalisme?
herhalen we maar, de dringende kwestie,
die alle dagen, bij de, national-sten
scherp wordt gesteld.
Of meenen de nationalistm van
Aalst dat we desaangaands niet inge
licht zijn. O! o! dan bedriegen ze zich!
Het besluit van Senator Van Mierlo
brengt eens te meer de innerlijke twis
ten naar buiten.
Onze tweede vraag wordt eveneens in
nationalistische middens gesteld Wat
wilt ge, gij menschen wier. eenig ver
zamelpunt is «Staat afbreken».
ten eerste t om daartoe te geraken,
ten tweede: daarna
Zult gij den Staat afbroken, wette
lijk, gelijk Vos hem wettelijk wil ver-
arider.on, met voorstellen, wetsontwer
pen, grondwetberziening, t.t.z. langs
den langen weg. Gij die ons verwijt dat
we te traag gaan
En verondersteld dat eindelijk de
huidige Staa'ü in duigen stort, wat zult
ge in de plaats zetten? Op welke ma
nier en met welke waarborgen Die
vragen rijzen niet alleen op bij de
Vlamingen van den ouden eed, maar ook
bij de redeneerende volgelingen van de
nationalistische vaandeldragers.
Want in den grond komt het toch
voor alle rechlzinige Vlamingen hier,
op neer «Wat is er betfb voor Vlaande
ren?» «Wat is de zekerste wog naat
kullureele zelfstandigheid
Stillekens aan geraken we door, den
mist dcc woorden naar het licht der
realiteit.
Het is dus goed dat men klaar, weto
waar we s't'aan.
Het geval van Senator Van Mierlo is
ten minste korrekt.
We verwachten een zelfde bepaalde
houding van onze nationalisten.
Susken zijn broer.
Amerikaansche negerin aangehouden
Zondag avond had te Gourcelles eene
communistische m,eeting plaats, waar
op enkele sprekers het woord namen.
Er hadden geen incidenten plaa'l-s, doch
de negerin Ada Weigt, moeder van de
twee jongelingen, die in dc Vereenigde
Stalen ter dood werden veroordeeld en
wier aanwezigheid op de meeting was
aangekondigd, was niet verschenen.
Maandag morgend, echter kwam dc
opgeleid, doch van het Volkshuis naar
Gilly binnen en nam er bet woord, bij-
geslaan door Óen taalman.
De gendarmerie, die oevel had ont
vangen de negerin aan te houden,
wachtte bij den uitgang'der zaal.
Ada Wieigt en haar taalman werden
opgeleid, doch van het Volkshuis waar
de gendarmerie volgde eene groote me
nigte vrouwen en stakers en eisch-
ten luidruchtig de invrijheidstelling van
de beide aangehoudenen.
Het ging er op zeker oogenblik zoo
heftig aan 'to.e dat enkele vrouwen mede
moesten worden opgeleid.
Al dc aangehoudenen werden Ier be
schikking gesteld van het parket.
De lijken worden naar den grafkelder van het monument gebracht.
Edward, heilige Vriend, ik aanzag het
als een plicht een woordje over O te
schrijven nu de dag der inhuldiging van
uw monument nakend is. Ik meende dat
liet» zoo gemakkelijk zou gaan, en nu ik
er aan begin, wil mijn pen maar niet
vooruit, te veel heb ik te zeggen.
Want onzeggelijk hoog stond ge bo
ven ons. Een reus waart ge, een reus
in 't geestelijk leven. Hoe klein, hoe
kindklein voelden we ons neven on
zen jongeren broeder, in jaren, onzen
ouderen in deugd.
Reusachtig was uw-geloof. 't Klinkt
ons nog in de ooren uw verwijt aan on
ze bedeeshcid: «Maar durft toch te ge-
Iooven, modice fidei, klein geloovige.
Het Rijk der hemelen is aan de durvers
de durvers in geloof zullen hel bemach
tigen.
'k Zie U daar nog liggen, uitge
strekt op uw ^igstoel midden het groene
grasplein van den kloostertuin te Moer.
zeke. «Durf .gelooven in de kracht van e'eil"'weinig geluk en vreugde vragen
Gods genade, durf gelooven in de Dezc vreugc(e, dit geluk, kunnen
maoht van uw priesterschap. Ons kris-
Niet lang geleden, las ik in zekc-r
boek eene atfngename legende, die zoo
liefelijk de overgroote teederheid van
O. L. H. voor de kleine kinderen deed
uitschijnen bijzonderlijk als zij,zoo
als de arme blinden, ondanks hunne
onschuld, door de beproeving gekrui
sigd zijn.
Gedurende zijne onsterfelijke tochten
iA Palestina, vertelt de legende, ont-
ir.oolle O. L. H. op zekeren dag eene
kleinen blinden. De kleine jongen zat op
den boord van den weg met andere ver
rninklen en noodlijdenden, die hunne
genezing door mirakel afsmeekten, liet
kind zei nie>ts... Maar zijne trekken
verrieden eene vurige smeeksng cn zij
ne teedere handjes vouwden zich met
innige droefheid. Diep gelrolfcn bleef
dc goede Meest-er bij hem staan, nam
hel kind iri zijne armen, trok hel tot
hem, omhelsde het al weenende, en
maakte een kruisleeken op zijne arme,
uitgedoofde oogen. Hij schonk hém bet
gezicht weder...
Het voorbeeld van den Goeden Mees-
Ier noodigt ons uit, ons ook met wel
willendheid over de blinde kinderen van
Belgie te buigen, die, verlaten op den
levensweg, niet gelijk hel kind van Ju-
déc, om hunne genezing smeeken, maar
hulp in hunne ellende verzoeken, on U
Gorguloff,' dc ter dood veroordeelde
moordenaar van president Doumer,
slijt rustig zijne laatste .dagen in zijne
gevangeniscel. IIij legt niet de minste
vrees aan den dag voor liet tragisch
einde, dat hem wacht.
Builen zijne maaltijden, waarvan hij
met smaak schijnt te genieten, houd'
hij zich bezig met de verspreiding van
een «nieuwen godsdienst», voor zoovei
zulks mogelijk is in de gevangenis.
De nieuwe leer heet naluristiscln
groene godsdienst.
Gorguloff houdL lange predikatiën
aan zijne vrouw, die hem. eens in de
week, en aan zijn advokaat Mr Giraud
die hem driemaal in dc week mogei\
komen bezoeken.
Ook den .gevangenisbestuurder en
zijne bewakers tracht de ter dood ver
oordeelde tot «zijn» godsdienst te be-
keeren. Zelfs de spinnen, die huizen in.
zijne cel, spreekt de nieuwe profeet toe,
want volgens «zijn leer» kunnen alle
levende wezens in de mil uur, waaron
der visschen en spinnen bekeerd wor-.
den.
Dc profeet loont overigens een groot
geloof in zichzelf. Een paar dagen ge
leden 'kreeg Gorguloff eene ingewands-
'ontsteking. Hij weigerde de hulp van.
een geneesheer en zou wel zich zelf ge-»
nezen.
Het uiterste verzoek om genade
Mr Henry Geraud wil niet gelooven;
31 lijken geborgen
XJit het wrak van de «Niobe zijn
Zondag 31 lijken geborgen, van een lijk
kon de eenzelvigneid niet meer worden
vastgesteld. De overheid deeit mede,
dat thans vermoedelijk alle slachtoffers
voor. zoover zij zich nog aan boord van
het opleidingsschip bevonden, geborgen
zijn. i
Twee ander-e lijken zijn Zaterdag
vonden en nog een lijk is enkele dagen
geleden op de kust aangespoeld. Er zijn
dus nog 35 lijken van slachtoffers zoek.
De gevonden lijken werden eerst op
groote zeilen op bel dek van de ber
gingschepen neergelegd. Zoodra dê ge-
ncesheeren hun taak hadden vervuld,
werden de lijken in zwarte kisten gebor-
ten volk heeft leiders noodig, maar lei
ders wier geloof zindert door hun woor
den» En uw oog schitterde als dat van
een veroveraar. En uw hand, drukte uw
kruisken vast op uw hart. De gel »ofs-
bezieling van Franciscus Xaverius .1
Reusachtig was uw liefde. Neen 't was
geen liefdevlam, 't was een liefdebrand
die U verteerde. Eemige uurtjes bij
doorgebracht waren voldoende om ons
Ic doorwarmen van Gods liefdevuur.
'k Hoor u nog als in verrukking zeg
gen «Et nos credidimus caritati
Wij hebben geloofd, wij hebben durven winnende nummers
gelooven in de liefde Durf beminnen,
durf, en heilig moet ge worden.
Reusachtig groot was uw invloed op
ons, Edward, heilige medebroeder in
het priesterschap. Of was het niet ge
noeg enkele uren*bij U vertoefd t-e heb
ben om versterkt, opgebeurd, hernieuwd
naar huis terug te keeren als kwamen
we uit een retret. Hoe zaten wij daar
naar U te luisteren, als kleine jongens
rond hun meester, oor-en en hart wijd
open, nooit voldaan en nooit bezadigd.
Virtus exibat... uit U evenals uit den
Meester met wiens eigen woorden g
ons aanspraakt, straalde een krach
die ons met nieuw leven bezielde.
Reusachtig sterk en leeder was u
Deze vreugde, dit geluk, kunnen wij Jaan huichelarij vanwege zijn klient.
hen bezorgen, door de groote Nationale Hij meent nieuwe gronden to hebben
Loterij te begunstigen die men voor jij ie de ontoerekenbaarheid van. den Rus.
hen heeft uitgegeven. Hun welzijn bewijzen. I
hangt er van af,.e»n bet is waarlijk eene Hij heeft aan den prokureur-generaal
Apostolische zending, om die arme i Doma-Guigue en aan den eersten voor-,
kleinen aan de levensgevaren te ont- zilti&r Dreyfus een verzoekschrift om;
trekken. Onzen besten dank aan ben die genade overhandigd,
de briefjes dezer loterij zullen koppen, Na onderzoek door eene bijzondere'
wier prijzen eene globale waarde heb-.rechterlijke kommissie van vier hooge
ben van 200.000 frs. Lie groote prijs is magistraten moet president Lebrun de-
eene auto van 60.000 frs. liet briefjejfinitief uitspraak doen. Dit zal waar-
fr., Een boekje bevat schijn lijk aanstaanden Zondag geschie-
kost slechts
tien briefjes. Iedere kooper van min
stens vijftig briefjes, zal de lijst der
kosteloos ontvari-
den.
In Frankrijk, waar nog de burger-,
lijke dood bestaat, wordt Gorguloff be-.,
gen. Men zende de oplage der briefjes .schouwci als zijnde reeds overleden.
op Postcheckrekenlng nr 161.399 \an| Zijne vrouw moet alle stukkon tee-
Ifel Nationaal W-erk der Blinden, 90,'kenen mei haren eigen naam. )ok zij
Daillylaan te Brussel, met name der be- heeft het verzoek om genade ondertcc-.
stemming. Telefoon 15.43,9-0. Do
datum der trekking :s vastgesteld op 31
December 1932.
kend. Vermoedelijk zal Gorguloffs uit
erste beroep op de menschelijke genade
zonder gevolg blijven.
gen.
Honderden waren getuige van deze liefde voor Jezus en Maria Sterli
indrukwekkende plechtigheid. Alleen de het verlangen naar bet- martelaars'
bloedverwanten van de dooden worden
bij de plechtigheid der begrafenis toe
gelaten, daar cr op het marinekerkhof
te Kiel geen voldoende ruimte is.
Volgens een mededeeling is Maandag
nogmaals hot wrak van de'Niobe gron
dig doorzocht. Ook thans zijn geen
lijken meer gevonden. Men moet dus
aannemen, dat. van de 69 vermiste leden
van dc bemanning, 35 liun graf in do
Oostzee hebben gevonden. kleine deugden en met kleinen wd.,
Dc opsporingen zullen nu oftzceel. ^of en liefde, l.ef ens
gestaakt worden. Men denkt dat de lij-1 3,1 r,.i
f u met uw reusachtige sterkte m geiooli
ken der verdwenen kadetten weldra up! „n,.,,,J
i n - i en liefde, boven ons aardsche ellende
het naburige strand zullen aanspoelen.;
Bevolen werden aan de overheden ge-icn °P-
zondon om de aangespoelde lijken tei Ward, sterke broer, sla rv kleine
venecnzel.yigen4 jbroerkens bij. A. Verschraegho'1.
teedcr tot het geestelijk kindschap toe.
Een Paulös en een heilig Treósje, man
nelijke kracht cn kinderlijke toeder-
lieid.
Heilige Vriend en Broeder. Zondag
a. s. zullen duizenden naar de plaats
komen waar wij vóór acht jaren uw li-~
chaam hebben ter rus'lc gelegd.
O'ns allen, arme kleine menschen', met
kleine idealen en mef ;iu« v
MAR1A-VIERING IN POLEN
Een "^ktsristleke processie op NI ariadag bij Warschau. Een mirakuleuzö
b. oid Je. wordt onder geleide der bisschoppen gedragen»
het St-PauPs klooster, waa£ de geloovlgen het konien vereeren,
i