ssafü-sa- ïïjsr aïSs
vrijman-ons gekomen om met de Trappisten te spotten, maar als
ze dit leven zagen was hun spotlust algauw gedaan
En die Paters zijn hier in de streek wel gezien
Hoe kan het anders al de arme menschcn mogen er 's mid
dags gaan eten halen soep en patatten met groentens.
En die Paters gaan niet uit
Zeer zelden bijtijd eens zondags gaan ze in d'eeue of d'an-
dere parochie mis lezen en biecht hooren.... Over eenige jaren
Ei, hoe spijtig daar was juist de malpost we betaalden ons
gelag, groetten de brave vrouw, U-aden in het rijtuig er was
gelukkig nog plaats voor ons drijen; 't ging klits! klets! op
de paarden.... en wij reden voort in de richting van Antwerpen.
Weinig werd er gesproken wij hadden het hoofd vol van het
wonderbare Westmallc de overige reisgenoten schenen weinig
spreeklust te hebben misschien zaten zij reeds eenige uren in
dit schokkende rijtuig en ook, 'l was nog maar 6 uren.
Drij uren rolde ons rijtuig op den steenweg; wij zagen schoone
dorpen wij aanschouwden met harlpijn de versterkingen rond
Antwerpen, en bereikten eindelijk de schoone en levendige Schel-
destad wat beweging, vooral 's morgensgansclie karren groen
tens en levensmiddelen stadswaarts gevoerd! reizigers en Lande-
laars, werklieden en rondleurders, Sic over en weer, tusschen
een loopen, in wocligen en vrolijken drom! En wat nette, wel
voorziene winkels Ja, Antwerpen is de perel van ons land
Rond 9 uren stond ons rijtuig aan de statie een halfuur latei-
vertrok een trein naar Aalstom te Antwerpen te blijven hadden
wij 'geen goeste reeds 3 dagen waren wij uit ons lief Aalstdus,
cene kleine verversching genomen, en daarna was 't: een kaartje
voor Aalst mijnheer! den trein op en piff'! piff! liet stoomtuig
zette zich in.beweging, vloog op dc ijzeren banden en rond twaalf
ure zat uw ootmoedige dienaar in de Molenstraat, N° 72.
Lang bleef ons de herinnering bij van dien nacht onder de Trap
pisten overgebrachtveel spraken wij ervan, bij onze vrienden
en kennissen, die met de meeste aandacht luisterden.
Maar, dachten wij eens, indien wij ons reisje in De Werk
man beschreven Zoo zouden onze lezers met den geest doen wat
wij met ziel en lichaam deden
O wel gepoisd Ja, dat moest ge doen We zullen 't
verwachten
En zoo is Eenen nacht bij de Trappisten in enze lieve \Yerkman
verschenen.
Tot volmaking van 't geen wij gezien hadden, raadpleegden wij
verscheidene werken over de Trappisten en zie, juist bracht de
post ons het maandelijkseh nummer van ons duitscli tijdschrift
A lie raid neue Welten we vonden erinEïn besuch int Trappisten
klostcr von Maricnuuld, met wetensweerdige bijzonderheden over
die wondere Paters 't geen ons in staat stelt er nog 't een en
't ander over te vertellen.
Het Trappisten-order is gesticht ten jare 1122, in Normandië
(Frankrijk), in een conzaam dal, la Trappe genaamd, onder den
regel van den II. Benedictus. In 1664 werd dit orde rtreng her
vormd, door Jean Armand de Rancé, die de genoegtens van 't l'a-
rijsisch leven verliet om te Latrnppe zijne zinnen te versterven en
zijn lichaaam te kastijden. In 1678 is die hervorming goedge
keurd.
Er zijn tegenwoordig 19 Trappisten-kloosters voor mans-en 7
voor vrouwspei-sonen, België telt er 2 Westmallc en Forges.
De Trappisten staan 's morgens op ten 2 ure, van 2 tot half
drie ure worden de Metten van Officium de Heaia gezongen dan
tot 3 ure meditatie. Van 3 tot 4, officie van 4 tot 5 heilige Mis
offers. Van o tol halt 6 vrijen tijd. Van half 6 lot 6, officie van
6 tot half 9 arbeid van half 9 tot 9 vrijen tijd tch 9 ure de Ter-
tien ten 10 ure de Sexten. Ten 11 ure noenmaal. Eenieder krijgt
eenen halven liter bier, soep en aardappels zelfs boter en cijeren
zijn verboden. Na 't noenmaal, tot kwart voor 12 ure, vrijen tijd.
Dan Angelus en 's zomers, slaap tot 1 ure. Van half 2 tot 4 ure,
arbeid dan de Vespers ten 5 ure avondmaal. Dan tot kwart
voor 7 ure, vrijen tijd. Dan geestelijke lezing in 't kapittel en ten
8»ure slapen.
De Trappisten leggen bij het intreden, met hun familienaam,
alle gemeenschap met de wereld af. Zelfs weten zij niet als iemand
hunner familie sterft de Prior verzoekt telkens er een lid der
famjlie sterft, allers gebeden, zonder te zeggen welke familie een
barer leden heeft verloren.
Personen die met de Trappisten geëeten hebben, zeggen dat
hun kost afschuwelijk is. De gehoorzaamheid en het order zijn er
eoo streng mogelijk. Evenwel, zijn dio Paters aan hun klooster
»ht, waar zij ongetwijfeld ontzeggclijke zielsvreugden
M. Peeters, vrederechter te Brussel, verhaalde dat hij, te Leu
ven student zijnde, een Trappist kende, die met al de anderen,
door Napoleon uil zijn klooster was gejaagd. Op het oogenblik
der verdrijving was die Pater bloeiende gezond, en eenige weken
nadien, niet meer kennelijk. Och, zegde hij, tot degenen die
hem wilden vertroosten, gij kunt schoon spreken, doc'h mij den
vi ede en de zoetheid niet teruggeven die ik bij de Trappisten
smaakte...... Diegrijzaard heeft het niet lang overleefd.
Drij mijner medeleerlingen, vertelde M. Peeters nog, zijn Trap
pist geworden. Dom Henri, een hunner, schreef mij deze woor
den De wereld gelooft ons ongelukkig maar hij kan niet be
grijpen welke zoetheden onze ziel in deze eenzaamheid Geniet Voor
mij, ware er zelfs geen hoop van den hemel, geen vrees van de
hel, ware er geen ander leven, ik zou nog Trappist willen zijn.
Men vindt te Latrappe veel ouderlingen de Abt van Wcsimalle
heelt zijn Jubile gevierd van 50 jaren overste.
Als een Trappiststerft wordt zijn lijk, in eenoudafgepragen kleed
zonder lichter, en onder 't zingen van vrcugdige psalmen, naar de
kerk gedragen, en 23 uren later, in de aarde gelegd. Zeker die
als Irappisl sterft die in de onbeduidenste zaken zijne zinnen
heeft verstorven, die dagelijks de kleinste feilen publiek biecht
die mag op de rust en den vrede des eeuwigen levens aanspraak
maken en op diens graf passen wel de letters: R. I. 1».
Wc gingen nu einde schrijven, toen ons iets inviel
Er zijn er die zullen zeggen: Dit verhael is wonder, doch waar
toe dienen die Paters Wat goed doen zij in de wereld?
Wat goed? 't zijn als donderschcrmendie de straffen Gods van
ons aftrekken; 't zijn zoenoffers en bemiddelaars, welke de Schen
per vraagt, even als hij in de bosschen de stem der voGclen Hem
ter eere, laat klinken. Is God loven en dienen niet eene Grooie
niet de grootste zaak? L'
Doch velen verstaan eilaas! dusdanige roden niet racer
Tot dezulken zeggen wij Werken die Palers niet voor hunnen
kost? Werkt w meer? Werkt tetnnnd meer? Zij onderhonden
honderdc armen; en gij! Zij ontrukken vruchten aan den on
vruchtbaarsten grond en gij
Maar, ze zijn uit de wereldze drijgen geenen handel
Is dat cene .nisdaad Dan moet gij al de renteniers hetzelfde ver
wijlen Ach waren er meer menschcn die te vreden en onbaat
zuchtig voor hunnen kost werken, 't zou niet slechter m,„ i„
wereld 1 Zoovelen klefferen altijd hooger op; zoovel™ grabbelen
naar geld en goud, met de handen vol schelmstukken
Maar, ze drijven geenen handel
En moesten ze handel drijven, 't zou zijn Zo doen ons de con
current,caan!.... komaan, vriendje. Al, u door vooroordeel,
laten misleiden; ghebt ook eens den mond gehouden aan den
grooten trechter waar uit de hel laster en logen op de kloosters
over de aarde giet. Want, gelijk pastoor Davidts wel zei legen:
woordig is de kreet der helWeg de kloosters...
1 Q I
BEPROEFD EN WEL GEVONDEN!
Aalst, 4 November.
Vriend Werkman,
Deurrui' eau wie Cod cere remedie bal kenneu. is volgens nu, vernlh.1,,
die aan zijne gezellen mede ie declcn. ik liad sedorl «5 br«„ P
'lion, zeil, dio uil Darijs kwamen, gebruikt legen eklmooem V n'
andere Irardlieden aan handen en vielen. Een rakje liuid'en Ji V
waarvan ,k er ee„,|;e „led,zend, lieell mij o|' 2 da~e„ meer ™au m™
,1,1' ,1 de andere remediên. Mon laai hel in regenteer „d zmdeif Sfl f,"
na de voelen wel gewasselien te hebben (om bel ol 't ma»l l f
bruiken) menu men 's avonds in hel LiZta Uiitïï'r
Ce» voerluid line laager hoe heler. Men neemt dan do bladerentaE
weinig uil, lest ze o,i de rooien on omwindt ze wel mei lijnwaad
vallen du ex-eroogen of hardheden bijna van zelfs uil. morgens
lk geef vijf franken, aan al wie, deze remedie rechtzinnig gebruikt hel.
beude, er gceuo baal zou in vindeu. »culu,kt "eb
ben werkman geeft gij die remedie gratis bii zal ons hol™,-..,,
manawijzc, mei voor uw en mij» huishonden eml eehedeken le d00S
Uo burger krijgt ze ouk gratis, doch voor de hulu die lui pr in i-inrii i
bu zicü wel verplicht denken aan een arm buisgeJ eone jotde aaimo^
boofdmju, kwade ooge» ol gelijk 'l wolk, waarom zou h,j d'er, m'lddeT nim
ia De Werkman aaubevcleu u,,u"ei met
mn Werkman.