IE WERKMAI
X-" J AAA N" 40-
WorJt vcrkoelit le
AALST. AVfc L. tfacn< Molens
IN DE STATIE. 'siom!a(;. nun .le I
il.i^eu bij ile Uitverkoapers.
Stu\ IR3RKE. Ch. Veisehueren, St-A:
NINOVE,
Oudenaarde,
Galmaarden,
THIELT,
LOKEREN,
OOSTENDE
ASSCHE,
WETTEREN-ten-eede M V
u'iiur.. - B Staex,
AUWEGEM.
CALCKEX.
EREMBODEGEM.
St.-Aw.vsD ibij Puurs.
JVan <le Graveel©, hoocs
JDe Kinder, schoolst i
- Dnclos, kcrkstr. SC..
P. J De Moy, (dorp.)
inkelicr, (dorp.)
P De I'ottcr, vrmkclier.
P. De Meester, in Jo Paal
t erlevsen, aende kerk.
Aujr Paiiwels.
Sabbns Van Acker.
25 JULI. 1873.
Eli
C.
KT-.NIKOI.AAS
GEKRAAUDSliERG.
OR EM BERGEN,
T ERAU-HfcNE
11EKELGEM,
WETTEREN,
M. Van N'etmlnndt, zandb
De Clcrni stokersstr. 9. bij hot Nieuwla.
Frlt-I)c Jonge. book- sieend. hoogstr.
M K. I hi Smet, kalkstr. <9,
- Atoux, hthograi
- D'Hollander.
- Kr. Van Nieuvrwenbove.
Il'hae&eleir, mozit».
E. Van de Merge], sta-
I.EDE.
UKRZELE.
DEN D F.R H A UT I'M
MOORSEL,
MERCI ITEM
NAZARETH
DENDERLEEUW.
eh I.. De Smet. rammels
J. B. Do Smut, drecl"
Vit. Hagman, wink
- Silv. Goubert, bakker.
Bourlon. winkel, dorp.
Ed Muldors, koopman
w-J« Gevacrt, winkeliers.
Juf. Van der AVeein vrouw-
De I'elsemaker
C Vander Gucht, bakker
1'r. De.Maeyer.
Andre Van Mulders.
Ilila-.re Steppe,
- Jorof Maras,
JX In I,,irecl of is, do wintel» SeUchl J OUSTS. - JScc de |>oM o[ 1c lints gebracht'i.OO V In
Al wat voor OE WE3SIÏIS3 bastmnd is, moet Traohtvrij gezonden worden aan P Daens, opsteller, Molenstraat
IInar om diten waarom dat?
In deze eeuw, welke men de verlichte eeuw noemt, alsof alle
duisternissen verdwenen en alle geheimen nu verklaard waren,
treft men niet zelden lieden aan, die met hun klein verstand alles
wiHen doorgronden en uitleggen.
Waarom dit en waarom <lat? zeggen zij, niet alleen in natuur
lijke of in politieke zaken, maar zelfs in zaken die den godsdisnst
of liet geloof aangaan, welke laatste men wel met een regtzinnig
gemoed mag onderzoekeu, doch oetmoediglijk aannemen en ge-
looven moet, als opregte dienaars van God en getrouwe kinderen
zijner ware roomsche Keek.
daarom dit? en waarom datReilen willen vragen van al wat
onze Moeder de II. Kerk ons voorschrijft of gelooven doet, en dat
door menschen, die nopens die zaken van godsdienst en geloof
weinige kennissen bezitten, is uiet alleen allergevaarlijkst, maar
toont ook een hooveerdigen en wederspannigen geest aan, die op
het punt is van blind te worden, omdat hij te zeer het licht dei-
zou wil doorzien.
Wio te zt-vf di» :.oii bekijkt.,
Meer en inier ran 'tlicht afwijkt?
Hot gebeurt niet zelden, dat men in de herbergen of bijeen
komsten van die filozovea aantreft, die van alles wat weten, zon
der iets wel te weten. Het zijn haligeleerden en meest al hooveer-
dige bollen, die, gelijk men zegt, willen yroot doen, de aandacht
cu de bewondering van eenvoudige goede burgers op zich willen
trekken, én daarom het hoofd omhoog steken, en al is 't dat zij
kristenen zijn, of ten minsten willen zijn) toch met zekere trotsch-
heid en onbeschaamdheid, de zaken van godsdienst en geloof in
twijfel willen trekken, beklappen of belachelijk maken, of eenige
moeijelijkheden voorstellen, waarop veel al niet een der aanwe
zigen behoorlijk kan of durft antwoorden.
En dit is geen wonder, vermits het gemakkelijk is vragen te
doen en moeijelijkheden voor te, stellen, dan ze op te lossen, bij
zonder voor eenvoudige kristenen, die v.ei kennen wat zij moeten
weten en doen, maar er altijd geeneu uitleg of geene reden kun
nen van geven daar liet voor hen genoeg is, dat hun Herder, die
hen in Gods plaats onderwijst en bestiert hun zulks leert of voor
schrijft.
En dan denken die valsehe filozoven dat zij bazen zijn en zij
krijgen het in hun hoornkensOch arme en
Zij klappen en zagen er zooal o'p aan.
En knnnen zich zeiven Soms niet verstaan
Omdat zij door die goede eenvoudige burgers niet wederlegd
of tegen gesproken worden, peinzen die herberg advokaten, dat
zij opperbazen zijn, die met hun groot licht de zon zouden kunnen
vervangen, om alle menschen, dié nog in de duisternis en in de
onwetendheid zitten, te beschaven en te verlichten! Och arme!
alsof iets waar was, omdat het niet wederlegd wordt
En stelt men aan die zoo duistere lichten eene vraag voor, dan
staan ze... die bazen... met hunnen mond vol tanden, en dan
schijnt al hun licht uitgedoofd te zijn
aebt u wel van half-goloerU-'n,
En ook van hun duister licht
Want zij wit in zwart verkeerden,
U ontnamen het gezicht
De hond, zegt Buffon, is een der edelste dieren lief
van vorm, levendig, gezwindvatbaar voor edole
gevoelens, verknocht aan zijn meester, dankbaar
voor de bewazene weldaden, leerzaam, gehoorzaam, den mensch
allerlei diensten bewijzende.
Geen ander dier is zoo getrouw iot der dood; geen ander dier
kent zoo wel zijn meester en de vrienden des huizes; geen ander
dier wordt gewaar als er een vreemdeling nadert; geen ander
dier lekt de hand zijns meesters, 11a de bestraffing geen ander
dier is zoo ontroostbaar over de dood zijns meescers, en bewijst
dit door zijn gehuil en zelfs door de kwijning, zooals de hond.
Men heeft voorbeelden van honden die op huns meesters #raf
bleven zitten, zonder te willen eten of drinken.
Er zijn 30 soorten van hondende hond leett van 10 tot 18 ja
ren; zijne ergste ziekte is de razernij, tegen welke tot heden geen
geneesmiddel is gevonden. Ziehier iets over die ziekte:
Tèekens: de hond is in pijnlijke beweging, legt zich, staat
weer op, verandert van plaats om nog te gaan liggen; hij ziet ver
wilderd, vervaard en springt meermaals naar een onzichtbaar
voorwerp. Bijna gedurigopent hij de muii en krabt aan het on-
dorste van zijnen nek, als wilde hij iets uit de keel nemen. Vele
personen die het dier van dit gewaand been meenden te verlossen,
zijn wreed gebeten geweest.
Latere teekéns: Eene soort van lamheid, schuim in den mond;
(dit laatste is geen zeker teeken, want men ziet ook gezonde hon
den hel schuim uit den mond vloeien). Een zeker teeken is de
verandering van gebas, een gehuil slechts den razenden hoiid ei
gen. De razende hond, zegt doktor Sandon, eet met gulzigen hon
ger.
Voor de razernij der honden is geene remedie; een mensch