Verschijnt alle Vrijdagen.
De W erkman
-KJ
De Blauwe Kiel.
i.
'k Was jong nog toon mijn va-lor zegde-.
Gij Weet, wij zijn niet rijk, mijn zoon
Blijf uit Je school cu ga nu werken
Kn steun uw.i ouders ilnor uw loon
Kom aan, kom aan, met mij hij 't wiel
Kn ueem een blauwen Kiel
Ik nam eon Kiel dan, zonder morren,
Kn ging bij mijnen vader staan,
Kn el ka oog werd op mij geslagen
Kn ik, ik stond eenieder ann.
Want *t kleed dat past aan'mijnen stiel
la vast de blauwe Kiel
3.
Do Kiel verliest van zijne waarde
Mijn Peet droeg hem als 't zondag was
Ku ja mijn moeders Vader nam hem
In 't jaar slcch ts vijfmaal uit de. kas:
Hot kleed dat vroeger elk beviel
Was vast de blauwe Kiel
-I.
Toch ik, ik blijf den in'jns dragen
Waarhenen ik mij ook begeef
Ik zal hem stout aan ieder tonnen.
Aan beedlaar en ann koning.snuef
Want ouder dezeu blauwen Ki d
Klopt toch e#n brave ziel.
Joos Michiels. (van Hamme.
3" JAAR N° 1S3. 26 FEBRUARI 1875
Pit IJS: In 'I bareel of winkets 5 llilTIEMEX.
Mei de post of ie huU gekrarht9,50 jaar».
Vooraf betaalbaar.
Rijkdom brengt ook zijnen last msf-wij
worden *t gewaar, niet ili ous beurs, maar
op onze schrijftafel, door de veelvuldigheid
en voortreffelijkheid der ingezonden liedjes.
Alleen durven of kunnen wij den prijskamp
niet' heslissen twee muziekliefhebbers zul»
Ion gevraagd worden.
Brievenbus.
Evergom. De stukjes wel ontvangen.
VoorlrelT-lijkVriend J. B. V. D. we
kunnen al de raadsels niet te gelijk geven
komen volgens orde of weer en wind, of
•dienste? Groet u Vr. Tlivs, Molenbeek,
alles wek
Die spot
Met God,
En zijn gebod
Zulk gast vliegt lichte bachten 't slot
Kn valt hierna in 't helsche kot
Als hij zich niet bekeert tot God G. R.
Grafschri ft.
Hier ligt de man Richard
Kn Maria zijne vrouw.
Hun toenaam was Priclinrd.
Zij leefden zonder twist,
K i de rede was klaar:
Zij zwommen in de weelde.
Hadden zorgen noch smarten
En de vrouw droeg de broek.
Ai mi v&or DE WERKMAN bestemd is, moet vrachtvrij gezonden worden aan P Daens, opsteller, Molenstraat 72.
We gaan n
Reisje rond Europa.
r Frankrijk, zei de Meester. Koben, zet
daarop eens
KoiiBJf. Waarom niet. Meester? als ik u daarmat- plpziar kan doen.
Meester. We zullen dan 'ne pot pakken Frankrijk, Koben, dat is al
een miserabel land geworden, liet hangt aaneen gelijk keien en is zoo rot als
•en uiospel. Daarom heeft het zijn schoon dagen beleefd Tot over eenigrn
tijd gaf Frankrijk de wet aan Europa, als bet machtigste land g'hebt dit wel
iu d iastolic geh zeu?
Koben. Ja.'Measter, van Clovis en zijn brave vrouw, van den U. Lod«-
wqk., het kruiin der koriugen. en van zijne dappere opvolgers.
.\1kkster. Ja, Koben. dit land, de oudste dochter d< r Kerk genoemd,
is ui bloei geweest, zoolang de Grooten en 't volk de Religie onderhielden
doch hoe is 't gegaan? Van omhoog, waar weelde en hoogmoed 't bederf
brachten, is dit omlaag gevloeid rond de jaren 1700 zijn de goddelooze
schrijvers opgekomen, in de 1780 kreeg Frankrijk don eersten krak.
Koben. Door de Revolutie, Meester
Meester. N<>g niet, Koben; maar door de slechte leeringon brengt die dan
uitgeroepen werden. Laat ons hier 'ne komma punctum stellen #n een weinig
stil blijven want die leeringen leven nu nog tot grool malheur der volkeren.
Wat werd er dau uitgeroepen Onder den titel van rechten van den mmisch,
proclameerde incn eene vrijheid,.die tot de slaafcche dienstbaarheid komt. Ge
zult u herinneren hoe de groote schobejak Satan in liet Paradijs onze eorste
ouders bedroog
Koben. Ja, Meester eet van de vrucht, zeldebij, enge zult vry zijn als
goden.
Mhb6TKR. Ouder de gedaante der philosophen. riep Satan dezelfde
woorden tot de Fraiischen Eet van de vruchtWatmen zou u iets verbie
den De Religie zou u bevelen van dit of dat ni«t te hooren, niet te denken,
niet ie hi/en 1 Vrijheid moet er zijn Ge zult dan groot worden alx Goden. Kn
Frankrijk, reeds half bedorven.slikte die woorden in en't werd vrij... gelijk
Adam en Eva.. t word slaaf van do vuilste driften, 't rolde vun d een revo
lutie in dander. "t kweekte een volksken van Communards en Pctroleusen, en
het trotsche Parijs heeft eerst de Pruissen binnen zijne muren gezien en is dan
door ziju eigen volk beiuodderd, 't bart omgewroet en verscheurd. Lessen,
Kobon, lessen, voor iedereen, lessen vooral de familie» in't bijzondejr. Hoort,
we gaan eens 't peerd bij den toom nemen en die valsche vrijheid ontleden Ons
hert kan niet liegen. Weluu, kunt g uw eigen zeiven altijd volle vrijheid gevenl
Koben. Baneen ik, ^leesterl Volle vrijheid geven 1 Wel. 'k moet mij
honderd keeren daags bedwingen 's Morgeus zou ik liever blijven slapeudan
opstaan, het werken valt ia T eerst modelijk als vader, of moeder iets c«m-
maudoeren, bun ik al dikwijls gen-gen van op te spuien; moest ik mijn
licliaaru volgen wel 'k
op honderd punten.
Meester. Wel g<
volmaakte schepsels en i
gaat, ergo, zoo vei-l te
of anders naat alles iu
ii des zondags avond niet naar huis
jgd volgt nu mijne rcdeneei ing. Wij zijn zeer on-
nrten in den toorn liggen, voor wat het stoff-lijk aan-
eer voor de zaki-n van onzen geest, van onze ziel,
morde. Zeggen aan onzen geest ge moogt alles
o fduulen, alles lezen, alles denken, dat is aan 't lichaam zeggen Ge moet
ades eten, vergiftig of gezond, ge mout alles doen. Ik konclueer dat is onre
delijk onmenschelijk! dat is den visch op 't z
koui iu do lucht Is 't verslaan
Koiikn. Zo er wel.
Meester. We gaan nu de geschiedenis
passing dier leeringen iu revue nomen.
nd, den vogel in 't water, do
n Frankrijk, sed-rt de toe-
Wordt voortgezet.
H. Passie Christi. Hofken van Oliveten. Judas.
Het hitter lijden van den God-Monsch, begonnon in den Hof van Oliveten,
heeft 18 uren geduurd. Nadat Jezus, onze Heer, het H. Sacrament dos Ou-
taars had ingesteld. om tot het einde der eeuwen bij de monschen te blijven
om hun te beminnen, te troosten en te voeden, nadat hij iu zijne laatste aan
spraak gezeid had: - De dienaar is met meer dan de Moester; ik lij I, gij zult
ook to lijden hebben; doch, hub moed, ik heli de wereld overwonnen
dan is onze goods Verlosser rast drij discipelen naar het Hofken van Oliveto n
getrokken; dit hofken ligt een kwartier noord west Jerusalem, over eene
rotsachtige diepe vallei, en eene beek. De God-Monsch trok de boek over
langs eene soort van brug; men toont nog do rots waar Hij Petrus, Joanne3
en Jacobus deed wachten?terwijl hij een steenworp verder (omtrent 70 meters)
ging om zijn bitter Lijdon te beginnen. In bot Hofken staan nog 8 oude olijf-
boomen, die, beweert men, cr reeds te dien tijde waren.
Ia-du 4' eeuw bouwde do keizerin Hulona eene kerk op don borg van bet
Hofkeudozo word in 616 verwoest, en woêr opgebouwd door Mo^ostns,
bisschop van JuwaWi; in de 8"v" eeuw kwam er eon ktooster van Benedictij
nen, dat vernietigd word, doch weer door do Kruisvaarders hersteld. Nadien
werd die plaats opnieuw onteord en verwoest. Op die plaats waar Jezus zijn
lijden begon, is hij ook ten hemel geklommen en men ziet nog op dc rots eene
inirakuleiue indrukk ing van don linken voetonzrs Hoeren.
an liet toppunt dezes bergs, zegt Livinus Van Hamme, provintiaal der
Franciscaners die do reis naar Jerusalem in een boekdoel geschreven hooft (1),
van daar geniet men het heerlijkste gezicht. Oostwaarts zijn d> vallei van Jc-
'saphat, de puinen van Salomons tempel, waar nu twee moskeen zijn. en beo
de stad Jerusalem; ten zuidun is don borg der Franken, Horodium zuid-oost
ziet men het stadje Bothlóem, do. vallei van Ra-
plialm. In 't wes'.en strekken zich de woestijnen van
Judea uit, tol aan de Jordaan on do Doodo zoe. en
daarover eone lange keten borgen. Jezus had al die
plaatsen doorwandold, en bijna op alken voet eene
zoete gxheiigeiiis gelaten, door mirakelen of hemel -
scbe leeringon.
Onze Lieve Heerwas ten negen uren in 't Hofken
;ekon*en, had en leed er drie uren on werd ron,i