Verschijnt alle Vrijdagen.
-a
De erkman
4"JAAE N 181. 7 APRIL 1876.
S 5 d - p - c :2.
- "c Je F fj> c
JSj to* a &3"5 1 Cï 2! I -S
.§"1 V £-
,jïji c B d.c-1 ®'p =1 tp
-5 'of f - 5 s c'5
- €.s c«® S 5 c
is "jli ®JS S!l|.-S
c 81 ^-l'f 7 i1-
S t ssM l s 117 g-si.-iS
■S.SS;jï| |j"'iES
Ëfir li4l|ê=-S"j^S»
7 £|i 2 S<-2 1
0I-4;i=i;«pf£7 1 H
JSL?~ JJ7?JL_iLLl-£ i 1
Prijs in bureel of winkels 5 centiemen.
:et de post of te huis gebracht2,50 's jaars.
Vooraf Betaalbaar.
cO
f-a
CS
fifrg^a c-
2 Hl-3
a I 1
*0. I'K 5
|-= S^êef 5#! 5 li s
5 o1-* rt c-S'-o S--
?s 'HSfH e-f-i do
i-s ai^ïgiis"^ |-i
s-2 s. -P a co Ce o
- - n p G |c c C- O :F— :p CC rj
il nt roar DE WERKRiAN bestemd is, moet moitvrij gezonden worden aan P Daens, opsteUer, Molenstraat 72.
De Goede Week-
Er is toch zeker op de wereld, geen eenen christenen mensch, die bij
het naderen dezer dagen niet eenn in zijn gemoed treedt en de groote
zaken overweegt welke over 1800 jaar in do Goede Week zijn geschied.
De mensch was gevallen en voor eeuwig veroordeeld. Het vonnis der
Engelen was onwederroepelijk geweest; om onze schuld uit te wisschen,
nam de-Zoon Gods onze gedaante aan, Hij werd niensch, ja armen
mensch, en om Zijne liefde tot ons tetoonen, om ons lij den" zacht te ma
ken, leefde hij 30 jaar een onbekend werkmansleven, 3 jaren een open
baar, aan elk weldoende, en leverde zich daarna over om gebonden te
worden,gegeesseld, met doornen gekroond, gekruisd.. O, wie zal koud,
onverschillig blijven bij de herinnering dezer groote zaken Wie zal
niet, voor eenige dagen, de wercldsehe zaken daarlaten en zich paan
vernederen voor 't kruisbeeld, van waar op do wereld zooveel licht,
zoo veel troost,zoo veel zogen is gedaald? De wereld lag in diepe duister,
nis er waren niets dan meesters en slaven niets dan verdrukkers en
verdrukten al wat zwak was, was slaaf de werkmensch, de vrouw,
het kind, den ouderling. Er waren bij de Romeinen meesters die duizen.
de slaven luidden en er alle dagen eenigen van kapot maakten en ieder
een vond dat redelijk. Ons Hoer heeft zijn Kruis geplant en er is Iteclit
Vrijheid, Liefde in do wereld gekomen. En hoe vrijer het Kruis zijné
stralen kan schieten, hoe gelukkiger de Samenleving en de huisgezinnen
zullen zijn. Daarom 'tis een lieisch werk, gelijk in Pruisen, Zwitser
land en Italië, waar men de vrijheid van 't Kruis wil beletten, do Heilige
Kerk bindende.Wélboe elke maatschappij, elke sociëteit mag vrij bL
«taan en de Sociëteit door Onzen Zaligmaker gesticht, do H. Kerk," zou
niet vrij mogen zijn in hare wetten, in nare tucht, in hare Priesters en
kinderenO, wat een wraakroepend werk is die kerkverdrukking
Ons Heer geelt zijn bloed en de menschen willen dat kostelijk Hoed be
letten van, als balsem, op de wonden der volkeren te vallen, om er
vruchten van eeuwig loven voort te brengen Vergeten wij niet dat
dit Kruis eens, ten oordeele i.i de lucht zal pralen, tot beschaving van
degenen die het miskend hebben, ja, 't mogen keningen of keizers zijn
want niemand zal de handen van den levenden God ontgaan
't Is de-Goede Week laat ons goed zijn, malkander alles vergeven,
opdat ons ook veel zou vergeven worden Schamen wij ons niet van
eenige uitwendige teek ens, door de dwazen als vernederend aanzien,
maar die de ware' grootheid uitmaken, 't Verjaart deze week dat Ons
Heer, met zijn Kruis geladen, den langen weg van Jerusalem naar Kal-
varieberg aflegde, omringd door woeste beulen, maar gevolgd van züne
Moeder on van eenige godvruchtige vrouwen. Volgen wij onzen Heerop
dien pijnlijken kruisweg- Z. M. Leopold II, nog hertog zijnde, schaamde
zich niet te Jerusalem met zijne echtgenote, den kruisweg te volgen.
I>oen wij ook dien weg in onze kerken, dat ons christen gevoel op ko-"
me bukken wij ons ten gronde voor het jijden en de liefde van onzen
Schepper en laat ons ook den moed hebben van op vlaamsche manier, de
armen uitgesteken, den God te aanbidden 'wélken drie uren in dezen toe
stand is gebleven.
't Is de Goede Week, menschen er komt maar êene in 't jaar c; mis
schien is 't de laatste voor ons
Gedachten.
De II. Gerlrudis zegt dat Zoo dikwijls men met devotie het beeld van den
Gek ruisten God beziet, zoo dikwijls ook men de goddelijke Rermherti-heid
op zich trekt. o
Er is geonen anderen weg, zegt Thomas a Kern pis, tot het leven, en lot
den waren mwendigen vrede, dau de weg van h«t IJ. Kiuis en van de dak
lij ksche versterving.
Het Kruis kunt gij niet ontvluchten; wei.d u naar boven, woud u naar
onder, wend u naar buiten of naar binnen en overal zuil gij een kruis vinden
En gij moet noodzakelijk overal geduld nemen, indien gij deu inwendi-ou
vrede bewaren wilt en de eeuwige kroon verdieuen c
Bij hom die vrijwillig zijn kruis opneemt, uit liefde tot Jesus die het zwaar
ste kruis heeft gedragen wordt al de last die hem drukt, ver.inderd in een
zoet vertrouwen dat hem troost.
Och of gij weerdig waart voor den naam van Jesue iets te lijden wat
groote glorio voor u en wat stichting voor uwon evennaaste. J
O Koninlfjke boom, met purperrood hesp-oWd
O onbedertlijk hout dal ujt do steenrots blom'l,
En levensvruchten draagt.(ge onstr.engelt in uweermen,
Hutganschc wereldrond jgenadi
Onderwijzer De Komnck.
De Cherubienen hijgen
En rillen van de vrees
Serafienen z
En zinken op de kniêiihet Englenkooi
Nu de ooi sprong van het hcht'iu kamp
Het aardiijk beeft en schokt jierijskild
vijgen
houdt stil;
s met de dood,
li den schoot
Zelfden ondei