1 I f I i Verschijnt alle Vrijdagen, De W erkman Parloir-Briefwisseling. Vriend te Rijssel, 't is van 't port der 12 gazetjes 15 c.; dan aan 0,03 e. per gazetje, plus 'tport, ir, globo, 0,15 voor 12. Geachte B. te Londen, hetgeen 1 gevreesd was, is ongelukkiglijk, voor gevallen; de St Josefsparochie heeft haren eersten Pastoor verloren de eerwaarde heer Vyt is overleden, na korte ziekte maar langen strijd, zatur- dag van d'ander week, ten 8 ure 's morgens; de droefheid en 't medelijden in de parochie en de stad zijn groot en recht gomeind; Pastoor Vyt was hier bijna 25 jaren; zijn voornaamste zen- ding is geweest aan de dompelaars en i zondaars op hun laatste uur Gods on- eindige bermhertigheid te doen kennen, daarvoor had hij bijzondere talenten en talrijke zondaars mocht hij op hun stervensuur tot God zien terugkeeren en in zaligen vrede in doodstrijd treden. n Dijnsdag is 't de begraving en uitvaart geweest; de St Josefskerk was twee- maal te klein. Requiescat in pacejzijne ziel moge bij God in vrede, ruste Vriend, october nadert, d'overwinning is aan de vrije scholen; men moet ge- ij weid gebruiken voor de scholen-ka- serns; en dat is hun veroordeeling bij al ACHTSTE JAAR N° 361 - 19 September 1879. Wi/M. Prijs in bureel of winkels 5 centiemen Met de post of te huis gebracht 2 50 s jaa.rs Vooraf betaalbaar. Voor Frankrijk en Holland. 4,50 P. Daens-Mayart, Achterstraat, AALST. 't volk van goeden alci. Ik druk u van y verre d'hand van vriendschap. Ons groetenissen aan koningin ictoria; t 7 mensch heeft ook haar kruisken in den V Afghanistan; veel goederen hebben en 4 goederen die in vreemde landen liggen, dit brengt hoofdbrekirig, slameur bij,r en hertzweer... In 't Collegie is ne_t nieuwe Pater Rector; aan 't Stadhuis/ zal nu gaan gewerkt worden; dek menscher. zouden van lust eens naar Ninove of Dendermonde gaan om een airken-beiaard te hooren. Patiencie, 't zal beteren; na lijden komt verblijden 4 op deze wereld toch. H. te R. al£ wat voor 't welzijn dient, kosteloos en - met plezier, maar. ge verstaat ons. 1 Vr. te Z. 't was vergeten. Ontv_ 2,50 uit R .th, voor 't ab. I). V. tot 25 augusti I880. I V Nog ontvangen, met dankbaarheid voor China: uit Haesdonck 3,Gö uit Hamme, van M. Slabbaert Philips,! 5,00; er zijn reeds in China rond de 30 j Belgische'Missionnarissen; in mei 1880 vertrekken er nog; 't Christene Geloot doet er grooten vooruitgang; nu met. den hongersnood zijn vele bejaarde; Mongoliërs tot liet waar Geloof geko men. God zij gelofd! menschen. Dc slag is gewonnen De groote meerderheid der Christene Kinderen in Belgenland trekt met pak en zak naar de Vrije Ka tholieke Scholen. De plannen der Vrijmetselarij zijn verijdeld. Belgenland zal geen heidensche streek worden. In de groote steden, ja, jwordt 't bederf wreed en diep we mogen ons verwachten, gelijk in Frankrijk,dat de groote steden nesten van bederf zullen worden, vuurbergen die van tijd tot .tijd zullen ontploffen en hunne puinhoopen over een deel van ons Vaderland werpen, terwijl misschien de troon van koning Leo pold in 't zand zal rollen. Maar, en wij wenschen er iedereen geluk over, de groote steden zullen een sterk Christen deel behouden, en de kleine steden en de buitengemeenten, zullen in plaats van achteruit, vooruitgaan, nog betere christene scholen hebben als de scholen der wet van 1842, gelijk de weldenkende Ouders het na korten tijd zullen on dervinden. Met October, binnen 14 dagen, zal't Vrij Katholiek Onderwijs, over ontelbare kinderen, de zegeningen der Religie vragen en dan die kostbare schepselkes triomfantelijk naar hun lokalen brengen. Nevens elk kind zal een vergenoegde Engel-bewaarder gaan en me nige traan van ware Ouderliefde zal dien gelukkigen dag loven en zegenen. Van den anderen kant zal de Vrijmetselarij jook hare slachtoffers bijeentrommelen kinderen van verblinde of bedorvene ouders, kin deren'gedwongen door hartlooze meesters, kindeien wier ziel ver kocht is voor geld, zullen, onder 't geleide hunner ongelukkige meesters, naar d'oude gemeentescholen worden geleid, maar die scholen welke veroordeeld en gedoemd zijn; naar die scholen, m welke geen Priester den voet mag zetten, ten ware dat er daar iemand op sterven moest liggen, naar die scholen welke onder gebied staan van Apostaten van hun geloof, van personen, zoo diep ongelukkig dat zij God of zijn gebod niet meer herkennen dat zi j leven, gelijk de dieren in de stallen.. Ziedaar dit leger vaR slacht- offerkes optrekken de meesters, verblind en omgeleid door tgoud, d'Engelen-bewaarders der kinders die zuchten en treuren, nevens elk kind een bewoner der Helle, om die christene zielkes, verre van God en van 't Geloof op te brengen. Maar, geachte Lezers, ons inzicht is niet in UE. door treffende woorden, een vergankelijke ontroering te doen ontstaan; october nadert; met redens en bewijzen, zij willen nog trachten eemge on gelukkige ouders t'overtuigen dat zij als Christen, als Mensch en als Ouder hun kinders naar de vrije Christene Scholen moeten zenden. TEN EERSTEN, is er ne mensch in de wereld die durft zeggen dat de wet van 1879 geen slechte, geen goddelooze wet is? Die wet is opgemaakt door d'hevigste Framassons, Leopold II heeft ze met tegenzin en alkeer aangenomen en geteekend, en om die wet te doen stemmen, is er achter de verstandigste liberale Re presentanten en Scnateurs, met de zweep moe ten gezeten worden. TEN TWEEDEN, in de bepleiting der wet, v heeft Van Humbeeck ooit eene verzachting toe- -rgk gestaan pJP Nooit! geene enkele! en t is nogtans door de bepleitingen in de Kamers dat de wetten worden U1 wSfeeTis°VanPH urnbeeck beginnen van verzachting tespreken? Alswanneer hij gezien heeft dat de katholieke volkeren den Paus en de Bisschoppen volgden, alswanneer hij gezien heeft dat zijn scholen gingen leêg komen. Maar de wet blijft De slechte wet blijft in al hare helsche kracht; en zelfs met de beloofde verzachting die maar duurt zoolang de minister het noo- dig eordeelt, de scholen van den Staat blijven nadeelig en gevaarlijk in hunnen aard de minister laat toe dat er nog gebeden worde en den Catechismus geleerd, maar de geestelijke Inspekteurs blijven aDeschalt' de boeken worden door de Geuzerij gemaakt en gele verd- voortaan al de meesters moeten uit d handen van t Governe- ment komen;.zoodat de verzachting enkel en alleen een lokkebrood TEN DERDEN, de Catechismus mag niet in t openbaar geleerd worden, zonder toelating der Geestelijke Overheid, en de Paus en de Bisschoppen verklaren dat het met geoorloofd is in ere geuzen scholen te leeren; waarom? omdat de ministers geene zending ont vangen hebben, om't geloof te prediken; omdat de Catechismus zeker en vast zou verminkt en vertronkt worden, in tekst ot uitleg ging door de meesters die den waren Catechismus met kunnen lezen, zonder hun zeiven te veroordeelen. TEN VIERDEN, hier en daar is er eenen die zegt als er slecht geleerd wordt, 'k zal er mijn kinders uittrekken Is dat redelijk fesproken, 'k vraag "t u? Is 't genoeg dat er in descholen geen slecht geleerd wórde? Moet de Religie er de lucht met uitmaken, gelijk fn de wet van 1842? En 't slecht, menschen, komt dat bi,na altijd niet zonder men het ziet aankomen? langzamerhand de plagen in vruchten en menschen, als men ze bemerkt, t is dikwijls te laat. Zoo ook de Staatsscholen. Eerst zullen ze ne schijn van Religie aan nemen daarna onverschillig worden; eindelijk begint de geest der school slecht te worden, en dan is alles slecht wat er aan of omtrent komt, gelijk in de slechte Universiteiten van hedendaags. Geachte Ouders, de cholera is in 't land, God beware er ons van! de creneesheeren en de gemeenteoverheden schrijven zekere maat regels voor, zeggen dat men deze of gene plaats van verpesting moet vluchten... Ik zegNeen, dat doe ik niet, k zal wachten, en als ik dan cholera in mijn lijf gevoel, dan zal ik den raad der geneesheeren vol-en Wat ben ik? wijs of zot?... En gij, die tegen t bevel der Geestelijke Overheid, de slechte scholen blijft aanhangen, oordeelt zelve, is uw handelwijze wijs of zot? TFN VIJFDEN nu, zullen deze redenen eemge der verdwaalde menschen terug doen keeren, bij de ontelbare menigte die luistert naar 't woord van Paus en Bisschoppen? t is te verhopen in hun eigenbelang; want, wat zijn wij toch op de wereld geerde men schen wat zijn wij, als bloemen die 's morgens ontluiken en s mid dags reeds afgesneden worden? wat zijn wij als reizigers naar een

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1879 | | pagina 1