De Matigheid
MEIRE,
De Duivenmelkers.
De Fabrieken en de Werkhuizen.
Vater Kneipp en de Ziekte.
DE WERKM AN
N° 1042. - 21 Jaar. - 7 October 1892. I
Verschijnt alle Viijdagen. Prijs voor België a,5o vooralle
Vreemde Landen 4,5o. Men schrijft in ten allen tijde
des jaars.
Daens Mayari, Eiland Chipka. Werf, Aalst.
Niets droever en slechter dan slaaf te zijn der Dronkenschap.
Dan wordt 't leven een infernaliteit... Men wachte zich altijd
van allen overdaad!... De matigheid wordt, op een Belgische
wijze, ster": aangepreêkt en deftig voorgehouden in een maandschrift 't VOLKSGELUK, met schoon
platen; men schrijft in bij M. Vaslet, ru: Dupont 37, Brussel De plaats van dit blad is in. eiken Werk-
manskring en Patroonschap. Na Waterloo komt DE SCHULD RIJK BETAALD en dan een groot Verhaal
iste C.
Een van de grootste plagen
Die men vindt op onzen lijd.
Men moet er niet naar vragen
'T dient toi 't vrouwenspijt;
Is dat vuil duivenspel
Een uitvindsel der hel.
'T Bederf van Cies en Jan
En van zoo menige man.
Sulodeii tra la la la la, Suloderi tra la, enz.
'T Bederf van Cies en Jan
En van zoo menige man.
2de C.
Wanneer men hun hoort spreken,
'T is altijd dezelfde praat,
Zijn zij in vreemde streken
'T huis of op de straat
Mijn blauwe was er eerst,
Het is een wondere beest;
Zondag als ik nog leef
Gaat hij voorzeker ia de keef.
Suloderi tia la la la la, Suloderi tra la. enz.
3de C.
Des zondags bij 't ontwaken
Zijn zij spoedig uit bet bed.
Een kruisteeken rap maken
Dat is 't morgend gebed.
Dan haastig naar den koer
Zetten zij zich op loer.
En staren naar de lucht
Want 't is weer duivenvlucht.
Suloderi tra la la la la, enz.
4de C.
Er is geen tijd voor 't eten
Noch voor kerk, of vrouw, of kind,
Zij willen van niets weten,
Dan van duif en wind.
Komt hunnen rooden aan
Wil uit den weg toch gaan,
Want als een dolle wijf,
ÏT¥|/ 'tHeeft daar katers gespuwd en draken geregend;
¥j¥J¥1¥» deze week De Foor was verboden, wegens vrees
van ziekte; de Markt stond grijs van Volk als de Stedelijke Raad ging
beslissen; na geweldige debatten is de Foor verboden, en dan was 't iets
op de groote Markt een oprecht walenlawijt, schreeuwen en schreielen
gelijk de kalvers; tegen de Wet opbotteren, zooda' er aanhoudingen
zijn gedaan.. De Cirken zijn toegelaten, maar de Foor is verboden-
Met veel rede; moest na de Foor de ziekte losbersten, tegen wie zou
men dan uitvallen
LUIK. Zondag 9 October, de Sluitiug der Missie voor 't Mans
volk, teu 6 ure Mi» en Generale Communie: ten 4 ure Pauzelijken Zegen
en Solemueel Lof.. In die Missiën geniet de Meosch zijn gelukkigste
uren en na de Missie volgt «r een zoete Vrede, met al de schatten der
wereld niet te koopen.
D H O P Heden; woensdag, zijn in Aalst ver
kocht op de Markt 63 Balen Hop, aan 90 k 95 fr.. De
Verkoop was zeer rap. De voorraad der Hop schuift
spoedig weg, hier en elders. Uit den Elzas schrijft men
dat er veel Fransche Koopmans zijn aangekomen, doch
maar weinige aankoopen kunnen doen, naardien de
Hopplanters hoogere prijzen begeeren. Uit Pope-
ringen schrijft men, dat de 5000 Balen der opbrengst
van dees jaar ras zullen verkocht zijn.
't VLAS. Weinig wordt ter markt gebracht, en
is spoedig verkocht aan vaste prijzen. In Garens en
geweefsels, slappen handel.
Springen zij u op 't lijf.
Suloderi tra la la la la enz.
5de C.
Dan loopen zij als dwazen
Naar "net aangeduid bureel,
Men hoort hun adem blazen
Al door hun schorre keel;
Vol zweet en 't einde kracht
Roepen z'uit al hun macht
Bazin, tapt eens voor mij
Een pintje bier of drij.
Suloderi tra la la la la enz.
6de C.
Winnen zij soms wat prijzen
Van 'ne frank of tien.
Zij laten 't oordje rijzen
In herberg en kantien.
Zij zingen, schreeuwen luid
Mijn duif die was vooruit,
En drinken gansch den nacht
Terwijl de vrouw hen w.\cht.
Suloderi tra la la la enz.
7de C.
Jongsmans, wilt mij aanhooren
Luistert naar mijn wijze raad,
Laat u toch niet bekoren.
Door dien duivenpraat.
Want al die is verzot
Al op zijn duivenkot,
Die brengt noch liefd' of min
Noch vreê in 't huisgezin.
Suloderi tra la la la (bis)
Die breBgt noch liefd' of min
Noch vreê in 'thuisgezin.
Kareltje Laat dineeren is voornaam. Hoe later
hoe deftiger. Wij dineeren om 7 uur. Jantje. Dat is
nog niets, wij eten altijd eerst den anderen dag.
Weinig hebben, doet veel sparen. Wat schoon
en waar is, mag herzegd worden. Waar geen we
is. is geen deugd.t
Wat zou er moeten zijn in elke
Fabriek, op elk Werkhuis
Een Krueifix zou er mouten zijn,
op d'eereplaats, het Beeld van den
machtigsten der Meesters en ook
van den allerbesten Vriend der
Werklieden.
Zouden wij ons dat schamen of
dat te klein achten voor ons
wat zouden wij zijn, zonder 'tChris-
tene Geloof? Wat zijn demenschen
in Afrika, in Australië, in d'In-
diën, in Turkijën, in Rusland
■""'vEn als wij hooren dat mannen gelijk M. Van Helleputte,
Hoogleeraar en Volksvertegenwoordiger, dat zij uitroepen
Eer en dank aan den Gekruisten God Hij is het die ons den
zegen moet geven; wij aanbidden Christus die anderen ver
vloeken; wij belijden Christus die anderen verloochenen;., als
wij dien geleerde en hooggeplaatste man alzoo hooren spreken,
hoe zouden wij durven ten achteren blijven.
In elke Fabriek, op elk Werkhuis een Krucifis.
Van op zijn Kruis zal de God-Mensch aan de Meesters zeg
gen van goedhertig te zijn, vaderlijk, zorgdragend voor hun
Werkvolk, voor hun zeden en voor hun gezondheid, voor hun
deftig bestaan en hun eerlijke behandeling. Zij zullen de woor
den hooren Wee hen door wiens schuld de kleinen verergerd
worden Wat gij aan den minste der mijnen doet, is aan mij
gedaan Zijt gij verzaad, geeft van uwen overschot aan uwen
broeder die honger lijdt.. Het Kruisbeeld zal aan de Meesters
de lessen herinneren van den Pauzelijken Omzendbrief.
Het Kruicifix voor de Werklieden!.. Van overoud5tijden,
't is het eerste Meubel van het Huishouden.. Als men ver
huist, 't Kruisbeeld neemt bezit van het Huis; aan de schouw
in elke Werkmanswoning, ge ziet het Kruisbeeld.. En op een
Werkhuis en Fabriek, waar zij het grootste deel van hun le
ven slijden, zij hebben moed noodig en troost, voor den last van»
hun werk; om gh'oorzaam,onderdanig te zijn,zonder slaafsheid,
om de Overheid te eerbiedigen, om deftig en eerlijk hun werk'
te doen, om te zorgen dat zij toch geen oorzaak van bederf
en van verleiding zijn voor hun medegezellen, voor de doch
ters en voor de kinderen.
Het Socialismus roept Haat en Wraak Oorlog tot het
uiterste Dat ras van Fabrikanten, schrijft Vooruit; die
bloedzuigers wee u rijke menschen en wee uw kinderen als
wij aan 't hoofd komen Hoe dieper in Socialismus, hoe meer
Haat en Nijd, Twist en Oorlog
De Christene Volkspartij werkt voor Broederlijkheid en
voor Vrede.
BIJ AALST. Zondag 9 October de
luister]ijke Processie met historische
groepen, die gereed was voor de wij
ding maar alsdan niet kon uitgaan. Zondag ten 2 ure de Vespers en
onmiddelijk Dadien de Processie naar de Vijftien Kapellen van den
Roozenkr-uis.
Wij herinneren hier nogmaals, dat op Chipka te koop zijn
al de Boekwerken over Worishofen en bijzonder eeu klein
maar inhoudrijk boekje: Pastoor K:/ipp zijn leven en zijn
raadgevingeu óm te verkloeken oa tegtmezeu prijs 70 e. Geen
enkel Huishouden mag dit Boekwerk missen. Het is aange
naam en nuttig. Ook te koop Krachtmeel, Krachtsupp, waar
van Pastoor Kneipp zooveel werk maakt, met water 111 bouljon
of met. melk, ook om podding te maken. Krachtmeel aan 65 c.
't pak en den Malz-kafle, reeds zoo beroemd ook 65 c. t!-'.T;f3
Onlangs wierd Pastoor Kneipp ondervraagd
over de Ziekteen sprak alsvolgt: U antwoor
dende, is het niet als Doktoor, nooit heb ik de
Geneeskunst bestudeerd, maar geerne zal ik u
meêdeelen wat ik door mijn eigen ondervonden
heb. Den Cholera aanzie ik als een plotselin-
rren en rappe strijd tusschen het bestanddeel
der ziekte en het lichaam van den mensch; en
de overwinning blijft natuurlijk aan het sterk
ste van de twee.
a Welnu, hoe zal de mensch zich tot den
strijd gereed maken' Met buitenmatig alarm
te roepen als de Cholera nog verre van daar is,
met te denken: Komt de Ziekte, ik ben eraan'., j
Neen, zoo kan niet gehandeld worden; maar de
maacr in goeden staat houden; zich wel wachten
van de maag te overladen, dat het eten niet j
kan teeren; dat is het bijzonderste en dan is er j
geen vrees van ongerust te zijn... Een erge
zaak is dat, bij d'eerste geruchten van Cholera i
men zijn levenswijze verandert, sterke zware j
dranken nemende, cognaks, araks, ander drup
pels, zoo verzwakt men zijn maag en maakt
den grond gereed voor de Ziekte... En eens de
Ziekte uitgeborsten, men is bijzonderlijk bezig
met het omliggende te ontsmetten, hetgeen
niet slecht is, maar de bijzonderste zorg moet
zijn voor den zieke; die den Cholera krijgt en
kan zweeten, is gered; die in 't zweet niet ge
raakt, is verloren. Welnu, in dit geval brengt
men 'ne mensch in 't zweet door zeer warm
water. Hier is het eenigste geval dat ik, die
meester met koud water, het heet water aan
beveel... Om den zieke te doen zweeten, neme
men een grof laken, zelfs zakgoed, men plooit
het 4 k 5 keeren opeen, men steekt het in zie
dende water, zoo heet als 't kan verdragen
worden, men wringt het uit, men legt het op
de borst endenbuik vanden lijder, onder welks
lichaam men een laken heeft gelegd in heeten
azijn gedompeld. Dan, wel gedekt zijnde, na 20
a 25 minuten begint de warmte te komen, men
vernieuwt deze middelen, zoo voortgaande, tot
het einde der krampen en der brakingen. Om
inwendig te verwarmen, geeft men lepelsge-
wijze heete melk met een weinig venkel in,
(fenouil). Zoo heb ik in 1866 tot Augsburg 40
menschen genezen, die den Cholera hadden; 41
had ik er te behandelen; de 41® kon ik niet ge
nezen, tot mijn innig spijt, deze had ik vooral
willen rédden; want het. was mijne eigene ge
liefde Moeder....
Welnu, moest ik nog eens met den Cholera
te doen hebben, ik zou handelen gelijk in 1866;
geen de minste schrik heb ik daarvan. In tij
den van besmetting zal de gezonde mensch alle
dagen een half koud bad nemen van 3 a 4 se-
konden; die zijn maag ontsteld heeft, zal eiken
morgend een weinig thée van absinthe drinken;
men kan insgelijks een likeur bereiden met
wortels van engelwortel en zevenblad, en aldus
anti-cholerieke druppels hebben; doch volgens
mijn oordeel is niets beter voor 't goed orde der
maag, dan 6 k 8 jeneverbessen eiken dag te
knabbelen. Aan degeen die in goeden staat van
gezondheid zijn, kan ik niet genoeg aanbevelen
van matig en eenvoudig te leven, gelijk ik doe;
van zich niet te voeden met hetgene den mond
streelt, maar wel met hetgene voordeelig is
aan de maag; Hierin steun ik niet op de weten
schap, maar op d'ondervinding; moest ik eenen
raad geven, waarvan ik niet honderde malen
de deugdelijkheid bestatigd heb, op mij of op
anderen, het zou op mijn geweten liggen.
Eenige oogenblikken na dat hij deze woorden
had uitgesproken, ontving Yater Kneipp eenen
Brief uit Hamburg, door welken hem kennis
werd gegeven, dat 3 cholerieken, ree is veroor
deeld, genezen Avaren door de hooger aange
haalde behandeling.
Gebak can Krachtmeel.
Neem den helft van een pakje of sSo grammen,
laat dit zachiekes op de buis der stoof koken met een
lieter "nelkj tot alles wel gebonden weze. Neem het
dan van de stoof, voeg er 3 geklutste eieren bij, meel
suiker en rozijnen met de kerrekes uit, mengel dit
alles wel ineen, giet het in ccn vormken en doe bet
in eenen oven, met goed vuur, den tijd van 3 kwart-
uurs. Men kan dit opdienen met kruidsaus met zap
van beziezap. citroen, enz.
AlVIkiTiV Als Lord Mayor van Londen
AjvFI¥ Lf IZiLlI js gek0zen Heer Stuart Knill,
Roomsch-Katboliek van den echten stempel, die
vlakaf zegt en toont wie hij is, Ondervoorzitter van
St Vincentius a Paulos algemeenen Raad, Voorzitter
der Conferencie van Greenwich, Président van het
Aartsbroederschap van 't H. Sacrament; Lid der
Si Lukas Gilde van Gent; Vrederechter geweest te
Greenwich; geen dag laat hij voorbijgegaan zonder
Mis te hooren, dus een oprechte Domper door zijn
Medeburgers tot die hooge plaats benoemd.