De toekomst
BRUSSEL
Landbouw.
Bericht
VAN OROOT GEWICHT
Eiken maandng avond ten 8 ure, Vergadering der
Democraten, in den Plezanten Hof, Vlaainsche
Steenweg. Elk is uitgenoodigd.
tf tp De Slaven van 't Hei-
JoP M../ y jI dendom werden niet afge
beuld, zij hadden hunnen
rustdag, na zes dagen Arbeid, door den Schepper in de
menschelijke Natuur gelegd.
Hedendaags, tn ons Land, onder een Katholiek Mi
nisterie, veel Bedienden van den IJzeren Weg hebben
maar 28 Rustdagen per jaar, ze zijn dus slechter dan de
Slaven van 'tHeidendom... Tegen dien toestand staan wij
op, met kracht en aanhoudenheid. Minister Liebaert laat
niet toe, dat zijn klein Bedienden zich vereenigen of in
't openbaar hunne klachten laten hooren... Het gaat hier
dus gelijk in Polen en in Finland... De eenigste Redding
is in een Voiks-Ministerie... Brmgt 5 a 6 Democraten in
de Kamer ?n dat Volks-Mimsterie is er. Zonder Kristene
Demokrater in de Kamer, er komt een Meerderheid van
Liberalen en Socialisten, bijgevolg 't is Schooloorlog en
KerkvervolgingWie kan anders spreken
Een Pauzelijk Woord.
Pius X heeft dees jaar gezegd tot de Priesters die den
Vasten gingen preêken: Geen persoonlijkheden mogen op
den Preêkstoel komen Houdt u uitsluitelijk aan gods
dienstige zaken want de Katholieken van dezen Tijd
kennen bijna hunnen Godsdienst niet meer.
In de Provincie Milanen, in
I;alië, zijn uitgestrekte Hooi
landen, die jaarlijks wel eens
tot 7 maal toe gemaaid kunnen worden, zoodat de vee
teelt, de boter en kaasbereiding er belangrijke takken van
bestaan zijn. Er wordt daar ook veel rijs verbouwd, ter
wijl talrijke moerbeziënboomen er voedsel leveren voor
de zijdewormen.
Een grooten Christen Democraat van Enge
land heett gezegd De 20e eeuw zal de eeuw zijn
van 't Volk.
Wat beteekent dat woord
Is dat woord waarheid en zal het verwezen
lijkt worden
Ziedaar twee belangvolle vraagstukken.
Wij riemen het Volk niet in den bekrompen
zin der Socialisten die door dat woord slechts
de arbeidersklasse verstaat, de eigenlijke ge
zegde werkliede proletariërs, daglooneis of
loonslaven.
Volgens onze opvatting eener vrije Maat
schappij zeggen wij dat er altoos drie verschil-
lige standen of, zoo men wil, klassen zullen
Bestaan de hoogere, de middelbare en de
lagere klas.
Maar door de benaming van Volk ver- taan
wij de overgioote massa die moet leven van
haren eigen arbeidniet enkelijk de daglooners
die voor een ander werken, maar ook de land
bouwers. neringdoeners, stielmannen, kleine
handelaars en nijver aars.
werd. Die soort van duikeldaken vormen zich hij vloed,
door al wat losgerukt wordt, vlot geraakt en blijft ver
stroppen aan het even overstroomde oeverhout. De doode
bladeren die van de boomen er op neervallen, voegen er
aan toe, tot sommigen echte vloermatten gelijken.
Degene onder de ruiters die de rivier herkend had,
verzekerde nu ook, dat men niet meer vreezen moest nog
te verdolen, doch, mits den boord van het water te vol
gen met den stroom zou men in de stad Ieperen komen,
en andersom weldra het opene veld bereiken.
De aanvoerder zette eert bedenkelijk gezicht.
Ieperen is Ieperen meesmuilde hij, het is te zeggen
lief middenpunt der streek die zich sedert ettelijke jaren|aan
het gezag van den Graaf onttrokken heeft. Gravelijken en
Franschen zijn daar gekomen als een kalf in een potten-
bakkerskraain Wij zullen dus maar stroomopwaarts uit
dit onzalig nest zien te geraken en den bestuurder van
den Loever zijne honderd ponden parizis laten behouden.
Al de anderen betuigden dat zij liever de premie, voor
de vangst van den vluchteling uitgeloofd, zouden verlie
zen, dan gevaar te loopen alhier om te komen van gebrek
en uitputting.
En men begon koers te zetten in de richting van het
Westen, werwaarts de rivier afgestroomd kwam. Weinige
oogenblikken nadiei. vernam men hier ter plek nog enkel
het vreedzaam geklater der ongestoord voortkabbelende
riviergolfjes. Eindelijk paren zich de stemmen van twee,
drie en meer vogelen aan het gemurmel des waters, en
welhaast is het of nooit dit eenzaam oord een oogenblik
in zijn gewone doen en zijn verontrust werd
Maar zie, wat veroorzaakt daar die opborreling in het
rivierbed...? en thans die beweging van eenedier aaneen-
gespoeldc matten boven de oppervlakte...? Hemel! een
hoofd komt te voorschijn..., een menschenhoofd...! Er
kijken oogen uit, eerst wantrouwig rond. en welhaast ze
gevierend blij... Een gansch menschenlijf komt van onder
de mat uit het water gekropen, omzichtig en scheutig om
met elk oogenblik terug weg te duiken... Maar niets'ver
dachts rept of roert er nog in den omtrek, en de inan
want een man is het waagt het, op het drooge te
komen.
Hij bibbert van de koude. Er straalt echter wilskracht
uit al zijne trekken. Het is een dier karakters voor wien
de muren barsten en de dood zwicht...
Honderd ponden parizis meumelt hij, haastig zijn
natte kleeren uitrukkend, zooveel is mijn heeie corpus
niet waard; zij moeten er dus vermoeden van hebben,
dat ik bij mijn vertrek een belangrijk stuk medegenomen
heb... Maar hoe hebben zij deze ontdekking gedaan...?
Hebben zij in de wanden mijner cel het gat gevonden dat
ik, zoo goed ik kon, gestopt had, en hebben zij er de
Die overgroote menigte van 't menschdom
noemen wij het Volk, in tegenoverstelling der
rijke klas, die kan leven zonder te werken, of
die leeft van een andermans werk; dat zijn
eigenlijk de kapitalistende Grooten en Machti
gen dezer aarde, de Aristocratie.
De strijd tusschen Aristocratie en Democra
tie, tusschen de lijken of kapitalisten en het
Volk zien wij aan gang in a' de tijdvakken der
Geschiedenis; die strijd is oin zoo te zeggen het
Menschdom ingeboren, want de hebzucht en
bijgevolg de geldzucht ligt ingeworteld in
't diepste van ?t menschelijk hart.
Het Volk strijdt voor zijn dagelijksch brood,
het Volk snakt naar wel vaan en geluk of liever
naar min gebrek en armoede. en van den
anderen kant de rijke is onvcrzadelijk.
Hoe meer rijkdommen hij bezit, iioe vuriger
zijn drift naar rijkdommen brandt; en 't is om
die reden dat de Apostel Pa^lus dit goddelijk
woord heeft uitgesproken de geldzucht is de
wortel van alle kwaad in de wceld.
't Js daarom ook dat Christus, de goddelijke
Zaligmaker, die gekomen is om den mensch ge
lukkig te maken zelfs in dit (leven, gansch zijne
leering besloten heeft in de onthechting en ver
achting der aardsche goederen en rijkdommen.
Die het geld bemint, die fier is omdat hij eene
groot fortuin bezit, en die met gretigheid geld
en goud verzamelt, die persoon mag zooveel
devotie hebben als ge wilt. deel maken van alle
Congregatiën en Katholieke Kringen Christen
is hij niet; hem ontbreekt het wezen en de ziel
van 't Christendom, te welen de onthechting
der aardsche goederen.
Ziedaar de leer van 't Evan; elie, en daarom
blijft het Evangelie het onsterfelijk wetboek
van Maatschappelijken Vrede en Rechtvaar
digheid.
Er is dus altoos strijd geweest tusschen Aris
tocraten en Democraten, tusschen de rijken of
kapitalisten en het Volk.
De maatschappelijke vooruitgang bestaat in
de zegepraal van 't Volk over de Kapitalisten;
cn volgens het woord van den grooten Christen
Democraat van Engeland, Kardinaal Manning,
zal die zegepraal voltrokken worden in deze
eeuw; de XXe eeuw zal de eeuw zijn van 't Volk
Wat wil dat zeggen, de eeuw van 't Volk
Dat wil zeggen dat de Maatschappelijke
Rechtvaardigheid zal heerschen in de 2Qe eeuw;
en de Maatschappelijke Rechtveerdigheid be
staat hoofdzakelijk in dees goddelijk grond be
gin el dat de vruchten van den arbeid moeten
behooren aan den arbeider die ze voortbrengt.»
De kapitalist, dat is eigenlijk de mensch die
leelt en zich verrijkt door een..andermansarbeid,
die de vruchten verslindt (co J) sum ere fructus) van
den arbeid van anderen.
Als die wandrochtelijke dwaling zal over
wonnen zijn en uit de Maatschappij verdwenen,
dan zal het recht heerschen; dan zal elkeen de
vruchten genieten van zijnèn arbeid; dan zal
het rijk uit zijn van de Volksverdrukkers, van
de uitbuiters en uitzuigersder werkende klas;
dan zal alle mensch die wefkt een menschelijk,
betamelijk en zelfs aangenaam leven kunnen
genieten.
Er zijn immers in de wereld goederen en
rijkdommen genoeg opda: elke mensch die
werkt genoeg zou winnen om te eten en beta
melijk te leven, maar de goederen zijn slecht
verdeeld; een handvol kapitalisten heeft zich
meester gemaakt van al de bronnen van rijk
dom, en een slavenjuk gelegd op de ontelbare
menigte der werklieden.
Zekerlijk, onder dal betrek heeft het Chris
tendom eene diepe en heilvolle omwenteling in
de Maatschappij te weeg gebracht; en als men
de geschiedenis leest van het Heidendom, bijv.
in 't onsterlelijk boek van den Hoogleeraar
Dollinger, dan ziet men klaarlijk welke onein
dige dankbaarheid het Menschdom aan den
Christen Godsdienst is verschuldigd; maar wij
zijn nog zeer verre van de volledige toepassing
der grondbeginselen van 't Evangelie in onze
Maatschappij.
't Is om die heilzame grondbeginselen van
Maatschappelijke Rechtveerdigheid te doen
heerschen dat onze Christene Volkspartij strijdt
en lijdt; maar zij botst natuurlijk tegen de be
langen en geldzucht der rijke Bewaarders.
Derhalve wordt onze Cnristen democratie
gelasterd en vervolgd, aangeklaagd a's zijnde
een brandstok van twist en tweedracht, terwijl
zij niets anders doet als strijden voor de Recht
vaardigheid tot der dood toe agaonizare pro
j'ustitia, en bijgevolg strijdt ze voor den maat
schappelijken Vrede die zonder Rechtvaardig
heid niet kan bestaan.
Priester DAENS,
Volks vertegen woord i ger.
In 't volgend artikel zullen wij de twee voor
waarden onderzoeken die vereischt zijn opdat
de XXe eeuw de eeuw wezc van 't Volk.
VLIEGENDE N1E UWS
KoninK Leopold was Zondag te Napels
Napels, een der schoonste Steden van Eu
ropa, maar vuil en ongezond, malsano ten
jare 1884 brak de Cholera daar los en deed
bijna 7000 menschen bezwijken. In 1872 wa
ren in de stad Napels 200,000 inwoners, die
niet konden lezen of schrijven.... De ligging van de Stad, de
weelderige, zuidelijke plantengroei, de blauweGolfen de naburige
Vesuvius vereenigen zich te Napels tot een allerbekoorlijkst ge
heel, zoodat de Italianen tot spreekoord hebben Veder Na-
poli e poi morire. Napels zien en dan sterven... van ouderdom.
Weest verduldig, want ieder heeft te lijden. Na Onweer
volgt het schoonste vveêr. leder wordt geerne oud, maar is het
niet geerne. Te S t e k e n e, in 't Land van Waas, is schielijk
overleden schepene Van Hecke, oud 80 jaar. t Ergste van al, zei
boerke Kazak, 't ergste van al, dat die stjanfoetersche dood aan
het einde van ons leven komt. Finis terra, dan is 't gedaan voor
ons, in dit ondermaansche dal. Ik lees daar uit Frankrijk, dat
in Frankrijk een Loteling isgeweest van 2 meters en 2 centimeters,
'ne zekeren Milté en t 'A a a 1 s t aan den Dender is zondag en
maandag te zien geweest ter zaal-Wellekens, den Reus Roland,
2 meters en 29 centimeters lang.'t ls een Oostenrijker, hij heeft
den ouderdom van 24 jaar, quatre vingt, omgekeerd. En wilt ge
nu weten hoe lang Napoleon Bonapart was, die grootc Slachter
van menschenvleesch geboren op 't eiland Korsika, den 15 der
Oogstmaand 1769 en overleden op 't eiland Sint Helena, op 5 Mei
1821, ten 6 ure 's avonds, ten gevolge van maagkanker. Ziehier
zijn signalement Napoleon was klein van gestalte; zijne lengte
bedroeg slechts 1.63 Ned el. Zijn hoofd was betrekkelijk groot en
met kastanjebruin haar bedekt, zijn voorhoofd groot en breed.
Zijne oogen, eerst somberen vurig, later koel van uitdrukking,
waren licht blauw; zijn neus was fijn van vorm, zijn mond fraai
en zijn kin vooruitstekend. Zijn gelaat had in het algemeen een
klassiek-ltaliaansch karakter. Voorts was hij evenredig van li
chaamsbouw, in zijne jongere jaren bleek en mager, doch later
gezet. Hij onderscheidde zich door matigheid en verdroeg met
geduld hongeren dorst en velerlei vermoeienissen.
Zaterdag werd Keizer Frans Jef, van Oostenrijk, dood getele
gramd. Die Monark moet zoo oud zijn als de straat, of hij moet er
vroeg oud uitgezien hebben want van als wij nog klein waren,
hoorden wij zeggen Dien ouden Keizer van Oostenrijk En
onze naam staat ook op 't leste Peloton... In Gods naam Men
kan niet hebben en goed vinden. Niemand verwijt aan een
goeden appel dat hij van een slechten boom gevallen is. Nooit is
het te laat om zich te beteren. De slechtste kunnen nog de beste
worden. Vuile woorden verraden een vuil bedorven hert.
DENDERBELLE, nabij Wieze, in 't Land van Dendermonde,
aldaar zal de inhaling van Burgemeester BORMS plaats hebben
den Eersten Zondag van Mei, met buitengewonen luister.
BRUSSEL De Demokraten van Brussel schrijven ons
Zondag hadden wij het geluk ons eerste Avondfeest
op te voeren in ons Lokaal den Plezanten Hof. Veel Volk, alles
werd opperbest vertolkt en bijzonderlijk de Charlatan zoo
meesterlijk opgevoerd door M. Silvain Asschricks, met zijne
jeugdige Muzikanten van Denderleeuws' Volkspiuziek. Al veel
hadden wij van dien Silvain hooren spreken, maar nu hebben wij
met eigen oogen de werking van dien beroemden Artist kunnen
bewonderen. Hulde aan hem en den wensch hem weldra in ons
midden te mogen weerzien. Na 't Avondfeest zijn de Muzikanten
al spelende door de straten der Hoofdstad getrokken, meer dan
200 mannen vergezelden de Denderleeuwsche Broeders naar de
Statie, waar het Volk riep met volle monde dr^-»
van Denderleeuw Wij sturen van verre
aan de onverpoosde Werkers der Volksparti
Namens de Democratk.-
Laat de weenende' niet zonder troost, er hij du
in droefheid zijn; dat het u niet verdrtc.u
want daardoor zult gij gesterkt worden in de liefde.
Die woorden zijn getrokken uit d"H. Schriftuur. In den Ge
meenteraad van Brussel spannen de Katholieken zeer dikwijls aan
met de Socialisten... Laat ons als princiep nemen Goed is goed,
slecht is slecht, zonder distinguo's.
A n+wornon ?et pla"' *ooIang besproken,
nillWCI pCII. de groote doorsnede van de
Schelde, zou dus eindelijk
uitgevoerd worden; het wordt geschat op 200 mil-
lioen, zonder de steertjes Austruweel, Oorderen en
Wilmarsdonk zouden verdwijnen; 70 millioen kubieke
meters zou men moeten uitgraven; dc Staat zou daar
tusschen komen voor 120 millioen, om te beginnen; de
werken zouden 6 jaar duren, en zoo zou Antwerpen de
grootste Have worden van Europa; met i3,8oo meters
kaai in diep water, tegen de 55oo die er heden zijn:
terzelvertijde zou men de nieuwe kostelijke verster
kingen aibreken om er andere nieuwe op te bouwen,
verre van de Stad.
Bij de heropening der Kamer zou 't Ministerie een
eerste krediet vragen van 20 millioen.
En terwijl 't Land die zware opofferingen
gaat doen, komen d'Heeren van Antwerpen
■^er tegen op, dat men de Hop, die voorname
vrucht van 't Land zou redden met Gelijkheid van
Rechten!!! Ailes voor Antwerpen, niets voor den
Landbouw
iiudjel dei- buitengewone uilgaven
Het budjetder buitengewone ontvangsten en uitga
ven voor 1905, voorziet voor 123,023,160 fr. 27 uitga
ven en voor 1,410,407 fr. 3g ontvangsten. Het verschil
't zij 121,612,752 fr. 88 zal voor eene som van
111,916,301 fr. 98 gedekt worden door de overschot
ten der buitengewone budjetten van 1903 en 1904.
Limburg krijgt uit den koek van 123 millioen als
volgt
200,000 fr. voor de gezoudmaking der aominialc
heide van Exel enz.
1,200,000 fr. voor werken aan de Maas.
i,5oo,ooo fr. voor verbeteringswerken der vaart van
Luik naar Antwerpen cn hunne vertakkingen.
Onder andere merken wij op dit budjet
37,000,000 fr. voor 100 nieuwe lokomotieven.
1,245,000 fr. voor nieuwe krijgsschool. Deze school
heeft reeds 10,882,000 fr. gekost. 2 millioen voor
den kunstberg te Brussei. - i,5oo,ooo fr. voor het
nieuw paleis des Konings. 427,378,01 fr. voor de
forten van Antwerpen... Laat de boer maar dorschen.