De toekomst BRUSSEL Landbouw. Bericht VAN OROOT GEWICHT Eiken maandng avond ten 8 ure, Vergadering der Democraten, in den Plezanten Hof, Vlaainsche Steenweg. Elk is uitgenoodigd. tf tp De Slaven van 't Hei- JoP M../ y jI dendom werden niet afge beuld, zij hadden hunnen rustdag, na zes dagen Arbeid, door den Schepper in de menschelijke Natuur gelegd. Hedendaags, tn ons Land, onder een Katholiek Mi nisterie, veel Bedienden van den IJzeren Weg hebben maar 28 Rustdagen per jaar, ze zijn dus slechter dan de Slaven van 'tHeidendom... Tegen dien toestand staan wij op, met kracht en aanhoudenheid. Minister Liebaert laat niet toe, dat zijn klein Bedienden zich vereenigen of in 't openbaar hunne klachten laten hooren... Het gaat hier dus gelijk in Polen en in Finland... De eenigste Redding is in een Voiks-Ministerie... Brmgt 5 a 6 Democraten in de Kamer ?n dat Volks-Mimsterie is er. Zonder Kristene Demokrater in de Kamer, er komt een Meerderheid van Liberalen en Socialisten, bijgevolg 't is Schooloorlog en KerkvervolgingWie kan anders spreken Een Pauzelijk Woord. Pius X heeft dees jaar gezegd tot de Priesters die den Vasten gingen preêken: Geen persoonlijkheden mogen op den Preêkstoel komen Houdt u uitsluitelijk aan gods dienstige zaken want de Katholieken van dezen Tijd kennen bijna hunnen Godsdienst niet meer. In de Provincie Milanen, in I;alië, zijn uitgestrekte Hooi landen, die jaarlijks wel eens tot 7 maal toe gemaaid kunnen worden, zoodat de vee teelt, de boter en kaasbereiding er belangrijke takken van bestaan zijn. Er wordt daar ook veel rijs verbouwd, ter wijl talrijke moerbeziënboomen er voedsel leveren voor de zijdewormen. Een grooten Christen Democraat van Enge land heett gezegd De 20e eeuw zal de eeuw zijn van 't Volk. Wat beteekent dat woord Is dat woord waarheid en zal het verwezen lijkt worden Ziedaar twee belangvolle vraagstukken. Wij riemen het Volk niet in den bekrompen zin der Socialisten die door dat woord slechts de arbeidersklasse verstaat, de eigenlijke ge zegde werkliede proletariërs, daglooneis of loonslaven. Volgens onze opvatting eener vrije Maat schappij zeggen wij dat er altoos drie verschil- lige standen of, zoo men wil, klassen zullen Bestaan de hoogere, de middelbare en de lagere klas. Maar door de benaming van Volk ver- taan wij de overgioote massa die moet leven van haren eigen arbeidniet enkelijk de daglooners die voor een ander werken, maar ook de land bouwers. neringdoeners, stielmannen, kleine handelaars en nijver aars. werd. Die soort van duikeldaken vormen zich hij vloed, door al wat losgerukt wordt, vlot geraakt en blijft ver stroppen aan het even overstroomde oeverhout. De doode bladeren die van de boomen er op neervallen, voegen er aan toe, tot sommigen echte vloermatten gelijken. Degene onder de ruiters die de rivier herkend had, verzekerde nu ook, dat men niet meer vreezen moest nog te verdolen, doch, mits den boord van het water te vol gen met den stroom zou men in de stad Ieperen komen, en andersom weldra het opene veld bereiken. De aanvoerder zette eert bedenkelijk gezicht. Ieperen is Ieperen meesmuilde hij, het is te zeggen lief middenpunt der streek die zich sedert ettelijke jaren|aan het gezag van den Graaf onttrokken heeft. Gravelijken en Franschen zijn daar gekomen als een kalf in een potten- bakkerskraain Wij zullen dus maar stroomopwaarts uit dit onzalig nest zien te geraken en den bestuurder van den Loever zijne honderd ponden parizis laten behouden. Al de anderen betuigden dat zij liever de premie, voor de vangst van den vluchteling uitgeloofd, zouden verlie zen, dan gevaar te loopen alhier om te komen van gebrek en uitputting. En men begon koers te zetten in de richting van het Westen, werwaarts de rivier afgestroomd kwam. Weinige oogenblikken nadiei. vernam men hier ter plek nog enkel het vreedzaam geklater der ongestoord voortkabbelende riviergolfjes. Eindelijk paren zich de stemmen van twee, drie en meer vogelen aan het gemurmel des waters, en welhaast is het of nooit dit eenzaam oord een oogenblik in zijn gewone doen en zijn verontrust werd Maar zie, wat veroorzaakt daar die opborreling in het rivierbed...? en thans die beweging van eenedier aaneen- gespoeldc matten boven de oppervlakte...? Hemel! een hoofd komt te voorschijn..., een menschenhoofd...! Er kijken oogen uit, eerst wantrouwig rond. en welhaast ze gevierend blij... Een gansch menschenlijf komt van onder de mat uit het water gekropen, omzichtig en scheutig om met elk oogenblik terug weg te duiken... Maar niets'ver dachts rept of roert er nog in den omtrek, en de inan want een man is het waagt het, op het drooge te komen. Hij bibbert van de koude. Er straalt echter wilskracht uit al zijne trekken. Het is een dier karakters voor wien de muren barsten en de dood zwicht... Honderd ponden parizis meumelt hij, haastig zijn natte kleeren uitrukkend, zooveel is mijn heeie corpus niet waard; zij moeten er dus vermoeden van hebben, dat ik bij mijn vertrek een belangrijk stuk medegenomen heb... Maar hoe hebben zij deze ontdekking gedaan...? Hebben zij in de wanden mijner cel het gat gevonden dat ik, zoo goed ik kon, gestopt had, en hebben zij er de Die overgroote menigte van 't menschdom noemen wij het Volk, in tegenoverstelling der rijke klas, die kan leven zonder te werken, of die leeft van een andermans werk; dat zijn eigenlijk de kapitalistende Grooten en Machti gen dezer aarde, de Aristocratie. De strijd tusschen Aristocratie en Democra tie, tusschen de lijken of kapitalisten en het Volk zien wij aan gang in a' de tijdvakken der Geschiedenis; die strijd is oin zoo te zeggen het Menschdom ingeboren, want de hebzucht en bijgevolg de geldzucht ligt ingeworteld in 't diepste van ?t menschelijk hart. Het Volk strijdt voor zijn dagelijksch brood, het Volk snakt naar wel vaan en geluk of liever naar min gebrek en armoede. en van den anderen kant de rijke is onvcrzadelijk. Hoe meer rijkdommen hij bezit, iioe vuriger zijn drift naar rijkdommen brandt; en 't is om die reden dat de Apostel Pa^lus dit goddelijk woord heeft uitgesproken de geldzucht is de wortel van alle kwaad in de wceld. 't Js daarom ook dat Christus, de goddelijke Zaligmaker, die gekomen is om den mensch ge lukkig te maken zelfs in dit (leven, gansch zijne leering besloten heeft in de onthechting en ver achting der aardsche goederen en rijkdommen. Die het geld bemint, die fier is omdat hij eene groot fortuin bezit, en die met gretigheid geld en goud verzamelt, die persoon mag zooveel devotie hebben als ge wilt. deel maken van alle Congregatiën en Katholieke Kringen Christen is hij niet; hem ontbreekt het wezen en de ziel van 't Christendom, te welen de onthechting der aardsche goederen. Ziedaar de leer van 't Evan; elie, en daarom blijft het Evangelie het onsterfelijk wetboek van Maatschappelijken Vrede en Rechtvaar digheid. Er is dus altoos strijd geweest tusschen Aris tocraten en Democraten, tusschen de rijken of kapitalisten en het Volk. De maatschappelijke vooruitgang bestaat in de zegepraal van 't Volk over de Kapitalisten; cn volgens het woord van den grooten Christen Democraat van Engeland, Kardinaal Manning, zal die zegepraal voltrokken worden in deze eeuw; de XXe eeuw zal de eeuw zijn van 't Volk Wat wil dat zeggen, de eeuw van 't Volk Dat wil zeggen dat de Maatschappelijke Rechtvaardigheid zal heerschen in de 2Qe eeuw; en de Maatschappelijke Rechtveerdigheid be staat hoofdzakelijk in dees goddelijk grond be gin el dat de vruchten van den arbeid moeten behooren aan den arbeider die ze voortbrengt.» De kapitalist, dat is eigenlijk de mensch die leelt en zich verrijkt door een..andermansarbeid, die de vruchten verslindt (co J) sum ere fructus) van den arbeid van anderen. Als die wandrochtelijke dwaling zal over wonnen zijn en uit de Maatschappij verdwenen, dan zal het recht heerschen; dan zal elkeen de vruchten genieten van zijnèn arbeid; dan zal het rijk uit zijn van de Volksverdrukkers, van de uitbuiters en uitzuigersder werkende klas; dan zal alle mensch die wefkt een menschelijk, betamelijk en zelfs aangenaam leven kunnen genieten. Er zijn immers in de wereld goederen en rijkdommen genoeg opda: elke mensch die werkt genoeg zou winnen om te eten en beta melijk te leven, maar de goederen zijn slecht verdeeld; een handvol kapitalisten heeft zich meester gemaakt van al de bronnen van rijk dom, en een slavenjuk gelegd op de ontelbare menigte der werklieden. Zekerlijk, onder dal betrek heeft het Chris tendom eene diepe en heilvolle omwenteling in de Maatschappij te weeg gebracht; en als men de geschiedenis leest van het Heidendom, bijv. in 't onsterlelijk boek van den Hoogleeraar Dollinger, dan ziet men klaarlijk welke onein dige dankbaarheid het Menschdom aan den Christen Godsdienst is verschuldigd; maar wij zijn nog zeer verre van de volledige toepassing der grondbeginselen van 't Evangelie in onze Maatschappij. 't Is om die heilzame grondbeginselen van Maatschappelijke Rechtveerdigheid te doen heerschen dat onze Christene Volkspartij strijdt en lijdt; maar zij botst natuurlijk tegen de be langen en geldzucht der rijke Bewaarders. Derhalve wordt onze Cnristen democratie gelasterd en vervolgd, aangeklaagd a's zijnde een brandstok van twist en tweedracht, terwijl zij niets anders doet als strijden voor de Recht vaardigheid tot der dood toe agaonizare pro j'ustitia, en bijgevolg strijdt ze voor den maat schappelijken Vrede die zonder Rechtvaardig heid niet kan bestaan. Priester DAENS, Volks vertegen woord i ger. In 't volgend artikel zullen wij de twee voor waarden onderzoeken die vereischt zijn opdat de XXe eeuw de eeuw wezc van 't Volk. VLIEGENDE N1E UWS KoninK Leopold was Zondag te Napels Napels, een der schoonste Steden van Eu ropa, maar vuil en ongezond, malsano ten jare 1884 brak de Cholera daar los en deed bijna 7000 menschen bezwijken. In 1872 wa ren in de stad Napels 200,000 inwoners, die niet konden lezen of schrijven.... De ligging van de Stad, de weelderige, zuidelijke plantengroei, de blauweGolfen de naburige Vesuvius vereenigen zich te Napels tot een allerbekoorlijkst ge heel, zoodat de Italianen tot spreekoord hebben Veder Na- poli e poi morire. Napels zien en dan sterven... van ouderdom. Weest verduldig, want ieder heeft te lijden. Na Onweer volgt het schoonste vveêr. leder wordt geerne oud, maar is het niet geerne. Te S t e k e n e, in 't Land van Waas, is schielijk overleden schepene Van Hecke, oud 80 jaar. t Ergste van al, zei boerke Kazak, 't ergste van al, dat die stjanfoetersche dood aan het einde van ons leven komt. Finis terra, dan is 't gedaan voor ons, in dit ondermaansche dal. Ik lees daar uit Frankrijk, dat in Frankrijk een Loteling isgeweest van 2 meters en 2 centimeters, 'ne zekeren Milté en t 'A a a 1 s t aan den Dender is zondag en maandag te zien geweest ter zaal-Wellekens, den Reus Roland, 2 meters en 29 centimeters lang.'t ls een Oostenrijker, hij heeft den ouderdom van 24 jaar, quatre vingt, omgekeerd. En wilt ge nu weten hoe lang Napoleon Bonapart was, die grootc Slachter van menschenvleesch geboren op 't eiland Korsika, den 15 der Oogstmaand 1769 en overleden op 't eiland Sint Helena, op 5 Mei 1821, ten 6 ure 's avonds, ten gevolge van maagkanker. Ziehier zijn signalement Napoleon was klein van gestalte; zijne lengte bedroeg slechts 1.63 Ned el. Zijn hoofd was betrekkelijk groot en met kastanjebruin haar bedekt, zijn voorhoofd groot en breed. Zijne oogen, eerst somberen vurig, later koel van uitdrukking, waren licht blauw; zijn neus was fijn van vorm, zijn mond fraai en zijn kin vooruitstekend. Zijn gelaat had in het algemeen een klassiek-ltaliaansch karakter. Voorts was hij evenredig van li chaamsbouw, in zijne jongere jaren bleek en mager, doch later gezet. Hij onderscheidde zich door matigheid en verdroeg met geduld hongeren dorst en velerlei vermoeienissen. Zaterdag werd Keizer Frans Jef, van Oostenrijk, dood getele gramd. Die Monark moet zoo oud zijn als de straat, of hij moet er vroeg oud uitgezien hebben want van als wij nog klein waren, hoorden wij zeggen Dien ouden Keizer van Oostenrijk En onze naam staat ook op 't leste Peloton... In Gods naam Men kan niet hebben en goed vinden. Niemand verwijt aan een goeden appel dat hij van een slechten boom gevallen is. Nooit is het te laat om zich te beteren. De slechtste kunnen nog de beste worden. Vuile woorden verraden een vuil bedorven hert. DENDERBELLE, nabij Wieze, in 't Land van Dendermonde, aldaar zal de inhaling van Burgemeester BORMS plaats hebben den Eersten Zondag van Mei, met buitengewonen luister. BRUSSEL De Demokraten van Brussel schrijven ons Zondag hadden wij het geluk ons eerste Avondfeest op te voeren in ons Lokaal den Plezanten Hof. Veel Volk, alles werd opperbest vertolkt en bijzonderlijk de Charlatan zoo meesterlijk opgevoerd door M. Silvain Asschricks, met zijne jeugdige Muzikanten van Denderleeuws' Volkspiuziek. Al veel hadden wij van dien Silvain hooren spreken, maar nu hebben wij met eigen oogen de werking van dien beroemden Artist kunnen bewonderen. Hulde aan hem en den wensch hem weldra in ons midden te mogen weerzien. Na 't Avondfeest zijn de Muzikanten al spelende door de straten der Hoofdstad getrokken, meer dan 200 mannen vergezelden de Denderleeuwsche Broeders naar de Statie, waar het Volk riep met volle monde dr^-» van Denderleeuw Wij sturen van verre aan de onverpoosde Werkers der Volksparti Namens de Democratk.- Laat de weenende' niet zonder troost, er hij du in droefheid zijn; dat het u niet verdrtc.u want daardoor zult gij gesterkt worden in de liefde. Die woorden zijn getrokken uit d"H. Schriftuur. In den Ge meenteraad van Brussel spannen de Katholieken zeer dikwijls aan met de Socialisten... Laat ons als princiep nemen Goed is goed, slecht is slecht, zonder distinguo's. A n+wornon ?et pla"' *ooIang besproken, nillWCI pCII. de groote doorsnede van de Schelde, zou dus eindelijk uitgevoerd worden; het wordt geschat op 200 mil- lioen, zonder de steertjes Austruweel, Oorderen en Wilmarsdonk zouden verdwijnen; 70 millioen kubieke meters zou men moeten uitgraven; dc Staat zou daar tusschen komen voor 120 millioen, om te beginnen; de werken zouden 6 jaar duren, en zoo zou Antwerpen de grootste Have worden van Europa; met i3,8oo meters kaai in diep water, tegen de 55oo die er heden zijn: terzelvertijde zou men de nieuwe kostelijke verster kingen aibreken om er andere nieuwe op te bouwen, verre van de Stad. Bij de heropening der Kamer zou 't Ministerie een eerste krediet vragen van 20 millioen. En terwijl 't Land die zware opofferingen gaat doen, komen d'Heeren van Antwerpen ■^er tegen op, dat men de Hop, die voorname vrucht van 't Land zou redden met Gelijkheid van Rechten!!! Ailes voor Antwerpen, niets voor den Landbouw iiudjel dei- buitengewone uilgaven Het budjetder buitengewone ontvangsten en uitga ven voor 1905, voorziet voor 123,023,160 fr. 27 uitga ven en voor 1,410,407 fr. 3g ontvangsten. Het verschil 't zij 121,612,752 fr. 88 zal voor eene som van 111,916,301 fr. 98 gedekt worden door de overschot ten der buitengewone budjetten van 1903 en 1904. Limburg krijgt uit den koek van 123 millioen als volgt 200,000 fr. voor de gezoudmaking der aominialc heide van Exel enz. 1,200,000 fr. voor werken aan de Maas. i,5oo,ooo fr. voor verbeteringswerken der vaart van Luik naar Antwerpen cn hunne vertakkingen. Onder andere merken wij op dit budjet 37,000,000 fr. voor 100 nieuwe lokomotieven. 1,245,000 fr. voor nieuwe krijgsschool. Deze school heeft reeds 10,882,000 fr. gekost. 2 millioen voor den kunstberg te Brussei. - i,5oo,ooo fr. voor het nieuw paleis des Konings. 427,378,01 fr. voor de forten van Antwerpen... Laat de boer maar dorschen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1905 | | pagina 3