Veroveren en Vernieuwen HET LAND VAN AELST Casper van Zevencote. Over de Kalholieke Unie te Aalst. SCHOOLVERLOVEN. IETS VOOR OM DE WEEK. Bericht. Aan dees Blad behoort een Bijvoegsel. - DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1921 NUMMER 2537 49' JAARGANG DE WERKMAN Tolk der Kristene Vol, kspartU Arrondissement Aalst De Waarheid is ons Wapen Rechtvaardigheid is ons Doel wti„AEVNHooldopstell. iTTTv.x* Bosch, Volksvertegenwoordiger. Abonnementprijs per jaar 7,50; per 6 maanden 3,75 fr.°P V""1"""1 belaalt""" Prijs pernummer 0,15 DOOR (2* Vervolg) Tot nog toe bestonden weinig wapens. Het ging onder de eerste menschen met de vuisten tegen elkander. Doch allengs komt men op het gedacht wapens te vervaar digen. De strijd reemt in omvang toe en nu gaat men reeds in ge sloten gelederen op elkander los. Dit kunnen we aanzien als de eerste oorlogen Waren de eerste wapens slechts stokken om te slaan of steenen om te werpen, toch vinden we hier dat de mensch reeds een grootere macht zocht te ontplooien om zijn ver overingszucht bot te vieren Wat hij veroveren wil, wil hij door MACHT veroveren, door geweld; zijn vuisten volstaan niet meer, hij neemt wapens. Welk een tretfend beeld ontrolt zich voor onzen geest als wij de lijn der geschiedenis doortrekken tot op onze dagen. Immer meer veroveringszucht I Immer mesr macht I Immer meer wapens 1 Doch loopen we de geschiede nis niet vooruit. Zij, die dan in de eerste oorlo gen zegepralen, maken zich op perhoofd en worden later koning of keizer. Daar de veroveringszucht als een gloeiend vuur, dat niet ge bluscht wordt, oplaait in het hart van den mensch, zoo breiden de opperhoofden immer meer hunne macht uit, landen worden ver overd, volken worden onderwor pen, st.nmm en worden uitgeroeid en zoo omstaan allengs centrums van macht en geweld die zich tot konink- of keizerrijken gronden. Vee Victuis Klinkt het over de wereld I Wee de overwonnenen Nu ook groeit de haat, groeit het wantrouwen, worden de men- schenharten gevoelloos als steen. Daar de veroveringszucht bezit genomen heeft van ieder men- schenhart, zoo wil ook ieder mensch afzonderlijk zich verhef fen, wil heerschen en groot wor den boven anderen. Zoo ont brandt weerom de strijd - de on derlinge strijd in de machte n trums zelf.... Het gaat hier niet stam tegen andere stam, het gaat mensch tegen mensch onder de stamgenooten zelf. Veroveren! Isdekreet van allen. Eer veroveren of wat men onder eer verstond. Roem veroveren of wat men onder roem verstond... Rijkdom veroveren geen rijk dom naar den geest, doch rijkdom naar de stofmaterieele goederen. Alle middelen om het doel te bereiken zijn goed. En daar de eene mensch begaafder, sluwer is dan de andere, zoo kampt zich den eenen boven den anderen, zoo staat den eenen den anderen in den weg, zoo verovert den eenen zich overvloedig materieele goederen en blijft den anderen arm. Om dien toesta d te besten digen want zij die de eerste plaats veroverd hebben willen die niet meer opgeven schept men eene nieuwe macht, een nieuw geweld in den staat zelf, eene macht naar binnen. Men maakt wetten die de veroverde positie beschermen, bestendigen, wetten die den levenskamp goed heeten en rechtvaardigen en nevens die wetten stelt men eene uitvoerende macht, die genadeloos zal optre den tegen al wie den toestand zou willen veranderen. Hebben wij vroeger de kern der oorlogen gevonden, nu vinden we de kern, de oorsprong, der maat schappelijke ongelijkheid. Beiden z n ingegeven door ver overingszucht en beiden steunen op macht en geweld. De staat schraagt zijn verove- ringszuent door geweld naar bui ten Wapens, krijgslieden. De staat schraagt zijn veroverings zucht door geweld naar binnen Wetten en politie. De mensch werd aanzien als eene wilde beest. Om die wilde beest in bedwang te houden kende men slechts één middel'tgeweld. En als we onze dagen vergelij ken bij die der oude m nschheid, dan vinden wij opeens, dat men in onze zoogezegde verlichte tij den nog geen ander middel ge vonden heeft om den mensch in bedwang te houden. Helaas I Eens stond het oude Grieken land als heer en .neester in de wereld. Het had zich door ge weid - eene positie veroverd zoo als geen ander volk tot dan toe gekend had ls ook de besehavirij- vooruiigegaan en mag Grieke! land glans en luister gekend hei ben, we vinden toch altijd di zelfde lijn terug Veroveren na; buiten, door geweld, veroverei naar binnen, door geweld Was toch de stelling van den groo'en wijsgeer Aristoteles niet, dat de demokratie een goede regeerings- vorm was, doch de brute macht van 't volk ten gevaar En om die brute macht van 't volk in te too men, vond men geen ander mid del dan er eene andere brute macht, nog sterker, tegen te zet ten de brute macht van boven. De mensch hernieuwen, die brute macht door gevoel, door lief ie overwinnen, daarvoor heeft G'ickenland, hoe sterk het ook stond, geene kracht gehad. En aan die opgave heeft Hij kranig gewerkt. Doch stond hem geen bende krijgsknechten ten dienste, had Hij geene wetten, geene politie die Hem beschermen en steunen zouden. Hij staat gansch alleen, ongewapend en heeft zijn woord, zijn gedachten. Hij haat het-ge weld... wat em tegenstelling met de andere veroveraars! Hij spreekt van broederlijkneid en liefde... Wat eene heerlijke belofte voor de oude wereld Niet alleen veroveren wil Jezus, veroveren gelijkt voor hem maar halfwerk. Hij wil naast de vero vering de HERNIEUWING 1 VEROVEREN en VERNIEU WEN! 't Is als een juichkreet te midden van 't gejammer der menschheid ('t Vervolgt). De groep Van Schuylenbergh is er niet in geslaagd en niets bewijst dat hij het gepoogd he ft een schikking te treffen aangaande de sociale, Vlaamsche en mi litaire kwestie en nu kunnen die heeren na de verkie ingen weer donderen, schel* den en beloven. Hun uithangbord van schijn-demokra- tie en lauwe vlaamschgezindheld zal in den toekomenden kiesstrijd dienen om naar d- Kamer te sturende meest ver stokte an alle volksvijanden ze hebben de ouwe katholieke partij gered en de Vlaamsch Krislen Demokratische zaak verraden. De heeren tnwaarders van ons arron dissement hebben in den schoot van de katholieke partij het rleit gewonnen en al het zeggen en schrijven en schreeu wen en dreigen van enkelen is tlauw ge zwets gebleken. De daad, de beslissende daad van al wie in zich voelt de rechtvaardigheid var «ie demokrat'sc he en Vlaamsche zaak hebben die niet weten of durven stellen. De ouwe katholieken hebben in Ant werpen en in Biussel de jong katholieken gedesavoueerd. De twee grotpen, Ant werpen en Brussel, zullen dus bij de ko - - 'ngen apart strijden ;actioneele ieide par- Er was dus vastgesteld den Paasch- verloftijd m t drie dagen te verlengen. De socialisten en de groenkruisers heb ben zich daartegen verzet en hebben het z o redelijke voorstel verworpen. M. Nichels heeft het aanschouwelijk onderwijs, Dirk Martens en Van Dyck te berde gebracht om te donderen op de verloven hij heeft gezeid dat de ouders stelselmatig gekant zijn tegen die lange verloven en dat de onderwijzers er na tuurlijk op uit zijn die zoo lang mogelijk te krijgen. Dat alles behoorde niet tot de bespre king. School'oezicht en kollege waren het eens over de verlofdagen met Nieuw jaar van 1" tot 6* Januaride groote va- cantie zou 5 weken duren, M. Van op den Bosch vroeg het Paaschverlof te stellen van Palmzondag tot Beloken Paschen. Het zou dus geen school zijn den Maandag, Dinsdag en Woensdag van de Goede Week. Hij bet 'Ogde en met reden dat de verloven ni; t worden gegeven om de ouders te k -vellen maar wel als een nood zakelijke rustpoos in het schoolleven. - a de.kindöfen leven in De glans en luister en grootheid van Griekenland is vergaan. Hoe het ook het princiep der macht uehuldigd heeft, anderen zijn ge komen, hebben meer machten ge weid ontplooit en zich de eeiste plaats in de wereld verove d Rome is gekomen met zijn glans en luister en rijkdom De macht van Rome en der Cesars was ge groeid uit brute macht, was door brute macht gesteund. Meer dan ooit wordt de individueele macht gegrondvest. De wanverhoudin gen tusschen de klassen in het Romeinsche rijk, zijn hemelter gend En toch nooit zijn die verhoudingen door zooveel macht gesteund, als hier We zien aan de eene zijde het hof, met zijn adel, zwemmend in pracht en weelde, aan de andere zijde de menigte, het volk, de slaven, arm, ellendig, ongelukkig Rome had de wereld veroverd, doch deze was er niet gelukkiger I door geworden. De mei schheid hernieuwen dat heeft Rome niet gekund, omdat het de brute macht als hoogste gebod huldigde. Door macht en geweld kan niemand vernieuwen, zelfs niet de Cesars van Rome, Toen Rome in zijn hoogste glans stond, kwam Jezus. Hij ook droi g in zich den zucht tot vero veren. Meer nog't was heel zijne opgave de wereld te veroveren I demokratie. lie aanlei- scheuring zijn de VlaamscfR^kwestie, de demokra tische hervormin en, de verkorting van den diensttijd en vóóral de samenstelling van het schepenkollege te Antwerpen, die een mogelijk voorbeeld zou kunnen zijn v or een naaste regeeringsvorming. De daad van Van Cauwelaert is feite lijk geen daad, omdat hij re niet gesteld of .durven stellen heeft. De heer Van Cauwel ert en zijn vrienden uit Antwer pen en Brussel zijn eenvoudig alseenvou dige kwajong ns buiten gewalst en daar door heeft die daad niets gemeens met de durvers van 1894, de verketterde en ver volgde Kristen Demokraten van het eerste uur We betwisten geenszins dat dit voor val in Antwerpen geen voordeel bijbren gen zal aan de algemeenezaak,ten minste zoo 'i de leiders niet aan durfkracht man gelt. Onder den druk van den groep Huys- m ins en de Frontpartij moet Van Cau welaert de weg op van radikalisme zoo op gebied van demokratie a s op gebied van Vlaamschgezindheid wil zijn partij mogelijk blijven als vooruitstrevende partij. Aals echter heeft zijn Woe-tisme of zijn Woeste niet verloochend. De toestand van 1919 is onveranderd gebleven. De ouwe katholie-en zijn even reaktionnab gebleven en de jonge hebben niet bewe zen aan durfkracht gewonnen te hebben. Woes-'e is uitgeroepen zonder poll, geen één die rechtgestaan is op dat oogenblik om te protesteeren tegen den aartsvijand van alle sociale hervormingen tegen den stafhouder van 't franskiljoni me in Vlaanderen. Zoovelen waren gekomen om te stem men.... De Volksstem die zijn ouwe faam van leugen- en lasb'rblad staande houdt, schreef in haar nummer van Za terdag 10 S ptember, alsdat de heer Woeste verklaard had de vervlaamsching der Gentsche Hoogeschool te zullen stemmen. Deze moedwillige en gewichtige leu gen wordt door den heer Woeste zelf te gen, esproken in La Libre Belgique Vadertje heeft ge-egd eene schikking te zullen trelfen i" zake Hoogeschool. De Volksstem en haar aanhangers vieren triomf, we hadden van hen anders niets verwacht. De groep der jong katho'ieken ol kristene werklieden die in de verloopen onderhandelingen betreffende de samen stelling van 't schepenkollege weinig be wijs van zelfstandigheid had gegeven, heeft bewezen ir. de katholieke rangen weinig inv'oed te bezitten en vast geen aanwinst te ebben gedaan op dat gebied. De katholieke Unie, waarvoor wij geen oogenblik gevreesd hebben, is gered,niet ten k'-ste van 't konservatisme, maar wel ten nadecle van de minima Vlaamsche 't niet he misopvatting dat de kinderen er voor de ouders zijn, in plaats van de ouders voor de kinderen I Nu wij laten het woord aan het me disch toezicht. Wij hebben vertrouwen dat de toekomst ons gelijk zal geven, trots de inspektie, met haar enge opvattingen, en de twaalf stemmen die het voorstel hebben, ver worpen. Magister. CLARA, SARA, SABINA, Clara. Ik ben er, sarmenie, nog van gantreerd Sabina. Van de zitting van den ge meenteraad Clara. Mij schoop, dat heeft er ge stoven heb ik mijn Jef hooren zeggen. Sara. Ri zegt dat de rooden hun tooter opendraaien dat de gasbekken be ven. Clara. Veel gerucht en weinig wol. Sabina. Ons mannen zijn er toch rond bij en roepen ze niet de luidste, ze smeden alle gelijk nagels met goe koppen. Clara. 't Is waar maar z'hebben 'tniet moeilijk om zich te weren z'heb ben 't goede recht aan hun kant. En gelijk heeft men niet met tieren en ver wijten Sara. 't Heet er nog al gestoeven oever de schoeien Sabina. De stadsscholen rattekoten en koolkoten en 't ander al wat fijn is. 't Is niet eerlijk I... Clara. Eerlijk Zoek dat woerd eens in nen diktlonnèr I... Sabina. Verdekke I... En ons erm schoopkes derin opgesloten 1 't Hee me 't boelke geweest... Sabina. 't Zal veranderen, 't .1 verbei per zij der kinderen Dat doen we niet als wij ze moeten op sluiten in lokalen, w.iar niet aan hygiëne wordt gedaan Wij moeten er niet alleen voor zorgen knappe en goed onderwe zen werkjongens te kweeken, wij moe ten vooral gezonde arbeidskrachten le veren. Als geleerdheid wordt verkregen ten koste van de gezondheid dan is die ken nis geen zegen. Fen ziekelijke, een zwak ke blijft het leven door een sukkelaar en dwingt trots zijn verstandelijke meer- lerwaarde medelijden af. Dat de ouders gaarne van hun kinde ren ontslagen zijn is te begrijpen zij zien niet verder dan den last die zij er aan hebben. Maar nevens de gezondheid der kinde ren staat nok de gezondheid der onder wijzers. Ook op hen werkt de opsluiting en de overspanning doodend. Laat ons nu toch niet denken, al« die menschen twee of drie dagen verlof meer vragen, dat het is uit lust tot straatslij pen, of uit zucht naar niets doen. Zij ook voelen de behoefte hun vergif tigde longen met goede, frissche lucht vol te pompen en weer op dreef te bren gen. Laat o-s tegenover allen goedhartig en eerlijk zijn 1 De kleinzielige kortzichtigheid heeft het gehaald tegen het redelijke en het rationeele. In onzen gemeenteraad zal dat wel meer gebeuren. Overal worden de verlofdagen ver lengd. De middelbare scholen geven twee maand zomerverlof. In sommige kost scholen is 't insgelijks zoo en de Paasch- vacantie duurt er drie weken, soms meer, terwijl de Kerstvacantie veertien dagen duurt. I de groote steden heeft men gedu rende de heetste maanden van het jaar het halfdagstelsel ingevoerd en de heer Burgemeester, die Insgelijks stemde te gen de drie of twee dagen meer verlof, deed hetzelfde voor de middelbare meis jesschool. En hij deed wel maar waarom inkose- kwent zijn met zichzelf In Duitschland, namelijk in Westfalen met zijn goede scholen, zijn er twee hal ve dagen verlof per week en er zijn va catiën lijk bij ons. Wie nu denkt dat de kinderen er ten achteren zijn, zou maar met deskundigen moeten spreken en 't zou wel spoedig an ders blijken. De rooden en groenkruiseis hebben het belang der ouders gesteld bovep dat de scholen uitoefenen moeten der kinderen. Zij ook hebben het met die nemen. ae.-.vi nekens, flinke meisjes bijzijn, kunnen ze voortleeren 1... Sabina. Hee As 't waar is 1 Sara. Ja, d'er es iets veranderd te Aalst I Wat gelik 1.. Clara. Wat gelik Ja, mij kind ge zegd het wel I... Sara Hee Mertens niks gezeid Sabina. Wel jo hij was takkoord Sara. Haha 1... Sabina. En Valckeneer Clara. Die veegt er zijn poleviefin en kijk nie mee oem l...Van as 't hem de schepenfrak nie mee mag aandoen, moenkthij Sabina. Och, gottekes Clara. De gloria patri I.. Sara. 't Zit er in en krijgt dat er uit Clara. En ons kinderen gaan schoolsoep krijgen en kleederen ten min ste de armsten, de zwaksten die door den dokter worden aangewezen I Sara. Jo, dat es scheuin I Sabina.En zelfs d'arm kinderkes die goe leeren zullen mogen voort stu- deeren en d'avers zeele g'holpen worden 1 Sara. Da ne zeune van nen twaain- der zal kunnen indjeuieur werren Clara.— Wel jo 1... Sabina. 'k Go mee mijne Sooi ooik probeeren 1 Clara. Joengens toch I Sara. En ik maak van ons Geentje nen avokaatom de boerkens te stroei- pen I Clara. Sarnemie I dén laat ik van ons Trientje een modiste maken van de Koninginne Sabina. Ja, als al dat groot volk ons, erm stumperds, dan maar niet ver geet l... Clara en Sara. Dat zullen ons kinde ren niet 1 Benoeming der burgemeesters Onze vriend en partijgenoot L. Claes is burgemeester benoemd te Kathelijne Waver. De recdaktie biedt hem de verze kering harer warme verkleefdheid en brengt hulde aan zijn werkzaamheid en durfkracht. Erpe. Van Droogenbroeck A. Erondegem Van den Eeckhout B. ld- dergem Baeyens A. Gemeenteraadsleden mogen, volgens de wet, geen bedieningen uitoefenen, die door de gemeente zijn bezoldigd. Klok- i luiders, grafmakers, ontvangers van arm bestuur, dokters die medisch toezicht in ontslag

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Werkman | 1921 | | pagina 1