6CUD
ie Mogii eer §i. ia. jeugd
TEGEN DE ZE? MAANDEN
De socialisten laten dus hun kiesbelof-
ten over de zes maand andermaal in den
steek.
Ook tegen d@ gr©©te öezixmen
Woorden genoeg voor de groote ge
zinnen; daden blijven uit
Tien jaar na den Oorlog I
Arrondissement Aalst
De zesmaanddienst wdrdtjverworpen door de katholieken en de liberalen
tegen 6; 5 Vlaamsche nationalisten en 1 kommunist.
Tooneelseizoé» te23-1S29
Vertooning van 't VI. Volkstooneel
TE ANTWERPEN
De Handelsbank
Gemeente Lebbeke
Bij art. 12 werd door kamerlid Jacqmotte een amendement ingediend, dat besloot tot de onmid
dellijke invoering van den zesmaander,dienst. Daarb;j werd bepaald dat alle de soldaten, thai s bij dienst
en die zes mnand ouder de wapens waren, dadelijk naar huis zoud n worden gezonden.
De fronters ondersteunen dit amendement.
De naamafroeplng kan niet gevraagd worden, omdat dc socialisten niet willen stemmen.
in een amendement bij art. 12 neergelegd stelden Van op den Bosch, De Backer en Butave voor
een vrijstelling te verleer.en aan den eerst opgeroepene van 4 kinderen er
deren t|',1tbsldiairliik' als dit amen<tement werd verworpen, een vrijstelling indien hel huisgezin vijf kin-
De vijf Vlaamsche nationalisten alleen sleunen die beide amendementen. De steunpilaren van de
Kroostrijke gezinnen, Allewaeri, Van Schuyienbergh en anderen roeren riet cn deze zoo eerlijke wiizieln-
gen worden met een verpletterende meerderheid afgewezen door katholieken, liberalen en socialisten
fc.
ik in 1913 le Krakau gekend had cn
die toen jonge lieden wierf vooreen
ideaal, dat de grootste
staatslieden als 'n hersen-
s c h i m hese h o u w d e n. Nu ont
ving diezelfde Pilsoedski brieven van
monarchen, welke aanvingen met
Grand et Bon Ami
Zon zijn er ook groote staatslie
den, knechten van België, menscbcn
die vooral willen rijk worden of
voor wie het heclc leven in zekeren
zin één omkooperij is, die beweren,
dat het ideaal van de lierceniging der
Nederlanden een hersenschim is.
De geschiedenis leert ons, dat de
«hersenschim» van heden de werke
lijkheid van morgen is. Kn laten w
niet vergeten, dat zij, die een idea
«hersenschim» noemen, vattk ahh
spreken, alleen omdat zij bang zi
voor de verwezenlijking van het- ide
aal. omdat zij vreezen dat hun «rijk
worden» daardoor in liet gedrang zou
kunnen komen.
Kanttcekeningen bij 'n «Doodenhuldc»
Kn dit vrienden gebeurde in het jaar
1928, tien volle jaren na het luwen van
den wereldbrand, na den moord van
miljoenen, na den razenden waanzin
der mensehheid, 't Gebeurde in een
klein dorp, of beter 'n gehucht, vlak
boven Putte, te Grasheide. '11 Ziel-
schoone dag, te schoon om droeve din-
gen te herdenken en bovendien in een
atmosfeer waar de tonen der kermis- 1
deuntjes pas verstorven waren. Maar
vaderlander is!» Gij hebt ze
gezicht geworpen van op datzelfde al
taar waar enkele oogenblikken later
het onbloedig sacrificie van den God
mensch geschieden zou, van Hem die
aan de Volkeren niet de vaderlands
liefde. maar de liefde tot alle men-
schen der wereld kwam verkondigen.
Kristus die van geen vijanden sprak,
die ons leerde lief tc hebben, zelfs hen
die ons haten. Kristus die op het Kruis
van Kalvaren stierf, niet voor ons al
leen, maar ook voor al dc menschen
t gebeurde alles met een goed hart, j der wereld. Gij hebt de Duitschers na-
met veel offervaardigheid van simpele,
goede menschen, bij wie de vader
landsliefde wat anders is dan een hol
en afgetrokken naamwoord.
Kr was een spreker uitgenoodigd die
op 't stuk van Belgische vaderlands
liefde in geen geur van heiligheid staat
en derhalve volstrekt ongewenscht
was door al wie tijdens den oorlog an
deren liet vechten om 11a den oorlog
te doen of hij alleen den Duitsch ver
slagen had. Ge hebt al geraden wie
dien spreker was, namelijk uw die
naar. hcrlijk gesproken hadden wc ons
aan zoo'11 verrassing niet verwacht.
\w. waryn i>r hMlpuinnl ni/jf Ik».
kerk een les van Belgische vaderlands
liefde te ontvangen, nog wel van een
K. If. Pastoor die van op de altaar-
trede, twintig keer opnieuw sprak over
den Duitsch, onze vijand, over dc mis
daden en de verwoestingen door den
Duitsch in ons land gebracht, over zijn
persoonlijk oorlogsleed dat hierin be
stond, dat op '11 goeie dag, een feld-
webel, die hij den heer Pastoor geen
onderkomen kon hekomen, de deur
brutaal tegen den wand smakte en
dreigde met vervolgingen wegens op
stand tegen de soldaten (zoo zegde de
Paster letterlijk), gevaar dat echter
afgewend werd door bemiddeling van
een kalholiek-gezinden kapitcl
het Duitsch leger. (Foei, foei, als ik
dan toch zoo'11 vaderlander was, da
had ik.«de hulp van den vijand» ook
maar vierkant geweigerd). Ten slotte
was dit alles 't ergste niet. De K. If.
Pastoor vond niet heter dan ons van af
de altaartrede te verstaan te geven
dat ze op Grasheide niet gediend w
ren met oproermakers en opstokers.
Ja, dat had men best vertelt aan die
van Grasheide zelf, die reeds
een half jaar en langer, ons verzoch
ten 0111 toch te willen komen spreken,
Maar nog eens, wat had dit alles te
stellen uiet deze Doodenhuldc? Het
ging hier 0111 't herdenken van het
offer, 't bloedig-zware offer van een
simpele jongen, om niets anders Wij
konden als oud-strijders een los in
vaderlandsliefde missen Wie vier jaar
in 't slijk van den Ijzer stond, wie als
gijzelaar der Duitschers, op zeventien
jarigen leeftijd het ouderlijk huis ont
vlucht, 0111 volk en land te gaan dienen
die heeft tien jaar na den oorlog geen
raadgevingen noodig, als die hij moest
in ontvangst nemen op een manier, die
er werkelijk niet op berekend was 0111
hem of andersdenkenden tc overtui
gen. Wie er dc liefde voor België op
zulke manier wil instampen, stampt
zc er onfeilbaar uit.
Wc kunnen niet anders dan hier ook
even stil staan bij sommige uitlatin
gen van den K. H. Pastoor, die ons
niet alleen als Vlamingen, maar ook
als Kristene menschen bovenmate
hebben geërgerd.
W ij lichen niet veel te zeggen over
zijne aanhalingen uit een der oorlogs-
brieven van Kardinaal Mercier, alleen
ditMen heeft JI. Benediktus de XV
door de pers der Verbondenen, maan
den lang hooren uitscheldenop de
grofste wijze omdat hij een taal sprak
die dc taal was van een Vader voor al
zijn kinderen, eender waar het oor
logswee hen te sterven bracht op
vreemde slagvelden, men heeft Z. E.
Kardinaal Mcrcicr als den grootsten
adcrlander geprezen 011 men heeft Z.
H. den 1'aus uitgescholden als een ver
kochte aan de Duitschers. Ziedaar tot
welke krankzinnige uitzinnigheden de
oorlog den volkeren heeft geleid. Zie
daar wat de vaderlandsliefde heeft
voortgebracht onder kristene volke
ren. Gij, Herwaarde, beaamt dc woor
den. van den Kardinaal: «Niemand kan
.proken, dat God met ons, «Gott mit
mis» was. Kristus die enkel en alleen
liefde is, Kristus die aan Petrus ver
bood nog het zwaard te trekken en
den gekwetsten wapenknecht genas
Kristus die leerde dat wie door 't
zwaard regeerde ook door 't zwaard
zou vergaan, Kristus was niet met
deze of gene, maar gewis met allen
die leden, met alle die schamele, ramp
zalige menschen. die elk voor zijn
eigen vaderland werd vermoord in
dien onteerenden gruwel die de oorlog
was, die alle oorlogen zijn.
Hoeveel heter hadde liet ons hart
.riIav juond. heK/ioddeliik
doodenveeleer dan weer telkens
het slechtste oorlogsproza te moeten
verteren, dat een wanklank is in Gods
huis hetwelk een Huis is van Vrede.
De wereld stikt van den haat. ook
Uw dorp, zooals al de dorpen in het
arme. geestelijk-doodarme Vlaande
ren, innerlijke verdeeldheid en ver
scheurdheid doet tot zelfs het bloed
vergieten van eigen kinderen, zooals
pas in Uw eigen parochie gebeurde, in
den roes der kermisdagen. De geest
van Kaïn die zijn broeder Abel ver
moordde. dc geest van dien Kaïn leeft
nog midden ons, bezoedelt tot onze
kleinste dorpen van Vlaanderen. Her
waarde. spreek niet over dat gevoel
van vaderlandsliefde dat iedereen
spontaan naar de slachtbank dreef,
want het is een leugen, Wij kunnen
dat getuigen, die menschen hebben
weten sterven met een vloek en ver-
maledijding op de lippen, of die waan
zinnig in het stervensuur, hartver
scheurend riepen 0111 hun moeder,
hun moeder die ergens verre in 't ver
wijderde huis, misschien bad om haar
kind dat vermoord viel in t' slijk van
den vertrappelden en bloedig' door
drenkten grond. Op wat men noemt
het veld van eer, Herwaarde, maar wat
voor ons. die de oorlogsleugen hebben
ontmaskerd gezien in het aanschijn
van den dood der miljoenen, enkel een
veld is van moord en gruwelijkheid.
Oi is t een veld van eer, dat stuk
steenweg, waarop ook dezen armen
jongen viel, die rust in den schaduw
uwer kerk? Ken veld van eer, die en
kele vierkante meters kalseide, waar
op dezen schamelen jongen zijn door
schoten lichaam, uitbloedcnd cn ster
vend heeft voortgesleept, geveld door
eigen granaten, door een,stom stuk
kanon, te kort afgevuurd? Is 't een
ld van eer waar menschen malkan
der als dieren verscheuren, menschen
die s morgens nog gebeden hebben
vcrgeef ons onze schulden, gelijk
wij vergeven onze schuldenaren»? Is
ld
Op Maandag 10 September, om 7 uur, opent het Vlaamsche Volkstooneel
het tooueelseizoen in 't Vlaamsch Huis te Aalst, met
het suksesstuk van het jaar.
Kaarten aan 8 fr., 6 en 4 fc.te verkrijgen in 't Vlaamsch Huis, bij de
bestuursleden en bij de boden cn broodvoetders.
Wij waren, cn niet zonder reden,
geenszins geestdriftig gestemd over
het Jeugdverhond der Katholieke Ak-
tie. Te vaak zagen we godsdienstige
organismen misbruikt voor partij-doel
einden, en daartegen hebben wij.
Vlaamsche Nationalisten, steeds met
klem geprotesteerd, te meer waar het
JJ. Y.K. A. in Vlaanderen niet onvoor
waardelijk beantwoorde aan de eischen
deswege gesteld door liet Vaticaan
zelf. Wat «Jong Dietschland» daar
over schreef, wat wij zelf er over
schreven, heeft dit ten overvloede aan-
1 van liet loyalisme. (Hiermee wordt be
doeld. de trouw aan België. Nota van
jW. M.) De Vlaamsche massa voelt
[geen bezwaar hij liet wegblijven der
driekleur en der «Brahan^onnc». Van
l standpunt dier symbolen beschouwd
[is die toestand, wel nog niet tragisch,
maar toch kritisch. De onverschillig
heid is een bron van vele kwalen».
Wat weeral een bewijs is dat liet
v laamsche volk ec.11 heel eind verder
(staat dan zijn zoogenaamde Belgicis-
ische leiders. Zoo te Diksmuide. zoo
getoond, onnoodig dus er hier op weer jj ie Antwerpen. Hen officieel telegram
te keeren.
Wat heeft de betooging van 26»Oogst
ons te zien gegeven
Een massale Jeugd, waarvan een
reuzenprocent, het was werkelijk
opvallend nationalistische leeuwen
speldjes droeg, vooral West-Vlaande
ren was daaromtrent welsprekend.
Zou die onnoozele «Gazet van Ant- j
/éWtff"'" ''nnr niets h.ii. hohhen cv-.
V an dc kerkelijke hoogwaardigheid:
ekleeders aan den koning, doel niets
jf aan dc Vlaamsche houding eener
leugd die over 't algemeen nationalis-
isci: voelt en denkt. F.n de onverschil-
igheid der Vlaamsche massa tegen-
ver Belgische symbolen, zooals De
l'tandaard eindelijk vaststelt, bewijst
eenvoudig dat liet juist is wat wij
.i leeds schreven, dat die massa in tui-
tj ritt i.iafHSCn 'inuiunitai-rod: cn—
hSlS r ,'e Belgische staats- zal leeren denken, dank zij de taaie
katholieke loyalisten mets prezegd dat erkzamnhcid, zoonis de liclBicis-
sneêld ee",S "'Crd K'c" I i'sche volksvertegenwoordiger g„de-
dCn ';.d'C °uk' du Ubel crli™4v. der Vlaamsche natio-
stond i ast, v. ij mogen het nu wel ver- palisien.
klappen, had men *bij de openbare
plechtigheid zelfs maar de eerste klan
ken laten hooren van de «Braban-
Conne», dan was dat lied der verdruk
kers begraven geworden onder
«Vlaamschen Leeuw».
Heeft men er aan hoogcrliand
an vernomen. Dc afspraak tusschen
cn groot getal Jeugdleiders uit het
West Vlaamsche en het Antwerpsche den. Ik wensch mijn gewezen I
vooral, was anders goed geheim ge- j schen professor, van harte geluk. Zijn
en. 1 och kan het wel zijn dat er Ulo in de XXe Siècle wist die dat
een cn ander van uitlekte cn maat wel? heeft in mij nog jonge her-
verstandig oordeelde dc Braban^onnc imieringeu opgefrischt die ine steeds
weg te laten. Hot zou anders een ker- i aangenaam hlev
van belang zijn geweest en ge ziet
hier wat een effekt 200 iets zou
gehad hebben als publieke onderlijning
van een telegram aan den Belgischen
Koning dat men enkel van uit den ge
sloten officieelen kring dorst laten uit
gaan.
Aail sommige liberale bladen is dat
scherp opgevallen en ze schuimen er
dan ook van dat het een aard heeft.
V al «De Standaard» schreef naar
aanleiding van de betooging te Diks-
nutide is even juist als waar de betoo
ging tc Antwerpen: «Doch: die be
tooging stond 00"
biedt U haar voordeellgsfe plaatsingen aan, ge-
w.iarborgd door den sterken Bankgrocp HAN
DELSBANK, FONDSENBANK eu NOORDSTAR
niet een gezamenlijk kapitaal en reaerven van
ntltn ZESTiG MILJOEN.
KASBONS 6 maanden op naam ol aan drager
G t. h. bruto of 5,10 t. b. netto.
KASBONS 3 maanden op naam of aan drager
5,50 t. h. bruto of 4,59 1/4 t. h. netto.
Abonneert U op de BEURSBODE, het ver-
trouwbaarste weekblad voor flnancfêele en econo
mische belangen. Proefnummers op aanvraag.
Abonnement tot einde 1928 fr. 15.
HANDELSBANK N. V., Kalanderberg 1, Oent
en al hare Agentschappen en Bijkantoren door
ganach het Vlaamsche Land.
Tentoonstelling der prachtige kin
deren van het «Huis der Gezonde Voe
ding» te Lebbeke op Zondag 9 Sep
tember 1928.
Wij verzoeken de moeders in het
toekomend nummer van dit blad, het
verslag te lezen over die tentoonstel
ling; zoo zal deze laatste het grootste
nut hebben bijgebracht aan
PRAKTISCHE
KINDERVERZORGING
liitusschen zegt het toch ook iets
flat men onder al de leeken in Vlaan
deren, één waardig vond tot het voor-
en zitterschap der J.V.K.A., en dat dien
ééne student was tijdens de oorlog
rhand iets aan de Xederlandschc Universiteit te
Gent, dus aan «lTJniversité de von
Bissing» zooals de franskiljons schel-
Kn wat nu gezegd van de liberale
pers die al haar modder, haar belgi-
sclien, fraiiikiljonschen modder heeft
itgestort over de betooging van het
et in het teeken
J.V.K.A.
Van af
werpsclie
schreef
de «Neptune»
Matin» die vo
.)t de Ant-
"cnderwijze
«Antwerpen heeft gisteren al de
genen ontvangen, die, te St Niklaas
en te Moerbeke-Waas. te Steenok-
1 te Sottegem, op onze kap
Op 22 en 23 September
INHULDIGING
der Bank De Volkswil te Denderhoutem.
PROGRAMMA
Zaterdag 22 September om 6 uur 's avonds
Groote feeslelijkheden in de zaal De Volkswil
Zondag 23 September, om 10 uur voormiddag
ergadering voor de besturen der verschillende samenwerkende maatschap
pijen.
Om 1 uur
Middagmaal voor alle inschrijvenden.
O111 3 uur namiddag
Bijeenkomst der deelnemende maatschappijen aan 't lokaal «De Volkswil».
Om 3.30 uur
OPTOCHT
door de voornaamste straten der gemeente, waarna aan de Bank
AANSPRAKEN
door de heeren L. an opden Bosch, H. Vos, volksvertegenwoordigers, H.
Borginon, advokaat.
Alle verkoop van herkenningsteekens, bloempjes, enz., is voorbehouden
aan de leden van den plaatselijkenVrouweubond.
Namens de fcestkontmissie,
Dr. 11. Pauwels, an der Speeten Oct.,Ysebacrt A., Dq Nul AIoJs, Van Vae-
renbergh 1
WELLE
Verleden Zondag was het alge-
meene vergadering van den Onderlin-
gen Bijstand. De opkomst kon heter
zijn.
Y riend Scfrouppe van Aalst legde uit
wat meerdere voordeden onze instel
ling geeft tegenover andere zieken-
honden. niettegenstaande deze minde
re bijdrage. Hij verdedigde ook nog
meerdere uitbreiding voor teringlij-
dersfonds, operatiefonds en andere.
Besluit zal genomen worden in alge-
mecne vergadering in December op
welke zitting cene boet zal toegepast
worden voor afwezigen.
In zitting van den gemeenteraad op
Zondag 2 September 0111 10 u. 's mor
gens. werd goedgekeurd de rekening
1927 van de commissie van openharen
onderstand. Kr waren ook drie aan
vragen voor aankoop van grond op
den Dries 0111 hem te bebouwen. De
minderheid is beslist tegen verdere.
verkoop van grond der gemeente. On-
zc demokratisclie meerderheid oor-
delde liet tegenovergesteldeliet be
'ouwen der gemeentegronden is dc
oekomst voor de uitbreiding. De aan-
ragen zijn dan ook goedgekeurd.
Zondag 23 September trekt onze
•-»•-»ca. ons zeer duur hun ver- I harmonie met volle geklop naar de
«va.sehte boter te verkoopen en hun mhuldigingsfecsten der bank «De
i i> en, \/M r- tM z.1 l.-v. W..1!re. T-v 1 I
sopte melk»
in eer waar men van op
tientallen kilometers, door onzichtba
re kanonnen aan lappen cn flarden gc-
cheurd, of door kogels wordt geveld,
croordecld 0111 te sterven, niet als een
mensch. maar als een beest? Want is
gruwelijk sterven op een slagveld
dan toch zoo heerlijk, dat men er ecu
apotheose van maakt voor al dc suk-
rs en slumperds die de werkelijk
nooit hebben gezien? Doorblader
■ven de ontzaglijke oorlogslitte-
latuur waarin de beste geesten, de
edelste getuigen van den mensch-on-
waardigen striid. huu vlijmend schei
l,(:..f>e.luigeuis hebben uitgesproken
ij vinden het afschuwelijk wanneer
we dan moeten hooren dat den oorlog
toch. niet heelemaal slecht was omdat
hij aan dc menschen toeliet door den
dood op het lagveld, de gratie te win
nen voor dc eeuwige gelukzaligheid.
Zoo iets is een vloek! Dat de heidenen
dit leeren, dc Japanners bijvoorbeeld j t
cn de Muzelmannen, laat staan nog, j blijft
r dat wc zoo iets moeten hooren geweten
die Zich zelf, die zijn bloed -offerde
voor den Vrede onder dc menschen.
dat aanvaarden we niet! Nu niet, nooit
niet
Weihoe, onze Doorluchtige Bis
schoppen hebben over het nationalis
me gespróken als over oen onmatige
vaderlandsliefde. Wat is dc vader- i
landslicfdc dan die wij in liet aarts
bisdom Mechelon moesten hooren uit
een pricstormond? Zoo een taal sprc- <;''ffffcn
ken de Vlaamsche Nationalisten niet.! «hccrcnl
dat is dc taal der «Nation Beige» en «Keyzerl
der «Action Kantjaise» waar ovci 1 *,e?r ^an
Rome zelf, door den mond van een dc
opvolgers van Benediktus den Vrede
paus, straffend 't vonnis heeft geveld
En wij vragen er geen vergiffenis oin
wanneer we verklaren dat wij nadc
staan bij Rome en liet Roomsche vre
desparool, dan bij de patriotische uil
spattingen van diegenen die schijnc
ie vergeten dat het niet volstaat Kri
tus tot Koning uit te roepen in de ge
tneensdiap, wanneet de heerschapp
van Satan er regeert onder den vori
van een nieuw Evangelie dat oude
den dekmantel der vaderlandsliefde
den haat straks tot een nieuwe deug
verheft. Dat zij, die verantwoordelijk
waren voor wat gebeurde in dat scha
mele dorpje, hun verantwoordelijkhei.
nemen, zoo zc durven. Wij nemen c!
onze, en elk woord dat we vertolkte 1
het graf van een dooden makk«
.sproken, in volle eer en ree!:
een goed kristen zijn die geen goed in de kerken waar men 'n God verent
WARD HERMANS.
En verder
«Achter zich een gezonden stal- en
mestgcur latend, niet hier en daarbij
nog- verlaatte aromen van wierook cn
v;awaren de katholieke Congres-
5is:en meester van de straat.
«Bij i etensuur lieten zc zich heel
gewoon op den rand van 't voetpad
neerhof gingen, als koewachters die
-h 111 tic stad niet thuis gevoelen,
langsheen de gevels van de
-ineen rond hel Park, de De
i. de Nationale Bank... Veel-
in restaurants of herbergen
K'niiKi-n tc gaan, aten zc in volle straat.
f/-c' gunden de stedelingen geen cent».
Kn nog verder
«Terwijl ze hun democratische bo-
terhaminen verorberden, volgden de
kathol ie He Vlaamsche jongeren met
pollenden l.lik dc onthutste stede
lingen, 'vielen vrouwen
Volkswil» te Denderhoutem.
Demokratcn maakt u allen gereed,
moeten er allen zijn.
W
'sjet
ichijnhcilig,
pasioorKens hun ci-
1 rug niet meer had-
8. Bij 't jong muziek mochten de
eereleden niet mede omdat de mannen
met een bolhoed hun eigen centen wil
den verteren en gaan waar ze wilden.
9. Mathilde briest nu op de minder
heid omdat de burgemeester haar
zoon heeft doen weghalen en de meer
derheid de toepassing der wet vraagt.
10 Bruno wil zich niet kenbaar ma
ken opdat ze andere personen zouden
kunnen verdenken cn uitmaken.
Tot Zondag.
BRUNO.
Dc vijf hebben belasting gestemd
om de 10.000 fr. schuld aan 't werk
loosfonds te kunnen betalen, omdat
zij in nesten zitten zouden zij het wil
len uitstellen die af le doppen, 't Kri-
sisfonds moet terug in leven komen,
lioe wild gij dan. De zes zijn alles, de
vijf zijn niets; maar uit de vijf zouden
zij de voorstelen willen pompen, om
later te dienen als schermstok.
Zoo laat is het nog juist niet
Voor wanneer komt liet overige aan
de dagorde van de zes te bespreken
puntenop 't derde is 't blijven staan,
k Zou willen gaan luisteren
Bruno's broer.
DENDERHOUTEM
Op Zondag 16 September, uitstap
met 't muziek naar Nederhasselt.
Vertrek in 't lokaal De Volkswil om
3,30 uur stipt.
Per auto cn per fiets bijeenkomst
te Nederhasselt, Dorp, bij «Torrc-
kens», om 4 uur stipt.
Alleman op post
«lastig, maar hielden
vdra 'K' 1 1
<ceronen hun de
«"den toegekeerd:
Dat «ciioelie-proza is waardig
de sekl.iniciie bende die niet vri-ge<:>- I
tig maar Jcl vrijbeestig is zooals haar
uitlating* i het bewijzen. Het kalho-
lexe V Inunderen kan eens te meer een
les putte:t uit deze Belgische uitzin
nigheid. ant het zijn toch die libera
len waarmee de staatskatholieken sa
il regenen te Brussel, tegen Vlaan-
l-.rpe is het dorp der tegenstrijdig
heden.
1. Dinsdagavond besluit het sche
pencollege de ronde tent toe te laten
°P 'U ijfhuizen en 's anderendaags
gaat ecu der schepenen opspelen om
die toelating.
2 In 1927 besloot dit zelfde sche
pencollege. cn dit op voorstel van F..
11. Yervaet zaliger, de danszalen tc
verbieden en nu gebruiken ze dit mid
del 0111 kennis Krpe tc verplaatsen.
3. Ons kon tra kt met den elektriek '-"t
is «eer slecht Gent w il het verande- grondlegger van de gemeenteschool
ren. JJc hoofdingenieur komt naar ©P Leeuwbrug.
l'.rpe en wordt aan de deur gezel. j Alle partijgenooten zullen het als 'n
Onze geestelijklieid bestrijdt de plicht aanzien het muziek te vergezel-
1 'V'l'if'i lr" <lc kusU'r nict 7-'jn ka- Ion. Men vergadert in De Verbroede-
luolicze faufaar gaat de opening spe- ring, om 5 uur.
DENDERLEEUW
Heden Maandag, om 8 uur, verga
dering bij Donatus De Boom te Huis-
segem. Alle partijgenooten zijn wel
kom
Zondag aanstaande, Kermis-Statie.
Het Volksmuziek zal de kermis opluis
teren en terzelfdertijd eene serenade
gaan brengen aan Petrus De Rijck, de
len.
Kermis-Statie.
deren
WARD HERMANS.
5. Sinds dc wijding onzer kerk heeft
de kermis plaats op Tiet dorp. Nu moet
/e vve!?: alles naar dc Vijfhuizen Jaarlijksche groote prijsbolling in
en Hoonegem, zelfs geen beiaardspel de Verbroedering op Maandag 17 Sep-
meer. tember 1928.
Onze burgemeester geeft zijn GRATIS le prijs: 5 schoone pij-
ge.d eii wijn om kaatsing en vogelpik Pen 2c prijs: 5 schoone tabakdoozen;
por vel: 1 111 te richten op't nieuw Krpe. 'natste prijs: een verrassing, verders
De bazen van dc Kat doen hun best - geldprijzen van al het inleggeld.
n 't volk op 't oude dorp te houden.
Jefkcii met zijn tuimelmolen mag
1 Dorp niet komen staan; zelf zijn
latsgeld betalend, maar een plaats
or niets op den Iloonegem.
per man tot
Inschrijving aan 2 fr.
5 uur namiddag.
Namens Dc Verbroedering
De Schrijver, De Voorzitter,
J. De Dier. G. Scheerlinck.