IliiSili
de CTTViKieuic dei? VERMtiifipe nrKiMcimrn
MR IWftTmC VCLKiMRlU
MLiT
'PI PI |3|1?| 0 0 Hl 0 0 0 PI 0 0 lil 0
mg Bl I I I I I H
PI 0 0 lil N a li li
Ter
inleiding
WEE: KE3LAD VOOR DE üdT^vD
Op Zondag 28 December vieren we het 35iar»g bestaan en den groei tot|het 7500e lid van
de Vereenigde Ziekenbonden der Kristene Volkspartij. Dit nummer werd uitgegeven als
een herdenking van allen die er aan gewrocht hebbenjinide eerste en latere jaren, als een
hulde aan de overleden en nog in leven zijnde stichters, als een blijk van dankbaarheid
aan allen die door het edel werk der mutualistische naastenliefde hun volk en de gemeen-
schap hebben gediend. g
>1895 189G f897 1898 1899 1900 f901 1902 1905 190-t (905 1900 1907 1908 1909 I9J0 1911 I9I2 f*3 19(4 I9I5 I9I6 I9I7 19)6 1919" 1920 (921 1922 1923 (92<i (925 1926 1927 1928 1929 1930
▼VVVTVVV7VTV
Men heeft me gevraagd een inlei
dend woord te schrijven bij dit hul
de nummer...
Op zich zelf beschouwd is dat niet
veel., een inleidend woord... maar het
wordt een lastige taak wanneer het
onderwerp zelve vervat is in een der
heerlijkste perioden uit den henvor-
dingsstrijd van ons volk. Want het
bestaan en het leven van den zieken-
bond waarvan heden het 35 jarig be
staan en het 7500c lid worden gevierd
krijgt z'n glanzende en gewijde be-
teekenis door het ideaal zelve waar
uit hij is geboren, gegroeid en vol
groeid tot een der heerlijkste en ver
dienstelijkste organisaties waarmee
z'n stichters 35 jaren geleden, en wij
allen vandaag, ons volk wilden en
willen dienen.
De daad naast het woord, het
woord verwerkelijkt in de daad, de
daad zelf woord geworden
Dat is de ziekenbond.
Ik behoor niet tot de generatie die
men in den ziekenbond der Kristene
Volkspartij gewoon is te noemen
de mannen van het eerste uur. Maar
ik heb in de eerste en de donkerste
dagen mee gestaan in de branding
voor de gedachte die mijn generatie
heeft bezield, ik heb op mijn beurt de
schoonheid gekend van het verket
terde idealisme, het alleen staan is
sterk staan... Wie zelf in jeugdigen
overmoed, met geestdriftig geloof
vijandig van compromissen en be
langen. van lukken of niet lukk
stroomopwaarts de groote massa
naar z'n doel streeft, voelt als
nature met allen die in dienst
hun volk en de menschheid de baan
hebben gebroken om hun volk en de
menschheid mee op te trekken langs
nieuwe wegen. Over een afstand van
jaren kan den vorm anders zijn. het
doel verschillen, de ziel van den strijd
blijft eender.
Daarom alleen reeds hebben wij
allen, kinderen van het heerlijke acti
visme of het naoorlogsche nationa
lisme, van mectafaan diep meege-
vueld en gesympathiseerd met de ac
tivisten en het activisme der Vlaam-
sche Kristene Volkspartij.
Maar niet alleen daarom
De naoorlogsche ontwikkeling der
demokratie heeft het levensideaal
van Priester Daens en de stellingen
der Kristene Volkspartij van 1893 in
't gelijk gesteld. In het diepste van
hun ziel moeten de farizeeërs der
huidige kristene demokratie getui
gen voor de waarheid der stellingen
van P. Daens, voor de wijsheid waar
mee hij de komst der dingen had
voorzegd én vooral voor de offer
vaardigheid waarmee hij z'n overtui
ging heeft helcden.
Ken gedachte kan niet worden af
gesloten over een tijdperk van jaren
ze heeft aan beide zijden van haar le
ven aanknoopingspunten door de
evolutie van de gedachten in den loop
der tijden bewezen...
De strijd der VI. Kr. Volkspartij is
geen gesloten bock de kamp voor
de zelfstandigheid, de welvaart en de
bevrijding, het recht van een volk, is
de normale uitlooper van den strijd
om de zelfstandigheid, de welvaart,
de bevrijding, het recht van den min
deren man... De sociale bevrijding
heeft in het volk den appetijt gewekt
voor volksbevrijding, voor nationale
bevrijding. Zoo lang ons volk, be
roofd van politieke rechten en vrij
heden, gebukt lag onder den stoffe-
1 ijken nood. de armoede en den
twaalfurigen werkdag kon het de
waarde niet beseffen van de groote
geestelijke waarden die liggen in de
zelfstandigheid van het volk. Het
blijft de schoonste verdienste der
Y'laamsehe Kristene Volkspartij dat
ze van meetafaan die twee groote
bewegingen, de demokratische en de
Vlaamsche aan mekaar heeft verbon
den en dat hare leiders op beide ter
reinen baanbrekend werk hebben ge
leverd. Vandaar ook dat de opname
van de Kristene Volkspartij in de
Vlaamsch-nationalistische gelederen
zoo eenvoudig-natuurlijk is geschied,
dat de Vlaamsch-nationalisten zich
van meetafaan hebben thuisgevoeld
in het heerlijke midden der oude
j Daensisten waar de groote eigen
schappen van een idealistische strijd
zoo zuiver blijven voortleven.
Ze zijn als uit steen gehouwen, die
mannen van het eerste uur. Ze staan
daar nog met den stempel die de
groote persoonlijkheid van Priester
Daens er heeft ingegrift, onverweer
baar en onvergankelijk. De ouder
dom heeft ze niet aangetast ze zijn
door den strijd verjongd. Ze staan in
het tweede activisme van hun leven.
Maar uit dat eerste hebben ze iets
meegebracht dat voor heel Vlaande
ren van onschatbare waarde is hun
grijze haren, de ondervinding van ja
ren. dat aan ons idealisme den wer
kelijkheidszin heeft gegeven die on
ze organisaties kenschetst.
Ik herinner me een onderhoud met
Balthazar na de provinciale verkie
zingen toen de kansen van de besten
dige deputatie werden gewogen. M.
WIJLEN PRIESTER A. DAENS.
gewezen volksvertegenwoordiger
voor de arrondissementen Aalst en
Brussel, de baanbreker der Kristelij-
ke demokratie in Vlaanderen, die de
grocte stuwkracht was voor de ver
werkelijking van het sociaal pro
gramma der Kristene Volkspartij.
Hij was de grondlegger der Veree
nigde Ziekenbonden,
WIJLEN PIETER DAENS
in leven volksvertegenwoordiger
voer bet arrondissement Aalst, wiens
werkzaamheid ten voordeele van den
verongelijkten, verontrechten, eenig
is in den politieken strijd. Zijn per-
soonlijking hielp veel bij tot den bloei
der Vereenigde Ziekenbonden der
Kristene Volkspartij.
Balthazar had "s avonds te voren den
toestand besproken met den Gcnt-
schen veteraan. Ansecle. De prakti
sche man die Anseele altijd is ge
weest had gauw het onderscheid ge
maakt tusschen de nationalisten in
die Aalslersche nationalisten zegde
hij. zit er Daensisme.
Wat Anseele bedoelde, dat waren
die grijze haren waarvan ik zooeven
sprak, de werkelijkheidszin, de or
ganisatorische overerving dje onze
•inrichtingen tot de stuwende krach
ten in het nationalisme hebben ge
maakt. Wij zijn o]i 20 jarige ouder
dom vertrokken waar anderen
slechts aanlanden op hun vijftigste.
Kn het heerlijkste van alles wij
hebben bij geen enkele der ouderen
van jaren het egoïsme ontmoet, de
bekrompenheid. Alles wat ze ivi 't ver
leden ten prijze van zooveel lasi en
moeite hadden verzameld is gemeen
goed geworden voor heel Vlaande
ren, voor heel het Vlaam,sch nationa-
Bij de dankbare hulde die wordt
gebracht aan wie hebben gewrocht
aan het heerlijke gebouw der Veree
nigde Ziekenbonden scheen het me
gepast voor ouderen en voor jonge
ren deze omlijsting te schetsen waar
in de jubilaris, waarin de jubilaris
sen ons voorkomen.
Het scheen me plicht te zeggen dat
er in het hart van allen die kinderen'
zijn van een later geslacht, oprechte
waardeering, erkentelijke genegen
heid en eerbiedige bewondering is
voor het werk van hun leven dat in
de laatste twaalf jaren met het onze
is vergroeid.
OUDERE KAMERADEN,
Wat we Zondag vieren is de schoo-
nc taak van Uw hcele leven.
God geve dat onze kinderen even
dankbaar mogen zijn voor onze le
venstaak als wij het zijn tegenover
de Uwe.
God geve dat wij op dien dag zoo
jong wezen als gij nu zijt om in het
bevrijde Vaderland te strijden en te
dienen als gij nog doet.
Heil onzen ziekenbond
Heil z'n stichters
Heil z'n leiders
Zondag vieren we.
Maandag nemen we de taak met U
op. VOOR het volk en DOOR het
volk.
E.y.