ierasidiring van Weer TOLK DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ i De Toekomst i Zondag 3 Juli 1910 't Blad 5 centiemen 1 7* jaar N" 27 HET RECHT Voor Qod en Volkl AU es voor Vlaanderen l Vlaanderen voor Christus suhrijvingsprijs voor Belgenland Per jaar fr. 3.oo. Nero: -nden fr. 2-25 Zes maanden fr. 1.75— Drie n- den fr. i.oo voor buiten het land de vrachtloon daarbij. Hoofdopsteller H. PLANCQUAERT Men schrijft in ten bureele van dit blad en bij alle postmeesters en brievendragers Alles moet vrachtvrij gestuurd worden naar het bureei van het blad COUPUREREI, SRUGGE AANKONDIGINGEN^ Bekc.:-;.r:ak::>'»ta, per arukrogel fr. o.a5 Reclamen, op de 4e bladzijde. 0.45 3e 0.55 Bijzondere voorwaarden voor notarissen, zaak- aarnemers. Afslag voor herhaalde invoeging. Alle eerste en derde MAANDAGEN der ma .nd, zetelt on;:e hoofdman II. Plancquac-rt van 9 tot 11 uren in Prins BoudewijnGroote Markt, te Kortrijk. Kostelooze raadpleging vot r de leden onzer bon den en al wie door ben gezonden wordt. Wie kent 't vertelselken niet dat in ons schoolboeken stond van een vader, die aan zijn zoontje zegde een afgeval len hoefijzer op te rapen. De knaap weigerde zoo .een stuk ijzer is de moeite niet waard om eens te stuipen. De vader was wijzer hij nam het op verkocht het in de naaste smis, en met de enkele centen die hij er voor gekre gen hadkocht hij krieken 't Was warm en dorstig en een na een met korte tusschenpoozen liet de vader eene kriek vallen die dan haastig en ter sluiks door 't knaapjen opgeraapt wierd en natuurlijk zonder schuifelen binnengespeeld. Als het kind zich zoo dertig veertig- malen gebukt had keerde de vader zich lachend om en sprak vermanend Ziet ge nu 't gevolg van uwen hoogmoed en uwe kortzichtigheid. Vóór eenige minuten wildet gij u niet eens stuipen om iets op te rapen dat gij van kleine waarde achttet, en hoe dikwijls hebt gij u nu reeds moeten bukken om van de opbrengst van dat arm hoefijzer te genieten Ons behoudsgezinde! 1 zijn in 't zelfde geval. Toen over zestien jaren de chris ten demokraten hen voorstelden samen te strijden, wezen zij ons af met ver achting en spot. Ze waren zoo machtig, wat hadden zij demokraten vandoen Ten andere gingen ze 0:1s niet verplet teren 't Is veel veranderd sedert korte weken van hier. De behouders van Luik hebben reeds 't hoofd in den schoot gelegdvandaag spreekt de Patriote van een onafhankelijken bond van kleine burgers van Antwerpen op sleep touw te nemen en hoe men de armen naar ons reikt dat weet iedereen. En voor korte jaren van hier zullen zij nog al buigen en stuipen om de kriekskens op te rapen die de demokraten zullen willen laten vallen. 't Weer is veranderd. Ook de toon door de dagbladen aangeslagen is ver anderd de scheldwoorden blijven achter en we worden in 't cijfer der katholieke stemmen medegeteld als de beste katholieken van 't land, natuur lijk omdat men ons stemmen noodig heeft om te bewijzen dat de meerder heid van't land nog niet anticlerikaal is. We worden in de oogen der katho lieken eene partij van belang en van groot belang. Verleden week nog drukte 't Fondsenblad een lang artikel om 't Recht te weerleggen. We zouden willen zien, schrijft het Fondsenblad van vrijdag 24 Juni 1910, waar wij gezegd hebben dat de christen demokraten slechter zijn dan liberalen en socialisten.We hebben wel gezegd dat christen demokraten zoo slecht handelen als liberalen en socia listen en we houden dat staan omdat het niets anders dan de waarheid is. Dat noemt men muggenziften, en haren klieven, 't Is de daad die bewijst wat een man is en ik zie maar een klein verschil tusschen van iemand te zeg gen fc>e handelt zoo slecht als liberalen en socialisten of ge zijc zoo slecht, enz. Doch dat nog was een groote leugen. Wanneer hebben wij de familie en den godsdienst aangerand den klassen strijd gepredikt lijk de socialisten Nooit. Wanneer hebben wij den g< dienst aangevallen als de liberalen en rechtstreeks lijk zij tegen artikelen van 't geloof geschreven Nooit. Hebben wij niet altijd tegen algelijk wie onze katholieke overtuiging staande gehouden En heeft de strekking van u, Fondsenbladzoowel als van de andere katholieke bladen niet altijd geweest ons te doen doorgaan als een soort van ketters De verantwoordelijkheid der kie zing van Debunne en van Van Damme te Dendermonde weegt op ons. En waarom dat, als 't u belieft Omdat uwe partij zulke partijdige en zulke onrechtvaardige kieswetten heeft ge maakt dat zij de kartels volstrekt nood zakelijk maakteOmdat de katholieken ons volk vervolgd hebben lijk razende honden en er duizende naar 't socialis- mus hebben overgejaagd, omdat zij ten gevolge der walgelijke houding der katholieken en de geestelijken door den duur zelfs van geen christene partij meer wilden weten Ha, we zijn wij de schuldigen Schoone moraal iemand valt u ver raderlijk aan en poogt u te wurgen ge verdedigt u en als hij in den gracht ligt te spartelen, roept hijwat schelm, ge durft mij in den gracht smijten Dat is wel de nieuwe zedeleer der katholieken al wat mij nuttig en voordeelig :s, is rechtvaardig en goed, al 't andere is slecht. Ge kunt dat misschien wel doen aannemen door de massa uwer kiezers en door uwe fanatieke kiesdraveis men heeft toch maar zoo gebrekkig 't waar moreel, 't ware zedelijk gevoe- len bij een groot deel onzer vlaamsche l bevolking ontwikkeld. Doch bij ver- 5 standige menschen heeft zulken praat i geen waarde. Elke daad brengt hare verantwoor- delijkheid mede», schrijft het Fondsen- blad. En we zijn daarin 't akkkoord dus de onrechtvaardige kieswetten, de 1 leugen en de laster, de broodroof en j de vervolging der katholieken jegens ons, brengen hunne verantwoordelijk- heid mede, en ge begint ze goed ie gevoelen niet waar, Fondsenblad. Het fondsenblad schrijft verder Als Het Recht de personen en daden van katholieken en priesters in een verkeerd daglicht stelt dan handelt het zoo slecht als wie het ook zij en hij die het doet is even slecht als wie ook Zeer wel, Fondsenbladdan handelt i het zoo slecht als wie ook (dus als liberalen en socialisten) en hij die het doet is even slecht als wie ook (als i liberalen en socialisten). Ge ziet wel dat onze vriend R. Van der Schelden geen ongelijk had, u te betichten ons uit te geven als liberalen i of socialisten. Gij hebt u willen verschoonen met te i beweren dat gij slechts geschreven liadt 1 dat wij zoo slecht handelen als libera- i len of socialisten, en ge komt in dezen j korten volzin te bewijzen dat dit het- zelfde is Handelt zoo slecht als wie i ook en hij die het doet IS even slecht, als wie ook. Doch als gij zegt dat wij de hande lingen der katholieken en der priesters in een valsch daglichtstellen, dan liegt gij, doch wij hebben den moed en de stoutheid gehad deze handelwijze met hare schadelijke gevolgen bloot te leg gen en te kenteekenen lijk zij was en nog is. De oude katholieke partij is tegen het volk zij geeft slechts toe gedwon gen door de werking van andere partijen. Zij heeft onrechtvaardig be- l stuurd zij heeft eene massa geld ver- spild, zij heeft schandalige kieswetten gemaakt het gebrekkig onderwijs heeft meer en meer van ons vlaamsch j volk een minder volk gemaakt. Dat ontegensprekelijke waarheden. Wij hebben nooit de priesters in een valsch daglicht gesteld wij hebben ze afgeschilderd lijk zij zijn, lijk of wij weten dat zij zijn door eigen ondervin ding de priester is geen vriend der werklieden hij is gewoonlijk een over- heerscher; hij spant bijkans altijd mede met de rijken, met de machtigen tegen de kleinen, tegen de zwakkende pries ter is vijand van de opkomst der lagere standen hij wil ootmoedige dienaars, geen vrije mannen. Vraagt dat eens aan de katholieke burgers onzer dorpen, die wat vrij willen zijn Wilt ge een voorbeeld ga vraag eens aan de katholieke hoofdmannen van Wortegem die duizende en dui- i zende franken verteerd hebben om de i katholieken recht te houden op de ge- meente welken kaakslag de geestelijken hen in 't aangezicht gegeven hebben ter gelegenheid der benoeming van een onderwijzer Zelfs in zuivere wereldlijke zaken wil de priester alleen baas zijn, heer en meester En te Wortegem zijn de priesters nog aanzien als zeer brave menschen. Wat moet het zijn daar waar men te doen heeft met hoovaardige zotten Heeft de priester niet gansch de macht van den godsdienst ten dienste gesteld der franschgezinden Is 't niet door de hulp der priesters dat de frans- killons baas zijn in de katholieke partij? Wie heeft er zich meest verzet tegen de vervlaamsching van 't middelbaar onderwijs De priesters. Wie is er tegen de vlaamsche Hooge- school. 't Vlaamsche volk alleen heeit geen Hoogeschool en door wie Door de bisschoppen. Wie verfranscht er onze vrouwen De priesters, de jezuiten, de nonnen. En v/ie, o Fondsenbladlegt er n stil, wie legt u 't stilzwijgen op als ge wat hard voor 't vlaamsch durft spre ken De bisschop en de priesters. Gij, vlaamschgezind blad, gij die zoo machtig zoudt zijn met al uw centen- bladjes, gij durft geen veldtocht doen voor de vlaamsche Hoogeschool 't is u verboden, door wie Door de pries ters. Ik zeg u nogmaals in uw gezicht, Fondsenblad gij liegt als gij zegt dat ik de priesters in een valsch daglicht stel. Als ik schrijf dat van zij den gods dienst misbruik maken tegen het vlaam sche volk, voor de rijken, dat is waar. Dat zij hun macht misbruikt hebben tegen de vlaamsche beweging, dat is i waar. Dat het door hun toedoen is dat ons vlaamsche volk noch zijn nationale rechten noch volledigere politieke en economische rechten bekomen heeft, dat is waar. Iedere maal dat het vlaamsche volk het hooid heeft opgericht en den strijd heeft aangevangen voor zijn taalrechten i voor zijn politieke rechten, om meer vrijheid en meer ontwikkeling, wie heeft ons arm vlaamsche volk iedere maal terneergeslagen en de borst ver- pletterd De bisschoppen en de pries- ters. i Dat hebben nog dikwijls overtuigde katholieken zelve bekend en 't zal eene 1 eer zijn voor Het Recht dit publiek te durven schrijven. 't Vlaamsche volk is een der laatste j katholieke volkeren der Wereld en als belooning houdt men het onder den hiel, in vernedering, in schande, in 1 onwetendheid en armoede, als ware dat katholiek vlaamsche volk een min der ras. Dat is waarheid, Fondsenbladdat is waarheid en dat durf ik schrijven en zeggen, ja roepen omdat het waarheid is, welken haat en wrok sommige per sonen, die in haat en wraakzucht uit munten, daardoor ook tegen mij mo gen koesteren. H. Plancquaert. Onder dien titel antwoordt a De Landwacht van 25 Juni op ons schrijven van 19 Juni, ons antwoord op een artikel der Landwacht van 9 Juni laatsledcn. Het blid zegt dat Het Recht moeilijk dat artikel kan verteren. Wij vinden integendeel dat het wel De Landwacht zelve is, die ons antwoord moeilijk kan verteren. Immers, als wanneer men iets tracht te beantwoorden, of vooral tracht terug te beantwoorden en men verplicht is verschillige punten ter zijde te laten om ze niet te moeten bespreken, wanneer men deze die men bespreekt nevens de kwestie beant woordt en vooral wanneer men zijn tegenstre ver uitdrukkingen toeschrijft, die hij niet ge bruikte, is zulks voorzeker het klaarste bewijs dat men onmachtig is een antwoord in den grond der zaak te gevenIets dus dat men geern zou doen en niet kan, en die dus op de maa? blijft liggen. En dat is het geval met De Landwacht. h De Landwacht 1» zegt dat wij herhalen dat het niet zijn kan dat de kristen demokratenlei i ders tot de katholieke partij terug keeren. Wij vragen aan de De Landwacht ons aan te wijzen waar wij in ors artikel gesproken hebben over de mogelijkheid of over de onmo- i gelijkheid die er bestaat voor de leiders der kristene volkspartij tot de oude katholieke l partij terug te keeren Wij hebben geschre- ven, en wij houden staan, dat de demokraten van de kristene volkspartij, de eenvoudige kie- I zer zoowel als de ieverigste propagandist, men- schen zijn van overtuiging, die niet persoenen volgen, maar enkel den stroom hunner gedach- i ten die hen wordt ingegeven door de stieving naar hooger beter menschelijker leven, en dat diensvolgens de omkeering van een Pieter DaeDS, een Plancquaeit eDZ. hen Diet zou kunnen terug voeren Daar de oude katholieke bewaarderspartij, omdat zij zich alleenlijk t'huis gevoelen in eene krachtig vooruitstrevende volkspartij. Wij spreken dus niet over de leiders, maar enkel over de simpele soldaten waarop De i Landwacht nu, vooral sedert eenige weken, zooveel zoete hoop en troost heeft gebouwd. En wat De Landwacht geheel waarschijnlijk het meest hindert, 't is dat zij hier niet met een hoofdman of leider in 't krijt zit maar enkel met een dier simpele soldaten uit wier leger zij tracht haren honing te zuigen. De Landwacht noemt het eene bekentenis alswanneer wij zeggen dat de kristene demo kraten niet van de groote katholieke baan zijn afgedwaald maar er wetens en willens zijn van weggegaan, bewust van hetgeen zij deden om i eene nieuwe baan op te gaaD, die ons zou brengen in het land van kristenheid en mecschenrechten, en zij stipt die bekentenis aan. Welnu, dank zij deze aanstipping, zal De Landwacht nu voortaan weten dat de demokraten geene verdwaalden zijn maar be wuste mannen zal zij weten welk ons doel is en zal in de toekomst wij verhopen het ten minste eerlijk genoeg zijn rechtzinnig over ons te spreken. Dat De Landwacht dit aange stipt heeft, stippen wij aan op onze beurt. Wat betreft de verantwoordelijkheid waar over zij spreekt, wij zijn gereed om daarover eens gezamentlijk met De Landwacht te onder handelen. We zouden niet willen veronderstellen zegt De Landwacht, dat de kristen demokraten leiders in rechtstreeks godsdienstige zaken anders zouden durven stemmen dan katho lieken. In plaats van het woord durven zou De Landwacht gemakkelijk het woord willen mogen gebruiken, want zij weet geheel goed dat de demokraten alles durven wat hun prin ciep is waren zij tegen godsdienst zij zouden er durven tegen werken en stemmen, maar omdat zij kristenen zijn, werken en stemmen zij in oprecht godsdienstigen zin. Dus nog iets wat De Landwacht weet. De Landwacht zou ook willen zien waar zij gezegd heeft dat wij slechter zijn dan liberalen en sccialisten en daagt Het Recht uit zulks door aanhalingen te bewijzen. Leverde de schrijvers- stiel ons brood en levensonderhoud, gelijk aan de schrijvers van De Landwacht, wij zouden ons wat meer kunnen bezighouden met bijeen-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1910 | | pagina 1