Wij waren Kettersïïu niet meer! Liederenbaekje der partij Geen antwoord te krijgen over De Landwacht VRAAGT LAUWE Een laatste woord over het debat te Moeskroen KORTRIJK Ziedaar dus in weinige woorden 't ontstaan en 't streven der fransche christen demokraten, 'k zal welhaast moeten geloven dat Nieuws van den Dag en andere behoudersbladen er een handje toe hebben om de waarheid te verzwijgen of te verdraaien. Het werk van Mare en zijne vroegere school kameraden was door geheel Vrankrijk bekend en gewaardeerd, ja zelfs prie sters en bisschoppen steunden hen in hunnen strijd tegen 't socialisme. Heb ben mannen als Carton de Wiart Renkin en Ponthière, en nog andere gezaghebbende personen ook hunne zienwijze niet gedeeld en door hunne schriften verdedigd En nu durven bladen die voor ern stig willen doorgaan, komen beweren dat de christen demokratie in Frankrijk weinig of niets heeft tot stand ge bracht, dat men er weinig van gelezen en nog minder van hooren spreken had Mare Sangnier heeft zich aangeslo ten bij den brief van den Paus. Hij laat de leiding der katholieke vereeni- gingen over aan de bisschoppen, zooals Pius X het begeert, en houdt voor zich alleen de leiding in den politieken strijd. Later zal men zien ot de toenadering van Marc Sangnier met z'n partij van duur zal zijn. Op te merken zijn de woorden die Marc in La Democratie van 1 11. schreef onder titel Pax Quant a nos frères catholiques, nous les supplions de ne pas essayer, cons- ciemment ou non, de nous tendre des pièges et de nous dresser des em- büches Wat wil zeggen we zijn ter goeder trouw en bidden onze katho lieke broeders niet te trachten listen te spannen of hinderlagen te leggen. De toekomst zal verrassingen medebren gen. J. L. Demokraten werkt mede in den strijd, laat geene gelegen heid voorbij gaan om onze ge dachten te verdedigen. Om klaarder te doen uitschijnen hoe onze behouders maar altijd wetten maken die hun afgedwongen zijn of aan huDne partij profijtjes bijbrengen, laat ons eens~de militaire kwestie beschouwen. Wij, kristen-demokraten, hebben altijd ge streden voor den persoonlijken dienstplicht, overgangsbrug tot het vrijwilligers leger, maar dan waren we ketters die den zoogezegden kazerndwang wilden invoeren met het eeuig doel den priesterlijken roep tegen te kanten of onmogelijk te maken en zoodoende de jongeDS der brave katholieken naar dat pesthol te sleuren Nu zij zelf dien afschuwelijken kazerndwang hebben ingevoerd zingen ze reeds een cctaaf lager, want nu eerst bemerken ze dat het vrij willigersleger een hersenschim is en niets meer. Hadden die heeren wat vooruitziendei geweest en wat min aan hunne oude voorrechten ge houden dan was het lang zoo moeilijk niet met twee kleine veranderingen aan de wet te brengen was het spel klaar. i° Het contigent vermindert met getal vrij willigers. 2° De plaatvervanging afgeschaft. Zoodoende had men eene wet bekomen een voudig en redelijk Jaa:. jks heeft men een zeker getal soldaten noodig, de vrijwilligers erin medegerekend en het te kort vult men aan bij middel der loting. Zoo zou iedereen er bij belang gehad hebben zoowel en misschien nog veel meer de rijken dan de burgers boeren en werkmenschen hunne zonen te doen vrijmaken; dan ook zou het misbruik van er zooveel moge lijk af te keuren niet kunnen bestaan hebben. Want zoo de rijken er belang bij hadden zouden de sabelslepers alzoo niet mogen noch durven handelen. De plaatsen, waarover de openbare besturen beschikken, zouden aan de oude vrijwilligers die de noodige bekwaamheid hebben, gegeven worden dat ware een goed middel om vrijwil ligers aan te schaffen. Daar de rijke lui heel anders opgebracht ge weest hebben, gewoon zijn aan goede behan deling en smakelijk eten zouden die onrecht vaardig toegepaste straffen en dikwijls walge lijke kost plaats maken voor gematigde tucht, meer zedelijkheid en ook betere kost. De over heid zou het voorzeker zoo gemakkelijk niet hebben met z'n rijke onderdanen. Het leger zou met den tijd op het volstrekt noodzakelijk mannengetal kunnen gebracht worden. Maar, 't is te laat den put gevuld wanneer het kalf verdronken is De loting herinrichten met al hare onaangenaamheden, dat is du ware onzin. De oudsten van het huisgezin moet du immers optrekken, als is hij ook onmisbaar en de steun zijner ouders. De vrijstellingen en de ontegensprekelijke onrechtvaardigheden er aan verbonden zullen maar voortwoekeren en dit meest ten voordeele der rijken. Het verschil tuschen de beide stan den zal nog meer laten gevoelen de arme werkjongens zullen bunnen stiel moeten ver laten (dien zij nog niet kennen) om voor 't ple zier van eenige gelukkige manhen te springen en de rijke jongens zal men ergens naar eene hoogtschcolcompagnie sturen waar ze op hunne gemak den tijd zullen kijnnen-'idoden. Tot dien uitslag zijn de knappe katholieke politiekers gekomenOh 1 eelukkige regeering 1 Fel. Depoorter. Studie- en sprekersbond van Kortrijk. ONZE BESLUITEN DAAROVER Eerst en vooral vragen wij onze vrienden lezers verschooring, zoo wij op deze zaak te dikwijls terug, kesren hetgeen eenigzins kan verveling baren of in den schijn nutteloos voor komen. Evenwel vinden wij het noodzakelijk deze kritiek tot het einde toe te volvoeren om eens zooveel mogelijk een klaar gedacht te geven over het aanhoudend gezwets en gezaag van zoovele katholieke bladen over vrede en ver zoening, over eendracht enz... tusschen de oude katholieke partij en de kristene volkspartij, ge zaag dat eigcntlijk maar wordt gevoerd dooMl katholieke bladen in de hoop eenige kristtj demokraten te kunnen doen slikken dat zij.-v katholieke biadjes, ernstig en te goeder trouw Y zijn, maar die ongelukkiglijk maar te laat zou- den ondervinden waar zij zijn aangeland. 5 De Landwacht is een van die katholieke 1 aan den Drukker van ons blad dagbladjes dat tot over ongeveer eene maand llitfjaVd Van hol schier gedurig met de kristene demokraten j bezig was dat geene week, bijkans geen dag, liet voorbijgaan zonder dat het iets uit Het I Recht verkeert uitlegde, de bladen der demo- VI. Aan De Landwacht zelf vroegen wij cf zij niet moe: bestatigen dat het volk zelf zijne hoofdzaak begint te kiezen en te stellen boven de hoofdzaken der politieke partijen, en De Landwacht antwoordt niet. 't Is een teeken dat zij het niet kan betwisten. VII. Als wij vragen aan De Landwacht of zij nog niet overtuigd is dat de politieke partijen die de hoofdzaak van het volk niet wil len kiezen en verdedigen, gedoemd zijn om te verdwijnen, en zij antwoordt niet, daaruit moe ten wij opmaken dat zij radeloos staat, voor zich den gapenden afgrond met schrik aansta rende en zich Diet meer kunnende vastklampen aan de zaak van het volk dus reddeloos vei - loren. Wij, kristene demokraten. zijn overgelukkig op tijd en stond van dat zinkende schip ver huisd te zijn. Wij vinden ons veilig op ons bootje al steekt zijn mast niet uit boven de toppen der machtige doch slingerende, omkan- telendgereedstaande vaartuigen op de tegen woordige politieke zee. Bij ons ruimte en zui vere lucht voor eiken klaarzienden rechtschap pene belg. Eens klaart de dageraad, komen zonnige dagen en vol leven landen wij aan in sierlijke haven. R. Vanderschelden, Studie- en sprekersbond Kortrijk. kraten en de voorvechter ervan als willekeurige I 10 Centiemen het stuk .MU n.o ivuivai.uugt. O T_ - 1 hardvochtigen tegen de katholieken uitgaf en ^Choone Winst VOOr de VOOrtverkOOperS. gedurig schreef over overeenkomst tusschen kristene demokraten en katholieken. Plet ging j zelfs zoo ver een brief af te kondigen, zoogc- j zegd van een kristen demokraat, die vond dat s de kristene volkspartij, om 't wille van den godsdienst, moest terug overgaan tot de katho- lieke partij. Wij besloten hier den handschoe op te rapen, niet om in tweegevecht te gaan, maar om te gaan tot in den grond der zaak om te zien tot j hoeverre wij het met u De Landwacht en met Nuttig werk is verricht, het Bestuur van den haren zoogezegden kristen demokraat brief- i Boad is nu voor goed vastgesteld, en nu voor schrijver konden eens worden om te zien of Soed aan werk, tot vooruitgang onzer partij, zij werkelijk die toenadering genegen waren en tot verspreiding der Christene Volksgedachten, om te zien of zij een handje zouden willen toe- Er werd besloten de maandelijksche verga steken hebben om van hooge katholieke zijde 1 deringen te houden op den tweeden Zondag van ook het gewenschte mogelijk te maken. Aderen maand, in 't lokaal Café de la Place n Verhaasten wij ons hier er dadelijk bij te 1 bij vriend D. Hallewijn, telkens om 5 uren 'oegec dat wij het niet als onze taak aanschouw- j namiddag^— In de eerstkomende vergadering, Z >oals het in Het Recht a aangekondigd was, heeft de tweede vergadering van den Bond van Lauwe plaats gehad, verleden Zondag, om 5 uren. Wij mogen zeggen, dat de vergade ring wederom zeer vruchtbaar is geweest, en dat onze verwachting beantwoord heeft. den, als eeovoudige partijgenoot, hier als dus danig op te treden, doch op voorhand overtuigd zijnde in onze pogingen niet te gelukken zoo dus op 2 Zondag van October aanstaande, zal er lezing gegeven worden van het reglement, en verdere schikkingeu genomen worden, over zijn, voor Lauwe aileeD, taak die tot nu toe door een vriend van Meenen moest verricht worden. Verders, zijn er reeds verscheidene vrienden die ongeduldig wachten, tot de op richting van het Syndicaatom er lid van te worden. Dus goeden moed, de zaken hebben nog nooit, in Lauwe zoo schoon gestaan, wijl alles goed gaat moet er met moed voort gewrocht worden. WegeDS het Syndicaat, mogen wij de vrien den bekend maken, dat hoogstens binnen veer tien dagen alles gereed zal zijn, en dat er in Lauwe oogenblikkelijk eene afdeeling zal ge sticht worden. Dus, allen gewerkt, om met de toekomende vergadering, elk een nieuw lid mede te bren gen, de Bond van Lauwe moet een der sterkste van 't arrondissement worden. S. K. hadden wij nog enkelijk als doel de rechtzinnig- de wÜze en oir,nier van werken op de gemeente heid der katholieke landwacht, in zake politiek j Lauwe. Dat er door den Bond goed werk schrijven, voor 't oog van 't publiek te trekken. zsd verricht worden, valt niet te betwijfelen Wij stelden 'dien kristen demokraat-orief - dft houding onzer moedige vrienden van Lauwe schrijver en De Landwacht zeiven ver- 18 0DS daar het zekerste bewijs van, wij meenen scheidene vragen, sedert wij'die vragen stelden I va? *U.' zekerheld te mogen zeggen, dat zwijgt die briefschrijver en zwijgt De j ?S JL r f81 Landwacht die vroeger nooit kon zwijgen. (Nogtans, wij vragen verschooning aan t De j Landwacht, wij willen ons hierdoor niet aan- stellen als haar letterlijk verslagen te hebben, j zij zou het misschien kunnen kwalijk nemen, j en wij, wij hebben die pretencie niet, wij stel- l len enkelijk maar het gebeurde vast). Vermits wij geen enkel antwoord verkrijgen, j trekken wij daar natuurlijk ons besluit uit. j IAls wij vragen aan dien kristen demokraat die volgens ons nooit heeft bestaan uit De Landwacht of hij de oorzaken niet kan I vinden waarbij het komt dat de katholieke i partij gedurig van kiezing tot kiezing achteruit gaat, en hij antwoordt er niet op, daaruit j besluiten wij dat hij met ons moet bekennen dat hare vijandschap jegens het kleine volk daar I de oorzaak van is. II.JAls wij dan vragen zoo hij niet moet vast stellen dat het die zelfde oorzaken zijn de i behoudsgezindheid, de antivolksgezindheid die de oorzaken zijn van de vijandschap die er i bestaat tusschen kristene demokraten en katho- I lieken, en hij antwoordt er niet op, daaruit j. moeten wij het besluit trekken dat hij het met I ons daarover eens is. j III. Zoo wij hem nu vragen of de katholieke partij zou gered worden zoo de kristene demo kraten over die oorzaken heenstapten en er zich gulhertig bij aansloten, en hij antwoordt niet, daaruit moeten wij besluiten dat hij met ons moet bekennen dat de katholieke partij daardoor niet kan gered worden maar enkel A den godsdienst er door nog kan verliezen. IV. Zoo wij vragen of door de onvoorwaar delijk der aansluiting volkspartij bij de oude katholieke partij, ons volk zou verbetering bekomen en van het socialisme worden afge houden, en men antwoordt niet, daaruit moeten wij besluiten dat men zou moeten zeggen neen, zonder vrije kristene volkspartij moet onvermijdelijk al het werkvolk Daar de socia listen overgaan. V. Als wij dan vragen welke dan de middelen zijn tot toenadering volgens dien kristen demo kraat uit De Landwacht of hij de ver dwijning wil van 't kristen demokratisch pro gramma, ofwel of hij eene vrije kristene volks partij wil eenerzijds cn eene behoudsgezinde katholieke partij anderzijds, zooals er eene liberale en eene socialistische partij bestaat, die in tijde van kiezing er zou kunnen toe komen kartels te sluiten daar waar het zou schijnen nuttig te zijn, en hij antwoordt niet, daaruit moeten wij besluiten dat het de bekentenis is dat de verdwijning van 't kristen demokratisch programma noodlottig zou zijn dat het laatste misschien wenschelijk zou zijD, doch dat men niet vrij beschikt over de uitdrukking zijner gedachten. Daarvoor moet men zich wenden tot katho lieke bladen). Ik vraag de lezers van Het Recht n ver- schooniog indien ik heden nog een woord, over het debat te Moeskroen gehoudeD, wil spreken, is h t als laatste antwoord aan 't Volksrechtik weet anders dat er ia de kolonnen van ons blad nuttiger leziDg kan verschijnen, daarom wil ik geen misbruik maken van de welwillendheid van de Redactie, 't zal dus het laatste woord zijn over dit debat. Ik zegde eerst, dat het artikel in 't Volks recht ieder rechtschapen mensch met afkeer zou vervullen nu Volksrecht zal ieder verstandig mensch medelijden met uw artikel hebben, of in uw artikel van 4 September mis schien slechts voor (naar uwe meening) dom koppen geschreven Is dit een antwoord Neen, wat schelden, alvcrslaander, beslagma ker, groot spreker, enz. enz., dat is gesproken, bé, vrienden Daarvoor moet gij in de Redac tie van het Volksrecht zetelen, om zoo te kunnen schrijven. Gij zegdet, dat ge mijn Talent (I) niet benijdt, cch, ik ook niet, het uwe, schrijvers uit het Volksrecht Bijzon derlijk, uw dictionnaire van schelden en spot ten, moogt ge voort in uw bezit houden. Wij, demokraten, schelden nooit iemand uit, Volksrecht, maar gij en uwe mannen hebt ons duizendmaal voor verkochten uitgege ven, ge deedt het gurucht loopen, dat er een plaats van Rechter beloofd was aan H. Pianc- quaert, enz. en ge durft zeggen dat wij u ge lasterd en gescholden hebben Houdt den dief, riep deze zelf, als hij achtervolgd was, en op het punt aangehouden te worden, houdt den dief Ge zegt dat men teergevoelig moet zija, om zich door uw schrijven getroffen te gevoelen. Hemel, wat prachtige bekentenis, 't is waar ook, men zou uw schrijven maar onopgemerkt moeten laten voorbijgaan, het houdt niet veel in. 't Is een goede raad, wij zullen in 't ver volg goede nota van houden. De Redactie houdt zich te mijner beschik king maar dit is onnoodig, 't is ik zelf die ter uwer beschikking was, sedert reeds zes weken, sedert de vrienden socialisten van Moeskroen mij een tweede debat gevraagd hadden, en ik wacht nog altijd hun nieuws, of het uwe, zooals ge wilt. Nu, de Redactie van u Volksrecht geeft hare zienswijze 1. 't Verleden is daar om te bewijven dat gij geene lafaards zijt. Bah. dit weten wij niet al te wel, maar ware het nu nog zoo, wil dit daarom zeggen dat ge nu lafaards moogt zijn Hebt gij dit voor u genomen, toen ik zegde, dat iemand lastereD, de handelwijze is van lafaards 2. Niemand \al gelooven, dat gij met op\et onnauwkeurigheden vertelt, of gelijk wie in zijne persoonlijke belangen tracht te krenken. Indien gij u daarmee troost, dat er dit nie mand en zal gelooven, zijt ge al rap tevreden, dit geeft nog al duidelijk weer, tot welke diepte ge gezonken zijt. 3. De opsteller van uw weekblad is genoeg gekend, en het is wet, dat hij voor ondertee- kende artikels verantwoordelijk blijft. Ja, en voor niet onderteekende ook, dit is geen nieuws maar ik heb van uw opsteller niet gesproken, en daarmee biijft de schrijver van het eerste artikel ongekend. De redactie dient toch ievers voor, nietwaar 4Het bekend maken in Le Peuple be- teekent niets,... Zoo, 't is dus totaal nutteloos dat wij uwe bladen lezen, al 't geen er in staat, beteekent niets, wel te verstaan als 't in uw nadeel uitgevallen is, maar, ik herhaal het, als ge victorie moogt kraaien, daa beteekent het iets, nietwaar 5. Als gij alle verantwoordelijkheid ontduikt, dan is dit gewettigd, zegt ge, maar, waar en wanneer hebben wij uitdrukkelijk gevraagd dat ge de verantwoordelijkheid op u zoudet geno men hebben Indien gij de verantwoordelijk heid opu niet wildet nemen, was dit een reden, om iemand te schelden, te bespotten en zelfs zijne eerlijkheid in twijfel te trekken 6. 't Geen ge hier schrijft is 't gevolg van nummer 5, we hebben nooit betwist wat ge daar zegt, waarom meet ge het dan aanhalen. 7. Gij herhaalt, dat op uwe meetings het woord vrij is goed, dit weten wij, en wij her halen dieDS aangaande wat wij reeds gezegd hebben, maar gij antwoordt niet op hetgeen wij daarover zegden, ge laat dit onverlet, en uit oorzaak En, na nummer 7, trekt het Volks.echt de leer op; de rest is geen antwoord waard. En ik trek ook de leer op H. Seynaeve MONSTERACHTIG K' ben niet gewoon op den rijke te donderen, nog veel min hen op socialistische manier aan te vallen, doch hetgeen waarvan ik oog getuige geweest ben, doet mij. toch twijfelen of som mige rijken wel een menschelijk gevoel hebben, een hart dat voor eenig medelijden nog vat baar is. In een ellendig huis, der volksrijkste kwar tieren onzer stad, zaten verleden week vader en moeder te weenen, over het verlies van hun teergeliefd kind dat kwam te sterven, na ver- schillige weken ziekte. Hun ouderlijk hart was een vreeselijken slag toegebracht. Al met eens de deur vliegt open, en een heer, (die van ambtswege verplicht was) treedt bin nen zienlijk, tegen zijne goesting, geeft hij het onmenschelijk bevel, aan die lieden met gansch hunnen inboedel het huis te verlaten. Noch het jammeren der kinderen, noch het smeeken der ouders, noch zeifs het gezicht van dat onschuldig wichtje dat pas gestorven was, kon, noch mocht dien heer bewegen, die on- menscheiijke wandaad uit te stellen vader moeder, kinders, meubelen tot zelfs dit onschul dig kinderlijkje, wierden op straat gegöoid. En waarom, hoor ik den verontwaardigden lezer vragen: enkelijk. omdat die lieden, tien tot elf franken schuldig stonden aan eenen mil joen rijken huisbaas. Om de grillen van een onmensch te voldoen wordt een geheel huisgezin zonder dak gezet... Afschuwelijk I Droevig werkmanslot de eene patroon laat hem niet genoeg verdienen om te leven, wijl de andere hem eene woonst weigert omdat hij ter oorzaak van zijn laag loon de huur niet kan opbrengen. Maar het onbegrijpelijkste is dat velen van die zelfde uitgebuite wroeters, denken dat zij hun heil, hunne redding moeten zoeken bij eene rijkemanspartij. Neen, O Volk, Doch katholiek, noch liberaal, zal uw lot ter herte nemen, maar steunt, lijft u in bij dit koene leger democratische strijders voor recht en brood. Achille, Studie- en Sprekersbond. Zondag laatst hebben wij onze maandelijk sche algemeene vergadering gehouden. Nog eens waren de leden talrijk opgekomen en goed werk hebben we afgelegd. De voorzitter opent om 3 1/2 ure de ver gadering en geeft terzelfder tijd verslag over 't gedane werk binst de verlopene maand. Hij schetst in korte woorden de meeting van Harel- beke met haren grooten bijval en handelt verder over eenige andere punten van het dagorde. Hij dringt ook aan opdat we zoo veel mogelijk ons best zouden doen tot het inrichten in alle gemeenten van 't arrondissement van syadi- katen. Vriend Verscheure van Sweveghem brengt het blijde nieuws dat de bond van Sweveghem goed vooruit gaat en drukt er op dat we onze strijdbroeders ginds zouden een handje toe steken. Voorzitter belooft hem in naam van den Bond onze beste hulp.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1910 | | pagina 2