(De Levende Kerk 7. Laten wij God danken, JEUGD KERKELIJK LEVEN 50 - J 1 TyT 1 HOE mishoren Het lijden van de mensen, die in het Heilig Land wonen, neemt steeds grote re vormen aan. Waar lijden en nood is, grijpt de Kerk in. Naar ontvangen berichten, zal door het Episcopaat van ons land een nationaal comité voor hulp verlening opgericht worden. Dit is dan de uitbreiding van de sedert maanden ondernomen actie op initiatief van de Bisschop van Luik. Ook de Amerikaanse Bisschoppen hebben besloten een grote steunactie in te richten. Nu we het toch over de katholieke liefdadigheid hebben, kunnen we wel melding maken van het niet minder belangrijk initiatief van de Zwitserse katholieken, hun hulpactie voor de parochies in de Oosterse landen van Europa sterker door te zetten. In Holland gaat de aandacht vooral naar de parochies in Frankrijk. Inderdaad is ook in dit land de nood niet te onder schatten. 13.000 parochies van dit land hebben geen parochiepriester. Dit is on geveer 1 op 3 Te Rome wordt met alle kracht ge welkt aan de voorbereiding van het H. Taai. Inderdaad heeft men grote ver wachtingen van deze ultieme inspanning voor de wereldvrede door gebed en boe te. In aansluiting met het H. Jaar heb ben de Bisschoppen van Frankrijk beslo ten 1949 bizondcr toe te wijden aan O. L. Vrouw. Al de Bisschoppen van Oostenrijk hebben nu een bezoek gebracht aan de H. Vader. Het is inderdaad voorgeschre ven dat de katholieke bisschoppen om de vijt jaar Rome zouden bezoeken. Dit is natuurlijk alleen mogelijk in normale v^nstandigheden. Tijdens de oorlog gin gen de meeste van deze bezoeken niet door, zodat er nu nog meer aandacht \.'.or is. Volgens Radio Vaticaan. zijn de verslagen van de Bisschoppen zeer hoopgevend. Het blijkt wel dat een grote godsdienstige bedrijvigheid tot ontwik keling is gekomen. De burgerlijke comité's van de katho lieke actie in Italië, die voor de eerste maal een algemene activiteit ontwikkel den tijdens de kiesstrijd van verleden jaar. met het doel de katholieken op hun grote plicht te wijzen, hebben nu de inrichting van vrije democratische vakverenigingen tot voorwerp van hun activiteit verkozen. Om dit te begrijpen moet men weten, dat in Italië zoals in de meeste landen van Europa de commu nisten na de oorlog in de z.g.n. een- heidssyndikaten de macht wisten te ver overen, macht die ze nu gebruiken om politieke stakingen uit te lokken. In Fngeland bestaat de gewoonte dat de Bisschoppen, bij de aanvang van het Kerkelijk jaar, Adventbrieven richten tot de ge'ovigen. Dit jaar wordt in deze brieven het thema Familieleven uit voerig en op een zeer belangrijke wijze belicht. Het geneeskundig comité voor Lour- des heeft op dit ogenblik 35 gevallen van genezing in onderzoek. Sedert haar oprichting heeft dit wetenschappelijk co mité 1200 genezingen kunnen vaststellen die niet op wetenschappelijke wijze te verklaren zijn. Zuid-Afrika kent een heropleving van de rassenstrijd. Van regeeringswege wor den maatregelen genomen en overwogen tegen de zwarten die in dit land thuis horen. Er zijn in Zuid-Afrika 3.000.000 kleurlingen en 582.000 blanken.De plaat selijke Bisschop heeft in een herderlijk schrijven stelling genomen tegen deze uitzonderingsmaatregelen ten opzichte van de kleurlingen en gewezen op het onchristelijke van zo 'n houding. Hij noemt deze wetgeving in strijd met de wet van Christus. Dit greep uit het goede r. deze week. DE PREFATIE. Wij naderen steeds dichter de kern van de H. Mis. Na de voorbereiding (wij hebben daarbij niet vergeten onszelf te geven) heft de Kerk het Eucharistisch dankgebed aan. De bruid volgt her stap voor stap haar goddelijke Bruidegom. Er staat geschreven Jezus nam brood en wijn... daarna dankte Hij. Laat even zorgen en kommer wijken en houden wij de blik van een warm ge loof gevestigd op de goede Heiland. Het zijn de laatste ogenblikken van Zijn le ven. De Lefde voor Zijn Vader en voor Zijn broeders, de mensen, is een groot vuur geworden. De ogen van de on:stelde apostelen zijn vol spanning op de Mees ter gericht. Hij gaat het heilig sacrament d:r Eucharistie instellen. Plechtig staat Hij recht. Met vaste stem en zegenende handen bidt Hij tot God. Vader, door Mijn gehoorzaamheid hebt Gij de ge schonden wereld willen herstellen. In Mij zijn U alle mensen ,alle schepselen wel gevallig geworden, omdat Ik getuige was van Uw grootheid en Uw volstrekt meesterschap. Daarom hebt Gij de we reld geheiligd. Wij weten hoe ver volgens die consecratie plaats had. Zij was dan de rechtstreekse vrucht van Je zus' gehoorzaamheid, van Zijn Godser- kenrnng, van Zijn dankzegging, van Zijn Eucharistie. Dat is ook de zin van onze prefatie een uitdrukking van onze vrije terug keer tot God. Wij zondigden en stoorden het mooie scheppingswerk, maar in Christus erkennen wij weer de volstrekte souvereiniteit van de Schepper.^ Als Christus zijn wij gehoorzaam en wij ver richten al wat aangenaam is aan de Va der. Zo is de prefatie de grote dank- ett lofhymnc van de schepping. En, omdat wij ons hart aldus tot God verheffen, is zij meteen het muzikaal voorspel op het mysterie van de consecratie. Prefatie - dankzegging. Eucharistie - Consecratie horen bij cikaar. De prefatie verdient de Consecratie. Priester s De Heer zij met U. Wij Zo ook zij Hij met U. Priester Houdt uw harten hoog. Wij Wij hebben ze al tot God verheven. Priester Laten wij nu de Eucharistie houden Wij Ja, zo hoort het. En dan bidden wij Waarlijk passend en rechtvaardig is het Bllijk en heilzaam Dat wij U altijd en overal danken Heilige Heer, almachtige Vader, eeuwige [God. Vergeten wij het niet God zegent met verlossing en consecratie, as wij Hem erkennen en loven. A. S. Godsdienstprogramma dezer week U GRAAD. Hel Kindje Jcxus in de Kribbe. De engelen bij de herdexs. De herders bij de kribbe. Het Kerstfeest. Herhalingen. 2c GRAAD. Jexus bereidt lijn sending voor. lerus te Narareth .n de tempel Prediking ■;.n Joannes Doopsel van Jcrus Jerus in Ie woestijn - Jeeus erdt bekoord Inoefe- Cat. i Na de - Mem 3e GRAAD. Onxc rijkdom in de H. Kerk. Cat. grote tekst 5e lj. nrs 125. HO i 6e 11. nrs. 126. 128 kleine tekst nrs 129 130. 131. 133. 134 bij te houden nrs. .32, 135. 136. 137. 139. 142. 143, 144. Gew. Gesch. 5e lj. Doopsel van Jezus Jezus in de woestijn 6e I). Persoon van Jezus - Hoe hij zich tot zijn zending voorbereidt. Liturgie Consecratiedeel. 4e GRAAD. Toepassingslessen. Angelus Kruisweg - Kruisbeeld - Christus en Maria in de kunst - Christus getuigen zijn - Moeder va- Smarten Samenvattende oefeningen. Zondagviering! 7e lj. Hel Offermaal. 8e IJ. t Mis v. d. Zondag. DE AVONTUREN VAN LAMBIK, door W. Vandersteen. Hoert Suske'He tlieH VIdndoriel'k keet met rut/* ktbm inskrkonart dfCirontf njórbarrtar n'11 (tanluk. te lult er net ulsr wkenbetlk td w/l telefoneren tknetelt re jx: z.' nut nonlo m- rt.-Wi'.V- Het pó'jddl een milhondir eènt instapt! 7 teils dl heeft Ai jeokse/lprgrt ny drhterY Hd'Etndelik 1 Er ut et 9 debcotaaa) krdb tossen minhtsd Hp it Vp door ERNEST CLAES Zo waren wij noch van het een. noch van het ander, wij waren de schei dingslijn. innerlijk en uiterlijk, en men kon dat merken aan alle gewoonten en gebruiken, cn ock nan de taal die wij thuis spraken Het dialect van Zichem ig gans verschillend van dit van Aver- bode. Sommige dingen zegden wij op zijn Zichcms .andere op zijn Everbeurs. Dit laatste vooral wat de uitspraak betrof, voor het woordgebruik was het Zichems. Vader of de grote broers zouden er nooit aan gedacht hebben Zondags, als ze de baan in gingen, op hun pinten, daarvoor Zichemwaarts te trekken, neen. zij ble ven de ganse namiddag in de herberg of bi) de kegelbaan van Rikus van Witte Jan. of daarnaast bij Peer Gevskens. en veel verder kwamen ze niet. Ze hadden alleen omgang met het volk van Aver- bode. Als we in de oogsttijd volk nodig hadden voor het werk, of voor wat an ders.. gingen we daarvocr altijd naar Averbode. nooit naar Zichem. Te Zi chem waren twee kermissc"n in het jaar. uAverbode maar één. wij warert thuis de enigen die met alle drie mededen. En. schoolbengels moeten vechten, de ene straat tegen de andere, het ene gehucht of dorp tegen het andere. Wij hadden te vechten tegen die van Zichem omdat we van Averbode waren, en tegen die van Averbode omdat we van Zichem waren. Zo stonden wij alleen, waren op ons ei gen aangewezen, zonder veel vrienden, en zo vormde zich thuis in ons een apart karak'er. dat van niemand afhing, zich bij r.iemand aansloot, op zich zelf stond. Toen we groter werden en ieder zijn weg zocht in het leven, is dat onze kracht ge- weest. Zichem was het groene Demerland. met daarachter de heuve'lende velden en de ruime horizonten van het Hageland. Averbode was reeds de Kempen, bos en heide, met zijn oeroude geheimzinnig heid en stilte. Eenzame zandwegen trok ken er door. die God weet waar naar toe leidden, geen mens heeft ze ooit tot het einde gevolgd. De vertelsels in het Hage land aingen over roversbenden, voetbran ders en binders. Die van de Kempen over heksen en spioken. De Zichenaar had een los. open karakter. Zijn hart lag op zijn tong ,cn als hij ruzie kreeg was het al tijd met woorden cn om woorden. Hij praatte graag, cn veel. en het liefst alleen terwijl de anderen naar hem luisterden. Hij was tamelijk blufferig aangelegd, en deed nog al druk. maar in de grond een doorgcede lobbes, ongevaarlijk, die nooit uit zijn eigen zou vechten, met kermis evehmin als anders, die men uiterst zel den dronken zag en die geen mens kwaad zou doen. Hij vermeed angstvallig alles en allen waaraan iels te ingewikkelds of iets verdachts kon zijn. In zijn gemoed was er niets donkers, waarover hij prak- kezeren en mierelen moest, niets vals, al nam hij wel eens de schijn aan van iets meer dan hij was of zijn kon. Een zeer gemakkelijk mens om mee om te gaan, sociabel .gezellig, hij hield van kame raadschap. en was onmiddellijk akkoord met wat iemand krachtdadig beweerde. Als ze ondereen er op uit gingen, trok ken ze overal voor elkaar partij, en waar ze waren, heersten leven en vrolijkheid. De loslippige, oubollige Zichenaar was s'.erk overtuigd van zijn voortreffelijk heid en verstand, en van de superioriteit van Zichem boven alle omliggende ge meenten. Zat hij te Oxlaar of tc Molen stede. te Averbode of te Testelt in een herberg te pontificeren, dan beschouwde hij zich zelf als een stadsmens tegenover buitenlieden, hij was de enige die sprak en over alles zijn zeg had, en al mocht hij het armst gekleed zijn, het was juist of hij dc mijnheer was van het gezel schap. Al was hij eerlijk als goud. al zou hij geen mens opzettelijk bedrogen hebben, toch moest men precies geen ker ken bouwen op zijn woord, dat hij ge makkelijk gaf zonder er een volstrekt bin dend belang aan te hechten. Zijn vriendschapsbetuiging klonk bijna gelijk een duurzame en ontroerende eed, maar het duurde niet lang. Diepzinnig heid en kopbrekerij over levensproble men moest men bij dc Zichenaar aller minst gaan zoeken. Daar bestonden voor hem geen zwaarwichtige waaroms. hij aanvaardde alles zoals het kwam cn liet het draaien zoals de wind het voerde. Hij was bovendien geen kniezer, geen kweze laar. geen pilaarbijter, bij lange niet, en hij kon goed verdragen dat de zon in het water scheen. Hij wilde zijn zin volgen, tegenover allen en iedereen, pastoor zo wel als burgemeester, omdat hij over tuigd was grcot en oud genoeg tc zijn om zelf te weten wat hij te doen en tc laten had. Een pastoor, die buiten de kerk zich wat al te ijverig met hem bemoeide, die in de gewoonten en gebruiken, in het vermaak en de doening wat al te autori tair veranderingen wilde brengen, hield het er niet lang uit. ze lieten hem met kerk en preekstoel staan fluiten, en om hun pasen te houden, gingen ze te Diest bij de Kruisheren biechten. (Wordt vervolgd.) Jeugdis uitgegeven door N. V. Standaard-Boekhandel en verkrijgbaar bij alle boekhandelaars.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Kerk en Leven | 1948 | | pagina 6