Na een Jaap van StPijd en Bloed
De Roomse Kerk in 1948
VRAGEN
^argRJUBRlÉK
KERKELIJK LEVEN - 50
O Kerk der martelaren.
Gepurperd in uw bloed
O Kerk der maagdenscharcn.
In lelieblanke stoet
O Kerk van alle talen.
Van alle volk en tijd
Uw lof bereikt de palen
Der wereld breed en wijd
Neg een stap, en 1948 behoort tot het
verleden. Op pclitiek en economisch ge
bied was het een jaar van veel onrust
en beroering. Een jaar ook, heilaas, van
oorrog denk aan China, aan Grieken
land, aan Palestina... En men confereerde,
haast iedere dag meestal echter zonder
God. Daar ligt de grondfout van zeer
vele mi slukte conferenties. Heel de wereld
en dit is wel eigen aan onze tijd is
verdeeld in twee vijandige kampen dat
van het aanstormend communisme en dat
der oude, westerse democratie. Het be
treft hier echter veel meer dan een lou
ter politieke antithese IN FEITE BE
LEVEN WIJ DE TITANENSTRIJD
VAN HET GODLOOS MARXIS
ME TEGEN HET OUDE CHRISTEN
DOM.
De Katholieke Kerk zit volop in het
heetste van de strijd gewikkeld. Zij
schrijft andermaal haar Fabiolaof
martelarenbock. De strijd is hard en er
vloeit weer bleed. Bisschoppen, priesters
en ontelbare leken werden of worden
vermoord of gevangen om hun geloof.
<c De dienaar is niet beter dan de Mees
ter
IN EIGEN LAND.
Wij mogen de Hemel danken, op bede
knieën nog wel. Een Belg klaagt, zelfs
dan wanneer hij volop een «Te Deum
moest zingen. De Katholieke Kerk is bij
ons een sterke macht. Wij mogen ons ge
lukkig achten. Ons roemrijk Episcopaat
twee leden ervan, Mgr Coppieters en
Mgr Carton de Wiart, ontvielen ons het
laatste jaar leidt schitterend. De Vas
tenbrief 1948 van Zijne Eminentie de
Kardinaal was een duidelijke stellingna-
me tegen het godloos communisme, dat
ook bij ons zijn duivels werk wil wagen.
Enkele frappante gebeurtenissen van di'.t
jaar mogen wij niet vergeten de actie
Stuur Rechtvoor meer geweten het
Mariaal Jubileum te Oostakker, de Boe-
renkrijg-Herdenkingen, het Gezinscongres
te Roeselare, de adoptie van Nazaret in
het H. Land door Mgr Kerckhofs en de
algemene charitatieve actie van het Bel
gisch Episcopaat ten voordele van Pales
tina. Onze organisaties vooral de so
ciale bloeien. Twee belangrijke kwes
ties blijven, in hun onzedelijk aspect, een
ware schande voor ons land de zinloze
schoolstrijd, waartegenover ons Episco
paat wel duidelijk stelling heeft genomen
en... het nog immer onopgelost konings-
vraagstuk. Hoelang nog zullen de anti-
clericale drijverijen van enkelen hierdoor,
tegen het verlangen der volksmassa in, de
vrede en de rust van heel het land ver
storen
AAN HET WERELDFRONT
Hoe staat het met de Katholieke Kerk
in de wereld Gewoonweg schitterend
Het mogz waar zijn, dat zij het hard te
verduren krijgt is het ooit anders ge
weest toch vormt zij een wereld
macht met zeer veel invloed. Daar en
nergens anders ligt de obrzaak van de
anti-rocmsc campagne van Moscou. Mos-
cou haat het Vatikaan. De Radio en de
Pravda braken leugens tegen de Paus en
Rome, dag na dag. Gerugsteund door de
eeuwenoude tegenstelling tussen Oost en
West, nam Stalin de Russ'sch-Orthodoxe
Kerk zeer behendig op sleeptouw, in
dienst van louter politieke belangen. De
restauratic dezer Kerk is vópr alles een
politieke zet.
In Rusland bestaat de Katholieke Kerk
practisch niet. Ze kan noch mag er be
staan. In de knechtslaten bestaat ze wel
hier vergt de Katholieke Kerk ontzettend
veel offers en bloed. Een millioen gede
porteerde katholieken uit allerlei landen
zuchten en komen om in de concentratie
kampen van Siberië. Ginds strijden en
lijden legioenen stille helden, wier na
men staan i_n het Bock des Levens
Hongarije zag zijn scholen in de loop
van dit jaar genationaliseerdde Kerk
is er zonder schelen. De dappere Kardi
naal Mindzenty is er dagelijks het mik
punt van de laster!, jkste aanvallen, enkel
en alleen omdat hij protesteert tegen de
schending der godsdienstvrijheid in zijn
land. Polen, een land da: bloedt uit dui
zend en een wonden, houdt als Ka'.hclick
volk, spijts alles, stand. Helaas, dit jaar
stierf Zijne Em. Kardinaal Hlond, waar
door het zijn wakkere geestelijke leider
verloor. In Tscheco-Slovakije zucht
Aartsbisschop Step.nac nog steeds in de
gevangenis van de inmiddels door de
Kominfonn uitgesloten Tito, terwijl de
Kerk er moedig voortstrompelt op de
kruisweg der vervolging. In Roemenië
en Albanië is de strijd aiet minder hef
tig. K. E.
(Vervolg a. s. week.)
BOEK VAN DE WEEK
MGR K. CRUYSBERGHS
VOOR OUTER EN HEERD, 1948
144 blz. Prijs 40.— fr.
De grote feestpredikant van
de Boerenkrijgherdenkingen 1948
was niemand minder can Mgr
Cruysberghs
In dit prachtboek worden de ver
schillende feestpreken samenge
bracht boeiende, gloedvolle en...
historisch-betrouwbare uiteenzet
tingen Een Kerst- en Nieuw
jaarsgeschenk.
Bestel bij t
VOLKSLECTUUR
92, Halewijnlaan, Antwerpen-West.
STEUNFONDS
Wel. St Niklaas is werkelijk mild geweest
Kijk liever naar de mooie lijst, onze
60ste LIJST, gesloten op 27 November 1948
Voor genezing. Nlci 20 voor meerdere in
tenties. Stckcne 30 voor gunst en spoedig hu
welijk. St. M. L. 60voor genezing van ze
nuwen en verloving, onbekend 20 D.. Oosten
de 20 voor gunst. Walshoutem 30 uit dank.
C. H 20; voor genezing. Stekene 110. voor
gunst Kampenhout 20 A. M.. Gent 20 voor
verloving. B.V.J.V. 20dank aan H. Rita.
Wirgene t 50 vr biz. gunst. M. V.. Veldegem:
20 voor spoedig werk en meer liefde. Oosten
de 20; voor gunst. Hoegaardc 20; X.. Ant
werpen 25 voor geluk. D. J.. Raversyde 20
opdat vader werk vindc L.P.H.. Hove 100.
Mooie lijst I Wij verwachten nog talrijke
Kerst en Nieuwjaarsgeschenken op P. C N.
4409.17 van Studiecentrum vr Zielzorg en Pre-
dicatie Antwerpen of zend uw gift in briefjes,
onder omslag, naar Steunfonds. 92. Halewijn
laan. Antwerpen-West. DOEL IS EN BUIFT
MASSAVERSPREIDING VAN DE GOEDE
PERS. BIZONDER VAN HET PAROCHIE
BLAD. - Dank u I
WIST U...
dat de secretaris van Kardinaal Minds-
zenth in Hongarije, Mgr. Zakar, is
gevangen genomen door de commu
nistische regering
dat in 1S98 vijf zusters Franciscanessen
van Maria te Kumamoto in Japan de
verpleging in een melaatsen-kolonie
begonnen en dat zij er thans bij het
gouden jubileum met 263 zusters zijn,
waarvan 211 Japanse;
dat volgens publicatie van 24 October
j.l. het gezamenlijk personeel in de we
reldmissie 292.500 leden bedraagt, te
weten 22.000 priesters. 9000 broeders,
54.000 zusters. 94.000 catechisten.
78.000 leraren en onderwijzers, 500
artsen. 200 leken-vcrpleegsters en
33.000 helpsters.
VOOR CHRISTUS IN POLEN
Toen Kardinaal Hlond de laatste hei
lige Sacramenten had ontvangen, zei hij;
Nu kan ik gaan en ik ga vol vreugde.
Ik heb gewerkt voor Christus en Polen.
Ik had door willen werken, maar alles
is in handen van God en Onze Lieve
VrouwDe laatste poging om het le
ven van de kardinaal te redden was een
bloedtransfusie. Bloedgever was de se
cretaris van Zijne Eminentie, Pater
Godzdzie wicz.
89e VRAAG.
Gcd die alles weet, weet of ik zal ver
loren gaan dan wel zalig worden. Het
ecuwig let dat mij wacht staat dus nu al
vast. Wat helpt het dan dat ik poog za
lig te worden wanneer God misschien
al overtuigd is van mijn verdoemenis 1
Óf indien Hij voorziet dat ik zalig word,
dan kom ik toch in de Hemel
(L. H. te Ganshoren.)
ANTWOORD. Het gaat hier en
kel om een schijnmoeilijkheid.
Immers ik ga niet verloren of ben niet
eeuwig gelukkig omdat God het zo voor
ziet. maar omdat ik zal verloren gaan of
zal gelukkig zijn. voorziet God het.
Gods alwetendheid doet niets af aan de
menselijke vrijheid. We zeggen Zoals
God mijn toekomstig lot voorziet, zo zal
het noodzakelijk voorkomen.
Maar kijk. over welke noodzakelijk
heid gaat het hier Niet over een nood
zakelijkheid die het vrij bewerken van
ons lot zou voorafgaan, alsof wij door de
voorkennis van God tot een bepaald lot
zouden gedwongen worden, en er zelf
voor niets zouden tussen zitten. Het gaat
hier enkel om de noodzakelijkheid van de
daden die ons eeuwig lot bewerken.
Wanneer ons leven eenmaal verlopen is.
kan het nooit meer ongedaan gemaakt
worden. Voor Gods blik nu zijn van alle
eeuwigheid af alle tijden tegenwoordig,
met al de verschillende levenslopen van
al de mensen. God voorziet dus alle men
selijke levens, met al hun vrije daden,
goede, en slechte, die ever hun later geluk
of ongeluk beslissen. Daar nu Gods ken
nis onfeilbaar is, zullen alle handelingen
zo worden gesteld door de mens maar
vrij zoals God ze heeft voorzien van
alle eeuwigheid.
Men moet hierover eens goed naden
ken. En dan ziet men wel in, dat een
menselijke dand voorzien, niet hetzelfde
is als haar een noodzakelijkheid opleggen
en haar vrijheid vernietigen.
Al wat ik doe._ doe ik zo, niet omdat
God het zo voorziet, maar God voorziet
het omdat ik het zo, vrij, doe.
90e VRAAG.
Een protestant beweerde mij dat ner
gens in het Evangelie een bewijs voor
komt van het beslaan van het vagevuur.
Hij besloot natuurlijk een uitvinding
van de priesters.
(L. H., te Ganshoren.)
ANTWOORD. U zegt goed een
protestant beweerde. Immers de protes
tanten steunen hun geloof in de geopen
baarde leer van Christus alleen op de H.
Schrift. Maar wij, katholieken, steunen
ook op de goddelijke overlevering, die
het vagevuur leert.
Maar, daarvan afgezien, kunnen we
antwoorden dat een van Luther's veroor
deelde stellingen is, dat het bestaan van
het vagevuur niet uit de H. Schrift be
wezen kan worden.
Dat kan echter wel. De klassieke
plaats in deze kwestie is 2 Macchabeën
12/46 Het is een heilzame en heilige
gedachte voor de overledenen te bidden,
opdat zij van de zonden bevrijd worden.»
Als nu. de overledenen nog bevrijd kun
nen worden van hun zonden, door gebed,
moet er een louteringsplaats zijn. Dat is
wat wij vagevuur noemen.
In het Nieuwe Testament vinden we
ook teksten die, al zij het onrechtstreeks,
bewijzen dat het vagevuur bestaat
Zo in Mattheus 12/32 spreekt Christus
over zonden die noch in dit leven, noch
in het volgende worden vergeven. Blijk
baar zijn er dus ook zoneten, die wel in
het volgende leven worden vergeven, wat
niet kan als er geen vagevuur is. 'n lou
teringsplaats.
Ten slotte hebben we nog een tekst
van St. Paulus in 1 Cor 3. 12-15
Niemand mag een ander fundament
plaatsen dan wat gelegd is. en dat-is
Christus Jezus. Onverschillig of men op
dit fundament voortbouwt... eens zal ie
ders werk bekend worden... zo zijn werk
verbrandt, dan zal hij schade lijdenhij
Van een in
goede Pater
Op 'n grauwe Novcmber-mor-
gen liep de droeve mare door het
kloosteronze goede pater is
naar de hemelHet kloosterklok-
je begon plots, als een zielke in
nood, zeer klaaglijk te kleppen.
Pater Marcolinus werd dood aan
getroffen in zijn armoe-naakte
kloostercelletje. Hij is gestorven,
zoals hij geleefd heeftin stilte.
O. L. Heer alleen was er bij. Zo
als de heilige pater, tijdens zijn
leven, enkel bij O. L. Heer was.
Deze in-goede priester, waarde
lezers, zou niet gewild hebben dat
men met zijn persoon zou uitpak
ken. Ik zal hem dus ook niet ver
der bekend n aken. Laat me enkel
zeggen, dat hij een zeer ge
leerde en rijk-begaafde priester
was. die heel zijn priesterleven
haast uitsluitend m dienst heeft
gesteld van de opleiding van hon
derden jonge kloosterlingen en
priesters. Wat een mooie taak l
Hij was professor met woord en
daad. Zijn studenten waardeerden
in hem. vóór alles, zijn zachte,
minzame, ongekunstelde goedheid.
Altijd bereid, altijd kontent en
daarbij zo sereen en zo eenvou
dig. Gij waart, eerbiedwaardige
pater, meester in de wetenschap,
maar evenzeer meester in de
goedheid. Daarbij waart gij zo
stipt-voorbecldig in de u zo dier
bare kloosterlijke regeltucht. Het
gewone, het alledaagse, wist gij
zo heerlijk te omlijsten met het
buitengewone uwer grenzeloze
liefde tot God. Gij hebt ons hon
derden malen gezegd .- de dood
komt als een dief in de nacht
Wist gij misschien, dat O. L.
Heer ook u op 't onverwacht zou
komen wegplukken Verrassen
kon de dood u nietgij waart be
reid Goede pater vraag O. L.
Heer voor ons allen 'n beetje
meer goedheid en waarachtige
heiligheid...
Onze wereld, lezers, vooral de
ongelovige wereld van tegen
woordig, smaalt zo graag op on
ze kloosters, waar fzegt men) de
domper gezet wordt op iedere
menselijke waardigheid cn per
soonlijkheid. en die zijn als dorre
woestijnen van onvruchtbaarheid..
Maar dan vergeet die smalende
wereld, dat achter dc dikke kloos
termuren vaak heerlijke bloemen
staan te geuren. Bloemen van hei
lige goedheid cn in-goede heilig
heid. En dat die bloemen, ook al
bloeien ze in stilte, openkelken en
uitgroeien tot dc hoogste SOCIA
LE vruchtbaarheidhet leven
van een heilige betekent voor de
samenleving steeds een maximum
van practische waarde en vrucht
baarheid.
Dit wc ze dan het spijkertje,
waarmede het doodsprentje van
Pater Marcolinus in ons aller le
ven blijve vastgehecht.
SINJOORKE.
Kerkelijk Leven, nr 50 12 Dec. 1948.
V. U. Studiecentrum. V. z. w. o.
92. Halewijnlaan.i Antwerpen-West,
Drukkerij Van Hoof. Ekeren.
zal wel behouden worden, maar zo. dat
hij eerst door het vuur moet.
Wie op Christus gebouwd heeft, kan
dus nog wel zijn werk vernietigd zien en
schade lijden, maar zelf blijft hij behou
den. ook al moet hij eerst door het vuur.
Paulus laat hier zien. al spreekt hij niet
rechtstreeks over het vagevuur, dat hij
gelooft in het bestaan van een zuiverings
mogelijkheid na de dood.