AAL5T
KERK EN LEVEN
r.>
Herstel van het Geweten
leeft
keRk
ijlde Jaargang Nr 13 -
PAROCHIAAL WEEKBLAD
Zondag 26 Maart 1950.
LICHTBAKENS
Maandag 13 Maart. Dc uitslagen van
de Volksraadpleging zijn gekender sal
ongetwijfeld heel wat mee te doen zijn
voor diegenen, die een politieke verant
woordelijkheid dragen. Bij het ver
schijnen van deze bijdrage zullen onze
lezers over dc politieke gevolgen reeds
ingelicht zijn. Het is onze taak, onze le
zers te helpen om een moreel of zede
lijk gegrond oordeel te vormen daarom
is het zelfs beter, dat deze beschouwin
gen verschijnen, pas nadat de politieke
gevolgen van de Volksraadpleging zul
len getrokken zijn.
Wij moeten onderscheid maken tus
sen diegenen die verantwoordelijk zijn
voor de volksvoorlichting of dc propa
ganda, en diegenen die aan dc hand van
dc ontvangen voorlichting hun oordeel
vormen en hun daden stellen. De ver
antwoordelijke leiders van de socialisti
sche en liberale partijen, die hun mensen
■mesten helpen bij het vormen van een
oordeel, hebben in de strijd tegen Ko
ning Leopold Dl bewezen, dat voor hen
alle middelen goed zijn, wanneer re er
voordcel mee kunnen doen. Dc campa
gne is in vele opzichten gewetenloos ge
weest. We denken hier aan de zó hate
lijke als onware insinuatie, dat de datum
van het kerkelijk huwelijk vervroegd
zou geweest zijnaan de ONVOLLE
DIGE publicatie van een private brief
door een professor in dc zedenleer ge
schreven aan dc z.g.n. clcricale schan
dalen aan sommige plakbrieven die be
ledigend zijn voor het volk in zijn ge
heel; aan het geheel van dc beschuldi
gingen, van 1940 tot 1945 rondgefluis-
terd en van 1945 tot 1950 met alle mo
gelijke middelen het volk ingehamerd.
Het is nodig dat ieder rechtgeaard mens
er zich terdege rekenschap van geeft,
dat er 'n bepaalde groep Belgen zijn, die
hun talent en al dc machtsmiddelen,
waarover ze beschikken, om dit tot z'n
recht te doen komen, gebruiken om hun
doel te bereiken, met de waarheid als
het kan, met de leugen als het moet.
Voor de rechtgeaarde mensen, die
enige zin hebben voor verantwoordelijk
heid, is dit een zeer belangrijke vaststel
ling, omdat er een tweede mede samen
gaat, nl. dat een grote groep van men
sen zonder meer als waar aannemen wat
diegenen zeggen en schrijven, die zij als
hun leiders beschouwen. Niet alle men
sen volgen blindelings hun leiders, wel
een zeer groot deel. Vandaar dat er niet
voldoende kan gewerkt worden aan dc
vorming van mensen, die in 't klein of
in 't groot, een leidende functie kunnen
opnemen in het sociaal-economisch en
politieke leven.
Dit is een noodzakelijke voorwaarde
voor het herstel van het geweten. Dc
katholieken moeten in staat zijn om tot
al de lagen van de bevolking door te
dringen. Het verschil tussen Vlaanderen
en Wallonië komt overwegend voort uit
het feit, dat de katholieken in Wallonië,
en in zekere mate ook te Brussel, uit het
openbaar leven zijn teruggedrongen. Het
is hier niet dc plaats om na te gaan hoe
onze Waalse geloofsbroeders in deze
toestand gaan verhelpenmaar het is
wel onze taak er voortdurend de aan
dacht op te vestigen, dat de katholieken
in Vlaanderen geen enkel middel mogen
verwaarlozen om goed onderlegde men
sen te vormen, en om de grootmachten
die in dienst staan van dc Volksoplei
ding, pers, film en radio, zó te e-
heersen, dat zij er de leiding van in han
den nemen of houden.
Als deze ene les door dc katholieken
wordt getrokken, dan is de kracht
proef niet nutteloos geweest.
p. B. JANSSENS. o. p.
met öe
Ik kijk naar den bloedroden Kruislicvenheer.
ik denk aan mijn bloedende ziel...
Ook ik deed mijn Meester zo menigmaal zeer,
omdat ik maar at te vaak viel.
Ik kijk naar Zijn handen, zo rein en zo rood.
ik denk aan die handen van mij-
Mijn handen, die brachten Hem mede ter dood,
want soms doen ze kwaad, allebei...
Ik kijk naar Zijn voeten, zo vèst en vol bloed,
ik denk aan mijn voeten, zo vrij—
Zij gingen niet altijd dc weg van het goed.
die twee gave voeten van mij-
Ik kijk naar Zijn hart. dat is opengescheurd,
ik denk aan het mijne en beef...
Mijn hart heeft zo vaak Zijne liefde verbeurd,
schoon Hij naar mij kunkcren bleef.
Ik kijk en ik denk en ik schrei en ik kniel,
en 'k geef, nu ik weet. wat Hij wil
mijn handen en voeten, mijn hart en mijn ziel I
Dat geven, dat maakt mij zo stil...
H. HEEREN, Pr.
DE BLOEDIGE
P ASSIETIJD
De laat;
i vóór Pas.
DE PASSIETIJD
Nog veertien dagenDagen van lij
den. Na een korte voorbereiding op dc
Vastentijd en vier weken vasten en boe
ten. spreekt de Kerk van niets anders
meer, dan van het lijden van Christus.
Ge komt in dc kerk. De kruisbeelden,
de reliekschrijnen zijn overdekt met een
paars doek. De paarse kleur is de kleur
van het lijden. Ge hoort de zangen van
de H. Mis 't spreekt al van het lijden
van Christus.
Dit doet de Kerk om een dubbele re
den
1. Om zelf mede te lijden met Jezus.
Dc dienaar is niet beter dan de meester,
zegt Jezus. Als Hij geleden heeft, moeten
wij ook het lijden aanvaarden. In het
lijden wordt de ziel gelouterd, in het lij
den wordt het leven geheiligd. Als een
vader lijdt, lijdt het kind mede. Vader-
pijn is kinderpijn. Omdat de liefde het
leven van vader en kind samensnoert.
Als wij Christus werkelijk beminnen,
moeten wij ook met Hem medelijden.
Door de liefde zijn wij één met Hem.
2. Om dc droefheid, het berouw over
dc zonde te bekomen. Hij heeft voor ons
geleden. Het Evangelie van Passiezon
dag haalt een zin aan van Jezuswie
zal Mij van zonden beschuldigen7 >-
Niemand kan dat. Hij was zonder zonde.
Doch daaruit moeten wij dan besluiten
dat Hij geleden heeft voor ons. voor on
ze zonden. Wilt ge de slechtheid van uw
zonde begrijpen, ga voor de Gekruisigde
staan, zie ieder wonde, ieder bloeddrup
pel en zegdat was voor mij, om mijne
zonde. En als ge liefde hebt voor Chris
tus, zult ge wenen omdat gij Hem zoveel
pijn hebt aangedaan.
HET MYSTERIE VAN JEZUS
Een tweede gedachte domineert deze
passietijdJezus is God en mens. Het
lijdensverhaal van Jezus is geen gewoon
sensatiestuk. geen gewoon proces, waar
een gewoon mens. door de menselijke
kortzichtigheid veroordeeld wordt tot de
kruisdood. Neen. het is de Godmens, die
lijdt omdat Hij het vrijwillig aanvaard
heeft.
Als God kan Hij niet lijden, doch door
zijn godheid heeft het lijden van Jezus
een oneindige waarde en kan Hij voor
alle mensen van alle tijden alle zonden
uitboeten.
Als mens is Hij gevoelig zoals wij,
schrikt hij terug voor lijden, beeft bij
iedere geselslag, kruipt ineen bij iedere
valse beschuldiging. lijdt in dc ziel om
heel de verlatenheid. Christus heeft ge
leden, meer dan wij denken kunnen, om
dat Hij met zijn fijngevormde natuur, elk
leed dieper aanvoelde.
Door dat lijden zijn wij verlost. Denkt
er even aan. en laat uw lijden in Zijn
lijden geheiligd worden.
A. Bogaerts, O. P.
volkomen in beslag genomen door Christus' Bli
ter Lijden en Kruisdood. O Crux, ave, spes
unica. Gesroe!, o Kruis, onze enige koop
In on:c kerken worden de kruisbeelden vanaf
vandaag bedekt met een paarse doek. Waarom
dit zonderling gebruik I Vroeger, In zeer aode
tijden, was een kruis met een afbeelding van
Christus onbekend. Iedere kerk trachtte ia 't be
nt te komen van een echte H. Kruisrelikwi*.
welke dan bewaard werd in een e houder s. ver
vaardigd in kruisvorm nit edel metaal en met
kostbare stenen versierd. Die rijke en glanzende
sicrpracht achtte men Iattr in strijd met de ern
stige stemming van de passietijd en daarom hijg
men een doek vóór de Heilige Krnisrelikwie. Op
Goede Vrijdag wilde men natuurlijk het kruis
hout zelf zien en daarom werd op die dag het
doek weer verwijderd. Vandaar dus dc gebrui
ken die wc nu nog ontmoeten in de passicKturgici
het bedekken der kruisbeelden in de kerk en dc
kruishvldc op Goede Vrijdag.
Bereid u ernstig voor op bet komende Paaa-
feest. Doe boete en versterving tijdens de twee
komende weken, volg dc diensten in dc parochie
kerk sovetl mogelijk e*. vooral, tracht op waar
dige wijze uw Paarplich! te vervullen.
Passende Waarheden
Het i
FOUTEN
i fout in de opvoeding
als gij uit' kinderen goede lessen
geeft... maar hun daarvan niet tevens "~~-
of liever eerst en vooral zelf net
goede voorbeeld geeft .-
als gij zelf niet voortdurend streeft
naar verbetering van uw eigen fouten en
uw eigen tekortkomingen
als gij dc opvoeding, vooral dc
godsdienstige, aan Kerk en school over
laat... en er u zelf niet mee bezighoudt
als gij steeds maar toegeeft aan de
luimen en grillen uwer kinderen, vooral
in de eerste levensjaren
als gij utv kind vertroetelt en ver
went
als gij geen oog hebt voor de eer
ste kinderfouten. alles door dc vingers
ziet. of misschien zelfs om hun kinderfou
ten lacht.
THOMAS A KEMPIS
zegt
Ongelukkig zijt gij, waar gij u ook
moogt bevinden, en waar gij u ook moogt
keren, indien gij a niet tot God bekeert.
EEN GOEDE RAAD
Denk dikwijls bij uw lot
'k Ben in dienst van God.
Dan valt u alles licht.
Uw kruis en ook uw plicht U
E. T1MA.
GULDEN WOORDEN
Wie een raad kan aannemen, staat
soms hoger, dan wie hem geeft
H. IA AR
TERUGKEER
NAAR GOD