m J41 NAAR WAAR DE APPELSIENEN GROEIEN 2 KERKELIJK LEVEN 13 Godsdienstonderricht VAN 27 MAART - 1 APRIL 1950 lc GRAAD Bij de H. Communie pa»t een goede voorbereiding en dankregging. Voorbereiding en dankiegging bi) de H. Com munie. - Te communie gaan. Onderboudje over de Zondagsmis. 2e GRAAD Onthoudingswei en Paosplichl Cat. grote tekst 3e Ij. 310. 312. 317. 320. 321; 5e Ij.: 311. 319. 322 kleine tekst: 315. 316. Gew. Gesch. Kruisiging, kruisdood, begrafe nis van Jezus. Liturgie De vroegtijdige Communie. 3e GRAAD i Cat grote tekst 5e Ij. 309. 313 6e IJ. i 303; kleine tekst 315. 318. Bij te houden 303 305. 306. 308. 310. 311. 312. 317. 3l9. 320. 322. Gew. Gesch. Het lijden van Jezus - De ver- rl,Liturgie Algemene herhaling actieve deel name aan de H. Mis. de GRAAD De H. Eucharistie als Offermaal Cat. bij te houden: 301. d02. dOd, d05. d08. Lijden van Jesus. STEUNFONDS entje gaat haar gang t wie brengt P. C. dd09.17 van Studiecen- Zielzorg en Predicatie. Antwerp-.n U kunt een briefje onder omslag Steunfonds. 92. Halcwijnlaan, Antwerpen-West. Hartelijk dank I 126e LIJST i Gesloten op 11 Maart 19s0 Vr H. Mis. M.A.M.. Merksem 60: uit dank. W.D.C.. Evergem 50; vr genezing. K. J Gee- raardsbergen 20 vr- H. Mis. Balegem dO zelfde inzicht. M.F.L.D.. Rollegem 50. Steke- ne 50: L.M.. Opbrakel 50 vr gunst. E.V.G. H. 20 D.B.. Sint-Amandsberg 20 vr gene zing. H.M.G.. Gits. 20 uit dank. Z.T D D-u st. H. hulp. Gistel 20 H.. Gent: 50: vr gunst. Nieuwkencen-v.ams: M M. Mechelen 15 A.B.C.. Kortrijk (adres aeven a.u.b.) 20; vr geluk. Haaltert 20: vr gunst 20 vr gunst. Neder-ovcr-Hcembeck 20; nlt dank. Pollare 20vr gunst. Elversele 20: uit dank. A.B.. Wilrijk: 20: uit dank. Aalst: 50: M.V.D.. Mechelen 50: vr gunst. Wevel- oera 20 vr gunst. Knokke 50 vr verloving. Brugge 30 vr gunst. H.S.M.. Tienen 20: uit dank vanwege een soldaat 20: ter ere O.L.V.. Antwerpen. M.V.L. 100 uit dank. Rocselare 100' vr gunsten. V.W.. Brugge 50; St-J-B.. Kaprijke: 50: vc gunst. Aalst NOTA. Vragen over godsdienstige en zedelijke kwesties kunnen in alle ver trouwen gesteld worden aan: VRAGEN- RUBRIEK. 92. Halewijnlaan. Antwer pen-West. Omwille van het zeer groot aantal vragen, kunnen de antwoorden slechts veel later volgen. Indien ver langd. worden persoonlijke antwoorden gegeven. Brieven, die geen volledig adres dra gen. worden NIET beantwoord. Deze Aan M.X. tc Aalst. Door oocra- rii» handarbeiders, die te Rome de jubilé- aflaat kunnen verdienen, worden enkel de handarbeiders bedoeld en niet hun kinde ren of echtgenoten. Zij die naar Rome kunnen gaan. kunnen de aflaat klaarblij kelijk enkel te Rome. en niet andermaal in hun parochie, verdienen 272e VRAAG. Waarom bidden de Paters Dominikanen de rozenutans zonder de twaalf artikels van het ge loof, een vaderons en de drie weesge groeten Toch zijn ze er aan hun pa- ter-nosters bij(Antwerpen). ANTWOORD. -— De Rozenkrans be staat eigenlijk uit 15 maal tien weesge groeten. elk tiental voorafgegaan door één OnzeVader. Later werden op ver schillende plaatsen eerst nog de twaalf artikels des geloofs gebeden, écn Onze Vader, en drie Weesgegroeten ter ere van de speciale verhouding die O. L. Vrouw heeft met de drie goddelijke per- Waar dit het gebruik is. bidden de Do minikanen die er dan ook bij. Maar in hun eigen kerken niet. daar ze de rozen- rubriek wordt, in volstrekte geheimhou- kwestie van gewoonte. Aan hun paternoster zijn Een dresregen stoot =*3? ons onder de gaan- <W A x xs, derijen der Dom- plaats, waar we kof- $]?Sy H 'r/f fie drinken. De men- ffij' a ji_ /v&isen wandelen maar JJ-jj aanhoudend voorbij. S'.'i :i De Janklaassige ca- 6 1 - - 11vr ribinieri met een slip- l ia», en de wIMode r==*=- r pluimen als een gaaiwipvogel recht op hunne Napoleon- hoed, wandelen hier en daar. maar altijd twee aan twee, als doorgezaagde Sia mese tweelingen, overendweer. Verders zijn er nog zo soorten van tweelingen met een kopcre. pronkeri ge helm op. Men heeft er voorwaar de langste mannen van Italië voor uitge zocht om die helmen goed te laten zien officieren met de grote, grijze casserol- pet. en de grijze mantel theatraal over de schouder geslagen lijk in een comedie- stuk soldaten met een bussel hanenpluim op hun tafelgrote hoed, en uitdagende fascisten die een koperen bijltje onder 't kwispelke van hun zwertmutsken hebben blinken. En allemaal veel decoraties aan Idoor Felix Timm^rma-ys Het volk praat luid, hun handen pra ten mee. Ze zijn allemaal chique gekleed naar de laatste mode, en er zijn daar schone koppen van mannen bij. Ik merk dat er zo weinig gerookt wordt. De eigaret het meest, cigaren heel weinig, en pijpen niet. Ik vraag aan den koffiedienaar in een combinatie van Italiaans-Frans-Vlaams (achter elk Frans woord een o. i of a te voegen) waarom ze hier zo weinig pij pen roken. Een beetje verlegen geeft hij mij te verstaan, dat de cigaren te duur, en de pijpen te boers zijn. Wc komen toch maar van levers aan de Nethe en daarom wordt een dikkoppi ge pijp naar boven gehaald, die weldra triomfantelijke pluimen rond mijn hoofd doet wapperen. Onder de kneukelende regen, in 't ru moer van auto's, voituren. fietsen en mensen schuiven wij nevens de winkels naar 't hotel. Mijn zusters en vrouw hebben het gezien in 't antiek en de ju welen, de kanten en de porceleinen Ik geniet en luister naar de regen over deze marmeren stad. waar de zwijgende avond de lichten doet ontsteken. aan. omdat een paternoster nu eenmaal zo gemaakt wordt. 273e VRAAG. De Paus is onfeilbaar in geloofszaken. Waarom dan werd de sterrekundige Galilei van ketterij ver dacht, toen hij beweerde dat de aarde rond de zon draaide (P.V.D.S., Hoboken). ANTWOORD. De Paus is onfeil baar in zaken die geloof en zeden in 't gedrang brengen. In zover er weten schappelijke kwesties een leerpunt van het geloof zouden onmogelijk maken, heeft ze ook het recht daar uitspraak over te doen. In het geval Galileï is er wel een ver oordeling geweest, maar nooit geen be slissing ex cathedra Dus kwam de onfeilbaarheid niet in het gedrang, wan neer later het kerkelijk gezag ook inzag, zeer grootmoedig, dat Galilei toch gelijk had. Maar in de tijd van Galilei was dat niet zo gemakkelijk. Toen werd algemeen aangenomen dat de zon rond de aarde draaide. Men steunde op de bijbel, op het verhaal waar Josuë de zon doet stil staan. Wanneer Galileï beweerde, zon der voldoende wetenschappelijke argu menten. dat de aarde rond de zon draai de. en hij zich daarbij ook op de bijbel beriep, meenden de theologen dat de bij bel in het gedrang kwam. Wat in die tij den goed te begrijpen was. Vandaar een terechtwijzing van Galileï. Later begreep men echter beter de tekst van josuë. Hij sprak immers vol gens de uitwendige verschijnselen. Zo spreken wij toch ook nog van zonsonder gang en zonsopgang, terwijl het toch de aarde is die beweegt en niet de zon. Iedereen heeft dan oók zijn missing in gezien. En de onfeilbaarheid van de Paus blijft buiten kwestie. 274e VRAAG. Als men een H. Mis voor een overledene bestelt, en het duurt drie maanden of meer, eer die Mis gelezen wordt, heeft die ziel reeds de verdienste van die Mis vanaf de datum dat ze besteld werd (S. M„ Munsterbilzen). In 't hotel krijgen wij, mitsgaders an dere dingen, waterzooi te eten. dat is een kicken met groenten in 't water gekookt. Ik houd niet van de paraplusaus. heb de kippen liever gebraden, goud-bruin, om huld met blaaskens tussen vel en vlees, die bij 't open prikken een goede reuk en smakelijk sauzeken uitbronnen. We beginnen de reisbedervende post kaarten te schrijven. Een Grieks priester doet hetzelfde. Ik heb spijt dat ik op voorhand te Lier geen Italiaanse post kaarten en zegels heb laten afkomen, dan had ik t' huis alles geschreven, en had het hier maar in de bus te werpen. Dat wordt iets voor de volgende keer. En buiten giet het water DODENVERERING. Ik loop recht van uit mijn bed naar 't venster, en zie daaronder mij gekrioel van open paraplus, die blinken lijk een hoge hoed De palmboomblaren vóór 't hotel trillen als muzikale vingeren op de zilveren regendraden, 't Is een schande voor Italië Ook de gcgaloneerde portier is er zelf voor beschaamd, en troost me. dat het hier toch niet langer dan drie a vijf dagen regent, en dan is 't weer voor lang zon. Ze gebruiken hier gemakkelijk para plus. ze zijn bang van de regen als van inkt. De koetsiers dragen er een. de brie venbestellers. en ge ziet het spijt op een III!IIUII!I!!II!II1III1IIIIIIH111!1III!«U1 VANDAAG PASSIEZONDAG WERELDBIDDAG Vandaag wordt over heel de wereld, ook in ons land, een wereldbiddag gehouden op verlangen van- Z. H. de Paus. Het algemeen inzicht is wereldvrede door de be- bekering der zondaars. lllllillllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllBlili ANTWOORD. Hoe die toepas sing van verdiensten van H. Missen en van aflaten geschiedt voor overledenen welke tarieven daarvoor gevolgd wor den, wanneer dat juist gebeurt, dat we ten we nietdat zijn dingen die we ons ook niet hoeven af te vragen. Dat kun nen we veilig aan God overlaten. En we mogen er op rekenen, dat Hij. in zijn al goedheid. in zijn alwijsheid, alles ten bes te zal schikken. Trouwens, eens dat een mens gestor ven is, speelt tijd geen rol meer voor hem. Leeft in het tijdloze, in de eeu wigheid, waar niet meer gerekend wordt met jaren en maanden, dagen en uren. Als U een H. Mis bestelt, moogt u ge rust zijn dat God die intentie kent, en dat Hij er rekening mee zal houden, of dat nu lang duurt of die H. Mis gelezen wordt of niet een priester kan toch maar één mis per dag lezen. Zijn barmhartigheid regelt alles ten beste. An derzijds moet men ook redelijk zijn. Als een H. Mis gevraagd wordt voor 't luk ken van een bepaalde zaak. is men ver plicht die H. Mis te lezen vóór die zaak beslecht wordt en niet daarna I politieagent zijn gezicht omdat hij geen paraplu mag dragen. En in dit kerkhofweer zullen wij dan maar eens het Miliaans kerkhof gaan be zoeken. Een auto slibbert er ons heen. Op een groot plein, achter een rij ex pressieve cypressen. blinkt de Facciato Monumentale, met gaanderijen, kapellen, in horizontale strepen van witte en roze marmer. In die gaanderijen, onder en boven, en in die kapellen is het éne grafmonument nevens het andere. Maar de beroemdste, de hevigste staan in de hof. Zijn dat graven We bezien elkander. Dat zijn hier geen zerkskens dat zijn monumenten, statues équestres. denkma len, standbeelden I Ah Wat een hevige dodenverering I Graftomben zo groot en hoog als dorpskerken, met pinakels en torens, in alle soorten marmer, met meer dan le vensgrote bronzen en marmeren beelden, met koper, met mozaïek, met licht en bloemen. Geweldige Egyptische poorten, zoals men ze op eigarettendozen ziet. onder wier ruimte een echte vlam brandt. Een kapel in gothiek. wit marmer met ver guldsel. er omheen een reidans van bron zen engelen, en een koperen deur laat er binnen een fijn altaar zien. (Wordt vervolgd met Pasen.) A VONT! TPFN VAN T AMFTV Hoor W. Vandersfeen. (Horna'De Iweeuns ^nli8terin'YS~ Wiske redden of samen rJstpap eten met lil veren le/idües hhens beurt is'F) [Heu.Oene.'rieu Car naai. hom mee!ik sa u ir. twater xFz-fMe naderen %het oorlossschip Cade eeneraal. y-\verwittisen!) Soed'Ih tal me verdrinken. maar 'C/S tesen mun soest/nS- 1'tHan zijn dat ih m 'tpeter 1— (tie maar dat moet eerst bewezen worden

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Kerk en Leven | 1950 | | pagina 2