spijkeRtjes WERELDFLITSEN iPASENP HOUDT UW Om de Diensten van de GOEDE WEEK beter te begrijpen Hun Bdekenis en Indeling KERKELIJK LEVEN 13 - 3 DE LES VAN ROME Ja, vrienden, 'n tijdeke geleden ben ik te Rome geweestGelukzak zult ge natuurlijk zeggen, uit pure ja loersheid... Nu. dat is om jaloers van te zijn ook een bezoek aan Rome is inderdaad 'n groot voorrecht. U vertellen wat men ginds allemaal te bewonderen krijgt, ware onbegon nen werk. Ge kunt dat lezen in cNaar waar de Appelsienen groeien een boek van onze Fé zaliger, dat na Jeugd in ons blad verschijnt. Laat me enkel zeggen, wat mij 't méést getroffen heeft. Eerst de plechtigheid ener zaligver klaring in St. Pieters. Dat wordt tel kens een hulde, niet enkel aan de nieuwe gelukzalige, maar ook aan Z. H. de Paus! 'n Wereldmanifestatie van trouw aan Paus en Kerk Tracht u niet in te beelden, wat het is 60 a 70.000 mensen, uit alle wereldhoeken. die samenstromen in de reusachtige St. Pieterskerk en er plots, wanneer de H. Vader wordt binnengedragen, rechtveren, huilend, roepend, tierend, wuivend, biddend, wenend. En steeds opnieuw weerklinkt de kreet Leve de Paus Onvergetelijk is dat. Wij bezochten de catacomben. Weet ge wat dat is? Onderaardse, donkere, ziltige gangen, krochten, waarin de eerste christenen zich tij dens de kerkvervolgingen schuilhiel den en de Heilige Geheimen vierden en waar ontelbare martelaren begra ven werden. Gewijde aarde, door drenkt met het bloed onzer allereerste geloofsbroeders. De concentratiekam pen. c Gods Ondergrondse van vóór 1900 jaren- Te Rome klopt het hart der oude en der nieuwe christenheid. Aan ie der gebouw bijna zit er een stuk vaak bloedige kerl-.geschiedenis vast. Rome overweldigt u. bedwelmt u, slaat u met verbazing en verstomming, 't Is bijna om er ziek van te worden, zo veel krijgt ge er te zien en te bewon deren. Dit alleszins staat vast een bezoek aan Rome is niet enkel c 'n prettige uitstap maar vooral 'n ste vige les in apologetica of geloofsver- antwoording. Laten we hopen, dat velen ginds dit jaar hun geloof mogen terugvin den. knielend op het graf van Petrus, de eerste Apostel. Want. dat is ten slotte de betekenis van al die tochten en bedevaarten naar de Eeuwige Stad de terugkeer naar God SINJOORKE. ROME EN HET H. JAAR Op Paas dag zullen,naar schatting,30.000 Franse bede vaarders te Ro me zijn. Op 19 Maart werd de Dienaresse Gods Paola Elisabeth zaligverklaard, stichteres van de kloostercongregatie der Zusters van de H. Familie in Italië. Zij leetdc van 1816 tot 1865. Van 11 tot 16 Mei zullen de Franse en Belgische militaire luchtmacht een H. Jaar-bede vaart naar Rome inrichten. De Ita liaanse post zal een reeks nieuwe post zegels uitgeven, met o.m. de afbeelding van de St. Pieters basiliek en de voor naamste Italiaanse heiligdommen. Vanaf 4 April zal Zender Keu len samen met de Noord-West-Duitse zendstations, beginnen met de uitzendin gen van de privaat-audiënties, door de H. Vader aan de bedevaarders toege staan. De Paus, die dag na dag tal rijke audiënties verleent, heeft o.m. 8 be roemde Italiaanse automobielrenners ont vangen. Van 25 tot 30 Mei gaat te Rome liet Internationaal Congres voor Kerkmuziek door. Het Congres van bet «Apostolaat der Zee» ging door van 23 tot 31 Maart. Op Paasdag zal Z. H. de Paus zelf een Plechtige H. Mis opdragen in St. Pieterskerk, waarna Hij vanop het balkon de zegen Urbi et Or- bi zal geven. Tegen het einde van April voorziet men in een der zalen van het Vaticaan de opvoering van Paul Claudel's meesterwerk L'Annonce fait a Mariein aanwezigheid van de H. Vader en de dichter zelf. Turkije heeft, na België en Frankrijk, bekendge maakt, dat de officiële pclgrimskaart voor Rome mag gelden als paspoort voor de bedevaarders. FATIMA. Naar verluidt, zal op bevel van de Minister van Openbare Werken, eerstdaags aangevangen wor den met de bouw van een pershuis voor het heiligdom te Fatima. Eveneens een radiostation zal opgericht worden, om de pleehtiqhcdcn uit te zenden. SPANJE. Het Spaanse tijdschrift Ecclesiaschrijft, dat tijdens de bur geroorlog geen enkele priester, die stierf voor het geloof, afvallig werd. De vcr- iiezen van de Spaanse clerus, ten gevol ge der vervolging toen. Iaat zich nu nog voelen. Destijds telde het land 31.345 priesters, thans in 1950 nog 24.987. Tij dens de burgeroorlog werden 7 bisschop pen en 7.937 priesters vermoord. JAPAN. Prof. Tanaba, een katho liek, werd benoemd tot voorzitter van het hoogste Japanse gerechtshof. Het is de eerste maal in de geschiedenis van dit land, dat een katholiek dergelijke hoge functie werd toebedeeld. BRAZILIË. In verband met de ver kiezingen in October a.s., heeft de aarts bisschop van Fortaleza, Mgr. Antonio de Almeida Lustosa, verklaard dat eenie der die voor de communistische candida- ten stemt, een doodzonde bedrijft De clerus kreeg verbod zich tot kandidaat van en partij te stellen. (CIP). MOSKOU. Pater Brassard, de zielzorger van de Amerikaanse ambassa de te Moskou, heeft tot op heden nog geen toelating gekregen, om de H. Mis op te dragen in de kerk van de H. Lo de wijk. Pater Brassard heeft 10 maan den op een visum moeten wachten, om naar Rusland te mogen komen, nadat het geweigerd was aan de voorgaande priester der ambassade, pater Labcrge. BUDAPEST. In de loop van het jaar 1949 werden in deze stad niet min der dan 1.472.000 communies uitgereikt; in 1948 was het aantal 1.270.0000 tegen slechts 763.000 in 1938. Dit schijnt te wijzen op een aangroei van het gods dienstig leven in de Hongaarse hoofd stad, in weerwil van vervolging en tal van moeilijkheden. JOEGOSLAVIË. In 1949 werden in dit land 96 priesters veroordeeld, waarvan sommigen tot de doodstraf. Er zouden thans 2 bisschoppen, 400 pries ters in het gevang zijn. TSJECHOSLOVAKIJE. - Rond half- Maart werd de pauselijke vertegenwoor diger bij de regering te Praag verplicht naar Rome terug te keren, zogezegd om dat hij tegen de regering ageerde. Zo zijn practisch de diplomatieke betrekkin gen tussen Rome en dit land verbroken. Vóór zijn vertrek bracht de banneling nog een bezoek aan Mgr. Beran, aarts bisschop van Praag, die, alhoewel prac tisch gevangen in zijn paleis, het tame lijk goed stelt. V II. Studiecentrum. V. z. w. o. 92. Halcwijnlaan. Antwerpen-West. Drukkerij Van Hoof Ekeren. Palmzondag ALGEMEEN OVERZICHT 1. De Palmen worden gewijd om uitgereikt te worden. 2. Zij worden uitgereikt om in een triomfantelijke processie rond gedragen te worden. 3. De triomfprocessie wordt in gericht met het oog op de plechtige intrede van Ons Heer (celebrant) in Jeruzalem. 4. In de H. Mis wordt de Pas sie voorgedragen naar de H. Mat- theus. I. De Wijding van de Palmen. A. Voorbereiding (van het be gin tot het einde van het Evange lie). B. De Wijding zelve (oratie, wijdingsprefatie. Sanctus. vijf ge beden. besprenkeling met wijwa ter. bewieroking). II. Uitreiking (eerst de gewij de palm kussen, dan de hand van de priester). III. Processie (zij die rechts gaan, dragen de palmen in de rech terhand zij die links gaan in de linker de gelovigen twee aan twee volgen de priester). De pro cessie verlaat de kerk langs een zijdeur, zo mogelijk. Men houde de statio vóór het hoofdportaal (zinnebeeld van Jeruzalem's poort). IV. Plechtige Intrede. V. H. Mis. Onder de Passie en het Evan gelie blijven de gelovigen recht staande en houden de palmen in de hand. Zij knielen met de pries ter neer. Witte Donderdag Op deze eucharistische dag bij uitstek vinden wij de vier hoofd vormen van de eucharistische godsvrucht naar hun rangorde I. De plechtige H. Mis. II. De algemene Communie van de geestelijkheid en de gelovigen. III. De Processie IV. De Aanbidding van het Al lerheiligste op het rustaltaar. V. Na de Vespers, de ontblo ting der altaren. Goede Vrij'dag I. Oude Mis der Doopleerlingen ingericht naar de orde van de joodse vergaderingen in de syna gogen (waaruit zij voortkomt) met Lezingen uit de Profeten en de Wet. psalmgezang, enz. De slachting van het paaslam der Jo den beeldt het lijden vooraf van het ware Paaslam. Jezus-Christus (Passie naar de H. Joannes). II. De «plechtige gebeden» zo als eertijds in de Mis. III. Plechtige ontbloting en aan bidding van het Kruis (dit gedeel te behoort niet tot de Mis daar om worden de misgewaden afge- legd). De gelovigen twee aan twee knielen driemaal op beide knieën, kussen de voeten van het kruis beeld, staan op, knielen nog eens op één knie en keren weder. IV. De Processie. V. De Missa Praesanctifica- torum of Communie der H. Hos tie geconsacreerd op Witte Don derdag. Paaszaterdag (het ware Paasofficie) I. Avondofficie (eertijds). A. Wijding van het vuur en het licht. B. Processie met het gewijde licht. C. Wijding van de (versierde) Paaskaars (symbool van Christus verrezen). Het paaskarter wordt opgehangen. II. Nachtofficie (eertijds naaste voorbereiding der Doopleerlingen tot het H. Doopsel). A. XII Doopprofetieën. B. Processie der doopleerlingen naar de Doopkapel (versierd, ver licht en in de bloemen) met de Paaskaars vóórop. C. Wijding der Doopwateren. D. Plechtige toediening vat het H. Doopsel aan de Doopleerlingen (hun afsterven aan de zonde - hun verrijzenis in Christus tot het god delijk leven). E. H. Vormsel der Neofieten. F. Processie der neofieten onder gezang der Litanieën terug naar de kerk. III. Officie van de Dageraad. Mis van de Verrijzenis van Je zus Christus (zijn gedoopte lede maten verrezen met Hem). Eerste H. Communie der Ge- doopten (deze ontvingen dus drie Sacramenten in de Paasnacht). IV. Paasvespers op het einde van de Mis. V. Aanhangsel wijding van de paaseieren (symbool van Christus* verrijzenis). Kan. A. CROEGAERT.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Kerk en Leven | 1950 | | pagina 3