A'A En- Belgische Hypotheekmmtschawpij EN SPAARKAS NV. VRAGENRUBRIEK Vaststaande Feiten voor 20fr. 2 KERKELIJK LEVEN 15 do<x N*l Ko~"UI|k D«e««nb«» 1934 LANGE N1EUWSTRAAT 40 ANTWERPEN Ernstige personen kunnen een agentschap aanvragen DE TOESTAND IN CHINA Om zich een gedachte te vor men over wat de communisten verstaan door godsdienstvrijheid, moet men alleen eens kijken naar wat er na de bevrijding van de missieposten nog overblijft. We geven hier als voorbeeld, wat er voor 't ogenblik nog bestaat van een van de mooiste missies van China. We verzekeren de strikte nauwkeurigheid waarmede dit bi- lan werd opgemaakt en we zullen de naam van deze missie vermel den. wanneer men met de vrijheid van spreken niet meer de kans zal oplopen vergeldingsmaatregelen te zien treffen tegen degenen die in de missie bleven. Het zeer mooie complex van werken, dat weer stand had kunnen bieden tegen de herhaalde aanvallen van het Ja panse leger, heeft echter de com munistische aanval niet kunnen overleven. Het bisschoppelijk pa leis, de residentie van de missiona rissen. het seminarie, het college, de meisjesschool, de catechisten- school. de huizen van de verschil lende Zuster-Congregaties, de drukkerij, de hoeve, dit alles werd één na één bezet. De ganse instal latie ervan, meubelen en machines, werden «ontleend» of «gekocht» voor een spotprijs. Er blijft slechts een enkel huis over. dat onderdak verleent aan twee Congregaties van Zusters, en ook een hoek van de residentie waar enkele ouden en zieken leven, samen met enkele Broeders die de tuin bewerken. In het overige deel van de missie werden 260 kerken en kapellen en ook meer dan 700 scholen bezet. Buiten één kerk en twee verblijf plaatsen blijft er niets meer vrij over ter beschikking van de gelovi gen. De Chinese en buitenlandse priesters, die overal rondzwerven, moeten in huizen van christenen slapen en er de mis lezen. Slechts zelden wordt hun hier en daar een kerk afgestaan om er de mis op te dragen. Alles samen betekent dit de volledige ruïne. Trots alles zijn de priesters nog steeds op hun posten. Enkelen werken letterlijk dag en nacht, waarbij ze uitge strekte gebieden doorkruisen en el ke dag meerdere missen lezen, nu eens in verschillende dorpen, dan weer in verschillende wijken van een dorp, daar belangrijke samen komsten verdacht zijn .en trou wens verboden en onmogelijk ge maakt worden. Enkele afvalligen daargelaten, verzetten de gelovi gen zich tegen deze heimelijke ver volging overal neemt men zelfs een heropflakkering van het ge loof waar. Hoe wonder ook, bij de heidenen treft men een aanzienlij ke vermeerdering aan van de ca techumenen, die aangetrokken worden door de standvastigheid van de missionarissen en de gelo vigen. Al degenen, die inwendig overtuigd zijn. durven zich nog niet in 't openbaar uitspreken, als gevolg van de ongunstige omstan digheden. maar nu reeds kan men zeggen dat in China het christen dom aan het overwinnen is. Zon der het te willen, zijn de commu nisten verspreiders geworden van het Evangelie, en geven een bewijs door het tegengestelde, wat zeer goed door de heidenen begrepen wordt. Zo deden arme boeren de opmerking W/ees er zeker van. Pater, dat van zohaast ze weg zijn. we allen christen worden, daar het duidelijk is dat er niet meer dan twee godsdiensten zijn en de hunne is zeker niet de goede. Overal geven de christenen een bewijs van hun taaie moed en ze wiiken niet voor de moeilijkheden die hun godsdienstbeoefening in de weg staan. Te X. b.v., waar men de christenen verboden had de mis bij te wonen daar dit tijdverlies Is hebben deze twee overuren aan de communistische commissaris aan geboden. welke ze van hun vrije tijd afnamen, als hun maar toege laten werd zich 's morgens heel vroeg voor een half uur naar de kerk te begeven. NOTA. Vragen over godsdienstige en zedelijke kwesties kunnen in alle ver trouwen gesteld worden aan VRA GENRUBRIEK. 92. Halewijnlaan. Ant- werpen-West. Omwille van het zeer groot aantal vragen, kunnen de antwoor den slechts veel later volgen. Indien ver langd. worden persoonlijke antwoorden gegeven. Brieven, die geen volledig adres dra gen. worden NIET beantwoord. Deze rubriek wordt, in volstrekte geheimhou ding, door priesters verzorgd. 275e VRAAG. Wat is de rechtvaar digheid Kan er door de liefde van de rechtvaardigheid afgeweken worden, zonder dat men daarom onrechtvaar dig is? (F. E., Koksyde). ANTWOORD. De rechtvaardig heid is die deugd, die iedereen het zijne wil geven. Soms is het mogelijk dat de iiefde iemand van de rechtvaardigheid doet afwijken. Of beter gezegd, dat de liefde vraagt, dat men de rechtvaardig heid niet tot het uiterste toepast, maar meer mild weze. Dat is goed mogelijk, zonder daarom onrechtvaardig te zijn. Bijvoorbeeld een schuldeiser mag strikt de afbetaling vragen tot de laatste cen tiem. Maar als hij nu weet, dat zijn schuldenaar onmogelijk alles kan betalen op het ogenblik dat de schuldbnc-f moet betaald worden, kan hij uit liefde hem nog wat uitstel geven. Uit rechtvaardigheid is hij hiertoe niet verplicht. Maar de liefde vraagt het. Daarom is men nog niet on rechtvaardig. 276e VRAAG. Hoe komt het, dat mensen, die niet bidden en niet naar dc kerk gaan, meer geluk hebben dan een mens die altijd zijn christelijke plichten vervult? (X., Oostkamp). ANTWOORD. Vooreerst moeten we ons niet laten verblinden door de ui terlijke schijn van gezondheid, schone kleren, gemakkelijk leven, veel plezier en ontspanning, als zou dat nu het echte ge luk zijn. Zeker, als die dingen er bijkomen, des te beter maar ze maken toch niet het ge luk zelf uit. Wie zal. b.v. zeggen hoeveel innerlijke mizerie er schuilt onder de uiterlijke mom van een lachend gezicht? Bemerken we ook niet. dat mensen, die uiterlijk, volgens het oordeel van onge lovige mensen .er erg aan toe zijn en te beklagen zijn, persoonlijk, in al hun lij. den dikwijls zeer gelukkig en tevreden zijn Waarom laat God toe dat niet-christe- lijke mensen (schijnbaar en op verre na niet altijdstoffelijk gesproken, het dikwijls goed schijnen te stellen Is het misschien omdat Hij weet .dat deze men sen met hun gebrek aan christcliik geloof de mizerie niet zouden kunnen dragen en helemaal verloren zouden gaan Of is het om hun. die later een hele eeuwig heid ongelukkig zijn. hier op aarde een klein beetje geluk te geven in vereffening voor het goede dat zii toch ook wel eens doen Wie zal het zeggen We mogen het oordeel over een leven, de enige jaren van ons aardse leven, niet losmaken van de eeuwige uitkomst. Le ven op aarde en leven in de eeuwigheid Is één geheel, als men wil antwoorden op de vraag wat een gelukkig leven is 1 Denk aairde parabel Lazarus en de rijke vrek. De mensen, die niet in God geloven, behoren tot de partij van de duivel. En de duivel zorgt in deze wereld goed voor zijn aanhangers, met de hoop dat ze God voorgoed blijven vergeten. Zo is het ook gedeeltelijk uit te leggen, dat het deze mensen hier zo goed «schijnt» te gaan. 277e VRAAG. Kon God zijn, zon der de mens te scheppen Hoe zon Hij dan zijn oneindige goedheid laten uitstralen? (V. D. B.. Wemmei». ANTWOORD. God moest de mens niet scheppen. Dat zou tegen zijn God heid zelf zijn. God is noodzakelijk, in zich onbegrensd ,en volmaakt, kan niet af hankelijk zijn van iets buiten Hem. Moest Hij afhankelijk zijn van dingen buiten zich om volmaakt te zijn. dan zou Hij niet volmaakt zijn. en dus geen God zijn. Daarom is de schepping een vrij initiatief van God. Iets dat Hij volstrekt niet nodig had te doen. Zelfs niet uit 'n drang om zich te ontplooien, zijn goedheid te laten uitstralen. Moest dat een noodzaak ziin in God. dan zou Hij iemand buiten zich nodig hebben, om volmaakt gelukkig en bevredigd te zijn. en dus weer geen God zijn. Daarom is dc schepping volledig vrij. Dat wil niet zeggen dat ze zonder betekenis is. onredelijk is. Als we vrij handelen hebben we daarom nog wel een reden, een doel. waarom we handelen. Zo is het ook voor God bij de schep ping. Hij schept vrij. Maar met het doel Zijn goedheid te laten uitstralen. (Uw tweede vraag werd vroeger reeds beantwoord nr. 179). 278e VRAAG. Waarom draagt de subdiaken onder de plechtige H. Mis een tijd de pateen onder een schou dervelum, waarom niet in missen voor overledenen? (X., Hasselt». ANTWOORD. We hebben vroe ger hier uitgelegd dat dit gebruik om practische redenen in vroegere tijden tor stand gekomen is. De altaren waren toen maar klein, de patenen veel groter. Opdat ze niet in de weg zouden liggen op het altaar, werd de pateen door de subdiaken gedragen onder een grote' doek. die over ziin schouders hing. wanneer ze op het altaar niet nodig was. In Dodenmissen wordt dit weggelaten omdat in die mis sen de pateen veel kleiner was, daar dan doorgaans weinig mensen te communie gingen .en er dus geen grote pateen no dig was. De kleine lag niet zo in de weg. en het was dus niet nodig ze van het al taar weg te nemen, wanneer ze niet ge bruikt werd. ROME - LOURDES OBERAMMERGAU - RI]N - TYROL - ZWITSF.RLAND - AZURENKUST - DOLOMIETEN, enz. Begeleide groep- reizen met Theo HUYBRECHTS - Reizen Ommeganckstraat, 55. Antwerpen Albertstraat, 45 Kortrijk Vraag kosteloos reisbrochuur. Met waarborg voor bloei nog deze zomer zenden wij U 30 grootbl. langstelige gladiolcnbollen, blauw. rood. geel. enz.. 30 tulpenbl. papaver, 30 dubbclbl. amandelroos, 30 hyacintbl. ibcrias, 30 welriekende reseda, 30 hemelsblau we vergect-mij-niet, 30 begoniabl. balsemijnen, 30 nige- lias blauw m/groen. 30 zomerbl. violieren, 30 gele mar grieten, 30 goud-anjelieren. 30 zomerbl. asters, 30 spaanse maluwe, 30 dubbele zomer- azaleas, 30 witte sluierbloe- Elk artikel apart en voorzien van soortnaam, iij vooruitbetaling (niet verplichtend) op postcheck nr. 494371 (alles tezamen voor 20 fr.) geen brief of kaart schrijven, doch naam en adres duidelijk en vol ledig op de strook. Tegen terugbetaling 23 fr. Plant- onderrichtingen gratis bij elke bestelling. Zending franco thuis. FRANS GIJSELAAR te ESSEN (Grens)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Kerk en Leven | 1950 | | pagina 2