A'A En-
Belgische Hypotheekmmtschawpij
EN SPAARKAS NV.
VRAGENRUBRIEK
Vaststaande Feiten
voor 20fr.
2
KERKELIJK LEVEN 15
do<x N*l
Ko~"UI|k D«e««nb«» 1934
LANGE N1EUWSTRAAT 40 ANTWERPEN
Ernstige personen kunnen een agentschap aanvragen
DE TOESTAND IN CHINA
Om zich een gedachte te vor
men over wat de communisten
verstaan door godsdienstvrijheid,
moet men alleen eens kijken naar
wat er na de bevrijding van de
missieposten nog overblijft. We
geven hier als voorbeeld, wat er
voor 't ogenblik nog bestaat van
een van de mooiste missies van
China. We verzekeren de strikte
nauwkeurigheid waarmede dit bi-
lan werd opgemaakt en we zullen
de naam van deze missie vermel
den. wanneer men met de vrijheid
van spreken niet meer de kans zal
oplopen vergeldingsmaatregelen te
zien treffen tegen degenen die in
de missie bleven. Het zeer mooie
complex van werken, dat weer
stand had kunnen bieden tegen de
herhaalde aanvallen van het Ja
panse leger, heeft echter de com
munistische aanval niet kunnen
overleven. Het bisschoppelijk pa
leis, de residentie van de missiona
rissen. het seminarie, het college,
de meisjesschool, de catechisten-
school. de huizen van de verschil
lende Zuster-Congregaties, de
drukkerij, de hoeve, dit alles werd
één na één bezet. De ganse instal
latie ervan, meubelen en machines,
werden «ontleend» of «gekocht»
voor een spotprijs. Er blijft slechts
een enkel huis over. dat onderdak
verleent aan twee Congregaties
van Zusters, en ook een hoek van
de residentie waar enkele ouden en
zieken leven, samen met enkele
Broeders die de tuin bewerken. In
het overige deel van de missie
werden 260 kerken en kapellen en
ook meer dan 700 scholen bezet.
Buiten één kerk en twee verblijf
plaatsen blijft er niets meer vrij
over ter beschikking van de gelovi
gen. De Chinese en buitenlandse
priesters, die overal rondzwerven,
moeten in huizen van christenen
slapen en er de mis lezen. Slechts
zelden wordt hun hier en daar een
kerk afgestaan om er de mis op te
dragen. Alles samen betekent dit
de volledige ruïne. Trots alles zijn
de priesters nog steeds op hun
posten. Enkelen werken letterlijk
dag en nacht, waarbij ze uitge
strekte gebieden doorkruisen en el
ke dag meerdere missen lezen, nu
eens in verschillende dorpen, dan
weer in verschillende wijken van
een dorp, daar belangrijke samen
komsten verdacht zijn .en trou
wens verboden en onmogelijk ge
maakt worden. Enkele afvalligen
daargelaten, verzetten de gelovi
gen zich tegen deze heimelijke ver
volging overal neemt men zelfs
een heropflakkering van het ge
loof waar. Hoe wonder ook, bij de
heidenen treft men een aanzienlij
ke vermeerdering aan van de ca
techumenen, die aangetrokken
worden door de standvastigheid
van de missionarissen en de gelo
vigen. Al degenen, die inwendig
overtuigd zijn. durven zich nog
niet in 't openbaar uitspreken, als
gevolg van de ongunstige omstan
digheden. maar nu reeds kan men
zeggen dat in China het christen
dom aan het overwinnen is. Zon
der het te willen, zijn de commu
nisten verspreiders geworden van
het Evangelie, en geven een bewijs
door het tegengestelde, wat zeer
goed door de heidenen begrepen
wordt. Zo deden arme boeren de
opmerking W/ees er zeker van.
Pater, dat van zohaast ze weg zijn.
we allen christen worden, daar het
duidelijk is dat er niet meer dan
twee godsdiensten zijn en de hunne
is zeker niet de goede. Overal
geven de christenen een bewijs
van hun taaie moed en ze wiiken
niet voor de moeilijkheden die hun
godsdienstbeoefening in de weg
staan. Te X. b.v., waar men de
christenen verboden had de mis bij
te wonen daar dit tijdverlies Is
hebben deze twee overuren aan de
communistische commissaris aan
geboden. welke ze van hun vrije
tijd afnamen, als hun maar toege
laten werd zich 's morgens heel
vroeg voor een half uur naar de
kerk te begeven.
NOTA. Vragen over godsdienstige
en zedelijke kwesties kunnen in alle ver
trouwen gesteld worden aan VRA
GENRUBRIEK. 92. Halewijnlaan. Ant-
werpen-West. Omwille van het zeer
groot aantal vragen, kunnen de antwoor
den slechts veel later volgen. Indien ver
langd. worden persoonlijke antwoorden
gegeven.
Brieven, die geen volledig adres dra
gen. worden NIET beantwoord. Deze
rubriek wordt, in volstrekte geheimhou
ding, door priesters verzorgd.
275e VRAAG. Wat is de rechtvaar
digheid Kan er door de liefde van de
rechtvaardigheid afgeweken worden,
zonder dat men daarom onrechtvaar
dig is? (F. E., Koksyde).
ANTWOORD. De rechtvaardig
heid is die deugd, die iedereen het zijne
wil geven. Soms is het mogelijk dat de
iiefde iemand van de rechtvaardigheid
doet afwijken. Of beter gezegd, dat de
liefde vraagt, dat men de rechtvaardig
heid niet tot het uiterste toepast, maar
meer mild weze. Dat is goed mogelijk,
zonder daarom onrechtvaardig te zijn.
Bijvoorbeeld een schuldeiser mag strikt
de afbetaling vragen tot de laatste cen
tiem. Maar als hij nu weet, dat zijn
schuldenaar onmogelijk alles kan betalen
op het ogenblik dat de schuldbnc-f moet
betaald worden, kan hij uit liefde hem nog
wat uitstel geven. Uit rechtvaardigheid is
hij hiertoe niet verplicht. Maar de liefde
vraagt het. Daarom is men nog niet on
rechtvaardig.
276e VRAAG. Hoe komt het, dat
mensen, die niet bidden en niet naar dc
kerk gaan, meer geluk hebben dan een
mens die altijd zijn christelijke plichten
vervult? (X., Oostkamp).
ANTWOORD. Vooreerst moeten
we ons niet laten verblinden door de ui
terlijke schijn van gezondheid, schone
kleren, gemakkelijk leven, veel plezier en
ontspanning, als zou dat nu het echte ge
luk zijn.
Zeker, als die dingen er bijkomen, des
te beter maar ze maken toch niet het ge
luk zelf uit. Wie zal. b.v. zeggen hoeveel
innerlijke mizerie er schuilt onder de
uiterlijke mom van een lachend gezicht?
Bemerken we ook niet. dat mensen, die
uiterlijk, volgens het oordeel van onge
lovige mensen .er erg aan toe zijn en te
beklagen zijn, persoonlijk, in al hun lij.
den dikwijls zeer gelukkig en tevreden
zijn
Waarom laat God toe dat niet-christe-
lijke mensen (schijnbaar en op verre na
niet altijdstoffelijk gesproken, het
dikwijls goed schijnen te stellen Is het
misschien omdat Hij weet .dat deze men
sen met hun gebrek aan christcliik geloof
de mizerie niet zouden kunnen dragen en
helemaal verloren zouden gaan Of is
het om hun. die later een hele eeuwig
heid ongelukkig zijn. hier op aarde een
klein beetje geluk te geven in vereffening
voor het goede dat zii toch ook wel eens
doen Wie zal het zeggen
We mogen het oordeel over een leven,
de enige jaren van ons aardse leven, niet
losmaken van de eeuwige uitkomst. Le
ven op aarde en leven in de eeuwigheid
Is één geheel, als men wil antwoorden
op de vraag wat een gelukkig leven is 1
Denk aairde parabel Lazarus en de rijke
vrek.
De mensen, die niet in God geloven,
behoren tot de partij van de duivel. En
de duivel zorgt in deze wereld goed voor
zijn aanhangers, met de hoop dat ze God
voorgoed blijven vergeten. Zo is het ook
gedeeltelijk uit te leggen, dat het deze
mensen hier zo goed «schijnt» te gaan.
277e VRAAG. Kon God zijn, zon
der de mens te scheppen Hoe zon
Hij dan zijn oneindige goedheid laten
uitstralen? (V. D. B.. Wemmei».
ANTWOORD. God moest de mens
niet scheppen. Dat zou tegen zijn God
heid zelf zijn. God is noodzakelijk, in zich
onbegrensd ,en volmaakt, kan niet af
hankelijk zijn van iets buiten Hem. Moest
Hij afhankelijk zijn van dingen buiten
zich om volmaakt te zijn. dan zou Hij
niet volmaakt zijn. en dus geen God zijn.
Daarom is de schepping een vrij initiatief
van God. Iets dat Hij volstrekt niet nodig
had te doen. Zelfs niet uit 'n drang om
zich te ontplooien, zijn goedheid te laten
uitstralen. Moest dat een noodzaak ziin
in God. dan zou Hij iemand buiten zich
nodig hebben, om volmaakt gelukkig en
bevredigd te zijn. en dus weer geen God
zijn. Daarom is dc schepping volledig
vrij. Dat wil niet zeggen dat ze zonder
betekenis is. onredelijk is. Als we vrij
handelen hebben we daarom nog wel een
reden, een doel. waarom we handelen.
Zo is het ook voor God bij de schep
ping. Hij schept vrij. Maar met het doel
Zijn goedheid te laten uitstralen.
(Uw tweede vraag werd vroeger reeds
beantwoord nr. 179).
278e VRAAG. Waarom draagt de
subdiaken onder de plechtige H. Mis
een tijd de pateen onder een schou
dervelum, waarom niet in missen voor
overledenen? (X., Hasselt».
ANTWOORD. We hebben vroe
ger hier uitgelegd dat dit gebruik om
practische redenen in vroegere tijden tor
stand gekomen is. De altaren waren toen
maar klein, de patenen veel groter. Opdat
ze niet in de weg zouden liggen op het
altaar, werd de pateen door de subdiaken
gedragen onder een grote' doek. die over
ziin schouders hing. wanneer ze op het
altaar niet nodig was. In Dodenmissen
wordt dit weggelaten omdat in die mis
sen de pateen veel kleiner was, daar dan
doorgaans weinig mensen te communie
gingen .en er dus geen grote pateen no
dig was. De kleine lag niet zo in de weg.
en het was dus niet nodig ze van het al
taar weg te nemen, wanneer ze niet ge
bruikt werd.
ROME - LOURDES
OBERAMMERGAU - RI]N - TYROL
- ZWITSF.RLAND - AZURENKUST
- DOLOMIETEN, enz. Begeleide groep-
reizen met
Theo HUYBRECHTS - Reizen
Ommeganckstraat, 55. Antwerpen
Albertstraat, 45 Kortrijk
Vraag kosteloos reisbrochuur.
Met waarborg voor bloei nog deze zomer zenden wij U
30 grootbl. langstelige gladiolcnbollen, blauw. rood. geel.
enz.. 30 tulpenbl. papaver, 30 dubbclbl. amandelroos, 30
hyacintbl. ibcrias, 30 welriekende reseda, 30 hemelsblau
we vergect-mij-niet, 30 begoniabl. balsemijnen, 30 nige-
lias blauw m/groen. 30 zomerbl. violieren, 30 gele mar
grieten, 30 goud-anjelieren. 30
zomerbl. asters, 30 spaanse
maluwe, 30 dubbele zomer-
azaleas, 30 witte sluierbloe-
Elk artikel apart en voorzien van soortnaam,
iij vooruitbetaling (niet verplichtend) op postcheck
nr. 494371 (alles tezamen voor 20 fr.) geen brief of
kaart schrijven, doch naam en adres duidelijk en vol
ledig op de strook. Tegen terugbetaling 23 fr. Plant-
onderrichtingen gratis bij elke bestelling. Zending
franco thuis.
FRANS GIJSELAAR te ESSEN (Grens)