„Volstrekt Niets..." WERELDFLITSEN KERKELIJK LEVEN - 15 - 5 LICHTBAKENS Spaak zegt en schrijft dat de Volksraadpleging volstrekt niets met de zedenleer te maken had Zijne Eminentie de Kardinaal schrijft, dat de mensen zich moe ten laten leiden door de zedelijke beginselen. Twee tegenover mekaar staan de opvattingen komen hier tot ui ting. De katholieken houden zich aan de richtlijnen van hun geestelijke overheidde niet-ka- tholieken volgen de ordewoorden van Spaak. Tot hier is alles nog begrijpelijk. We kunnen immers moeilijk onderstellen, dat de ver woede anti-katholieken de voor schriften van de Bisschoppen zou den volgen, evenmin als wij het ons kunnen indenken, dat een op recht katholiek zou handelen zon der rekening te houden met de richtlijnen van de geestelijke overheid. Maar, ons begrijpen loopt spaak, wanneer we een niet- katholiek horen beweren dat Ietsvolstrekt niets met de godsdienst te maken heeft, wan neer de godsdienstige overheid oordeelt, dat dit iets integendeel WEL iets met de godsdienst te maken heeft. We komen dan tot de vraag Wie moet beslissen over de vraag, of een handeling iets met de godsdienst te maken heeft Het gezond verstand zegt: diegenen die de leiding van het godsdienstig leven in handen heb ben. En niemand anders. Het gaat toch overal zo. Geven we een paar voorbeeldenWie be slist er, waar en wanneer de foot- ballmatchen zullen doorgaan De footballbond. Wie beslist er, waar en wan neer een velokoers zal betwist worden De wielrijdersbond. Wie beslist er over het regle ment De besturen. En de leden moeten zich onderwerpen. En wie er buiten gaat, heeft er niets mede te maken. Welnu, me dunkt, dat wij, bij wijze van vergelijking en om het de lezers duidelijk te maken, kun nen zeggen Het Bestuur van de Kerk beslist wat tot het terrein van de godsdienst behoort. De leden moeten zich onderwerpen en de katholieken doen dit. En zij die buiten de katholieke Kerk staan hebben er, om de woorden van dhr Spaak te gebruiken, «vol strekt niets mee te maken Hij heeft zich in het huis van een an der niet te mengen. Het komt hem niet toe te zeggen, wat met de godsdienst iets te maken heeft. Dit kan en mag ons antwoord zijn. Het is afdoende. Hiermede willen we niet beduiden, dat we niet kunnen aantonen dat b.v. deelnemen aan een Volksraad pleging wél iets, en zelfs zeer veel, met de godsdienst te maken heeft. Maar de redenen, die hier voor gelden, zijn godsdienstige en zedelijke redenen, en wie de godsdienst niet aanneemt en de hogere zedelijke beginselen ver werpt, begrijpt van deze redenen niets. Katholieken en niet-katholie- ken kunnen in het maatschappe lijk leven wel punten van weder kerig begrijpen vindenhet is zelfs mogelijk, dat ze in zeer gro te mate overeenkomen betreffen de de organisatie van een wereld lijke maatschappijmaar, dit kan enkel gebeuren, wanneer de niet- katholieken de beginselen van de natuurlijke zedenleer of moraal aannemen. De natuurlijke zeden leer is voor de katholieken bin dend en is het ook voor de niet- katholieken. Blijft natuurlijk steeds de menselijke vrijheid, al dan niet volgens deze beginselen te leven. Een katholiek kan, ik herhaal het, met een eerlijk niet- katholiek een goed stuk weg sa mengaan in de tijdelijke orde. Wat de katholiek doet met gods dienstige motieven, zal de niet- katholiek dan doen uit humanitai re motieven. Maar een allereerste voorwaarde van samenwerking is, dat de niet-katholiek geen in breuk maakt op het recht van de katholieken, de godsdienstige en zedelijke leiding van de Kerk te volgen. p. B. JANSSENS, o. p. PAASEIEREN RAPEN ROME EN HET H. JAAR. H« Internationaal Congres voor het Aposto laat ter Zee. dat delegaties uit 16 landen telde, werd op 28 Maart besloten. Einde Maart hadden, sedert het begin van het jaar. zowat 300.000 bedevaar ders Rome bezocht. Zulks laat voorzien, hoevelen dit jaar nog Rome zullen be zoeken. Men voorziet, dat voor de maanden April en Mei het dagelijks aan tal bedevaarders niet onder de 50.000 zal dalen. Tijdens de warme maanden Juni, Juli en Augustus zal dit aantal mogelijk wat afnemen, om in September en Octo ber weer aan te groeien. Het Interna tionaal Congres voor katholieke Kunste naars gaat te Rome door van 1 tot 5 September. Ongeveer 250 bedevaar ders kwamen totnogtoe van heinde en verre te voet naar Rome. Op 28 Mei wordt de zal. Jeanne de France hellig- verklaardter dier gelegenheid zal een groep bedevaarders uit Madagascar te Rome zijn. Madagascar telt 3.864.000 bewoners, waaronder 650.000 katholie ken. 61.000 catechumenen. 280 priesters, waaronder 76 inlandse en 1 inlandse bis schop. Op 23 April wordt de zal. Emilie de Rod.it heihgverklaard. Dit is de eerste heiligverklaring van het jaar. Deze heilige is stichteres van het Insti tuut van de H. Familie en leefde van 1787 tot 1852. De Parijse katholieke cydisten richten een bedevaart naar Ro me in. welke op 29 April uit Parijs zal vertrekken. Te Rome verscheen het bekende Geelbock. dat over 400 blz. de activiteiten der Kerk in 1949 behandelt. Mgr. Albino Galletto, directeur van het persbureau voor het H. Jaar. weer legde krachtdadig de opwerpingen, die hier en daar verspreid worden, als zou den de bedevaarders in Italië geen al te gunstig onthaal genieten en... bestolen worden. Verder werden voor de maand April bedevaarten gemeld, ko mend haast uit alle landen van de we reld. o.m. meerdere bedevaarten uit Bel gië. Ten slotte, alle bedevaarders zijn ten zeerste getroffen door het warm ont haal dat de H. Vader hun voorbereid in de talrijke en massale audiënties, waar van meerderen doorgingen in St. Pieters kerk zelf. OOSTAKKER. Op 7 April was het 75 jaar geleden, dat Pieter de Rud der te Oostakker op wonderbare wijze werd genezen. Dit feit wordt dit jaar her dacht. De beenderen van de Rudder zijn tot September in de basiliek van Oost akker uitgesteld. Onlangs had een grote bedevaart uit West-Vlaanderen plaats in aanwezigheid van Mgr. Lamiroy ook de zoon van Pieter de Rudder was' er aanwezig. INDIE. De gewezen eerste minister van de Hindoustaten Cochin en Baroda. met name Sir Albion Rajkumar Banerji, heeft zich tot het katholicisme bekeerd. TOKIO. Het Stadsbestuur heeft subsidies toegekend aan 23 katholieke in stituten. ter waarde van ongev. 900.000 fr. CHINA. llit China kwam Broeder Otaegui S.J. te Madrid aan deze broe der stond aan het hoofd van een dispen- sarium in Centraal-China. waarin gedu rende zijn 20-jarige missie-arbeid meer dan 2 millioen zieken verzorgd werden. Een onlangs benoemde Chinese bis schop zei. bij het vernemen zijner benoe ming. het volgende Het is mijn plicht deze taak en dit ere-ambt op te nemen in geest van offer en gelatenheid Men zal deze woorden begrijpen, als men be denkt, dat op de 12 districten van zijn bisdom er 8 zonder priesters zijn en dat in de 4 andere de priesters door de com munisten in bizondere bescherming worden gehouden. - Te Taihatse (Zuid- China) werd pater Signoret. priester van de Vreemde Missies van Parijs, ver moord. Hij was bestuurder van een le prozenhuis. Hij is de 35ste priester dezer Franse Congregatie, die sedert 1940 een gewelddadige dood stierf. GENEVE. Volgens de Oecumeni sche persdienst van de niet-katholieke Kerken, werd de bijbel reeds volledig vertaald in 191 talen het Nieuw Testa ment in 237 talen. BOEKAREST. De lokalen van het Instituut van O. L. Vrouw van Sion te Boekarest wordt thans door de com munisten bezet. De communistische par tij heeft er een nieuwe leninistische-mar- xistische school, c Zdhanov geïnstal leerd. De administratie van de lokalen en van de kerk staan onder toezicht van de Rus Vodonovic. De kloosterzusters die dit Instituut tot heden bewoonden werden verzocht cnaar hun families terug te keren

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Kerk en Leven | 1950 | | pagina 5