Vrouwenmishandeling
rüÉB
V 4
s t i 1 z w i j
Vrouwenmishandeling is een van de ergste en veel voorkomende vormen
van vrouwenonderdrukking. Het wordt
gerd geaccepteerd en niet gezien als
nog riet. Met dit verschil dat mishandelde
opgevangen werden. Momenteel gebeurt dit Wel. In navolging van
Engeland, Duitsland en Nederland zijn er in België vluchthuizen ont
staan.
door de maatschappij
een misdaad, vroeger niet en nu
vrouwen vroe ger nergens
Sinds kort is er nu ook in Ninove een
ruim huis beschikbaar voor vrouwen en
hun kinderen, die door hun man of vriend
mishandeld of bedreigd werden. De bege
leiding gebeurt door vrijwilligsters
die de vrouwen zowel op medisch, juri
disch of psycho-sociaal gebied bijstaan.
De medewerksters bekijken samen met
de vrouw haar situatie en zoeken samen
naar oplossingen. Uiteindelijk beslist
de vrouw zelf hoe het verder moet.
Daarvoor wordt haar de ruimte en tijd ge
laten. Ook de kinderen krijgen aan
dacht. Wij helpen hen bij het verwer
ken van de spanningen waaronder zij ge
leefd hebben.
Wij willen niet beweren dat het vlucht-
huis de enige mogelijke en wenselijke
oplossing is. Sommige vrouwen zouden
al gebaat zijn bij het krijgen van de
juiste informatie en van mentale en
morele steun. Voorwaarde hiervoor
is wel, dat de hulpverleners tot wie
de vrouwen zich wenden, het probleem
mishandeling zien als een sociaal
probleem. Vele vrouwen lopen al jaren
lang bij zogenaamde hulpverlenende in
stanties zonder dat er van kenkrete
hulp sprake is. Daarom is het belang
rijk om deze instanties b.ewust te ma
ken van het probleem vrouwenmishande
ling.
Mishandelde vrouwen v/orden zelden
ernstig genomen met als gevolg dat
zij zich schamen om er over te praten.
Eén van onze doelstellingen is dan
ook dit probleem uit de taboesfeer
te halen.
Vrouwen word je mishandeld
of 'ben je geïnteresseerd om mee
te werken
bel 054/33 55 02
voorlopig "s avonds en in de weekends
054/41 51 23
054/33 39 86
054/33 46 26
Aangezien wij nog geen beroep kunnen
doen op subsidies, is alle financiële
steun welkom. Je kunt storten op het
bankrekeningnummer 068-0780300-59 voor
de vzw Vrouwen tegen mishandeling,
postbus 63, 9400 Ninove. Voor stor
tingen vanaf 1000 fr die dan aftrek
baar zijn van de belastingen op het
postrekeningnummer 000-0150371-21 van
Welzijnszorg Guimardstraat 1, 1040
Brussel met vermelding 'steun vzw
Vrouwen tegen mishandeling, Ninove'
vzw Vrouwen tegen Mis
handeling, Ninove
Debatavond C.V.P. Staat, mythe of werkelijkheid
AIH'ih
Op vrijdagavond 25 april ging in zaal Volkshuis het debat "de C.V.P.
staat, mythe of werkelijkheid" door. Deze gespreksavond werd geor
ganiseerd door het Ninoofs Progressief Front. De reden waarom dit
debat niet doorging in jeugdhuis Ti en-Twen, zoals eerder gepland was,
lees je ergens anders in de krant. Na tevergeefs wachten op Van
Doorslaer (joernalist van De Morgen) opende moderator Luc Liscn om
20h30 het gesprek. Traditiegetrouw kreeg elke spreker een kwartier
tijd om zijn standpunten uiteen te zetten. In het tweede gedeelte
van de avond ging dan het eigenlijke debat door, waarbij het ruirn
opgekomen publiek goedaan zijn trekkerf kwam. Op te merken valt dat
de uitgenodigde CVP-vertegenwoordigeri geweigerc hebben aan het
debat deel te nemen. Onmacht of overmacht, wie zal het zeggen
scholen, omdat ze uit de echt
De klassesolidariteit in de C.V.P.
De eerste spreker was Leo De Haes van
Humo. Hij schetste een korte histo
riek van de C.V.P. en legde vooral de
nadruk op de interne veranderingen bin
nen de partij. De C.V.P. die een de
confessionalisering doorvoerde door de
naam katholiek door christelijk te ver
vangen, blijft een standenpartij. De
partij die steunt op het patronaat
(V.B.OjV.E.V.) de landbouwers (de Boe
renbond) en de arbeiders (A.C.V.) legt
denadruk op de klassesolidariteitdit
is volgens de Haes een middel om de
Christelijke arbeiders achter de be
langen van het patronaat te krijgen.
De valsheid van de klassesolidariteit
blijkt duidelijk uit het economisch
programma Voorspoed door moed wat
volledig in strijd is met de belangen
van het A.C.V. Verder wees hij ook op
het feit dat de C.V.P. een subsidie
staat gecreeërd heeft waarin vooral ei
gen organisaties (katholieke scholen,
mutualiteit) bevoordeeld worden. Be
langrijk is volgens hem ook het perso
nalisme en het gemoraliseer door de
C.V.P., gevoerd door middel van holle
slogans, nietszeggende uitspraken en
abstrakte bewoordingen.
In de campagne van de C.V.P. staan de
mensen centraal 'Omdat mensen belang
rijk zijn doch in werkelijkheid, ver-
litzen leraars hun werk in katholieke
ze uit de eent geschei
den zijn, krijgen organisaties die zich
uitspreken voor abortus geen subsidies
meer, wordt van de arbeiders verwacht
dat ze de klassestrijd opgeven.
En het A.C.V.
De tweede spreker was Jef Vermaere (Lan
delijke Bedi'endencentral e) Hij noemde
het programma "voorspoed door moed" een
werk van de krypto-1iberalen in de C.V.P.
Hij pleitte vooral voor een breuk tussen
A.C.V. en C.V.P; het A.C.V., die de
klassestrijd erkent, kan niet blijven
samengaan met de C.V.P. Vanuit de Chris
telijke arbeidersbeweging zijn er gen
aantal startpunten om de breuk C.V.P.-
A.C.V. te bewerkstelligen. Het A.C.V.
dient zich meer onafhankelijk op te stel
len en moet zich direkt tot de militant
aan de basis richten. Ook moet er druk
uitgeoefend worden op de ACV-mandata-
rissen om het programma van het A.C.V.
te verdedigen. Hij voegde eraan toe
dat in de huidige situatie dit denk
beeld tamelijk idealistisch is; en dat
dergelijke breuk zich niet in de eerst
volgende jaren zal voordoen.
Daarna kwam Piet Lampaert (redacteur
van de Rode Vaan) aan de beurt. Hij
sloot zich vooral aan bij de vorige
spreker. Doch hij ziet meer baat in
een andere partijer. om een dam op te
werpen tegen de C.V.P. staat. Zi.in
hoop lag vooral bij de socialistische
partij die er voor kan zorgen dat de
macht van de C.V.P. duidelijk beknot
word t
Uit het leven gegrepen.
Een basiswerker uit Alken haalde situ
aties aan waaruit de machtswellust van
de CVP-mandatarissen in zijn gemeen
te duidelijk tot uiting kwam. Er kwam
vooral hilariteit in de zaal toen de
spreker enkele corrupte praktijken van
de C.V.P. in Alken naar voor bracht.
Nieuw Links onze enige hoop
Ward Bosmans (De nieuwe Maand) was de
laatste spreker. Volgens hem is de
huidige toestand niet het gevolg van de
sterkte van de C.V.P., maar wel van de
zwakheid van links dat hopeloos verdeeld
is. De macht van de C.V.P. berust vol
gens hem op het feit dat deze partij
geen enkele echte ideologie heeft, maar
gewoon zijn macht wil uitbreiden en daar
bij evangelie en dergelijke gewoon mis
bruikt Men kiest voor machtsbehoud
en daarna vertaalt men dit in godsdienst
ige termen. Het enige middel om de C.V.P
staat ongedaan te maken
is volgens hem een vernieuwing in de
linkse beweging. Hij rekent vooral
op de socialistische partij, die de
grootste linkse beweging is om aan de
huidige situatie iet s te doen. Doch
eerst moet de verziekte sfeer binnen
het socialisme grondig gewijzigd wor
den. ër moeten nieuwe uitgangspun
ten gevonden worden die zich opzetten
tegen misbruiken zowel in kapitalis
tische als marxistische staten.
Hij pleitte vooral voor eenheid in de
linkse beweging, die moet steunen op
een gemeenschappelijke basis. Links
dat in oorsprong een revolte was te
gen de onrechtvaardigheid, kan zich
permitteren om verschillende mening
en te hebben. Doch de basis moet
één blijven.
Inmiddels was het reeds 22 u gewor
den en een geslaagde tussenkomst van
de moderator dreef iedereen naar de
toog om de ondergane emoties door
te spoelen.
Na een kleine pauze begon het debat
en onmiddellijk werd door het publiek
de operatie "doorbraak" in vraag ge
steld. Terecht vroeg men zich af
of dergelijk initiatief wel succes
kan hebben binnen de socialistische
partij. Bosmans erkende dit gevaar,
vooral door het feit dat dit een ini
tiatief is van bovenuit. Volgens
hem is dit de enige mogelijkheid,
omdat van de revoltes van de zesti
ger jaren, die resulteerden in de op
richting van enkele nieuwe partijen
in de zeventiger jaren, niets meer
overblijft. De socialistische par
tij staat voor de keuze te vernieu
wen of te verdwijnen, waarbij vooral
rekening gehouden moet worden met
wat aan de basis leeft.
Ook Piet Lampaert dacht in deze rich
ting, toenhij zei dat hij geen hoop
heeft in groepen buiten de traditione
le partijen. Volgens hem is het basis
werk binnen de partij (vooral A.C.V.
binnen de C.V.P.) het belangrijkst, al
dus moet men proberen macht naar zich
toe te trekken. Op een vraag welke
nu de huidige rol van de hoge clerus
binnen de C.V.P. is, antwoordde het pa
nel éénsgezind dat de traditionele cle
rus uitgeteld is, doch Tindemans en co
hebben gretig hun rol overgenomen.
Leo de Haes bracht het gesprek op de ban
den van de C'.V.P. met de economie.
Reeds in zijn uiteenzetting had hij erop
gewezen dat er grote bindingen
bestaan tussen de C.V.P. en de econo
mie via de verschillende C.V.P.-manda
tarissen, die zetelen in verschillende
beheerraden. Hij stelde dat wanneer
de K.P. de macht kreeg, deze partij ook
niets kan veranderen aan de huidige toe
stand, omdat de kapitalisten nog al
tijd de economische hefbomen van de ka
pitalistische maatschappij in handen
hebben. Hier wordt duidelijk het hele
systeem in vraag gesteld. Terecht werd
dan de vraag opgeworpen welke dan het
middel i s°om een linkse niet-autoritaire
maatschappij te organiseren. Hier moest
het panel dan terugvallen op het basis
werk. Men verwees naar de rol van ver
schillende basisgroepen i.v.m. de sta
king van de federatie Wijnen.
Hiermee wordt eigenlijk het debat samen
gevat; er zijn wel verschillende initia
tieven, doch het basiswerk is onmisbaar.