FILM Vervolg bedenkingen bij een kongres KIJLTU l'RCCNTHUM. Wat het Ninoofs Kuituurcentrum betreft dat gepland is op het einde van de Graanmarkt achter de huizen van de Nederwijk, zijn er toch heel wat bemerkingen. Als we het inplant ingsplan bekijken zienwe dat er een ferme hap gebeten wordt in de achter tuinen van de Nederwijk zonder dat deze oppervlakte strikt nodig is voor het eigenlijke Kuituurcentrum. We lezen immers op het plan Patio, Leestuin, Parking 125wagenr», Parking voor bussen, Lovertheater enz. Dptp ganse oppervlakte groen en asfalt is eigenlijk ruimteverspi11ing als we zien. dat er naast de Koepoort een nieuw plein wordt aangelegd, daar waar vroeger de Twijndersweg gelegen was (zie foto). Door het verdwijnen van deze steeg, kwam de Koepoort half in zijn b 1 o6tge _t e staan en kregeh'~we een zicht op de acüterboinv van de hüT hnp1 enT~ Deze ~sTo pTëTnaanleg zal opnieuw TTeze nieuwe p i e i n a a n i gebruikt worden als parking, dorr gebruikers "an i---*- j---' Vooral ■jui'i jciJiuners van het toekomstige Ku"1 kuurcentrumin plaats van de parking achteraan de Nederwijk. We kennen trouwens goed genoeg de menta liteit van de autobestuurders die, als het mocht, hun wagen zouden par keren op het voetpad. Trouwens onze schepenen geven het voorbeeld, door een privé parking te voorzien aan de deur van het stadhuis. 88 MILJOFN Uit 'e uiteenzetting van schepen Timmermans konden we afleiden dat het dossier van het kuituurcentrum ru reeds zo ver gcvoroerd is, dat er enkel nog gewacht wordt op de handde- kenirg vari aovrouw Minister De 8acker voor het toekennen van de staatssubsi die (55 miljoen). Het geheel zal vol gens raming 88 miljoen kosten, B.T.W. inbegrepen. Als we denken aan de lij densweg van het Kultureel Centrum van Aalst, weten we dat deze cijfers met een korrel zout moeten genomen worden. De heer Mark De Gryze, inspecteur bij het Ministerie van Nederlandse Kuituur bevestigde dat als alles vlot verloopt er nog dit jaar kan begonnen worden met de aanbesteding. Dus als er nog iefcs wil veranderen aan dit plan zal het vlug moeten gebeuren, want binnenkort zullen terug de bul dozers verschijnen rond de Koepoort en we weten uit onder vinding hoe verniel krachtig deze ma chines zijn als we denken aan de slo ping van het stationsgebouw Tijdens de uiteenzettig van de direc teuren van de kulturele centra van Dilbeek, Bornem en Waregem was de zaal stilaan leeggelopen naar de cat fetaria. Niet te verwonderen dat er weinig reactie kwam uit de zaal de aanwezigen waren werkelijk overdonderd door deze massa-informatie Ondertussen was het 17u30 geworden en zaten de toneelspelers ongeduldig te wachten op de uitslag van het Toneel- tornooi. Opnieuw was er veel volk om de slottoespraak van Schepen Moens te ondergaan. Het geheel werd afge rond met een receptie. Een kongresganger priester daens, waar ben je? van "Dag DAENS" van Karei Het werd aanschuiven Zoals zovele anderen, trokken we tijdens het laatste weekend januari laatstleden naar de jeugdclub Tien Twen, orfi de film Vanderlinden en Marcel Martin te bekijken, in een lange rij, om ten slotte terecht te komen in een zaal, waar nognauwelijks een zitplaatsje te bemach tigen viel. Zowel jong als oud bleken belang te stellen in de film gemaakt in eigen stad door mensen van eigen streek. Te oordelen naar de opkomst aan het publiek, zijn de ninovie-ters dankbare sen De inrichters, van hun kant men- van te bereiden op hun film tijd van priester Daens bij ée prezentatie door het publiek aan de kant we wachtten op de film. van de opkomst evenredic Dag Daens hadden getracht de toeschouwers voor er waren reprodukties van foto's uit de De nogal anekdotische verduidelijking eenfilmploeglid, was eerder een poging om van de filmmakers te krijgen. Maar enfin, De vraag wasnatuurlijk of de kwantiteit zou zijn met de kwaliteit van het gebeuren Het bleek om zo te zeggen een film over een film te zijn over het draaien van "Dag Daens". Hoofdpersonage van de prent is de tiener An. Samen met een aantal andere jeugdige habitue's van de jeugdclub woont ze bepaalde opnamen bij van de film die gedraaid wordt op initiatief van de jeugdclub Tien Twen. Eerst zien we pratende en drinkende jon geren aan de toog van het café. Bedoe ling blijkbaar om de toeschouwer ener zijds eens het publiek van de jeugd club van dichterbij te laten zien, anderzijds te konfronteren met de pro blematiek van de jongeren in onze ka- pi tal i sti sche konsumptiemaatschappij Van belang schijnt hier vooral de si tuatie en ideeën van de werkende en werk loze jongeren, evenals de graad van be reidheid tot engagement ter verbete ring van hun werkomstandigheden. Ver der wordt An gevolgd bij fragmenten van filmopnamen zo bvbij het ma ken van een groepsfoto met fabrieks kinderen, bij de stichting van de par tij van priester Daens?... De filmmakers beoogden hier een zich inleven van het publiek in de figuur van priester Daens, die, samen met het gezin van zijn broer Pieter Daens, een harde strijd voerde voor de verbetering van de ellendige arbeidsomstandigheden van het gewone volk rond de eeuwwisseling. Een mooi scenario dus. Een poging om de toe schouwer duidelijk te maken dat nu, iret als toen, leef- en arbeidsomstan digheden nog te wensen overlaten en dat er nog altijd mensen zijn, in dit geval jongeren-de hoop van de toe- komst- die bereid zijn te strijden Ondanks alle gevolgen daaraan verbonden (zaals onbegrip en tegenwerking van de omgevi ng) Prentjes De film bleek echter zo amateuristisch, dat hij ons in geen enkel opzicht kon boeien en ons hoe langer hoe meer ging ergeren. Ondanks het goede scenario idee, konden we ons noch in de huid van de 19de eeuwse familie Daens, noch in die van de 20ste eeuwse jongeren stekeN. We voelden de uitbuiting, de ellende en de strijd niet aan. De prentjes die we zagen lieten ons onberoerd en de figuur van priester Daens kwam maar niet uit de verf. Gelukkig hadden we kort voor dien het prachtige toneelstuk gezien dat door het N.T.G. gezelschap opge voerd werd, anders hadden we niet veel van de film opgestoken. Ja, meer dan ee n "Dag Daens" is het heus niet ge worden. En hier rijst dan de vraag, waarom de filmmakers zo nodig een, zo moeilijk en komplex onderwerp als priester Daens moesten aanpakken, onder werp dat ze duidelijk niet aankonden. Boodschap Was het soms om de politieke lading die er achter de figuur steekt Natuurlijk was Daens in de eerste plaats een oprecht en bezield mens, die het goed voor had met het arme en ui't- gebuite Vlaamse volk. Desondanks was hij ook een progressie ve katholiek, die wel streed tegen de konservatieve, verfranste en aan hét kfepitaèl verknochte geestelijkheid, maar hentegelijk de ogen probeerde te openen voor het "gevaar" van de opko mende socialistische partij. Zijn vrees dat het volk de kerk de rug zou toekeren, zich zou wenden tot de roden was reeëlMaar Daens was een kind van zijn tijd en laten we hem derhalve geen te slecht hart toedragen. Niettemin zijn er heden ten dage mensen en partijen, die dergelijke helden uit het verleden opdiepen en belichten in de hoop daar voordelen uit te halen. Ja, sommige progressieve, vlaamsgezin- de, sociaal voelende katolieken, onder welke namen ze ook naar buiten mogen treden. We konden ons niet van de in druk ontdoen, dat zo'n ideologie er de filmmakers toe gebracht heeft om pre cies over Daens een prent te draaien. Bekijken we maar even de erg symbo lische eindscène, waar An op de trein sporen loopt en tot de toeschouwer zegt "Priester Daens leeft voort onder ons". Onder de jongeren van de jeugdclub Tien Twen Onder de Ninovieters Boodschap die weliswaar niet erg dui delijk overkomt gezien da amateruris- tische filmaanpak, maar niet kan gene geerd worden. Techm rt Zo bleek al spoedig, dat onze eren niet goed al-gestemd waren op het beluisteren en bekijken van de prent. De klank was zodanig slecht soms, dat we nauwelijks iets verstonden. En de beelden waren bijwijlen zo duister, dat we met de moeite een en ander konden onder schei den. Misschien een poging om een ze kere sfeer te scheppen Volgens ons eerder een poging om gebreken op het vlak van het dekor te verdoezelen. Om dan nog te zwijgen over het versprin gen van beelden over de generiek, die zo vlug voor onze ogen voorbij trok, dat we er zo goed als niets konden van lezen. Beperkingen van super 8 liggen hier ze ker aan de basis. De vraag rijst wel of men zich dan niet beter aan het me dium kon aanpassen. Tenslotte kan men niet aan het publiek vragen zich aan te passen aan de technische beperkingen van super 8. Akteurs - Wat nu de keuze van de acteurs betreft, daar kan ook nog een en ander op aange merkt worden. Zo begrijpen we bijvoor beeld niet, wat een Jenny Tanghe in de film komt doen. Eventjes een pooort o- penen, meer niet. En dat terwijl haar naam in grote letters op de generiek prijkt We hadden zo het gevoel dat deze bekende Vlaamse actrice er maar bijgesleurd is geworden om publiek aan te trekken. Anderzijds vonden' we het betrekken bij de film van gewone mensen uit Ninove op zichzelf wel een goed op zet. Maar bij de vertoning konden we ons niet van het idee losmaken dat, dat de massale opkomst van het publiek en zijn weinig critische houding, precies hun oorzaak vonden in het feit, dat er bekende gezichten, straten en gebouwen in de film voorkwamen. Wie gaat er nu niet kijken en wie zou er nu negatief durven staan t.o.v. een film waar in hij zelf, een familielid, een buur, ...op treedt Ontgoocheli ng Ten slotte was ons ook niet duidelijk, waarom persé in Ninove moest gefilmd worden en niet in Aalst, de stad van Daens. Had Aalst nu op duizenden ki lometers van Ninove gelegen, dan had den we het begrepen. Maar Aalst ligt vlakbij Een achteruit stellen van een zekere historische authenticiteit om in de gunst van de Ninovieters te komen - Diep ontgoocheld en woedend wegens de verspilling van zoveel meters goeie pellicules en vooral wegens het in het ootje te nemen van de argeloze Nino vieters, zijn we, na de film naar de uitgang gevlucht. Maar onze weg werd versperd door een duwende en stompende menigte, die niet goed wist welke kant ze ui tmoest G. volgende aftraak zen op het Pr. Bsnnp e'n ping o n cfe r het I) e wind "van D h er sloeg een wönrTe i ma De _P i e - TTize TTsfco - me. ci o iycy c c i »v u 11 tf II! r i s c h e wij k~7~D eze opvullen do 5"r~ een" 'me uw plein is een n o o d o o 1 o s s i n g De Koepoort verTfest hierdoor Tb taal ïïaar waarde als ~TTPoort

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1980 | | pagina 9