begin van onze carrière.
KL. Werd er toen al veel entree
givraagd
CARDOEN Dat was veertig, dertig en
twintig frank. En wij hebben nog ge
weest dat w'er achthonderd induwden
waar maar vierhonderdveertig plaatsen
waren.
KL. Wat deed ge dan met het geld?
CARDOEN Wij speelden toen met volle
dige orkesten en daar ging veel geld
naartoe
KL.: Met Ninoofse muzikanten
CARDOEN Dat was onder leiding van
Jules Walraevens. Onder andere heeft
daar lang een zekere Delannoy bijge
speeld, een broer van Cyriel Delannoy,
de gewezen boxer. Ja, en er waren er
nog van Ninove Doreken Chavatte was
de historische figuur in de groep. Do-
reken, die een lichaamsgebrek had aan
zijn been, kon zich moeilijk verplaat
sen. Maar allegelijk was Doreken daar
's avonds voor elke repetitie. Hij was
de beste begeleider op akkordeon.
Akkordeonbegeleiding was vooral inte
ressant voor de repetities, beter dan
piano of zo. Wij gaven hem dan een
potje 's avonds en eens 20 F. Da's nu
allemaal niet meer te betalen. Als
ze nu eens naar de repetitie komen en
ge spreekt van geen duizend frank.
Dat gaat allemaal niet meer nu. En in
die tijd, wij keken niet op een frank
voor toiletten en kostumering en zo.
Ik was er neig sekuur op dat alles goed
tot zijn recht kwam en daar kroop ook
veel geld in. Wij waren een troep
toneelamateurs, wij speelden niet uit
winstbejag.
KL.: Werd er ook op verplaatsing ge
speeld
CARDOEN Ja, maar enkel in de rand
gemeenten, als men ons vroeg voor
de kaatsers, voor wat men ons kon
geven, 5000 F. voor gans de groep.
Zo hebben we nog op verplaatsing ge
weest naar Pollare op een kolenwagen
binst de oorlog, omdat we geen ander
vervoer hadden. Zodat we ginder
aankwamen zo zwart als een kolenzak.
Ge kunt u een gedacht geven hoe pri
mitief dat allemaal ging.
KL.: Nog zo'n situaties meegemaakt
CARDOEN Dat zou een hoofdstuk apart
zijn, mijne jongen. Zo kan ik hon
derd zaken vertellen. Georges en ik
deden er steeds naar om er mekaar te
laten invallen. De ene wou zich
meester tonen over de andere.kwestie
van improvisatietalent. Want er
werd voortdurend geïmproviseerd, niet
alleen met Georges Cassiman. Ik wil
hier ook graag hulde betonen aan
Gaby van Londersele.
KL. Was hij er ook van in het be
gin bij
CARDOEN Nee, dat is de laatste
vijfzes jaar nu gebeurd, sedert
de karnavalrevue
KL. Wanneer was jullie groep dan
gestopt
CARDOEN Georges en Angèle waren dan
naar Amerika vertrokken. Zo waren we
onze pions kwijt en ik mijn rechter
arm. Zo ben ik gestopt voor verschei
dene jaren.
KL.Hoelang heeft Jeugd en Vreugd dan
geduurd
CARDOEN (denkt even na) Toch een
twintig jaar.
KL.Op het moment dat jullie stopten,
welke gezelschappen deden er dan nog
verder
CARDOEN Hoger Op is dan ook beginnen
slinken. Maar ik rappeleer me ook een
gezelschap waarin Ria Pia en haar ouders
de hoofdpionnen waren. Ze hadden o.a.
een wereldkampioen, in mijn ogen, op
akkordeon, een echte artiest, de beste
akkordeonist die ik ooit geweten heb,
een ware fantasieman. Hij speelde
achter zijn rug, boven zijne kop...
en hijzelf was een personage als een_
jeunepremiereen filmakteur. Spijtig
genoeg was dat verloren talent. Ik
heb gehoord dat hij getrouwd is en dat
zijn vrouw hem verbood om nog te spelen.
Hij is wel nog leermeester geweest in
een muziekschool. Die wegen lopen
dan uit mekaarge weet hoe dat gaat.
Maar ik heb altijd veelsympathie voor
Ria Pia gehad. Zo heb ik overlaatst
met een prinsverkiezing, toen ze hier
moest spelen, nog achter de scène eens
met haar van gedachten gewisseld over
die tijd.
KL. Ze kende u nog
CARDOEN Direkt, nondepitjes. Ze
is heel sympathiek altijd. Die mensen
hebben alle kapaciteiten, maar 't volk
moet u willen, hé. Als z'u niet wil
len, dan moogt ge doen wat ge wilt en
als z'u wel willen dan moogt ge ook
doen wat ge wilt, maar dan in de goeie
richting
KL. Kwam er al minder publiek vóór
Georges en Angèle naar Amerika vertrok
ken
CARDOEN Banee, we hebben altijd voor
stampvolle zalen gespeeld. In die tijd
was er hier een belleman, Fred Coppens
en we moesten maar juist overdag eens
doen uitbellen "Hedenavond dat en dad-
de..." en het zat stampvol direkt.
KL. Die belleman was door de stad
aangesteld
CARDOEN Toch niet, ge moest hem zelf
betalen. Hij belde wel uit voor 't
stad. We hebben nog ooit gespeeld in
een poort hier alachter in de Nederwijk
en er konden 120,130, zelfs 300 mensen
binnen in een poort waar ze hoop en
al 2 auto's konden zetten. En dat was
allemaal tot steun van een kaatsing,
een biljartklub. Ge kent dat lieken
"Marcel, toe, help ons eens, speel
eens een stukje, een revueke*. Dat
ging natuurlijk maar primitief. Zo
wou Omer Van Trimpont hunne Frans
eens niet meer van de scène komen als
hij gezongen had, omdat hij zoveel
succes had.
KL. Die liedjes schreeft ge zelf
CARDOEN: Ja, ik schreef de tekst van
de liedjes,de muziek werd overgenomen
van gekende succesnummers, want ikzelf
ken geen noot muziek zo groot als de
koepoort
KL. Hartzeer gehad als het gezelschap
'stopte
CARDOEN Toen Georges Cassiman terug-
kwam uit Amerika, waren we direkt weer
in gang. Ik weet nog goed, in de Cer-
kel was er feest van een turngroep
en natuurlijk werden wij tweëen direkt
uitgenodigd om een sketch te spelen.
Wij speelden "De Komeren" en we schoven
daar een speciale situatie in. Georges
was namelijk alléén weergekomen van
Amerika, Angèle was ginder gebleven.
De sketch begon, zonder dat het gere
peteerd was, met een weerpraatje.
Georges zei dat het slecht weer was
't allenkante, in Appelterre, in Zand
bergen, in Woubrechtegem, in Brussel,
zelfs tot in Amerika toe was het slecht
weer. Ik vroeg hem hoe hij dat wist
dat het daar ook zo was en hij ant-
woordde daarop dat hij daar een kennis
had wonen. Ge kunt u de storm van
het publiëk voorstellen, want ieder
een wist wel dat hij hiermee zijn ei
gen vrouw bedoelde, (hij doet fijn
tjes de sketch na).
KL.Hoe zijt ge dan in de karnaval
revue terechtgekomen
CARDOEN Wel ze zaten wat in
"ferket" van spelers en Gaby van
Londersele is dan bij mij gekomen
en heeft gevraagd "Petje, ge
zoudt dat toch nog eens moeten doen
voor ons." Zo zit ik er natuurlijk
weer in.
KL.En geiren
ÜARDOEN Ik ben dat verplicht aan
't volk van Ninove. Ziet ge, 's avonds
zit ik wel eens graag op mijn gemak en
als die repetities dan in gang komen,
moet ge alle avonden marcheren.
Maar natuurlijk, er is daar een sfeer
van vriendschap en dat brengt veel
goed teweeg.
KL.Het heeft toch weer veel succes,
dat doet toch plezier
CARDOEN Ja, het volk is ons nog
nooit vergeten. Zo hebben we een
sketch gespeeld :"0ver 25 jaar",
waarin we opkwamen in politie ver
kleed, ik en onze Kazzen, Kamiel
Van Impe. Hewel, het volk is recht
gestaan en is beginnen applaudisseren.
Ge kunt denken dat zoiets ter herte
gaat, dat het volk u na 25 jaar nog
steeds goed ontvangt.
KL.: Wie schrijft er tegenwoordig
dë rollen?
CARDOEN Dat is Baro en Merkaert en
de regisseur Van GinderachterMaar
voor onze rol heb ik altijd ingestaan.
Ik weet zo, zonder pretentie, wat het
volk moet hebben en wat ze niet moe
ten hebben. Rollen, waarvanik de tekst
moet van buiten leren, dat ligt me niet.
Ik speel graag voor de vuist weg. Na
tuurlijk, als ik iets ga zeggen, weet
ik wel degelijk dat ik dat mag zeggen.
Er zijn jongens die zich in hetvuur
van hun rol laten gaan en die dingen
uitkramen die niet mogen. Ik heb mij
de tucht opgelegd dat ik wel degelijk
weetniettegenstaande dat ik het uit
de vuist zeg, dat mijn woorden gewogen
zijn vóór ze eruit komen. Ik kan het
publiek iets laten verstaan met mijn
ogen of een gebaar. Ik moet daarvoor
niet klappen, de mensen weten wat ik
vervolg blz.