Toneel in Appelterre en Meerbeke danst 1ST. the Leading Succes Tour I g.v.d. TC matic te tollembeek "Willen is kunnen" (Appelterre), een oude bekende van het eerste tor nooi was er deze maal terug bij met "engeltje" van Westra en Dorst die meer dan gekend zijn voor hun kome dies. Doet engeltje aan hemelse zaken denken dan bedoelen er Joost, de oude knecht, en Nelis, de boer, er geheel andere zaken mee. Voor Joost is het zijn zelfgestookte jenever en voor Nelis zijn het vrou welijke wezentjes, die hem liefde vol bejegenen. Is Joost ruim 30 jaar ouder dan Nelis, toch kunnen ze samen 't best opschieten om zowel de veldwachter te bedotten, die kost wat kost de zelfgestookte jenever wil vinden, als om Tonia Krabbenbeek, de oude huishoudster, te beduvelen die er enkel op uit is om beide kornuiten aan het werk te zetten op het land. Als pikant ingrediënt heeft men Katia, de dochter van de veldwachter, een liefdevolle verschijning waarop boer Nelis verliefd is (hij is trou wens niet de enige van wie Katia houdt) en Saartje, een bescheiden meisje, die volgens haar tante Tonia Krabbenbeek wel best een goede partij zou zijn voor de niet zo trouwlustige en nog minder trouwe boer Nelis. De tante zal er ten slotte toch in lukken haar nichtje te verloven met de boer. Dit alles geeft stof genoeg voor een luchtiae en vlotte komedie. Als de- kor de woonkamer, daarin twee deu ren, een venster en een ingemaakte kast, allemaal openingen waarlangs de personages gepast kunnen ver dwijnen en verschijnen. Jammer ge noeg werd deze mogelijkheid te wei nig uitgebuit en was de voorstel ling over het algemeen te traag om alle gags en woordspelingen tot hun recht te laten komen. Bij het einde, toen al de personages op de 'scène stonden, was iedereen zo opgesteld dat men onmogelijk kon zien wie of wat er voor het raam verscheen en wie tegen wie sprak. Zonder dan nog te spreken van de stoel die het zicht op de opening van de inge maakte kast belemmerde zodat men menigmaal moest raden wie eruit kwam gekropen. Over de verlichting, vrij ongelijk en slordig, en het smakeloos dekor, een vuil, killig grijs waarvan som mige panelen zelfs in verschillende kleuren waren, zullen we het maar niet hebben. Wel dient de prestatie van Jan Tor- rekens, als de knecht Nelis en die van mevr. Cosijns als Katia, te worden onderstreept en behoeft de nieuweling van het gezelschap, Geert Faute, een meer dan verdiend applaus voor de wijze waarop hij de hoofdrol verdedigde tijdens het vrij homo geen spel van het gezelschap. Als derde voorstelling in het ka der van het tornooi heeft men de opvoering van "De Muizenval" van Agatha Christie door Dansana (Meer beke). Deze gekende thriller, waar in brigadier Trotter te midden van een wirwar van intriges en valstrik ken de ware dader tracht te ontmas keren, is welbekend bij toneellief hebbers De personages werden gelijkwaardig n,aar voren gebracht in een span nende regie van Edgard Berbé. Het dekor was verzorgd en funktio- neel zoals een dekor hoeft te zijn en de verlichting was juist afge steld, vrij van storende schaduwen op de achtergrond of helle en don kere plekken met de nodige licht- aksenten. De begeleidende muziek had iets beter verzorgd mogen wor den. Maar dat wordt toch wel een ietsje teveel vitten over details. De grote schaduwzijde van deze voorstelling is dat ze niet plaats greep in het kader van het stads- tornooiJammer.Tijdens de pauze maakten enkele spelers en bestuurs leden in een kort gesprek duidelijk dat ze niets hebben tegen het tor nooi op zichzelf maar dat ze wel iets hebben tegen de kompetitie geest waarmee de verschillende kringen aan het tornooi deelnemen en, ging één van hen verder, voor de centen moeten we het niet doen, want we hebben de subsiedies van verleden jaar nog niet ontvangen. Coppens Jean-Pierre Lang geleden durfden twee Oostendse lolbroeken het aan om een rockband te vormen, en muziek te maken die zo'n kruising was tussen rythm and blues en hardrock. In West-Vlaan- deren een zeer gedurfde optie, daar men in die streken alleen in die laatste muzieksoort is geïntres- seerd. Niet te verwonderen dat Tjens-Couter ter ziele ging, want mooie liedjes duren niet lang, hoog- sten drie minuten. Wat er van Pol Decoutere geworden is weet ik niet, waarschijnlijk ver huurt hij strandhokjes op de plage van Oostende. Arno Hintjens werd echter uit de goot opgevist door Belgiës top-producer Jean-Marie Aerts, en tesamen zetten die twee de groep T.C.Matic op. Nu wilde het toeval dat jeugdclub "VROEMM" (of "VROAARR" of "KRIEEPP" ik wil er vanaf zijn) op zaterdag 12 december T.C.MATIC naar Tollem beek haalde, in zaal Willem Teil (prachtige zaal overigens) Graal aaik veel volk was er ginder, doch de rock-journal i st van 't Klok- zjiël was ergens anders aan 't pot ten, en daar T.C.Matic meer verdien de dan dat, nam ik zelf maar de schrijfmachine ter hand, en ziehier wat volgt 20 uur stond er op de affiche, het bleek echter 21 uur 30 te zijn toen T.C.Matic begon, dus dat viel nog mee. Ze zetten complexloos in met "Viva Bomma"i_eil direkt wisten_we al wat ons te wachten stond. Hakkerige en hardwerkende drums (heeft die Rudy Cloet gezwoten zeg), bonkende bas van Ferre Baelen, fantasievolle keyboards van Serge Feys en keiharde gitaar van Jean-Marie. Arno Hintjens dat is een geval apart. Zo'n stem dat hebben er niet veel en zijn pre sence kun je niet beschrijven, dat moet je zien Ook bleek dat die enorme boxen er niet voor niks ston den zij gaven zeker 120 decibels, doch desondanks bleef de klank comme-ga (duim omhoog). Na "Viva Bomma" kregen we direkt al drie hoogtepunten met "Bye Bye Till The Next Time", "L'Union Fait la Force" en "With You", alle welbekend uit de elpee. Die elpee werd er overigens feilloos doorgedraaid, waarbij Arno het nummer "Stop Rock" van volgend kommentaar voorzag "...Dat is hier e liedjen over Ame rika, 't land van de hamburgers, van de cola en van Bruce Spring steen, de Rock'n Roll queen Waarvan akte. Na een goed halfuur kreeg Arno het nogal op zijn heupen vanwege de im mobiliteit van het publiek Waddis me dat hierre, dedju Danst, g.v.d. Is dat hier mis schien een katholieke club of zo?... Maar ja, van een publiek dat groten deels bestond uit hard-rockers, pun kers en V.M.O.-ers (inderdaad, zulke liepen er ook rond), kun je niet veel verwachten T.C.Matic kreeg wel eindelijk het volk van de grond met "Oh La La La, C'est Magnifique", doch dit bleek reeds hun laatste nummer te zijn. Schuchter bis-geroep deed hen toch terugkomen waarbij ze met hun laat ste single "Willie", en een ronduit indrukwekkend"I'm Not Like That", de zaal toch ongeveer plat kregen. Daarna hielden ze het echter wel voor bekeken, het was half elf.'Hun optreden was kort, veel te kort zelfs, doch het was op zijn zachtst gezegd, heel goed. Dank zij de goede muziek van de disco-bar bleven ikke en 'cie nog wat hangen, doch zo rond den enen was de rodenbach op. We kuisten dan: maar ons schup af, de avond was ge slaagd, eel en dingen was wel. Enkele bedenkingen wil ik toch nog wel kwijt 1. Wie de elpee van T.C.Matic nog niet in zijn huis heeft, wordt ver zocht daar dringend iets aan te doen. 2. Waarom dienden wij, om T.C.Matic te zien, naar zo'n boeregat als Tol lembeek te gaan Ik heb niets tegen Tollembeek, hoor, doch waarom be taalt Tien-Twen ik-weet-niet-hoe- veel P.V.'s om toch geen kloten te organiseren 3. Wat is uw mening van de rege ringscrisis Tisj In het voorjaar 1981 brachten De Kreuners eenlangspeelplaat uit "s Nachts kouder dan buiten", deze plaat kende zo een succes dat ze onlangs bekroond werd met goud. Om gans Vlaanderen te laten mee vieren werd het idee uitgewerkt om een uitgebreide'tournee op touw te zetten, en dat met een vast voor programma, namelijk The Strings en dit onder de pretentieuze titel The Leading Succes Tour. Op zaterdag 21 november werd de sporthal Daatmet te Liedekerke de pleisterplaats van dit gebeuren. Er was reeds van in het begin van de avond heel wat pu blieke belangstelling. Omstreeks 20H15 kondigde Walter Grootaerts het optreden van The Strings aan. Deze zaventemse jongens lopen over van energie en ze zouden het graag heel goed doen, maar...daar slagen ze niet altijd in. Dat ze wel dege lijk over talent beschikken bewezen ze door steengoede versies te bren gen van hun singles "Chicago" en "Back to you" Maar ook deze nummers waren niet al te origineel, wat echter niet verwonderlijk is voor mensen die hun eigen muziek omschrijven als energieke T.C.Matic-Wave. Daarna kwamen de Kreuners hun ver pletterende live-reputatie waarma ken goed swingend, op de gepaste ritmelijnen, ondersteund door voor treffelijke gitaarriffs en daar bo venop natuurlijk het keelgeluid van Walter Grootaerts. Deze laatste sprong de hele tijd op het podium over en weer, inmiddels zijn tek sten het publiek inslingerend net of het een gouden wortelworp was. Reeds na een tweetal liedjes was het publiek in de ban van het Kreunersgeluid. Hun singles "Nummer 1" en "Zij heeft stijl" waren na tuurlijk het hoogtepunt van het ge beuren, andere parels waren het prachtig swingende "Altijd alleen" en "Doe de kreun", ook de kalmere liedjes zoals "Twijfels" en "Black out" werden meer dan voortreffelijk gebracht. Raymond Van Het Groene- woud mag dus met gerust gemoed op pensioen gaan, met De Kreuners zit de vlaamse rock beslist op het goede pad. Daarna kwamen The Strings en De Kreu ners tesamen op het podium en dit om, onder de naam van The Leaders, een set hits uit de zeventiger ja ren te brengen. Er werd sterk be gonnen met David Bowie zijn "Five years", maar later werd het muzikale niveau merkelijk naar beneden ge bracht want toen kregen we meestal nummers van Slade, Gary Glitter en Status Quo te horen. Deze nummers konden de door de Kreuners gekre- ëerde sfeer niet breken, maar een echt orgelpunt was dit toch niet. Al moet ik wel toegeven dat ik me die avond wel degelijk vermaakt heb (ten bewijze ik heb die avond zo wild gedaan dat geen enkele foto die ik daar toen genomen had gelukt is). paul Net toneelgezelschap van Dansana, Meerbeke. Danny Herpelinckx als Mr. Paravicini.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1982 | | pagina 4