REDT U ZELVEN flrbeid adelt BRIEF VAN NONKEL WISIÜS Inschrijving voor Zaaigranen. flog het inpakken en verzenden van fruit Landbouwweekblad Herinnering. Boerenbond van Aalst en omliggende Nog 'n woord over Vrouwenbeweging moet steeds de leus zijn van alle landbouwers. J-fet jMoel^js dep Qoepin ZONDAG 10 SEPT. 1922. Prijs 10 centiemen. 4de JAARGANG Nr 193. Abonnementsprijs 5,00 frank 's jaars. Men schrijft in op ons Bureel en op alle postkantoren. Aankondigingen volgens akkoord. Bureel en Redactie GROOTE MARKT, AALST Verantwoordelijke Opsteller ORTAIRE CAUDRON Aalst. De medewerkers zijn verantwoordelijk voor hunne bijdragen Ongeteekende stukken worden niet opgenomen. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggegeven. Voor en door de Landbouwers Ik zie me verplicht de pen in d'hand te nemen om eenige regelen te antwoor den aan mijnen goeien vriend Stienus en om tevens mijn gedacht te zeggen over de toestanden der fruitteelers. Vooreerst moet ik mijnen vriend ge luk wenschen, omdat hij zoo rechtzinnig zijn hart heeft geopend en rouwmoedig bekent dat hij het, evenals de meeste boeren mis op had, toen de besprekin gen over de fruitverzending werden gehouden. In dien tijd, zooals Stienus zelf zegt en zooals het iedereen weet, was het fruit duur en werd er hier en daar aan hooge prijzen verkocht. Hetgeen voor gevolg had dat iedere fruitkweeker het goed geloofde voor de fruithandel en niet haastig was om iets beters te zoeken. Iedereen dacht: als we zooveel geld kun nen krijgen van onze vruchten waarom ons nog wagen het zelf te verzenden en het gevaar op te loopen er ginder min der van te ontvangen Daarbij was het voor de meesten een bijna onoplosbaar raadsel en speelden reeds een weinig nijd ook eene rol, daar ze dachten dat de schoone vruchten evenveel zouden be taald worden als de leelijke. En zoo kwam het dat de meest durvenden en de leiders het lieten steken omdat ze zagen dat er zeer weinige voor genegen waren. In een woord men was het niet eens genoeg over het princiep. Zie daar wou ik wel een woord over zeggen, daar dit in vele zaken die boeren en samenwerking aanbelangen eene hoofdrol spelen. Als er iets te doen is op dit gebied, hoeft men eerst takkoord te zijn over de hoofdgedachte of het princiep. Bijza ken mogen hier geen invloed doen gel den, want deze veranderen met den tijd en met den wind. Als iedereen takkoord was, of als een deel onzer fruitkweekers t'ak- koord was dat de beste weg om onze fruiten met zekerheid en aan de beste condities te verzetten, de zelfverzending of zelfverkoop was, dan was het bela chelijk van hen te laten misleiden door een tijdelijke schoone prijs voor hunne vruchten. De dag van heden is daar om te bewijzen dat ze het mis op hadden, want zooals Stinus het zoowel zegt, blij ven er van al die schoone vooruitzich ten niets over dan de harde werkelijk heid. En wat is die werkelijkheid dat het fruit aan de boomen blijft hangen en dat er niet veel centen zullen van binnen komen. Het is zeker waar dat ook voor ons, zoo we aan 't verzenden waren, de markt van Engeland even ongunstig zou ge weest zijn als voor de handelaars en dat er geene hooge prijzen voor 't oogen- bllk zouden betaald zijn. Maar toch zou den we ons fruit kwijt geweest hebben en er zou nog wel iets van terecht heb ben gekomen, waar het heden bederft en vergaat. En wat meer is de eerste verzendin gen en tot over een drietal weken waren goed de markt was hoog en de hande laars hebben er veel geld aan verdiend, zeker wel het dubbele van hetgeen ze aan de kweekers betaalden. Waren wij de zelfverzenders geweest, dan waren die winsten in onzen zak terecht geko men en hadden we van ons eerste fruit hooge prijzen en van ons laatste ook nog iets gekregen. Nu hebben we nog 't een nog 't ander en deze die profiteer den van de goede markt laten ons nu in den steek. En dat alles is onze eigene schuld omdat we niet t'akkoord waren over het princiep, omdat we niet geloofden in onze oude spreuk, die nog immer waar heid is, en nog dagelijks meer waarheid wordt, in onze oude leusRedt U Zeiven Voor de zooveelste maal hebben we eene les, die ons duur te staan komt, maar die toch nog altijd door velen zal worden vergeten. Want de menschen en bijzonder de landbouwers vergeten zoo rap, zoo rap, dat men wel eindelijk zou gelooven aan een oud spreekwoofd De boeren moeten bedrogen worden of ze zijn niet tevreden Daar zou ik U nog een treffend bewijs kunnen van geven, een feit dat ik dees week zelf heb bestatigd. Mijn buurman Jef heeft reeds twee jaar vervolgens el lendig slecht plantgoed gekregen van anderen. Verleden jaar tierde de man als een bezetene en riep dat iedereen het hooren wilde dat men hem had bedro gen. Twee maand nadien kocht hij terug bij denzelfden en ook dit jaar is hij niet minder gefopt. Weet gij wat die man over acht dagen heeft gedaan, nadat hij reeds twee jaar achtereen honderde fran- ken schade heeft geleden met het slecht I plantgoed Hewel, die mensch heeft hem doodeenvoudig weerom voor 300 kilos laten inteekenen Ja, ja, lach niet, want hij dreef de co- medie nog verder. Hij heeft gezien dat mijne partijen met Krugers en Industrie van Redt U Zeiven, zoo prachtig staan, daarom heeft hij bij mij 400 kilos van mijn velden besproken, om zeker te zijn van toch goede te hebben toekomend jaar En als ik hem vroeg waarom hij zij n plantgoed niet bestelde in Redt U Zei ven, dan trok de sukkel de schouders op en monkelde Ik ben ik het daar gewoon te nemen Gewoon u te laten foppen, zei ik Ik wilde niet verder mijn ver stand steken in dien dompelaar, en be loofde hem van mijn plantgoed te geven, I denkende er een werk van bermhertig- heid mee te doen. Maar, potverdekke, nu ben ik van mijnen thema afgeloopen, en ben van 't fruit in de patatten gevallen, 't Was enkel om U te bewijzen hoe dom, hoe onverstaanbaar onnoozel dat sommige lieden zijn. Dus we moeten over de hoofdgedach ten t'akkoord zijn is het noodig dat we samenwerken Zoo ja, dan moeten we het altijd doen en voor alle zaken, of het gemakkelijk of moeielijk, of de vooruit zichten goed of minder goed zijn. Het einde moet ons altijd de beste uitslagen geven, want niemand kan tegen ons als we het eens zijn en elkander helpen. Maar hier rijst de groote vraag Zul len we het wel eens geraken Zal de macht der boeren wel degelijk het top punt bereiken en komen waar ze komen kan en komen moest Ik twijfel eraan, want zien we niet rondom ons dat er zoovele lieden zijn die van den morgend tot den avond loopen, zeeveren, liegen en lasteren om onze macht te breken, om onze hoofdmans te belasteren en ons op alle manieren van elkander te trekken. Dit tal van menschen, aan het werk dat ze leveren te zien, moeten rijkelijk be taald worden, en door wie worden ze betaald Door personen die er alle be lang bij hebben dat de zuivere boeren- macht gebroken wordt, om met de ver brokkelde massa naar willekeur te kun nen leuren En toch gaan de oogen niet open toch zijn er altijd lieden nog honderd maal gefopt, voor de honderd en eenste maal willen probeeren of het nu niet zal beter zijn. En tegen dat alles vermogen de raad gevingen van eenen ouden filosoof zeer weinig, alleen de gedachte dat de jonge re, meer geleerde boerenklas meer ver stand zal hebben, vervult hem met hoop. En wat staat er dus nu te doen met ons fruit. Ik heb mij nu onmiddelijk in verband gezet met den Bestuurder van onzen bond, die op zijne beurt naar mid delen uitziet. Voor 't oogenblik is de hemel nog zwart, en mogen we zeggen wij hebben de kans verkeken De markt van Enge land gaat slecht, door den overgrooten aanvoer van fruit en daarbij kunnen we nooit meer in orde geraken voor zelfverzending daar korven en vaten niet meer kunnen gereed zijn. In 't binnenland is de vraag klein, daar ons land te veel fruit heeft voor eigen gebruik, eri er niettegenstaande nog massas van vreemde fijne fruiten binnenkomen, die ons de concurentie aandoen Voor de vruchten die onmiddellijk weg moeten, is het dus geraadzaam ze op onze kleine markten of aan de win kels te verkoopen, indien ze ten minste de arbeidskosten kunnen opbrengen Voor de fruiten die bewaren, die kun nen we best in kuilen evenals beeten wegleggen, daarvoor betalen ze ons wel een goede prijs in den Winter. En voor toekomende jaar Dit is een raadsel die we zelf moeten oplossen, nadat we ons geweten hebben onderzocht en bevonden hebben dat we genoeg bij de ooren zijn getrokken. Zijn we het niet genoeg dan laten wc ons nog een jaarken foppen Beste groeten aan alle verstandige en klaarziende boeren NONKEL WISIUS. In De Koornbloem van 27 Oogst wezen wij op de in België bestaande wanverhoudingen ten nadeele der land bouwers in zake sociale wetgeving. Die verhoudingen die zoo schreeuwend te gen alle rechtvaardigheid indruischen in ons maatschappelijk leven geven wel het beste bewijs dat onze Belgische boeren tot nog toe van wege onze wetgevers met eene tergende onverschilligheid worden bejegend. Nog steeds moet voor ons de eerste stap gedaan worden. Wij staan nog hul peloos blootgesteld aan de willekeur van grondeigenaars die met eene steeds ver der gaande dwingelandij de in hunne macht liggende heerschappij tegenover ons botvieren. De jongste Kerstdag en vooral de laatste kiesperiode toonden heel duide lijk hoe wij nog gekneld liggen onder den hiel van sommige hartelooze eige naars. Niet alleen doen zij hunne huur ders naar believen veel te hooge pacht prijzen betalen, maar daarenboven ge bruiken zij het Kerstdagwapen om hun ne boeten hunne politieke grillen te doen voldoen. Onze politieke vrijheid willen ze aan banden leggen en dringen ons hunnen wil op. Om zulks te doen, zetten ze ons voor de keuze ofwel naar hunne gegevens te handelen, ofwel broodroof, want broodroof is het de landbouwer huurder op 1-2 dagen zijn land te ont nemen waarop hij voor zich en zijn kroost het dagelijksch brood moet ver dienen. Vroeger werd er in dit blad meerma len op gewezen hoe hatelijk sommige eigenaars te werk gaan om hunne huur ders geweldige hooge prijzen te doen betalen, alle lasten die zij van rechtswege moeten betalen hunne huurders op den nek te duwen en hoe zij 50 tot 100 per honderd huurverhooging met terugwer kende kracht toepassen durven. Tegen dit alles staat de boer machte loos. Jaren reeds werden ons groote verbeteringen toegezegd. Verleden jaar bijv. zagen wij tallooze landbouwvrien- den als paddestoelen uit den grond op rijzen. Pachtwetontwerpen werden opge steld, op de bureelen der Kamer neerge legd en de bespreking ervan in de eerste dagen der Kamerzittingen als eene on overkomelijke zekerheid toegezegd. Geen enkele politieke partij was er toen die niet een groot landbouwpro gramma had opgesteld. Geen enkele dergenen die toen moesten de hulp van ons boerenvolk verwerven die ons niet veel heeft beloofd en bij hoog en laag heeft gezworen dat wij niet langer als onderdrukte en minderwaardige men schen mochten bejegend worden. Tot zelfs de socialisten, die vroeger niets kenden, niets zagen dan werklieden-be langen, waren onze vrienden geworden en zouden voortaan voor onze belangen ook in de bres staan. Sindsdien is bijna een jaar verloopen en hebben wij van dit alles nog slechts de vage herinnering. De Kamer ging in verlof met het zalige bewustzijn dat ze nog drie jaar hetzelfde zou doen en dus gedurende drie jaren hare leden gerust hun mandaat zouden kunnen voort uit oefenen. Van de ons gedane beloften, van de sociale ontvoogding die men voor ons ging verhaasten kwam niets terecht.Zoo weinig zijn ze in getal, onze vrienden van toen, die tot nog toe in de Kamer een gebenedijd woord in ons voordeel hebben gesproken. Zelfs de zoogezegde Standsvertegenwoordigers die hier en daar naar de Kamers werden ge stuurd, schijnen heelemaal vergeten dat ze op de eerste plaats de belangen moe ten behartigen en verdedigen van den stand die zij zeggen te vertegenwoor digen. Maar die Standsvertegenwoordi gers hier en daar door de landbouwers gestemd, dienen op de eerste plaats hunne partijbelangen. Om oogenver blinding gaven zij zich uit voor stands- vertegenwoordigers en God weet hoe- vele duizenden boeren zich daardoor hebben laten bij den neus leiden. In den brief van Nonkel Wisius van vandaag zegt deze schersend het oude spreekwoord De boeren moeten be drogen worden of ze zijn niet tevreden en in dit schertsend spreekwoord steekt een groot deel bittere waarheid. Hoe- vele malen reeds hebben wij ons door politieke vrienden niet laten bedriegen. Hoevele malen reeds hebben wij ons niet laten vleiën en verleiën door partij programma's die reeds zoovele malen werden vernieuwd en vervormd, pro gramma's die enkel dienden om de goed zakkigheid der Vlaamsche buitenlieden uit te buiten en hunne goedgeloovigheid te misleiden. In de Standsorganisatie ligt het eenige wapen dat we kunnen en moeten te werk stellen, willen wij niet steeds op den achtergrond geduwd worden. Maar dan moeten wij de woorden meer op den keper beschouwen en alles wat in die organisatie voorkomt en er de wer king van beïnvloed meer naar de letter toepassen. Alle politieke kleur of denk wijze moet voor onze boeren meer bij zaak worden. Politiek op den buiten is meestal zoo kleinzielig, zoo dorpsachtig. Of we geel, blauw, rood of groen zijn in ons binnenste is heelemaal hetzelfde, in ons stoffelijk, dagelijksch leven zijn we boer en als hoofdzaak mogen we slechts onze boerenbelangen dienen,om dat daar voor ons alles is gelegen. De politieke kleur geeft ons nog minder ze delijke verheffing, maar kan ons enkel leiden tot broederhaat en verbrokkeling van onze macht die we als sterkveree- nigde onzijdige boeren op de politiekers kunnen uitoefenen. Hard Labour. In 't hart van Aalst, wat wonder kans Wilt raden, vrienden, wat ik vond 't Beroemde bier van Wielemans In 't gasthof van den Boerenbond. Die Boerenbond is schoon en pret, De baas me schijnt een deftig man, Bazin is aangenaam en net 't Is alles wat men wenschen kan. Daar komt de burger en de boer Daar komt de werkman en de heer Zij worden daar als vriend en broêr. En doen het goede bier veel eer. Want 't bier van Wielemans is goed, Het schuimt en mierelt in het glas, 't Verheugt den geest en kweekt goed [bloed Ik wist niet dat 't zoo smaaklijk was. 't Doordringt den mensch geheel en' [gansch Dat bier, zoo zuiver, zoo gezond, Dat beste bier van Wielemans In 't gasthof van den Boerenbond. Die Boerenbond, zoo schoon, zoo pret Ik wensch hem veel geluk en kans, Waar heer Hector zijn bier verzet, Zijn beste bier van Wielemans. Een Vlaandernaar. Er wordt van heden af ingeschreven voor veredelde zaaigranen recht streeks uit Engeland ingevoerd, die zul len geleverd worden vóór 20 September. Men kan aanvragen alle soorten van tarwe en roggeonder andere Wil- helmina, Dubbele standupp, Dattel tar we voor rogge Petkus. Schrijft onmiddellijk in die voornemens zijn van zaaigranen te veranderen. Daar wij de beste soorten, van volledige zui verheid en kiemkracht leveren, bewijzen de geleverde zaaigranen van de vorige jaren. Alle poging, welke strekt om den stoffelijken welstand van den landbou wer te verbeteren, is lofwaardig. Is er wel iemand die zoo weinig beloond wordt, in evenredigheid met de moeite aangewend, dan onze boeren? Waarom zouden we dan aarzelen het verzenden van fruit naar Engeland te doen Is 't de vrees voor mislukking die ons terug houdt Lukken moet het en lukken zal het als landbouwer en verzender hand in hand gaan en onderling in elkander het grootste vertrouwen hebben. De land bouwer mag niet uit het oog verliezen, dat indien hij van zijaen kant niet alles doet wat hem te doen staat om de ver zending in de meest voordeelige voor waarden te kunnen doen en alzoo de markt te veroveren, hij werkt tegen zijn eigen interest en de mislukking recht- streeksch in de hand werkt. De verzen der moet ook alles doen wat in zijn macht is om 't gereedschap en de te be reiden hoeveelheid, zoo spoedig moge lijk aan den landbouwer te bestellen, op dat deze met alle gemak zich op den vastgestelden tijd kunne in gereedheid brengen. Laat ons dit alles eens beter verklaren. Gewoonlijk beschikken we in onze boomgaarden over een te groot aantal variëteiten, waaronder er zijn die de ver zending moeielijk kunnen onderstaan en andere waar hoegenaamd geen vraag naar is. Onze landbouwers, wanneer ze dus boomgaarden aan te leggen hebben, zouden alleen deze variëteiten mogen kweeken, die eene groote handelswaarde bezitten. Ik heb die in vorige artikels allen reeds omstandig beschreven, doch ware 't misschien niet slecht ze voor appelen en peren nog eens op te sommen. AppelenBorovitsky, Gravenstein, Reine des reinettes, Reinette du Canada, Belle fleur de Brabant, Reinette grise d'Hiver. Peren Callebasse a la reine, de Kei zerin, Double Philippe, Fondante de Charneu, Conseiller a la cour, Besi de Chaumontel. 'k Noem er slechts zes, er zijn nog vele andere soorten die goed zijn voor den handel, doch wanneer men er te veel noemt is men allicht geneigd er te veel in den boomgaard te brengen, want vergeet niet dat twee of drie goede vol staan. De landbouwer mag het dus den verzender niet ten kwade duiden zoo deze er aanhoudt slechts de variëteiten met groote handelswaarde in de le cate gorie te rangschikken en al de overige te verzenden als 2e of 3e kwaliteit. Om goed te zijn zou de landbouwer aan den verzender ook, daar of omtrent, moeten weten te zeggen, ten minste een maand op voorhand, over welk een hoe veelheid te verzenden fruit hij beschikt, dan kan de verzender, in evenredigheid met de commande's welke hij ontvangt en de hoeveelheid fruit aangegeven, al les goed en redematig verdeelen en or dentelijk regelen. Zoo de landbouwer niet over den noodigen tijd beschikt om zijn fruit zelf te plukken, of zoo hij vreest het niet behoorlijk te kunnen dóen, dan kan dé verzender een plukker aanstel len. Het dagloon door deze verdient, wordt den landbouwer aangerekend. Een schatter gaat bij de aangesloten leden eens nazien of ze niet te verre bo ven of te verre beneden de aangegeven hoeveelheid zijn gebleven. In een vorig artikel heb ik geschreven dat de samenwerkende maatschappij over het noodige materiaal moet be schikken en dit op tijd bij den landbou wer hoeft te zijn. Een acht dagen op voorhand dient deze laatste te weten welke hoeveelheid fruit hij moet in ge reedheid brengen, dan kan hij al de noo dige voorzorgen nemen om gereed te zijn en de maatschappij in geen moei lijkheden te brengen. Leden die niet aan de overeengekomen voorwaarden zou den voldoen, worden zonder mededoo- gen uitgesloten, wel te verstaan, als er kwade wil of ikzuchtige berekeningen zouden te bespeuren zijn. Het fruit mag nooit in zakken naar de bergplaats gebracht worden, de maat schappij hoeft daarvoor over het noo dige aantal manden te beschikken. Het fruit in zakken aangebracht verliest te veel van zijn uitzicht om nog aan de noodige vereischten van een goed ver zorgde verzending te voldoen. Het uitlezen moet ook streng gebeu ren, niet alleen de geschondene of reeds van bederf aangetaste fruiten dienen verwijderd, maar zelfs verneutelde, mis vormde en niet aan 't oog voldoende. In de vaten worden ze zacht ingelegd, want zoo ik ze daar te Landegem van op 1 m. hoogte zag in de vaten vallen, bestond er in mij wel wat vrees of ze soms niet geblutst of ontsteeld zouden zijn. Het af dekken der vaten moet ook zacht gebeu ren en indien he* dan toch met een ha mer moet geschieden, kan een weinig papier, stroo of wol, het schenden der vruchten beletten. Om veel geld te ma ken, om de mededinging der handelaars te weren, dient er met veel zorg te werk gegaan. L. HAEMS, Landbouwvoordrachtgever. Reeds meermalen is in De Koorn bloem van vrouwenbeweging geschre ven, en niet ten onrechte. Ons meisjes worden stilaan bewust van 't werkelijk leven en verlangen gretiger naar 'n hoo- ger schooner toekomst. Het zal hen dus wel aangenaam zijn. verhoop ik te vernemen hoe de Eerw. Pater Callewaert hierover spreekt in zijn werk De Sterke Vrouw van Vlaanderen De maatschappelijke vernieuwing van dezen tijd, die den vorm heeft aangenomen van een vreed zame revolutie, heeft ook gebaard, wat men in de filosofische taal het feminisme en in de sociologische taal de vrouwen beweging is gaan noemen. Hoe nieuw die hedendaagsche stelsels of bewegin gen ook voorkomen, de zedenkundigen en de geschiedkundigen weten dat zij maar andere schakeeringen zijn van vroegere strevingen. De godienstige mensch echter betreurt het met recht, dat zoovele bewegingen in het leven worden geroepen om zeker idealen te" verwerke lijken,welke de godsdienst van zelf reeds lang zou verwerkelijkt hebben, waren de menschen van de leer en de daad der christelijkheid persoonlijk en maatschap pelijk doordrongen geweest. Omdat men niet van en door den godsdienst leeft vergeet men dat elke doelmatige ver nieuwing moet beginnen met de ver nieuwing der ziel. Men komt plots te staan voor het feit van een onrecht, een ellende of een wantoestand. Men wil verbeteren, veranderen, vernieuwen en men beweegt hemel en aarde, men sticht bonden, maatschappijen, tijdschrif ten. Men houdt meetingen, men slaakt protesten. Maar zoo dikwijls slinger vuist men in de lucht, of vecht men te gen windmolens. Waarom omdat men niet zoekt naar den wortel van h^t on recht, van de ellende van den wantoe stand. Omdat men den wortel niet kent van de ziekte, noch gansch het mensche- lijk samenstel van de zieke, plaastert en kwakzalvert men almaardoor. Omdat men de geneeskracht van het christen dom niet kent, zoekt men naar nieuwe wegen, in zake menschelijke opvoeding, ontvoogding, lotsverbetering en dies meer. Ook dit geldt voor de vrouwenont voogding en opvoeding. Eenerzijds, om dat men de ware leer van het christen dom vrijwillig of onvrijwillig niet kent of die gekende leer principieel of feitelijk verafschuwt anderszijds, omdat men die ware leer niet wil of niet durft toe passen daaruit komt het dat de meeste bewegingen in onzen tijd, in twee kam pen worden gesplitst of beter gezegd, dat de gezonde waarheid en deugdelijk heid van eene beweging, zich eene bed ding moet graven tusschen de twee vijandelijke oevers. Het eene kamp vecht met de verblind heid van het geweld, en ziet niet in dat juist de godsdienst alles wat eerlijk, waar, goed en schoon is behartigt, in de juiste maat van het recht en redelijkheid. Het andere kamp schoort zich met de logheid en de behoudsgezindheid en met den wapenkreet van geloofsverdediging, tegen het nieuwe en ziet niet in dat de RNBL

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1922 | | pagina 1