De JMieuwe Klok
Levensopvatting en
Levenswaarde
GELD
1IMPËRMEABLES
HEERLli!
Laodbouwsters, Landbouwers
GABARDINEMTRENCH-COATS
m Belangrijk
Charles Gregoire - Parewyck
Ernest BAEYENS, Erembodeg em
POEDER„AKKER"
llWUBMBMlBiMIBBM—MH|
- NOVELLE -
Uit de verre einders werd stilaan de
avond geboren. Verre en bij stierven de
geluiden van den doodgaanden dag en
allengskens zeeg over de zwijgende we-
reld de groote rust van den heerlijken
zomeravond.
Vóór de stoep der ouderlijke woonst
van Lioa Belniotte stonden ze zwijgend,
zij en hij, Lina en Maerten, twee jonge
menscben in de heerlijkste schoonheid
hunner jeugd, drinkend vol zoet genot
de zachte schoonheid der lavende stilte,
terwijl in bun zielen 'r> mooie liefde leef
de. 'u liefde die glanzen van geluk in
beider oogen lei.
En lang stonden ze, met de handen
in elkaar, geleund tegen den muur, de
oogen wijd droomatarecd ia de vallen
de duisternis.
Lina, nog drie dagen fluisterde
de jonge man plots, met 'n ziadering van
geluk
Ze knikte sprakeloos
Nog drie dagen ging hij zacht
verder en dan zal de nieuwe klok in
den toren hangen en voor de eerste
maal haar stem laten hooren voor ons,
voor ons die een nieuw leven van geluk
en liefde zullen ingaan op dien dag.
Voor ons die knielen zullen voor
den priester om zijn kuwelijkszegea te
ontvangen murmelde ze ia-gelukkig.
Hij keek haar vol ia het gelaat en io
zijn oogen glansde 'u wonnig licht van
zoet verlangen.
Tot morgen, lieve, eade nachtrust
Slaapwel, Maarten
Hij kuste baar snel, en ging weg...
Maarten Holman opende met den
kleinen sleutel de zijdeur der kerk en
besteeg vlug de wenteltrap naar den
hoogen spitsen toren.
De jonge man was smid en als dusda
nig had de grijze pastoor hem gevraagd,
thans dat de nieuwe klok in de hooge
kamer opgehescheri hing, deze ook te
plaatsen op de plaats der oude afgedank
te klok.
Stil neuriënd beklom de jonge man de
trap en stond enkele stonden later
op de klokkenkaraer. Vlak boven zijn
hoofd hing de reusachtige nieuwe
klok, en door de galmgaten van den to
ren viel zonnekcht in helle glanzen op
het nieuwe brons.
Maarten beklom de kleine ladder en
gaf toen,aks onbewust,een lichten tik met
zijn hamer tegen de bronzen massa.
Een zwaar gerommel, als verwijder
den donder, vulde plots de heele klok-
kenkamer en verrukt luisterde de jonge
man er naar.
Ei, wat zou overmorgen die klok bei
eren over het dorp. wat zouden die
bronzen klanken opensprankelen, gedra
gen op de wind om, zwaar dreunend, de
dorpelingen te vertellen dat Maarten
Holman en Lina Belmotte in 't huwelijks
bootje traden.
Maarten kreeg rillingen van geluk en
terluiks bekeek hij de twee kleinere klok
ken als met minachting. Dat waren
dwergen naast de nieuwe klok.
Maarten zette zich schrijlings op den
zwaren middenbalk waaraan de nieuwe
klok sinds gister hing en met den zwa
ren handhamer begon bij met forscheo
zwaai de eiken schoorbalken weg te
slaan die gisteren nog steunden, doch
thans, dat de klok op haar plaats hing,
moesten weggeruimd worden.
Even keek hij door een der galmga
ten en haast ontsnapte hem een kreet
van blijde verrassing.
Ginds, op'n paar honderd meter van den
toren, stond het huisje zijner verloofde
en op den achterkoer zag hij duidelijk
Lina die torenwaarts keek. Had zij den
tik van zijn hamer gehoord op het brons
en ontving ze dit geluid als een groet
van hem dien zij liefhad
Maarten lei een oogenblik zijn hamer
terzij.steunde zich met den voet tegen een
der schoorbalken en stak voorzichtig een
arm door het galmgat terwijl hij wuifde
als tot een groet.
De kleine figuur ginder beneden merk
te het op en knikte herhaalde malen met
het hoofd.
Langzaam en voorzichtig meende de
jonge man zich terug te trekken, toen er
plots een ijzig gevoel van ontzetting
door zijn leden zinderde.
De schoorbalk, waarop hij met zijn
volle gewicht rustte,week langzaam ter
zij. Inderhaast grepen de handen van
den jongen man naar een steunpunt, en
even omklemden zijn vingeren een der
zware dwarsbalken. Toen sloeg de
schoorbalk onder hem weg en plofte met
een dreunend geluid op de zoldering. De
heele toren trilde met een plotsen schok
en Maarten werd losgerukt van zijn hou
vast en viel een oogenblik rechtstandig.
Toen raakten zijn voeten den onderband
der nieuwe klok. waardoor zijn lichaam
achterover sloeg en met het hoofd om
laag dwars door het open zolderluik der
klokkcnkamer stortte, om een viertal
meter lager met doffen bons op den
steenen wenteltrap terecht te komen,
waar hij bewegingloos bleef liggen, ter
wijl een dun bloedstroompje langzaam
van trede tot trede lager daalde.
De nieuwe klok beierde voor de eer
ste maal over het dorp. Zwaar dreunde
haar stem van uit den hoogen toren,
doch met haar zongen de twee kleinere
klokken ééo zelfde lied het doodenlied
om een ziel die verscheiden was.
En plechtig traag, met het groote zil
veren kruis voorop, naderde uit een der
zijstraten een lange ingetogen lijkstoet
de dorpskerk.
Enkele minuten nadien ruischten
doodenzacgen onder de stille kerkge
welven. Op de baar rustte 'n lange, som
bere doodskist.
Dat was het stille, enge slaapvertrek
waarin Maarten Holman zijn eeuwigen
slaap sliep.
Men had den jongen man gevonden
twee uur na zijn val, met gekloven sche
del, zielloos.
Vlak bij de baar, met bloedlooze lip
pen en wasbleek gelaat, de oogen diep in
hun kassen schitterend met koortsach-
tigen glans, zat Lina Belmotte. Groote
huiveringen doorschudden de lenige ge
stalte en bijwijlen ontsnapte een stil ge
kreun aan s meisjes lippen. Geen traan
echter vloeide meer Haar rood omran
de oogen hadden zich reeds uitgeschreid
ea thans scheidde alleen nog haar hart,
haar hart waarin het verwoestende
zwaard der wanhopige smart een chaos
gemaakt had, haar hart dat iederen klok-
kecklank ontving als een nieuwe dolk
stoot, want deze klokken hadden moeten
jubelen thans om de verbintenis van
twee zielen, terwijl ze droef klaagden
om n scheiding die de vreeslijke maaier
Dood onherroepelijk miek.
Junimaand 1927.
Van den Broeck Em.
In het nummer van S^Juni 1.1.
lazeti wij het artiekel betiteld Le
vensopvatting en levenswaarde.
De schrijver drukte er op dat
ieder verstandig mensch hoefde te
weten wat hij wil en waarheen
hij wil. Het levensdoel bepaalt
onzen handel en wandel. Naar ge
lang wij "hooger op„ streven,
stellen wij een ideaal. Het ideaal
verzoet den last, geeft kracht en
uithoudingsvermogen, veredelt
den mensch als mensch, als fami
lielid, als sociaal wezen, als bur
ger.
Van de waarde van 't ideaal,
hangt dus ook de waarde eener
handeling af. Het ideaal onderstelt
een klaren kijk op 't leven, een
bewuste levensopvatting.
Het volmaakte is niet van
deze wereld zegt de oude spreuk
en dat stellen wij ook vast in de
levensopvatting, die zich door
haar onvolledig-zijn, weldra richt
naar een of ander zijde en derwij
ze slechts een gedeelte waarheid
bevat.
Vroeger vernoemden wij aldus
het materialisme, het idealisme,
e. a.
Laten wij voor deze maal iets
meer zeggen over "materialisme,,
opdat het ons gegund zij, daarover
'n klaren kijk te hebben en logisch
te vinden, de gevolgen die er uit
zijn voortgevloeid. Het is eenmaal
een feit dat de mensch een lichaam
heeft. Dat hoeft niet betwist te
worden.
Het lichaam of het stoffelijke
van het menschenwezen heeft dus
ook zijn reden van zijn en hoeft
geëerbiedigd, ook verzorgd en op
gevoed.
Wil dat nu zeggen dat onze
eenige bezorgdheid is, ons eigen
persoontje als eerste en laatste
reden van ons doen en laten te
stellen
Zoo meenen het werkelijk de
materialisten. Die zijn belust op
zinnelijk genot, op 't goed doen
van hun eigen lichaam. De ge
zondheid is voor hen de eenige
groote schat. Een kloek lichaam
verkrijgen, lang en goed leven, ge
nieten is hun doel.
Het lichaam is de grond van
t menschenwezen en het ver
stand is slechts een uitvloeisel en
gevolg zijner werking.
De mensch is een stoffelijk
produkt der natuur aan wie het
zijn ontstaan en zijn leven te dan
ken heeft. Door deze denkwijze
noemt men de materialisten ook
wel naturalisten dewijl deze alle
levende wezens herleiden tot na
tuur produkten.
Een van de grondleggers van
t naturalisme is Darwin, een en-
gelsch geleerde en filosoof. Het is
Darwin die het verband of de aan
eenschakeling heeft willen bewij
zen, welke zou bestaan tusschen
de levende wezens van den laag-
sten tot den hoogsten trap der
evolutie t. t. z. van de eencel
lige wezens of mikroben tot het
hoogste dier den mensch.
Voegen wij hier terloops bij dat
het Darwinisme in dit opzicht
gansch valsch is en de zoogezegde
overeenkomsten die bestaan tus
schen de wezenssoorten slechts
uiterlijk of zeer onvolledig zijn.
Darwin blijft daarom toch wel
de groote geleerde en velen kle
ven zijn onderstellingen en bewe
ringen aan,zoodanig dat uit die ge
dachte de meening en de overtui
ging is geboren dat de mensch een
dier is in hooge maat van ontwik
keling.
Wij lezen dan ook van geleer
den. die met die gedachte over
den mensch. een speciaal begrip
hebben gekregen over het leven.
Zoo heeft men wijsgeeren of fi
losofen, die daaruit een reeks af
leidingen hebben getrokken die a'-
les behalve heerlijk zijn vb. De
mensch is een dierzijn plaats is
naast een visch, een zoogdier,
een aap Alleen dat is
"goed„ onzedelijk als het het
dierlijk leven dient, voldoet of
vooruithelptKwaad,, is alles
wat het lichaam schaden mag.
De bij onderste wetenschap
die u goed en kwaad leert kennen
is de gezondheidsleer, met an~
dere vakken, als natuurweten
schappen, geneeskunde, schei
kunde, natuurkunde enz.
41 Een kind zal uit instinkt zich
verdedigen tegen al wat hem
schaden kan. Laat het dus maar
begaan. De natuur is zijn beste
leer meer ster; de ze zal hem natuur
lijker wijze, door ondervinding,
de gevolgen van het kwade Zee-
ren kennen, wat het kind nopen
zal het kwaad te vluchten
v.b. Een kind wil over de smal
le brug eener beek Het ziet het
gevaar het gaat toch, het valt
en... verdrinktl't Is het natuurlijk
gevolg van 't kwaad (Maar wat
kras, voor kinderen die de gevol
gen niet altijd kunnen voorzien!)
Alleen een gezonden geest
in een gezond lichaam. Geen
hersenen, geen verstandveel
hersenen, veel verstand Ver
stand gaat niet per gewicht en
een waterhoofdige of hydroce-
phaal heeft meestal weinig ver
stand.
De natuur gaf den mensch zijn
oogen, oorers en andere zinnen om
te leeren, en verstandelijk te ont
wikkelen. De naturalisten willen
dus alleen vei standig maken bij
middel van ztEmen-onderwijs, aan
schouwen, ontleden, samenstellen,
uitvoeren van dingen uit de na
tuur, dus de "natuurwetenschap
pen,, zijn de eenige geschikte
daartoe.
Vakken, wöar^oor men al zijn
verstandskracht moet samenbren
gen, die handelen over "onzinne
lijke,, dingen, v.b. de hooge wis
kunde, de redeneerkunde, de ziel
kunde, de godgeleerdheid, de din
gen, in hun dieprste, eerste oorza
ken zulke vakken, staan bij de na
turalisten op tweeden rang en zijn
van minder belang. Het kunstge
voel staat e\*eneens met een natu
ralistische kleur getint.
De fijne weergave van de natuur,
zooals wij die zien en hooren, is kunst.
Men neemt zijn onderwerp om het even
waar, maar men blijft steeds laag bij
den grond en miskent alle edele, verhe- I
vene, hoogere gevoelens.die den mensch
stellen als het meesterstuk der schep
ping.
Het naturalisme ziet niet in dat
een mensch een tweevoudig wezen
is, dat ook een ziel bezit. Hoe men
het ook noemt, maar er leeft iets
in hem dat hem onderscheidt van
het dier er werkt iets in hem dat
de mogelijkheid daarstelt om af
wezige, onzinnelijke, onstoffelijke
dingen te begrijpen, te onthouden,
te verwerken. De mensch rede
neert, oordeelt, besluit, bezit een
wil, een lager maar ook een hooger
gevoel. Hij gelooft en bemint zin
nelijke zaken, maar hij kent ook
plicht, recht, medelijden, eerbied
en waarheid.
De zedelijkheid van de natura
listen leidt tot "dressage,,. Een
dier leert men toertjes met een
brokje suiker en de zweep er naast.
"Zedelijkheid,, ligt bij den mensch
in hoogere verdieping, en gaat ge
paard met weten en willen. Ón
wetend kan men niet zedelijk ver
antwoordelijk gesteld worden.
Is de ontwikkelingsleer of de
bewering van Darwin, die het le
ven legt in de natuur en het leven
de in het levenlooze zoekt, valsch,
dan is de vitalistische leer die de
schepping aanvaardt, te verdedi
gen, dan blijven wij bij de aloude
kristene gedachte die de groote
meerderheid onzer lezers koestert
en die tegenover naturalisme en
materialisme staat.
voordeelig te bekomen om te bouwen,
huis. land of grond te koopen.
Alle Geldleningen op Hypotheek,
Gemak van afbetaling. Gratis inlich
tingen Landbouwers en werklieden
zeer gunstige voorwaarden.
D' G van Bergen-Verachtert
van
X Huis L. SAEY-CORTEN
J Brusselschestraat Stoofstraat, J
AALST.
IMPERMEABLES in ALLEN AARD
LEDEREN VESTEN
Jacht- en Sportartikelen
j I
Waterdichte Hoeden
Regenmantels op Maat
J Al de Artikelen van het Huis zijn J
gewaarborgd.
zal het stof uit Uw neus verwij
deren en Uw brein opfrisschen.
OveTal verknjgb. fr. 4 p. doo».
Wilt U Dorschmachines, Maai-.Pik-
Bindmachines, Hooikeerders, Hooi-
raken, Naphte- en Ruwoliemotoren
enz. van eerste hoedanigheid en de
zekerheid datuw herstellingen goeden
snel gedaan worden, koopt dan deze
in vertrouwen in het oud gekend huis:
Landbouwmachinesfabriek - Fabriekstraat, AALST. Tel. 400.
Alle machines in voorraad worden op proef geleverd met ernstige
waarborg. Electro motoren De Vijf,, zijn de beste. Verplaats
bare hoeve-motoren op slede of draagberrie. - Pompen, Transmissiën,
Kiemen. Oliëo, Vetten. Alle herstellingen. Autogeenlasschirg
Pnma kwaliteit-machines. Marioe oriizen
Hier is wat gij hebben moet
Een maai of pikmachine die twintig
jaar uitstekend dienst doet
Waar zijn die nog te vinden
Op oorlogsschade NEEN II
Bij instellingen die telkenjare van
merk en naam veranderen NEEN 11
Bij agenten die voor verschillende
merken makelen NEEN 1!
Een nienw merk KAN wel goed
werken,., maar... duren is een
schoone stad.,.
Gij moet de wisselstukken bij de hand
vindeD.
nalr uw LTaTo Tv*0* hier 9°ud waard kiJkt voor alles
naar uw belang 1 Vraagt kataloog en prijzen aan
(tegen statie Haeltert).
Twee jaar waarborg. - Betaling einde oogst. Niets op voorhand.
Hoofdagent Mélotte Ploegen. Afroomers.
GrcArmarfcr. 12. Belegstfaat, 19
AALST ANTWERPFN
ladies gij vermagert j iadien gij lijdt in
ds lenden; indien gij pi.inen voelt in armen
en beeneu; indien gij altijd vermoeid zijt,
'g morgeus bij liet opstaan; indien gij
hoofdpijn bebt, het geheugen verslecht;
indien gij krachteloos en moedeloos zijt,
zonder wilskracht, zonder levenslast; in
dien gij zwarte gedachten hebt; indien gij
slecht slaapt; indien gij aan de maag lijdt,
krampen hebt, beladen tong, vetlen smaak
in den mond, hartkloppingen, zweeten bij
de minste krachtinspanning, warme op
ruiingen, schemeringen, ooiruischingen,
steken in dezijde, verstopt ing, grgrol in de
darmen, moeilijk ophoudeD van water of
herhaalde noodzakelijkheid te wateren,
brandend water, vlo ilngen. witte vloed of
witlooping, onmacht, prost.itiet, breuk,
indien gij vruchteloos alles hebt beproefd
en gij niet genezen zijt. lees het belang
wekkend boekje i»K zevt u-
ZWAKTK (HKUKASTIIlSllXt,
dan zult gij hegrijpen waarom bet GE
STICHT WIHDEI.MCX, gelegen
ÏOO PI.4VTESSTII4AT, BHl'S-
skl (soohdI, in -1861 gesticht, en
bestuurd door een geneesheer specia
list, altijd deze droeve ziekte geneest.
Duizende bewijsschriften van genezing lig
gen ter beschikking der klanten. Het boekje
wordt verzonden tegen tl fii. in post
zegels. Raadplegingen te BHrssKl
100 Planten-traat, alle Zon- en Maan
dagen, van 10 tot 3 uur, behandeling bij
briefwisseling.