DE'MEI WORDT GEPLANT. Arbeid adelt w LANDBOUWWEEKBLAD 1 Voor en door de Landbouwers^! ZUIDERWIND AALST 4 MEI 1947. Abonnementsprijs 50 fr. 's jaars. Bureelen Zeebergkaai, 5, Aalst Telefoon Nr 267. Postcheckr. 1425.93. Handelsr. Aalst 145. Verschijnt iederen Zondag 26ste JAARGANG Nr 1248 Orgaan der S. M. REDT U ZELVEN.jü Het overnemen van artikelen zonder aanduiding der bron is streng verboden. De medewerkers zijn Verantwoordelijk voor hunne bijdragen. f Aankondigingen volgens akkoord. wij het de Mei- In de maand Mei kennen eigenaardig gebruik van boomplanting. De viering van Meiavond is in het Vlaamsche land eeuwen oud en reeds onze heidensche voorouders vierden den terugkeer van zon, groen, bloemen, zang en dans. Dit heidensch Meifeest werd gevierd onder de machtige kruinen der eeuwenoude boomen. Men stak vuren aan op de heuveltoppen, vandaar nu nog de Tonnekensbrand te Geeraardsber- gen, en onze Meivuren,, ten teeken van vreugde. Het vuur bij de Germanen, zooa ls bij alle volkeren, was iets heiligs. Toen kwam de christene bescha ving. De eerste missionarissen in on ze gewesten waren slimme en door dachte mannen. In plaats van al die heidensche gebruiken af te schaffen, werden ze verchristelijkt. De Mei maand werd aan Onze Lieve Vrouw toegewijd, aan de oude boomen hin gen ze kapelletjes, die met bloemen werden versierd. Marialiederen wer den gezongen. De Meivuren, Meidansen en het planten van Meiboomen en Meitak ken bleef in gebruik. Maar heidensch waren deze dingen niet meer. De Meiboom. Vroeger tijd moest men speciale politie aanstellen om de bosschen te beschermen tegen de Meiboomrco- vers. Het was bijna zooals onder den oorlog. In alle dorpen, in alle stratten vóór bijna ieder huis werd een Mei boom geplant. Ook nu bestaat dit gebruik nog hier en daar. Men gebruikte gewoon lijk een sterke, jonge esch, berk of den. Deze werd door de meisjes met bloemen en linten en kransen ver sierd en door de jonge mannen op een kruisweg of vóór een kapel opgericht. Soms plaatste men hem vóór het huis van den burgemeester of kasteelheer. In 1855 werd te Meise op het dorpsplein in tegenwoordigheid van generaal baron d'Hoogvorst, een gekende figuur van 1830, een groote Meiboom geplant. De bewoners werden op het kasteel met wijn ge trakteerd. Te Meise werden ook op Meiavond in de hooge boomen stroo- mannen geplaatst, dit om de meisjes te plagen die nog geen "lief,, hadden, of uit jaloerschheid voor een mede dinger. Te Baasrode planten de schippers vóór de schipperkapel een staak, ver- DE ZAAIER De lucht en de aarde liggen vol beloften. De Meizon zal branden. Straks is het oogst. Het klinkt uit elke vogelkeel Ontwaak Ontwaak de wind is Zuid De zoelte dwaalt door het struweel En roept tot elke knop kom uit. En aan het wonder, dat ontspruit Heeft ook het mensenhart zijn deel, Nu 't klinkt uit elke vogelkeel Ontwaak Ontwaak de wind is Zuid O Zuiderwind, o minnestreel. Die vederlicht met veêl en luit, Met waterklare fluit en veêl Wekt alle hart en alle kruid Ontwaak Ontwaak de wind is Zuid Bernard Verhoeven. sierd met een blikken kroon, waarop zinnebeelden afgebeeld staan uit het leven der schippers, visschers, land bouw en van O. L. Vrouw. Op de boorden van de Schelde te Bornem wordt elk jaar de Meivisch- staak geplant. De Meitak. In de Kempen maakt men een strooien "Meivent,, en legt men dien vóór de deur van de meisjes die aan de versiering van den Meiboom niet hebben meegedaan. Het is dus een schande een meivent te krijgen. Bij al deze gebruiken heeft men nog het kiezen van den "Meigraaf,, en de "Meigravin,,. Deze moeten den boom planten. Ze zijn bijzonder mooi ge kleed en gepint. En natuurlijk uiter mate goed omringd en verzorgd. Het is de "Meigilde,, dat voor dit gebruik instaat. Het plaatsen, léggen of geven van "Meitakken,, heeft soms een diepe beteekenis. Het is de jongen die den 'Meitak ergens gaat afgeven aan een meisje: een liefdesverklaring. Naar gelang het soort tak wil men ook la ten weten wat men van het meisje denktgoed of kwaad, p De dennetak beteekentliefde: de doorntak kwade meidde populier onstandvastigheidde elzentak bab belaarster: de vliertak een nietdeug kerselaar een loopster: de berken- tak braaf en deugdzaamde sparren- tak hoogmoedig: de notelaarieders vriend; de wilg lange tong: de witte doorntak reinheid. Een strooien pop werd gegeven aan een al te dartel meisje. Ge kunt wel veronderstellen dat de meisjes vroeg uit de veren wa ren om hun meitak in ontvangst te nemen. Deze lag trouwens vóór de voordeur. j^De boeren- en boerinnenjeugdbon- den pakken heden ten dage al meer en meer uit met grootsche en mooie Meiboomplantingen. Aan den Mei boom hangt een Maria-beeld en an dere boerenzinnebeelden. Zang en dans brengen leute en plezier. Ook de boerenzonen op hun zware Brabant- sche merries, wier ruggen in blinken*- de matten liggen en wier staarten en manen gevlochten en versierd zijn, verschijnen op het plein en galoppee- ren dan weg dat het stof in de dorps straten blijft voortwalmen. J De Mei is daar. Wie plant dit jaar den Meiboom vóór de hoeve De Koornbioem

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1947 | | pagina 1